رويدادهاي اخير کشور و تحولات جاري در جبهه مليون

گفتگو با اديب برومند رئيس شورا و رئيس هيئت رهبري جبهه ملي ايران

 

 

 

 

 

 

خبرگزاري جبهه ملي ايران در رابطه با رويدادهاي اخير کشور و تحولات جاري در جبهه ملي ايران و همچنين همگامي اخير نيروهاي ملي در پي صدور بيانيه مشترک در مورد روز ۱۳ آبان٬ گفتگويي با استاد اديب برومند رئيس شورا و هيئت رهبري جبهه ملي ايران انجام داده است تا مواضع مهمترين تشکل سکولار سياسي در ايران براي ملت شريف روشن شود.جبهه ملي ايران آماده پاسخگويي به هر سئوالي براي روشن شدن اذهان و رفع هر گونه ابهامي ميباشد.

خبرگزاري جبهه ملي ايران

 

JMINEWS : جبهه ملي ايران در انتخابات اخير رياست جمهوري شركت نكرد چون آنرا سالم و آزاد نمي دانست. با توجه به وقايع پس از انتخابات گام بعدي جبهه ملي ايران چيست و راهكار براي خروج از بحران فعلي كشور چيست؟

اديب برومند : جبهه ملي ايران غير از اعضاي شوراي مركزي كه مجاز در شركت در انتخابات نبودند اعضاي سازمانها و هواداران پيرامون خود را در اين مورد مختار گذاشت و در اعلاميه اي كه در تاريخ 5 خرداد منتشر كرد به كار گيري مصلحت و تعقل را سفارش نمود. پس از آن چون سلامت و صحت برگزاري انتخابات مورد اعتراض ميليونها نفر قرار گرفت جبهه معتقد به تجديد انتخابات و رعايت جانب راهپيمايان آرام بود ولي متاسفانه دولت به اين موضوع ترتيب اثر نداد و به اقدامات سركوبگرانه خونين دست زد كه در نتيجه آن جنبش سبز در صحنه ملي سياست ايران پا گرفت. اكنون دولت وظيفه دارد كه به جاي سركوب از طريق مسالمت به خواسته هاي قانوني اين جنبش تن در دهد و مردم ايران را بيش از پيش ناراحت و خشم آلود نسازد.
جبهه ملي ايران معتقد است كه اقدامات خشونت آميز موجب جري تر شدن انبوه مردم ناراضي و عصباني است و راهكار درست نرم خويي و احترام به تجمع هاي قانوني مي باشد.

JMINEWS : عده اي از جبهه ملي ايران انتقاد مي كنند كه فعاليت ندارد و بعضي با انصاف تر مي گويند جبهه ملي كم كاري مي نمايد. شما چه مي گوييد؟

اديب برومند: كساني كه جبهه ملي را به عدم فعاليت و كم كاري متهم مي كنند بي انصافي مي فرمايند و گفته هايشان يا از روي غرض و يا بي اطلاعي است. آيا آنها نمي دانند كه همه درها به روي جبهه ملي بسته است؟ جبهه نه اجازه ي داشتن باشگاه و دفتر دارد و نه روزنامه اي غير از نشريه داخلي نه حق راهپيمايي نه ميتينگ و با اين حال در محصوره خود بيش از حد امكان فعاليت مي كند.
جلسات شوراي مركزي هر ماه و هيئت اجرايي هر هفته و هيئت رهبري هر 15 روز و سازمانها به همين منوال به گونه ي مرتب تشكيل مي شود و مسائل كشور و جهان مورد بحث و تحليل قرار مي گيرد و در مواقع لازم كه اظهار نظر رسمي نسبت به مسائل مملكتي لازم است هيئت رهبري و گاهي شوراي مركزي اعلاميه هاي اصلاح گرانه و انتقادي درباره موضوع هاي سياسي و اقتصادي منتشر مي كند و سخنگوي جبهه در اين موارد با خبرگزاريهاي خارجي مصاحبه و نظريات مورد توافق هيئت را به آگاهي مي رساند. و تا كنون بيش از صدها اعلاميه از سوي جبهه ملي انتشار يافته است بيشتر اين اعلاميه ها به امضاي هيئت رهبري و يا شوراي مركزي است ولي اعلاميه هاي مفصل با پانصد امضاء هم داشته ايم كه مجموعه آنها از فعاليتهاي مستمر حكايت مي كند.
دعوت مردم براي برگزاري مجلس ترحيم خانم «بوتو» رئيس جمهوري اسبق پاكستان و اعزام جو انان جبهه را براي حمايت از تماميت ارضي كشور در مقابل سفارت امارات كه مورد تعرض و جلوگيري پليس قرار گرفت از جمله اقدامات آزمايشي جبهه ملي است كه نماينده محصور بودن آن در چارچوب مشخص است.
نشريه داخلي جبهه هر ماه شمارگاني انتشار مي يابد كه محتواي مقالات انتقادي است و در داخل و خارج از كشور تكثير مي شود و تا كنون 177 شماره منتشر گرديده است و ضمنا بايد دانست كه اين جبهه در موقعيتي وارد صحنه سياست است كه يك زنداني جبهه ملي در پرونده اتهاميش عضويت در جبهه يكي از اتهامات است!

JMINEWS: انتقاد ديگر آن است كه جبهه ملي به جوانان ميدان نمي دهد و تلاش زيادي براي جلب جوانان صورت نگرفته است. در بين اعضاي شورا و هيئت اجرائيه نيز چهره جوان زيادي به چشم نمي خورد جايگاه جوانان در جبهه ملي كجاست؟

اديب برومند : جبهه ملي ايران همواره كوشيده است كه جوانان را به جبهه ملي جذب كند و اينجانب خود طرفدار جوانان هستم به همين جهت در سال گذشته قرار شد هر پانزده روز سه شنبه ها عده اي از دانش آموختگان و دانشجويان در خانه من گرد هم آيند و يك تن از سابقه دارترين آنان جلسه را با بحث ها و پرسشها و تبادل اخبار سياسي اداره مي كند. چند ماه اتاق پذيرايي من محل تجمع آقايان و خانمها حداكثر سي نفر بود كه نظم خوبي داشت و با تعقل و متانت آغاز مي شد و پايان مي گرفت ولي پس از چندي بين آنان اختلاف افتاد و پراكنده شدند و هم اكنون تني چند از اين جمع در منزل يكي از اعضاي شورا دور هم گرد مي آيند.
دو سه سال پيش از اين هم دو نفر از جوانان را به معرفي روانشاد ورجاوند به عضويت شورا پذيرفتيم و بعد از تشكيل نخستين پلنوم جبهه آنان را به عضويت پلنوم معرفي كرديم و در شورا حاضر مي شدند تا اينكه در يكي از جلسات از سوي يك عضو جوان ديگر از اعضاي شورا مورد انتقاد قرار گرفتند، ناگهان برآشفته و از جلسه بدون اجازه و قهرآلود بيرون رفتند و بعد از عضويت جبهه ملي مستعفي شدند.
ديگر آنكه براي پنج نفر از جوانان كه مي توانستند مايه اميد جبهه ملي باشند ابلاغي صادر و سمت خوبي برايشان در نظر گرفته شد كه در كنار هيئت رهبري به فعاليت مشغول شوند و خوب هم كار مي كردند ولي ناگهان زير تأثير احساسات تند در عكس العمل مقاله اي به قلم يكي از اعضاي شورا كه تحريك آميز مي نمود دو نفر از جوانان مذكور جنجالي به راه انداختند و با هتاكي و اهانت به يك عضو پر سابقه و مؤثر و نيز به بدنه جبهه ملي كناره گيري خود را از جبهه اعلام نمودند و مقالات كذايي را هم در سايت هاي اينترنتي قرار دادند! بنابراين جبهه ملي تا كنون براي جذب جوانان كوتاهي نكرده ولي متأسفانه زود رنجي و احساسات سركش با مشق سياست سازگاري ندارد و كار به سامان نمي رسد.
يكي از سازمانهاي شانزده گانه جبهه سازمان جوانان است كه پيوسته در تلاش براي جذب عده اي بيش از اين افراد بوده و اميد است كه در آينده موفق باشد. آزمايشي كه از جوانان داريم اين است كه همه مشتاق ورود در شوراي مركزي جبهه هستند در حالي كه شوراي جاي فعاليت نيست بلكه محل گفت و شنود سياسي و تصميم گيري هاي ا صلي درباره مشكلات احتمالي جبهه است.شورا ماهي يكبار تشكيل مي شود و فعاليت خاصي ندارد. با اين حال ورود جوانان به شورا هرگز مورد مخالفت نيست ولي بر طبق مقررات اساسنامه بايد باشد.

JMINEWS : جبهه ملي همراه با چهار تشكل ملي ديگر اعلاميه به مناسبت 13 آبان صادر كرد كه مورد استقبال زيادي قرار گرفت و نويد يك همگامي ملي براي دفاع از خواسته هاي دمكراتيك و برحق ملت ايران و رسيدن به حاكميت ملي را مي دهد چگونه اين تفاهم پس از سالها حاصل شد و عمرش چقدر است. يكي از اين تشكل ها همبستگي بود كه عده اي از صاحب نامان جبهه ملي و ديگر فعالين سرشناس در آن فعاليت دارند با توجه به جنجالي كه در هنگام اعلام موجوديت همبستگي با تكذيب عضويت چند تن از اعضاي جبهه به وجود آمد چگونه نام احزاب ملي در كنار تشكل نوپاي همبستگي آمد؟

اديب برومند: جبهه ملي ايران همواره با هماهنگي وهمکاري با احزاب و جمعيت هاي مردمي موافق بوده و هست زيرا خواستگاه اوليه همه آنها اين جبهه بوده است كه بعدا خواسته اند با نام برگزيده خود فعاليت نمايند. اينجانب در سالهاي پيش چند بار با دعوت از سران اين احزاب و جمعيت ها لزوم همكاريها و نزديكي هاي بيشتر را خواستار بوده ام و اصولا اين اتفاق و هماهنگي امري طبيعي است كه در موارد لازم عملا خود را نشان خواهد داد اما درباره «همبستگي» در آغاز تشكيل اين جمعيت در ذهن من و برخي از همكاران توهم موازي بودن يا رقابت آن با جبهه ملي پيدا شده بود و سخناني از اطراف شنيده مي شد كه شورا را به مخالفت با آن تشكل برانگيخت ولي پس از مدتي كه گذشت معلوم شد قصد لطمه زدن به جبهه ملي در كار نيست به اين جهت موضوع مخالفت منتفي شد و ذكر نام آنان فعلا در كنار تشكل هاي ديگر خالي از اشكال تلقي گرديد. ضمنا لازم به تذكر است كه من در تشكيلات همبستگي عضويت ندارم.