جنبش زنان ايران، نامزد جايزه حقوق بشر سازمان ملل

نزديک به يک دهه پس از پر رنگ تر شدن نقش زنان ايران در رسانه هاي جهان به عنوان يکي از پايگاه هاي اجتماعي پيشبرد اصلاحات و تحول، اگر همه چيز بر وفق مراد مدافعان ايراني برابري حقوق زن و مرد پيش برود، ممکن است به زودي بار ديگر زنان ايران در سطح بين المللي خبر ساز شوند.

 

تازه ترين تحول در اين زمينه اين است که کميته حقوق بشر «انجمن پژوهشگران ايران» که مرکز آن در پاريس است، جنبش زنان ايران را کانديداي جايزه امسال حقوق بشر سازمان ملل متحد کرده است.

 

رويا کاشفي، مسئول کميته حقوق بشر «انجمن پژوهشگران ايران» در گفت و گويي با راديو فردا در مورد اين جايزه و علل نامزد شدن جنبش زنان توضيح مي دهد.

 

راديو فردا: آيا تاکنون زنان ايراني موفق به دريافت اين جايزه شده اند؟

 

رويا کاشفي: اولين بار اين جايزه در سال ۱۹۶۸ به خانم دکتر مهرانگيز منوچهريان که اولين خانم سناتور در ايران نيز بود، به خاطر فعاليتي که براي بهبود وضعيت زنان در ايران کرده بود، اهدا شد.

 

امسال شصتمين سال اعلاميه جهاني حقوق بشر و چهلمين سال اين جايزه است که دهم دسامبر ۱۹۶۸ اولين بار اهدا شد و همچنين در آستانه سي امين سال حکومت اسلامي هستيم.  به دليل مبارزاتي که به خصوص در دو يا سه سال گذشته در ايران انجام شده، فکر کرديم چقدر خوب است که امسال جنبش زنان ايران را براي شناخت و ارج گذاشتن به فعاليت هايي که انجام شده، نامزد دريافت اين جايزه کنيم.

 

وقتي مي گوييد جايزه براي جنبش زنان ايران، اين مسئله فقط به زنان در داخل ايران مربوط مي شود يا محدوديت مکاني وجود ندارد؟

 

ما به خصوص گفته ايم «جنبش زنان ايران»، به اين دليل که محدوديت جغرافيايي ندارد. همه ما براي بهبود وضعيت زنان در ايران فعاليت مي کنيم، به همين دليل محدوده جغرافيايي تعيين نکرده ايم و فقط گفته ايم «جنبش زنان ايران»، که فعالان داخل و خارج کشور را با هم در بر مي گيرد.

 

شما گفتيد جنبش زنان ايران را کانديداي دريافت اين جايزه کرده ايد. آيا امکان دارد که به يک جنبش، جايزه داده شود؟

 

بله سابقه داشته و مرتب تکرار شده است. در طول هفت باري که اين جايزه اهدا شده، اتفاق افتاده است که براي شناخت و ارج نهادن به فعاليت هايي که جنبش هاي خاص براي بهبود وضعيت حقوق بشر در کشور خودشان انجام داده اند، اين جايزه به جنبش ها نيز اهدا شده باشد.

 

اگر ممکن است در اين زمينه مثالي بزنيد.

 

به عنوان مثال کميته بين المللي صليب سرخ، عفو بين الملل، جنبش زنان در تونس و همچنين در سال ۱۹۹۸، اين جايزه به افتخار و احترام تمام مدافعين حقوق بشر در دنيا اعلام شد.

 

کميته حقوق بشر و مجمع عمومي سازمان ملل، که مسئول اجراي اين کار هستند و در تاريخ ۱۰ دسامبر که سالگرد اعلاميه جهاني حقوق بشر است مراسم آن برگزار مي شود، اين کار را مرتب انجام داده اند.

 

چه کسي مأموريت خواهد داشت که اين جايزه را از طرف جنبش زنان ايران، دريافت کند؟

 

وقتي جنبش مطرح است و شخص خاصي مشخص نشده، لازم نيست که حتما يک نفر براي دريافت جايزه آنجا باشد. در مراسمي که برگزار مي شود و در کارهاي مطبوعاتي و تبليغاتي که هر سال سازمان ملل در مورد اين جايزه انجام مي دهد، مطرح مي شود که اين جايزه به يک جنبش اهدا مي گردد. بنابراين لازم نيست شخصي به عنوان نماينده، اين جايزه را بگيرد. اين مسئله نيز سابقه دارد.

 

مي توانيد در مورد نحوه نامزد کردن جنبش زنان توضيح دهيد؟

 

در مرحله اول، وقت بسيار کوتاه است. ۱۴ ژوييه که ۲۳ تير مي شود، آخرين روزي است که مي شود فرمي که روي سايت سازمان ملل قرار دارد، پر کرد و براي آنها فرستاد. (در فاصله تهيه اين گزارش، اين مهلت تا ۳۱ ژوئيه برابر با ۱۰ مردادماه تمديد شد.)

 

يک فرم دو صفحه اي است که بايد اسم و مشخصات کسي که نامزد مي کند و اسم و مشخصات جنبش يا فردي که نامزد مي شود در اين دو صفحه نوشته شود و فرم به انگليسي بايد پر شود. ما اين فرم را به عنوان انجمن پژوهشگران ايران پر کرده و به سازمان ملل فرستاده ايم. اکنون نيز به عنوان هماهنگ کننده در تلاشيم که همه اين فرم را پر کنند.

 

روي سايت خودمان به اين فرم لينک گذاشته ايم که اگر کسي نتواند در سايت سازمان ملل آن را پيدا کند، راحت تر باشد. متن پيشنهادي هم که به انگليسي بايد نوشته شود، گذاشته ايم. بنابر اين افراد فقط بايد اسم و مشخصاتي را که سازمان ملل خواسته است، پر کنند. زيرا بايد يک فرد يا يک سازمان حقيقي، اين کار را انجام دهد. آدرس سايت ما www.aciiran.com است، ما در سايت خود، صفحه اي را قرار داده ايم که هم اطلاعيه ها و هم راهنماي پر کردن اين فرم در آن وجود دارد. در ضمن ما اين وظيفه را هم خودمان قبول کرده ايم که اگر کسي نمي خواهد يا نمي تواند اين فرم را خودش پر کند، جزييات شخصي اش را بدهد و ما اين فرم را پر مي کنيم و قبل از تکميل، براي شخص مورد نظرمي فرستيم تا تأييد کند و بعد به سازمان ملل مي فرستيم. اين فرم از طرف انجمن، فقط يک بار فرستاده شده است و از اين به بعد هر کس اين فرم را پر کند، به اسم و مشخصات آن نهاد، سازمان، گروه يا آن فرد فرستاده خواهد شد.

 

چرا انجمن پژوهشگران ايران، به جاي معرفي يک فرد، يک جنبش را براي جايزه حقوق بشر سازمان ملل نامزد کرده است؟

 

حمايت بين المللي از فعاليت هاي زنان در ايران کم نيست، ولي نحوه و متني که در حمايت از آنها نوشته مي شود، به دليل عواقبي که در ايران دارد، بسيار حساس است. در ايران افراد شايسته بسياري هستند که مي توانند نامزد دريافت اين جايزه باشند، ولي ما تصميم گرفتيم به جاي فرد، کل جنبش را نامزد کنيم که اين حمايت و شناخت بين المللي، براي يک فرد عواقبي نداشته باشد.

 

نازي عظيما

راديو فردا