گزارش ارديبهشت ماه در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزي شده حقوق بشر در ايران

 

فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکاي شمالي

گزارش ماهانه(ارديبهشت ۱۳۸۸) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزي شده حقوق بشر در ايران


نهادهاي مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !

در اين گزارش بخش بسيار کوچکي از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوري شده است به اطلاع مي رسانيم:

بين المللي:

۱ ـ سازمان عفو بين المللي با انتشار بيانيه اي صدور حکم ۸ سال زندان براي رکسانا صابري را قويا محکوم کرد . در اين بيانيه آمده است : اتهام جاسوسي عليه رکسانا صابري فاقد هرگونه اعتباري قانوني است زيرا مقامات کشور هيچگونه مدرکي ارائه نکرده اند که اتهام جاسوسي رکسانا را ثابت کند . عفو بين الملل مي گويد محکوميت رکسانا صابري درست چند روز بعد از اعلام حکم ۶ سال زندان براي روناک صفارزاده مدافع حقوق زنان در ايران اتفاق افتاده است . سازمان عفو بين الملل مقامات دولت جمهوري اسلامي را متهم کرده است که در هفته هاي گذشته تعدادي وبلاگ نويس ، روزنامه نگار ، کارگر ، دانشجو و پيروان ساير اديان در ايران را روانه زندان کرده اند . اين نهاد بين المللي مدافع حقوق بشر در بيانيه خود ، از تمامي افرادي که در گوشه و کنار جهان در زمينه حقوق بشر فعاليت مي کنند خواسته است تا با ارسال نامه از مقامات جمهوري اسلامي ايران بخواهند رکسانا صابري را آزاد کرده و يا او را به اتهامي طبق اصول پذيرفته شده يک دادگاه صالحه محاکمه کنند.
(راديو امريکا ۱/۲/۸۸)

۲ ـ ديده بان حقوق بشر با انتشار اطلاعيه اي اعلام کرد محکوميت رکسانا صابري به جاسوسي ، در پشت درهاي بسته دادگاهي در ايران چنان بسرعت انجام شد که وکيلش فرصت کافي براي دفاع کامل از او را پيدا نکرده است . دادگاه اين خبرنگار را به ۸ سال زندان محکوم کرد . معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر مي گويد :” حبس ۱۱ هفته اي صابري و محاکمه يک روز او حاکي از فقدان کامل شفافيت بوده است . وي مي افزايد :” حتي با معيار هاي ضعيف ايران هم اين مضحکه اي بيش نيست .” نامبرده ادامه داد “اصول اوليه يک محاکمه عادلانه مبتني بر حق علني بودن محاکمه و امکان دفاع از متهم است ، که دادگاه انقلاب هيچ يک از اين دو اصل را به صابري نداد. ” (ايران امروز ۱/۲/۸۸)

۳ ـ اتحاديه اروپا با انتشار اطلاعيه اي خواستار آزادي رکسانا صابري شد. در اين اطلاعيه آمده است: به نظر اتحاديه اروپا روند دادگاه قضائي رکسانا صابري مطابق استانداردهاي يک محاکمه عادلانه و شفاف نبوده است. اتحاديه اروپا به فوريت از مقامات ايراني خواستار آزادسازي صابري مي باشد. اتحاديه اروپا همچنان مؤکدا از جمهوري اسلامي ايران ايفاء تعهد به تمامي ابزارهاي بين المللي حقوق بشر مصوب ايران را خواستار مي گردد. به ويژه ميثاق بين المللي حقوق سياسي و مدني و اعلاميه جهاني حقوق بشر، که هر دو حق برخورداري از محاکمه عادلانه را متعهد مي گردند. (ايران امروز ۱/۲/۸۸)

۴ ـ ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه اي اعلام کرد ، گزارش هايي دريافت کرده است داير بر اينکه دادگاهي در شهر رشت در شمال ايران حکم سنگسار عليه محمد علي نويد خمامي را تاييد کرد است . معاون بخش خاورميانه در سازمان ديده بان حقوق بشر گفت : ديده بان حقوق بشر با مجازات اعدام در کليه اشکال آن مخالف است . سنگسار شيوه اي به ويژه بي رحمانه است که اهانتي فاحش به حيثيت باطني هر انساني به حساب مي آيد . همچنين کميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن درخواست براي توقف اجراي حکم سنگسار در ايران ، سنگسار را مجازاتي بي رحمانه ، غير انساني و تحقيرآميز خوانده و اجراي آن را نقض آشکار پيمان هاي بين المللي حقوق بشر خوانده است . (بي بي سي ۴/۲/۸۸)

۵ ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي خطاب به مقامات ايران خواهان توقف حکم اعدام يونس آقايان شد . يونس آقايان پيرو اهل حق بعد از محکوميت در دادگاه به جرم ” محاربه با خدا ” در معرض خطر قريب الوقوع اعدام قرار دارد . او در زندان اروميه در استان آذربايجان غربي نگهداري مي شود . اعدام مهدي قاسم زاده بعداز محکوميت به جرم مشابه در ۲۸ فوريه سال ۲۰۰۸ نگراني هااز امکان اعدام قريب الوقع يونس آقايان را افزايش داده است . يونس آقايان در نوامبر ۲۰۰۴ بازداشت و در ژانويه ۲۰۰۵ در شعبه دوم دادگاه انقلاب مهاباد و با تاييد ديوانعالي کشور محکوم به اعدام شده است . (اخبار روز ۸/۲/۸۸)

۶ ـ فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر با انتشار گزارشي اعلام کرد : دست کم ۱۲۰ نفر تنها در دوماه و نيم اول امسال در ايران اعدام شده اند. بدين ترتيب بر شمار اعدام ها در ايران افزوده شده است. به گزارش سازمان عفو بين الملل در سال ۲۰۰۸ ، ۳۴۶ مورد اعدام در ايران ثبت شده است . در سال ۲۰۰۷ حدود ۳۳۵ نفر در ايران اعدام شده اند . عنوان گزارش ” فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر ” عبارت است از ” مجازات اعدام ، سياست دولتي ايجاد وحشت ” . در اين گزارش آمده است که دولت جمهوري اسلامي مي خواهد در ميان مردم ايران جو رعب و وحشت ايجاد کند . (دويچه وله ۱۱/۲/۸۸)

۷ ـ اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه اي به اجراي حکم اعدام دل آرا دارابي اعتراض و آن را محکوم کرد . بيانيه اتحاديه اروپا يادآور مي شود ، که اعدام دل آرا برخلاف تعهدات بين المللي است ، تعهداتي که دولت ايران بطور دواطلبانه آن را پذيرفته است . اتحاديه اروپا در اين بيانيه بار ديگر از ايران خواسته است ، که حکم اعدام نوجوانان و جوانان را متوقف کند . (دويچه وله ۱۳/۲/۸۸)

۸ ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي شديدا به اعدام دل آرا دارابي اعتراض و آنرا محکوم کرد . در اين بيانيه آمده است : حتي وکيل مدافع دل آرا دارابي از اجراي حکم اعدام اطلاعي نداشته است . به نظر سازمان عفو بين الملل ، برغم مهلت دو ماهه ، که از سوي رئيس قوه قضائيه ، مقرر شده بود ، اين اقدام عملي شد . اين بدان معنا است ، که جمهوري اسلامي با مخفي نگاه داشتن اجراي حکم اعدام خواهان جلوگيري از اعتراضات وسيع در سطح داخلي و بين المللي بوده است . اين سازمان دادرسي و دادگاه دل آرا دارابي را ناعادلانه خواند . سازمان عفو بين المللي با استناد به مدارک وکيل مدافع بر اين نظر است که دادگاه شواهد و اسناد را ناديده گرفته ، که دال بر بي گناهي متهم داشته اند . بر اساس گزارش سازمان عفو بين الملل ، تنها در ۳ سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده اند که ۲۶ مورد آن در ايران بوده است .( دويچه وله ۱۳/۲/۸۸)

۹ ـ پارلمان اروپا از جمهوري اسلامي خواسته تا بدون قيد و شرط رکسانا صابري ، خبرنگار ايراني – امريکايي را آزاد کند. رئيس پارلمان اروپا اعلام کرد که ۷۵۸ عضو شوراي اتحاديه ي اروپايي خواستار آزادي فوري رکسانا صابري شده اند . وي گفت : پارلمان اروپا از وضعيت صابري عميقا نگران بوده و معتقد است که پرونده او بيانگر وضعيت نابسامان حقوق بشر در ايران است. (راديو فردا ۱۴/۲/۸۸)

۱۰ ـ جمهوري چک رئيس دوره اي اتحاديه اروپا با انتشار اطلاعيه اي از طرف اتحاديه اروپا اعدام از طريق سنگسار در جمهوري اسلامي ايران را شديدا محکوم کرد . در اين بيانيه آمده است : ولي آزاد از طريق سنگسار به عنوان مجازات زناي محصنه در زندان لاکان رشت اعدام شده است . اتحاديه اروپا همچنين عميقا نگران گزارش هايي درباره محمد علي نويد خمامي و اشرف کلهري است که به مرگ از طريق سنگسار محکوم شده اند . اتحاديه اروپا مصرانه از مقامات جمهوري اسلامي ايران فسخ موثر و دائم اجراي اعدام از طريق سنگسار را خواستار مي گردد ، که در جهت مطابقت با ميثاق بين المللي حقوق سياسي و مدني و اعلاميه جهاني حقوق بشر است و ايران آن را امضاء و تصويب نموده است . (ايران امروز ۱۴/۲/۸۸)

۱۱ ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه اي دستگيري سه روزنامه نگار در روز ۱۱ ارديبهشت در حاشيه تظاهرات اول ماه مه را محکوم کرد . عليرضا ثقفي سردبير نشريه توقيف شده راه نو و عضو کانون نويسندگان ايران به همراه فرزندش محسن ثقفي ، کاوه مظفري و جلوه جواهري وب نگاران سايت مدرسه فميستي توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده اند . در بيانيه گزارشگران بدون مرز آمده است : دستگيري اين روزنامه نگاران غيرقانوني است . مقامات مسئول جمهوري اسلامي ايران سرکوب روزنامه نگاران را بدون دليل و ارائه هيچ حکمي ادامه مي دهند . (گزارشگران بدون مرز ۱۵/۲/۸۸)

۱۲ ـ ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه اي خواستار متوقف کردن حکم اعدام امير خالقي و صفر انگوتي شد . اين دو نفر بخاطر ارتکاب جرايمي به ترتيب در ۱۶ و ۱۷ سالگي مجرم شناخته گشته اند . معاون بخش حقوق کودکان ديده بان حقوق بشر مي گويد : ايران براي دومين بار در طي يک هفته در صدد ادامه اين کشتار هاست . کنوانسيون حقوق کودک سازمان ملل متحد و نيز ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي ـ دو پيمان بين المللي که ايران عضو آنهاست ـ اعدام بزهکاراني را که در سنين زير ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند ، ممنوع مي کند . ايران سردمدار اعدام بزهکاران نوجوان در جهان است . آمار بدست آمده از وکلاي حقوق بشر در ايران حاکي از آن است که حداقل ۱۳۰ بزهکار نوجوان در اين کشور در انتظار مرگ هستند . (ايران امروز ۱۶/۲/۸۸)

۱۳ ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه اي نگراني خود را از افزايش تعداد روزنامه نگاران زنداني در ايران اعلام کرد . در ايران هم اکنون پانزده روزنامه نگار و وب نگار از جمله دو زن در زندان بسر مي برند. مسعود لقمان سردبير سايت فرهنگي ” روزنامک ” ، عليرضا ثقفي سردبير نشريه توقيف شده ” راه آينده ” ، کاوه مظفري وب نگار و همسرش جلوه جواهري وب نگار فمنيست و همکاران سايت هاي مدافع حقوق زنان ، امير يعقوب علي روزنامه نگار روزنامه اعتماد و همکار سايت تغيير براي برابري و نيکزاد زنگنه وبلاگ نويس ” نيک نوشت ” در تاريخ ۱۱ ارديبهشت بازداشت شدند . همچنين سجاد خاکساري خبرنگار مجله توقيف شده ” قلم معلم ” در تاريخ ۶ ارديبهشت در پي شرکت در تظاهرات معلمان در برابر مجلس شوراي اسلامي بازداشت شد .
(گزارشگران بدون مرز ۲۲/۲/۸۸)

۱۴ ـ سازمان عفو بين الملل و انجمن پزشکان مدافع حقوق بشر با انتشار بيانيه هائي خطاب به مقامات ايران خواستار آزادي آرش و کاميار علائي شدند. آرش و کاميار علائي، دو پزشک متخصص مبارزه با ايدز، سال گذشته به اتهام عضويت در “شبکه براندازي نرم” به ترتيب به ۶ و ۳ سال زندان محکوم شدند. سازمان عفو بين الملل بار ديگر از مقامهاي جمهوري اسلامي درخواست کرد، برادران علائي را که به اتهامي مشابه رکسانا صابري در زندان بسر مي برند، نيز آزاد کند. انجمن پزشکان مدافع حقوق بشر از مقامهاي ايران خواستند که اتهام عليه اين دو برادر را لغو کرده و هر چه سريع تر آنها را آزاد کند. مدير انجمن پزشکان مدافع حقوق بشر گفته است برادران اعلائي صرفا به دليل همکاري شان با جوامع پزشکي جهاني دستگير شده اند. روز گذشته تعدادي از مدافعان حقوق بشر با تجمع مقابل دفتر حافظ منافع ايران در واشنگتن، خواستار آزادي برادران علائي شدند.
(راديو زمانه ۲۳/۲/۸۸)

۱۵ ـ ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه اي اعلام کرد: ايران بايد هفت تن از رهبران محبوس جامعه بهائيان را به سرعت آزاد کند و يا بي درنگ آنها را محاکمه کند تا بتوانند در يک روند منصفانه و علني در مقابل اتهام هاي جدي که عليه شان مطرح شده از خود دفاع کنند. فريبا کمال آبادي، مهوش ثابت، جمال الدين خانجاني، عفيف نعيمي، سعيد رضائي، بهروز توکلي و وحيد تيزفهم رهبران محفل ملي بهائيان يکسال پيش توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به زندان اوين منتقل شدند. معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر مي گويد: يکسال است که اين رهبران بهائي در زندان پژمرده شدند بدون آنکه به وکيلي دسترسي داشته باشند و يا نشاني از تاريخ محاکمه ببينند. وي مي افزايد: اتهام هاي گزارش شده جديد تنها افزونگر ترس آنها از جان خود تحت حکومتي است که بطور سيستماتيک بهائيان را مورد تبعيض قرار مي دهد. حدود ۳۰۰ هزار بهائي در ايران زندگي مي کنند. امروز بهائيان براي تحصيلات عاليه و نيز اشتغال در حوزه هاي بسياري تحت تبعيض قرار مي گيرند. (گويا نيوز ۲۴/۲/۸۸)

۱۶ ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي خطاب به مقامات ايران به ادامه بازداشت آيت الله سيد حسين کاظميني بروجردي اعتراض کرد . در اين بيانيه آمده است . آيت الله بروجردي در زندان يزد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به سلول انفرادي منتقل شده است . وي را مي توان زنداني وجداني بحساب آورد زير تنها به خاطر عقايد مذهبيش در زندان بسر مي برد . سازمان عفو بين الملل خواستهاي خود را به اين شرح طرح کرده است : تحقيق و رسيدگي منصفانه و فوري نسبت به اظهاراتي که گوياي شکنجه ، آزار و اذيت آيت الله بروجردي دارد و انجام بازجويي هابه سبک وسياق عمومي . درخواست از مسئولين زندان براي پايان بخشيدن به حبس انفرادي ايشان ، به روشي که توسط گروه سازمان ملل در مورد بازداشت هاي خودسرانه پيشنهاد شده است . درخواست تعهد به اينکه ايشان ديگر در طول مدت زندان مورد شکنجه و هر گونه آزار و اذيت جسمي قرار نگيرد . درخواست از مسئولين مربوطه براي برخورداري ايشان از امکانات و تجهيزات پزشکي و برخورداري وي از حق داشتن ملاقاتهاي خانوادگي . درخواست فوري براي آزادي هرچه سريعتر آيت الله بروجردي و يارانش که زنداني وجداني بوده اند . دسترسي به وکلاي منتخب خود . در ضمن دادگاه ويژه روحانيت خارج از چاچوب قوه قضائيه عمل مي کند که براي محاکمه روحانيون معترض توسط خميني در ايران تاسيس شد . (اخبار روز ۲۵/۲/۸۸)

۱۷ ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار اطلاعيه اي احمد جنتي دبير شوراي نگهبان را فرا خوانده، تضمين کنند که انتخابات رياست جمهوري ۲۲ خرداد در ايران بدور از هر گونه تبعيض، به ويژه عليه زنان برگزار خواهد شد و در جريان مبارزات انتخاباتي، نامزدها و راي دهندگان، از حقوق خود براي آزادي بيان و اجتماعات برخوردار خواهند بود. عفو بين الملل همچنين از شوراي نگهبان خواسته است، هيچ شهروندي را به دلايلي چون نژاد، رنگ پوست، جنسيت، زبان، دين و خواستگاه اجتماعي يا مواضع عقيدتي سياسي از حق نامزد شدن محروم نکند. عفو بين الملل به ويژه مي خواهد مطمئن شود که هيچ يک از ۴۲ زني که در اين انتخابات ثبت کرده اند، بخاطر جنسيت شان از حضور در رقابتهاي انتخاباتي محروم نگردند. عفو بين الملل در بيانيه خود همچنين از “سرکوب ادامه دار مخالفان سياسي” که به اعتقاد اين سازمان در ماههاي اخير افزايش يافته است، ابراز نگراني کرده است. در اين بيانيه آمده است: عفو بين الملل گزارش هائي را دريافت کرده که بيانگر افزايش موج بازداشتهاي خودسرانه و آزار و اذيت به ويژه اعضاي اقليت هاي ديني، قومي ، دانشجويان، سنديکاليستها و مدافعان حقوق زنان است. بسياري از اين بازداشت شدگان در معرض خطر شکنجه و ديگر بدرفتاري ها قرار دارند.
(دويچه وله ۲۷/۲/۸۸)

۱۸ ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه اي توقيف مجدد روزنامه “ياس نو” را محکوم کرد. در اين اطلاعيه آمده است: روزنامه حزب مشارکت ايران اسلامي يکي از بزرگترين احزاب قانوني مخالف دولت با انتشار اولين شماره خود از سوي هيئت نظارت بر مطبوعات و بنابر در خواست سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران توقيف شد. گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي کند:” ما خواهان باز انتشار فوري «ياس نو » هستيم. يک ماه پيش از برگزاري انتخابات همه احزاب سياسي بايد از امکاناتي برابر و منصفانه در استفاده از رسانه ها و راديو و تلوزيون برخوردار باشند.(گزارشگران بدون مرز ۲۸/۲/۸۸)

۱۹ ـ فدرسيوان جهاني اتحاديه هاي کارگري، فدراسيون بين المللي کارگران حمل و نقل، سازمان آموزش جهاني و اتحاديه بين المللي صنايع مواد غذايي، کشاورزي و خدمات با انتشار بيانيه اي مشترک روز ۵ تير را روز اقدام جهاني با خواست اجراي عدالت براي کارگران ايران اعلام کرده اند. در اين روز در اعتراض به ناديده گرفتن پايه اي ترين حقوق اتحاديه اي کارگران و دستگيريهاي مستمر در ايران، تظاهرات هايي در مقابل سفارتخانه ها و دفاتر نمايندگي رژيم ايران برگزار خواهدشد. اين چهار تشکل بين المللي کارگري در بيانيه منتشره خواهان آزادي فوري و بي قيد و شرط همه فعالين حقوق اتحاديه اي زنداني هستند.(اخبار روز ۲۹/۲/۸۸)


اخبار دانشجويي:
۲۰ ـ يک دانشجوي دختر دانشگاه آزاد شهر رودهن توسط ماموران نيروي انتظامي از ناحيه بيني بشدت مجروح شده و به بيمارستان منتقل گرديده است. نيروي انتظامي با باتوم و گاز اشک آور براي دستگيري دو نفر از دانشجويان دختر به اين دانشگاه حمله کرده بود. افراد نيروي انتظامي با الفاظي رکيک به دانشجويان دختر توهين مي کردند. (جمهوريت ۱۱/۲/۸۸)

۲۱ ـ يکي از دانشجويان دانشگاه اميرکبير که از زندان آزاد شد اعلام کرد: انگشت کورش دانشيار بر اثر شکنجه شکسته شده است. در مدت بازداشت روزي ۲ تا ۴ بار مورد بازجوئي قرار گرفته و تحت شکنجه هاي جسمي و روحي بوده اند. (روز ۱۶/۲/۸۸)

۲۲ ـ در ارتباط با اخبار منتشره در رابطه با دانشجويان در فاصله زماني ۱۶ آذر ۸۶ تا ۱۶ آذر ۱۳۸۷ دست کم ۵۶۱ دانشجو به کميته انضباطي و دادگاهها احضارشده و يا تعليق از تحصيل ، محروميت ، اخراج ، بازداشت و در نهايت با زندان مواجه شده اند . همچنين بر اساس آمار در اين فاصله ۸۲ نفر از دانشجويان زنداني براي آزاد شدن از زندان مبلغ ۸ ميليارد و ۴۴۰ ميليون تومان وثيقه سپرده اند . (جمهوريت ۲۴/۲/۸۸)

توقيف نشريات دانشجويي:
۲۳ ـ نشريه دانشجوئي “هفت نون” به اتهام توهين به مقدسات بدستور هيئت نظارت بر نشريات دانشجوئي دانشگاه صنعتي اصفهان توقيف شد. (اميرکبير ۲۷/۲/۸۸)

۲۴ ـ نشريات دانشجوئي “روزنه” و “گچ پژ” پس از انتشار ۲ شماره بدستور معاونت فرهنگي و به حکم کميته ناظر بر نشريات دانشجوئي دانشگاه علوم پزشکي مشهد براي مدت يکسال توقيف شدند. (اميرکبير ۲۷/۲/۸۸)

دانشجويان: بازداشت شده
۲۵ ـ مسعود دهقان عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير توسط ماموران امنيتي بازداشت شد. منزل نامبرده مورد بازرسي قرار گرفت. ماموران امنيتي بسياري از وسائل شخصي وي را نيز ضبط کردند. اين دانشجو در حالي بازداشت شد که پس ازگذشت هفته ها از وضعيت ۹ دانشجوي بازداشت شده اين دانشگاه هيچ اطلاعي در دست نيست. (اميرکبير ۱/۲/۸۸)

۲۶ ـ مسعود لقمان دانشجوي کارشناسي ارشد رشته ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائي، روزنامه نگار آزاد و سردبير وبسايت روزنامک، با ضرب و شتم توسط نيروهاي امنيتي بازداشت گرديد. (اميرکبير ۱۲/۲/۸۸)

۲۷ ـ عليرضا فيروزي دانشجوي دانشگاه زنجان و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران توسط نيروهاي امنيتي در پارک لاله تهران بازداشت و به زندان اوين منتقل گرديد. نامبرده از متهمان پرونده دانشگاه زنجان است که دو هفته پيش با قرار وثيقه ۵۰ ميليون توماني از زندان آزاد شده بود.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۴/۲/۸۸)

۲۸ ــ علي کلايي فعال دانشجويي و عضو کميته گزارشگران حقوق بشر توسط پليس امنيت در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد. نامبرده در رابطه با پرونده مربوط به بازداشت آذر ۸۶ به دادگاه احضار شده بود . وي در آذر ۸۶ به مدت ۵۰روز در بند ۲۰۹ زنداني بود.
(کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۰/۲/۸۸)

۲۹ ـ حميد ملک زاده دانشجوي کارشناسي ارشد علوم سياسي دانشگاه تهران و مدير مسئول نشريه دانشجويي توقيف شده “توقيف شد” که در روز جهاني کارگر در پارک لاله توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده تاکنون اطلاعاتي از وضعيت نامبرده در دست نيست. (کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۶/۲/۸۸)

دانشجويان: احضار:
۳۰ ـ پيام حيدرقزويني دبير تشکل اسلامي اصلاح طلب دانشگاه بين المللي خميني قزوين و فرهاد کياشمشکي دبير واحد سياسي اين تشکل به اتهام توهين به رئيس حراست در جريان مراسم سخنراني مهدي کروبي و بکار نبردن اسم خدا در سايت خبري اين تشکل، جهت بازجوئي به کميته انضباطي دانشگاه احضار شدند.
(اميرکبير ۲/۲/۸۸)

۳۱ ـ نادر احسني فارغ التحصيل رشته مهندسي منابع طبيعي دانشگاه مازندران و از بازداشت شدگان ۱۶ آذر سال ۸۶ جهت محاکمه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده در روز دانشجو بازداشت و پس از ۶۸ روز با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون توماني از بند ۲۰۹ زندان اوين آزاد شد.
(فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران ۷/۲/۸۸)

۳۲ ـ ميلاد حسيني کشتان دبير فرهنگي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه مازندران به دليل شکايت حراست به کميته انضابطي احضار شد (جمهوريت ۱۸/۲/۸۸)

۳۳ ـ بهاره هدايت و فريد هاشمي از اعضاي شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت، جهت بازجوئي به شعبه ۲ امنيت دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. (اميرکبير ۲۲/۲/۸۸)

۳۴ ـ مهران عباس زاده دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم و امين شجاع عضو شوراي مرکزي اين انجمن براي سومين بار در سه ماه گذشته به کميته انضباطي احضار شدند . تاکنون در رابطه با دستگيري شبنم مددزاده دانشجوي اين دانشگاه طي ۸۵ روز گذشته ۶ نفر از اعضاي انجمن اسلامي به کميته انضباطي احضار شده اند . (اميرکبير ۲۴/۲/۸۸)

۳۵ ـ پس از برگزاري تجمع تريبون آزاد دانشجوئي “براي آزادي” در طي يک هفته اخير بيش از ۱۰ دانشجوي دانشگاه اميرکبير به کميته انضباطي احضار شده اند. همچنين تعداد ديگري از دانشجويان به حراست دانشگاه احضار و توسط نيروهاي امنيتي مورد بازجوئي قرار گرفته اند. (اميرکبير ۲۷/۲/۸۸)

دانشجويان: محاکمه:
۳۶ ـ علي نيکونسبتي مسئول سابق روابط عمومي دفتر تحکيم وحدت در شعبه ۱۰۳۸ دادگاه عمومي تهران با شکايت وزارت علوم محاکمه شد. نامبرده بعلت مصاحبه با خبرگزاري ايلنا در اعتراض به ستاره دار شدن دانشجويان، تعرض مامور حراست دانشگاه کرمانشاه به يک دختر دانشجو و سايتهاي سرکوبگرانه وزارت علوم مورد محاکمه قرار گرفت. (اميرکبير ۲۲/۲/۸۸)

دانشجويان: احکام صادر شده
۳۷ ـ محمد صيادي دبير سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه بوعلي همدان در دادگاه تجديد نظر استان همدان به ۲ سال حبس تعزيري محکوم شد . (آزادنا ۲۱/۲/۸۸)

۳۸ ـ هدايت غزالي دانشجوي رشته روان شناسي در مقطع کارشناسي دانشگاه علامه و صباح نصيري دانشجوي رشته علوم سياسي در مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه تهران از ادامه تحصيل محروم شدند. اين دو دانشجو در تير ماه ۸۶ به اتهام تبليغ عليه نظام و شرکت در تجمع غير قانوني روز جهاني زبان مادري، هر يک به ۱۸ ماه حبس تعزيري محکوم شده بودند، پس از طي کردن دوران محکوميت خود در دي ماه سال ۸۷ از زندان آزاد شدند. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۱/۲/۸۸)

۳۹ ـ مامورين انتظامات و حراست دانشگاه اميرکبير از ورود ۳۵ دانشجوي اين دانشگاه به کلاسهاي درس جلوگيري بعمل آوردند و اعلام کردند ، دانشجويان ممنوع الورود شده اند . دانشجويان دانشگاه اميرکبير با برگزاري تربيون آزاد دانشجويي ” براي آزادي ” نسبت به بازداشت دانشجويان و ممنوع الورود شدن آنها اعتراض کردند.(اميرکبير ۲۲/۲/۸۸)

۴۰ ـ هفت نفر از دانشجويان شرکت کننده در تجمع اعتراضي دانشکده پزشکي دانشگاه زنجان در کميته انضباطي به تذکر شفاهي ، يک نفر توبيخ کتبي ، يک نفر ۶ ماه تعليق معلق و يک نفر ۶ ماه تعليق محکوم شدند. جرم اين ده دانشجو اعتراض به تبعيد دبير انجمن اسلامي دانشجويان اين دانشگاه مي باشد. ( اميرکبير ۲۹/۲/۸۸)

۴۱ ـ سهراب کريمي دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد جنوب تهران در شعبه ۳۰ دادگاه انقلاب تهران به پرداخت دو ميليون و يک صد هزار تومان جزاي نقدي بدل از ۲ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.نامبرده از دانشجوياني است که در ۱۶ آذر ۸۶ در دانشگاه تهران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد و پس از تحمل ۷۶ روز حبس در سلول انفرادي با قرار وثيقه از زندان آزاد شد.(امير کبير ۳۰/۲/۸۸)

دانشجويان: صدور قرار وثيقه
۴۲ ـ اسماعيل سلمانپور، نريمان مصطفوي، حسين ترکاشوند، کورش دانشيار و ياسر ترکمن، ۵ دانشجوي دانشگاه اميرکبير، پس از ماهها بازداشت با قرار وثيقه هاي ۲۰۰ و ۳۰۰ ميليون توماني از زندان آزاد شدند. اين دانشجويان پس از تحمل ماهها سلول انفرادي و شکنجه وحشيانه و بدون هيچ گونه ملاقاتي با خانواده و وکلاي خود، با وثيقه هاي سنگين از زندان آزاد شدند. (اميرکبير ۱۵/۲/۸۸)

۴۳ ـ احمد قصابان دانشجوي دانشگاه اميرکبير پس از ۸۰ روز بازداشت و تحمل فشارهاي شديد نيروهاي امنيتي با قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون توماني از زندان آزاد شد.(اميرکبير ۲۱/۲/۸۸)

جلوگيري از برگزاري مراسم و منحل کردن نهادهاي مدني
۴۴ ـ مقامات امنيتي و انتظامي، با برگزاري مراسم بزرگداشت سالگرد درگذشت دکتر يدالله سحابي از بنيانگذاران نهضت آزادي ايران مخالفت کردند. (ميزان نيوز ۱/۲/۸۸)
۴۵ ـ در هنگام سخنراني مهدي کروبي نامزد رياست جمهوري ، برق مسجد سيدها در شهر اراک توسط مسئولين استان قطع گرديد . عده اي با شعار حمايت از دولت اقدام به ايجاد تشنج در سخنراني کردند .(اعتماد ملي ۱/۲/۸۸)

۴۶ ـ در زمان سخنراني ميرحسين موسوي، نامزد انتخابات رياست جمهوري در سالن بهشتي مشهد، نيروهاي امنيتي اقدام به پرتاب گاز فلفل نمودند. سه نفر دچار مصدوميت شديد شده و به بيمارستان فارابي منتقل شدند. تني چند از حضار نيز دچار مشکل تنفسي و بينائي شدند. (ياري نيوز ۳/۲/۸۸)

۴۷ ـ سخنراني مهدي کروبي دبيرکل حزب اعتماد ملي و نامزد انتخابات رياست جمهوري در دانشکده خبر بدستور آشوري معاونت دانشجوئي دانشکده لغو گرديد. (تريبون ۵/۲/۸۸)

۴۸ ـ نيروهاي امنيتي از برگزاري جلسه “کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه” جلوگيري به عمل آوردند. اين جلسه قرار بود در دفتر مؤسسه حقوقي “راد” متعلق به محمدعلي دادخواه، عضو شوراي عالي نظارت کانون مدافعان حقوق بشر، برگزار شود. نيروهاي امنيتي اعلام کردند: از اين پس هيچ جلسه اي تحت هيچ عنواني نبايد در اين محل برگزار شود. (ميزان نيوز ۹/۲/۸۸)

۴۹ ـ سخنراني اکبر اعلمي کانديداي رياست جمهوري در تالار معلم تبريز بدستور شوراي تامين شهرستان تبريز لغو گرديد. همچنين سخنراني هاي نامبرده در شهرهاي اردبيل ، مشکين شهر و اهر بدليل مخالفت فرمانداران لغو گرديد. (کميته اطلاع رساني ستاد انتخاباتي اکبر اعلمي ۲۴/۲/۸۸)

۵۰ ـ سخنراني مصطفي تاج زاده عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي در دانشگاههاي علوم پزشکي و علم صنعت بدستور حسن آصفري فرماندار اراک لغو گرديد.(نوروز ۳۰/۲/۸۸)

سانسور و توقيف کتاب:
۵۱ ـ چاپ سوم کتاب “زنان خود سوخته” نوشته پروين بختيارنژاد به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي توقيف گرديد. اين کتاب تحقيقي است در خصوص پديده خودسوزي زنان در استانهاي مختلف که در سال ۱۳۸۲ نوشته شده است. (مدرسه فمنيستي ۷/۲/۸۸)

۵۲ ـ بدستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعدادي از ناشران از حضور در بيست و دومين نمايشگاه بين المللي کتاب در تهران محروم شدند . ويستار ، جامه دران ، نسل نوانديش ، ديگر ، آگاه و اختران از جمله ناشراني بودند که اجازه حضور در نمايشگاه به آنها داده نشد . هم چنين به کتابهايي که حتي داراي مجوز بودند ، از جمله کتابهاي هوشنگ گلشيري ، صادق هدايت ، صادق چوبک و چارلز بوکوفسکي نويسنده امريکايي اجازه توزيع ندادند . تعدادي از آثار عباس معروفي ، ابراهيم گلستان ، احمد محمود و حسين شناپور روز قبل از آغاز نمايشگاه کتاب لغو مجوز شدند.(راديو فردا ۲۲/۲/۸۸)

۵۳ ـ دکتر ابراهيم يزدي دبيرکل نهضت آزادي ايران طي نامه اي سرگشاده خطاب به صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام کرد : نزديک به ۳ سال است که وزارت ارشاد براي چاپ کتاب اينجناب تحت عنوان ” بازرگان اسوه صداقت و تقوي ” مجوز صادر نمي کند . اين کتاب توسط انتشار قلم براي دريافت مجوز چاپ به وزلرت ارشاد داده شده است. اما مسئولان مربوطه نه تنها مجوز چاپ صادر نکرده اند ، حتي علت خودداري از صدور مجوز را هم ، نه کتبا و نه شفاها به مسئولان انتشارات قلم ، برغم مراجعات و مکاتبات مکرر ، توضيح نداده اند . (ميزان نيوز ۲۲/۲/۸۸)

۵۴ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جلوي توزيع کتاب ” قايق سواري در تهران” نوشته محمدعلي سپانلو را به جرم چاپ عکس مولف در پشت جلد کتاب گرفته است.(اعتماد ملي ۲۹/۲/۸۸)

۵۵ ـ امير حسين زادگان مدير انتشارات ققنوس گفت: در ۴ سال اخير مميزي و سانسور به همراه اعمال سليقه به اوج خود رسيده است. در دولت نهم مميزي با احتساب اعمال سليقه در زمينه نشر دردسرهاي بسياري را براي ناشران ايجاد کرده و بخش خصوصي نشر را به آستانه ورشکستگي رسانده است. براي نمونه در بخش رمان «بررسان کتاب» بيشترين مميزي و اعمال سليقه را به کار مي برند، هيچ کتابي در اين حوزه ممکن نيست بدون اصلاحي و حذفي موفق به دريافت مجوز شود.(اعتماد ملي ۲۹/۲/۸۸)

۵۶ ـ محمد علي جعفريه مدير نشر ثالث گفت: همه ناشران اين روزها درگير مميزي، آن هم از نوع سليقه اي هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دستگاه عريض و طويلي را براي کنترل و قيچي کردن عرصه فرهنگ دارد. بحث مميزي در تمام اين سال ها هرگز در چارچوب خاصي نگنجيده است و براي همين اين عرصه با روي کار آمدن دولت ها تنگ و فراخ مي شود. اين روزها به مدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سايه مميزي بيش از هر روز گار ديگري بر سر حوزه فرهنگ سايه انداخته است.(اعتماد ملي ۲۹/۲/۸۸)

مطبوعات: احضار روزنامه نگاران
۵۷ ـ روزنامه اعتماد بدليل مصاحبه با ابراهيم نبوي از معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تذکر شديد دريافت کرد . (ايرنا ۷/۲/۸۸)

۵۸ ـ معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به سايت ” ياري نيوزي ” به علت درج خبري با اين عنوان ” معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مديران مسئول روزنامه ها تماس گرفته و از آنها خواسته شده که مطلبي در نقد حضور احمدي نژاد در ژنو منتشر نکنند ” آخرين اخطار را داد . (فارس ۷/۲/۸۸)

۵۹ ـ محمد نعيمي پور مدير مسئول روزنامه هاي توقيف شده ” ياس نو ” و ” روز نو ” به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي با شکايت مدعي العموم جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران احضار شد . (ايسنا ۱۴/۲/۸۸)

۶۰ ـ احمد حسن نژاد ازريل مسئول سرويس اجتماعي و اقتصادي ماهنامه ” تدبير فردا ” و مسئول وبلاگ “مازار نيوز” جهت محاکمه به شعبه دوم خرداد کيفري تبريز احضار شد . (ساوالان سسي ۲۰/۲/۸۸)

۶۱ ـ امير بابکري مدير مسئول نشريه توقيف شده کردي – فارسي ” ريوان ” و معلم تبعيدي از پيرانشهر به شاهين دژ به همراه همسرش به ستاد خبري اداره اطلاعات احضار شدند . وي مدت ۱۶ ماه اخير را در زندان بسر برده بود . (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۰/۲/۸۸)

مطبوعات: بازجويي روزنامه نگاران
۶۲ ـ خانم صبا آذر پيک خبرنگار حوزه مجلس روزنامه « اعتماد» به جرم پوشيدن مانتو کوتاه ( ۴ انگشت بالاي زانو) توسط مامورين گشت ارشاد زن در ميدان ونک تهران با ضرب و شتم بازداشت شد و به مدت ۴ ساعت در بازداشتگاه وزرا مورد بازجويي قرار گرفت.( اعتماد ۲۷/۲/۸۸)

۶۳ ـ حامد عطائي مدير مسئول «آينانيوز» به اتهام نشر اکاذيب با شکايت « موسسه قرض الحسنه و پس انداز جوانان خير» در شعبه پنجم بازپرسي اروميه توسط قاضي حسيني مورد بازجويي قرار گرفت و با قرار کفالت ۶ ميليون توماني آزاد شد.(ساوالان سسي ۲۸/۲/۸۸)

مطبوعات: بازداشت روزنامه نگاران
۶۴ ـ سجاد خاکساري، خبرنگار هفته نامه توقيف شده “قلم معلم” که براي تهيه گزارش و عکس از اعتراض معلمان حق التدريسي به ميدان بهارستان رفته بود، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت گرديد. شعبه دوم دادگاه انقلاب براي آزادي نامبرده مبلغ ۵۰ ميليون تومان قرار وثيقه صادر کرده است. (کانون صنفي معلمان ايران ۸/۲/۸۸)

مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران:
۶۵ ـ محمد صديق کبودند رئيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به اتهام انتشار مطالبي تحريک آميز بر عليه جمهوري اسلامي از طريق سايت ” انسانيت ” با شکايت اداره کل حفاظت اطلاعات ستاد مشتر سپاه پاسداران ، در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه کيفري استان تهران محاکمه شد . لازم به يادآوري است که آقاي کبودوند در دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال زندان محکوم شده و در زندان اوين بسر مي برد ، وي را بدون اطلاع قبلي از زندان به دادگاه بردند . (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۸/۲/۸۸)

مطبوعات: اخراج و بيکاري روزنامه نگاران
۶۶ ـ بدستور ملک زاده مدير عامل ايسکانيوز ۳۰ نفر از خبرنگاران پاره وقت و ۲۰ نفر از خبرنگاران تمام وقت با ۳ تا ۵ سال سابقه ، از کار اخراج شدند . خبرنگاران اخراجي علت اين امر را بيمه نکردن خبرنگاران دانستند و اظهار داشتند : مديريت مي خواهد در هنگام مراجعه بازرسان سازمان تامين اجتماعي کسي در تحريريه حضور نداشته باشد . (ايلنا ۱۳/۲/۸۸)

مطبوعات: توقيف
۶۷ ـ اعظم طالقاني مدير مسئول هفته نامه توقيف شده ” پيام هاجر ” اعلام کرد ، از سال ۷۹ تا حالا بلاتکليفم هنوز منتظر دادگاه هستم . وي افزود تقاضاي يک نشريه ديگر کردم به نام ” رهرو ” که پروانه آن صادر شد اما اجازه چاپ ندادند . هر وقت به معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد مي روم و تقاضاي نشريه مي کنم به من مي گويند که شما مجوز داريد اما اجازه چاپ آن را ندارم . بازي خوبي را پيش مي برند و ما را معلق نگه داشته اند .(ايران دخت ۱۲/۲/۸۸)

۶۸ ـ امتياز هفته نامه ” مردم و جامعه ” به مدير مسئولي رحيم حمزه بدستور هئيت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي لغو گرديد . (اعتماد ملي ۲۴/۲/۸۸)

۶۹ ـ روزنامه “ياس نو” به مدير مسئولي محمد نعيمي پور پس از انتشار يک شماره در دوره دوم، به درخواست قاضي سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران به حکم ملکيان معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد ودبير هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف گرديد. اين روزنامه ۵ سال قبل توقيف شده بود، در اسفند ماه سال گذشته در دادگاه محاکمه و به پرداخت جريمه نقدي محکوم شده بود و براي انتشار مجدد تمامي موانع حقوقي حل شده بود. (امروز ۲۷/۲/۸۸)
۷۰ ـ سايت تحليلي خبري ” فرارو ” به مدير مسئولي محمد حسين خوشوقت فيلتر شد.(تابناک ۳۰/۲/۸۸)

اخبار مربوط به فعالين سياسي، فرهنگي و اجتماعي:
۷۱ ـ کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه با انتشار بيانيه اي خواهان نظارت بين المللي بر انتخابات رياست جمهوري در ايران شده است. دکتر محمد سيف زاده حقوق دان و عضو کميته مي گويد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سال ۱۹۹۴ در کنفرانس اتحاديه بين المجالس شرکت کردند و تمام اصول و ضوابط پيش بيني شده براي تحقق انتخابات آزاد را تصويب کردند. جناح راست حکومت ايران حتا نظارت داخلي را هم از جناح مقابل که تماما احزاب درون حکومتي هستند نمي پذيرد، چه رسد به نهادهاي داخلي مستقل و بالاتر از آن نهادهاي بين المللي. دليل مخالفت اين است که جناح حاکم نمي خواهد هيچ کس جز خودش ناظر بر اعمالش باشد. (دويچه وله ۲/۲/۸۸)

۷۲ ـ نيروهاي امنيتي لباس شخصي در روز ۵ ارديبهشت در تاريکي هوا با استفاده از چندين دستگاه کاميون و لودر اقدام به خاک برداري از قسمت جنوب شرقي گورستان خاوران که تعلق به گورهاي دست جمعي دارد و سپس خاک ريزي جديد در آن مکان کردند . خانواده هايي که به گورستان مذکور مراجعه کرده بودند ، ضمن مشاهده ي آثار حرکت ماشين هاي سنگين و هم چنين خاک ريزي در اين نقطه ، قسمت هايي از اسکلت اجساد را که در خاک برداري منتقل نشده بودند و به سطح زمين آمده بودند را مشاهده کردند .اجساد به مکان نامشخصي انتقال پيدا کرده اند و خانواده ها هيچ اطلاعي از محل جديد ندارند . گورستان خاوران محل دفن هزاران زنداني سياسي قتل عام شده در تابستان ۱۳۶۷ است . (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۱/۲/۸۸)

۷۳ ـ دکتر محمد حسن جعفري سهاميه استاد دانشکده خبر بدستور روح الله احمدزاده کرماني رئيس دانشکده از کار اخراج شد.اين دانشکده وابسته به خبرگزاري جمهوري اسلامي است.طي ۳ سال اخير اکثر استادان صاحب نام و ممتاز اين دانشکده که با باند حاکم همراه نبوده اند،از کار برکنار و از تدريس محروم شده اند.(فرارو۳۰/۲/۸۸)

۷۴ ـ شوراي نگهبان ۴۷۲ نفر از نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را رد صلاحيت کرد. لازم به ياد آوري است که همه ۴۲ زن داوطلب به همراه برخي از نمايندگان سابق مجلس شوراي اسلامي همچون اکبر اعلمي نماينده دوره ششم و هفتم تبريز و قاسم شعله سعدي نماينده سابق شيراز رد صلاحيت شدند.
(ايسنا ۳۰/۲/۸۸)

احضار فعالين سياسي، فرهنگي، اجتماعي به دادگاهها:
۷۵ ـ محمد اوليائي فرد وکيل دادگستري و فعال حقوق بشر به علت اطلاع رساني در خصوص وضعيت ۳ تن از دانشجويان بازداشت شده سابق، به اتهام نشر اکاذيب و افترا، با شکايت مدعي العموم به شعبه يک دادياري ويژه امنيت دادگاه انقلاب تهران احضار شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۷/۲/۸۸)

۷۶ ـ عبدالله رمضان زاده عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت به علت انتقاد از دولت احمدي نژاد با شکايت معاون حقوقي رئيس جمهور به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران احضار شد.(قلم نيوز ۱۵/۲/۸۸)

۷۷ ـ شيوا سبحاني از فعالين کارگري و از بازداشت شدگان روز جهاني کارگر به اداره حراست مخابرات استان کردستان احضار شد.(شبکه همبستگي کارگري ۳۱/۲/۸۸)

بازجويي فعالين سياسي، فرهنگي، اجتماعي:
۷۸ ـ پدر و مادر ميلاد اسدي عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت به همراه مادر نريمان مصطفوي دانشجوي بازداشت شده دانشگاه امير کبير، از بازداشت شدگان لحظه تحويل سال در مقابل زندان اوين، در شعبه ۲ امنيت دادگاه انقلاب مورد بازجوئي قرار گرفتند. (اميرکبير ۲۲/۲/۸۸)

بازداشت فعالين سياسي، فرهنگي، اجتماعي:
۷۹ ـ مهدي معتمدي مهر عضو دفتر سياسي نهضت آزادي ايران و عضو کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، به اتهام اقدام عليه امنيت کشور توسط مامورين امنيتي دادگاه انقلاب تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين تهران منتقل گرديد. منزل وي مورد بازرسي قرارگرفت، کامپيوتر لپتاپ و تعداد زيادي لوح فشرده و اوراق شخصي معتمدي را ضبط کرده و با خود بردند.(ميزان نيوز ۱/۲/۸۸)

۸۰ ـ نقي احمدي آذر عضو انجمن نويسندگان ايران و از فعالين فرهنگي آذربايجاني توسط مامورين اداره اطلاعات تبريز بازداشت گرديد.(ساوالان سسي ۲/۲/۸۸)

۸۱ ـ علي عبادي ۶۰ ساله از زندانيان سياسي دهه ۶۰ به همراه فرزندش توسط مامورين اداره اطلاعات در مشهد دستگير شدند . منزل وي مورد بازرسي قرار گرفت ، مامورين امنيتي آلبوم عکس خانوادگي ، کتابها ، کامپيوتر ، سي دي و ساير وسايل را ضبط کرده و با خود بردند .
(فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران ۸/۲/۸۸)
۸۲ ـ پدر و مادر رضا يونسي عضو سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير ۱۰ روز پيش توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند . تاکنون نيز هيچ اطلاعي از وضعيت آنان در دسترس نيست.(اميرکبير ۱۱/۲/۸۸)

۸۳ ـ رسول بداقي عضو هيئت مديره کانون صنفي معلمان تهران، در پي حضور در تجمع معلمان در برابر وزارت آموزش و پرورش توسط ماموران امنيتي بازداشت شد. (کميته دانشجوئي دفاع از زندانيان سياسي ۱۴/۲/۸۸)

۸۴ ـ محمد مصطفايي وکيل مدافع امير خالقي و صفر انگوتي که براي پي گيري وگرفتن دستور توقف اجراي حکم اعدام موکلينش به قوه قضائيه رفته بود تا با عليرضا جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه مذاکره کند ، براي مدت چند ساعت بازداشت شد . اين دو متهم در سن ۱۶ سالگي مرتکب قتل شده اند.
(کانون زنان ايران ۱۵/۲/۸۸)

۸۵ ـ محمود باقري عضو کانون صنفي فرهنگيان ايران گفت: حدود ۱۵۰ نفر از معلمان که براي گفتگو با عليرضا علي احمدي وزير آموزش و پرورش در مقابل اين وزارتخانه تجمع کرده بودند، توسط نيروهاي امنيتي مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. ۶ نفر از معلمان بازداشت شدند. معلمان خواستار اجراي قانون خدمات کشوري و استاندارد سازي مدارس هستند. (کانون زنان ايران ۱۵/۲/۸۸)

۸۶ ـ به علت سفر سيد علي خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي به استان کردستان درتمام شهرهاي اين استان دست کم يک هفته است که تدابير شديد امنيتي کم سابقه اي برقرار است که تا حدي زيادي زندگي روزمره شهروندان اين استان را مختل کرده است . بيش از ۴۵ نفر بازداشت شده اند. پست بازرسي شبانه و استقرار پاسداران و بسيجيان در سطح شهر و بخصوص در محلات افزايش محسوسي داشته است.نيروهاي سپاه پاسداران بيش از ۳۰۰ دستگاه خودروي دولتي متعلق به ادارات را از هفته گذشته توقيف کرده و در اختيار تيم هاي حفاظتي قرار داده اند.(روز ۱۶/۲/۸۸)

۸۷ ـ سامان پرويزي، اکام پرويزي، ادريس پرويزي، قهرمان پرويزي و کيهان پرويزي از اهالي روستاي “الک” از توابع شهرستان کامياران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۷/۲/۸۸)

۸۸ ـ چيا رحيمي ۲۲ ساله اهل روستاي صلوات آباد از توابع سنندج توسط نيروهاي امنيتي با ضرب و شتم بازداشت گرديد. جواد مارابي وکيل دادگستري توسط نيروهاي امنيتي در شهرستان کامياران بازداشت شد . خالد غلامي اهل روستاي پلنگان از توابع کامياران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد .وريا نقشبندي از فعالان کارگري شهر مريوان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد.مسلم خاطري ، زاهد قيادي و انور رستمي از اهالي روستاي شاهين از توابع کامياران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند . (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۰/۲/۸۸)

۸۹ ـ سهيل صادقي و يونس قادري توسط نيروهاي امنيتي شب گذشته در شهرستان پاوه از توابع کرمانشاه بازداشت شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۳/۲/۸۸)

