کمپين يک ميليون امضا برنده «جايزه سراسري حقوق زنان» بنياد فمينيست مجوريتي

 

کمپين کاليفرنيا: بنياد فمينيست مجوريتي (Feminist Majority Foundation) هر ساله جايزه سراسري حقوق زنان را به تعدادي از فعالان برجسته اين حوزه اهدا مي کند. کمپين يک ميليون امضا يکي از برندگان اين جايزه بين المللي در سال ۲۰۰۹است. اين جايزه به خاطر فعاليت هاي مبتکرانه کمپين يک ميليون امضا در درخواست به پايان دادن به قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان در ايران به اين کمپين تعلق گرفته است.

از برندگان اين جايزه در سالهاي گذشته مي توان به افراد برجسته اي چون شيرين عبادي از ايران، دکتر سيما سمر از افغانستان، ينار محمد از عراق، و ريگوبرتا منچو تام از گواتمالا اشاره کرد. سال گذشته اين جايزه معتبر به آقاي دکتر سالمن اوررو از کنيا، خانم ماريا لوييزا سانچز فونتس از مکزيک و خانم دکتر نفيس صديق از پاکستان تعلق گرفت که گزارش آن را در اينجا مي توانيد بخوانيد. اين جايزه که تنها جنبه معنوي دارد و شامل وجه نقدي نمي باشد، به يادبود فعاليت هاي حقوق بشري و صلح طلبانه النور روزولت، به نام وي نامگذاري شده است.

بنياد فمينيست مجوريتي يک ان جي او (سازمان غير دولتي) زنان است که در سال ۱۹۸۷ توسط خانم النور اسميل، فعال با سابقه حقوق زنان در آمريکا، بنيانگذاري شده و در حال حاضر بزرگ ترين ان جي او تحقيقي-عملي فمينيستي در زمينه برابري جنسيتي، سلامت و حقوق زاد و ولد و خشونت زدائي در اين کشور به شمار مي آيد. از فعاليت هاي اين ان جي او مي توان به تلاش هاي مستمر در زمينه انتخاب زنان به نمايندگي در کنگره و سمت هاي دولتي و تلاش براي تصويب قوانيني که از حقوق زنان حمايت مي کنند اشاره کرد. از جمله قوانيني که تلاش هاي اين ان جي او براي تصويب آنها مثمر ثمر بوده است مي توان به اين موارد اشاره کرد: قانون پيشگيري از خشونت بر ضد زنان، قانون مرخصي بيماري و خانواده و قانون ممنوعيت خريد اسلحه براي کساني که مرتکب خشونت خانگي شده اند. اين ان جي او همچنين فعالانه براي به تصويب رساندن سيدا ( - CEDAWکنوانسيون رفع تبعيض بر عليه زنان) در آمريکا و همچنين براي عضويت آمريکا در دادگاه جنايي بين المللي تلاش مي کند.

بنياد فمينيست مجوريتي يکي از پنج گروه اصلي برگزار کننده تظاهرات بزرگ و تاريخي ۲۵ آوريل ۲۰۰۷ (به نام «راهپيمايي براي جان زنان») بود. در اين روز بيش از يک ميليون زن و مرد به حمايت از حقوق زنان و حق انتخاب در زمينه توليد مثل در شهر واشنگتن دي سي، پايتخت آمريکا، راهپيمايي کردند و از برخي سياست هاي ضد زن دولت جرج بوش انتقاد نمودند.

علاوه بر فعاليت هاي دائمي در زمينه هاي مختلف حقوق زنان در آمريکا اين ان جي او هم اکنون ناشر "مجله مز" (Ms. Magazine) نيز مي باشد. اين مجله که نخستين بار در سال ۱۹۷۲ توسط چند نفر از جمله فعال معروف گلوريا استاينم منتشر شد، يکي از قديمي ترين مجلات فمينيستي در آمريکا مي باشد. در اين مجله مقالاتي درباره حقوق زنان در آمريکا و همچنين درباره حقوق زنان در گوشه و کنار دنيا منتشر مي گردند. اين مجله تا کنون درباره حرکت زنان در کشورهاي مختلف دنيا از جمله ايران مقاله هايي چاپ کرده است.

فعالان بنياد فمينيست مجوريتي در گذشته نيز به حمايت از فعالان حقوق زنان در ايران برخاسته اند. براي مثال پس از دستگيري سي و سه تن از فعالين حقوق برابر در مقابل دادگاه انقلاب در تهران، اين گروه به برپايي يک راهپيمايي مجازي (اينترنتي) در حمايت از اين فعالان دست زد و طي آن افراد زيادي نام خود را براي همراهي با فعالان حقوق زن ايران در اين راهپيمايي اينترنتي ثبت کردند.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .