حقوق بشر

چهار سال پس از بازداشت،هنوز نتيجه تحقيق در باره ادعاي شکنجه اعلام عمومي نشده است

 

نيويورک –22 بهمن ماه 1387- ديده بان حقوق بشر و کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران امروز اعلام کردند که محکوميت 4 وب لاگ نويس توسط دادگاه در تاريخ 15 بهمن ماه 1387 به زندان، شلاق و جريمه نقدي،عليرغم اقرار قوه قضائيه به اخذ اعتراف اجباري از آنها، نقض حقوق آنها از برخورداري از يک دادرسي عادلانه است. اين چهار وب لاگ نويس بلافاصله پس از بازداشت در سال 1383 اعلام کردند که در دوره بازجويي مورد شکنجه قرار گرفته بودند اما هنوز هيچ تحقيق علني اي در مورد اين ادعاها عليرغم قول يک مقام عاليرتبه انجام نشده است.

اميد معماريان، روزبه مير ابراهيمي، شهرام رفيع زاده و جواد غلام تميمي در مهرماه 1383 دستگير شدند و بدون هيچ اتهامي در بازداشت ماندند. اين چهار وب لاگ نويس اعلام کردند که در دوران بازداشت تحت خشونت هاي جسمي و روحي بودند در حاليکه بطور طولاني مدت بدون دسترسي به وکيل و خانواده درسلول هاي انفرادي در بازداشتگاه نگه داشته شده بودند .پس از آزادي از زندان، سه نفر از اين 4 وب لاگ نويس در ملاقاتي با آيت الله هاشمي شاهرودي؛ رئيس قوه قضائيه خشونت هاي اعمال شده در دوران زندان را براي ايشان تشريح کردند. در 31 فروردين ماه1384، کريمي راد؛ سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد که طي يک بررسي رسمي معلوم شده است که اين افراد به اعتراف اجباري وادار شده بودند. اين سخنگو گفته بود :" در بررسي هاي انجام شده مشخص شد که يک سري مسامحه کاري ها، سهل انگاري ها و سوء استفاده هايي از زبان و قلم اين افراد (وب لاگ نويسان) در نوشتن ندامتنامه ها شده است."

جو استوراک، معاون مدير کل بخش خاورميانه در ديده بان حقوق بشر در مورد احکام صادره براي اين روزنامه نگاران گفت: "اين احکام با توجه به اذعان قوه قضائيه مبني بر اينکه شواهد به زور اخذ شده، تکان دهنده هستند. قضات بايد تحقيق کنند و متجاوزين را محاکمه کنند نه قربانيان را."

ديده بان حقوق بشر و کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران از دادگاه تجديد نظر در تهران خواستند که اين احکام را پس بگيرند و خواستار تحقيق در باره شکنجه هاي مورد ادعاي اين وب لاگ نويسان شد.
4
روزنامه نگار در پاييز سال 1385 آزاد شدند. معماريان، ميرابراهيمي و رفيع زاده در خارج از کشور مي باشند و غلام تميمي در ايران است.

مقامات قوه قضائيه در تاريخ 16 بهمن ماه 1387 به وکلاي اين وب لاگ نويسان اطلاع داد که شعبه 1059 دادگاه جزايي و انقلاب تهران انها را تا حد 3 سال و 3 ماه زندان و شلاق محکوم کرده است. اميد معماريان علاوه بر زندان و شلاق به 500 هزار تومان جريمه نقدي نيز محکوم شده است. اتهامات وارده بر اين وب لاگ نويسان "مشارکت در تشکيل جمعيت هاي غير قانوني"، "عضويت در جمعيت هاي غير قانوني"، "تبليغ عليه نظام"، "نشر اکاذيب" و " اخلال در نظم عمومي" بوده است.علاوه بر اين غلام تميمي به خيانت به کشور نيز متهم شده است.

وکلاي اين چهار روزنامه نگار از جمله شيرين عبادي؛ برنده جايزه صلح نوبل به ديده بان حقوق بشر و کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران گفتند که آنها "قطعا به اين احکام اعتراض خواهند کرد."

معماريان، ميرابراهيمي و رفيع زاده در تاريخ 21 دي ماه سال 1383 با آيت الله شاهرودي؛ رئيس قوه قضائيه ديدار کردند و شرحي از شکنجه هاي روحي و جسمي وارده بر خود را به دست بازجويي که خودش را "کشاورز" معرفي مي کرد، ارائه دادند. آنها گفتند که بازپرس مسئول پرونده؛ آقاي مهدي پور بوده است.

به گفته مير ابراهيمي که در سال 2008 به عنوان مشاور در ديده بان حقوق بشر کار مي کرد: "ما به آقاي شاهرودي اعتماد کرديم. وي به ما گفت که به هيچکس جزئيات زندان خود را نگوئيد و من قول ميدهم که مسئله شما را حل کنم."

از قرار معلوم منظور از فشارهاي وارده در زندان گرفتن اعترافات براي ربط دادن اصلاح طلبان به اتهامات واهي از جمله اقدام عليه امنيت ملي و جاسوسي بوده است.

http://www.hrw.org/en/news/2004/12/19/iran-judiciary-uses-coercion-cover-torture

به گفته اين سه روزنامه نگار، هم باز جو و هم بازپرس پرونده مرتبا پيامها و تهديدهاي رئيس دادستان تهران را به آنها ابلاغ مي کردند. سخنگوي آيت الله شاهرودي در اين زمينه در تاريخ 22 ديماه 1385 اعلام کرد که "آقاي شاهرودي دستور ويژه تحيق و بررسي در مورد اين بازداشتها را داده و اگر ادعاي بازداشت شدگان در هر سطحي ثابت بشه و حقيقت داشته باشد ما متخلفين را به محاکمه مي کشيم" . اما تا به امروز دولت هيچ اقدامي در تحقيق و بررسي عمومي انجام نداده و هيچ اطلاعي در مورد محاکمه و مجازات متخلفين نداده است.

هادي قائمي؛ همآهنگ کننده کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران در مورد اين پرونده ها گفت:" بنظر مي رسد که يا قضات در ايران به حرف آيت الله شاهرودي گوش نمي کنند يا اينکه ايشان به قولي که داده و گفته که شکنجه ها را مورد بررسي قرار ميدهد نه اينکه وب لاگ نويسان را محاکمه کند، پايبند نيست." قائمي همچنين گفت :"اين 4 روزنامه نگار شجاعانه براي دفاع از حقشان ايستادگي کردند. حالا زمان آن است که قوه قضائيه در ايران براي برقراري عدالت ايستادگي کند."

ديده بان حقوق بشر و کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران بسياري از موارد اعترافات اجباري، بازداشتهاي خودسرانه و شکنجه در زندان را عليه فعالان سياسي ، روزنامه نگاران و هر کسي که بعنوان منتقد شناخته مي شود، مستند کرده است.

http://www.hrw.org/en/reports/2008/01/06/you-can-detain-anyone-anything-0

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .