‫۲۰۰۰ دخترک کار تهراني در معرض تهديد جنسي


‫۲۱ اسفند ۱۳۸۷


‫کميته گزارشگران حقوق بشر :اتوبان ها، داخل مترو و اتوبوس ها، پشت چراغ هاي قرمز، ميادين اصلي شهر و بسياري از جاهاي ديگر پاتوق آنهاست. اين روزها و در آستانه سال نو، اجناس زيادي براي فروختن دارند. کافي است نيم نگاهي به آنها بيندازي تا براي فروختن جنسشان مسيري طولاني را قدم به قدم همراهت بپيمايند.

‫به گزارش خبرنگار اجتماعي جهان نيوز؛ معتمدي، روانشناس و عضو هيئت رييسه مرکز قربانيان خشونت درباره کودکان کار و کودکان خياباني مي گويد: اخيرا در سطح تهران تعداد کودکان دختر کار افزايش يافته است. به گفته وي آمار کودکان خياباني در سال هاي مختلف رقم هاي متفاوتي بوده است. اما آخرين آمار اين کودکان در سطح کشور ۲۰ هزار مورد گزارش شده است. اين در حالي است که شهرداري تهران و عضو شوراي شهر تهران اين رقم را حدود ۵ هزار مورد در سطح کشور اعلام کرده اند. وي درباره تناقض ميان آمارهاي اعلام شده از سوي مسئولان دولت مي گويد: هيچ گاه نمي توان آمار رسمي در اين خصوص ارائه کرد. اما گزارشات و تحقيقات همان رقم تقريبي ۲۰ هزار مورد را تاييد مي کند. مرکز قربانيان خشونت نيز که کارشناسان و متخصصان آن تحقيقات و بررسي هاي گسترده اي را بر معضلات اجتماعي از جمله کودکان کار و خياباني انجام داده اند اين رقم را تاييد مي کند. معتمدي همچنين در پاسخ به اين سوال که سهم کودکان دختر از کل کودکاني که کار مي کنند چه ميزان است، مي افزايد: ۱۰ درصد از کل کودکان کار را دختران تشکيل مي دهند که حدودا در تهران به ۲ هزار نفر مي رسند.

‫به گفته وي دخترها بيشتر با اعضاي خانواده و به صورت دسته جمعي کار مي کنند. همچنين باندها و دسته هايي هم هستند که با ربودن کودکان مخصوصا دختران به آنها تجاوز و وادار به کار مي کنند. لازم به ذکر است پيش از اين يک دختر کار که سه بار مورد تجاوز ربايندگان قرار گرفته بود، با پائين انداختن خود از يک ساختمان خودکشي کرد. در همين رابطه دكتر فاطمه قاسم زاده، عضو هيأت علمى دانشگاه تهران تحقيقى درخصوص كودكان كار و خيابانى انجام داده است. بر اساس يافته هاي اين پژوهش ۹۲درصد كودكان خيابانى بين ۱۴ تا ۱۸ سال، در هرچهار زمينه رشد جسمى، ذهنى، عاطفى واجتماعى دچار مشكلات فراوان هستند كه با بيشترين و سهمگين ترين آسيب ها مواجه هستند. براساس اين تحقيق در زمينه رشد اجتماعى، ۸۰درصد اين كودكان دچار پرخاشگرى وخشونت، ۳۷درصد دچار اعتياد، ۵۰درصد آنان به سرقت ، ۴۱درصد خريد وفروش موادمخدر و ۸۵درصد تخريب اموال عمومى مبادرت كرده واين درحالى است كه۵۰ درصد آنان مورد سوءاستفاده جنسى قرار گرفته اند.

‫بر اساس يک گزارش جهاني درصد بالايي از کودکان و نوجوانان موجود در خيابان ها مورد آزار جسمي، جنسي و رواني و همچنين سوءاستفاده و استثمار قرار مي گيرند. به طوري که دختران عمدتاً در همان ۲۴ ساعت اول خروج شان از خانه مورد سوءاستفاده جنسي قرار گرفته و معمولاً در معرض انواع بيماري ها از جمله ايدز، هپاتيت و... قرار خواهند گرفت. دختران کار ، پديده اي است که طي آن دختران کم سن وسال اقدام به فروش انرژي جسماني خود در مقابل بهاي اندکي که مي گيرند، مي کنند. باب شدن مفهوم استقلال ، سياست هاي اقتصادي نامعقول، عدم توجه به هنرها و صنايع دستي محلي، مديريت فرهنگي نادرست، شکاف بين دارا و ندار، رقابت و چشم و همچشمي اجتماعي و اقتصادي و ... از جمله دلايلي هستند که در طول سالها منجر به بروز پديده دختران کار شده است.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .