اظهارات برخي از مسئولان درباره زنان در آستانه سالگرد انقلاب: وضعيت زنان «گل و بلبل» است

فاطمه بداغي: پيش از انقلاب حضور زنان در جامعه ضديت با ارزش‌هاي اخلاقي بود
فاطمه بداغي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»‌ اظهار داشت: زنان بعد از انقلاب اسلامي سير رو به رشدي را طي كرده‌اند و در عرصه‌هاي مختلف به موفقيت‌هاي بالايي دست يافته‌اند.
وي ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامي به دليل وقوع تغييرات اعتقادي، نقش ابزاري زنان در رسانه‌ها، اجتماع و خانواده متحول شد و تفكر جامعه نسبت به نقش آنان تغيير يافت.
بداغي افزود: مشاركت اجتماعي زنان در جنگ بسيار خوب و چشمگير بود و آن‌ها فرزندان و همسران خود را نيز تشويق مي‌كردند تا در صحنه‌هاي جنگ حضور يابند.
وي در خصوص پيشرفت‌هاي زنان بعد از انقلاب تصريح كرد: زنان در زمينه‌هاي تربيتي، آموزشي، بهداشتي، درماني، قضايي، اجتماعي، تحصيلي و اشتغال در 30 ساله انقلاب اسلامي رشدي چشمگير داشتند.
نماينده رئيس قوه قضاييه در شوراي زنان در مورد تفاوت سطح سواد زنان، در پيش و پس از انقلاب بيان كرد: پيش از انقلاب اكثريت جامعه زنان را افرادي بي‌سواد تشكيل مي‌دادند؛ اما بعد از انقلاب اسلامي سطح سواد در جامعه كنترل شده و حضور زنان در دانشگاه‌ها افزايش يافته است.
وي در پايان خاطر‌نشان كرد: امام راحل نيز به اين موضوع اعتقاد داشتند كه زنان در تمام عرصه‌هاي سياستگذاري و تصميم‌گيري حضوري فعال در جامعه داشته باشند.
منيره نوبخت: آمار دانش‌آموزان دختر بعد از انقلاب 144 درصد رشد داشته است
منيره نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، اظهار داشت: با پيروزي انقلاب اسلامي مسئولان، اهداف و آرمان‌هايي را مانند ارتقاي وضعيت زنان در جامعه پيگيري كردند و به اين هدف مقدس دست يافتند. وي افزود: بر اساس شاخص‌هاي آماري بعد از انقلاب زنان در تمام عرصه‌هاي هنري، فرهنگي، آموزشي و بهداشتي وضعيت رو به رشدي داشتند.
نوبخت در خصوص نقش مردم در پيروزي انقلاب اسلامي عنوان كرد: امام(ره) در 12 بهمن سال 57 در بهشت زهرا عنوان كرد كه من به پشتوانه مردم دولت تشكيل مي‌دهم؛ حال اين مردم كه امام از آنان ياد ‌كرد همان زنان و مرداني بودند كه سهم بسياري در پيروزي انقلاب داشتند.
وي در خصوص تفاوت رژيم گذشته با انقلاب اسلامي تصريح كرد: در زمان انقلاب اسلامي انقلاب كننده‌ها و برقرار كنندگان نظام جمهوري اسلامي مردم بودند اما در رژيم سلطنتي شاه مردم در اداره نظام جامعه و تعيين سرنوشت خود نقشي نداشتند، به دليل اين كه حكومت، حكومتي سلطنتي بود و فقط مسئولان حق تصميم‌گيري داشتند.
رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در پايان خاطر‌نشان كرد: زنان در زمان جنگ پا‌به‌پاي مردان خود در تظاهرات و جنگ شركت مي‌كردند و توانستند در اين حماسه بزرگ پيروز شوند.
مقدسي: وظيفه زنان در اقتدار بخشيدن به حيثيت نظام سنگين‌تر از مردان است
هادي مقدسي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، اظهار داشت: انقلاب اسلامي متكي بر مباني ديني و قرآني بود و زنان همپاي مردان به عنوان يك تكليف شرعي در وقوع و پيروزي آن نقش داشتند. وي با اشاره به اينكه حضرت زينب (س) اسوه بزرگ و الهام‌بخشي براي زنان مسلمان است، بيان داشت: حضرت زينب (س) چراغ راه و راهنماي زنان مسلمان ايراني در تحقق انقلاب و اوامر امام راحل بود.
مقدسي افزود: زنان در تمام صحنه‌هاي مبارزه با حضور خود، دوشادوش مردان و شايد در مواردي بيش از آنان نقشي تعيين‌كننده‌ در پيروزي انقلاب داشتند. وي تصريح كرد: صبر زينب‌گونه زنان هنگام شهادت عزيزانشان موجب تقويت روحيه مردان مي‌شد؛ تا آنان بتوانند عرصه مبارزه را همچنان گرم نگه دارند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس بيان داشت: پيش از انقلاب جز آن دسته زناني كه به دليل اعتقاداتشان از هجوم فرهنگ غرب فاصله گرفته بودند، زن به عنوان يك ابزار مصرفي تلقي مي‌شد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينكه زنان در جريان انقلاب توانستند نگرش طاغوتي گذشته را نسبت به خود تغيير دهند، تصريح كرد: زنان مسلمان ايراني بعد از پيروزي انقلاب توانستند در عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و علمي پا به پاي مردان در فتح قله‌هاي افتخار و سربلندي به پيش روند.
مقدسي يادآور شد: امروز ملاحظه مي‌كنيم كه زنان همانند مردان علاوه بر يكه‌‌تازي در ميدان‌هاي اعتقادي، در اقتدار بخشيدن به حيثيت نظام جمهوري اسلامي وظيفه‌اي به مراتب سنگين‌تر از مردان به دوش دارند و به لطف خدا با سربلندي، اين وظيفه سنگين را به انجام مي‌رسانند.
وي در ادامه گفت: به دليل تأثير زياد نقش زنان، دشمنان انقلاب و نظام بر روي آنان متمركز شده‌اند؛ تا اين قشر مؤثر در تحول فرهنگي را به انحراف بكشند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس متذكر شد: دشمن براي به اضمحلال كشيدن فرهنگ جامعه، بر روي زنان سرمايه‌گذاري بسياري كرده است؛ اما زنان ما تاكنون موفق شده‌اند بر همه دسيسه‌ها و شيطنت‌هاي دشمن فائق آيند. وي در پايان خاطر‌نشان كرد: امروز در عرصه‌هاي بين‌المللي، شخصيت زن ايراني به عنوان يك شخصيت تعريف شده مترقي بر اريكه فرهنگ‌هاي جهان مي‌درخشد.
تجري: زنان پس از انقلاب قله‌هاي موفقيت را فتح كردند
فرهاد تجري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس (توانا) اظهار داشت: پيش از انقلاب اسلامي ايران، نگاه به زن ايراني ابزارمدارانه بود و به او اجازه ورود به اجتماعي امن داده نمي‌شد. وي افزود: اين در حالي است كه بعد از انقلاب اسلامي، نوع نگاه جامعه به زنان تغيير كرد و در جايگاه يك مادر و شخصي فرهنگ‌ساز و بسترساز به آنان توجه ‌شد.
تجري تصريح كرد: امروزه شاهد حضور زنان در عرصه‌‌هاي امن فرهنگي، علمي، اجتماعي، مذهبي و هنري كشور هستيم كه در اين عرصه‌ها، سوء استفاده‌هاي نابجا و ابزاري از زنان امكان‌پذير نيست.
وي خاطر‌نشان كرد: پيش از انقلاب اسلامي ايران سطح تحصيلات و آگاهي زنان پايين بود اما بعد از انقلاب اسلامي، زنان با حضوري فعال و پرشور در دانشگاه‌ها و رسيدن به مدارج بالاي علمي، ذهنيت مردم جامعه و جهان را نسبت به خود تغيير داده و قله‌هاي موفقيت را يكي پس از ديگري فتح كردند.
عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس همچنين در خصوص حضور فعال زنان در صحنه‌هاي جنگ تحميلي گفت: زنان مسلمان ايراني به دليل پرورش يافتن در بطن فرهنگ جامع اسلام و الگوگيري از بانوان گرانقدر و آزاده‌اي چون حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) حضوري فعالانه در جبهه‌هاي جنگ داشتند و همگام با مردان ايران زمين، آن حماسه‌اي بزرگ و تاريخي را رقم زدند

مدرسه فمينيستي
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .