سخنراني فعالان کمپين يک ميليون امضا، در مراسم 8 مارس شهرداري پاريس

 

‫۱۷ اسفند ۱۳۸۷

 ‫زمانه : در آستانه روز جهاني زن (هشتم مارس)، خبر خوش براي فعالان حقوق زنان و جنبش زنان ايران باز هم از پاريس مي‌آيد.

بعد از جايزه پر اعتبار سيمون دبووار که به مجموعه فعالان کمپين يک ميليون امضا در ايران تعلق گرفت و خانم سيمين بهبهاني به نمايندگي از کمپين، آن را دريافت کرد؛ روز پنج‌شنبه مراسمي رسمي، ويژه پيشواز روز جهاني زن، در شهرداري پاريس برگزار شد.

اين مراسم با حضور آقاي دلانوئه، شهردار و گروهي از فعالان جنبش‌هاي زنان فرانسه، و نيز برخي چهره‌هاي اجتماعي و سياسي اين کشور برگزار شد.

اين دعوت از سوي خانم فاطيما لالم، معاون شهردار پاريس در امور برابري زن و مرد صورت گرفته است و در آن خانم نگين سمبلي، يکي از دست‌‌اندر‌کاران کمپين يک ميليون امضا - شاخه پاريس، درباره‌ي مشکلات، نابرابري و قوانين تبعيض‌آميز درباره‌ي زنان ايران و همچنين سرکوب اجتماعات مسالمت‌آميز زنان توسط مامورين جمهوري اسلامي، زنداني ‌شدن چند زن فعال ايران براي جمع‌آوري صحبت خواهند کرد. با خانم نگين سمبلي در اين مراسم گفت‌وگو کرده‌ام.

خانم نگين سمبلي، بفرماييد دعوت از کمپين به مراسم رسمي پيشواز روز جهاني زن در شهرداري پاريس چه اهميتي دارد؟

من فکر مي‌کنم مراسم امروز يا جايزه‌اي که مثلاً کمپن مي‌گيرد مثل جايزه سيمون دبووار، خيلي خيلي مهم است. چون اولاً کمپين شناخته مي‌شود که خيلي شناخت آن مهم است و با اين شناخت در واقع خبرنگاران در مورد آن حرف مي‌زنند و در تمام دنيا صداي زن ايران پخش مي‌شود.

دوماً فکر مي‌کنم براي زنان و مردها که در کمپين فعاليت مي‌کنند خيلي مهم است که فعاليت‌هاي آنها در ايران، در تمام دنيا منعکس شود.

خانم سمبلي شما چه نکاتي در اين مراسم رسمي پيشواز روز جهاني زن در شهرداري پاريس مطرح مي‌کنيد؟

يک توضيح خيلي کوتاه در مورد کمپين مي‌دهم. يعني کمپين چگونه است، و چرا اين کمپين درست شده است، يک تاريخچه کوچک از کمپين مي‌دهيم که مي‌خواهيم نشان دهيم که زندگي براي زن در ايران چه‌طور است، چند نمنونه از قانون‌ها را توضيح مي‌دهيم. مثلاً قانون چند همسري براي مردان، يا شهادت زن که نصف يک مرد حساب مي‌شود، تا آدم‌ها بدانند کمپين چيست و خبرنگار‌ها در مورد آن حرف بزنند و اين موضوع براي ما خيلي مهم است.

هانا دارابي دانشجوي دانشگاه در پاريس و يکي ديگر از فعالان کمپين يک ميليون امضا در پايتخت فرانسه از برپايي اين کمپين در پاريس و ارتباط آن با شاخه‌هاي ديگر آن در ايران و ديگر کشورهاي جهان مي‌گويد:

من قبل از اينکه بيايم فرانسه با گروه‌هاي فمينيستي در ايران مخصوصا‍ مرکز فرهنگي زنان کار مي‌کردم. ۲ سالي که از ايران دور بودم مي‌دانستم کمپيني در ايران تشکيل شده است. چون کمپين يک ميليون امضا، گستره‌ي موفقي دارد. ايده کمپين يک ميليون امضا مي‌توانست موفق‌ترين ايده‌اي باشد که در تاريخ جنبش زنان در ايران تا حالا بوده است. کمپين يک ميليون امضا بعد از شروع‌اش به سرعت رشد کرد در شهرهاي مختلف ايران و در کشورها شاخه پيدا کرد. لازم بود در پاريس هم که آدم‌هاي علاقمند به کار در اين کمپين بودند چنين جرياني را تشکيل دهند و البته اين جايزه سيمون دوبووار يک شروعي شد براي اينکه ما کمپين را همان روز معرفي کنيم.

البته ما ۸ مارس هم يک راهپيمايي خواهيم داشت که در آن از عکس‌هاي کمپين استفاده مي‌کنيم و در واقع يک‌جور معرفي کمپين به‌صورت بصري در کنار همه گروه‌هاي فمنيستي است که در ۸ مارس شرکت مي‌کنند و البته برنامه‌هاي زيادي هم براي بعد آن داريم.

کمپين قبلاً با گرفتن جايزه سيمون دوبووار نشان داده که به اندازه کافي شناخته شده است، مخصوصاً بين فمنيست‌هاي فرانسوي. ولي باز هم برگزاري اين مراسم که امروز در شهرداري پاريس برگزار مي‌شود، خيلي مهم است. براي اينکه کمپين را به آدم‌هاي بيشتري معرفي مي‌شود.

همچنين زنان ايران را با وضعيت زنان فرانسه مقايسه مي‌کنيم و با يک روايت شخصي که نگين از خودش و در سخنراني‌اش مي‌گويد جايگاه زنان ايران را بيشتر تبيين مي‌کنيم. در واقع نگين با بيان يک روايت شخصي مشخص مي‌کند که زنان اينجا چه جايگاهي و موقعيتي دارند و زنان همسن خودش در ايران چه موقعيتي دارند و تحت چه تبعيض‌هايي هستند.

بعد از قوانيني مي‌گوييم که کمپين از آن‌ها صحبت مي‌کند. قوانين تبعيض آميزي که وجود دارد و کمپين درصدد آن است که اين را تغيير بدهد و به ‌طور سمبوليک اسم کمپين يک‌ ميليون امضا را براي جمع‌آوري امضا انتخاب کردند، ولي هدف اصلي آن‌ها اين بود که بتوانند به زنان آگاهي بدهند و درواقع با يک آموزش و يک کارکرد چهره‌به‌چهره، کمپين را معرفي کنند، و زنان را دعوت کنند به اينکه حق خودشان را درخواست کنند و درمقابل اين حقوق تبعيض‌آميز موضع داشته باشند. ما يک جدول خيلي دقيقي از کمپين ايران دريافت کرديم که در اين جدول کاملاً ذکر مي‌کند افرادي که تا به‌حال حکم گرفته‌اند؛ مقدار حکم‌شان چه بوده و وضعيت فعلي آن‌ها چگونه است. در واقع آمار خيلي دقيقي است.

البته ماجراي عاليه اقدام‌دوست را هم که الان حکمش به اجرا گذاشته شده است، بيان خواهيم کرد. او که فقط و فقط بخاطر شرکت در يک تجمع صلح طلب و تجمعي که از نظر قانون کاملاً قانوني هست به سه سال حبس محکوم شد و بايد سه سال در زندان باشد و البته حکم‌هاي خيلي خيلي بي‌شمار و زيادي که اعضاي ديگر کمپين گرفته‌اند و در حالت تعليق است.

ولي به‌ هرحال به نوعي با رفتن عاليه به زندان، انگار باب اين هم باز شده که زنان را بخاطر اينکه حقوق‌شان را مطالبه مي‌کنند زنداني کنند.

خانم دارابي آخرين پرسش من از شما اين است که شما سفري به ايران داشته‌ايد و با فعالان جنبش زنان در آنجا ملاقات‌هايي داشته‌ايد، وضعيت اين جنبش در حال حاضر چطور است؟

جنبش خيلي فراگير شده است. يعني خيلي طبقه متفاوت و زيادي از زنان ايران را مي‌بينيم که درگير هستند و راجع به آن صحبت و فعاليت مي‌کنند و عملاً ديگر نمي‌توانيم جنبش را محدود به آدم‌هاي کمي کنيم، چون گسترده شده است.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .