شيرين ايران از نگاه رسانه‌هاي خاورميانه

 

 

‫آيدا قجر- ۱۸ بهمن ۱۳۸۷

کانون زنان ايراني: کم‌تر از يک ماه از حمله به منزل اولين زن مسلمان برنده جايزه صلح نوبل مي‌گذرد. ماجرا به اين شكل رخ دهد که حدود ١٥٠ بسيجي در مقابل منزل خانم شيرين عبادي دست به تظاهرات مي‌زنند و با طرح شعارهايي مبني بر پشتيباني او از حملات اسرائيل به غزه، تابلوي وکالت وي را از سر در منزلش کنده و لگدکوب مي‌کنند.

خانم شيرين عبادي در گفتگو با خبرگزاري فرانسه مي‌گويد که اتهام تظاهرکنندگان بسيجي در مقابل منزل وي کاملاً بي‌اساس است؛ زيرا کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار بيانيه‌اي، حملات اسرائيل به غزه را کاملاً محکوم کرده است.

چند روز پيشتر از اين ماجرا نيز پنج نفر که خود را مأمور مالياتي معرفي مي‌کنند با حضور در دفتر وکالت شيرين عبادي، دو کامپيوتر و برخي از ديگر اموال دفتر وکالت او را با خود مي‌برند. قبل از آن نيز مأموران، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را که رياست آن را اين حقوقدان برجسته‌ي ايراني بر عهده دارد، بسته و مهر و موم کرده‌اند.

اينکه غربي‌ها و يا غير مسلمانان با خواندن اين اخبار درباره‌ي ايراني‌ها چه فکر مي‌کنند و برداشت آن‌ها از آن‌چه در ايران رخ مي‌دهد چيست، بماند!

کتابفروشي ‌آنتوان يکي از معروف‌ترين کتابفروشي‌هاي لبنان است که هر روز نسخه‌اي از مهم‌ترين روزنامه‌هاي جهان را به فروش مي‌رساند و هر کسي بنا به تمايل خود مي‌تواند نسخه‌اي از روزنامه‌هاي آرشيو شده را نيز مشاهده کند.

قدم به درون کتابفروشي مي‌گذاريم تا آنچه در وطنمان مي‌گذرد را از ديد روزنامه‌هاي مهم خاورميانه به عنوان مهد تحولات سياسي شاهد باشيم.

تنها يک روز از تمامي اين اتفاقات در ايران گذشته است؛

روزنامه النهار (چاپ کويت) نوشته است: «در ايران هيچ تجمع يا حمله‌اي از ديد دولت پنهان نيست و به نظر نمي‌رسد حمله به خانه‌ي شيرين عبادي بدون اجازه و موافقت حکومت بوده باشد».

روزنامه الدستور (چاپ اردن) نوشته است: «حمله‌کنندگان به خانه‌ي برنده‌ي جايزه‌ي صلح نوبل بر ديوارهاي خانه‌اش شعارهايي نوشته‌اند با اين مفهوم که او از آمريکا و اسراييل حمايت مي‌کند؛ اما عبادي اينها را بي‌ربط و اتهام کساني مي‌خواند که با دفاعيات او از حقوق بشر مخالفند و اين تهمت‌ها را بهانه‌ي انتقام‌‌گيري‌هاي خود کرده‌اند».

روزنامه فرامنطقه‌اي‌ الشرق الاوسط از شکستن درب خانه‌ي عبادي توسط حمله‌کنندگان خبر مي‌دهد و در کنار آن عکسي از آسوشيتدپرس که ظاهرا بي ربط با موضوع است را چاپ کرده است؛ عکسي از رئيس دفتر رهبر ايران در حال نوشيدن چاي! اين روزنامه از قول عبادي مي‌نويسد: «آنها مي‌خواهند من از اهداف و کارهايم دست بکشم؛ ولي هرگز به اهداف‌شان نخواهند رسيد».

روزنامه‌هاي الأهرام (چاپ مصر) النهار (چاپ بيروت) و الوقت (چاپ بحرين) هم عکس‌هاي بزرگي از شيرين عبادي را منتشر کردند و کل ماجراي اخير را از قول رويترز نوشتند.

اما المستقبل چاپ بيروت، ديدگاه‌هاي شيرين عبادي را منتشر کرده و با احترامي خاص، او را نخستين بانوي مسلماني که نماد صلح شده معرفي کرده است.

اين واکنش‌ها از سوي رسانه‌هاي خاورميانه در حالي‌ شکل مي‌گيرد که در ايران سرها را زير برف پنهان کرده‌اند به خيال آن‌که اگر آن‌ها چشم بر روي حقايق رخ داده، بسته‌اند و آگاهي رساني را درست و به حق انجام نمي‌دهند؛ در خارج از ايران نيز وضع به همين‌ شکل است.

لبنان کشوريست با مساحتي بسيار کم در خاورميانه که آزادي بيان در رسانه‌ها حرف اول را مي‌زند و شاهد فعاليت روزنامه‌هايي مثل النهار است که از 75 سال قبل مشغول به کار هستند و آن‌چه مي‌نويسند مجموعه‌اي از حقايق جامعه و برداشت منتقدين و تحليل‌گران بدون اندکي سانسور است. شايد در ايران عمر روزنامه‌اي مخالف دولت، بيش از چند ماه و به ندرت چند سال نباشد؛ اما بهتر است چشم‌هايمان را به بيرون از مرزها نيز بدوزيم تا آن‌چه از ما به ديگر کشورها و انسان‌ها نمايش داده مي‌شود را بدون متهم کردن رسانه‌ها به وابستگي به غير شاهد باشيم و شايد بتوانيم درست‌تر و با فکرتر عمل کنيم.

 
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .