كاهش ساعت كاري زنان شاغل متاهل

ناهيد جلالي ـ  نماينده اسبق كارگران در ILO:
اين طرح تهديد جدي براي حضور زنان در بازار كار خواهد بود

 

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
 

يك مقام كارگري در مورد طرح كاهش ساعت كاري زنان شاغل متاهل عنوان كرد كه اين طرح تهديد جدي براي حضور حداقلي زنان در بازار كار خواهد بود.

ناهيد جلالي ـ نماينده اسبق كارگران در سازمان بين‌المللي كار (ILO) ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در مورد لايحه جديد مدنظر دولت در مورد كاهش ساعت كاري زنان شاغل متاهل گفت: هر چند طرح اين لايحه در جهت صيانت بيشتر از نهاد خانواده است ولي اگر از زاويه ديگري به آن نگاه شود، مشاهده خواهد شد كه اين طرح رقابت‌پذيري زنان را در جامعه كاهش خواهد داد.

وي ادامه داد: در حال حاضر طبق قانون، مادران شاغل مجاز هستند كه به ازاي هر سه ساعت كار، نيم ساعت از وقت خود را صرف شيردادن به نوزاد خود كنند كه طبعيتا در هر روز بيش از 1.5 ساعت خواهد شد و علاوه بر اين براي زايمان نيز شش ماه مرخصي با استفاده ازحقوق و مزايا دارند.

جلالي اضافه كرد: در اين شرايط خاص اقتصادي، اگر بخواهيم برخلاف واقعيات موجود براي زنان امتياز بيشتري قائل شويم منجر به حذف رقابت‌پذيري زنان در محيط كار مي‌شود.

وي اين طرح دولت را نگاهي ارزشمند دانست و افزود: در برخي از كشورها در زمان زايمان، علاوه بر مادر، به پدر هم مرخصي با استفاده از حقوق و مزايا داده مي‌شود ولي امروز در حالي كه وضعيت توليد كشور به علت همكاري نكردن بانك‌ها در پرداخت تسهيلات، واردات فراوان كالاهاي مصرفي، قاچاق انواع و اقسام كالاها و وجود موانع بسياري كه در اثر اعمال تحريم‌هاي بين‌الملي موجب كاهش رونق كار و افزايش بيكاري در جامعه شده، چگونه از كارفرمايان مي‌توان انتظار پرداخت حقوق و مزاياي غيرمتعارف نسبت به كار انجام شده داشت؟

نماينده اسبق كارگران در ILO تصريح كرد: در شرايط موجود برخي از كارفرمايان در زمان استخدام از زنان تعهد مي‌گيرند كه حق باردار شدن ندارند، حال انتظار و نگاه دولت با طرح چنين مطالبي چقدر با واقعيات هماهنگ مي‌تواند باشد؟

به گفته او در صورت تصويب اين لايحه، صرف نظر از با ارزش بودن آن، يا زنان خودشان از اين امتياز قانوني عدول خواهند كرد و يا كارفرمايان زنان را كمتر به كار خواهند گرفت.

جلالي در ادامه با بيان اينكه اين طرح تهديد جدي براي حضور حداقلي زنان در بازار كار خواهد بود، پيشنهاد كرد: در شرايط امروز به جاي نگاه به موضوعي كه ممكن است حتي حضور 13 درصدي زنان را در جامعه كم‌رنگ‌تر كند، بايد در جهت افزايش مهدكودك‌ها اقدام شود تا مادران با فراق بال بيشتري به انجام مسووليت‌هاي خود بپردازند.

وي در پايان متذكر شد: علاوه بر اين، در حالي كه زنان عملا در كارهاي سخت و زيان‌آور به علت نياز، مشغول به كار هستند ولي از مزاياي اين قانون بي‌بهره‌اند كه بايد به اين گونه موارد نيز پرداخته شود.