اعتراض شديد کميته زنان انجمن اسلامي دانشگاه اميرکبير به هتک حرمت و تضييع حقوق دختران دانشجو در اين دانشگاه

كميته زنان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه پلي تكنيك به مناسبت هشتم مارس، روز جهاني زن، بيانيه اي صادر كرد. در اين بيانيه به فشارها و سركوب گسترده فعالين زنان در دولت نهم اشاره شده است. هم چنين اين كميته به هتك حرمت دختران دانشجوي دانشگاه پلي تكنيك در روز ۵ اسفند ماه مقارن با اعتراضات دانشجوئي اين دانشگاه به دفن شهدا، و ضرب و شتم دختران دانشجو و بازداشت آنان شديدا اعتراض كرده است.

متن اين بيانيه به شرح زير است:

قرن ها از مبارزات زنان جهان براي دستيابي به حقوق برابر و رفع كليه اشكال تبعيض جنسيتي مي گذرد و اين جنبش پيشرو كمابيش با تمام دشواري هايش پيش آمده است. در ايران نيز حركت خودجوش كمپين يك ميليون امضا بعنوان نماد برابري خواهي و تحول خواهي زنان ايراني آغاز شده است. حركتي كه تا به امروز هم با تمام موانع و چالش هاي پيش رو نشان داده كه بر سر آرمان ها و مطالبات بحق خود كه همانا دستيابي زنان ايراني به شرايطي برابر با مردان و شرايطي شايسته يك انسان و متناسب با كرامت انساني است، لحظه اي ترديد نخواهد كرد.

مبارزات و استقامت زنان ايراني در مقابل ابعاد گسترده ستم موجود بر زنان در تمامي لايه هاي اجتماع، و در روياروئي با فرهنگ سنتي و خرد متعارف زمان كه ابزاري ترين نگاهها را نسبت به زنان روا مي دارد، با چالش ها و موانع متعددي روبرو بوده است. گرچه ناآگاهي زنان بزرگترين مانع آنان در رسيدن به آرمان آنان است اما امروز بجز فرهنگي كه درمقابل زنان ايستاده است حاكميت هم با تمام مظاهر مرد سالار و زن ستيز خود، خودآگاهي و استقلال زن ايراني را بر نمي تابد.

اكنون سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد و در طول اين سه دهه، هيچ حاكميتي مانند حكومتمداران فعلي داعيه ي حفاظت و صيانت از زنان و امنيت آنان را نداشته است. از آن سو در طول اين مدت نيز هيچ حاكميتي نيز مانند دولت نهم، خودآگاهي و بالندگي و شكوفائي يك زن را بعنوان يك انسان مورد تهاجم قرار نداده است. دولت نهم با داعيه ي ارتقاي امنيت اجتماعي، دختران و زنان ايراني را هر روز و آشكار در خيابان هاي شهر، مورد هتك حرمت و تعرض قرار داد. دولت نهم با طرح لايحه ي حمايت از خانواده مستقيما شالوده و بنيان خانواده را در ايران نشانه رفت و آنرا در معرض فروپاشي و اضمحلال قرار داد. دولت نهم با شعار تامين امنيت براي دختران طرح بومي گزيني جنيسيتي را كه تبعيضي آشكار در حق دختران بود روا داشت. آري شايد از نگاه دولت نهم، سركوب جاري عليه زنان تكريم آنان و صيانت از حريم و امنيت زنان است.

دانشگاه ها و روساي انتصابي دولت نهم با داعيه ي حفاظت از دختران دانشجو بيش از هر زمان ديگري حريم دختران دانشجو را مورد تجاوز آشكار قرار دادند و متجاوزين به آنان را تبرئه كردند. در اين مورد تنها به ارائه امار منتشر شده بسنده مي شود كه تنها در يك سال حاكميت دولت نهم، از اسفندماه ۸۶ تا اسفندماه ۸۷، ۵۸ مورد تجاوز به حقوق دختران دانشجو گزارش شده است.

همگام با تمامي اين محدوديت ها و فشارها در جامعه بر اقشار زنان بويژه دختران دانشجو، در دانشگاه پلي تكنيك نيز عليرضا رهائي مديريت انتصابي اين دانشگاه، بيش از هر زمان ديگر در تاريخ اين دانشگاه، بنام صيانت و تامين امنيت دختران دانشجو، حريم و حقوق آنان را مورد تضييع و تجاوز قرار داده است.

در چند سال گذشته، مديريت ناكارآمد دانشگاه پلي تكنيك با وضع محدوديت هاي شديد پوششي و نيز ضوابطي در كنترل رفت و آمد دانشجويان دختر ساكن خوابگاه، بيش از هر زمان ديگري، آگاهي و خرد دانشجويان را به نام تامين امنيت هر چه بيشتر براي دختران دانشجو مورد تمسخر داده است. اقدامات تامل برانگيزي چون نصب آئينه در دربهاي ورود به خوابگاههاي دختران، كنترل دقيق ساعت ورود و خروج آنان همه و همه از جمله اقداماتي است كه توسط شخص وي و از طريق مديريت خوابگاهها به مجموعه دختران دانشجوي اين دانشگاه تحميل شده است.

و همه اين بايدها و نبايدهاي انضباطي تعيين شده از سوي دستگاه مديريتي رهائي در پلي تكنيك در حالي است كه در هيچ دوره اي در تاريخ اين دانشگاه، حقوق دانشجويان دختر در دانشگاه پلي تكنيك اين چنين عريان مورد تعرض و تجاوز قرا نگرفته است.

در پنجم اسفند ماه ۱۳۸۷، مقارن با اعتراضات مسالمت آميز دانشجوئي به دفن چند شهيد گمنام و سوء استفاده سياسي از اين اقدام، با حمايت مستقيم عليرضا رهائي، مزدوران و چماق بدستان وارد دانشگاه شده و واقعه اي بي بديل را رقم زدند. لباس شخصي هاي مجهز به سلاح سرد آن روز با سلاح هاي گوناگون دانشجويان و بوي‍ژه دختران را مورد ضرب و شتم قرار دادند. آن گونه كه طبق گفته شاهدان در آن روز دهها دانشجوي دختر بازداشت و دهها نفر ديگر به دليل شدت جراحات وارده راهي بيمارستان شدند. و در كنار همه اين واقعيت هاي اسف بار، در يكي از رقت بار ترين صحنه ها كه تصويري از آن نيز موجود است، يكي از چماق بدستاني كه با حمايت عليرضا رهائي وارد دانشگاه شده بود موهاي يك دختر دانشجو را مي كشد و وي را شديدا مورد ضرب و شتم قرار ميدهد. اقدام وقيح و ننگين فوق در حالي است كه چند سال پيش، استادي به جرم بيرون آوردن موي يك دختر از دانشگاه اخراج شد. اما آنهائي كه آنروز براي دفاع از اسلام سينه چاك كردند و خواهان اخراج آن استاد شدند، امروز خود اين چنين در صحن دانشگاه چنين صحنه ي وقيحي را خلق كردند.

كميته زنان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير، مراتب انزجار خود را نسبت به اقدامات وقيح صورت گرفته و توهين و اهانت آشكار نيروهاي امنيتي و لباس شخصي و غير دانشجو به حريم دانشجويان دختر با حمايت آشكار بسيج دانشگاه پلي تكنيك و مديريت دانشگاه و بويژه شخص عليرضا رهائي، و نيز ضرب و شتم و بازداشت دختران دانشجو اعلام مي كند. كميته زنان انجمن اسلامي دانشجويان هم چنين، ستم موجود بر زنان و اهانت مكرر به حريم آنان را در جامعه، سندي ديگر بر توخالي بودن داعيه ي مدعيان دولت نهم مي داند. مدعياني كه امروز با شعار تكريم زنان، در سركوب صداي حق طلبانه زنان براي خاموش كردن هر نو اعتراض دريغ نمي ورزند.

در پايان كميته زنان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير ضمن گراميداشت روز جهاني زن، اعلام مي كند كه هوشياري و آگاهي دختران دانشجو، بيش از هر چيز راهكاري براي برون رفت از در شرايط اسف بار كنوني، و مقابله با تمامي اشكال تبعيض جنسيتي عليه زنان و دختران است.

كميته زنان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير (پلي تكنيك) ۱۸ اسفند ۱۳۸۷

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .