زنان مبتلا به ايدز در ايران، رانده شدگان از جامعه و خانواده


‫۱۳۸۷-۱۰-۳۰
‫نويسنده مرجان حسيني



چند وقتي بود که رنگ به چهره نداشت و مدام بيمار بود. دليلش را که مي پرسم مي گويد:"چيزي نيست فشارم مي افته پايين."اصرار که مي کنم برويم دکتر و آزمايش بدهيم. ملتمسانه نگاهم مي کند و مي گويد:"نه".بيشتر که اصرار مي کنم. مرا کناري مي کشد و مي گويد:"ايدز دارم خانم. بدنم ضعيف شده. اما به خدا مراقبم. خودم همه راههاي انتقالش را مي دانم. نمي خواهم هيچ کس به درد من دچار شود.تو را خدا به کسي چيزي نگوييد."

‫مرضيه ۲۴ سالش است.چهره اش اما به زنان ميانسالي مي ماند که هنوز رد زيبايي گذشته در صورتشان مانده است. مي گويد:"هر جا فهميده اند بيرونم کرده اند.از اينجا هم که اخراجم کنند بايد دوباره بروم گوشه پارک بخوابم."

‫از خانواده اش که مي پرسم چشمانش پر از اشک مي شود و مي گويد:"من هيچ کس را ندارم ۱۵ ساله بودم که گفتند بايد شوهر کني. برايم خواستگار آمده بود. يک مرد ۳۰ ساله و پدرم اصرار داشت که بايد زن همين بشوي.پولدار بود و معتاد و من که يک عمر شاهد ترياک کشي هاي پدرم بودم نمي خواستم دوباره گرفتار اعتياد شوم.گفتم نه و کتک خوردم و از خانه زدم بيرون.۱۵ سالم بود و نمي دانستم که بيرون چه خبر است.همان هفته اول دو تا پسر معتاد کارتون خواب توي پارک به من تجاوز کردند..اينقدر ترسيده بودم که برگشتم خانه و قبول کردم که شوهرم بدهند. پدرم بيرونم کرد.گفت برو همان جايي که اين يک هفته بودي.برگشتم به خيابان.چاره ديگري نداشتم."

‫فرار دختران از خانه، خطائي است که در اغلب موارد از سوي خانواده ها پذيرفته نمي شود. به گفته دکتر هادي معتمدي، مديرکل دفتر پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي سازمان بهزيستي اغلب دختران فراري، کمتر از ۲۴ ساعت پس از فرار، مورد تجاوز قرار مي گيرند و بيشتر اين دختران ، پس از تجاوز از سوي خانواده هايشان پذيرفته نمي شوند.

‫سرنوشت مرضيه گواه زنده اي براي اين گفته ها است.

‫در خيابان زندگي کردن سخت بود. کم کم معتاد شدم.معتاد تزريقي. مجبور شدم دست به هر کاري بزنم تا زنده بمانم و روزي به خودم امدم که يک معتاد بيمار خيابان خواب بودم.تازه ۲۰ سالم بود و نمي خواستم زندگي ام را حرام کنم. رفتم سراغ يکي از اين مرکز هايي که براي ترک اعتياد راه انداخته اند.

‫همان جا بود که فهميدم ايدز دارم.همان جا هم بود که با همسرم آشنا شدم. او هم مثل من بود. معتاد و خيابان خواب و مبتلا به ايدز.

‫قرار گذاشتيم دو تايي ترک کنيم. دکترها گفتند تا ۱۰ سال شايد هم بيشتر مي توانيد زنده بمانيد.يک سال طول کشيد تا ترک کرديم.يک زير زمين کوچک در جنوب تهران اجاره کرديم و داشتيم زندگي مي کرديم. اما سرنوشت نگذاشت. شوهرم تصادف کرد و مرد و من دوباره تنها شدم.

هيچ جا به زن تنهايي که نه سواد درست و حسابي داشت و نه حرفه اي بلد بود، کار نمي دادند. رفتم خانه مردم کلفتي. اما تا مي فهميدند مريضم بيرونم مي کردند. براي کار در شرکتهاي خدماتي گواهي سلامت مي خواستند، بيشتر به خاطر معتاد نبودن. اما آزمايش که مي دادم بيماري ام هم مشخص مي شد.

کم مانده بود که دوباره به خيابان برگردم و همه زحمتهايم براي ترک اعتياد و برگشت به زندگي از دست برود. يکي از دکترهاي کلينيک که براي کنترل بيماري ام به انجا مي روم به دادم رسيد. برايم اينجا کار پيدا کرد و به صاحب شرکت هم اطمينان داد که راههاي انتقال ايدز را مي دانم و مراقبم.اما هنوز از نگاه بقيه مي ترسم. اگر بقيه کارمندها بفهمند کسي که برايشان چاي مي آورد و ظرف ها را مي شويد ايدز دارد. نمي گذارند اينجا بمانم.

وحشت جامعه از بيماران مبتلا به ايدز و نگاه منفي که نسبت به اين بيماري وجود دارد، اغلب راه بازگشت به يک زندگي معمولي را براي اين بيماران سد مي کند و اگر اين بيمار "زن" باشد همه اين مشکلات چند برابر مي شود.

‫بنا به آخرين اماري که در مهر ماه سال جاري ارائه شده است ۴۸ درصد زنان مبتلا به ايدز از طريق روابط جنسي بيمار شده اند. همين آمار کافي است که جامعه بدون در نظر گرفتن شرايط اين زنان، تمامي آنها را طرد کند و علاوه بر ترس از ويروس HIV ، به دلائل اخلاقي نيز آنها را از خود براند.

اغلب اين زنان به هيچ وجه حمايت خانواده را ندارند و طرد از خانواده و اجتماع، چاره اي جز پناه بردن به خيابان و تن فروشي براي آنان نمي گذارد.

مرضيه چند ماه بعد به دليل پيشرفت بيماري اش دوباره بيکار شد و شايد حالا گوشه يکي از پارک هاي تهران باشد.

شهرزاد نيوز

***

آخرين آمار ايدز در ايران

بر اساس گزارشي که وزارت بهداشت ايران منتشر کرده است، شمار افراد شناسايي شده آلوده به ويروس ايدز در ايران، از پايان شهريور تا اول دي، ۵۶۱ نفر بيشتر شده است.

آمار وزارت بهداشت ايران مي گويد تا اول دي ماه سال جاري خورشيدي، مجموعا ۱۸ هزار و ۸۸۱ نفر آلوده به ويروس ايدز در اين کشور شناسايي شده‌اند.

بيش از ۹۳ درصد از افراد شناسايي شده را مردان و کمتر از ۷درصد را زنان تشکيل مي‌دهند.

وزارت بهداشت ايران همچنين مي گويد تاکنون هزار و ۷۳۰ نفر مبتلا به بيماري ايدز در اين کشور شناسايي شده اند که ۲ هزار و ۹۴۵ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

بيماري ايدز معمولا، مدت ها پس از آنکه ويروس اچ اي وي (عامل بيماري ايدز) وارد بدن مي شود، بروز مي کند.

بيشترين تعداد افراد آلوده به آچ اي وي در ايران در حال حاضر به گروه سني ۲۵ تا ۳۴ سال تعلق دارند.

وزارت بهداشت ايران هر سه ماه يک بار آمار موارد شناسايي شده آلودگي به ويروس ايدز را در اين کشور منتشر مي کند.

آمار دقيق افراد آلوده به ويروس اچ آي وي در ايران روشن نيست اما کارشناسان بهداشتي بر اين باور اند که شمار واقعي افراد آلوده بسيار بيشتر از آمار رسمي است.

تازه ترين گزارش وزارت بهداشت ايران، علت اصلي آلودگي به اچ اي وي را از سال ۱۳۶۵ تاکنون به ترتيب تزريق با سرنگ مشترک، رابطه جنسي با فرد آلوده به ويروس، دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده و انتقال از مادر به کودک اعلام کرده است.

در اين گزارش علت ابتلاي بيش از ۲۰ در صد از مبتلايان نامشخص ذکر شده است.

وزارت بهداشت ايران همچنين از کاهش موارد آلودگي به ويروس اچ آي وي از راه استفاده مشترک از سرنگ خبر مي دهد.

مقام هاي سازمان ملل در گذشته اقدامات ايران براي جلوگيري از شيوع اين ويروس، به ويژه توزيع سرنگ تميز ميان معتادان در زندان ها را ستوده اند.

اما گزارش اخير وزارت بهداشت نشان مي دهد که آمار افراد آلوده به اچ اي وي که از رابطه جنسي به اين ويروس آلوده شده اند، نسبت به گذشته افزايش يافته است.

مقام هاي بهداشتي ايران در ماه هاي اخير از افزايش شيوع بيماري ايدز در اين کشور از راه تماس جنسي ابراز نگراني کرده اند.

کامران باقري لنکراني، وزير بهداشت ايران، اواخر پاييز امسال گفت که کشورش نگران موج سوم شيوع انتقال بيماري ايدز است که با توجه به جوان بودن جمعيت کشور و تمايل برخي جوانان به رفتارهاي پرخطر جنسي، ممکن است به جامعه آسيب برساند.

پيش از آن عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت ايران گفته بود در چند سال اخير تعداد موارد ابتلا به بيماري ايدز از طريق رابطه جنسي افزايش يافته است.

وزير بهداشت ايران، ابراز اميدواري کرده که موج سوم اتفاق شيوع ايدز، همانند موج اول و دوم کنترل شود.

رسانه هاي عمومي در ايران به دليل محدوديت هاي رسمي و مذهبي از طرح شفاف مسائل مرتبط با ايدز و ارائه آموزش هاي مربوط به جلوگيري از آلوده شدن به اچ اي وي در جريان رابطه جنسي خودداري مي کنند.

اما اکنون به نظر مي رسد که با افزايش آسيب هاي اجتماعي، از جمله شيوع بيشتر بيماري ايدز از راه رفتارهاي پر خطر جنسي، مقام هاي رسمي هم به سکوت در اين زمينه پايان داده اند.

بيماري ايدز، چهارمين بيماري کشنده در جهان است و هم اکنون بيش از ۴۰ ميليون نفر در سراسر جهان آلوده به ويروس اچ آي وي هستند.

بي بي سي