زنان کفن‌پوش؛ مستندي درباره سنگسار در ايران

 

فيلم ماجراي فعاليت‌هاي يک گروه حامي حقوق بشر در ايران به رهبري شادي صدر، حقوقدان، است که مي‌کوشند از اجراي سنگسار در ايران جلوگيري کنند.
۱۳۸۷/۱۱/۲۸
فيروزه خطيبي (لس آنجلس)


فيلم مستند زنان کفن‌پوش درباره سنگسار در ايران، با همکاري انستيتوي ساندنس يک مؤسسه فرهنگي وابسته به جشنواره سينمايي به همين نام در موزه «همر» شهر لس آنجلس به نمايش درآمد و پس از آن تماشاگران فرصتي يافتند تا با فريد حائري‌نژاد يکي از دو کارگردان حاضر در جلسه فيلم آشنا شده و سؤالات خود را در باره اين فيلم مطرح کنند.

مؤسسه ساندنس هر سال چندين بار به نمايش و حمايت از آثار فيلمسازان منتخبي مي‌پردازد که در حال حاضر مراحل نهايي اتمام فيلم خود را مي‌گذرانند.

فيلم مستند زنان کفن‌پوش ساخته فريد حائري‌نژاد و محمدرضا کاظمي، دو فيلمساز ايراني، يکي از اين فيلم هاست که به خاطر ارزش‌هاي حقوق بشري که در آن گنجانده شده توسط اين مؤسسه فرهنگي و با همکاري و حمايت جشنواره سينمايي ساندنس به عنوان «اثري تصاعدي» يا در حال اتمام براي اظهار نظر تماشاگران در موزه همر شهر لس آنجلس به نمايش گذاشته شد.

فيلم ماجراي فعاليت‌هاي يک گروه حامي حقوق بشر در داخل ايران به رهبري شادي صدر، حقوقدان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان است که مي‌کوشند با تغيير قوانين جاري در جمهوري اسلامي از اجراي سنگسار و اعدام در ايران جلوگيري کنند.

کريستين هيلي، هماهنگ‌کننده اين برنامه، با اشاره حمايت انستيتوي ساندنس از فيلمسازاني که در گوشه و کنار جهان به ساختن فيلم‌هايي درباره بي‌عدالتي‌هاي اجتماعي اشتغال دارند، دليل انتخاب فيلم زنان کفن‌پوش فيلمي درباره مجازات سنگسار را رساندن صداهاي داخل ايران به گوش جهانيان مي‌داند.

وي به راديو فردا مي‌گويد: «براي ما حمايت از اين فيلم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. چرا که اينجا دو فيلمساز ايراني هستند که مسائل و مشکلات خاص اين کشور را در زمينه بي‌عدالتي‌هاي اجتماعي مطرح مي‌کنند. ما در گذشته فيلم‌هاي ديگري از وضعيت حقوق بشر در ايران به نمايش گذاشته‌ايم اما اين فيلم بخصوص براي ما از اين جهت اهميت دارد که ما مي‌توانيم صدايي را از داخل ايران به خارج و به گوش جهانيان برسانيم.»

فريد حائري‌نژاد فيلمساز و يکي از دو کارگردان و تدوين‌کننده فيلم زنان کفن‌پوش که در حال حاضر ساکن تورنتو است پس از نمايش فيلم در يک جلسه پرسش و پاسخ با تماشاگران حضور يافت.

او درمورد استقبال تماشاگران از موضوع فيلم به راديو فردا گفت: « از اين استقبال خوشحالم اما متأسفم که آقاي محمدرضا کاظمي کارگردان ديگر فيلم که نقش عمده‌اي در ساختن اين فيلم داشته است در اينجا حضور ندارد. با اين حال نکته مهم اين است که مسئله مهمي که در فيلم مطرح شده به نمايش درآمد. در واقع بدترين چيز براي يک فيلمساز اين است که فيلم تمام نشده خود را به نمايش بگذارد.»

مؤسسه فرهنگي ساندنس در تمام مراحل پاياني و پخش و اکران فيلم مستند زنان کفن‌پوش به سازندگان اين فيلم ياري لازم را خواهد رساند.

رادیو فردا

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .