‫گزارش ماهانه (آبان ۱۳۸۸) در مورد نقض گسترده،

 مستمر و برنامه ريزي شده حقوق بشر در ايران ‫

 

فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکاي شمالي :

فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکاي شمالي

نهادهاي مدافع حقوق بشر !

ايرانيان مدافع حقوق بشر !

در اين گزارش بخش بسيار کوچکي از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوري شده است به اطلاع مي رسانيم:

بين المللي

1ـ سازمان عف و بين الملل در بيانيه اي نسبت به بازداشت و محاکمه مهدي کروبي بدليل ارائه گزارشاتي در مورد تجاوز به عنف و شکنجه بازداشت شدگان پس از انتخابات توسط نيروهاي امنيتي به دولت ايران هشدار داد و درخواستهاي زير را مطرح کرد: 1- عدم پيگرد مهدي کروبي، صرفا به دليل ابرازنگراني از نقض حقوق بشر. 2- اعلام ميکند که اگر او براي اعمالي چنين بازداشت شود، سازمان عفو بين الملل او را يک زنداني عقيدتي که صرفا بدليل اعمال مسالمت آميز و حق خود مبني بر آزادي بيان محاکمه مي شود، در نظر خواهد گرفت. 3- به مقامات يادآوري مي کند که بر اساس قوانين بين الملل، آنها نسبت به گزارش مستقل نقض حقوق بشر و ارائه درمان مؤثر به قربانيان، متعهد هستند. (ادوارنيوز 1/8/88)

2ـ سازمان غير دولتي "روزنامه نگاران کانادايي براي آزادي بيان" اعلام کرد: اين سازمان مفتخر است که ژيلا بني يعقوب از ايرام روزنامه نگار روسي "نوواياگزتا" را به خاطر شجاعت فوق العاده و غلبه بر مشکلات بزرگ، براي گزارش اخبار، برنده جايزه جهاني آزادي بيان سال 2009 اعلام کند. ژيلا بني يعقوب سردبير سايت کانون زنان ايراني، عضو کمپين يک ميليون امضاء، همکار روزنامه هاي آزاد-همشهري- خرداد- آفتاب امروز- وقايع و سرمايه نيز بوده است. ژيلا بني يعقوب پس از دهمين دوره رياست جمهوري به همراه همسر روزنامه نگارش، بهمن احمدي اموئي بازداشت شد. خانم بني يعقوب پس از تحمل 60 روز زندان با قرار وثيقه آزاد شد اما همسرش همچنان در زندان بسر مي برد. (گويا نيوز 2/8/88)

3ـ وزارت خارجه ايالات متحده طي گزارش سالانه خود درباره "آزادي ديني بين المللي" که ميزان احترام به چنين آزادي را در تمامي کشورهاي جهان را بررسي مي کند اعلام کرد: افغانستان ايران و کره شمالي در زمره کشورهايي قرار دارند که آزادي هاي ديني در آن بشدت نقض مي شود. (صداي آمريکا 4/8/88)

4ـ عفو بين الملل طي اطلاعيه اي نگراني شديد خود را درباره وضعيت سلامتي دکتر محمد ملکي اينگونه ابراز کرد: دکتر ملکي به خاطر انتقاد مسالمت آميز از انتخابات رياست جمهوري در ايران بازداشت شده است. وي 76 سال دارد و از بيماري سرطان پروستات رنج مي برد. مقامات امنيتي علت دستگيري وي را دامن زدن به ناآرامي ها و ارتباط با سازمان مجاهدين اعلام کرده اند. اين سازمان خواستار آزادي فوري و امکان تماس و ديدار وکيل خانواده وي شدند. (عصرنو 6/8/88)

5 ـ مجمع اقتصادي جهان (برگزار کننده اجلاس داووس) طي گزارشي، شاخص تبعيض جنسي ساليانه در جهان را اعلام کرد. در اين گزارش که مواردي نظير فرصت هاي اقتصادي و ميزان مشارکت زنان، سطح سواد، بحث درمان و طول عمر و ميزان مشارکت آنها در عرصه هاي سياسي، 4 عنواني هستند که براي سنجش اين شاخص مورد ارزيابي قرار مي گيرد. ايران از ميان 134 کشور در رديف 128 قرار گرفته است. (فردا 7/8/88)

6 ـ سوئد به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا با احضار سفير ايران در استکهلم صدور 4 سال زندان براي حسين رسام، تحليلگر ارشد سفارت بريتانيا در تهران به عنوان "اقدام عليه فعاليت هاي عادي ديپلماتيک" توصيف شده است. اتحاديه اروپا اين حکم را ناموجه و سختگيرانه خوانده و خواستار تغيير فوري آن شد. (بي بي سي 8/8/88)

7 ـ مالکوم اسمارت مدير بخش خاورميانه عفو بين الملل اعلام کرد: بدنبال سخنان علي خامنه اي مبني بر اينکه هر کس نتيجه انتخابات رازير سئوال ببرد جرم است؛ اين سخنان را پس بگيرد. (صداي آمريکا 8/8/88)

8 ـ مؤسسه مارتين آنالز، جايزه امسال خود را برا "پيگردها و تلاش خود براي دفاع از حقوق زندانيان در ايران" به عمادالدين باقي اهدا نمود ولي بعلت ممنوع الخروج بودن وي، امکان حضور و دريافت جايزه را نيافت. (ايلنا 11/8/88)

9 ـ مهدي پ. از تبريز، محسن ق از شيراز و نعمت صفوي از اردبيل در پرونده هاي جداگانه اي، در حالي که هيچ شاهدي بر اتهام آنها در دست نيست، به انجام اعمال همجنس گرايانه در زماني که کمتر از هجده سال داشتند متهم و به اعدام محکوم شده اند. سارا لي ويتسون مدير بخش خاورميانه وشمال آفريقاي ديده بان حقوق بشر در اين زمينه گفت: "کشتن افراد براي انچه که در کودکي انجام داده اند اشتباه و زننده است و کشتن انها با ادعاي اعمال همجنس گرايي به همان اندازه زننده و اشتباه است. حکومت ايران با اجازه دادن به چنين احکام اعدام بي رحمانه اي پايه اي ترين تعهدات حقوق بشري خود را به مسخره گرفته است. اين سه حکم مجازات اعدام قول هايي را حکومت ايران پيش از اين به جامعه بين المللي و مردمش داده تا مجازات مرگ را براي کساني که درزماني کودکي مرتکب جرم شده اند متوقف نمايد نقض مي کند. " (گويانيوز 13/8/88)

10 ـ در کمتر از ١٥٠ روز پس از آغاز اعتراضات خياباني به انتخاب مجدد محمود احمدي نژاد در انتخابات ٢٢ خرداد ماه، دست‌کم ١٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگاردر ايران بازداشت شده اند که ٢٣ تن از انها همچنان در زندان بسر مي برند. اسامي تعدادي از اين روزنامه نگاران از اين قرار است: فرهاد پولادي گزارشگر خبرگزاري فرانسه، نفيسه زارع کهن همکار بسياري از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب و وبلاگ نويس روزمره‌گي‌ها به همراه همسرش حجت شريفي، حسن اسدي زيدآبادي فعال حقوق بشر و وبلاگ نويس آوازنو، نگار سايه روزنامه نگار مستقل و همکار بسياري از رسانه هاي آنلاين، هادي حيدري کاريکاتوريست ايراني و همکار بسياري از روزنامه هاي ايران. (گزارشگران بدون مرز 14/8/88)

11 ـ ديده بان حقوق بشر سه مورد تجاوزجنسي در زندان هاي ايران درباره کساني که بعد از انتخابات رياست جمهوري 12 ژوپن دستگير شده بودند را مستند کرده است و از قوه قضاييه ايران خواست که سريعا به تحقيق درخصوص پرونده هاي تجاوزجنسي در زندان بپردازد. اين سه تن ابراهيم مهتري 27 ساله، ابراهيم شريفي 24 ساله و مريم صبري 21 ساله هستند. سارا لي ويتسون مديربخش خاورميانه وشمال آفريقاي ديده بان حقوق بشر دراين زمينه گفت: "مدارک رسمي و تصاويري که در خصوص شکنجه مهتري وجود دارند خود بهترين گواه بر آنچه بر وي رفته است مي باشند " . وي افزود: "اين خجالت آور است که دولت ايران چشمان خود را بر روي شواهد رسمي درخصوص آزار وآذيت شديدجنسي روي زندانيان که توسط مسوولان زندان صورت گرفته مي بندند. " (ديده بان حقوق بشر 15/8/88)

12 ـ سازمان عفو بي الملل طي اطلاعيه اي اعلام کرد: بهمن احمدي اموئي، کيوان صميمي و سعيد ليلاز، روزنامه نگاراني هستند که به خاطر استفاده صلح آميز از حق بيان و آزادي بيان بازداشت شدند. در اين بيانيه از مقامات خواسته شده که اين افراد بدون قيد و شرط آزاد شوند. امکان دسترسي به وکيل و امکانات پزشکي براي آنها فراهم شود و در صورت اثبات شکنجه و بدرفتاري با آنها، مسببين را به دادگاههاي صالحه معرفي کنند. (کانون زنان ايراني 16/8/88)

13 ـ سرتيپ اصغر جعفري رئيس پليس آگاهي تهران اعلام کرد: اگر حدود الهي در کشور اجرا شود بيش از ۹۰ درصد جرائمي که در حوزه سرقت اتفاق مي‌افتد ديگر رخ نخواهد داد. سازمان عفو بين الملل نسبت به اين سخنان ابراز نگراني کرد و طي اطلاعيه اي اعلام کرد: مجازات‌هايي هم‌چون قطع عضو و تازيانه زدن کيفرهايي بي‌رحمانه، غير انساني و انحطاط ‌آور و مصداق شکنجه است و شکنجه بر اساس موازين بين‌المللي حقوق بشر ممنوع است. بيانيه اين نهاد بين‌المللي مي‌افزايد:

«عفو بين‌الملل مدت‌هاي مديد براي پايان بخشيدن به چنين کيفرهايي مبارزه کرده‌است و به نظارت خود بر اجراي احکام تازيانه و قطع عضو ادامه مي‌دهد.» آخرين قطع عضو در ايران که توسط اين سازمان به ثبت رسيده در دسامبر ۲۰۰۸ در شهر کرمانشاه در غرب ايران رخ داده‌است. (راديو زمانه 21/8/88)

14 ـ سازمان عفو بين الملل اعدام احسان فتاحيان،که بامداد روز چهارشنبه ۲۰ آبان در سنندج به دار آويخته شد را به شدت محکوم کرد. عفو بين الملل در بيانيه خود آورده است که احسان متهم به محاربه با خدا در ارتباط با عصويت در يک گروه غير قانوني شده بود. عفو بين الملل در بيانيه خود مي نويسد: "به نظر مي رسد که اين سه حکم اعدام براي انتقام گرفتن از ترورها و تلاش ها براي ترور مقامات استان کردستان صادر شده است که بين روزهاي ۱۸ تا ۲۸ شهريور (۹ تا ۱۹ سپتامبر) انجام شده و در رسانه هاي ايران بازتابي گسترده يافته بود." در اين بيانيه آمده است که گفته مي شود دست کم ۱۰ مرد و يک زن کرد ديگر نيز قرار است به دليل عضويت در سازمان هاي ممنوعه کرد يا حمايت از آنها در ايران اعدام شوند.

(عفو بين الملل 21/8/88)

15 ـ کميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل متحد، قطعنامه اي را به تصويب رساند که در آن ايران شديدا بخاطر نقض حقوق مردم محکوم شده است. تصويب اين قطعنامه در کميته سوم با 74 راي مثبت در قبال 48 راي مخالف ، راه تصويب آن را در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در ماه دسامبر باز کرد. پيش نويس قطعنامه، طيف وسيعي از نقض حقوق بشر را در بر مي گيرد؛ شکنجه، کاربرد شديد اعدام و اعدام نوجوانان بزهکار، سنگسار، سرکوب مدافعان حقوق زنان، تبعيض عليه اقليت ها و محروميت مردم ايران از حقوق اوليه مدني و سياسي. در پيش نويس اين قطعنامه از دولت ايران خواسته شده است تا "سابقه عدم همکاري خود را با مراجع بين المللي حقوق بشر جبران کند"، " جمهوري اسلامي ايران از اينکه در چهار سال گذشته، هيچيک از درخواست هاي مراجع ويژه سازمان ملل متحد را براي بازديد از ايران تامين نکرده و به نامه هاي بسيار زياد اين مراجع ويژه پاسخ نداده"، و "از صاحبان وظايف ويژه که در موضوعات خاص مسئوليت دارند، دعوت کند تا با توجه به خشونت هاي اعمال شده پس از انتخابات رياست جمهوري در خرداد ماه 1388، وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران را بطور خاص بررسي کنند." (پيک ايران 29/8/88)

دانشجويان

دانشجويان : اخبار

16 ـ كاظم رضايي كه همراه 30 دانشجوي ديگر دانشگاه شيراز در روز 13 آبان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود، ابتدا همراه ديگر دانشجويان به زندان عادل آباد شيراز منتقل شد. اما بعد از چند روز به بازداشتگاه اطلاعات شيراز معروف به پلاک 100 منتقل شد و به گفته دوستانش از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده است و تا امروز هيچ اطلاعي از وضعيت سلامتي وي در دست نيست. همچنين سعيد رضائي، احمد عارف، خيبر صفرپور، ايوب پورفتحي، احسان پورسلطان، ابوالاحراري، دانشجويان دانشگاه شيراز در زندان عادل آباد شيراز زنداني هستند. (نوروز 23/8/88)

17 ـ مسعود خيراتي سخنگوي سابق شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شيراز و علوم پزشکي به اتهام تبليغ عليه نظام با شکايت حراست دانشگاه و اداره اطلاعات شيراز، به حکم شعبه تجديد نظر دادگاه انقلاب شيراز به چهار ماه حبس محکوم شد. اجراي اين حکم به مدت سه سال به حالت تعليق درآمده است. (اميرکبير 25/8/88)

18 ـ پدرام قنبري دانشجوي رشته مهندسي معماري دانشگاه سمنان به دليل اعتقاد به آيين بهايي از اين دانشگاه اخراج شد. مديريت دانشگاه سمنان در هفته‌ي ابتدايي سال تحصيلي طي تماس تلفني با خانواده قنبري اظهار نمودند پدرام، تنها در صورت عدم اعتقاد به آيين بهايي مي‌تواند در اين دانشگاه به تحصيل ادامه دهد. گفتني است با آغاز سال تحصيلي جديد تاکنون چند دانشجوي بهايي از دانشگاه‌هاي کشور اخراج شده‌اند. آرمين جلاليان دانشجوي سخت افزار دانشگاه علامه محدث نوري شهر نور و مهرداد داراب نجف آبادي دانشجوي رشته مديريت بازرگاني موسسه آموزش عالي کار واحد خرم دره( استان زنجان) از جمله اين دانشجويان مي‌باشند. (کميته گزارشگران حقوق بشر 25/8/88)

19 ـ مادر پيمان از فعالان دانش‌جويي محروم از تحصيل كه در جريان بازداشت هاي پس از انتخابات دستگير شد، گفت: حكم فعلي پيمان به اعتراضات دانشجويي به حكم اعدام دكتر هاشم آغاجري مربوط است ، فرزندم در آن پرونده به 18 ماه حبس تعليقي محكوم شده بود كه اينك به اجرا گذاشته شده است. ايشان افزود: دادستان ، آقاي جعفري دولت آبادي ، پس از اعتصاب غذاي پيمان در اعتراض به شرايط زندان با وي ملاقات نمود و با مرخصي ايشان موافقت كرد اما اراده برخي نهادهاي غير قضايي مانع از اعطاي مرخصي به فرزندم شده است. مادر اين فعال دانشجويي ادامه داد: علي رغم اينكه دو ماه از خاتمه بازجويي پرونده جديد آقاي عارف مي گذرد و وثيقه صد ميليون توماني نيز براي وي توديع شده است اما پرونده وي هنوز به دادگاه ارجاع نشده است. (هرانا 29/8/88)

دانشجويان :احضار به کميته انضباطي

20 ـ پس از برگزاري تجمع اعتراضي دانشجويان دانشگاه کرمان در روز 13 آبان، نزديک به 20 دانشجو به کميته انضباطي احضار شده و به اتهاماتي نظير" ايجاد بلوا و آشوب در محيط دانشگاه" "عدم رعايت شئون دانشجويي" "بر هم زدن نظم دانشگاه" و "اقدام عليه نظام" متهم شده اند. (اميرکبير 27/8/88)

21 ـ بدنبال تجمع اعتراضي دانشجويان در روز 13 آبان 22 تن از دانشجوان فعال دانشکده مهندسي و 2 تن ازدانشجويان دانشکده علوم اداري و اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهد به کميته انضباطي اين دانشگاه احضار شده اند. (جرس 29/8/88)

دانشجويان : احکام صادره شده توسط کميته هاي انضباطي 22 ـ سليمان محمدي، امير يعقوب علي و پوريا پشتاره دانشجويان دانشکده علوم اجتماعي و ارتباطات، به اتهام اخلال در نظم دانشگاه و برهم زدن امتحانات ترم گذشته اين دانشگاه، به يک ترم محروميت از تحصيل و ممنوع الورود بودن به دانشگاه محکوم کرد. (خبرگزاري هرانا 30/7/88)

23 ـ کوهيار گودرزي، فعال حقوق بشر و دانشجوي مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي شريف به اتهام تشويق و ترغيب دانشجويان به تجمع و مصاحبه با تلويزيون بي بي سي فارسي، از اين دانشگاه اخراج شد. در پي اين اقدام ورود اين فعال دانشجويي با دستور اکيد نهاد حراست به دانشگاه شريف و خوابگاه هاي آن ممنوع شد. اين حکم جدا از پرونده کميته انضباطي صادرشده است. (کميته گزارشگران حقوق بشر 13/8/88)

24 ـ 20 نفر از دانشجويان دانشکده فني دانشگاه آزاد کرج به اتهام حضور در تجمع اعتراضي 28 مهر ماه از سوي کميته انضباطي اين دانشگاه به يک تا دو ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند. (کميته گزارشگران حقوق بشر 23/8/88)

25 ـ به حکم کميته انضباطي دانشگاه صنعت نفت آبادان، 6 تن از دانشجويان به احکام زير محکوم شدند. مصطفي آهوخوش، از فعالين انجمن اسلامي دانشجويان، يک ترم تعليق و محروم از استفاده از امکانات دانشگاه براي تمام دوران تحصيل. پيام پيکري، اخراج از دانشگاه. خسرو موسي وند، ممنوع از گرفتن مدرک تحصيلي. حجت عربي، يک ترم تعليق از تحصيل. سهند بختيار پور، يک ترم تعليق (حکم بدوي). امين نيکزاده، 2 ترم تعليق (حکم بدوي). اين احکام در حالي صادر شده که سال تحصيلي 88-87 به پايان رسيده است و با آغاز سال تحصيلي جديد اين احکام که به ترم گذشته مربوط مي شوند، نقض مي شود. (اميرکبير 30/8/88)

دانشجويان : بازداشتها

26 ـ حسن اسدي زيدآبادي فعال دانشجويي و عضو سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (هرانا 12/8/88)

27 ـ اميرحسين چيت ساز زاده دبير سابق ، مجيد شهرابي دبير انجمن اسلامي دانشجويان و امين حيدري عضو سابق شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه کاشان توسط مامورين امنيتي بازداشت شدند . (موج سبز آزادي 13/8/88)

28 ـ در پي حمله گسترده به منازل فعالان سياسي و دانشجويي، محمد صادقي بازداشت شد. همچنين منازل علي مليحي و ميلاد اسدي مورد حمله قرار گرفت که به دليل عدم حضور آن دو در منزل، ماموران موفق به بازداشت آنها نشدند. (کميته گزارشگران حقوق بشر 13/8/88)

29 ـ سيدکوهزاد اسماعيلي، مسئول شاخه گيلان سازمان دانش آموختگان ايران(ادوار تحکيم وحدت) خود را به بازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان گيلان معرفي کرد. اين مساله بعد از آن اتفاق افتاد ، ماموران امنيتي با مراجعه به محل کار اسماعيلي، اين دفتر را تفتيش کرده و وسايل آن از جمله کيس هاي کامپيوتر، قراردادها و دسته چک ها را توقيف کرده و به همراه خود بردند. همچنين گفته مي شود ماموران امنيتي در تماس با مادر سيدکوهزاد اسماعيلي به تهديد وي پرداختند تا پسر خود را به اداره اطلاعات معرفي کند. (گويا نيوز 13/8/88)

30 ـ علي مشمولي از دانشجويان دانشگاه اصفهان در جريان تظاهرات 13 آبان توسط نيروهاي امنيتي و انتظامي بازداشت شد .(اميرکبير 13/8/88)

31 ـ حجت شريفي و محمدهاشمي از اعضاي سازمان ادوار تحکيم وحدت توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند . (اميرکبير 13/8/88)

32 ـ امين وطاني، دانشجوي مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي شريف و از فعالان ستاد جوانان ميرحسين موسوي در انتخابات رياست جمهوري دهم توسط ماموران امنيتي بازداشت شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 14/8/88)

33 ـ فرزاد اسلامي، مدير مسئول نشريه توقيف شده بينش و دبير اسبق كانون دانشجويان مسلمان در دانشگاه آزاد تهران مرکز در پي اعتراضات دانشجويان تهران مركز که در شش هفته اول سال تحصيلي به سه ترم تعليق با احتساب سنوات از سوي كميته انضباطي دانشگاه محكوم شده بود، توسط ماموران امنيتي پس از تفتيش منزل و ضبط وسايل شخصي بازداشت و به مكان نامعلومي منتقل شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 14/8/88)

34 ـ علي اسداللهي دانشجوي مهندسي راه آهن دانشگاه علم و صنعت که به دليل فعاليت هاي دانشجويي در ايام قبل از انتخابات، از طرف کميته انضباطي دانشگاه به «دو ترم تعليق با احتساب سنوات» محکوم شده بود در تظاهرات سيزدهم آبان توسط نيروهاي امنيتي و انتظامي بازداشت شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 14/8/88)

35 ـ در پي تجمع دانشجويان دانشگاه شيراز ،ب ه مناسبت 13 آبان نيروهاي امنيتي و گارد يگان ويژه به صحن دانشگاه حمله كردند و کاظم رضايي ، احسان هاشمي ، سجاد بنام و 20 تن ديگر از دانشجويان اين دانشگاه را بازداشت نمودند. (پيک ايران 14/8/88)

36 ـ حميد عظيمي، سعيد قاسمي، محمد اسعدي، کوروش يکا، علي مطلبي دانشجويان دانشگاه تفرش توسط ماموران اطلاعات اراک دستگير شدند. (کميته گزارشگران حقوق بشر 15/8/88)

37 ـ نيروهاي امنيتي به قصد بازداشت سلمان سيما، محمد شورآب و حسين معصومي دانشجويان دانشگاه آزاد به منزل آنها مراجعه کردند که بعلت عدم حضور آنها در منزل موفق به بازداشت آنان نشده اند. (هرانا 16/8/88)

38 ـ محسن پريزادمقدم دانشجوي دانشگاه تفرش، مدير مسئول نشريه دانشجوئي دگرانديش و عضو کمپين يک ميليون امضاء، در جريان راهپيمائي 13 آبان در اصفهان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (هرانا 16/8/88)

39ـ پويا شريفي دانشجوي دانشگاه اميرکبير توسط مامورين امنيتي در روز 12 آبان بازداشت گرديد. (اعتماد 16/8/88)

40ـ فرزاد اسلامي دانشجوي دانشگاه آزاد توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (هرنا 16/8/88)

41ـ ياشار دارالشفا از فعالان دانشجويي طيف چپ دانشگاه تهران در جريان راهپيمائي 13 آبان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (هرانا 17/8/88)

42ـ نفيسه زارع کهن عضو سابق شوراي سياست گذاري سازمان ادوار تحکيم توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. (ادوارنيوز 17/8/88)

43ـ اشکان ذهابيان، سياوش رضائيان، بهنام فرازمند، زاوش گرايلي و مهدي داوديان دانشجويان دانشگاه مازندران پس از تجمع 12 آبان در اين دانشگاه توسط مامورين امنيتي بازداشت شدند. (20/8/88)

44ـ بدنبال تجمع اعتراضي مردم سنندج در ميدان فردوسي اين شهر در اعتراض به اعدام احسان فتاحيان، "عامر گلي" از فعالين دانشجويي توسط ماموران امنيتي بازداشت شد. (هرانا 22/8/88)

45ـ علي صالح پور از فعالين دانشجوئي دانشگاه شيراز توسط حراست اين دانشگاه بازداشت و به مقامات امنيتي تحويل داده شد. (خبرنامه شيراز 23/8/88)

46ـ سلمان سيما دانشجوي دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، عضو سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) توسط مامورين امنيتي بازداشت شد. (بامداد خبر 23/8/88)

47ـ مصطفي شفيعي دانشجوي رشته پزشکي دانشگاه انزلي، از فعالين ستاد ميرحسين موسوي و فعالين بعد از انتخابات در مسير دانشگاه بازداشت و به نقطه‌ي نامعلومي منتقل شده است. (هرانا 24/8/88)

48ـ ياشار دارالشفاء دبير اسبق تشکل اسلامي دانشجويان اصلاح طلب دانشگاه بين المللي قزوين که از سال تحصيلي جديد به عنوان دانشجوي کارشناسي ارشد در دانشگاه تهران مشغول به تحصيل بوده است روز 13 آبان در جريان تظاهرات مردمي بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است. اما متاسفانه و علي رغم صدور قرار کفالت از سوي قاضي پرونده و نيز گذاشتن کفالت از سوي خانواده ي وي، مسئولان زندان اوين مانع آزادي وي شدند. (آزادنا 25/8/88)

49 ـ کوهزاد اسماعيلي، دبير سازمان ادوار تحکيم وحدت شعبه گيلان که با قرار وثيقه 20 ميليون توماني از زندان آزاد شده بود، پس از مراجعه به شعبه بازپرسي دستگير شد. علت دستگيري وي اجراي حکم 4 ماه حبس تعزيري اعلام شده است. اين حکم که در آبان ماه سال 86 به وي ابلاغ شده بود در حالي که ساعاتي از آزادي او مي گذشت طبق دستور قاضي به اجرا درآمد. (نوروز 26/8/88)

50 ـ عباس حکيم زاده دبير سياسي دفتر تحکيم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامي دانشگاه اميرکبير بازداشت شد. ماموران وزارت اطلاعات در ساعت 7 صبح با مراجعه به منزل حکيم زاده وي را بازداشت کرده و به مکان نامعلومي منتقل کردند. به گزارش خبرنامه اميرکبير ماموران وسايل شخصي وي از جمله کامپيوترش را ضبط کردند. (اميرکبير 28/8/88)

51 ـ سورنا هاشمي و مهرداد بزرگ، فرزان رئوفي، احسان دولتشاه، عليرضا موسوي ، سينا شکوهي و البرز زاهدي از فعالين دانش‌جويي و از اعضاي دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاه‌هاي ايران توسط ماموران امنيتي بازداشت و به نقطعه‌ي نامعلومي منتقل شده‌‌اند. (بامدادخبر 28/8/88)

52 ـ ندا اسکندري دانشجوي رشته علوم سياسي و خديجه قهرماني دانشجوي رشته کشاورزي دانشگاه شيراز که به کميته انضباطي دانشگاه براي پيگيري احکام صادره خود ( به ترتيب دو ترم محروميت از تحصيل و دو ترم محروميت از تحصيل و محروميت از امکانات رفاهي ) مراجعه کرده بودند توسط اداره اطلاعات شيراز بازداشت شدند. (هرانا 28/8/88)

53 ـ دو تن از فعالين دانشجويي دانشگاه آزد تبريز به نام‌هاي رسول عالي نژاد و بهروز فريدي توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. (هرانا 28/8/88)

54 ـ در پي تجمع‌هاي اعتراضي دانشجويان کرد دانشگاه تهران که عليه اعدام "احسان فتاحيان" صورت گرفته بود، احمد اسماعيلي، آمانج رحيمي، سروه ويسي، ليلا محمدي و پخشان عزيزي توسط نيروهاي امنيتي دستگير شدند که هنوز از محل بازداشت آنها خبري در دست نيست. (اميرکبير 29/8/88)

55 ـ ‌علي‌رضاموسوي، احمد ميرطاهري، علي‌رضا زرگر، حميد قهوه‌چيان،امير کاظم‌پور و ياسر معصومي از فعالان دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي در يک کافي‌شاپ توسط ماموران امنيتي بازداشت شده‌اند. (هرانا 30/8/88)

دانشجويان : احضار به دادگاه يا نهادهاي امنيتي

56 ـ علي کلايي فعال دانشجويي و عضو کميته گزارشگران حقوق بشر به واحد پيگيري وزارت اطلاعات احضار شدند. (هرانا 20/8/88)

57 ـ كاوه رضائي از فعالان سابق انجمن اسلامي دانشجويان همدان كه پيش از اين بر مبناي فعاليت هاي دوره دانشجويي اش در دادگاه انقلاب اسلامي كرج به يك سال و شش ماه زندان محكوم شده بود، بار ديگر بنا بر مستندات همان پرونده به دادگاه كيفري احضار شد. اين فعال دانشجويي و عضو كمپين يك ميليون امضا در فروردين 87 از دانشگاه اخراج شده بود (هرانا 29/8/88)

دانشجويان : بازجوئي توسط نهادهاي امنيتي

58 ـ ضياءالدين نبوي دانشجوي ستاره دار و محروم از تحصيل که در تاريخ 25 خرداد ماه توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود، پس از انتقال به شعبه 2 بازپرسي امنيت تهران به اتهام تشويش اذهان عمومي، اخلال در نظم، ارتباط با سازمان مجاهدين و تبليغ عليه نظام آخرين دفاعاتشان را انجام داد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 3/8/88)

دانشجويان : محاکمه

59 ـ محمدرضا اسماعيل زاده از اعضاي ستاد مهدي کروبي که در 30 خرداد توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود، به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و تمرد از دستور پليس، در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي صلواتي محاکمه شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 30/7/88)

60 ـ عابد توانچه و ياشار قاجار دو تن از فعالان دانشجويي طيف چپ به اتهام توهين به رهبري، رئيس جمهور و فقهاي شوراي نگهبان، تبليغ عليه نظام، اقدام عليه امنيت کشور و… در شعبه 26 دادگاه انقلاب به رياست قاضي پيرعباس محاکمه شدند. (کميته گزارشگران حقوق بشر 12/8/88)

61 ـ عاطفه نبوي فعال دانشجويي که پس از اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوري بازداشت شده بود، در شعبه 12 دادگاه انقلاب محاکمه شد. رئيس اين شعبه که قادر به نسبت دادن اتهامات واهي به فعال دانشجويي نشده بود، سعي کرد اعضاي خانواده او که بدليل هواداري از سازمان مجاهدين در زندان و يا در قرارگاه اشرف در عراق بسر مي برند را بعنوان اتهام عليه او بکار ببرد. (فعالين حقوق بشر ودمکراسي در ايران 21/8/88)

62 ـ مهديه گلرو فعال دانشجويي در شعبه 15 دادگاه به رياست قاضي قمي با اتهاماتي هم‌چون؛ تباني و تجمع با هدف بر هم زدن نظم داخلي‬، اقدام عليه امنيت ملي از طريق حضور در تجمعات غير قانوني، تشويش اذهان عمومي و نشر اکاذيب از طريق رسانه هاي بي‌گانه محاکمه شد. (هرانا 27/8/88)

دانشجويان : احکام صادره توسط دادگاهها

63 ـ سروش ثابت از دانشجويان طيف چپ به اتهام اجتماع و تباني به قصد برهم زدن اممنيت ملي از سوي شعبه 28 دادگاه انقلاب به 2 سال حبس تعزيري محکوم شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 11/8/88)

64 ـ امير آقايي از فعالين دانشجويي طيف چپ دانشگاه رجايي به حکم دادگاه به 3 سال حبس تعليقي به مدت 2 سال محکوم شد. (خبرنامه آزادي برابري 12/8/88)

65 ـ سعيد آقام علي فعال دانشجويي چپ به اتهام اقدام عليه امنيت داخلي کشور و فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي به حکم قاضي محمد مقيسه، رييس شعبه 28دادگاه انقلاب اسلامي تهران ، به دو سال حبس تعليقي به مدت دو سال محکوم شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 14/8/88)

66 ـ سام سلامت دانشجوي رشته جامعه شناسي در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه تهران كه در پي حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري دوره دهم در تهران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده و پس از گذراندن دو ماه بازداشت در بند 209 اوين با قرار وثيقه ي 200 ميليون توماني آزاد شده بود، بنا به اتهاماتي همچون تبليغ عليه نظام و تجمع و تباني به قصد بر هم زدن امنيت كشور، در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به تحمل چهار سال حبس تعزيري محكوم شد. (هرانا 21/8/88)

دانشجويان : توقيف نشريات دانشجوئي

67 ـ نشريه دانشجوئي بيداري به مدير مسئولي نسترن رفيعي، به اتهام تشويش اذهان عمومي، ترغيب دانشجويان به انجام اعمال خلاف قانون و چاپ مطالب غير واقع، به دستور معاون فرهنگي دانشگاه شيراز متوقف شد. (اميرکبير 2/8/88)

دانشجويان : جلوگيري از ادامه تحصيل

68 ـ مسئولين دانشگاه امام حسين بدون ارائه حکم کميته انضباطي، مدت محروميت از تحصيل مقداد اسلام خواه دبير انجمن جمهوري خواهان اين دانشگاه را يک ترم تمديد کردند. وي قبلا به 3 ترم محروميت از تحصيل محکوم شده بود. به نظر مي رسد مسئولين دانشگاه در تلاش هستند با جلوگيري از ثبت نام وي تحت عنوان حکم محروميت از تحصيل، بگونه اي زمينه اخراج وي را فراهم کنند. (اميرکبير 7/8/88)

دانشجويان : جلوگيري از اجراي مراسم

69 ـ مسئولين دانشگاه مهاجر اصفهان در جريان مراسم "معرفي فولکلور و موسيقي آذربايجان" که توسط دانشجويان آذربايجاني اين دانشگاه ترتيب داده شده بود با قطع برق سالن محل برگزاري مراسم از اجراي کنسرت موسيقي آذربايجاني ممانعت کردند. بدنبال قطع برق سالن محل برگزاري، شرکت کنندگان در مراسم نسبت به ممانعت مسئولين دانشگاه از برگزاري اين مراسم فرهنگي اعتراض کردند. در نهايت با حضور رئيس دانشگاه و عذرخواهي وي و تقبل برگزاري مراسمي ديگر با هزينه دانشگاه پايان يافت. (ساوالان سسي 24/8/88)

دانشجويان : اخراج از دانشگاه

70 ـ پيمان نودينيان معلم و دبير انجمن صنفي معلمان استان کردستان و آزاد لطف پوري فعال مدني که در آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد پذيرفته شده اند، بدستور مسئولين دانشگاه از ادامه تحصيل محروم شدند. (هرانا 6/8/88)

71 ـ مژده نوراني، فرحناز فلفلي و اردلان تبيانيان که در کنکور سال 88 در دانشگاه سمنان پذيرفته شده اند، پس از گذشت مدت کوتاهي به دستور حراست دانشگاه اخراج شده و از حق تحصيل خود محروم شدند. (هرانا 6/8/88)

دانشجويان : انحلال نهادهاي دانشجويي

72 ـ بدنبال سخنراني انتقادي مجتبي منتظري سخنگوي سازمان اسلامي دانشجويان ايران (سادا) در حضور خامنه اي نسبت به مسائل پيرامون مديريت دانشگاه آزاد به دستور مديريت دانشگاه آزاد، کليه فعاليتهاي اين اتحاديه تعطيل و قفل دفتر اين اتحاديه دانشجوئي تعويض شد و از کليه اعضاي شوراي مرکزي اين دانشگاه خلع يد به عمل آمد. (فارس 16/8/88)

دانشجويان : آزادي از زندان

73 ـ فراز زهتاب و آيدين خواجه اي از فعالين دانشجويي آذربايجان در دانشگاه تبريز پس از تحمل حکم يکساله زندان با عفو مشروط از زندان تبريز آزاد شدند. همچنين مجيد ماکوئي فعال دانشجويي آذربايجان و دانشجوي دانشگاه مالک اشتر اصفهان پس از تحمل شش ماه حبس با احتساب دوران بازداشت موقت به صورت عفو مشروط از زندان تبريز آزاد شد. (هرانا 28/8/88)

74 ـ امين وطاني، از فعالان دانشجويي و دانشجوي مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي شريف و از فعالان ستاد جوانان ميرحسين موسوي در انتخابات رياست جمهوري دهم بوده پس از 16 روز بازداشت از زندان آزاد شده است. (نوروز 28/8/88)

مطبوعات

مطيوعات : اخبار

75 ـ سيامک پورزند روزنامه نگار و فعال فرهنگي که در اوايل دهه هفتاد توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود و چندين ماه تحت شکنجه هاي روحي و جسمي براي اجراي پروژه اعتراف گيري قرار داشت به علت وخامت وضع جسمي و روحي به بيمارستان ايران مهر منتقل شد. وي ممنوع الخروج و تحت نظر و مراقبت نهادهاي امنيتي، در تنهائي مطلق زندگي مي کند. (جرس 2/8/88)

76 ـ انتشارات باران به مديريت حسين قليزاده، "اختر" به مديريت صمد آسياباني از استان آذربايجان شرقي و انتشارات "پيناز" از استان زنجان که سابقه طولاني در نشر کتابهاي ترکي آذري دارند، به دستور هيئت ناظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از حضور در نمايشگاه سراسري کتاب ايران که در شهر اروميه برگزار شد، منع شدند. (ايلنا 3/8/88)

77 ـ عليرضا ملکيان معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد طي نامه اي خطاب به مطبوعات و رسانه هاي گروهي اعلام کرد: با توجه به تحرک گروههاي مخالف نظم در آستانه روز 13 آبان و احتمالا برخي جريانهاي سياسي داخلي نيز در ادامه مسائل پس از انتخابات قصد بهره برداري سياسي و برهم زدن آرامش جامعه را از اين روز داشته باشند. لذا با توجه به پايان انتخابات رياست جمهوري و تائيد از سوي مراجع حکومتي، از درج هر گونه خبر، عکس و مطلبي که موجب ايجاد تنش در جامعه و بر هم زننده نظم عمومي است جدا خودداري به عمل آورند. (موج سبز آزادي 4/8/88)

78 ـ عباس جعفري دولت آبادي دادستان تهران اعلام رکد: دو خبرنگار آلماني و يک کانادائي بنام گيلز کاداسکار که در روز 13 آبان توسط ماموران امنيتي بازداشت شده بودند، پس از احراز هويت آنها از زندان آزاد شدند. در حال حاضر يک خبرنگار ايراني که براي خبرگزاري فرانسه کار ميکند همچنان در زندان بسر مي برد. (اسنا 16/8/88 و صداي آمريکا 19/8/88)

79 ـ مهسا امر آبادي ، همسر مسعود باستاني اعلام کرد: صلواتي قاضي شعبه 15 هنوز اجازه ندادند آقاي شريف روي پرونده مسعود اعلام وکالت کنند ، ما دو هفته است که در خواست تجديد نظر را ارائه داديم و به دست قاضي پرونده نيز رسيده اما آقاي صلواتي هنوز پرونده را به شعبه تجديد نظر ارجاع ندادند. وي افزود: در حالي كه بسياري از فعالان سياسي و مطبوعاتي ، با قرار وثيقه آزاد شده اند اما گويا آقاي صلواتي با استنباط شخصي و غير حقوقي خود عمل مي كنند و تا كنون تقاضاي ما در خصوص آزادي مسعود به قيد وثيقه ، تا پيش از برگزاري دادگاه تجديد نظر ، مورد موافقت ايشان قرار نگرفته است. (هرانا 24/8/88)

مطبوعات : بازداشت ها

80 ـ جواد ماهرزاده نويسنده و روزنامه نگار، به حکم دادستان انقلاب تهران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. وي نويسنده رمان "لبخندت را از من بگير" است. داستان رمان درباره حوادث دهه 60 از نگاه يک نوجوان مي باشد. (نوروز 1/8/88)

81 ـ نگار سايه خبرنگار آزاد رسانه ها و مسئول ستاد جوانان منطقه 19 ميرحسين موسوي توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (موج سبز آزادي 5/8/88)

82 ـ علي سميع زاده عضو تحريريه روزنامه هاي ياس نو و صداي عدالت، توسط ماموران امنيتي بازداشت شد. لازم به ذکر است علي سميع زاده عضو کميته اطلاع رساني جبهه مشارکت و رئيس کميته اطلاع رساني منطقه تهران اين جبهه مي باشد. (نوروز 9/8/88)

83 ـ نفيسه آزاد روزنامه نگار توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد . (اميرکبير 13/8/88)

84 ـ فرهاد پولادي، خبرنگار خبرگزاري فرانسه در تهران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. خبرگزاري فرانسه با اعلام اينکه وزارت ارشاد اسلامي براي پوشش راهپيمايي 13 آبان به خبرنگاران خارجي مجوز داده بود، گفته است از مقامات اين وزارت خانه خواستار دريافت اطلاعات در مورد دليل و محل بازداشت فرهاد پولادي شده است. از زمان انتشار نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري، بسياري از گزارشگران خارجي از کشور اخراج شده اند و دولت براي فعاليت سايرين هم محدوديت هاي شديدي را به اجرا گذاشته است. رهبران جمهوري اسلامي گردهمايي هاي اعتراضي نسبت به نتيجه انتخابات را، که به گفته معترضان حاصل تقلب گسترده به نفع محمود احمدي نژاد بوده، ناشي از خبررساني رسانه هاي خارجي قلمداد کرده اند. (هرانا 14/8/88)

85 ـ مزدک علي نظري روزنامه نگار و سردبير وبسايت خبرنگاران صلح توسط مامورين امنيتي بازداشت شد. (صداي آمريکا 22/8/88)

مطبوعات : تمديد قرار بازداشت

86 ـ فريبا پژوه وبلاگ نويس و روزنامه نگار زنداني که در روز 31 مرداد 88 توسط ماموران امنيتي بازداشت شده بود، پس از 60 روز بازداشت جهت اعترافات ساختگي، بنا بدستور دادستان تهران، بازپرس شعبه دوم دادگاه انقلاب قاضي بيگي قرار بازداشت موقت وي را تمديد گرديد. لازم به ذکر است فريبا پژوه در حال حاضر ممنوع الملاقات مي باشد. (خبرگزاري هرانا 2/8/88)

مطبوعات : محاکمات

87 ـ مدير مسئول نشريه "علم و نيرو" به اتهام استفاده ابزاري از تصاوير مرد در شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران محاکمه شد. (ايسنا 11/8/88)

88 ـ هنگامه شهيدي خبرنگار و مشاور بانوان حزب اعتماد ملي و مهدي کروبي در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تباني با هدف اقدام عليه امنيت داخلي کشور از طريق حضور در اغتشاشات، فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ايرن ،توهين به رئيس‌جمهور و اخلال در نظم عمومي مورد محاکمه قرار گرفت. (هرانا 13/8/88)

89 ـ حسين مختاريان مدير مسئول روزنامه توقيف شده "آزاد" به اتهام تبليغ عليه نظام، نشر اکاذيب، توهين و نقض مصوبات شوراي عالي امنيت ملي با شکايت سپاه پاسداران، سازمان بازرسي کل کشور، سازمان زيبا سازي شهرداري تهران و … در شعبه 1083 دادگاه عمومي تهران محاکمه گرديد. (ايسنا 17/8/88)

90 ـ مازيار خسروي سردبير سايت هم ميهن با شکايت رحيم بيلدار به عنوان نماينده حقوقي دانشگاه تهران و به اتهام نشر اکاذيب، تشويش اذهان عمومي و برهم زدن امنيت کشور در شعبه 1057 مجتمع قضائي کارکنان دولت محاکمه شد. لازم به توضيح است، سايت هم ميهن خبر حمله يگانهاي ويژه و نيروهاي امنيتي به کوي دانشگاه در 25 خرداد را منتشر کرده بود. (جرس 19/8/88)

91 ـ مازيار خسروي سردبير سايت "هم ميهن" به دنبال انتشار خبر حمله يگانهاي ويژه و ماموران امنيتي به کوي دانشگاه، با شکايت رحيم پيلوار، به عنوان نماينده حقوقي دانشگاه تهران، به اتهام نشر اکاذيب، تشويش اذهان عمومي و برهم زدن امنيت کشور، در شعبه 1057 مجتمع قضائي کارکنان دولت محاکمه شد. (جرس 19/8/88)

92 ـ حسين مختاريان مديرمسوول روزنامه‌ توقيف شده‌ «آزاد» به اتهام تبليغ عليه نظام، انتشار مطالب خلاف واقع، نشر اكاذيب، توهين و نقض مصوبات شوراي عالي امنيت ملي در شعبه 1083 دادگاه عمومي تهران محاکمه شد. شاكيان پرونده مديرمسوول روزنامه توقيف شده «آزاد» را مدعي‌العموم، ستاد اجرايي فرمان امام ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سازمان بازرسي كل كشور، سازمان زيباسازي شهرداري تهران و فضاي سبز شهرداري منطقه ‌3 و سازمان ميادين ميوه و تره‌بار تشكيل مي‌دادند. (ايسنا 20/8/88)

93 ـ عدنان حسن پور، روزنامه‌نگار کرد زنداني در شعبه‌ي اول دادگاه انقلاب سنندج و به قضاوت قاضي بابايي محاکمه شد. عدنان حسن پور ٢٥ ساله روزنامه‌نگار، عضو تحريريه‌ي هفته نامه‌ي "ئاسو" که به دو زبان کردي و فارسي منتشر مي‌شد بود که اين هفته نامه در سال 1384 به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و تشويش اذهان عمومي توقيف شد. وي در تاريخ ٥ بهمن ماه 1385 دستگير شد و در تاريخ ٢٢ خرداد در دادگاهي غير علني به اتهام "اقدام عليه امنيت ملي"، " جاسوسي" و "محاربه" محاکمه و به اعدام محکوم شده بود که چندي پيش، پس از سه سال، از حکم اعدام تبرئه شد. (هرانا 21/8/88)

94 ـ کامبيز نوروزي دبير کميته حقوقي انجمن صنفي روزنامه نگارارن به اتهام تبليغ عليه نظام، اجتماع و تباني جهت اقدام عليه امنيت ملي و اخلال در نظم عمومي به حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به 2 سال حبس تعزيري و 76 ضربه شلاق محکوم شد. (ايلنا 27/8/88)

مطبوعات : احکام صادر شده توسط دادگاهها

95 ـ سجاد خاکساري فرزند محمد خاکساري دبير ک ل انجمن صنفي معلمان ايران و خبرنگار نشريه قلم معلم که از 6 ماه پيش به اتهام اخلال در نظم عمومي، نشر اکاذيب و تبليغ عليه نظام در زندان بسر مي برد از سوي دادگاه عمومي و تجديد نظر از اتهامات وارده تبرئه شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 30/7/88)

96 ـ شکراله عطارزاده مدير مسئول هفته نامه ي "ليان" با حضور هيات منصفه مطبوعات به حکم شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران از اتهامات وارده تبرئه شد. (ايسنا 2/8/88)

97 ـ محمدجواد حق شناس مدير مسئول روزنامه ي "اعتماد ملي" به اتهام نشر مطالب خلاف واقع، با شکايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران محاکمه و از اتهام مطرح شده تبرئه گرديد. (ايسنا 2/8/88)

98ـ علي بدري زاده مدير مسئول نشريه "موج" به اتهام توهين از سوي شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران به پرداخت يک ميليون ريال جزاي نقدي محکوم شد. اين نشريه از اتهام نشرمطالب خلاف واقع تبرئه شد. (ايسنا 2/8/88)

99ـ نصراله کاوه مهر مدير مسئول وقت روزنامه ي "دنياي فوتبال" به حکم شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران به 4 ماه حبس تعزيري محکوم شد. (ايسنا 3/8/88)

100ـ رضا نوربخش سردبير روزنامه فرهيختگان به حکم دادگاه بدوي به 6 سال حبس تعزيري محکوم شد. (هم ميهن 12/8/88)

توقيف مطبوعات 101ـ نشريه "دال" به مدير مسئولي پژمان گلچين به اتهام نشر و اشاعه ي مطالب خلاف موازين اسلامي و خلاف عفت عمومي به حکم شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي سيامک مديرخراساني يک سال تعطيل شد. (ايسنا 2/8/88)

102ـ روزنامه سرمايه بعلت تغيير در قطع و روش نشريه بدون اخذ مجوز لازم از سوي هيات نظارت بر مطبوعات لغو امتياز شد. حسين عبده تبريزي مدير مسئولاين روزنامه اعلام کرد: در طول تمام سالهاي انتشار اين روزنامه با شکلي واحد منتشر شده و تغيير هم نکرده است و همواره روزنامه اي اقتصادي- اجتماعي باقي مانده است. بنابراين چنين دليل تراشي هايي معقول به نظر نمي رسد. (ايلنا و کلمه 11/8/88)

103ـ هفته نامه بهار بروجرد به مدير مسئولي مصطفي فرهاد به علت چاپ يک مطلب طنزآميز به دستور دادستان بروجرد توقيف موقت شد. اين سومين مرتبه است که هفته نامه مذکور به دلايلي توقيف مي شود. (اعتماد 25/8/88)

مسدود کردن سايتهاي اينترنتي

104ـ سايت خبري نوروز، پايگاه اطلاع رساني جبهه مشارکت ايران اسلامي پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در 22 خرداد 88 براي چهارمين بار فيلتر شد. (نوروز 12/8/88)

105ـ سايت خبرگزاري مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران (هرانا) بدستور کميته فيلترينگ مسدود شد و امکان دسترسي به اين سايت در اکثر نقاط کشور مختل گرديد. (هرانا 16/8/88)

مطبوعات : ضرب و شتم

106ـ احمد نقي زاده خبرنگار و وبلاگ نويس اروميه اي به هنگام عکسبرداري از پارچه نوشته تبريک براي استاندار جديد آذربايجان غربي در مقابل ساختمان استانداري توسط مامورين انتظامي مستقر در محل مورد ضرب و شتم قرار گرفت. (عصر ايران 11/8/88)

فعالين سياسي – اجتماعي و فرهنگي

فعالين : اخبار

107ـ فاطمه معَتمد آريا، جعفر پناهي و مجتبي مير طهماسب سه سينماگر که در حال سفر به امريکا و ديدار با هيئت مديره اسکار، در فرودگاه خميني پاسپورت آنها توسط نيروهاي امنيتي ضبط شده بود، طي نامه اي اعلام کردند: اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته اند. حتي نمي دانيم به چه اتهامي. اما ما مي خواهيم همچنان سينماگر مستقل ايراني باقي بمانيم. دولت اين توان را دارد که مانع خروج ما از مرزهاي کشورمان بشود. اما يادآوري مي کنيم که هويت ما در گرو پاسپورت هايمان نيست. حتي بدون پاسپورت، ما ايراني هستيم. (گويا نيوز 1/8/88)

108ـ فاطمه آدينه وند همسر عبداله مومني اعلام کرد: بعد ار آخرين ملاقاتي که با وي داشتم، امکان ملاقات ديگري تا کنون به ما داده نشده است و وضعيت پرونده ايشان بعد از انشائي که به آقاي مؤمني داده بودند تا در دادگاه بخوانند هنوز مشخص نيست. وي افزود: اين طورکه من از صحبت هاي آقايان برداشت کرده ام آقاي مؤمني به اين زودي آزاد نخواهند شد. (ادوارنيوز 1/8/88)

109ـ مهدي کروبي يکي از کاندياهاي معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوري بدنبال حضور در نمايشگاه مطبوعات در تهران از سوي عده اي از ماموران امنيتي و افراد وابسته به نهادها و مطبوعات دولتي، به وي و همراهانش حمله کردند. در پي اين حادثه مهدي کروبي به علت اصابت کفش، از ناحيه صورت مصدوم گرديد. (گويانيوز 2/8/88)

110ـ شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران روز 14 آذرماه 88 را براي جلسه محاکمه شبنم مددزاده نايب دبير شوراي دفتر تحکيم وحدت تعيين وقت نمود. پيش از اين نيز تاريخ 23 تير ماه، 22 شهريور و 18 مهر جهت برگزاري جلسه محاکمه از جانب دادگاه انقلاب اعلام شده بود که هر بار بنا به دلايلي از جمله غفلت مدير دفتر شعبه دادگاه، عدم حضور نماينده دادستان، زمان برگزاري محاکمه به تاريخ ديگر موکول شده بود. در اعتراض شبنم مددزاده و وکيل وي به تاخير در زمان برگزاري جلسه محاکمه از سوي دادگاه اعلام شده است که برگزاري محاکمه منوط به موافقت بازجويان وزارت اطلاعات است و از حوزه اختيارات آنها خارج مي باشد با اعلام تاريخ مذکور جهت برگزاري جلسه دادرسي روزهاي بازداشت موقت شبنم مددزاده به 300 روز خواهد رسيد. (اميرکبير 2/8/88)

111ـ صالح نيک بخت اظهار داشت: پرونده بهزاد نبوي و صفائي فراهاني که پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري بازداشت شده اند، به دادگاه ارسال شده است. وي افزود: در جلسه دادگاه ايرادات اساسي خود را به نحوه بازداشت اتهامات موکلان بيان خواهم کرد و چون اين اتهامات به صورت علني و برخلاف قانون اساسي و همچنين بر خلاف تبصره ماده 188 قانون آئين دادرسي کيفري به صورت علني در رسانه ملي و تمام خبرگزاري و مطبوعات داخلي و خارجي منتشر شده، اين افراد حق دارند در رسانه هاي عمومي به آنها پاسخ دهند. (ايلنا 2/8/88)

112ـ فاطمه معتمدآريا بازيگر سينما و تئاتر اعلام کرد: در پي تماسي که حراست وزارت ارشاد با مرکز هنرهاي نمايشي داشته به من اعلام شد که اجازه فعاليت برون مرزي ندارم به همين دليل از حضور در نمايش شاهنامه فردوسي بر اساس طرحي از محمد چرمشير و کارگرداني استفان ويلد که قرار بود در آلمان و ايران اجرا شود، انصراف دادم. (سرمايه 4/8/88)

113ـ کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران طي اطلاعيه اي اعلام کرد: کيان تاجبخش جامعه شناس ايراني-امريکايي که به اتهام اقدام عليه امنيت کشور از طريق عضويت در شبکه اينترنتي مربوط به گري سيک عضو سيا و… از سوي دادگاه انقلاب به 15 سال زندان محکوم گرديده بود، از سوي مقامات قضائي به وکيل وي اطلاع داده شده است که حق تجديد نظر خواهي در مورد پرونده وي را ندارد. لازم به توضيح است طبق قوانين در ايران، متهم ظرف مدت 20 روز مي تواند تقاضاي فرجام خواهي کند. (کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران 5/8/88)

114ـ محمرضا مقيسه عضو کميته منتخب موسوي-کروبي براي پيگيري امور بازداشت شدگان و آسيب ديدگان پس از کودتاي انتخاباتي که در تاريخ 22 مهر ماه توسط نيروهاي امنيتي بارداشت شده بود، از اجازه ملاقات با خانواده محروم مي باشد. بازجوي وي به خانواده اش گفته بود که سکوت آنها امکان آزادي وي را بيشتر مي کند. (نوروز 5/8/88)

115ـ ميترا حجار بدستور حراست وزارت ارشاد ممنوع التصوير اعلام شد. ممنوع التصوير شدن هنرمندان به صورت شفاهي به آنها و تهيه کنندگان اطلاع داده مي شود. (تهران امروز 7/8/88)

116ـ سازمان آموزش و پرورش تهران به علت شرکت مديران مجتمع آموزشي "تسينم" در تجمعات اعتراضي پس از انتخابات رياست جمهوري، تبليغ چه گوارا در مدرسه و حضور مدير به همراه دانش آموزان در مراسم شب هاي قدر در ماه رمضان، خواهان تعطيل کردن اين مؤسسه است. در اين مجتمع آموزشي حدود 100 دانش آموز تحصيل مي کنند. (آينده 7/8/88)

117ـ بدنبال جلوگيري از فعاليت و پلمپ دفتر تلاش براي جهان شايسته کودکان مسئولين اين جمعيت با مراجعه به پليس امنيت خواهان رفع پلمپ از اين دفتر شدند. پليس امنيت بازگشايي اين مرکز را منوط به همکاري در 2 مورد زير اعلام کرد: 1- ارائه گزارش ماهانه از فعاليتهاي جمعيت به پليس 2- مسئولان جمعيت اسامي کودکان افغاني که فاقد کارت سکونت هستند به همراه آدرس کامل و دقيق آنها را به پليس امنيت بدهند. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 9/8/88)

118ـ بيش از ۲۵۰ مامور امنيتي و انتظامي با محاصره فرهنگستان هنر محل کار ميرحسين موسوي و همچنين منزل مسکوني به سر دادن شعار عليه وي پرداختند. به اين ترتيب نهادهاي امنيتي در يک حرکت سازماندهي شده و با محاصره منزل و محل کار مانع از حضور ميرحسين موسوي در راهپيمايي ۱۳ آبان شدند. (گويانيوز 13/8/88)

119ـ خانواده سعيد عباسي که در حوادث پس از انتخابات جان خود را از دست داده است، اعلام کردند که سنگ مزار وي توسط عده اي شکسته شده است. گويا دليل اين اتفاق ذکر عنوان شهيد بر روي سنگ مزار وي بوده است. (حيات نو 16/8/88)

120ـ عباس جعفري دولت آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران اعلام کرد: "جاشوآ فتال" و "شون باوئد" که هر دو 27 ساله هستند و "سارا شورد" 31 ساله، سه شهروند آمريکائي در منطقه مرزي کردستان به جرم جاسوسي بازداشت شدند و تحقيقات از آنها همچنان ادامه دارد. (راديو فردا 18/8/88)

121ـ دکتر محمد شريف وکيل پايه 1 دادگستري طي حکمي از طرف جمشيد صالحي صدقياني، مدير تحصيلات تکميلي دانشگاه علامه طباطبايي، از ادامه تحصيل محروم شد. بر اساس اين حکم، محمد شريف با توجه به ماده 24 شوراي عالي فرهنگي به علت طولاني شدن زمان تحصيل از اين دانشگاه اخراج شد. اين درحالي است که بسياري از دانشجويان دوره دکتري که قبل از ايشان در اين دانشگاه مشغول به تحصيل بودند همچنان در اين دانشگاه حضور دارند . اخراج اين وکيل دادگستري در حالي‌ است که وي پيش دفاع خود را نيز انجام داده و در آستانه دفاع از تز دکتري خود بود. (هرانا 21/8/88)

122ـ پخش آهنگهاي برخي از خوانندگان و نيز برخي ترانه ها به خاطر آنچه كه پاره اي از دلايل نامبرده ميشود در راديو ممنوع اعلام شده است . در اين فهرست نام افرادي چون شاهين آرين، فريدون آسرايي، عليرضا افتخاري، مجيد اخشابي، عليرضا افشار، محمد اصفهاني، اسماعيلزاده، شهرام اميري، احسان خواجهاميري، پاكنيا، محمد خواجهاميري، مسعود خادم، حسين زمان، كوروس سرهنگزاده، ناصرعبدالهي، عليرضا عصار، فتحعلي اويسي، گلشن، علي لهراسبي، محمد نوري، كامبير افضلي و ..... به چشم ميخورد. (ايلنا 26/8/88)

فعالين : بازداشتها

123ـ مامورين اداره اطلاعات شهرستان قروه با مراجعه به خانه پدري زنداني سياسي انور حسين پناهي پس از بازرسي منزل بدون نشان دادن حکم، افشين حسين پناهي برادر کوچکتر وي را بازداشت کردند. شايان ذکر است انور حسين پناهي در سال گذشته از سوي دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود و به دنبال پيگيري هاي افشين از سوي خانواده، پس از اعتراضات سازمان هاي بين المللي مدافع حقوق بشر، حکم وي به 6 سال زندان تبديل شد. وي تنها بدليل اعتراض به اين حکم چندين بار از سوي نهادهاي امنيتي شهرستان قروه بازداشت شده است. (کميته گزارشگران حقوق بشر 30/7/88)

124ـ بديع حسين پناهي از بستگان زنداني سياسي انور حسين پناهي که محکوم به به اعدام شده است، توسط مامورين امنيتي در محل کار خود در شهر قروه بازداشت شد. لازم به ذکر است برادر ايشان افشين حسين پناهي نيز چند روز قبل توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود. (خبرگزاري هرانا 2/8/88)

125ـ نويد مشکات، مدينه قاسمي، آيدين تقي پور، محمد محمدلو و جواد رمضان از فعالين مدني آذربايجاني پس از شرکت در مراسم سالگرد وفات غلامرضا اماني فعالين شناخته شده آذري و زنداني سياسي سيبق توسط مامورين امنيتي بازداشت شدند. (ساوالان سسي 2/8/88)

126ـ سرتيپ عزيزاله رجب زاده فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ اعلام کرد: در پي بازديد مهدي کروبي از نمايشگاه مطبوعات، چهار نفر از افرادي که اقدام به برهم زدن نظم نمايشگاه و تحريک ديگران کرده بودند توسط نيروهاي امنيتي مستقر در نماشگاه بازداشت شدند. (خبرگزاري مهر 2/8/88)

127ـ خيبر تيبا رئيس پليس امنيت عمومي فرماندهي انتظامي آذربايجان غربي اعلام کرد: 11 نفر به اتهام تشکيل گروه هاي موسيقي و تهيه کليپ هاي توهين آميز به نظام و ترويج شيطان پرستي توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. وي افزود : در اين راستا 5 باب مغازه پلمپ، شش دستگاه کامپيوتر و 15 خط تلفن و گوشي همراه که حاوي مطالب توهين آميز به مقدسات اسلام، موسيقي رپ و سرودهاي انتقادي عليه ارگان ها بود کشف و ضبط شد. (بي بي سي 4/8/88)

128ـ مامورين اداره اطلاعات شهر مهاباد با حضور در منزل زنداني سياسي جهانگير بادوزاده به قصد دستگيري همسر وي خانم توران بادوزاده، اقدام به بازرسي و تفتيش منزل وي نمودند و بعلت دسترسي به وي امکان بازداشت او را پيدا نکردند. جهانگير بادوزاده سالهاست که در زندان اروميه بسر مي برد. (هرانا 5/8/88)

129ـ مريم قدس، همسر فيض اله عرب سرخي يکي از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري، طي نامه اي اعلام کرد: همسرم بيش از 4 ماه است که در بازداشت بسر مي برد. به گفته بازجوي وي رسيدگي به پرونده ايشان به پايان رسيده ولي مسئولين از تبديل قرار بازداشت او به صدور وثيقه خودداري مي کنند. (نوروز 6/8/88)

130ـ رحيم غلامي روزنامه نگار نشريات محلي استان اردبيل، بهروز عليزاده و ودود سعادتي از فعالين ملي آذربايجاني توسط مامورين امنيتي بازداشت و جهت اجراي حکم يک سال حبس تعزيري به زندان اردبيل منتقل شدند. شعبه 1 دادگاه لنقلاب اردبيل اين افراد را به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به 5 سال حبس توام با تبعيد محکوم نموده بودند ولي دادگاه تجديدنظر استان اردبيل با تغيير اتهام وارده به اتهام تبليغ عليه نظام اين افراد را به يک سال حبس تعزيري محکوم کرد. (ساوالان سسي 7/8/88)

131ـ منيره ربيعي 32 ساله مهندس شيمي، بدنبال احضار به دادگاه انقلاب تهران به دلايل نامعلومي بازداشت و به زندان اوين منتقل گرديد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 7/8/88)

132ـ فارس گل محمدي از اهالي روستاي "تنگي رو" از توابع کامياران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (هرانا 7/8/88)

133ـ دو تن از ساکنان روستاي "وله ژير" از توابع مريوان به نامهاي "باسط" و "سيوان" توسط نيروهاي انتظامي بازداشت شدند. (هرانا 7/8/88)

134ـ فرهاد توحيدي قائم مقام مدير عامل خانه سينما اعلام کرد: بعد از انتخابات و حوادث پيش آمده تعداد 15 نفر از سينماگران توسط ماموران امنيتي بازداشت شدند ضمن آنکه يکي از مستندسازان نيز از سال قبل در بازداشت بود. (ايلنا 10/8/88)

135ـ سعيد راک به اتهام ارتباط با يکي از احزاب مخالف کردي،از سوي نيروهاي امنيتي در شهر سقز بازداشت و به زندان اين شهر منتقل شد. (موکريان نيوز 10/8/88)

136ـ عيسي سحرخيز که به اتهام تبليغ عليه نظام و نشر اکاذيب از طريق مصاحبه با رسانه هاي خارجي بازداشت شده بود، به حکم قاضي شعبه سوم دادگاه انقلاب قرار بازداشت وي دو ماه ديگر تمديد شد. (ايلنا 12/8/88)

137ـ يک زن بنام رقيه و مردي بنام محمود چيره به اتهام همکاري با احزاب کردي توسط نيروهاي امنيتي در شهر مهاباد بازداشت شدند. (هرانا 12/8/88)

138ـ حسين اسقاري نويسنده و فعال مدني توسط مامورين اداره اطلاعات نقده بازداشت شد. (هرانا 12/8/88)

139ـ سه نفر به اتهام عضويت در انجمن پادشاهي که به گفته وزارت اطلاعات قصد بمب گذاري در تهران را داشته اند توسط مامورين اين وزارت خانه دستگير شدند. همچنان 5 نفر به اتهام اينکه قصد ترور يک چهره سياسي را داشتند توسط مامورين امنيتي بازداشت شدند. (خبرگزاري جوان 12/8/88)

140ـ نيروهاي امنيتي و انتظامي با استفاده از گاز اشک آور و اسپري فلفل، به هزاران نفر از مردم معترض در خيابان هاي تهران و ساير شهرها، حمله کردند که منجر به زخمي شدن و بازداشت تعدادي از مردم گرديد. اين اعتراضات به موازات تظاهرات رسمي دولتي در تائيد سي امين سالگرد اشغال سفارت امريکا در ايران برپا شد. اسامي تعدادي از بازداشت شدگان به شرح زير است: مريم معصوم پور 26 ساله ، زينب نجار پور هاشم 22 ساله ، منيژه هدايتي گلپايگاني 28 ساله ، زهره سليماني 31 ساله کبري تقي زتده 40 ساله ، فاطمه محمدي 29 ساله ، حميرا رمضاني 23 ساله ، منصوره عبدي نسب 28 ساله ، زهرا بهاري 43 ساله ، محمد علي اکبري 34 ساله ،سيد حسين مزيناني 20 ساله ، محسن واحدي 25 ساله ، سياوش صفري پور کرداني 19 ساله ، امير مختار خير آبادي 32 ساله ، سعيد مرآتي 26 ساله ، ابراهيم رضايي 45 ساله ، وحيد دستجردي 29 ساله ، احمدرضا عابديني پور 33 ساله ، امير باقري محلاتي 26 ساله ، اميد رضا قباديان 30 ساله ، رامين حاج رضايي 17 ساله ، علي مرشدي 24 ساله ، نرگس قناعت 28 ساله ، ناهيد كريمي 31 ساله ، مهديه غفاري 25 ساله ، مهناز ذوالفقاري 28 ساله ، عرفان نصيري 34 ساله ، پويا رحيمي 21 ساله محمد اسماعيلي 26 ساله ، نويد جهاني 26 ساله ، علي اسماعيل زاده ، امين يوسف پور 30 ساله ، حسين عسگري مقدم 20 ساله ،مهرداد علي داري 30 ساله ، محمدرضا شيباني 22ساله ، مهدي نعمتي 29 ساله ، آرش جعفري 27 ساله ، فرزين امير احمدي 33 ساله ، شايان رجبي 20 ساله ، امير رضا طباطبايي 24 ساله . (هرانا 13/8/88)

141ـ محمد ستاري فر، توسط نيروهاي امنيتي همراه با ضرب وشتم و توهين دستگير و او را به مدت سه ساعت در بازداشت نگاه داشتند. ستاري‌فر سال‌ها معاون رييس‌جمهور، رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و پيش از آن رييس سازمان تامين‌اجتماعي و از تدوين‌ کنندگان اصلي برنامه چهارم توسعه و چشم‌انداز بيست ساله کشور بوده است. اين اقتصاددان پرتجربه هم‌اکنون استاد دانشگاه علامه‌طباطبايي است. (موج سبز آزادي 15/8/88)

142ـ از روز 13 لغايت 15 آبان حدود 400 تن از شهروندان در اعتراضات مردمي 13 آبان ماه دستگير شده اند که به صورت دسته اي از پايگاهها و بازداشتگاههاي موقت شهر تهران در طي اين محدوده زماني به زندان اوين انتقال يافته اند. اين افراد عمدتاً به بندهاي 240 و قرنطينه اندرزگاه 7 زندان اوين منتقل شده اند. (هرانا 15/8/88)

143ـ موسي ساکت دبير شعبه آذربايجان شرقي سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحکيم وحدت) توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (ادوارنيوز 16/8/88)

144ـ مهدي اقبال از اعضاي جبهه مشارکت توسط مامورين امنيتي بازداشت شد. از محل نگهداري و علت بازداشت وي اطلاعي در دست نيست. (هرانا 16/8/88)

145ـ عزيزاله رجب زاده فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ اعلام کرد: در جريان مراسم 13 آبان 109 نفر در شهر تهران بازداشت شدند. از اين عده 47 نفر با قرار کفالت آزاد شدند و 62 نفر از متهمان پس از تشکيل پرونده روانه زندان شدند. وي افزود : 43 نفر از اين افراد مرد و 19 نفر ديگر زن هستند. (خبرگزاري مهر 16/8/88)

146ـ کاوه محمود مرادي که در انگليس اقامت دارد پس از بازگشت به ايران به اتهام جاسوسي، توسط مامورين امنيتي در اروميه بازداشت شد. (موکريان نيوز 19/8/88)

147ـ هادي ابطحي فرزند مجتبي ابطحي، عضو هيات رئيسه کانون صنفي معلمان، توسط مامورين وزارت اطلاعات در محل کسب خود بازداشت و به زندان منتقل شد. (هرانا 20/8/88)

148ـ حسنعلي مهدوي چشمه گچي ، مدير مسئول روزنامه غرب و دبير کل حزب توسعه کرمانشاه با حکم قاضي نجار بازداشت و به زندان ديزل آباد منتقل شد . بنابراين گزارش نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومي از طريق وبلاگ ساحت نيوز مهمترين اتهامات اين فعال مطبوعاتي – سياسي عنوان شده است . محمد کرمي راد نماينده اقتدارگراي کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي ، سرپرستي بانک ملي شعبه کرمانشاه ، سازمان تبليغات اسلامي و شرکت مخابرات استان عمده ترين شاکيان دبيرکل حزب توسعه را تشکيل مي دهند .(کرمانشاه پست 25/8/88)

149ـ اميرعلي سلطان که از اعضاي فعال ستاد 88 توسط ماموران امنيتي بازداشت شد. (نوروز 29/8/88)

فعالين : احضار به دادگاه يا نهادهاي امنيتي

150ـ محمد اوليائي فرد وکيل دادگستري، با شکايت جعفر دولت آبادي دادستان تهران به شعبه يک دادياري دادرسي کارکنان دولت احضار شد. لازم به ذکر است اوليائي فرد، وکيل تعدادي از فعالين مدني و سياسي است که در حال حاضر پرونده ديگري از اين حقوقدان در اين دادسرا به اتهام توهين و افترا به مامورين وزارت اطلاعات مفتوح است. (هرانا 6/8/88)

151ـ سيمين چايچي شاعر و نويسنده کرد پس از شرکت در فستيوالي در استان کرکوک در کردستان عراق به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار شد. (هرانا 17/8/88)

152ـ محمدرضا شجريان براي اداي پاره اي توضيحات در ارتباط با مصاحبه خود با صداي آمريکا، که در آن ديدگاههاي خود را درباره وقايع پس از انتخابات بيان کرده بود، به وزارت اطلاعات احضار و به مدت 2.5 ساعت مورد بازجوئي قرار گرفت. (عصرايران 25/8/88)

فعالين : محاکمات

153ـ رامين و روزبه تهراني از بازداشت شدگان حوادث اخير در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران محاکمه و از اتهام محاربه تبرئه شد. براي هر يک 50 ميليون تومان قرار وثيقهه جهت آزادي از زندان صادر شد. (هرانا 18/8/88)

154ـ احمد زيدآبادي دبير کل سازمان ادوار تحکيم وحدت که در پي اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوري بازداشت شده بود در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبليغ عليه نظام و تباني در ايجاد اغتشاش محاکمه شد.

(کانون زنان ايران 19/8/88)

155ـ سعيد ليلاز به اتهام اجتماع و تباني جهت اقدام عليه امنيت ملي، فعاليت تبليغي عليه نظام و … در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. (ايلنا 27/8/88)

156ـ سعيد حبيبي، دبير تشکيلات سابق دفتر تحکيم وحدت و فعال حقوق بشر، به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران و اجتماع و تباني با هدف اقدام عليه امنيت کشور به حکم شعبه ي بيست و هشت دادگاه انقلاب اسلامي تهران، به سه سال حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت محکوم شده است. (کميته گزارشگران حقوق بشر 30/8/88)

فعالين : احکام صادر شده توسط دادگاه ها

157ـ سياوش اميري از زندانيان عقيدتي به اتهام بدعت در دين و فعاليت هاي فرقه اي از سوي دادگاه انقلاب به يک سال حبس تعزيري محکوم شد. (هرانا 3/8/88)

158ـ مجيد حسن زاده از اعضاي شاخه دانشجوئي ستاد ميرحسين موسوي که پس از حوادث انتخابات رياست جمهوري توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود، به حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب به 3 سال حبس محکوم شد. (خبرگزاري هرانا 3/8/88)

159ـ بيش از 40 تن از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، که اکثرا از سوي حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بودند، پس از اينکه مدتها در بند 2 الف و 240 زندان اوين بسر بردند از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به احکام 2 تا 4 سال حبس تعزيري محکوم شدند. (کميته گزارشگران حقوق بشر 3/8/88)

160ـ اکبر اجدادي از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات که در روز 6 تير ماه در محل کارش بازداشت شده بود. به حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اتهام اخلال در نظم و ايجاد رعب و وحشت به 32 ماه حبس محکوم شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 3/8/88)

161ـ حسام ترمسي 17 ساله که در تاريخ 10 تير ماه در منزل مسکوني خود توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود، به اتهام ايجاد رعب و وحشت و اخلال در نظم به حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي صلواتي به 28 ماه حبس محکوم شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 3/8/88)

162ـ مهدي کاظم زاده 30 ساله که پس از حوادث انتخابات رياست جمهوري بازداشت شده بود، با صدور قرار وثيقه و تامين آن قرار بود از زندان آزاد شود. به طور مجدد از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اتهام جديد محاکمه و قرار کفالت وي لغو شد. وي در حال حاضر منتظر اعلام حکم جديد از سوي دادگاه مي باشد. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 4/8/88)

163ـ محسن نوري 27 ساله، سينا قاضي ميرسعيد 23 ساله از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخاب رياست جمهوري، قبل از ملاقات با خانواده هاي خود از سوي رئيس شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به طور شفاهي به آنها اطلاع داده شد که به ترتيب به 14 ماه و 10 ماه حبس تعزيري محکوم شده اند. اين در حالي است که آنها حق دفاع و برخورداري از وکيل و اعتراض به حکم را نداشته اند. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 4/8/88)

164ـ عليرضا جعفريان وکيل مدافع ايمان سهراب پور اعلام کرد: موکل من به اتهام اقدام عليه امنيت کشور از طريق اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت عمومي، فعاليت تبليغي عليه نظام، ايجاد شبهه جعل در نتيجه انتخابات و… به حکم دادگاه انقلاب تهران به 3 سال حبس تعزيري محکوم شد. لازم به ذکر است ايمان سهراب پور يکي از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري مي باشد. (فارس 6/8/88)

164ـ طيبه نبوي از فعالين مدني شهر سمنان به حکم دادگاه انقلاب اين شهر به 3 ماه زندان تعزيري و 1 سال زندان تعليقي محکوم شد. وي در 26 مرداد ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگير شده بود و در حال حاضر در بند زنان زندان سمنان بسر مي برد. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 7/8/88)

165ـ مجيد مقيمي از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري به اتهام مشارکت در تخريب اموال دولتي، اقدام عليه امنيت ملي و … به حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به يک سال حبس تعزيري محکوم شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 19/8/88)

166ـ سهيل نويدي يکتا يکي از بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات به حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام عليه امنيت ملي، فعاليت تبليغي عليه نظام و اخلال در نظم عمومي به 7 سال حبس تعزيري و 74 ضربه شلاق محکوم گرديد. (رويداد 20/8/88)

167ـ عبداله مومني سخنگوي ادوار تحکيم وحدت به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و شرکت در تجمع هاي اعتراضي پس از انتخابات رياست جمهوري از سوي دادگاه انقلاب به 8 سال حبس تعزيري محکوم شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 23/8/88)

168ـ عليرضا فرشي و همسرش سيما ديدار، از فعالين مدني آذربايجاني در تبريز به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق سردادن شعار و در دست داشتن پلاکاردهايي در رابطه با حقوق زباني و ملي آذربايجانيها و ارسال خبر به سايتهاي اينترنتي به حکم شعبه سوم دادگاه انقلاب تبريز به رياست قاضي علي نژاد به يک سال حبس تعزيري محکوم شدند. (ساوالان سسي 25/8/88)

169ـ مجتبي بيات فعال سابق جنبش دانشجويي با حكم شعبه 25 دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزيري و پرداخت 300 هزار تومان جزاي نقدي محكوم شد. در حكم صادره، حبس تعزيري به دو ميليون تومان جزاي نقدي تبديل شده است. گفتني است بر طبق احضاريه اي که به دست بيات رسيده است وي مي بايست خود را جهت اجراي حكم صادره به شعبه ششم دادگاه انقلاب معرفي نمايد. (پيک ايران 26/8/88)

170ـ امير حجتي دانشجوي کارشناسي ارشد معماري دانشگاه شهيد بهشتي از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به اتهام همسو شدن با دشمنان نظام ، ايجاد اغتشاش و ساخت و پرتاب نارنجک‌هاي دست ساز و آتش زا در آشوب‌هاي خياباني ، تحريک مردم به حضور در آشوب‌هاي خياباني، حمله به مأمورين نيروي انتظامي و بسيج در حين انجام وظيفه ، در شعبه 54 دادگاه تجديدنظر به 5 ماه حبس تعزيري محکوم شد. اين دانشجوي زنداني در دادگاه بدوي به تحمل 2 سال و 3 ماه حبس تعزيري محكوم شده بود. (کميته گزارشگران حقوق بشر 27/8/88)

171ـ علي بهزاديان نژاد از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري به اتهام برهم زدن نظم عمومي و تبليغ عليه نظام به حکم دادگاه انقلاب تهران به 6 سال حبس محکوم شد. (پارلمان نيوز 27/8/88)

172ـ فرامرز عبداله نژاد که در پي حوادث اخير بازداشت شده بود به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام و اجتماع و تباني جهت اقدام عليه امنيت ملي، به حکم دادگاه انقلاب و تاييد شعبه 54 دادگاه تجديد نظر به 28 ماه حبس محکوم شد. (ايلنا 27/8/88)

173ـ فاطمه سادات ابطحي، دختر محمدعلي ابطحي اعلام کرد: رسانه ها نوشته بودند: "ابطحي شب گذشته آزاد شده، ولي بازجوها از وي و خانواده اش درخواست كرده اند كه خبر اين آزادي را اعلام نكنند و با كسي نيز ديدار نداشته باشد." به گفته وي، صبح امروز پنج تن از مأموران به همراه محمدعلي ابطحي به خانه وي رفته و با حضور وي به بازرسي از منزل پرداخته و سپس عازم دادگاه شده‌اند. در اين دادگاه به واسطه پنج اتهام موجود در كيفرخواست وي، محكوميت به 6 سال حبس تعزيري به محمدعلي ابطحي ابلاغ شده است. همچنين پس از ابلاغ حكم، ابطحي مجددا به زندان اوين منتقل شده است. (آينده 30/8/88)

فعالين : صدور قرار وثيقه و آزادي

174ـ محمد رسول کريمي کاريکاتوريست و از اعضاي ستاد ميرحسين موسوي که در تاريخ 27 خرداد توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود پس از چندين ماه حبس با توديع قرار وثيقه 200 ميليون توماني از زندان اوين آزاد شد. (کميته گزارشگران 30/7/88)

175ـ صالح نيک بخت وکيل دادگستري اعلام کرد: مازيار بهاري خبرنگار ايراني با توديع وثيقه 3 ميليارد ريالي از زندان آزاد شد. وي افزود: هماهنگي هاي لازم بعمل آمده بود تا بهاري با کسي ملاقات و يا مصاحبه نکند تا بتواند به دليل وضعيت همسر باردارش از کشور خارج شود. (ايلنا 3/8/88)

176ـ نويد مشکات، مدينه قاسمي، آيدين تقي پور، محمد محمدلو و جواد رمضان از فعالين مدني آذربايجاني که 1 آبان 88 پس از شرکت در مراسم سالگرد مهندس اماني در تبريز توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بودند، پس از 3 روز از اداره اطلاعات تبريز آژاد شدند. (ساوالان سسي 6/8/88)

177ـ محمد قوچاني سردبير روزنامه اعتماد ملي که پس از انتخابات رياست جمهوري بازداشت شده بود پس از 131 روز از زندان آزاد شد. (سايت تغيير 8/8/88)

178ـ بهزاد نبوي از اعضاي شاخص مجاهدين انقلاب اسلامي که پس از حوادث انتخابات رياست جمهوري بازداشت شده بود پس از 130 روز با صدور و توديع قرار وثيقه آزاد شد. (گويانيوز 9/8/88)

179ـ مرتضي الويري عضو ستاد انتخاباتي مهدي کروبي و نماينده او در کميته پيگيري قربانيان حوادث انتخابات که در شهريور بدنبال انتشار اخبار کشته شدن 72 تن توسط مامورين امنيتي بازداشت شد، با صدور قرار وثيقه از زندان آزاد شد. (موج سبز آزادي 9/8/88)

180ـ هنگامه شهيدي که پس از وقايع انتخابات رياست جمهوري بازداشت شده بود، با صدور قرار وثيقه 90 ميليون توماني از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران از زندان آزاد شد. (ايسنا 10/8/88)

181ـ محبوب بوداقي شاعر آذربايجاني پس از 70 روز بازداشت با قرار وثيقه 20 ميليون توماني از زندان آزاد شد. وي به اتهام تشکيل يک گروه برانداز نظام، حضور در قلعه بابک در سال 82 و اشعارش در 26 مرداد 88 توسط مامورين اداره اطلاعات در زرين آباد زنجان بازداشت شد. (ساوالان سسي 10/8/88)

182ـ محمد اوليائي فرد وکيل و فعال حقوق بشر به اتهام تبليغ عليه نظام، افترا و تشويش اذهان عمومي در موضوع اطلاع رساني نسبت به اعدام بهنود شجاعي و نقد عملکرد قوه قضائيه در شعبه اول دادياري دادسراي کارکنان دولت، بازجوئي و با صدور قرار وثيقه 50 ميليون توماني آزاد گرديد. (هرانا 11/8/88)

183ـ محمد داوري، ‌سردبير سحام نيوز( سايت رسمي حزب اعتماد ملي ) که در روز ۱۷ شهريور با حکم جلب صادره از سوي دادستاني تهران بازداشت شده است تنها يکبار موفق به تماس تلفني با مادرش در بجنورد شده و اطلاع دقيقي از پرونده او و نيز وضعيت جسمي و روحي‌اش در دست نيست. متاسفانه به وکلاي وي (ژينوس شريف رازي و مينا جعفري) که امروز براي اعلام وکالت به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بودند اطلاعات دقيقي از جمله شعبه ، ‌شماره پرونده و اتهام اين عضو سازمان معلمان داده نشد و عملا امکان وکالت براي وکلاي وي وجود ندارد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 11/8/88)

184 ـ حسن ارک و بهرام دشتي از فعالين مدني شهر تبريز که به اتهام تبليغ عليه نظام و عضويت در يک گروه جهت برهم زدن امنيت ملي و … توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود، پس از 39 روز بازداشت به قيد وثيقه هاي 30 و 50 ميليون توماني از زندان تبريز آزاد شدند. (ساوالان سسي 12/8/88)

185ـ جعفر ابراهيمي از اعضاي کانون صنفي معلمان که در تاريخ 20 خرداد بازداشت شده بود با توديع قرار وثيقه از زندان آزاد شد. (هرانا 16/8/88)

186ـ علي تاجرنيا و ابراهيم اميني دو تن از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، با صدور قرار وثيقه به حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب از زندان آزاد شدند. (کلمه 16/8/88)

187ـ عباس جعفري دولت آبادي، دادستان عمومي و انقلاب تهران اعلام کرد: محمدرضا شکوهي فرد، امير ميراب زاده، احمد حسين خاني، مهدي شيرزاد و محمد حسيني پور از بازداشت شدگان حوادث اخير با صدور قرار وثيقه از زندان آزاد شدند. (ايلنا 18/8/88)

فعالين : انحلال نهادهاي مدني

188ـ جمعيت تلاش براي جهاني شايسته کودکان از سال 1383 در شهر ري فعاليت خود را آغاز کرده بود که به بهانه نداشتن مجوز و تشکيل جلسات سياسي مخالف حکومت، توسط پليس امنيتي تعطيل گرديد. لازم به ذکر است اين جمعيت از زمان آغاز به کار خود تلاش مي کند تا بتواند براي فعاليتهاي خود مجوز قانوني بگيرد اما هر بار مسئولين دولتي از دادن مجوز سر باز زده اند. دفاع از حقوق انساني کودکان، تلاش براي ايجاد شرايطي که در آن کودکان در امنيت، شادي و رفاه زندگي کنند و… از جمله اهداف اين تشکل است. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 6/8/88)

فعالين : تهديد و ارعاب

189ـ مهرداد حيدر پور زنداني سياسي سابق که به دنبال حوادث اخير مجبور به ترک ايران شده و هم اکنون در يکي از شهر هاي کردستان عراق بسر مي برد در مدت اقامت خود در کردستان عراق بارها از سوي اشخاص ناشناس به صورت مشکوکي مورد تهديد قرار گرفته و در موردي از سوي يک فرد مسلح مورد حمله واقع شده که با دخالت افراد حاضر در محل توانسته خود را از دست فرد مهاجم رها کند. فريبرز سروش، ديگر روزنامه نگار ايراني مقيم سليمانيه نيز دو بار تلفني تهديد شده است. بار اول از اين روزنامه نگار پناهجو خواسته شده خود را به کنسولگري ايران در سليمانيه معرفي کند و با کمک مقامات کنسولگري به ايران بازگردد؛ بار دوم نيز وي از سوي افراد ناشناسي تهديد شده که در صورت عدم معرفي خود به کنسولگري ايران ربوده و به ايران بازگردانده خواهد شد. قابل ذکر است که به دنبال حوادث بعد از کودتاي 22 خرداد، دست کم چهل روزنامه نگار و عکاس مجبور به ترک ايران شده و همراه با ده ها فعال سياسي و مدني به کشورهاي مجاور از جمله کردستان عراق، ترکيه و آذربايجان پناهند شده و در دفاتر کميسارياي عالي پناهندگان جهت دريافت پناهندگي نام نويسي کرده اند. (هرانا 11/8/88)

190ـ شيرين عبادي، فعال حقوق بشر و دارنده جايزه صلح نوبل، اعلام کرد که هنوز هم تهديد به مرگ مي‌شود، حساب‌هاي بانکي‌اش در ايران مسدود و صندوق ويژه مدارکش مصادره شده است. شيرين عبادي که با برنامه فرهنگي فرستنده راديويي آلمان سخن مي‌گفت، افزود که در اين اواخر بارها به همسرش گفته شده که اگر فعاليت‌هاي خود را تعطيل نکنم، هرجايي که باشم در دسترس آنان خواهم بود. شيرين عبادي در ادامه مصاحبه گفت که مقامات ايران براي تحت فشار گذاشتن خانواده‌اش، حتي حساب‌هاي بانکي همسر و خواهرش را نيز بسته‌اند. وي گفت، اگر همکارانش به او اطلاع دهند که کارش در ايران واجب‌تر از روشنگري‌هايش در خارج از کشور است، در اولين فرصت به ايران بر مي‌گردد. (شهرزاد نيوز 27/8/88)

فعالين : جلوگيري از مرخصي جهت درمان

191ـ دکتر محمد ملکي که در پي اعتراضات اخ ير به نتيجه انتخابات رياست جمهوري بازداشت شده بود، به علت بيماري هاي متعدد ايشان و عليرغم دستور دادستان تهران مبني بر آزادي وي جهت درمان در خارج از زندان، بازجوي پرونده وي از همکاري در اين زمينه خودداري مي کند. تجويز داروهاي جديد و عدم هماهنگي و تداخل با داروهاي قبلي منجر به بدتر شدن حال وي در اين مدت شده است. (خانواده ملکي 18/8/88)

فعالين : اخراج از کار

192ـ مسعود کردپور روزنامه نگار و معلم، بعد از 22 سال خدمت بعلت فعاليتهاي حقوق بشري و آموزشي و انتقاد از سياست هاي دولت، به حکم شعبه سوم دادگاه تجديد نظر رسيدگي به تخلفات اداري از کار خود برکنار شد. (هرانا 10/8/88)

193ـ محسن باستاني مسئول شاخه اصفهان سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، پس از 23 سال خدمت در شرکت ايران خودرو، بر اساس حکمي از سوي مديريت اين شرکت حدود دو ماه پيش از مسئوليت خود در اين شرکت بر کنار و از کار خود اخراج شد. لازم به توضيح است وي پس از انتخابات رياست جمهوري بازداشت و پس از چند هفته با قرار وثيقه از زندان آزاد شد ولي هنوز دادگاهي براي وي تشکيل نشده است. (هرانا 16/8/88)

فعالين : جلوگيري از آزادي

194ـ شهرام بلوري از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، پس از توديع وثيقه 50 ميليون توماني همچنان در بازداشت بسر مي برد و دادگاه در خصوص عدم آزادي وي هيچ توضيحي را ارائه نمي دهد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 12/8/88)

فعالين : جلوگيري از اجراي مراسم

195ـ نيروهاي انتظامي و امنيتي از تجمع مردم به مناسبت روز جهاني کورش در منطقه پاسارگاد جلوگيري کردند. اين روز به همت کميته بين المللي نجات پاسارگاد، در يونسکو به ثبت جهاني رسيده است. دو تن از اعضاي اين کميته آقايان کورش زعيم و حميدرضا خادم توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و پس از بازجويي در محل، بالاجبار آنجا را ترک کردند. کورش زعيم قرار بود در اين مراسم سخنراني کند. (گ.يانيوز 9/8/88)

196ـ علي باقري مسئول روابط عمومي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اعلام کرد: به علت ممانعت هاي بوجود آمده کنگره اين سازمان به تعويق افتاد. وي افزود: سازمان مجاهدين مشغول رايزني است تا يک نهاد مشخص مسئوليت ممانعت از برگزاري کنگره را بر عهده بگيرد تا در غير اين صورت اين برنامه برگزار شود. (ايلنا 21/8/88)

فعالين : ضرب و شتم

197ـ دکتر حبيب الله پيمان که به اتفاق همسرش در راهپيمايي ۱۳ آبان شرکت نموده بود توسط ملامورين امنيتي و انتظامي به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. (گويا نيوز 13/8/88)

زندانيان سياسي

198 ـ تاکنون هيچ خبري از وضعيت و شرايط زنداني سياسي جواد لاري 54 ساله يکي از بازاريان تهران که چندين هفته قبل توسط مامورين امنيتي بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است، توسط مسئولين دادگاه انقلاب به خانواده وي داده نشده است. لازم به ذکر است که جواد لاري از زندانيان دهه 60 مي باشد که چندين سال در زندان بوده و بر اثز شکنجه شنوائي يکي از گوشهايش را از دست داده است. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 30/7/88)

199ـ زهرا جباري يکي از زندانيان سياسي که در جريان راهپيمائي روز قدس توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود، به دليل مصاحبه خانواده اش با رسانه هاي گروهي بدستور بازجويش، تنها به فرزند وي اجازه ملاقات داده شد و از ديدار مادر و ديگر اعضاي خانواده با وي جلوگيري به عمل آمد. (وبلاگ تا آزادي زندانيان سبز 1/8/88)

200ـ زنداني سياسي علي صارمي بدستور بازجويان سپاه پاسداران از سلولهاي انفرادي بند سپاه در زندان اوين به زندان گوهردشت کرج تبعيد شد. آقاي علي صارمي 62 ساله در مراسم نوزدهمين سالگرد قتل عام زندانيان سياسي در سال 67 بازداشت شده بود. وي بيش از 2 سال است که به صورت بلاتکليف در زندان اوين بسر مي برد. او در طي 4 بار بازداشت، 20 سال است که در زندانهاي مختلف بسر مي برد. لازم به ذکر است تبعيد زنداني که در بلاتکليفي بسر مي برد و ساکن شهر محل زندان خود مي باشد، غير قانوني است. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 1/8/88)

201ـ مسئولين زندان اوين تهران براي ايجاد شرايط هر چه سخت تر براي زندانيان زن اين زندان، با ايجاد محدوديت هاي بيشتر، آنها را تحت فشار قرار داده اند. قطع آب گرم حمام و محدود کردن زمان استحمام زندانيان، شرايط بد تغذيه مانند حذف ميوه، سبزيجات و گوشت از مواد غذائي زندان، محدود کردن ارتباط تلفني زندانيان با خانواده هاي خود، تعداد زياد زندانيان و محدوديت جا در سلولهاي اين زندان و وجود شپش و ساس در محيط اين زندان فشار را بر زندانيان مضاعف کرده است. اين در شرايطي است که کودکان شيرخوار که به خاطر زنداني بودن مادران خود در محيط اين زندان هستند از اين طرحهاي امنيتي در امان نبوده و مسئولين زندان با محدود کردن آب گرم اين کودکان به يک فلاکس در 24 ساعت، مادران آنها را تحت فشار قرار مي دهند. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 1/8/88)

202ـ زنداني سياسي جعفر ابراهيمي به دليل مشکل ديسک کمر و آسيب ديدگي مهره هاي گردن نياز به رسيدگي پزشکي خاص در بيرون از زندان دارد. در اين رابطه تاکنون دادگاه دو نامه براي مسئولين زندان و پزشک زندان ارسال نموده که بدون جواب مانده است. با توجه به شرايط بد جسمي، براي نامبرده امکان مرخصي استعلاجي وجود دارد ولي به دليل بي توجهي مسئولان زندان، وي کماکان در زندان اوين بسر مي برد. (خبرگزاري هرانا 2/8/88)

203ـ زنداني سياسي حامد روحي نژاد از متهمان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوري که در دادگاه به دليل ارتباط با يک سازمان سياسي به اعدام محکوم شده است، به دليل ابتلا به بيماري "ام اس"، ضعف بينائي چشم راست و همينطور آسيب ديدگي سمت راست بدن ناشي از فشار عصبي، نيازمند رسيدگي پزشکي خاص است که تاکنون مسئولين زندان از رسيدگي هاي لازم و دادن مرخصي جهت درمان در خارج از زندان به وي خودداري کردند. تداوم عدم توجه پزشکي به وضعيت جسماني وي باعث وخامت بيماري "ام اس" و فلج شدن قسمت هايي از بدن وي خواهد شد. (هرانا 2/8/88)

204ـ زنداني سياسي عباس خرسندي که در حال تحمل محکوميت 8 ساله خود در زندان اوين است به دليل وخامت بيماري گوارشي خود، از زندان اوين به بيمارستان طالقاني تهران منتقل شد. لازم به يادآوري است که آقاي خرسندي از بيماري قلبي (دو سکته قلبي) و کليوي رنج مي برد ولي مسئولين زندان از دادن مرخصي استعلاجي به وي خودداري مي کنند. (خبرگزاري هرانا 3/8/88)

205ـ زنداني سياسي منصور رادپور 41 ساله بنا به اظهارات بهداري زندان به علت ناراحتي معده و کليه، نيازمند درمان و مراقبت در خارج از زندان مي باشد که متاسفانه قاضي آصف الحسيني رئيس شعبه 1 دادگاه انقلاب کرج با مرخصي وي جهت درمان در بيمارستان هاي خارج از زندان، موافقت نمي کند. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 3/8/88)

206ـ زنداني سياسي پيمان عارف دانشجوي محروم از تحصيل که در تاريخ 28 مرداد ماه توسط مامورين امنيتي بازداشت شده بود بدليل انتشار نامه اي تحت عنوان "ما اعتراض داريم" همراه با مجيد دري ديگر دانشجوي محروم از تحصيل خطاب به دادستان تهران تحت فشار قرار گرفته و سرانجام به سلول انفرادي منتقل شده است. پيمان عارف در اعتراض به اين شرايط و انتقال به سلولهاي انفرادي دست به اعتصاب غذا زد. (خبرگزاري هرانا 4/8/88)

207ـ احمد زيدآبادي دبير کل سازمان دانش آموختگان ايران که در پي حوادث انتخابات رياست جمهوري توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود پس از موافقت کتبي دادستان تهران مبني بر ملاقات وي با خانواده اش، در زمان مراجعه خانواده وي به زندان از سوي بازجوي پرونده آقاي زيدآبادي به آنها اعلام شد که وي ممنوع الملاقات است. اين در حالي است که از تاريخ 23 خرداد ماه تاکنون از وضعيت وي در زندان هيچ گونه اطلاعي در دست نيست. (ادوارنيوز 4/8/88)

208ـ محمدحسين پناهي پدر زنداني سياسي انور حسين پناهي، طي نامه اي به دبير کل سازمان ملل اعلام کرد: پسرم انور دو سال پيش به جرمي ناکرده محکوم به اعدام شد اما بواسطه حمايت هاي بين المللي حکم اعدام وي در دادگاه تجديد نظر لغو و به شش سال زندان تبديل شد. در همين حال برادر کوچکتر وي به نام اشرف نيز که تنها پي گير پرونده به شمار مي آمد سال گذشته به طرز مشکوکي به قتل رسيد. اين در حالي است که فرزند 17 ساله ديگرم توسط نهادهاي امنيتي بازداشت و به مکان نامعلومي منتقل شده است. من که در آستانه 70 سالگي قرار دارم ، همسرم و حتي دخترانم به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجوئي و تهديد قرار گرفته ايم. (خبرگزاري هرانا 4/8/88)

209ـ زندانيان سياسي و عادي مستقر در سالن 2 بند 1 زندان گوهردشت کرج در اعتراض به شرايط بد غذائي و بهداشتي، شکنجه هاي جسمي، تجاوز جنسي، استعمال باتوم و … دست به شورش زدند و براي ساعاتي اين بند را به اشغال خود درآوردند. و پس از طرح خواسته هاي خود از جمله: 1- پايان دادن به شکنجه هاي غير انساني 2- عدم شکنجه و برخورد با آنها بعد از پايان يافتن بحران 3- بهتر کردن وضعيت غذائي 4- بهتر کردن شرايط بهداشتي 6- امکان تماس تلفني با خانواده هاي خود، و پذيرش اين شرايط از سوي مسئولين زندان، اين اعتراض پايان گرفت. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 5/8/88)

210ـ زنداني سياسي ياسر مجيدي که در حال حاضر براي گزراندن دوران محکوميت خود در زندان بيرجند بسر مي برد، به بيماري حاد آسم دچار مي باشد. مسئولين زندان با توجه به بيماري وي به قصد ايجاد فشار روحي عليه زنداني سياسي به طور دائم در حال جابجائي وي هستند. انتقال وي به بندي که فاقد تهويه مي باشد و وجود زنداني سيگاري در اين بند بارها باعث حمله آسم تا مرز مرگ وي شده است. لازم به يادآوري است ياسر محمدي به اتهام هواداري از سازمان مجاهدين خلق در کرج دستگير شد. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 6/8/88)

211 ـ کبري زاغه دوست و اشکان اسکندري از بازداشت شدگان مراسم چهلم کشته شدگان انتخابات رياست جمهوري بعد از گذشت نزديک به 3 ماه که از دستگيري آنها مي گذرد همچنان در شرايط بلاتکليفي در بند 209 و 240 به سر مي برند. اين زوج تاکنون دوبار با خانواده هاي خود ملاقات داشته اند و اشکان اسکندري همچنان در سلولهاي انفرادي بند 209 نگهداري مي شود. (کميته گزارشگران حقوق بشر 7/8/88)

212 ـ رضا ترابي مسئول زندان رجائي شهر کرج در اقدامي که ارتباطي با وظايف وي ندارد، دو زنداني سياسي را شخصا به بند 1 زندان رجائي شهر منتقل کرده و در حضور تعدادي از زندانيان بصورت علني و صريح خواستار تجاوز جنسي تا حد ممکن! به اين دو زنداني شده است. (هرانا 7/8/88)

213 ـ زنداني سياسي فردين مرادي که به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به سه سال زندان محکوم شده است به دستور خسروي رئيس زندان سنندج به بند قرنطينه منتقل شد. وي در مهر ماه 88 به زندان خرم آباد تبعيد شده بود که به سبب مخالفت دادستان و مسئولين زندان خرم آباد بار ديگر به زندان سنندج منتقل شد. (هرانا 10/8/88)

213 ـ زنداني سياسي عثمان مصطفي پور که به اتهام همکاري با احراب اپوزيسيون و … به 25 سال زندان محکوم شده است، پس از گذشت 17 سال مسئول زندان اروميه با آزادي مشروط وي موافقت نکرده است.(موکريان نيوز 12/8/88)

214 ـ زنداني سياسي شيرکو معارفي که به اتهام محاربه، از سوي دادگاه به اعدام محکوم شده است و درحال حاضر در زندان سقز بسر مي برد، بعلت بيماري گوارشي نياز به معالجه و مداوا در خارج از زندان را دارد که مسئولين زندان با درخواست وي موافقت نمي کنند. (موکريان نيوز 16/8/88)

215 ـ زنداني سياسي علي صارمي به اتهام توهين به ائمه و مقامات جمهوري اسلامي به شعبه 3 بازپرسي امنيت دادگاه انقلاب احضار گرديد. لازم به ذکر است در پي يورش سازمان يافته که از سوي رئيس زندان اوين و وزارت اطلاعات طراحي شده بود، از زندان اوين به زندان گوهردشت منتقل گرديد و پرونده اي جديد، بعد از 26 ماه بلاتکليفي براي وي گشوده شد. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 16/8/88)

216ـ طي ماههاي اخير براي تني از زندانيان سياسي زندان سقز احکام حبس صادر و احکام تعدادي ديگر در دادگاههاي تجديد نظر استان تائيد شده است، اين موارد به صورت اجمالي به اين شرح است: محمد عزيزي، از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به 6 سال حبس تعزيري به اتهام ارتباط با احزاب کردي محکوم شده و در شعبه 4 تجديد نظر اين حکم تاييد شده است. شير کوه معارفي، از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب سقز متهم به محاربه و به اعدام محکوم شده، شعبه 4 تجديد نظر استان حکم را عيناً تائيد کرده است. اهون مرادويسي، از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به اتهام ارتباط با اپوزيسيون کرد به يک سال تعزيري محکوم شده، شعبه 4 تجديد نظر استان نيز حکم را عيناً تاييد کرده است. اسدالله دنيايي، از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به 6 ماه حبس تعزيري و 6 ماه حبس تعليقي در محدوده زماني دو سال محکوم شده که عيناً حکم در دادگاه تجديد نظر استان تاييد شده است. امير رسمتي از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به اتهام ارتباط با احزاب کردي به تحمل 2 سال حبس تعزيري محکوم شد که اين حکم توسط شعبه 4 استان تاييد شده است، لازم به ذکر است نامبرده اکنون با قيد وثيقه آزاد است. بهروز شيرصاحب، از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به اتهام ارتباط با احزاب کردي به تحمل 2 سال حبس تعزيري محکوم شد که اين حکم عينا توسط شعبه 4 استان تاييد شده است، لازم به ذکر است نامبرده اکنون با قيد وثيقه آزاد است. شوانه رضايي، از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به اتهام ارتباط با احزاب کردي به تحمل 3 سال حبس تعزيري محکوم شده است که اين حکم توسط شعبه 4 استان تاييد شده، لازم به ذکر است نامبرده اکنون با قيد وثيقه آزاد است. هيمن آذري، خالد عزيزي، هيمن فاطمي و داوود رياحي از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب سقز در تاريخ 4 آبان ماه به تحمل يک سال حبس تعزيري و يک سال حبس تعليقي به اتهام ارتباط با احزاب کردي محکوم شده اند. محمد هردنگي، از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب سقز در تاريخ 4 آبان ماه به تحمل يک سال حبس تعليقي به اتهام ارتباط با احزاب کردي محکوم شده است. (هرانا 17/8/88)

217 ـ زنداني سياسي حسن ترلاني، به اتهام خروج غيرقانوني از کشور در شعبه 1083 دادگاه عمومي استان تهران محاکمه شد. وي قبل از اين در شعبه 22 دادگاه انقلاب به 10 سال حبس و تبعيد به زندان کرمان محکوم شده بود. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 19/8/88)

218 ـ مهدي محموديان، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار که در 25 شهريور توسط نيروهاي امنيتي در منزلش بازداشت شد، در آخرين ملاقات خود به خانواده‌اش گفته است که بازجويان از او خواسته‌اند تعهد بدهد براي چهار سال از تهران خارج نشود و روزنامه‌نگاري را براي هميشه کنار بگذارد تا از زندان رهايي يابد. (هرانا 21/8/88)

219_ زنداني سياسي سيد ظهور نبوي 50 ساله، مقاله نويس مجله سرزمين آريايي پس از 2 سال و 8 ماه در زندان بودن از اتهامات وارده تبرئه و از زندان آزاد شد. لازم به توضيح است که وي در دادگاه به 4 سال حبس محکوم شده بود. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 22/8/88)

220 ـ نزديک به ۴۰ نفر از زندانيان مرد و زن سنندج و ۱۰ نفر از زندانهاي قروه و مهاباد و ۴ نفر از زندانيان اوين و شمار ديگري هم در زندان اوروميه دست به اعتصاب غذاي نامحدود زدند. هدف اصلي اعتصابات ممانعت از اعدام احسان فتاحيان بود که متاسفانه اجرا شد. اما فعالين دربند همچنان که عهد کرده بودند اعتصاب غذا را ادامه خواهند داد. نام برخي از اعتصاب کنندگان به شرح زير است:حبيب لطيفي، عدنان حسن پور،جبرييل خسروي، فردين مرادي، ولي رستمي ، هوشيار احمدي، جهاندار محمدي، جهانبخش احمدي، لطف الله لطف الله پور، ارسلان اوليايي، انور حسين پناهي ، روناک صفازاده، فاطمه گفتاري، فرزاد کمانگر ، علي حيدريان ، فرهاد وکيلي ، متين ارجان … (پيک ايران 23/8/88)

221 ـ فراز زهتاب و آيدين خواجه اي از فعالين دانشجويي آذربايجان در دانشگاه تبريز، پس از تحمل حکم يکساله زندان با عفو مشروط از زندان تبريز آزاد شدند. زهتاب و خواجه اي در اويل تابستان ۸۷ به همراه ۷ تن ديگربازداشت و در شعبه يک دادگاه انقلاب تبريز به رياست قاضي حملبر به اتهام مشارکت در تشکيل گروه جهت بر هم زدن امنيت ملي و تبليغ عليه نظام از طريق مديريت وبلاگ جنبش دانشجويي آذربايجان- Azoh محاکمه و شش تن از اين فعالين را به تحمل يکسال حبس تعزيري و دو سال حبس تعليقي محکوم کرده بودند. لازم به ذکر است احسان نجفي نسب و مجيد ماکويي از ديگر زندانيان اين پرونده همچنان در حال گذراندن دوران محکوميت خود در زندان تبريز هستند. (ساوالان سسي 24/8/88)

222 ـ پرستو سرمدي همسر زنداني سياسي حسين نوراني نژاد، رئيس کميته اطلاع رساني جبهه مشارکت اعلام کرد: مسئولان زندان از ملاقات من با همسرم به علت نوشته هاي ايشان جلو گيري مي کنند. وي افزود: حسين مبتلا به بيماري آسم است و نيازمند به درمان در خارج از زندان مي باشد، ولي مسئولين با اين تقاضا نيز موافقت نمي کنند. (هرانا 24/8/88)

223 ـ محمد کيانوش راد، سعيدنورمحمدي ، اسماعيل صحابه ، محمدخوربک، محبوبه حقيقي و مهديه مينوي بازداشت شدگان مراسم دعاي کميلي که در تاريخ پنج شنبه 30 مهر ماه سال جاري، براي آزادي شهاب طباطبايي در منزل وي برگزار شده بود؛ ممنوع الملاقات شده اند. (هرانا 24/8/88)

224ـ زنداني سياسي عذرا سادات قاضي ميرسعيد، در تاريخ 30 خردادماه در حوالي ميدان انقلاب بازداشت شد. وي پس از بازداشت به بند 2- الف زندان اوين منتقل شد و تحت شديدترين شكنجه‌هاي روحي و جسمي قرار گرفت. وي كه هم‌اكنون در بند نسوان زندان اوين نگهداري مي‌شود، مي‌گويد:" چند نفر مرا كتك مي‌زدند و مي ‌گفتند بايد اعتراف كني، يك ميز گذاشته بودند، مرا مي‌زدند و جلوي دوربين مي‌بردند. وقتي حرفم تمام مي‌شد دوباره مي‌زدند". وي كه هم‌اكنون 6 ماه است در بازداشت نيروهاي امنيتي نگه‌داري مي‌شود، در شعبه 15 دادگاه انقلاب محاكمه شده است. با اين حال او مي‌گويد:" در جلسه دادگاه، قاضي صلواتي هم به اين موضوع اشاره كرد كه در پرونده من چيزي وجود ندارد، به جز اعترافات تحت فشار و خواست كه پرونده جهت بررسي بيشتر به وزارت اطلاعات سپرده شود." در كيفرخواست اوليه دادگاه‌هاي علني در مورد اين زنداني سياسي آمده است:" متهمه در سال 83 در بمب‌گذاري تهران مشارکت داشته و در انتخابات اخير اقدام به توزيع اعلاميه به نفع گروهک تروريستي منافقين و جمع آوري و ارائه اخبار و اطلاعات به اين گروهک کرده است. سوابق سياسي و حزبي متهمه از جمله اقرار وي به عضويت در سازمان منافقين در سال 1379 و فعاليت‌هاي وسيع متهمه در جهت اهداف سازمان مورد اشاره محرز است. " با توجه به صدور حكم اعدام براي ساير كساني كه به مانند عذرا ميرسعيد اقدام به اعترافات سنگين عليه خود كرده بودند، بيم آن وجود دارد كه اين زن زنداني نيز به اتهام محاربه به اعدام محكوم شود. (کميته گزارشگران حقوق بشر 24/8/88)

225 ـ هادي عابد با خدا ، از زندانيان سياسي سابق ، 50 ساله که دچار قطع نخاع نيز مي باشد ، اخيرا در شعبۀ 2 دادگاه انقلاب رشت به اتهام هوادري از يک سازمان سياسي به 2 سال حبس تعزيري محکوم شد. نامبرده بدليل معلوليت شديد جسمي قادر به انجام کارهاي شخصي خود نمي باشد، و در حال حاضر در بهداري زندان رشت در نگهداري مي شود ، هادي عابد اعلام کرده است که در صورت انتقال به بند عموي اقدام به اعتصاب غذا خواهد نمود ، بهداري زندان رشت طي نامه اي به پزشک قانوني عدم تحمل کيفر وي را تاييد نموده است. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 29/8/88)

زنان

226 ـ جعفري دولت آبادي دادستان تهران گفت: در 6 ماهه اخير در تهران 103 مورد قتل اتفاق افتاده که 27% از اين قتلها قربانيانش زنان بوده اند. اين آمار نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. درسال 87 از 172 مورد قتل ثبت شده 46 نفر زن بوده اند. وي افزود: قتل زنان به چهار دسته تقسيم شده است، قتلهاي ناموسي، همسرکشي، قتلهاي سريالي و قتلهاي عادي. بيشترين قتلهاي ناموسي در خوزستان روي مي دهد. (شهرزادنيوز 8/8/88)

227 ـ خديجه مقدم از فعالين کمپين يک ميليون امضاء به حکم قاضي سبحاني از شش ماه پيش تاکنون ممنوع الخروج مي باشد. (تغييربراي برابري 10/8/88)

228 ـ آيدا سعادت، ال ناز انصاري، خديجه مقدم، مريم مالک، کاوه مظفري، جلوه جواهري و پريسا کاکائي از فعالان کمپين يک ميليون امضا، احضاريه‌هاي کتبي مبني بر مراجعه به دادگاه انقلاب دريافت کرده‌اند. شماري ديگر از اعضاي کمپين نيز که به صورت تلفني احضار و يا تهديد شده‌اند، اعلام کرده‌اند فقط در صورت دريافت احضاريه کتبي به دادگاه مراجعه خواهند کرد. از آغاز به کار کمپين در پنجم شهريور ۱۳۸۵ تا کنون ۵۰ نفر از اعضاي کمپين يک ميليون امضا بازداشت شده‌اند. سه نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده‌اند و نزديک به ۱۵ نفر احضار و مورد بازجويي قرار گرفته‌اند. پنج سال و شش ماه حبس تعليقي مجموعه احکامي است که تا کنون براي فعالان کمپين صادر شده‌است. اعضاي کمپين در سه سال گذشته در مجموع ۲۷۳ روز در بازداشتگاه‌هاي وزرا، گيشا، بند ۲۰۹ و بند عمومي زندان اوين به سر برده‌اند. ۴۶۱ ميليون تومان قرار کفالت و قرار وثيقه ۲۳۰ ميليون توماني بهاي آزادي موقت فعالان کمپين تا زمان تشکيل دادگاه و صدور حکم است. (تغيير براي برابري 12/8/88)

229 ـ زينب رنجبر معاون اداره کل آموزش کارکنان قوه قضائيه افزايش آمار زنهاي مطلقه در جامعه را امري نگران کنده عنوان کرد و گفت: در بحث فروپاشي خانواده ها با عدم ثبت نکاح موقت مواجه هستيم و بايد گفت اغلب زناني که تن به ازدواج موقت مي دهند نياز مالي دارند چرا که از لحاظ مالي براي نگهداري فرزنداني که در نتيجه ازدواجهاي موقت به جا مانده اند با مشکلات عديده اي مواجه مي شوند. (مهر 13/8/88) 230 ـ وحيده مولوي از اعضاي گروه ميدان زنان در جريان تظاهرات 13 آبان توسط نيروهاي امنيتي و انتظامي بازداشت شد .(اميرکبير 13/8/88) 231 ـ بهناز مهراني، فعال حقوق زنان و حقوق کودکان و عضو کمپين يک ميليون امضاء به دادگاه انقلاب احضار شد. (هرانا 14/8/889)

232 ـ سه تن از فعالان اجتماعي زن در استان همدان به اداره اطلاعات شهر همدان احضار شدند. آنها مجبور به دادن تعهد کتبي شده اند که در آن جمع آوري امضاء و هرگونه کار تبليغي و ترويجي براي حقوق زنان غير قانوني خوانده شده است. (هرانا 21/8/88)

233 ـ راحله عسگري زاده و وحيده مولوي از فعالين کمپين يک ميليون امضاء و جنبش زنان که در جريان اعتراضات و راهپيمائي 13 آبان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بودند با قرار کفالت پنج ميليون توماني از زندان اوين آزاد شدند. (هرانا 21/8/88)

234 ـ ژينا مدرس گرجي از فعالين کمپين يک ميليون امضاء و از همکاران روزنامه هاي رسمي سنندج زمانيکه قصد خروج از کشور را داشت، توسط مقامات امنيتي به وي اعلام شد، ممنع الخروج مي باشد و بايد براي اداي پاره اي توضيحات به دادگاه سنندج مراجعه کند. (تغيير براي برابري 24/8/88)

اقليتهاي ديني

235 ـ مولوي عثمان قلندر زهي و مولوي عبدالرشيد شهنوازي مديران مدرسه ديني مدينه العلوم خاش و مدرسه ديني دارالهداي اسماعيل آباد به دادگاه ويژه روحانيت مشهد احضار شدند. (خبرگزاري هرانا 29/7/88)

236 ـ هاله هوشمندي، افشين احسانيان، وحدت دانا، فرهام معصومي و کيوان کرمي شهروندان بهائي ساکن شيراز به اتهام اقدام عليه امنيت ملي از طريق تبليغ آئين بهائيت، تشکيل گروههاي غيرقانوني و ارتباط با عوامل بيگانه به دادگاه احضار شدند. (خبرگزاري هرانا 3/8/88)

237 ـ سهيل روحاني فرد 44 ساله شهروند بهائي ساکن يزد پس از احضار به اداره اطلاعات شهر يزد بازداشت شد. لازم به يادآوري است که بهنام روحاني فرد برادر وي چندي پيش توسط مامورين امنيتي پس از بازرسي منزل مسکوني اش بازداشت گرديده بود. (خبرگزاري هرانا 2/8/88)

238 ـ احمد رحيمي امام جمعه روستاي منصور آقا از توابع شهرستان پاوه به حکم دادگاه ويژه روحانيت از خواندن نماز در اين مسجد منع شد. (سني نيوز 3/8/88)

239 ـ عبدالحميد عالي از روحانيون اهل سنت در منطقه کردستان به دايره ويژه روحانيت استان کرمانشاه احضار و به وي اعلام شد که ديگر حق خواندن خطبه و سخنراني در هيچ مکاني را ندارد. وي تا چندي پيش نماز جمعه بياشوش از توابع شهرستان جوانرود را اقامه مي نمود. (سني نيوز 3/8/88)

240 ـ مهران بندي شهروند بهائي که در تاريخ 7 شهريور 87 در دادگاه انقلاب شهرستان يزد به اتهام تبليغ عليه نظام، اجتماع و تباني بر ضد امنيت داخلي و خارجي کشور و … به 3 سال حبس تعزيري و 3 سال و نيم تبعيد به شهرستان بابک محکوم شده است، با وجود اينکه پزشکان وضعيت جسماني وي را به علت مشکل تنفسي و قلبي براي گذراندن شرايط زندان مساعد ندانسته اند، ولي متاسفانه مسئولين زندان از آزادي وي جهت درمان خودداري مي کنند. (هرانا 2/8/88)

241 ـ بهنام وسهيل روحاني فرد دو برادر شهروند يزدي در اواخر مهرماه 88 توسط ماموران اداره اطلاعات شهر يزد بازداشت شدند. لازم به توضيح است که از سرنوشت، محل نگهداري و اتهامات نامبردگان هيچ اطلاعي در دست نيست. (هرانا 2/8/88)

242 ـ علي بخش بذرافکن شهروند بهائي اهل ياسوج، پس از بازرسي منزلش توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. وي عضو شوراي اداره کننده بهائيان ياسوج بود که در اسفند ماه 87 بدستور دادستاني کل انقلاب تعطيل شد. (هرانا 10/8/88)

243 ـ سونيا احمدي و آقاي قنواتيان از شهروندان بهائي مشهد پس از بازرسي منزلشان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. (هرانا 12/8/88) 244 ـ منيژه منزويان شهروند بهائي ساکن سمنان به اتهام اقدام عليه امنيت کشور از طريق تبليغ بهائيت، به حکم دادگاه انقلاب شهرستان سمنان به رياست قاضي زنگويي به 3 سال و 6 ماه زندان محکوم شد. (هرانا 12/8/88)

245 ـ ماموران اداره اطلاعات شهرستان بابل با حضور در منزل يک شهروند بهائي بنام پژمان نيکونژاد، پس از بازرسي منزل، نامبرده را بازداشت و پس از 2 ساعت بازجوئي وي را موقتا آزاد کردند. (هرانا 12/8/88)

246 ـ مولوي عبدالغني شه بخش مشهور به بدري، معاون آموزشي حوزه علميه دارالعلوم زاهدان و امام جمعه ي موقت زاهدان و از مدرسين حوزه، به دنبال احضار به دادگاه ويژه ي روحانيت مشهد، بازداشت و روانه زندان شد. اين بازداشت در حالي صورت مي گيرد که قرار بود ايشان با قرار وثيقه اي سنگين آزاد باشند اما گويا مسئولين پشيمان شده و ترجيح دادند که ايشان را در بند بگذارند. پيش از اين نيز شيخ الحديث مولانا محمد يوسف حسين پور مديريت محترم حوزه علميه گُشت سراوان و مولانا محمدگل مديريت حوزه علميه مخزن العلوم خاش و مفتي شهرستان خاش به دادگاه احضار شده بودند. (هرانا 21/8/88)

247 ـ سيمين گرجي و علي احمدي شهروندان بهائي ساکن قائم شهر پس از بازرسي منزلشان توسط نيروهاي امنيتي، به ستاد خبري استان مازندران احضار شدند. (کميته گزارشگران حقوق بشر 27/8/88)

248 – يوسف ندرخاني، پيشواي روحاني بزرگترين جامعه مسيحي شمال کشور به دليل اعتراض به تصميم مقامات محلي مبني بر خواندن اجباري قرآن توسط دانش‌آموزان مسيحي در تاريخ 20 مهرماه بازداشت شد و به زندان لاکان رشت منتقل گشت. لازم به ذکر است يوسف ندرخاني، 3 سال پيش نيز به اتهام اقدام عليه امنيت ملي بازداشت شده بود. (کميته گزارشگران حقوق بشر 27/8/88)

کارگران

249 ـ حدود 700 تن از کارگران رسمي و قراردادي کارخانه لوله سازي اهواز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود اقدام به راهپيمائي در شهر اهواز نمودند. کارگران رسمي اين کارخانه در حدود 10 ماه و کارگران قراردادي حدود 13 ماه است که حقوق و مزاياي خود را دريافت نکرده اند. (راديوفردا 1/8/88)

250ـ شرکت گواه، سازنده ماشينهاي سنگين (اتوبوس و کاميون) 20 نفر از کارگران رسمي خود را از کار اخراج کرد. شرکت گواه پس از اينکه با يک شرکت پيمانکار قرارداد بسته بود، کارگران خود را مجبور مي کند براي ادامه کار در اين شرکت با اين پيمانکار قرارداد جديد امضاء کنند و در صورت عدم قبول اين درخواست از کار اخراج خواهند شد. (هرانا 2/8/88)

251ـ عيدعلي کريمي دبير اجرائي خانه کارگر قزوين اعلام کرد: کارگران چيني البرز در اعتراض به عدم اجراي وعده هاي داده شده توسط کارفرما و پرداخت نشدن 4 ماه حقوق خود، براي ساعتي جاده اصلي شهر صنعتي البرز را مسدود کردند. وي افزود چندي پيش به حکم دادگاه، کارگران موجود انبار محصولات را توقيف کردند اما کارفرما به آنها پيشنهاد داد تا اين اموال را براي فروش به او واگذار کنند و در عوض مطالبات خود را دريافت کنند. ولي کارفرما پس از فروش محصولات از پرداخت حقوق عقب افتاده کارگران خودداري کرد. (ايلنا 2/8/88)

252 ـ آقايار حسيني دبير اجرائي خانه کارگر آبادان اعلام کرد: کارگران لوله سازي خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن 13 ماه حقوق و مزايا خود در چهارراه نادري اهواز تجمع کردند. (ايلنا 3/8/88)

253ـ کارگران نانوائي هاي سنندج در اعتراض به ميزان دستمزد و حقوق ماهيانه خود و بي توجهي مسئولان استان به وضعيت معيشتي خود به مدت چهار ساعت دست به اعتصاب زدند. (هرانا 4/8/88)

254 ـ هاشم شمشيري نايب رئيس اسلامي کار و بازرس شوراي هماهنگي استان فارس اعلام کرد: از وقتي که شرکت کارخانجات مخابراتي راه دور شيراز به بخش خصوصي واگذار شده است، وضعيت ما روز به روز بحراني تر مي شود. هم اکنون بيش از 9 ماه از حقوق خود را طلبکاريم که رقم آن بيش از 9 ميليارد تومان است. در طول اين مدت 30 نفر از کارگران بدليل بحران پيش آمده مجبور به جدائي و طلاق از همسران خود شده اند و 4 نفر هم خودکشي کرده اند. ضمن اينکه حکم مصادره منازل تعدادي از کارگران هم صادر شده است. (جرس 4/8/88)

255 ـ تعدادي از کارگران قسمت توزيع و پخش شرکت آرم نوش در اعتراض به روزمزد شدن، کارکنان اين شرکت در محوطه وزارت کار تجمع کردند. آنها اين امر را منجر به کاهش شديد حقوق و مزاياي شان با وجود سابقه کاري چند ساله خود عنوان مي کنند. شرکت مذکور تمام پاداش و بن هاي اين کارگران را حذف و به دليل شکايت آنها به وزارت کار از ورود آنها به محيط کارخانه جلوگيري بعمل آورد. (ايسنا 4/8/88)

256 ـ محمد. ر 30 ساله کارگر چاپخانه واقع در چهارباغ اصفهان به دليل کمبود امکان ايمني در محيط کار، انگشتان دست چپ خود را از دست داد. (ايسکانيوز 4/8/88)

257 ـ کارخانه فيبر بابلسر 45 کارگر قراردادي خود را از کار اخراج کرد. اين کارخانه پس از 50 سال به بهانه عدم فروش محصولات و مشکلات نقدينگي، خط توليد را متوقف کرد. گفته مي شود هدف از اين کار تعطيل تدريجي شرکت است زيرا محل اين واحد در يکي از نقاط مرغوب شهر بابلسر واقع است. (ايلنا 6/8/88)

258 ـ عيد علي کريمي دبير اجرائي خانه کارگر استان قزوين گفت: کارگران شرکت گوشت زياران مدت 6 ماه حقوق را از کارفرما طلبکارند. اين شرکت در سال 1386 از وزارت جهاد کشاورزي به بخش خصوصي واگذار شد و از همان زمان نيز مشکلات اين واحد آغاز شد. (ايلنا 7/8/88)

259 ـ علي نجاتي رئيس هيئت مديره سنديکاي نيشکر هفت تپه بيش از 6 ماه است که از دريافت حقوق و مزايا محروم است. وي در تاريخ 8 فروردين 88 به علت غيبت غير موجه از کار اخراج شد. علي نجاتي گفت: اخراج من غير قانوني است. من قبل از دستگيري تقاضاي مرخصي کرده بودم و در آن زمان توسط ماموران امنيتي دستگير شدم. دستگيري من خارج از اراده ام بوده است. (فعاليت حقوق بشر و دمکراسي در ايران 8/8/88)

260 ـ بدنبال تجمع اعتراضي کارگران لوله سازي اهواز در اعتراض به عدم پرداخت 13 ماه حقوق خود، در مقابل دفتر سهامدار عمده شرکت، نيروهاي انتظامي به اين تجمع حمله و 36 تن از کارگران را بازداشت کردند که پس از سپردن تعهد همگي آزاد شدند. (ايلنا 8/8/88) 261 ـ در جريان اعتراض آرام 36 کارگر لوله سازي خوزستان به عدم پرداخت حقوق 13 ماهه خود، توسط نيروهاي انتظامي دستگير شدند که پس از سپردن تعهد همگي آزاد شده و تنها حقوق بهمن87 به آنها پرداخت شد. (ايلنا 8/8/88)

262 ـ علي اکبر ارجمند فرماندار حاجي آباد اعلام کرد: 45 کارگر شرکتي بخش نظافت و فضاي سبز شهر حاجي آباد هرمزگان از کار خود اخراج شدند. کارگران اخراجي در مقابل شهرداري و فرمانداري اين شهر تجمع کردند. (ايرنا 10/8/88)

263 ـ علي دهقان کيا عضو هيات مديره کانون شوراهاي اسلامي کار استان تهران اعلام کرد: طبق برنامه چهارم توسعه، مي بايست بدهي دولت به سازمان تامين اجتماعي تسويه مي شد. در دولت نهم و دهم ميزان بدهي ها از 7 ميليارد تومان به 14 ميليارد تومان افزايش پيدا کرده است. (ايلنا 10/8/88)

264 ـ خبرنگاران و کارکن ان مؤسسه سخن گستر که ناشر روزنامه هاي ايران نيوز و صبح اقتصاد است، در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق خود، عيدي سال 87 و همچنين قرارداد يک سويه و مبهم خود، دست از کار کشيدند. لازم به توضيح است که آنها از مدت زمان قرارداد اطلاعي ندارند و هيچ مدرکي در خصوص انعقاد قرارداد در اختيار کارگران قرار نمي گيرد. (ايلنا 10/8/88)

265 ـ چهار صد و پنجاه نفر کارگر طرح توسعه پالايشگاه قديم بندر عباس در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهاي خود دست به اعتصاب زدند. اين کارگران در استخدام شرکت ئي سي سي پيمانکار طرح توسعه پالايشگاه قديم بندر عباس هستند و از شهريور ماه تاکنون دستمزدي دريافت نکرده اند. آنان همچنين نسبت به سرو پنير و دوغ تاريخ مصرف گذشته در رستوران شرکت معترض هستند اما کارفرما به جاي حل اين مسئله اخيرا اقدام به پاک کردن مدت تاريخ مصرف اين مواد کرده است تا کارگران متوجه مدت تاريخ مصرف اين مواد نشوند. (اتحاديه آزاد کارگران ايران 12/8/88)

266 ـ تعدادي از بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در اعتراض به تاخير در دريافت حقوق‌ خود مقابل كانون بازنشستگان تجمع كردند. نماينده بازنشستگان ذوب آهن تصريح كرد: ما بايد پول خود را از صندوق حمايت از بازنشستگان بگيريم كه اكنون به دليل مديريت اشتباه اين صندوق خالي است. (ايسنا 12/8/88)

267 ـ کارگران شرکت آلومينيم اراک در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزاياي شهريور ماه و همچنين عدم توزيع لباس مخصوص کار دست به اعتصاب زدند. شرکت مهر اقتصاد ايرانيان وابسته به بسيج است و عيسي رضائي رئيس هيئت مديره اين شرکت از بستگان محسن رضائي، نامزد انتخابات رياست جمهوري 88 و فرمانده سابق سپاه است. (اراک تايمز 12/8/88)

268 ـ طرح استخدام 60 هزار معلم حق التدريسي مردادماه سال 88 به تصويب نمايندگان مجلس رسيد. بدليل اينکه تصويب اين مصوبه بار مالي زيادي را بر دوش دولت مي گذارد، از سوي شوراي نگهبان با مخالفت روبرو شد. سال گذشته علي احمدي وزير وقت آموزش وپرورش از وجود 570 هزار نيروي آموزشي بلاتکليف در اين وزارتخانه خبر داده بود. (مهر 13/8/88)

269 ـ جليل احمدي و فريدون نيکوفر از اعضاي هيئت مديره شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه توسط حراست اين شرکت بازداشت و به نيروي انتظامي تحويل داده شدند که اين نيرو نيز نامبردگان را جهت اجراي حکم به زندان دزفول منتقل کرد. لازم به ذکر است مهرماه سال جاري شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول فعالان کارگري شرکت هفت تپه را به دليل فعاليت هاي صنفي خود محکوم کرد، در اين حکم علي‌ نجاتي، فريدون‌ نيکوفر، قربان علي‌پور و جليل ‌احمدي به تحمل 6 ماه حبس تعزيري و 6 ماه حبس تعليقي و محمد حيدري‌پور به تحمل چهار ماه حبس تعزيري و هشت ماه حبس تعليقي محکوم شدند. (هرانا 14/8/88)

270 ـ عيسي محمد كمالي دبير اجرايي خانه كارگر بوشهر گفت: كارگران شركت ايران صدرا هفته گذشته پس از يكسال دريافت مستمري بيمه بيكاري به كارخانه بازگشتند اما كارفرما آنها را براي يك ماه ديگر به مرخصي فرستاد. اين تعطيلي به منظور تغيير ساختار وبازسازي بوده که در اين راستا کارفرما نيز تغيير کرده است. (هرانا 17/8/88)

271 ـ بيش از 1000 نفر از کارگران شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه در اعتراض به عدم دريافت پاداش خود در محل کمپ ني بري اين شرکت تجمع کردند. اين کارگران به صورت فصلي و موقت هر سال در فصل برداشت نيشکر و براي بريد ني استخدام مي شوند و در شرايط بسيار بدي معيشتي به سر مي برند. (هرانا 19/8/88)

272 ـ عيدعلي کريمي دبير اجرائي خانه کارگر قزوين اعلام کرد: کارگران شرکت آذر قاف قزوين در اعتراض به پرداخت نشدن 5 ماه حقوق خود به اداره کار استان قزوين شکايت کردند. (ايلنا 19/8/88)

273 ـ کارگران شرکت فرانوش فراهان، در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق معوقه شان در مقابل اداره کل کار و امور اجتماعي استان مرکزي تجمع کردند. (هرانا 20/8/88)

274 ـ جمعي از کارگران پالايشگاه نفت آبادان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق سه ماهه و مزاياي خود دست به تجمع در محوطه پالايشگاه زدند. مسئولان پالايشگاه نفت آبادان در پاسخ کارگران گفته اند که آنان زير نظر پمانکار بخش خصوصي فعاليت مي کنند و حقوق آنها ارتباطي با پالايشگاه ندارد. (جرس 21/8/88)

275 ـ کارکنان و کارگران شهرداري و رانندگان سازمان اتوبوسراني و حمل و نقل درون شهري خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق و مزاياي خود دست از کار کشيدند و در مقابل فرمانداري اين شهر تجمع کردند. (مردمک 22/8/88)

276 ـ کارکنان شرکت صنايع اراک امروز به همراه خانواده هاي خود در اعتراض به عدم دريافت حقوق در مقابل استانداري دست به تجمع زدند. کارگران شرکت مذکور با حمل پلاکارد هايي خواستار دريافت حقوق ۶ ماهه خود هستند که به گفته آنان تاکنون پرداخت نشده است. (گسترش آنلاين 24/8/88)

277 ـ کارگران و رانندگان شرکت جهاد نصر تحت پوشش پروژه مسکن مهر سنندج در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق و مزاياي خود دست به اعتصاب زدند. (آژانس ايران خبر 24/8/88)

278 ـ کارکنان شرکت کنف کار در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود در مقابل استانداري گيلان تجمع کردند. آنها با حمل پلاکاردهايي اعلام کردند که حدود ۵ سال است که حقوق آنان به طور کامل پرداخت نشده و در اين ايام تنها در سه نوبت به هر يک از آنان ۳۶۰ هزار تومان پرداخت شده است. (گسترش آنلاين 24/8/88)

279 ـ علي نجاتي رئيس هيات مديره‌ي سنديکاي کارگران نيشکر هفت تپه که به شش ماه حبس تعزيري و شش ماه حبس تعليقي محکوم شده بود، پس از حضور در شعبه‌ي اجراي احکام دادگاه شوش بازداشت و براي گذراندن دوران محکوميت خود به زندان فجر دزفول منتقل شد. (هرانا 24/8/88)

280ـ عيد علي كريمي دبير اجرايي خانه كارگر گفت: در استان قزوين ديگر كارخانه‌اي به نام گوشت زياران وجود ندارد،‌ زيرا به دليل مديريت غلط بخش خصوصي اين كارخانه از مدتي پيش تعطيل شده است. وي افزود: 240 كارگر در كارخانه گوشت زياران كه به كشتار گوشت دام و بسته‌بندي آن مشغول بودند پس از واگذاري اين كارخانه به بخش خصوصي در 2 سال گذشته، مديريت جديد به جاي تهيه دام و كشتار آن، به كارهاي چون توزيع لوازم آرايش بهداشتي پرداخت و در نتيجه باعث افزايش بدهيهاي كارخانه و تعطيلي آن شد. (ايلنا 25/8/88)

281 ـ نصرالله دريابيگي دبير اجرايي خانه‌كارگر مازندران از تعطيلي كارخانه فيبر بابلسر و بيكاري كارگران باقيمانده‌ آن خبر داد. وي بابيان اينكه در سه دهه گذشته سازمان تامين اجتماعي مالك اين كارخانه بوده است، گفت: طي پنج سال اخير سوء مديريت مالك باعث شد تا امروز اين كارخانه به جمع واحدهاي تعطيل شده بپيوندد. به گفته دريابيگي مديريت طي اطلاعيه‌اي از 30 كارگر باقيمانده اين كارخانه خواسته است تا يا در ازاي سه ماه سنوات خود را بازخريد كنند و يا اخراج شوند. (ايلنا 25/8/88)

282 ـ بابا نظر هدايتي دبير اجرايي خانه کارگر خراسان شمالي گفت: وزارت کار طي آمار رسمي ميزان بيکاري خراسان شمالي را 2/4 درصد اعلام کرده است؛ او در ادامه گفت: از نظر وزارت کار خراسان شمالي از نظر پايين بودن درصد بيکاري رتبه اول را در کشور دارد اما گويا آقايان نمي‌دانند که بيکاران استان براي تامين هزينه زندگي در تهران کارگر ساده ساختمان هستند. وي با اعلام اينکه در سالهاي اخير کارخانجات الياف و اسفنج شيروان و نيز شهر خراسان به تعطيل کشيده شده و کارگران اين واحدها به خيل بيکاران افزوده شده‌اند مي‌گويد: باور کنيد که بيکاري وجود دارد و با دستکاري آمارها نمي‌توانيد عمق فاجعه را مخفي کنيم. (ايلنا 25/8/88)

قتلهاي مشکوک

283 ـ سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي در رابطه با مرگ مشكوك پزشك وظيفه بازداشتگاه كهريزك آقاي رامين پوراندرجاني 26 ساله گفت: اين پزشك وظيفه به عنوان متهم احضار شده و با قرار آزاد بود و جسدش نيز در آسايشگاه جمعي در دادسرا كشف شد و وصيت‌نامه‌اي هم در كنارش بود كه در مورد تهديدي بود كه عليه او انجام شده‌ بود. پزشك وظيفه‌اي كه ظاهرا خودكشي كرده و پزشكي قانوني در رابطه با خودكشي‌اش بايد پاسخگوي قطعي باشد در كهريزك مستقر هم نبوده و هفته‌اي يكي دو روز حضور مي‌يافته است. (ايلنا 27/8/88)

قتل شهروند توسط نيروي انتظامي

284 ـ فاطمه سمسارپور فرزند محمد اسماعيل در روز 30 خرداد 88 به همراه فرزندش کاوه ميراسداللهي به ضرب گلوله نيروهاي امنيتي و نظامي مجروح مي شود که پس از انتقال به بيمارستان جان خود را از دست مي دهد. پيکر فاطمه پس از پيگيريهاي فراوان از سوي خانواده اش باسپردن تعهد مبني بر عدم برگزاري مراسم و همچنين ارائه شکايت عليه کانديداهاي متعرض به نتيجه انتخابات به آنها تحويل داده شد. (موج سبز آزادي 2/8/88)

285ـ يکي از اهالي روستاي قله رشه شهر سردشت به نام "قاله سور" به بهانه داشتن کالاي قاچاق هدف تيراندازي قرار گرفته و کشته شد. وي متاهل و داراي دو فرزند مي باشد. (موکريان نيوز 14/8/88)

286 ـ "وفا" فرزند مجيد در حوالي يکي از روستاهاي مريوان، در نقطه‌ اي نزديک به‌ مرز عراق، در اثر تيراندازي مستقيم، نيروهاي امنيتي رژيم کشته‌ شد. نامبرده‌ از شهروندان کرد ساکن يکي از روستاهاي نزديک به‌ مريوان است که‌ بدليل فقرو بيکاري و براي امرار معاش همانند هزاران شهروند ديگر مرزنشين، کولبري مي‌کرد. سالانه‌ صدها شهروند و کاسبکار کرد بر اثر تيراندازي ماموران انتظامي کشته‌ و مجروح مي‌شوند. تنها در سه‌ ماهه‌ تابستان گذشته‌ بر اثر تيراندازي نيروهاي رژيم در نقاط مرزي در مجموع ۵۸ شهروند کرد کشته و ۲۸ تن ديگر مجروح گشته اند.علاوه‌ بر آن شمار قابل توجهي از قربانيان مربوط به کسبه ي نوار مرزي کردستان ايران و کردستان عراق هستند. همچنين در تابستان امسال شماري از شهروندان کرد بر اثر انفجار مين جان خود را از دست داده اند که در مدت ياد شده کشته شدن ۶ تن و مجروح شدن ۴ تن بر اثر انفجار مين در نواحي مختلف کردستان گزارش شده است . (روانيوز 29/8/88)

مرگ در زندان

287 ـ يک زنداني حدودا 60 ساله پس از سکته خفيف اول بعلت عدم رسيدگي پزشکي، مورد حمله قلبي دوباره قرار گرفت و جان خود را از دست داد. همچنين زنداني ديگري حدود 30 ساله، در پي خونريزي داخلي و عدم رسيدگي از سوي بهداري زندان تحت عنوان اينکه وي معتاد است، جان خود را از دست داد. هر دو اين افراد در زندان اوين تهران دوران محکوميت خود را ميگزراند. (هرانا 7/8/88)

قصاص

احکام اجرا شده

288 ـ رحمان ملقب به جادوگر به اتهام سرقت مسلحانه به حکم دادگاه کيفري استان تهران، انگشتان دستش قطع شد. (اعتماد 12/8/88)

اعدامها

احکام صادر شده

289 ـ امير به اتهام قتل شوهر خاله اش احمد، به حکم شعبه 71 دادگاه کبفري استان تهران به اعدام محکوم شد. (قدس 2/8/88)

290 ـ احمد و رحيم به اتهام قتل رقيه به حکم دادگاه عمومي ميرجاوه و تائيد شعبه 11 ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد. (قدس 3/8/88)

291 ـ فريبرز به اتهام قتل فرهاد به حکم شعبه 1155 دادگاه عمومي-جزائي تهران به اعدام محکوم شد. (ايران 9/8/88)

292 ـ عليرضا 43 ساله (مدير مدرسه) به اتهام قتل محرم علي 40 ساله (تحصيلدار مدرسه) از سوي شعبه 113 دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد. (ايران 10/8/88)

293ـ يک مرد به اتهام قتل همسرش "ماه بي بي" و آزار جنسي دخترش از سوي شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد. (ايران 10/8/88)

294 ـ احمدرضا 46 ساله به اتهام قتل همسر 42 ساله اش اکرم به حکم شعبه 71 دادگاه ک يفري استان تهران به اعدام محکوم شد. (ايران 11/8/88)

295 ـ شراره 29 ساله به اتهام قتل کامران 20 ساله به حکم شعبه 5 دادگاه کيفري استان خراسان شمالي به اعدام محکوم شد. (ايسکانيوز 12/8/88)

296 ـ اکبر 24 ساله به اتهام قتل عباس 16 ساله به حکم شعبه 104 دادگاه عمومي جزائي شهرستان ري به اعدام محکوم شد. (ايران 12/8/88)

297 ـ عليرضا 38 ساله پيمانکار ساختمان، که به اتهام قتل محمود 47 ساله مدير يک شرکت ساختماني به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران و تائيد ديوان عالي کشور محکوم به اعدام شد. (ايران 12/8/88)

298ـ سامان 18 ساله به اتهام قتل اکبر 50 ساله (پدرش) به حکم شعبه 5 دادگاه کيفري استان فارس به اعدام محکوم شد. (ايسکانيوز 13/8/88) 299 ـ يک مرد به اتهام قتل يک مغازه دار به حکم شعبه 5 دادگاه کيفري استان تهران و با تائيد شعبه 28 ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد. (قدس 14/8/88)

300 ـ زندانبان زندان رجايي شهر کرج، عليرضا-م، به اتهام ورود مواد مخدر به زندان، به حکم شعبه 2 دادگاه انقلاب اسلامي کرج محکوم به اعدام شد. عليرضا که سالها در زندان مشغول به کار بوده و به دليل حسن اخلاق و رفتار در طول مدت خدمت، چندين لوح تقدير دريافت کرده است، درحاليکه قصد خير داشت با درخواست يکي از زندانيان، دو جلد کتاب مذهبي زيارت عاشورا را از شخصي که تاکنون شناسايي نشده، به داخل زندان آورد.وي تاکنون مدعي شده که اطلاعي از محتواي کتاب ها نداشته است. (هرانا 16/8/88)

301 ـ محمد حسن رضائي، به اتهام قتل مهيار عليزاده در جريان يک نزاع دست جمعي، به حکم دادگاه کيفري استان گيلان و تائيد ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد. لازم به توضيح است وي در زمان وقوع جرم 17 ساله بوده است. (هرانا 25/8/88)

302 ـ مجيد به اتهام قتل محمدابراهيم – خ، 72 ساله و جميله- ش، 62 ساله (پدر بزرگ و مادر بزرگش) به حکم شعبه 113 دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد. (ايسکانيوز 25/8/88)

303 ـ محسن 35 ساله به اتهام تجاوز به نوجوان، به حکم شعبه 77 دادگاه کيفري استان تهران و تائيد ديوان عالي کشور محکوم به اعدام شد. (اعتماد 27/8/88)

احکام اجرا شده 304 ـ مرتضي- ي، اکبر- ج، مهدي- ب و عليرضا- س به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب اسلامي کرمان و با تائيد ديوان عالي کشور در محوطه زندان کرمان به دار آويخته شدند. (ايسنا 16/8/88)

305 ـ داود صادقي دادستان عمومي و انقلاب شهرستان اهواز اعلام کرد: در طي 8 ماه اخير 13 نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر، 1 نفر به اتهام سرقت، 3 نفر به اتهام محارب و فساد في الارض و 13 نفر به اتهام قتل در اهواز اعدام شدند. (فارس 27/8/88)

306 ـ رامين- س 23 ساله به اتهام تجاوز، به حکم دادگاه کيفري استان خراسان شمالي و تائيد شعبه 28 ديوان عالي کشور، در محوطه زندان بجنورد به دار آويخته شد. (ايسکانيوز 27/8/88)

307 ـ وحيد- ش 35 ساله، رسول- ت و بيگم- پ، به اتهام قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب اسلامي اصفهان و تائيد ديوان عالي کشور در زندان اصفهان بدار آويخته شد. (کيهان 27/8/88)

308 ـ حبيب 21 ساله و محمد به اتهام تجاوز و قتل زينب 9 ساله به حکم دادگاه کيفري استان همدان و تاييد ديوان عالي کشور در زندان همدان بدار آويخته شدند. (اعتماد 28/8/88)

309 ـ سه مرد به اتهام ربودن و تجاوز به يک نوجوان 17 ساله به حکم دادگاه کيفري استان اصفهان و با تائيد ديوان عالي کشور در ملاء عام بدار آويخته شدند. لازم به ذکر است چند روز قبل از اجراي حکم اعدام، احکام شلاق آنها در ملاء عام به اجرا درآمد. (فارس 29/8/88)

احکام صادر شده اعدام- زندانيان سياسي

310ـ رضا خادمي که در روز 23 خرداد ماه توسط مامورين امنيتي بازداشت شده بود، به حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي صلواتي به اتهام عضويت در سازمان مجاهدين خلق و حضور در اغتشاشات و هدايت کردن مردم،به اعدام محکوم شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر 24/8/88)

احکام اجرا شده اعدام - زندانيان سياسي

311 ـ عبدالحميد ريگي به اتهام محاربه و فساد في الارض به لحاظ عضويت و همکاري با گروه جندالله، به حکم شعبه اول دادگاه عمومي انقلاب زاهدان و تاييد مقامات قضايي در محوطه زندان به دار آويخته شد. (پايگاه خبري پليس ايران 12/8/88)

312 ـ علي اکبر گروسي رئيس کل دادگستري استان کردستان اعلام کرد: احسان فتاحيان به اتهام اقدام عليه امنيت ملي از طريق اقدامات مسلحانه و عضويت در گروه کومله به حکم قوه قضائيه در محوطه زندان سنندج به دار آويخته شد.

(فارس 20/8/88)

عمومي

اخبار- اجتماعي

313 ـ ماموران انتظامي و امنيتي در شهرسقز تعداد ديگري از مغازه هاي اين شهر را پلمپ کردند. تا کنون از سوي مقامات رسمي دليل براي اين کار به مغازه داران ارائه نشده است. (موکريان نيوز 1/8/88)

314 ـ اعضاي شرکت هرمي wall street trust به حکم مقامات قضائي به اتهام همکاري با سازمانهاي جاسوسي اسرائيل و امريکا، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. (سايت تابناک 3/8/88)

315 ـ عبدالله همتي از زندانيان رجائي شهر کرج به دنبال درگيري لفظي با علي محمدي معاونت اجرائي اين زندان، به درخواست وي مبني بر تنبيه اين زنداني، تعدادي از زندانيان به سرکردگي فردي بنام عزيزي وکيل بند، بند 4 سالن 11 اين زندان مورد تجاوز جنسي قرار گرفت. (خبرگزاري هرانا 3/8/88)

316 ـ ابوالحسن گلي مدير هماهنگي خانه کشاورز منطقه 2 کشور (گيلان، مازندران، گلستان) اعلام کرد: 45 نفر از توليد کنندگان نهال زيتون از سال 1385 تاکنون 70 ميليون تومان از دولت طلب دارند که هيچ گونه پاسخي از سوي مقامات دولتي به درخواست ها و نامه توليد کنندگان زيتون داده نشده است. وي افزود: در حال حاضر 2 ميليون نهال و 60 هزار تن محصول زيتون روي دست توليد کنندگان کشور مانده است. و اين در حالي است که واردات زيتون از کشورهاي ترکيه و سوريه همچنان ادامه دارد و هيچ تدبيري توسط مسئولان دولتي صورت نگرفته است. (ايلنا 3/8/88)

317 ـ سهيل معيني رئيس انجمن باور گفت: اگرچه قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، براي دسترسي رايگان به آموزش عالي صراحت دارد، اما نزديک به 2 سال است که اين قانون رعايت نمي شود. وي افزود: ظاهرا امکان دارد تحصيل رايگان معلولان در بودجه هاي سالهاي گذشته تامين نشده و به همين دليل معلولان را دچار مشکلات عديده کرده است. هزينه تحصيل فرد معلول بسيار سنگين تر از سرانه آموزش آنهاست. به عنوان نمونه براي تهيه کتب خاص نابينايان و تبديل کتاب به نوارهاي صوتي، مشکلاتي وجود داشته و وزارت علوم به طور کامل مسئوليت ضبط کتب آموزشي آنها را تقبل نمي کند. (ايلنا 3/8/88)

318 ـ رضا فدائي مسئول مبارزه با بيماري هاي غير واگيردار استان اصفهان گفت: در حال حاضر هفت درصد از جمعيت زنان کشور به بيماري ايدز مبتلا هستند و اين در حالي است که نسبت به سالهاي گذشته دودرصد افزايش داشته است. وي افزود: راه انتقال ايدز در ايران نسبت به ساير کشورها متفاوت است. به گونه اي که 75% از بيماران به HIV مثبت بر اثر اعتياد تزريقي، 8% از نظر جنسي و 20% آنها اطلاعات درستي ثبت نشده است. (خبرگزاري فارس 7/8/88)

319 ـ سرهنگ غلامي رئيس مرکز شماره گذاري پليس اعلام کرد: در حال حاضر 700 هزار خودروي سنگين در کشور تردد مي کنند که بيش از 75% آنها يعني حدود 525 هزار دستگاه، فرسوده هستند و بايد از رده خارج شوند. بر اساس آمارهاي سازمان هاي جهاني جاده هاي ايران يکي از پر حادثه ترين جاده هاي جهان هستند. تردد خودروهاي فرسوده در جاده هاي کشور همواره يکي از عوامل افزايش تصادفات و در نتيجه تلفات جاده اي است. (روزنامه ايران 7/8/88)

320 ـ بهمن ايزدي فعال محيط زيست اعلام کرد: ميزان درختان قطع شده در منطقه سيه نمک 25 هکتار است که نزديک به 25 هزار اصله درخت بلوط در اين منطقه قطع شده است. برخي از درختان قطع شده بيش از 500 سال قدمت داشته اند. ولي مسئولين قضائي استان فارس اعلام کرده اند که تنها 3 هزار و پانصد اصله درخت قطع شده است. (مهر 10/8/88)

321 ـ در سال 1387 بيش از 4 درصد از ازدواجهاي ثبت شده مربوط به کودکان بوده است. طبق آخرين آمار اعلام شده از سوي مرکز آمار و اطلاعات شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، در سال گذشته حدود 4.28% از ازدواجها بين دختران 10 تا 14 سال بوده است. (11/8/88)

322 ـ علي ابراهيميان معاون آموزشي نهضت سوادآموزي اعلام کرد: تعداد افراد بيسواد کشور 9 ميليون و 800 هزار نفر معادل 19% جمعيت کشور است که بيش از 4 ميليون و 500 هزار نفر از اين افراد، در گروه سني زير 50 سال هستند. (خبرگزاري مهر 19/8/88)

323 ـ نزديک به 50 دختر و پسر به اتهام شرکت در يک جشن مختلط در خيابان زعفرانيه طرقبه مشهد توسط نيروهاي انتظامي بازداشت شدند. (سفير نيوز 19/8/88)

فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکاي شمالي"

ihrnena@gmail.com 30/08/1388 برابر 21/11/2009

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .