سيمين بهبهاني: افتخاري است که به نمايندگي کمپين، جايزه سيمون دوبوار را دريافت کنم

 سيمين بهبهاني، شاعر و کنشگر زنان، به نمايندگي از طرف کمپين يک ميليون امضا براي دريافت جايزه "سيمون دوبوار" به فرانسه رفته است. وي افتخار مي‌کند که از طرف اين کمپين، به‌عنوان نماينده براي دريافت جايزه برگزيده شده است.

جايزه "سيمون دوبوار" در سال ۲۰۰۹ به پاس «حرکت شجاعانه و اصولي» زنان ايران براي تغيير قوانين تبعيض‌آميز، به کمپين يک ميليون امضا اهدا شد. اين جايزه به ابتکار جوليا کريستوا، فيلسوف فمينيست فرانسوي، از سال گذشته؟؟؟؟ و به‌خاطر صدمين سالگرد تولد سيمون دوبوار پايه‌گذاري شد. کريستوا جايزه "سيمون دوبوار" را براي زنان و حرکت‌هايي در نظر گرفت که در شرايط مخاطره‌آميز، به مبارزه با تبعيض عليه زنان مي‌پردازند.

دويچه‌وله: خانم بهبهاني شما به‌عنوان نماينده‌ي کمپين يک ميليون امضا از ايران آمده‌ايد تا جايزه‌ي سيمون دوبوار را دريافت کنيد، جايزه‌ي يک نويسنده فمينيست فرانسوي در دستان يک شاعر فمينيست ايراني. اين چه چيزي را براي شما تداعي مي‌کند؟

سيمين بهبهاني: بايد بگويم که اين جايزه به کمپين يک ميليون امضا که زنهاي ايراني براي آن فعاليت کرده و امضا جمع مي‌کنند، تعلق گرفته است. بسيار براي من مايه‌ي افتخار است که هم اين جايزه به زنان ايراني تعلق گرفته و هم براي خود من مايه‌ي افتخار است که بانوان ايران، من را به‌عنوان نماينده‌ي خودشان معرفي کرده‌اند که اين‌جا بيايم و اين جايزه را دريافت کنم و براي خانم‌ها ببرم. اين افتخار نصيب کمپين يک ميليون امضا خواهد شد.

در روزهاي اخير بحثي در ميان کنشگران کمپين درگرفته و برخي‌ها گفته‌اند بهتر است که کمپين وجه نقدي اين جايزه را قبول نکند و حتا يک همه‌پرسي در اين مورد برگزار کردند و گفتند که اين ممکن است استقلال کمپين را خدشه‌دار بکند. نظر شما راجع به اين قضيه چيست؟

اين جايزه مبلغي دارد که به هرحال مي‌تواند يک خدمت کوچکي به عالم بشريت بکند و خودش هم يک افتخار بزرگ است. افتخار بزرگش مال خانم‌هايي هست که عضو کمپين يک ميليون امضا هستند و شب و روز خودشان را در راه اين کار گذاشته‌اند و دارند امضا جمع مي‌کنند. ولي وجه نقدي‌اش را اگر خانم‌ها بتوانند تصميم بگيرند که در يک راه بسيار مفيد و عام‌المنفعه‌اي و براي مصرفي که دردي از جامعه را دوا بکند خرج بکنند، بسيار خوب است. حالا اين ديگر با اختيار خودشان است که به هرجايي که مي‌خواهند تقديم کنند يا به هر زخمي که مي‌خواهند بزنند.

دريافت جوايز بين‌المللي که تا به حال در ايران کم هم اتفاق نيفتاده، چه تاثيري بر فعاليت زنان ايران مي‌گذارد ؟

جايزه يعني تشکري که از يک شخص يا يک اجتماع يا يک سازمان مي‌شود. اين جايزه موجب تشويق و دلگرمي خواهد شد، موجب اين خواهد شد که مردم ديگر هم بدانند که براي کمپين يک ميليون امضا يا براي فعاليت‌هاي ديگر اجتماعي چقدر زحمت هدر رفته و چقدر کار شده و چقدر نيرو گذاشته شده است، و اين موجب مي‌شود که مردم به کارهاي خوب تشويق بشوند.

خانم بهبهاني شما از اولين حاميان کمپين يک ميليون امضا بوده‌ايد، از حدود دو سال و خرده‌اي پيش تا به امروز. روند فعاليت کمپين را در طول اين دو سال چه‌طور مي‌بينيد؟

من البته از اولين‌ها بودم، ولي به‌ياد مي‌آورم خانم منصوره شجاعي را که با من اين مطلب را درميان گذاشت، خانم نوشين احمدي، خانم پروين اردلان و خانم ناهيد ميرحاج را که اين‌ها کساني بودند که اين راه را شروع کردند، آغازگر بودند و بعد تمام خانم‌هاي ايراني با کمال رغبت اين وظيفه را به عهده گرفتند. حتا جوانان ما، حتا دانشجويان ما، حتا مادران ما، همه و همه در راه گردآوردن امضا کوشش کردند و نه تنها در راه گرد‌آوردن امضا، بلکه براي تفهيم مرام خودشان، تفهيم آن‌چه مي‌خواهند. با زنها تماس مي‌گرفتند، در کار بودند و توضيح مي‌دادند که چرا بايد يک زن حقوق برابر با مرد داشته باشد و براي همه‌ي اين‌ها وقت صرف کردند. و اين تنها گرفتن امضا نبوده، تنها به اصطلاح نمايشي نبوده است. اين کاري بوده که جامعه را روشن کرده و زنها را به کار واداشته و حتا زنهاي خيلي مسن در اين کار شرکت مي‌کنند، دخترهاي خيلي جوان شرکت مي‌کنند، آقايان بسيار محترم شرکت مي‌کنند. ما امضاهايي داريم که از همه‌ي قشرها هستند و فوق‌العاده موفقيت‌آميز بوده است. حتا ما از زنان روستايي امضاهايي داريم، با آنها تماس گرفتيم، با زنان شهري تماس گرفتيم و اين‌ها زحماتي بوده که موجب آگاهي جامعه شده و الان جامعه‌ي زن ايراني، خواهان حقوق برابر با مرد است.

مصاحبه‌گر : ميترا شجاعي