پيامهايي چند از کانونها، سازمانها و جنبش هاي گوناگون بمناسبت روز جهانى زن

 


 

‫بيانيه جبهه ملي ايران- اروپا به مناسبت هشتم ماه مارس، روز جهاني زن

‫‫روز جهاني زن گرامي باد

‫هموطنان!

‫ بيش از ۱۵۰ سال است که هشتم ماه مارس نماد مبارزات زنان سراسر دنيا عليه زن ستيزي و تبعيض جنسي و براي برابري حقوق زنان با مردان ميباشد. درين مدت طولاني جنبش زنان در بسياري از کشورهاي جهان به دست آوردهاي چشمگيري رسيده است. در کشورهاييکه روابط اجتماعي دمکراتيک برقرار است، حقوق زنان بمثابه حقوق انسان در قوانين ثبت شده است. با اين وجود حتي در اين کشورها نيز هنوز تبعيضات غيرقانوني موجود است و مبارزه زنان و نهادهاي مدني مانند سنديکاها در رفع اين وضع ادامه دارد.

‫ جمهوري اسلامي يکي از کشورهايي است که نابرابري زن با مرد بطور خشن در قوانين گوناگون به زن ستيزي اسلامي- مردسالاري رسميت ميدهد. در ديگر روابط اجتماعي نيز مانند روابط خانوادگي و ميانمردمي و در محيط کار تبعيضات ضد انساني فراواني زنان را تحقير کرده، هويت انساني- جنسي او را ربوده و مورد ستم قرار ميدهند. حجاب اجباري يکي از اين قوانين ضد زن است که زنان را بعنوان انسانهايي آزاد و خودراي برسميت نمي شناسد. مبارزه زنان ايران عليه اين قانون و عليه لغو"قانون حمايت از خانواده"با شعار"ما انقلاب نکرديم که بعقب برگرديم!" چندي پس از آغاز زورمداري جمهوري اسلامي شروع شد. اين مبارزه پس از گذشت سي سال علي رغم سرکوب، شکنجه و زندان نه تنها فرو ننشسته بلکه از جريانهاي چپ و اسلامي ِاصلاح طلب عبور کرده و در شکل ملي- سراسري "کمپين يک مليون امضاء" همه گير شده است. هم اکنون اين کمپين يکي از موفقترين جنبش نهادهاي مستقل مدني براي احقاق حقوق انساني و دموکراتيک در ايران ميباشد.

‫ زنان مبارز ايران!

‫زن ستيزي در تمام اشکال آشکار و پنهانش يک مشکل عمومي- فرهنگي نيز هست. بي هيچ رودربايستي بايد صريح گفت که زن ستيزي در جمهوري اسلامي ريشه بزرگي در دين مسلط بر اعتقادات و احساسات مردم دارد که ازسوي حکام دينفروش حاکم، چون ابزاري براي استمرار زورمداري خود در سطح سياسي و حقوقي، از آن به آساني استفاده ميشود. روشن است که مبارزه با چنين جنبه هاي قرون وسطايي اديان، سنتها و هنجارهاي ارتجاعي فرهنگي بعهده کل جامعه ميباشد و ياري و همرزمي مردان متجدد و آگاه به موقعيت نابرابر زنان امري چشمناپوشيدني است، ليکن آزادي زنان وظيفه سترگي است که در درجه اول بستگي به اراده، پشتکار و پابرجايي زنان آزاد، آگاه و پيکارجو دارد.

‫ زنان آگاه ايران!

‫شما، بويژه در"کمپين يک مليون امضاء" نشان داديد که با تکيه به مشکلات و دغدغه هاي روزمره آحاد گسترده زنان و طرح آنها بمثابه مشکلاتي که راه حل هاي سياسي- حقوقي دارند، ميتوانيد با روشهاي سنجيده، جمهوري اسلامي را به چالش بطلبيد و به پيش رويد. دربرابر نيروي فراوان، اراده محکم و خواستهاي به حق شما و يارانتان، حاکميت ارتجاعي جمهوري اسلامي سرانجام از پاي در خواهد آمد.

‫ جبهه ملي ايران- اروپا جشن فرخنده ۸ مارس را به همه زنان ايرانزمين بويژه به زنان دربند شادباش ميگويد و خواهان آزادي فوري آنها ميباشد. دختران، زنان و مادران ما از همه قيود واپسمانده اجتماعي آزاد خواهند شد. آزادي آنها، آزادي کل جامعه است. به اميد آنروز!

‫پاينده باد ايران
‫‫ ‫پيروز باد مبارزه زنان ايران براي آزادي وبرابري

‫شوراي عالي جبهه ملي ايران- اروپا
۸ مارس ۲۰۰۹

 


جبهه ملي ايران(آمريکا)

روز جهاني زن

18 اسفند 1387


قوانين قرون وسطايي حاکم بر ايران ٬ حقوق زنان ٬نيمي از جمعيت ايران را بشدت نقض ميکند .زنان ايران در يک مبارزه بي امان و قهرمانانه با استبداد در پي احقاق حقوق خود و در نهايت حقوق ملت ايران ميباشند.دفاع همه جانبه از جنبش زنان ايران وظيفه هر فرد ٬گروه٬سازمان و حزب ميباشد.تا زنان ايران آزاد نشوند ٬ايران آزاد نميشود.


پيروز باد جنبش زنان ايران
روابط عمومي جبهه ملي ايران(آمريکا)
۸ مارس ۲۰۰۹


جبهه ملي ايران - قبرس

مارس گرامي باد

8 مارس که نماد مبارزه حق طلبانه زنان است با به خون کشيدن زنان کارگر نيويورک آغاز شد که در نهايت پس از 36 سال تلاش بي وقفه بعنوان روزهمبستگي جهاني زنان به رسميت شناخته شد . سال 1917 سالي بود که تقويمها برگه اي را به طبفه اي اختصاص داد که تا آن زمان از حقوق شهروندي چون حق طلاق . حق راي و بيان عقيده و غيره محروم بودند . ادامه اين حرکتها به ساير کشورها کشيده شد به طوري که در چين با شمار عظيم زنان و مردانش در زماني کوتاه گامهاي بزرگي در جهت رهايي زنان برداشته شد . در دهه 1960 کشورهاي آسيايي و آفريقايي و آمريکاي لاتين جنبش هاي رهايي بخش برپا خواستند . در آمريکا و اروپا زنان عليه سنن و قيود و قوانين مردسالارانه و احکام اسارت بار کليسايي به پا خواستند . در جنبش زنان موصوعاتي نظير حق طلاق . حق سقط جنين . تامين شغلي . منع آزار جنسي . ضديت با هرزه نگاري و کاهش ساعات کار روزانه مطرح شد اين جنبشها موفق شد به طوري که در سال 1975 سازمان ملل هشتم مارس را به عنوان روز جهاني زن به رسميت شناخت .

و اما ايران .................

جنبش زنان در ايران به دهه هاي دور يعني 85 سال پيش برميگردد . زماني که اولين بار پيشگامان اوليه نهضت زنان در سال 1301 در انجمن پيک سعادت نسوان در شهر انزلي آن را گرامي داشتند . محمد رضا شاه نيز در هراس از سازمانهاي واقعي زنان سازمانهاي دولتي را تشکيل داد تا مانع از مبارزه و پيوند زنان ايران و جهان گردد و با تحقير زنان و سرکوب سازمانهاي مترقي و مردمي از برگزاري 8 مارس جلوگيري ميکرد . وقتي انقلاب فرا رسيد در اولين 8 مارس پس از آن روز 8 مارس با شکوه فراوان و به طور وسيع در تهران و شهرستانها بدون مجوز جشن گرفته شد . اما ارتجاع اينبار در لباس مذهبي به نفي آن تحت عنوان غربي بودن و ضد اسلامي بودن پرداخت و خميني با سخنراني خود در اسفند ماه 57 در رابطه با حجاب اجباري زنان را از برگزاري جشن 8 مارس بر حذر داشت . در دهه 60 همزمان با سرکوب سازمانهاي سياسي و شکنجه ها و اعدامها بار ديگر 8 مارس در خانه ها جشن گرفته شد. در سالهاي دهه 70 بر اثر مبارزه توده ها و بويژه زنان . زنان توانستند در سازمانهاي صنفي و مدني فعاليت کنند در صحنه مبارزه سياسي و اجتماعي با تمام محدوديتها حضور يابند و قوانين زن ستيز را در مطبوعات رسمي به نقد کشند و 8 مارس را دوباره در مجامع عمومي برگزار کنند . در سالهاي 1380 تا 84 شاهد فعاليتهاي گسترده زنان در عرصه هاي اجتماعي بوديم و همچنين شاهد تجمعهاي با شکوه 8 مارس بوديم . و اما در سال 84 هزاران زن و مرد آزاده در پارک دانشجو با شعار صلح و بر ضد جنگ و خشونت به تظاهرات پرداخته بودند مورد هجوم و سرکوب پليس باتوم بدست و لباس شخصي ها قرار گرفتند و تظاهرات مسالمت اميز آنان با باتومهاي مهر ورز رژيم ولايت فقيه به خشونت کشيده شد .

امسال ما زنان ايراني دور از وطن نيز به بزرگداشت 8 مارس ميپردازيم براي بيان خواسته هاي بر حق زنان ايران . 8 مارس براي ما زنان نه تنها بزرگداشت يک واقعه تاريخي است بلکه روز تجديد عهد با آرمانهاي انساني و تحقق برابري و عدالت و رفع تبعيض جنسي است . روزي است که پيکار و همبستگي جهاني ما زنان نيرو بخش مبارزه بي امان در دستيابي به صلح و آزادي و براي ساختن جهاني دگراست . اين امر در گروه پيوند با ساير نيروهاي مترقي و دمکراتيک است .

زهرا رضايي (جبهه ملي ايران - قبرس )


هيات اجرائي سازمانهاي جبهه ملي ايران در خارج از کشور

8 مارس روز جهاني زن گرامي باد

جمهوري اسلامي برابري زنان با مردان را همچون استقرار دمکراسي و رعايت حقوق بشر تهديدي براي بقا خود ميداند. در جهاني که زنان نقش روزافزوني در جامعه به عهده دارند و در برخي کشور ها تا بالاترين مقامات حکومتي را احراز کرده اند، زنان ايران بايد هنوز براي ابتدائي ترين حقوق خود مانند لغو حجاب اجباري، قوانين تبعيض آميزي همچون حق تعدد زوجات براي مردان، و محدوديت حقوق زنان در خانواده مبارزه کنند. زماني که زنان ورزشکار از دهها کشور منجمله کشورهاي مسلمان دنيا، همدوش مردان، در بازي هاي المپيک شرکت ميکنند، زنان ايران حتي حق حضور در استاديوم هاي ورزشي را ندارند. کوشش جمهوري اسلامي براي ادامه وضع موجود نبردي است عليه زمان که محکوم به شکست است و تنها نادانان تصور مينمايند که نظام از اين نبرد پيروز بيرون خواهد آمد.

در سي سال گذشته زنان ايران علي رغم همه مشکلات، در همه عرصه هاي زندگي توانائي و قابليت هاي زيادي از خود نشان داده اند. آنها هوشيارانه دريافته اند که حقوق حقه خود را بدون تلاش و مقاومت دائمي نميتوانند بدست آورده و حفظ کنند. نمونه اي از فعاليت هاي مدني زنان ايران کمپين يک ميليون امضا است که به مدل آموزنده اي براي مبارزات مدني در جامعه ايران تبديل گشته است. تحت اين عنوان زنان در نقاط مختلف کشور در گروه هاي غير متمرکز به فعاليت هاي روشنگرانه و ارتباط با ديگر زنان کشور مي پردازند.

امروز جمهوري اسلامي به علت رشد نارضائي و گسترش مبارزات مدني مسالمت آميز و حق طلبانه مردم، بيش از هميشه خود را در خطر مي بيند. مسئولان رژيم خود اعلام ميدارند که بزرگترين خطر عليه خود را نه در خارج مرزهاي کشور، بلکه در "انقلاب نرم" درون مرزها ميدانند و به اين جهت شدت عمل خود را عليه فعالين اين جنبش ها افزايش داده اند. در سال گذشته:

· دهها هزار تن از زنان توسط عمال سرکوب نظام به بهانه هاي واهي آزار، دستگير و زنداني شدند.

· لايجه اي تحت نام قانون "حمايت از خانواده" از طرف دولت براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد که حقوق زنان را از قوانين عقب مانده سي سال گذشته نيز محدود تر ميکرد. خوشبختانه مقاومت گسترده فعالين زن و پشتيباني ساير گروه هاي مدني، اجتماعي و سياسي کشور مانع تصويب لايجه مزبور گرديد.

· و بالاخره عده زيادي از فعالين زن در کنار ديگر گروه هاي اجتماعي دستگير و به زندان و شلاق محکوم گرديدند. هنوز چند تن از اين زنان مبارز از جمله عاليه اقدام دوست و روناک صفار زاده همچنان در زندان بسر ميبرند.

سازمانهاي جبهه ملي ايران در خارج از کشور روز 8 مارس، روز جهاني زن را به زنان جهان و بخصوص زنان ايران تبريک گفته، بار ديگر ياد آور ميشود که آزادي و دموکراسي تنها زماني ممکن ميگردد که همگي گروه هاي اجتماعي، بوِيژه زنان، که نيمي از جمعيت کشور را تشکيل ميدهند، از حقوق و آزادي هاي حقه خود برخوردار باشند.

پيروز باد مبارزات حق طلبانه زنان کشور براي برخورداري از حق برابري با مردان و استقرار آزادي و دموکراسي در ايران!

هيات اجرائي سازمانهاي جبهه ملي ايران در خارج از کشور

مهندس کامبيز قائم مقام ـ مهندس بهمن مبشري - دکتر همايون مهمنش

هفدهم اسفند ماه 1387 برابر هفتم مارس 2009


نهضت مقاومت ملي ايران

بمناسبت روز جهاني زن

در آستانه روز جهاني زن با واقعيتي در جهان مواجهيم که هيچگونه ترديد و شکي را بر نمي تابد: آن جوامعي در دنيا شکوفا، آزاد، پيشرو و متعالي محسوب مي شوند که درآن زنان ازنظر حقوقي، قانوني و امکانات زندگي از حقي برابر در مقابل مردان برخوردار بوده و در خانواده، محيط کار و در مديريت از شانس و موقعيتي چشمگير در مقابل مردان محروم نيستند.

عکس اين موضوع نيز بطرز غمگيني صادق است و به معيار سنجش کشور هاي عقب مانده تبديل شده است. جوامعي که در آنها زنان همچنان براي برابري حقوقي و قانوني عليه سنت، مذهب و فرهنگ عقب مانده مبارزه مي کنند، در منجلابي از استبداد سياسي، فقر خانمانسوز وعقب ماندگي فرهنگي دست و پا مي زنند. ايران حکومت اسلامي مثال بارز آن است. در حاليکه قابليت زنان در کشور ما در همه شئون اجتماعي از زمينه هاي علمي، حرفه اي و سياسي گرفته تا هنري و فرهنگي غير قابل انکار است و آنها نه فقط در ايران بلکه در جهان اين قابليت را به امري شناخته شده تبديل ساخته اند و در بسياري از زمينه ها بخصوص در سطح تحصيلات دانشگاهي از مردان نيز پيشي گرفته اند، حکومت عقب مانده و ارتجاعي ايران مي کوشد با کتمان اين واقعيت ها مانع حضور اجتماعي زنان در عرصه هاي اجتماعي گردد. سي سال است که زنان ايران تلاش مي کنند براي دستيابي به ابتدائي ترين حقوق خود عليه حکومت متحجر و عقب مانده جمهوري اسلامي مبارزه کنند و مجازاتهاي غير انساني سنگسار، شلاق و زندان را تحمل مي نمايند.

«ما انقلاب نکرديم تا به عقب برگرديم»، شعار زناني بود که در هشتم مارس 1979يعني بيست و سه روز بعد از بر سرکار آمدن حکومت جهل خميني بر عليه حجاب اجباري و ديگر تضييقات به خيابان آمدند. نفوذ و رسوخ زنان در نهادهاي مختلف اجتماعي در آن زمان به درجه اي بود که حتي يورش ارتجاعي جمهوري اسلامي هم نمي توانست آن را به آساني ريشه کن سازد. متاسفانه جهل جامعه در باره ي ماهيت ارتجاعي حکومت ديني و بيگانگي مردم و سازمانهاي سياسي با مفاهيمي مانند دمکراسي و آزادي و برابري حقوقي باعث گرديد که بسياري از مزاياي حقوقي بدست آمده زنان در «انقلاب» پايمال شود.

علائم و نشانه هاي بارز پايمال شدن حقوق زنان از نخستين روزهاي «انقلاب» مشهود بود ـ ناديده گرفتن و بي توجهي به تضييقاتي مانند حجاب، سنگسار، رانده شدن از محيط کار و نيم مرد به حساب آمدن از طرف نيروهاي به اصطلاح مترقي و چپ به بهانه عمده بودن مبارزه بر عليه امپرياليسم و تحکيم دستاوردهاي انقلاب(!) به ارتجاع کهنه و سنتي اين امکان را داد که سر کوب زنان را عملي سازد.

اين امر که بي توجهي به حقوق زنان، تمامي جامعه را به اسارت مي کشد و در صورت فقدان دمکراسي که متضمن آزادي هاي سياسي است، فقط زنان نيستند که صدمه مي بينند بلکه آزادي ها در جامعه در معرض خطر نابودي و از دست رفتن خواهند بود، تجربه اي بود که با قيمتي بسيار گزاف بدست آمد.

واقعيت تلخ ديگر اين بود که فقه شيعي در دين اسلام بخصوص در مقام حکومت نقش زنان را در اجتماع فقط و فقط تحت سلطه مردان و زير نظر آنها قابل قبول مي داند، چرا که زن به شهادت تمام قوانين فقهي داراي هيچگونه حق مساوي با مردان نيست. به موازات اين شناخت تلخ، مبارزه بي امان زنان بر عليه جهل و عقب ماندگي گسترش يافت که چند سالي است آنرا در شکل کمپين يک مليون امضا و موفقيت آن متبلور مي بينيم. در حاليکه بسياري از سازمان هاي

«انقلابي» هوادار رهبر انقلاب در آن دوران زير فشار حکومت ديني وادار به تمکين شده، يا به زانو در آمده اند، زنان ايران همچنان با شجاعت، پيگيري و خلاقيتي بي نظير مبارزات خود را گسترش مي دهند و چه بخواهيم و چه نخواهيم پرچمدار مبارزه براي دمکراسي و رهائي از جهل حاکم تبديل شده اند ودر اين راه با وجود دستگيري ها و تنگناهائي که حکومت براي آنان ايجاد مي کند، از خواستهاي خود که برابري حقوقي و قانوني در همه شئون اجتماعي است کوتاه نمي آيند.

نهضت مقاومت ملي ايران به مثابه اولين سازمان مقاومت عليه حکومت عقب مانده و مرتجع خميني روز جهاني زن را به همه زنان ايران تبريک ميگويد و به آنان اطمينان ميدهد در بستن پرانتز سياه جمهوري اسلامي پشتيبان و همراه با زنان غيور ايران براي استقرار برابري در يک دمکراسي پارلماني از هيچ کوششي دريغ ننمايد.

ايران هرگز نخواهد مرد

18 اسفند 1387

هيآت اجرايُيه نهضت مقاومت ملي ايران


بيانيه کميته زنان کانون مدافعان حقوق بشر
روز جهاني زن بر زنان ايران مبارک

يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸ مارس ۲۰۰۹

«کميته زنان کانون مدافعان حقوق بشر» در آستانه 8 مارس، روز جهاني زن با انتشار بيانيه اي مطبوعاتي با تبريک اين روز، از مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران، آزادي فعالان زنان زنداني، اقدام براي تغيير قوانين نابرابر و تحقق کرامت زنان ايراني را خواستار شد. متن بيانيه کميته زنان کانون مدافعان حقوق بشر به شرح زير است:

روز جهاني زن را در شرايطي گرامي مي داريم که از يک سو مبارزات تحسين برانگيز و تلاش هاي پيگير و خستگي ناپذير زنان ايران هرروز بيش از پيش افق هاي روشن را پيش روي نه تنها زنان ايران بلکه جامعه ايراني به تصوير مي کشد.
اکنون باور داريم که زن ايراني جايگاه والا و کرامت واقعي انساني خود را با تلاش خويش کسب خواهد کرد و زنان جامعه ايران به اين درجه از رشد و بلوغ فکري و آگاهي رسيده اند که مطالبات برابري طلبانه و مبارزات ضد تبعيض را با اتکاء به توان و نيروي زنان و مردان آگاه جامعه پيگيري کرده و به نتيجه مطلوب خواهند رسانيد.
اما از سويي ديگر نيک واقفيم که اين مبارزه بس پرهزينه است. هرروز شاهد صدور احکام ناعادلانه عليه زنان فعال و گاه حبس و بازداشت غيرقانوني و غيرمنصفانه آنها و بسط سياست هاي تبعيض آميز و تلاش براي تدوين لوايح و قوانين زن ستيز در مراکز و مراجع قدرت هستيم.
نگراني جامعه ايران از تنگ نظري و بسط تبعيض و بي عدالتي در بسياري از گستره هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي و همچنين جنسيتي هرروز بيش از پيش خود را نمايان مي سازد و متأسفانه بخشي از قدرت حاکم به جاي تمکين به خواست واقعي ملت ايران براي رفع تبعيض و بي عدالتي سعي در خاموش کردن صداهاي منتقد و معترض تسامح طلب و از سوي افراد و نهادهاي مدني، اجتماعي و سياسي مي کند.
کميته زنان کانون مدافعان حقوق بشر با ايمان به، به ثمر رسيدن مبارزات و تلاش هاي زنان و مردان ايران جهت رفع تبعيض و نابرابري و تحقق کرامت والاي انساني هرزن و مرد ايراني از مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران مي خواهند:
1- فعالان زنان زنداني را در اسرع وقت آزاد و احکام صادره عليه فعاليت زنان را متوقف کنند.
2- براي تغيير قوانين نابرابر و تبعيض آميز اقدام عاجل کنند.
3- حرمت و کرامت واقعي زنان ايران را نه فقط با شعار بلکه در عرصه عمل محقق سازند.

کميته زنان کانون مدافعان حقوق بشر
18/12/1387


کميسيون زنان سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

زنان ٣٠ سال پس از انقلاب بهمن


به مناسبت ٨ مارس، روز جهاني زن
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸ مارس ۲۰۰۹

امروز پس از ٣٠ سال، چهره اجتماعي کشور ما بسيار زنانه تر شده و ما شاهد حضور قدرتمند زنان در همه عرصه هاي اجتماعي هستيم؛ نه فقط به عنوان يک جنبش سازمانيافته، بلکه در هيئت زناني که الزاما رابطه مستقيمي با جنبش زنان ندارند، ولي در بطن جامعه و در دفاع از نقش اجتماعي و حقوق اوليه انساني خود، در هرجا که هستند، در ادارات دولتي، بانک ها، صحنه سينما، کتابفروشي ها، در جايگاه راننده اتوبوس يا راننده تاکسي، در بسياري از رشته هاي ورزشي، هنري، علمي، اقتصادي و...، نظام مردسالار حاکم را به چالش مي کشند.
٣٠ سال از انقلاب بهمن ۵٧ گذشت؛ ۳۰ سال از اولين تظاهرات عليه حجاب اجباري، از لغو لايحه حمايت از خانواده و بازپس گيري حقوقي که زنان در نتيجه سالها مبارزه بدست آورده بودند؛ ۳۰ سال از اسلامي شدن حکومت، اجباري شدن حجاب، اسلامي شدن قوانين و قانوني شدن خشونت و تبعيض عليه زنان، رانده شدن زنان که در صفوف ميليوني تظاهرات قبل از انقلاب عليه شاه مشارکت داشتند به خانه ها و احياي سنت هاي منسوخ قرون وسطائي گذشت. اما به جرات ميتوان گفت هيچ حکومت ديگري نمي توانست ديوارهاي سنت را با تحميل خشن آن بر جامعه و تکيه افراطي بر آن چنين بشکند، که امروزه شاهد گامهاي بزرگ زنان کشورمان در شکستن سنتهاي منسوخ، در فرارفتن از حصارهاي تنگ تحميل شده و رد و ابطال معيارهاي حکومت اسلامي باشيم.

امروز پس از ٣٠ سال، چهره اجتماعي کشور ما بسيار زنانه تر شده و ما شاهد حضور قدرتمند زنان در همه عرصه هاي اجتماعي هستيم؛ نه فقط به عنوان يک جنبش سازمانيافته، بلکه در هيئت زناني که الزاما رابطه مستقيمي با جنبش زنان ندارند، ولي در بطن جامعه و در دفاع از نقش اجتماعي و حقوق اوليه انساني خود، در هرجا که هستند، در ادارات دولتي، بانکها، صحنه سينما، کتابفروشي ها، در جايگاه راننده اتوبوس يا راننده تاکسي، در بسياري از رشته هاي ورزشي، هنري، علمي، اقتصادي و...، نظام مردسالار حاکم را به چالش ميکشند. دختران عصر انقلاب، از مادرانشان بسيار پيشي گرفته اند و خواستار نقش مهمتري در اداره جامعه هستند و تلاش مي کنند تا مهر تفکر مدرن خود را بر جامعه اي شديدا سنتي که در حال ريزش و دگرگوني عميق است، بکوبند. در آغاز انقلاب، کسي تصورش را هم نمي کرد نتيجه حکومت اسلامي، که زنان را به زور به کنج خانه ها ميفرستد، حضور هرچه گستردهتر آنان در تمام مشاغلي باشد که از نظر رهبران مذهبي، امري غيرقابل پذيرش بود.

اگر سالها اين حاکميت بود که تلاش ميکرد تا طرز لباس پوشيدن، طرز فکر، رفتار اجتماعي و... را به زنان ديکته کند و اين زنان بودند که بايد در واکنش به قوانين وضع شده، تلاش در مقابله با آن يا دور زدن آن بکنند، امروز اين حکومت است که در برابر کنش ها و فعاليت هاي زنان و در مواجهه با رشد شتابان مبارزات آنان، ناتواني خود را عليرغم بکارگيري همه امکانات خويش، به نمايش ميگذارد. امروز حکومت اسلامي بيش از هر زمان ديگر با سرکوب و تبليغات عليه جنبش زنان با استفاده از همه وسائل ارتباط جمعي وابسته به دولت، با زنداني کردن فعالين جنبش زنان، ممنوع الخروج کردن آنان و بستن روزنامه ها و وبلاگ هايشان، سردرگمي و کلافگي خود را هرچه بيشتر به نمايش گذاشته و در تقلاي يافتن راه هاي جديدي، همچون سهميه بندي جنسيتي براي دانشگاه ها و يا بومي کردن آنها، در پي محصور کردن هر چه بيشتر زنان و تقليل نقش آنان در جامعه است. اما اين اقدامات در مواجهه با مقاومت زنان به ضد خود تبديل شده و تنها انگيزه هاي مبارزاتي جديدي براي فوران هر چه گسترده تر جنبش زنان تامين ميکند و عزم آنان را در مبارزه مدني خود جزم تر کرده و به حمايت هر چه بيشتر از حقوق اجتماعي زنان منجر ميشود.

امروز پس از ٣٠ سال، جنبش زنان با سماجت و شجاعت به حرکت خويش تداوم بخشيده، با به کارگيري روشهاي جديد، امکان سرکوب را هرچه محدودتر ميکند. با همه گير نمودن خواست هاي خويش و عمومي کردن اين جنبش، هرچه بيشتر از ضربه پذير بودن آن مي کاهد. امروز اين جنبش در خاک وطن ما ريشه دوانده است و اگر حکومت سرشاخه هايش را هم اينجا و آنجا بزند، قادر به مقابله با رشد درخت تنومندي که شتابان به دنبال نور سر به آسمان ميکشد نخواهد بود.

٨ مارس، روز جهاني زن را به همه زنان ايران و جهان، به ويژه فعالين آن که راه را براي رسيدن زنان به خواست هاي خويش هموارتر مي کنند، تبريک گفته، موفقيت هرچه بيشتر در پيکار خويش عليه نظام مردسالار، براي رهائي از قيد و بندهاي سنتي و ستم جنسي، براي حقوقي برابر، براي دمکراسي و دنيائي بهتر آرزو ميکنيم.

کميسيون زنان
سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران
٧ مارس ٢٠٠٩، ١٧ اسفند ١٣٨٧


جنبش جمهوريخواهان دموکرات و لائيک ايران- واحد پاريس

روز جهانى زن
روز تجديد پيمان براى رفع هرگونه تبعيض

يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸ مارس ۲۰۰۹

سالروز جهانى 8 مارس، سالروز بزرگداشت روز زن، فرصت ديگرى است براى تجديد پيمان ما با جنبش آزادى زنان در همه جاى جهان، و پشتيبانى ما از خواستهاى جنبش زنان ايران و از جمله «كمپين يك ميليون امضا»، كه با استناد به ميثاقهاى بينالمللى حقوق بشر، خواهان رفع كليۀ اشكال تبعيض عليه زنان است.
سالروز جهانى روز زن، يادآور تظاهرات عظيم 30 سال پيش زنان ايران است كه در مخالفت با حجاب اجبارى، همچون رويداد مهمى در تاريخ مبارزات زنان ايران به ثبت خواهد رسيد.
يك روز پيش از بزرگداشت روز جهانى زن، خمينى اعلام كرد «در وزارتخانههاي اسلامي نبايد زنها لخت بيايند، زنها بروند اما با حجاب باشند». فرياد هزاران تن از زنان آزاديخواه، خيابانهاى تهران را به لرزه درآورد. كارمندان زن، پرستاران، دختران مدارس تهران و زنان خانهدار با شركت در يك حركت خودانگيخته، در پاسخ به نخستين تهاجم اسلامگرايان قشري عليه حقوق زنان به پا خاستند و خمينى را واداشتند تا از زبان روحانى بانفوذ ديگرى سخنان خود را پس گيرد. اين جنبش خودانگيخته كه نزديك به يك هفته ادامه داشت، از سوى سازمانها و احزاب سياسى غيردينى و بسياري از روشنفكران جامعه، به دلايل و بهانه هاي مختلف، تنها گذاشته شد.
جنبش زنان به عنوان يكى از نخستين قربانيان استبداد مذهبي، طى سى سال گذشته، پيوسته هدف تهاجم رژيم اسلامى بوده، و تبعيض عليه زنان و نفى حقوق آنان همواره يكى از مشخصههاى اصلى اين نظام ديني بوده است. اگر وضعيت زنان در هر جامعه، به درستى، شاخص وضعيت سياسى- اجتماعى آن جامعه است، جايگاه زن ايرانى در عرصۀ قانونى و اجتماعى، آيينۀ تمامنماى واپس ماندگى رژيم اسلامى و برملا کننده ذات تبعيض گر آنست.
با همه سختگيري ها و ستمگري هاي طاقت فرسا نسبت به زنان، فضاى كشور ايران هيچگاه خالى از حضور و فرياد اعتراض زنان آزاده نبوده است. زنان آزادىخواه و برابرىطلب، از زمان درخشش ستارههاى آزادگى، چون قرهالعينها، دولتآبادىها، فروغ فرخزادها تا به امروز، هرگز از تلاش براى كسب حقوق خود باز نايستاده اند و جنبش زنان در ايران، با همۀ فراز و نشيبها، هموار سر بلند كرده و برپاي ايستاده است. امروز ميراثداران آن ستارهها، در جنبشهاى زنان داخل و خارج كشور، با عزمى جزم، راهگشاى آزادى و برابرى زنان و طلايه دار صبح عدالت و دموكراسى در ايران اند.
جنبش جمهوريخواهان دموكرات و لائيك، به عنوان يكى از رهروان راه آزادى و دموكراسى در ايران، خود را يار و ياور اين جنبش اميدبخش مىداند.
موج تازه سرکوب هاي سازمان يافته دستگاه قضائي و اطلاعاتي رژيم که از سه سال پيش در آستانه تجمع زنان در سالگرد 8 مارس آغاز شد همچنان در پي قربانيان تازه است. شمار زيادي از فعالان جنبش زنان تنها به جرم شرکت در آن تجمع هنوز در زندان هاي جمهوري اسلامي به سر مي برند و ديگراني بر اثر محدوديت ها و محروميت هاي ناشي از احکام خودسرانه حبس هاي تعليقي در بيم و هراس زندگي مي کنند. ما همصدا با همه مدافعان حقوق بشر، براي آزادي کوشندگان جنبش زنان از زندان هاي ايران از هيچ کوششي نزد مراجع بين المللي فروگذار نخواهيم کرد.
سالروز جهانى 8 مارس، سالروز بزرگداشت روز زن، فرصت ديگرى است براى تجديد پيمان ما با جنبش آزادى زنان در همه جاى جهان، و پشتيبانى ما از خواستهاى جنبش زنان ايران و از جمله «كمپين يك ميليون امضا»، كه با استناد به ميثاقهاى بينالمللى حقوق بشر، خواهان رفع كليۀ اشكال تبعيض عليه زنان است.

جنبش جمهوريخواهان دموکرات و لائيک ايران- واحد پاريس
18 اسفند 1387، 8 مارس 2009

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .