پیش از اینکه ایران زیمبابوه دیگری شود، به فکر راه حلی باشید.

 

 

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و وکیل حقوق بشر خواستار کمک فوری جامعه جهانی برای مقابله با سرکوبهای حکومت ایران علیه معترضین شد، اما با هرگونه تحریم اقتصادی علیه ایران نیز مخالفت کرد.

 

خانم عبادی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو صحبت می کرد با اظهار اینکه وضعیت حقوق بشر در ایران با سرعت رو به وخامت است از جامعه جهانی خواست حکومت را برای توقف آزار و اذیت معترضین تحت فشار قرار دهد.
او گفت: "پیش از اینکه ایران زیمبابوه دیگری شود، به فکر راه حلی باشید."
وی افزود: "فردا دیر خواهد بود. فردا ما با یک تراژدی در ایران روبرو خواهیم بود."
با این حال شیرین عبادی با حمله نظامی و تحریم های اقتصادی به شدت مخالفت کرد و گفت این سیاست ها تنها به مردم عادی ضربه می زند.
اما او گفت اگر ایران به نقض حقوق بشر ادامه دهد و حکومت به "خواسته های مردم بی توجه بماند" آنگاه باید "تحریم های سیاسی" را مورد بررسی قرار داد.
شیرین عبادی در این جلسه با انتقاد از برخی سیاست های اخیر کشورهای غربی از جمله محدود کردن صدور ویزا برای شهروندان ایرانی گفت: "شما حکومتهای غربی، آیا مردم ما را تنبیه می کنید یا حکومت را؟"
او روسیه و چین را متهم کرد که به ایران برای مقابله با کاهش تاثیرات تحریم های سازمان ملل ملل کمک می کنند و در نتیجه این فشارها تنها به مردم عادی صدمه می زند.
خانم عبادی در مصاحبه با بخش فارسی رادیو بی بی سی نیز گفت وضعیت حقوق بشر در ایران "هر روز" بدتر و "خشونتهای دولتی" فزونتر می شود.
او مشخصا به وضعیت برخی زندانیان سیاسی اشاره کرد که به او گفته بیمار هستند و نیاز با مداوا دارند. وی از افرادی همچون ابراهیم یزدی، محمد ملکی، بهزاد نبوی و منصور اسانلو نام برد.
خانم عبادی گفت بیشتر بازداشت های انجام شده بعد از نیمه شب صورت گرفته و این "بر خلاف قوانین" ایران است.
به گفته او هدف حکومت از این اقدام "ارعاب" معترضین است.
نمایندگان 47 کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه جلسه ویژه ای برای بررسی اوضاع ایران داشته باشند.
اظهارات خانم عبادی در حالی مطرح می شود که کشورهای غربی برای مقابله با برنامه های اتمی ایران بدنبال اعمال تحریم های بیشتر علیه این کشور هستند.
کنگره آمریکا نیز اخیرا لوایحی را برای تحریم فروش بنزین به ایران تصویب کرد.
نمایندگان سازمانهای حقوق بشری نظیر عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر در نشست ژنو شرکت دارند.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .