کنفرانس بنياد پژوهش‌هاي زنان زير سايه‌ي حوادث ايران

 

 

«بنياد پژوهش‌هاي زنان ايران» بيستمين کنفرانس سالانه‌ي خود را در شهر هانوفر برگزار کرد. برگزاري اين همايش مصادف بود با حرکت‌هاي اعتراضي‌اي که در ارتباط با نتايج اعلام شده‌ انتخابات رياست جمهوري، ايران را فراگرفته است.

در واکنش به رويدادهاي اخير ايران، صدها تن از شرکت کنندگان در کنفرانس، همراه با جمعي از ساکنان شهر هانوفر دو روز پي در پي در راهپيمايي­هاي اعتراض‌آميزي شرکت کردند.

محور اصلي کنفرانس سال ۲۰۰۹ ميلادي بنياد پژوهش­هاي زنان ايران که از ۱۹ تا ۲۱ ژوئن برگزار شد، به بررسي کارنامه­ي بيست‌ساله­ي اين بنياد و مسائل جنبش زنان، به ويژه در سه دهه­ي گذشته، اختصاص داشت. اما آنچه سايه­ي سنگين خود را بر سراسر برنامه­هاي اين کنفرانس افکنده بود، اوضاع امروز ايران و حرکت­هاي اعتراضي در ارتباط با انتخابات دهمين دوره­ي رياست جمهوري بود.

آغاز کنفرانس در هانوفر، اوج نگراني­ها در تهران

همايش بنياد پژوهش­هاي زنان ايران با حضور ميهمانان و سخنراناني از کشورهاي مختلف، صبح جمعه، نوزدهم ژوئن، آغاز شد؛ روزي که همه با نگراني منتظر خطبه­هاي نماز جمعه­ي تهران و اعلام مواضع جديد آيت­الله خامنه­اي در مورد انتخابات بودند. رهبر جمهوري اسلامي در سخناني که از سوي اغلب محافل خبري تند و تهديدآميز تفسير شده، بار ديگر محمود احمدي­نژاد را پيروز انتخابات ۲۲ خرداد خواند و هشدار داد که با تظاهرکنندگان و حاميانشان با قاطعيت و خشونت برخورد خواهد شد.

در اين روز سخنراناني از آلمان، انگلستان و آمريکا ديدگاه­هاي خود در مورد مسائل جنبش زنان را با حاضران در ميان گذشتند. «نگاهي به ابعاد محلي – جهاني جنبش زنان ايران» عنوان يکي از اين سخنراني‌ها بود که نيره توحيدي ارائه کرد. در انتهاي برنامه‌هاي روز جمعه ميزگردي با حضور جمعي از فعالان زنان برگزار شد که بررسي «دستاوردها و کاستي­هاي» دو دهه فعاليت بنياد را در دستور کار داشت. روز نخست کنفرانس، مانند شب‌هاي بعدي، با اجراي برنامه­هاي هنري به پايان رسيد. اوج اين برنامه­ها برصحنه رفتن دريا دادور خواننده مشهور ايراني در شامگاه شنبه بود.

تظاهرات خودانگيخته

در ادامه­ي برنامه­هاي دومين روز کنفرانس، عصر شنبه، شادي صدر پيرامون «حجاب اجباري و فمينيست­ها ايراني» در داخل و خارج از کشور سخنراني کرد. او يکي از سخنراناني بود که از ايران به بيستمين کنفرانس بنياد دعوت شده بود. شادي صدر در بحثي انتقادي با بهره­گيري از تجربه­ها و پژوهش­هاي گوناگوني که در مورد رفتار زنان با حجاب اجباري صورت گرفته، کم بها دادن فعالان جنبش زنان به اين مسئله را گوشزد کرد. او با بررسي فعاليت زنان در مقاطع مختلف سه دهه­ي گذشته گلايه مي­کند که چرا فعالان اين حوزه موضوع حجاب اجباري را به عنوان يکي از اولويت­هاي مبارزات زنان در نظر نگرفته­اند.

روز شنبه همه­ي برنامه­هاي کنفرانس با رد و بدل کردن آخرين اخبار اوضاع ايران توام شده بود. خبر درگيري­هاي خشونت­آميز خياباني و زد و خوردهايي که به کشته شدن شماري از تظاهرکنندگان انجاميد، شرکت‌کنندگان در همايش را به يک راهپيمايي شبانه کشاند. اين راهپيمايي از محل برگزاري کنفرانس به سوي مرکز شهر هانوفر انجام شد. شرکت‌کنندگان با افروختن شمع و در سکوت اعتراض خود را نسبت به سرکوب خونين جنبش اعتراضي در ايران ابراز کردند.

اعتراض­ها ادامه دارد

تظاهرات شنبه شب بدون کسب مجوز قانوني انجام شد، به رغم اين ماموران پليس از آن جلوگيري نکردند. يکي از ماموران که تظاهرکنندگان را براي حفظ نظم همراهي مي­کرد مي­گويد، همدردي و تفاهم با ناراضياني که به صورت مسالمت‌آميز مخالفت خود را با خشونت اعلام مي­کنند، باعث شد که پليس با اين راهپيمايي شبانه با مدارا برخورد کند. برگزارکنندگان کنفرانس براي ظهر روز يکشنبه، که روز پاياني اين نشست سه روزه بود، با دريافت اجازه­ي رسمي، تظاهرات ديگري را در مرکز شهر هانوفر تدارک ديدند.

به دليل اين حرکت اعتراضي برنامه­هاي بعد از ظهر کنفرانس با حدود دو ساعت تاخير ادامه يافت. در اين فاصله چند صد نفر از محل برگزاري نشست، راهپيمايي خود را در خيابان­هاي مرکزي شهر آغاز کردند. برخلاف شب گذشته، اين تظاهرات در سکوت نگذشت. جمعيت شعارهايي در محکوميت کشتار معترضان و نفي جمهوري اسلامي سردادند و پلاکاردهايي با خود حمل مي­کردند که بر آنها، از جمله، خواست آزادي زندانيان سياسي در ايران مطرح شده بود. تظاهرکنندگان همچنين شعارهايي به زبان آلماني سر مي­دادند و به محدوديت‌هايي که جمهوري اسلامي در راه تبادل آزاد اطلاعات به جود آورده اعتراض مي‌کردند. راهپيمايي روز يکشنبه با خواندن سرود «يار دبستاني» در مسير بازگشت به محل برگزاري کنفرانس، و با خواندن آخرين خبرها خاتمه يافت.

بيستمين کنفرانس سالانه­ي بنياد پژوهش­هاي زنان ايران در سومين روز نيز با چند سخنراني در مورد فعاليت­هاي کنوني و چالش­هاي آينده ادامه يافت. قرار بود اين کنفرانس با جشن و پايکوبي به کار خود خاتمه دهد. اين برنامه به دليل شرايط خاص ايران و به عنوان همدردي با کشته‌شدگان و مجروحان حوادث روزهاي اخير، از سوي برگزارکنندگان منحل شد. در روزهاي گذشته و با اوج گرفتن سرکوب جنبش اعتراضي مردم ايران، در هانوفر نيز مانند اغلب شهرهاي بزرگ اروپا، دانشجويان حامي ميرحسين موسوي هر روز عصر در يکي از نقاط مرکزي شهر به مدت يک ساعت تحصن مي­کنند.

دویچه وله

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .