توضیح «همگامی برای جمهوری‌سکولاردمکرات در ایران» پیرامون «میثاق حق زندگی»


فراخوان «میثاق حق زندگی» حول “منع مطلق اعدام، منع مطلق شکنجه جسمی و روانی، پایبندی به رویه‌ی قضایی عادلانه، شفاف و شکایت‌پذیر، بدون هیچ استثنایی” و تعهد به پایه قرار دادن مسائل حقوق بشری برای سیاست‌ورزی، با توافق طیف‌های بزرگ و متنوعی از اپوزیسیون دمکراسی‌خواه خارج از کشور، رویدادی مهم در عرصه سیاسی ایران بود.
این میثاق که به معنای ائتلاف سیاسی و یا تدوین منشور سیاسی نبوده و نیست به صورت جداگانه و همزمان توسط پانزده تشکل سیاسی، حزب و ائتلاف فعال در اپوزیسیون برون مرزی منتشر شد و بعد از انتشار موجودیتی مستقل و غیروابسته به هر یک از گروه‌های حامی پیدا کرد تا از این طریق بتواند حمایت دیگر گروه‌های سیاسی، شهروندان و کنشگران سیاسی و مدنی مستقل از نوع نگاه آنها نسبت به حامیان اولیه را به خود جلب کند.
حمایت جداگانه از این کارزار با متن‌های متفاوت و مضمون واحد تنها اشتراک نظر در حوزه تعهدات مندرج در میثاق را بازتاب می‌دهد. جریان ها مواضع متفاوت خود در دیگر حوزه‌ها را دارند.
به باور «همگامی برای جمهوری سکولاردمکرات در ایران» پیام اصلی میثاق این است که گرایش‌های سیاسی حامی با مواضع متفاوت در هر شرایطی از حق زندگی باورمندان به گفتمان مخالف خود دفاع کرده و در صورت دستیابی به قدرت، حقوق شهروندی و کرامت انسانی مخالفان و رقبای خود را رعایت کرده و به خشونت و سرکوب برای حذف آنها متوسل نمی‌شوند.
«همگامی» با تشخیص ضرورت این اقدام، پس از تدوین متن اولیه میثاق با صاحب نظران به گفتگو نشست و در ادامه موضوع با جریان ها و سازمان‌های دیگر نیز مطرح شده، در نهایت با تفاوت‌هایی اندک در سه متن منتشر شد. در خصوص نحوه انتشار میثاق سوء برداشتی توسط برخی از گروه‌های حامی پیش آمد در حالیکه در “رسانه میثاق حق زندگی” (ابتدا عنوان “کمیته” کارزار را داشت که بعد از تذکر به جای آن “رسانه” گذاشته شد) که به صورت مستقل و در چارچوب خود کارزار یادشده عمل می‌کند به صراحت تفاوت موجود در سه متن توضیح داده شده بود.
رسانه‌های جمعی نیز ضمن انتشار مفاد اصلی کارزار “میثاق حق زندگی” اسامی گروه‌های حامی را ذکر کرده بودند که به معنای امضای مشترک آنها نیست. “رسانه میثاق حق زندگی” هم با قید اینکه میثاق را هر کدام از جریان ها بطور انفرادی ولی همزمان با امضای خود منتشر کرده اند، اسامی تشکل‌ها، احزاب و ائتلاف‌های منتشرکننده را در پوستر درج کرد. قابل درک است که انجام پروژه‌‌ای چنین گسترده‌ با کمبودها و مشکلاتی در اجرا مواجه شود. به باور ما این ایرادات در مقایسه با کلیت کار انجام شده هم امری جانبی قلمداد شده، هم با تفاهم متقابل و کوشش جمعی قابل اصلاح و ترمیم هستند.
«همگامی» به سهم خود از دیگر جریان های حامی برای همیاری آنها تشکر می‌کند و بار دیگر از آحاد جامعه ایران و از فعالان سیاسی و مدنی دعوت می‌کند تا با اعلام تعهد خود به این میثاق کمک کنند گامی مهم در تقویت کارزار های لغو اعدام، شکنجه و کشتار و توافق بر سر مبانی اخلاقی، حق‌بنیاد و انسانی مبارزات سیاسی و مدنی در اکنون و آینده ایران، کاهش موانع موجود و گسترش همگرایی‌ها برداشته شود.

دبیرخانه همگامی برای جمهوری سکولاردمکرات در ایران
١٣ امرداد ١۴٠٢ برابر با ۴ آگوست ٢٠٢٣

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است