فعالين سياسي، فرهنگي، اجتماعي : احکام صادر شده توسط دادگاهها:
۹۰ ـ صديقه فلاحت زاده ۴۰ ساله به جرم سفر به عراق و ملاقات با برادرانش در قرارگاه اشرف، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي محمد مقيسه اي به ۸ سال زندان محکوم شد. صديقه فلاحت زاده در ۲۶ بهمن توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به سلولهاي انفرادي بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد. منزل وي مورد بازرسي قرار گرفت، کامپيوتر، سي دي ها، آلبوم عکس خانوادگي و کتابها را ماموران وزارت اطلاعات با خود بردنده اند.(فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران ۱۱/۲/۸۸)

۹۱ ـ جعفر اقدامي زنداني سياسي سابق و از همکاران ” مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ” به اتهام ارتباط با اپوزيسيون در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزيري محکوم شد . وي ۹ ماه پيش در تاريخ ۸ شهريور ۸۷ در جريان تجمع خانواده هاي بازماندگان قتل عام سال ۶۷ در گورستان خاوران بازداشت و در بند ۲۰۹ زندان اوين بسر مي برد . نامبرده قبلا به مدت ۴ سال در زندان بوده و در سال ۸۶ از زندان آزاد شده بود .
(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۷/۲/۸۸)

۹۲ ـ کبري بنازاده اميرخيزي ۵۶ ساله از زندانيان سياسي بند ۲۰۹ زندان اوين در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضي محمد مقيسه اي به ۵ سال حبس و تبعيد به زندان گوهردشت کرج محکوم شد . در حاضر دو برادر نامبرده بنامهاي حميد و اصغر بنا زاده در بند ۴ زندان گوهردشت بدليل ديدار با اعضاي خانواده شان در قرارگاه اشرف در کشور عراق ، به دو سال زندان محکوم شده اند و در زندان بسر مي برند .
(فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران ۲۴/۲/۸۸)

۹۳ ـ محمد قادري اهل بوکان به اتهام تبليغ عليه نظام در دادگاه انقلاب مهاباد به ۴ ماه حبس تعزيري محکوم شد . نامبرده روز گذشته بازداشت و جهت اجراي حکم به زندان بوکان منتقل گرديد . (موکريان نيوز ۲۴/۲/۸۸)

۹۴ ـ ابراهيم رحماني و محمد ابراهيمي اهل کامياران به جرم ارتباط با احزاب کردي در دادگاه انقلاب سنندج هرکدام به ۵ سال حبس تعزيري محکوم شدند. نامبردگان از آذر ماه گذشته در بازداشت بسر مي بردند.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۶/۲/۸۸)

۹۵ ـ احمد نموئي اهل شهرستان سلماس به اتهام ارتباط با گروههاي مخالف در دادگاه انقلاب مهاباد به ۱۵ سال حبس تعزيري محکوم شد. دادگاه انقلاب اسلامي اجازه اختيار وکيل و اعتراض به حکم صادره بدوي را به اين متهم نداده است.( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۸/۲/۸۸)

صدور قرار وثيقه براي آزادي زندانيان سياسي:
۹۶ ـ فرهاد حاج ميرزايي پس از تحمل ۱۶ ماه بازداشت موقت با قرار وثيقه ۴۳۰ ميليون توماني از زندان آزاد شد . (وبلاگ آزادي – برابري ۱۹/۲/۸۸)

۹۷ ـ رامين صادقي اصل از فعالين آذربايجاني پس از تحمل ۸۷ روز بازداشت موقت به قيد وثيقه از زندان اردبيل آزاد شد. (ساوالان سسي ۲۴/۲/۸۸)

۹۸ ـ عليرضا فيروزي ، زانيار احمدي و محمود ايران مهر از بازداشت شدگان مراسم روزجهاني کارگر در پارک لاله با قيد وثيقه و کفالت از بند ۲۴۰ زندان اوين تهران آزاد شدند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۸/۲/۸۸)

۹۹ ـ طاها ولي زاده از فعالين کمپين يک ميليون امضاء، به همراه عيسي عابديني و ابوذر خادمي با توديع ۵۰ ميليون تومان کفالت و علي پيري بدون توديع کفالت از زندان اوين آزاد شدند.اين چهار نفر از بازداشت شدگان مراسم روز جهاني کارگر بودند.(تغيير براي براي ۳۰/۲/۸۸)

اخبار مربوط به زندانيان سياسي:
۱۰۰ ـ ماموران امنيتي بند ۲۰۹ زندان اوين از ملاقات عبدالفتاح سلطاني، شيرين عبادي و مهناز پراکند با رکسانا صاري براي تنظيم وکالتنامه جلوگيري بعمل آوردند. (کانون مدافعان حقوق بشر ۱/۲/۸۸)

۱۰۱ ـ يوسف رحماني پور از زندانيان سياسي در زندان مرکزي شهر مهاباد در اعتراض به عدم رسيدگي به پرونده خود و ناعادلانه بودن حکم از ۳ روز پيش در اعتصاب غذا بسر مي برد . نامبرده در ۲ پرونده جداگانه به اتهام همکاري با يکي از احزاب کردي به ۳ سال زندان و به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به ۲ سال حبس محکوم شده است . (فعالان حقوق بشر در ايران ۱/۲/۸۸)

۱۰۲ ـ خانواده هاي ۹ نفر از دانشجويان زنداني دانشگاه امير کبير طي نامه اي سرگشاده خطاب به احمدي نژاد رئيس جمهور ، جمهوري اسلامي ايران اعلام کردند . واقعيت تلخ آن است که حاصل چهار سال صدرات شما بر قوه مجريه چيزي جز دستگيري فرزندان ما در دانشگاه به جرم انتقاد نبود ، علت نگارش اين نامه تداوم بازداشت فرزندانمان در زندان است .در ادامه اين نامه آمده است : آقاي احمدي نژاد در روزهاي گذشته شما به طور شخصي خواهان بررسي پرونده رکسانا صابري شده ايد و از سوي ديگر بارها از نقض حقوق فلسيطنيان و ساير افراد دردمند جهان گلايه کرده ايد . بي شک ما نيز از تلاش براي آزادي صابري و هر گونه احقاق حق مظلومان جهان خوشحال مي شويم ، اما چرا اين اقدامات شما تنها متوجه شهروندان ساير کشورهاي جهان است چرا از تضييع حقوق فرزندان اين مملکت توسط عوامل تحت امرتان جلوگيري نمي کنيد ؟ چرا بايد دانشجويان اميرکبير به جرم انتقاد در زندان باشند ؟ مگر فرزندان جوان و بي گناه ما شهروند نيستند ؟ چرا بايد جوانان ارزشمند اين کشور روزهاي جواني را در سلولهاي انفرادي زندان اوين بگذرانند ؟ چرا ما مادران حتي اجازه يک ديدار با آنها را طي دو ماه نداشته ايم ؟ بارها براي ديدار عزيزانمان تلاش کرديم و جلوي زندان اوين و دادگاه انقلاب رفتيم اما چيزي جز جواب سربالا نشنيديم . اجازه ملاقات داده نمي شود . خانواده هاي دانشجويان زنداني ترکاشوند ، ترکمن ، توکلي ، حکيم زاده ، دانشيار ، دهقان ، قصابان ، مشايخي و مصطفوي . (اميرکبير ۴/۲/۸۸)

۱۰۳ ـ دکتر هاني يازرلو پدر دانشجوي زنداني حامد يازرلو اعلام کرد: حامد کارشناس ارشد مهندسي هوا فضا دانشگاه امير کبير در تاريخ دوم اسفند ماه ۸۷ بدستور شعبه سوم امنيت دادگاه انقلاب بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است. از زمان بازداشت ممنوع الملاقات است و از حق تماس تلفني با خانه هم محروم مي باشد. برادر ديگر اين دانشجو بنام هود يازرلو از ۱۵ آبان در زندان بسر مي برد. لازم به ياد آوري است که پدر و مادر اين دو دانشجوي زنداني هاني يازرلو و نازيلا دشتي از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ به جرم فعاليت سياسي در زندان بوده اند. گفتني است که برادر خانم دشتي در سال ۱۳۶۰ و خواهرش در تابستان ۱۳۶۷ به جرم سياسي اعدام شده اند.( کميته گزارشگران حقوق بشر ۵/۲/۸۸)

۱۰۴ ـ رکسانا صابري بعد از محکوم شدن به ۸ سال زندان ، در اعتراض به حکم صادره از دو هفته پيش در زندان اوين در اعتصاب غذا بسر مي برد . رضا صابري پدر اين خبرنگار اعلام کرد ، دخترش به اعتصاب غذا پايان داده است . (بي بي سي ۱۶/۲/۸۸)

۱۰۵ ـ آيت الله کاظميني بروجرودي از روز ۱۵ اريبهشت در زندان يزد دست به اعتصاب غذا زده است . اين زنداني عقيدتي از بند عمومي ، به سلول انفرادي منتقل شده است . (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۷/۲/۸۸)

۱۰۶ ـ محمد خاکساري مدير مسئول هفته نامه توقيف شده قلم معلم و ثريا دارابي سردبير اين هفته نامه با انتشار نامه اي خطاب به دبير کل آموزش بين الملل اعلام کردند : فرزندمان سجاد خاکساري ، خبرنگار قلم معلم از سال ۱۳۸۵ تاکنون سه بار دستگير و زنداني شده است . آخرين بار از تاريخ ۶/۲/۸۸ به اتهام اطلاع رساني از تجمع معلمان حق التدريس در جلوي مجلس دستگير و هم اکنون در زندان اوين بسر مي برد ، ۵۰ ميليون تومان قرار وثيقه براي او صادر شده است حتي اجازه ملاقات با او را نداشته ايم .(پيک ايران ۱۸/۲/۸۸)

۱۰۷ ـ مهسا نادري ۱۹ ساله دانشجويي که ۳ ماه پيش به اتهام فعاليت سياسي بازداشت و به سلولهاي انفرادي بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شده ، از سرنوشت وي اطلاعي در دست نيست . اين دانشجو ممنوع الملاقات مي باشد . شايان ذکر است ، محسن نادري پدر مهسا از يکسال پيش به اتهام فعاليت سياسي در حبس بسر مي برد . (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۹/۲/۸۸)

۱۰۸ ـ عبدالعلي مددزاده پدر شبنم و فرزاد مددزاده طي نامه اي خطاب به هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه اعلام کرد : فرزندان اينجناب بيش از ۸۰ روز است که در بازداشت موقت بسر مي برند . از آنجا که در اين مدت طولاني اجازه هيچ گونه ملاقات و يا آگاهي از وضعيت فرزندانم را به من نداده اند و مراجعات هر روزه ي بنده و وکيل فرزندانم تاکنون بي نتيجه مانده است ؛ بشدت نگران سلامتي روحي و جسمي آنها هستم .(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۱/۲/۸۸)

۱۰۹ ـ خانواده هاي ۲۵ نفر از بازداشت شدگان روز جهاني کارگر که براي اطلاع از وضعيت بازداشت شدگان به دفتر سخنگوي قوه قضائيه مراجعه کرده بودند ، موفق به ملاقات نشدند . دادگاه انقلاب به خانواده ها مي گويد به دادسراي امنيت مراجعه کنيد . مسئولين زندان اوين از پذيرش پول براي بازداشت شدگان خودداري مي کنند . خانواده ها دو نامه خطاب به کميسيون اصل ۹۰ و کميسيون امنيت مجلس شوراي اسلامي نوشته اند . مادر طه ولي زاده يکي از بازداشت شدگان مي گويد : هر جا مي رويم به در بسته مي خوريم . هيچ کس به فرياد نمي رسد . رزا دختر مريم محسني يکي ديگر از بازداشت شدگان مي گويد : خواهرم با نامه کتبي آقاي حيدري فرد داديار امنيت داروهاي مادرم را به زندان اوين برده بود ، اما ديشب که مادرم تماس گرفت دارويي به دستش نرسيده بود . (تغيير براي برابري ۲۲/۲/۸۸)

۱۱۰ ـ مادر محمد پور عبداله از دانشجويان طيف چپ که از بهمن ماه گذشته در بازداشت بسر مي برد اعلام کرد: ديروز توانستم با پسرم در زندان قزل حصار ملاقات کنم. متوجه شدم که نمي تواند خوب راه برود. هر چه از او پرسيدم چه شده؟ پاسخي نداد. وقتي شلوارش را بالا زد، ديدم از ۲۸ اسفند که بچه م را در بند ۲۰۹ کتک زدند، تا حالا هنوز پاي اين بچه از زانو به پائين متورم و زخمي است. خودش چيزي در اين مورد نمي گويد اما من مي دانم که در بند ۲۰۹ بشدت بچه من را شکنجه کرده اند. الان دندان درد دارد، به او دارو نمي دهند. من خودم دارو خريدم براي دندان دردش، اما اجازه نمي دهند دارو را به او برسانم.
(کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۷/۲/۸۸)

نقض حقوق اقليتهاي مذهبي:
۱۱۱ ـ منزل مسکوني يحيي هدايتي از بهائيان سمنان طي يک هفته در ۳ نوبت در نيمه هاي شب مورد حمله و سنگ اندازي افراد موتور سوار قرار گرفت . (فعالان حقوق بشر در ايران ۱/۲/۸۸)

۱۱۲ ـ سهيل نصيرزاده، بابک روحي و عزت الله احمديان از بهائيان مشهد به ستاد خبري وزارت اطلاعات احضار شدند. از نامبردگان خواسته اند تا تعهدي را مبني بر عدم شرکت در جلسات مذهبي امضا نمايند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱/۲/۸۸)

۱۱۳ ـ وحدت دانا، شهروند بهائي ساکن شيراز بدستور قاضي رضائي، رئيس شعبه ۱۰ دادگاه انقلاب شيراز توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۵/۲/۸۸)

۱۱۴ ـ سهند علي محمدي ، بخشعلي محمدي و عبادالله قاسم زاده ۳ تن از علويان آذربايجاني در زندان يزد ، در اعتراض به نقض حقوق اوليه خود از طرف مسئولين زندان ، دست به اعتصاب غذا زده اند . مامورين زندان از عبادت عبادالله قاسم زاده در شب هنگام جلوگيري نموده اند ، او را کتک زده و به سلول انفرادي منتقل کرده اند . نامبردگان به ۱۳ سال حبس و تبعيد در زندان يزد محکوم شده اند . (ساوالان سسي ۷/۲/۸۸)

۱۱۵ ـ غلامرضا هرسيني وکيل مدافع دراويش بازداشت شده نعمت اللهي گنابادي اعلام کرد: ۱۲ تن از دراويش گنابادي که از اسفند ماه سال گذشته در زندان اوين بسر مي برند، از زندان آزاد شدند. ۳ تن از دراويش همچنان در زندان بسر مي برند. (راديو زمانه ۱۶/۲/۸۸)

۱۱۶ ـ بدستور شعبه چهارم اجراي احکام اروميه ، حقوق بازنشستگي فاطمه پاکي ۵۸ ساله از نو کشيان مسيحي قطع گرديده است . اين معلم بازنشسته از سوي ماموران وزارت اطلاعات مورد تهديد قرار گرفته است.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۳/۲/۸۸)

۱۱۷ ـ هفت نفر از بهائيان مشهد به اسامي رزيتا واثقي ، نسرين قديري ، سيما رجبيان ، ناهيد قديري ، کاويز نوزدهي ، هومن بخت آور و داور نبيل زاده به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملي در دادسراي انقلاب مشهد محاکمه شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۳/۲/۸۸)

۱۱۸ ـ سيما اشرقي و جلاير وحدت از بهائيان مشهد پس از تحمل ۳ ماه بازداشت در اداره اطلاعات مشهد هر کدام با قرار وثيقه ۱۵۰ ميليون توماني از نزدان آزاد شدند . (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۳/۲/۸۸)

۱۱۹ ـ مهران محمودي ۲۸ ساله از نوکشيان مسيحي به اتهام “توطئه بر عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي” به دادگاه انقلاب اسلامي اروميه احضار شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۷/۲/۸۸)

اخبار فعالان جنبش زنان:
۱۲۰ ـ مريم مالک، دانشجوي ۲۶ ساله و عضو کمپين يک ميليون امضاء که به اتهام اقدام عليه امنيت ملي از طريق تبليغ عليه نظام بازداشت شده بود، پس از ۵ روز با قرار وثيقه ۲۰ ميليون توماني از زندان اوين آزاد شد. (تغييربراي برابري/۲/۸۸)

۱۲۱ ـ پرستو الهياري فعال کمپين يک ميليون امضاء به اتهام اقدام عليه امنيت ملي از طريق فعاليت تبليغي عليه نظام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي مغيثي به يکسال حبس تعزيري محکوم شد.
(تغيير براي برابري ۵/۲/۸۸)

۱۲۲ ـ هانا عبدي به اتهام تبليغ عليه نظام، در شعبه چهارم دادگاه تجديد نظر استان کردستان به پرداخت ۳۰۰ هزار تومان جريمه نقدي محکوم شد. (تغيير براي برابري ۱۰/۲/۸۸)

۱۲۳ ـ جلوه جواهري فعال کمپين يک ميليون امضاء در آخرين ساعت شب توسط مامورين امنيتي بازداشت شد. همسر وي کاوه مظفري در تجمع کارگري پارک لاله بازداشت شده بود . منزل اين فعالين کمپين مورد بازرسي قرار گرفت ، دو کامپيوتر ، تعداد زيادي سي دي ، کتاب و دست نوشته هاي آنها را مامورين امنيتي با خود بردند.(تغيير براي برابري ۱۱/۲/۸۸ )

۱۲۴ ـ نفسيه آزاد از فعالان کمپين يک ميليون امضاء و از بازداشت شدگان ۲۳ خرداد ۸۷ به اتهام تمرد از دستور پليس در شعبه ۱۰۵۴ دادگاه مجتمع قضايي عدالت به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان جزاي نقدي محکوم شد.(تغيير براي برابري ۱۷/۲/۸۸)

۱۲۵ ـ فاطمه مسجدي و مريم بيدگلي از فعالان کمپين يک ميليون امضاء در قم به همراه غلامرضا اسلامي پژوهشگر و مولف حوزه زنان توسط مامورين اداره اطلاعات قم بازداشت شدند و منزلشان مورد بازرسي قرار گرفت .(ميدان زنان ۱۸/۲/۸۸)

۱۲۶ ـ نرگس محمدي رئيس هيات اجرايي شوراي ملي صلح و ثريا عزيز پناه عضو کانون مشارکت براي پاکسازي مين و مدير مسئول ماهنامه راسان در فرودگاه بين المللي خميني تهران ممنوع الخروج اعلام شدند . نامبردگان قرار بود در نشست جهاني زنان در گواتمالا شرکت کنند . محور سخنراني نرگس محمدي ” نقش زنان در دمکراسي در ايران ” و محور سخنراني ثريا عزيز پناه ” نقش زنان در دمکراسي در خاورميانه ” بود . (کانون مدافعان حقوق بشر ۱۸/۲/۸۸)

۱۲۷ ـ خديجه مقدم از فعالان کمپين يک ميليون امضاء در دفتر معاون امنيت دادسراي عمومي و انقلاب تهران توسط مامورين وزارت اطلاعات مورد بازجويي قرار گرفت . به نسرين ستوده وکيل مدافع ، خديجه مقدم اجازه ورود به اتاق بازجويي را ندادند . (تغيير براي برابري ۲۱/۲/۸۸)

۱۲۸ ـ نسرين ستوده وکيل دادگستري ، فعال جنبش زنان و از بازداشت شدگان ۲۳ خرداد ۸۷ به اتهام اخلال در نظم عمومي جهت محاکمه به دادگاه انقلاب تهران احضار شد . (مدرسه فمنيستي ۲۲/۲/۸۸)

۱۲۹ ـ مريم مالک از اعضاي کمپين يک ميليون امضاء در دادگاه امنيت انقلاب توسط مامورين وزارت اطلاعات مورد بازجويي قرار گرفت . به وکيل نامبرده اجازه ورود به جلسه بازجويي را ندادند . (تغيير براي برابري ۲۲/۲/۸۸)

۱۳۰ ـ فاطمه مسجدي و مريم بيدگلي از فعالان کمپين يک ميليون امضاء در قم پس از تحمل ۱۲ روز بازداشت موقت از سلول انفرادي زندان لنگرود قم آزاد شدند.نامبردگان در مدت بازداشت ممنوع الملاقات بودند و از دسترسي به وکيل مدافع محروم بودند. ( کانون زنان ايراني ۲۹/۲/۸۸ )
اخبار کارگري:
۱۳۱ ـ داوود رضوي عضو هيئت مديره سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه و از بازداشت شدگان سال ۸۴ در شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب و با تائيد شعبه ۳۶ دادگاه تجديدنظر به يک سال حبس تعليقي محکوم شد. (سلام دمکرات ۱/۲/۸۸)

۱۳۲ ـ مراد پناهي از فعالين کارگري اخراج شده کارخانه ايران خودرو، به اتهام تشويش اذهان عمومي، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (سلام دمکرات ۱/۲/۸۸)

۱۳۳ ـ عليرضا محجوب دبير کل خانه کارگر گفت : ۴۰۰ بنگاه توليدي تعطيل و ۲۰۰هزار کارگر از بيکار شدند .(ايلنا ۱/۲/۸۸)

۱۳۴ ـ کارگران کارخانه ” آذر آب ” اراک مدت ۸ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند . (سلام دمکرات ۱/۲/۸۸)

۱۳۵ ـ بيش از ۴۰۰ تن از کارگران کارخانه صنعتي مخابراتي راه دور ايران مدت ۶ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران براي اعتراض به عدم دريافت حقوق و عيدي و مطالبات ۲ سا گذشته در ميدان پيام شيراز دست به تجمع زدند.(فارس ۷/۲/۸۸)

۱۳۶ ـ صديق خسروي، خسرو بوکاني، عمر اسماعيل پور، ابراهيم اسماعيل پور، اسعد مولو پور، جليل شريفيان، خليل شريفيان و مصطفي شريفي از فعالين کارگري و از اعضاي کميته هماهنگي براي ايجاد تشکيلات کارگري به حفاظت اطلاعات کردستان احضار و مورد بازجوئي قرار گرفتند. ماموران امنيتي با تهديد، از کارگران خواسته اند تا در مراسم روز جهاني کارگر شرکت نکنند. (کميته هماهنگي براي ايجاد تشکيلات کارگري ۷/۲/۸۸)

۱۳۷ ـ ماموران امنيتي به مراسم مستقل روز جهاني کارگر در پارک لاله تهران حمله کرده و اقدام به ضرب و شتم شرکت کنندگان در مراسم نمودند. در اين مراسم بيش از ۱۰۰ نفر از فعالين کارگري، دانشجوئي، زنان و کار کودکان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. اسامي تعدادي از بازداشت شدگان به شرح زير است:
جعفر عظيم زاده رئيس هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران، منصور حيات غيبي عضو هيئت سنديکاي کارگران شرکت واحد تهران و حومه، شاپور احساني راد نماينده اخراجي کارخانجات نورد و پروفيل ساوه، عليرضا ثقفي مدير مسئول ماهنامه توقيف شده راه نو ، کاوه مظفري، امير يعقوبعلي، پوريا پورشتاره، نيکزاد زنگنه و طاها ولي زاده از فعالين کمپين يک ميليون امضاء، محسن ثقفي، مريم محسني، شريفه محمدي، لاله محمدي، سعيد يوزي، بهرام عابديني، بهروز خباز، فايق کيخسروي، سعيد مقدم، فاطمه شاه نظري، پروانه قاسميان، محمد فرجي، زانيار احمدي، غلامرضا خاني، فرج الله سعدي، نجما رنجبران، علي معدب، سعيد سجودي، جمال سيدعلي، سيروس رهياد، حميد قرباني، سيدجواد موسوي، داريوش عسگري، يونس ارژنگ، علي پارسا، ابوذر خادمي، سيد غفور ميرزايي، غلامحسين رجبي، سجاد سبز علي پور، ميثم جعفرنژاد، مهدي زلال، احد عسگري، رحمان علي دوستي، نعمت ابراهيم نژاد، همايون جابري، يونس ارژنگ، بهنام ابراهيم زاده، احمد داودي، يونس عبدي، محمد اشرفي، اميد شفيعي، مهران يزدي، صالح کياآبادي، مهدي شانديز فراهاني، سيروس فتحي، عين الله بصيري، اسدالله پور فرهاد، محسن احمدي، اسماعيل اصحابي، حسين مير بهاري ، فاطمه اقدامي، مريم مير بهاري ، افسانه عظيم زاده، بهناز فرمانفر، مريم يميني فر، نرگس رحيمي، زري رستمي، سميه نوتيي، ايسان ضرفام، نسرين عليزاده، محمد لطفي.(فعالان حقوق بشر در ايران، کميته دانشجوئي دفاع از زندانيان سياسي، کميته گزارشگران حقوق بشر، تغيير براي برابري، کانون صنفي معلمان تهران و روزنامه سرمايه ۱۱،۱۲،۱۶،۲۹/۲/۸۸)

۱۳۸ ـ اسعد ابراهيمي کارگر شرکت لوله سازي و از فعالان انجمن ” کار کودکان ” به همراه مهدي آميزش دانشجوي اخراجي رشته روانشناسي عمومي از شهرري و عضو انجمن ” کار کودکان ” در مراسم روز جهاني کارگر توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند . دهها تن از فعالين کارگري ، فرهنگي و دانشجويي در مراسم روز جهاني کارگر توسط نيروهاي امنيتي در پارک لاله تهران دستگير شدند.
(کميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي ۱۲/۲/۸۸)

۱۳۹ ـ شب بو خليلي ، شيوا سبحاني ، فرزام عبدي ، فواد کيخسروي ، بابک باجلاني و منصور کريميان از بازداشت شدگان مراسم روز کارگر در سنندج هر کدام با قرار وثيقه ۲۶ ميليون توماني از زندان آزاد شدند.(کميته هماهنگي براي کمک به ايجاد تشکل هاي کارگري ۱۲/۲/۸۸)

۱۴۰ ـ هما اژدرنيا و خانم عسگري به همراه فرزند خردسالش از بازداشت شدگان روز جهاني کارگر با قرار وثيقه از زندان آزاد شدند . (مدرسه فمنيستي ۱۲/۲/۸۸)

۱۴۱ ـ بيش از ۹۰ کارگر کارخانه شيميايي کرم کيميکال ساري مدت يکسال است که حقوق دريافت نکرده اند . عيدي ، پاداش و بن ۵ ساله کارگران پرداخت نشده است ، همچنين مدت ۳ ماه است که دفترچه بيمه هاي درمان کارگران تمديد نمي شود . کارگران براي اعتراض در مقابل استانداري دست به تجمع زدند .
(ايلنا ۱۳/۲/۸۸)
۱۴۲ ـ حسين اکبري مسئول بخش کارگري نشريه توقيف شده نامه ، رئيس کميسيون تشکيلات شوراي ملي صلح و کارگر بازنشسته قالب سازي ، ستار اميني ، محمد گيلاني ، عبدالله وطن خواه ، حسن شفا ، حميد شرفي ، عزيز ياري ، مصطفي حاتمي ، ناصر ابراهيمي ، جمشيد رجبي ، داود ميرزايي ، عزيز محمدي ، نبي معروفي ، اسدالله اقبالي و نودهي کارگران عضو تعاوني مسکن فلزکار و مکانيک از بازداشت شدگان روز جهاني کارگر از بند عمومي زندان اوين به سلولهاي انفرادي بند ۲۴۰ منتقل شدند.لازم به ياد آوري است که خانواده اين ۱۵ نفر طي نامه اي خطاب به رئيس قوه قضائيه اعلام کردند: اين کارگران در روز ۱۱ ارديبهشت در محل تعاون مسکن واقع در نعمت آباد توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده اند. حيدري فرد قاضي دادگاه انقلاب با آزادي کارگران بازداشت شده مخالفت مي کند و از ۱۶ ارديبهشت تماس تلفني بازداشت شدگان با منزلشان قطع شده است.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۴/۲/۸۸)

۱۴۳ ـ حسين کوه خواهي عضو هئيت رئيسه کانون هماهنگي شوراي اسلامي کار کرج گفت : ۴۵ کارگر شرکت توليدي فنر مدت ۵ ماه است که حقوق نگرفته اند . وي افزود : عيدي ، بن و پاداش اين کارگران پرداخت نشده است . (ايلنا ۱۳/۲/۸۸)

۱۴۴ ـ عيد علي کريمي دبير اجرائي خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد: از سال ۱۳۷۶ تا کنون صد واحد صنعتي در استان قزوين تعطيل شده است. در خال حاضر ۶۰ هزار کارگر استان بلاتکليف هستند زيرا سوابق کاري آنها بين ۱۸ تا ۲۹ سال است و هنوز نمي توانند بازنشسته شوند. (ايلنا ۱۵/۲/۸۸)

۱۴۵ ـ يک کارگر ۲۷ ساله که در روستاي سمس واقع در اطراف رشت مشغول کار بود بر اثر برق گرفتگي جان خود را از دست داد .(قدس ۲۰/۲/۸۸)

۱۴۶ ـ محمدرضا مددي مسئول روابط عمومي نيروگاه برق حرارتي قم گفت: بر اثر انفجار در نيروگاه برق حرارتي قم ۲ نفر از کازشناسان کشته شدند. (فارس ۲۲/۲/۸۸)

۱۴۷ ـ در طبقه دوم شرکت زندلاستيک قزوين تعدادي خانم کارگر را به صورت مخفيانه و روز مزد با حقوق خيلي کم بدون بيمه ، سنوات ، عيدي ، پاداش و مابقي مزايا به کار گرفته اند . هزينه اياب و ذهاب ، نهار ، حتي ماسک و دستکش از اين کارگران دريغ مي شود . (ايلنا ۲۳/۲/۸۸)

۱۴۸ ـ رضا رخشان مسئول روابط عمومي سنديکاي شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه به اتهام تبليغ عليه نظام و ايجاد آشوب به شعبه دوم بازپرسي دادسراي شهرستان شوش احضار شد.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۸/۸/۸۸)

۱۴۹ ـ ايرج محمدي نوره کارگر برق ساختماني توسط مامورين اداره اطلاعات شهر سنندج بازداشت شد.
( اتحاديه آزاد کارگران ۲۸/۲/۸۸)

۱۵۰ ـ عيد علي کريمي دبير اجرايي خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد: ۴۰ کارگر شرکت قارچ نمونه مدت ۶ ماه است که حقوق نگرفته اند در حاليکه اين شرکت مشکل نقدينگي ندارد.(ايلنا ۲۸/۲/۸۸)

۱۵۱ ـ عيد علي کريمي دبير اجرايي خانه کارگر استان قزوين گفت: ۸۰ کارگر شرکت قفل ايران مدت ۳ ماه است که حقوق نگرفته اند.وي افزود:اين شرکت مشکل نقدينگي ندارد،به نظر مي رسد هدف از نپرداختن حقوق کارگران، قراردادي کردن کارگران رسمي است.(ايلنا ۳۰/۲/۸۸)

قتل مردم توسط نيروهاي انتظامي و امنيتي:
۱۵۲ ـ يک جوان ۳۰ ساله بر اثر تيراندازي مستقيم ماموران گشت نيروي انتظامي در مقابل بانک مسکن شعبه نقليه کرمانشاه کشته شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۵/۲/۸۸)

۱۵۳ ـ عبدالله عزيز عثماني، کاسبکار اهل روستاي کونه خانه از توابع شهرستان پيرانشهر به ضرب گلوله نيروي انتظامي کشته شد.(دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان ۲۹/۲/۸۸)

اخبار مربوط به قتلهاي مشکوک در زندانها:
۱۵۴ ـ شعبه اول بازپرسي ناحيه ۲۸ کارکنان دولت با ارسال احضاريه اي براي خانواده دکتر زهرا بني يعقوب اعلام کرد: براي همه متهمان اين پرونده در خصوص قتل عمد، قرار منع تعقيب صادر شده است. ابوالقاسم بني يعقوب پدر زهرا گفت: معناي اين قرار منع تعقيب اين است که همه متهمان اين پرونده از قتل عمد تبرئه شده اند. زهرا بني يعقوب پزشک ۲۷ ساله، روز ۲۰ مهر ماه سال ۱۳۸۶ توسط ماموران ستاد امر به معروف و نهي از منکر همدان بازداشت و به ستاد منکرات منتقل گرديد. دو روز بعد به شکل مشکوکي در زندان به قتل رسيد. مسئولان زندان اعلام کردند که زهرا خود را حلق آويز کرده و جان باخته است. پدر زهرا گفت: ما بيش از ۲۵۰۰ وکيل در اين کشور داريم، اميدوارم که در برابر اين حکم ناعادلانه سکوت نکنند. (کانون زنان ايراني ۳/۲/۸۸)

قتلهاي مشکوک:
۱۵۵ ـ مجيد محمودي تبريزي ۶۸ ساله از نوکشيان مسيحي پس از تهديد هاي بسيار مبني بر انکار مسيحيت ، در تاريخ ۸/۵/۱۳۸۴ بطور مشکوکي در محل کار خود مورد حمله قرار گرفته و بطرز فجيعي به قتل رسيد . در گزارش پزشکي قانوني کشور که در تاريخ ۱۱/۵/۱۳۸۴ صادر شد ، علت فوت مجيد محمودي تبريزي را پس از معاينه و کالبد شکافي ، شکستگي کليه دنده هاي چپ و راست به علت شدت ضربات وارده و خونريزي وسيع بدنبال صدمات وارده به ريه ها وقلب بدنبال اصابت متعدد جسم برنده نوک تيز اعلام داشتند . به گواه فرزندان مقتول ، اشخاصي با ارسال پيامهاي تهديد آميز از آنان خواسته بودند تا نسبت به پيگيري جريان اين پرونده خودداري نمايند چرا که به صلاح خانواده نمي باشد . (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۳/۲/۸۸)

اجراي حکم سنگسار:
۱۵۶ ـ عليرضا جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه گفت: در اسفند ماه بدستور قوه قضائيه يک مرد ( بنام ولي آزاد ) در رشت سنگسار شده است. (ايسنا ۱۵/۲/۸۸)

محکومين به اعدام:
۱۵۷ ـ رمضان ۳۹ ساله به اتهام سرقت مسلحانه و قتل از سوي شعبه ۵ دادگاه عمومي شهرستان داراب و با تاييد ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد . (اعتماد ۱/۲/۸۸)

۱۵۸ ـ ۹ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر با حکم دادگاه کيفري انقلاب کرمان محکوم به اعدام شدند که حکم ۵ نفر از آنها مورد تاييد مقامات قضايي قرار گرفت.( ايران ۳/۲/۸۸)

۱۵۹ ـ محمد به اتهام قتل رزگار از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد.(ايران ۳/۲/۸۸)

۱۶۰ ـ سعيد به جرم آدم ربائي در شعبه ۱۲۱ دادگاه جزائي استان اصفهان و با تائيد ديوانعالي کشور محکوم به اعدام شد. (ايران ۷/۲/۸۸)

۱۶۱ ـ رضا ۵۶ ساله به اتهام قتل احمد ۷۸ ساله (پدرش) از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد . (قدس ۹/۲/۸۸)

۱۶۲ـ ميلاد ۲۰ ساله به اتهام قتل علي در طي يک درگيري گروهي به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد . (ايسکانيوز ۹/۲/۸۸)

۱۶۳ ـ حبيب ۲۵ ساله به اتهام قتل جواني بنام ” توحيد ” از سوي شعبه ۵ دادگاه کيفري استان خراسان رضوي و با تاييد شعبه ۲۸ ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد . (قدس ۱۴/۲/۸۸)

۱۶۴ ـ اکبر ۲۶ساله به اتهام قتل طبيه ۱۸ ساله (خواهر زنش) از سوي دادگاه کيفري استان فارس و با تاييد شعبه ۲۲ ديوان عالي کشور محکوم به اعدام شد . (اعتماد ۱۶/۲/۸۸)

۱۶۵ ـ امين کارانديش به جرم قتل در شعبه ۵ دادگاه کيفري استان فارس و با تاييد شعبه ۲۷ ديوانعالي کشور به اعدام محکوم شد . نامبرده در زمان ارتکاب جرم مست و ۱۷ ساله بوده است . (روز ۱۶/۲/۸۸)

۱۶۶ ـ مصطفي ۲۰ ساله به اتهام قتل رضا ۴۵ ساله (پدرش) از سوي شعبه ۷۴ دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد . (ايسکانيوز ۱۸/۲/۸۸)

۱۶۷ ـ هاشم ۳۵ ساله به اتهام قتل ميثم ۲۳ ساله از سوي شعبه ۵ دادگاه کيفري استان فارس و با تاييد شعبه ۲۷ ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد . (اعتماد ۱۹/۲/۸۸)

۱۶۸ ـ نويد ۱۸ ساله به اتهام قتل مريم .خ ۳۵ ساله از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد.(ايسکانيوز ۲۰/۲/۸۸)

۱۶۹ ـ بهمن ۳۸ ساله به جرم قتل فرهاد و همسرش مهناز ۲۲ ساله در شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيز محمدي محکوم به دوبار اعدام شد . (ايران ۲۳/۲/۸۸)

۱۷۰ ـ يک مرد ۳۸ ساله به جرم قتل دختر ناتني ۱۶ ساله اش در شعبه ۷۱ دادگاه کيفر استان تهران و با تائيد شعبه ۳۱ ديوانعالي کشور محکوم به اعدام شد. (۲۷/۲/۸۸)

۱۷۱ ـ رکسانا به اتهام قتل سيروس (همسرش) به حکم شعبه ۵ دادگاه کيفري استان فارس و با تاييد ديوان عالي کشور محکوم به اعدام شد . (اعتماد ۲۷/۲/۸۸)

۱۷۲ ـ يک جوان ۱۸ ساله به اتهام قتل يک زن ۳۰ ساله در به حکم دادگاه کيفري شهرستان خواف به اعدام محکوم شد . (قدس ۲۸/۲/۸۸)

۱۷۳ ـ امير به اتهام قتل سه برادرش به نام هاي احمد ، اصغر و اکبر به حکم شعبه ۵ دادگاه کيفري استان فارس و با تاييد ديوانعالي کشور به اعدام محکوم شد . (ايسکانيوز ۲۸/۲/۸۸)

۱۷۴ ـ مجيد به جرم قتل غلامرضا مرداني آذر در شعبه ۷۴ داداگاه کيفري استان تهران و با تائيد شعبه ۲۷ ديوانعالي کشور محکوم به اعدام شد. (اعتماد ۲۸/۲/۸۸)

صدور حکم اعدام زندانيان سياسي ، عقيدتي ، امنيتي:
۱۷۵ ـ شاکر باقي تبعه ترکيه در دادگاه تجديد نظر استان کردستان محکوم به اعدام شد . اين زنداني فاقد وکيل مدافع مي باشد و مدت ۲ سال است که در زندان مرکزي سنندج بسر مي برد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۸/۲/۸۸)

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها:
۱۷۶ ـ به گزارش نشريه کارون چاپ اهواز ، دو تن به اتهام قتل و يک تن به اتهام قاچاق مواد مخدر به دستور قوه قضائيه در زندان اهواز اعدام شدند . (راديو فردا ۸/۲/۸۸)

۱۷۷ ـ دل آرا دارابي به اتهام قتل دختر عموي پدرش به حکم قوه قضائيه در زندان رشت به دار آويخته شد . نامبرده در زمان ارتکاب جرم ۱۷ ساله بود . (کميته گزارشگران حقوق بشر ۱۱/۲/۸۸)

۱۷۸ ـ بيژن.ج ۴۰ ساله به جرم تعرض به عنف ۱۰ کودک به حکم دادگاه کيفري استان اصفهان و با تاييد ديوانعالي کشور به دار آويخته شد . (اعتماد ۱۲/۲/۸۸)

۱۷۹ ـ سيد رضا اطهرنيا ۳۲ ساله به جرم قاچاق مواد مخدر پس از تحمل ۶ سال زندان بدستور قوه قضائيه در زندان اردبيل به دار آويخته شد . (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۴/۲/۸۸)

۱۸۰ ـ به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس ، ۸ نفر به جرم قاچاق مواد مخدر با تاييد ديوانعالي کشور در زندان شهرستان تايباد به دار آويخته شدند . (اعتماد ۱۵/۲/۸۸)

۱۸۱ ـ زينب نظرزاده ۳۰ ساله به جرم قتل همسرش موسي به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد شعبه ۲۷ ديوانعالي کشور در محوطه زندان اوين تهران به دار آويخته شد. (ايران ۱۷/۲/۸۸)

۱۸۲ ـ صفر علي ۲۵ ساله به جرم قتل حسن ۵۱ ساله به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد شعبه ۴۲ ديوانعالي کشور در زندان اوين به دار آويخته شد . (ايران ۱۷/۲/۸۸)

۱۸۳ ـ حميد ۲۹ ساله به جرم قتل اکبر ۲۰ ساله به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد شعبه ۱۱ ديوانعالي کشور در زندان اوين به دار آويخته شد . (ايران ۱۷/۲/۸۸)

۱۸۴ ـ حسين ۳۸ ساله به جرم قتل باجناقش علي ۳۶ ساله به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد ديوانعالي کشور در زندان اوين تهران به دار آويخته شد . ( ايران ۱۷/۲/۸۸)

۱۸۵ ـ سعيد . د ، ستار . ن ، مجيد . پ ، محمود . م و سرور . و به اتهام قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب اسلامي کرمان و با تاييد ديوانعالي کشور در زندان کرمان به دار آويخته شدند . (ايران ۱۹/۲/۸۸)

۱۸۶ ـ ع . م ۲۹ساله و الف . ر ۳۶ساله به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم شعبه ۵ دادگاه انقلاب شيراز و با تاييد ديوان عالي کشور در زندان شيراز به دار آويخته شدند. (اعتماد ۱۹/۲/۸۸)

۱۸۷ ـ محمد مهدي . خ و رضاقلي . س به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب زاهدان و با تاييد ديوانعالي کشور در زندان زاهدان به دار آويخته شدند . (ايسکانيوز ۲۱/۲/۸۸)

۱۸۸ ـ عباس . پ ۳۸ ساله معروف به آشپز به اتهام قتل حسينعلي ۳۵ ساله به حکم شعبه دوم دادگاه کيفري استان قزوين و با تاييد شعبه ۲۷ ديوانعالي کشور در محوطه زندان چوبيندر قزوين به دار آويخته شد.
(ايسکانيوز ۲۲/۲/۸۸)

۱۸۹ ـ مصطفي کياني ۲۶ ساله به اتهام قتل حيدر علي به حکم دادسراي عمومي و انقلاب خميني شهر و با تاييد ديوانعالي کشور در محوطه زندان اصفهان به دار آويخته شد . (ايسکانيوز ۲۲/۲/۸۸)

۱۹۰ ـ حسين به اتهام قتل ليلا (همسرش) به حکم شعبه ۱۷ دادگاه کيفري استان اصفهان و با تاييد ديوانعالي کشور در محوطه زندان اصفهان به دار آويخته شد . (ايسکانيوز ۲۲/۲/۸۸)

۱۹۱ ـ محسن صادقي ۳۵ ساله و رضا چوپاني ۴۰ ساله به جرم قتل، بدستور قوه قضائيه در زندان مرکزي اصفهان به دار آويخته شدند. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران ۲۲/۲/۸۸)

۱۹۲ ـ آزيتا ۳۰ ساله و محمد به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم شعبه دوم دادگاه انقلاب قزوين و با تاييد رئيس ديوانعالي کشور در زندان مرکزي قزوين به دار آويخته شدند . (ايران ۲۴/۲/۸۸)

۱۹۳ ـ يک مرد به جرم خفه کردن همسرش در زندان عادل آباد شيراز به حکم شعبه پنجم دادگاه کيفري استان فارس و با تائيد ديوان عالي کشور، در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد. (اعتماد ۲۶/۲/۸۸)

۱۹۴ ـ يک مرد به جرم قتل يک مرد به حکم دادگاه کيفري استان فارس و با تائيد ديوانعالي کشور در زندان عادل آباد شيراز بدار آويخته شد. (اعتماد ۲۶/۲/۸۸)

۱۹۵ ـ يک مرد به جرم قتل پدر و مادر همسرش به حکم شعبه دوم دادگاه خرامه و با تائيد شعبه ۱۵ ديوانعالي کشور در زندان عادل آباد شيراز اعدام شد. (اعتماد ۲۶/۲/۸۸)

۱۹۶ ـ يک جوان ۲۴ ساله به جرم قتل يک مرد ۴۵ ساله به حکم دادگاه کيفري استان فارس و با تائيد ديوانعالي کشور در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد. (اعتماد ۲۶/۲/۸۸)

۱۹۷ ـ يک جوان ۲۵ ساله به جرم قتل يک مرد به جکم شعبه ۵ دادگاه کيفري استان فارس به رياست قاضي رضائيان و با تائيد شعبه ۴۱ ديوانعالي کشور در زندان عادل آباد شيراز بدار آويخته شد. (اعتماد ۲۶/۲/۸۸)

۱۹۸ ـ محمود به جرم قتل سعيد به حکم دادگاه کيفري استان اصفهان و با تائيد ديوانعالي کشور در زندان مرکزي اصفهان بدار آويخته شد. (اعتماد ۲۷/۲/۸۸)

۱۹۹ ـ عليرضا – چ و يک مرد ديگر به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم قوه قضائيه در زندان مرکزي اصفهان به دار آويخته شدند. (اعتماد ۲۷/۲/۸۸)

دستگيري هاي عمومي
۲۰۰ ـ ۲ زن به همراه ۷ پسر دانشجو در يک مجلس جشن در خيابان بزرگمهر نيشابور توسط نيروي انتظامي دستگير شدند. (قدس ۳/۲/۸۸)

۲۰۱ ـ ۹ مرد و ۸ زن در مجلس جشني در يکي از باغ هاي اطراف منطقه طرقبه مشهد توسط نيروي انتظامي دستگير شدند . (خراسان ۵/۲/۸۸)

۲۰۲ ـ سرهنگ مجيد فقيه رئيس اداره اجتماعي پليس اطلاعات و امنيت نيروهاي انتظامي اعلام کرد : ۵۳ مرد و ۳۶ زن به جرم شرکت در يک جشن تولد دستگير شدند . (فارس ۶/۲/۸۸)

۲۰۳ ـ ماموران نيروي انتظامي سمنان با همکاري ضابطان مرکز اجرائي امر به معروف و نهي از منکر سپاه، ۱۸ دختر و ۱۶ پسر را به جرم شرکت در يک مجلس پارتي شبانه دستگير کردند. (ايسنا ۶/۲/۸۸)

۲۰۴ ـ ۶۰ نفر مرد و ۵۳ نفر زن به اتهام شرکت در يک پارتي شبانه در يکي از محله هاي تهران توسط نيروي انتظامي بازداشت شدند . (جمهوري اسلامي ۶/۲/۸۸)

۲۰۵ ـ در يک ميهماني شبانه در يک کافه تريا واقع در جاده ناهارخوران استان گلستان ۳۴ دختر و پسر توسط نيروي انتظامي بازداشت شدند . (ايسکانيوز ۷/۲/۸۸)

۲۰۶ ـ سرهنگ مهدي خاني فرمانده پايگاه نهم پليس امنيت تهران اعلام کرد : ۲۲ نفر تحت عنوان اراذل و اوباش در يک ميهماني شبانه در شهر ري دستگير شدند . (قدس ۱۳/۲/۸۸)

اخبار اجتماعي:
۲۰۷ ـ بر اثر انفجار مين در اطراف شهر بستان يک مامور مين روبي کشته شد. همچنين در منطقه شلمچه دو مامور مين روبي مجروح شدند و پاي يکي از مجروحين قطع گرديد. (تابناک ۳/۲/۸۸)

۲۰۸ ـ بيش از ۵۰ زن بازداشتي به همراه يک نوجوان ۱۳ ساله و ۳ کودک خردسال ۸روزه ، يک ساله و چهار ساله در غير انساني ترين شرايط در بازداشتگاه کلانتري بانوان مشهد بسر مي برند . کل فضاي بازداشتگاه ۶۰ متر است ، که بيش از ۵۰ نفر در آن ، بدون هيچ گونه طبقه بندي نگه داري مي شوند . همه اين زندانيان در همين فضاي کوچک ، تاريک و فاقد نور کافي در کنار هم جاي داده شده اند . ضرب و شتم بازداشتي ها از سوي پليس هاي زن ، امري عادي و روزمره است . زندانيان براي تکه اي نان خشک ساعتها به ماموران کلانتري التماس کرده اند . (ميدان زنان ۸/۲/۸۸)

۲۰۹ ـ فرجي نژاد معاون حفاظت زندان رجائي شهر کرج پنج زنداني را به اتهام “سرپيچي از اوامر” به وسيله باتوم برقي مورد ضرب و شتم قرارداد. يکي از زندانيان بنام صلاح الدين از ناحيه دو دست و يک پا دچار جراحت و شکستگي شد. عليرغم وضعيت نامناسب جسمي اين زنداني، مسئولان بهداري و زندان از رسيدگي پزشکي به وي خودداري نموده اند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۳/۲/۸۸)

۲۱۰ ـ سليمان مزين ۳۲ ساله بر اثر انفجار مين در شاهراه مرکزي سردشت مجروح شد ، اتومبيل وي از بين رفت . عثمان مزين برادر نامبرده اعلام کرد : دولت در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد استان کردستان از وجود مين پاکسازي شده است.(جمهوريت ۱۶/۲/۸۸)

۲۱۱ ـ محمد علي زنجيره اي معاون توسعه و مديريت منابع سازمان زندانها اعلام کرد : در حال حاضر ۷۰ کودک به دليل زنداني بودن مادران خود در زندان بسر مي برند . (اعتماد ۱۹/۲/۸۸)

۲۱۲ ـ زندانيان زندان مرکزي سنندج بيش از ۴ ماه است ، به بهانه ساخت و ساز و تغييراتي در سالن مربوط به ملاقات حضوري زندانيان ، از حق ملاقات با خانواده هاي خود محروم هستند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۱/۲/۸۸)

۲۱۳ ـ نوريان معاون اجتماعي-فرهنگي شهردار تهران، از صدور ۱۰ هزار شناسنامه براي کودکان کار در پايتخت خبر داد. (ايلنا ۲۲/۲/۸۸)

۲۱۴ ـ بر اثر انفجار مين در يکي از روستاهاي اطراف شهر سقز، دست و پاي ابوبکر خديجي و دستان دخترش خاور خديجي قطع گرديد. دو برادر در روستاي “قلعه رش” سردشت در ايام نوروز در حال تردد در زمين زراعي شان بر اثر انفجار مين کشته شدند و نفر سوم چشمانش را از دست داد. در هفته گذشته بر اثر انفجار مين در شهر اشنويه دو نفر ناقص شدند. اين انفحارها در حالي صورت مي گيرد که حميدرضا ارشادمنش دبير شوراي عالي پاکسازي ميادين مين کشور دو ماه پيش اعلام کرد: پاکسازي ميادين مين در استانهاي آذربايجان غربي و کردستان از نظر آنها تمام شده است. (اعتماد ۲۲/۲/۸۸)

“فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکاي شمالي”

ihrnena@gmail.com [1] ۳۱/۰۲/۱۳۸۸ برابر با ۲۱/۰۵/۲۰۰۹

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا: FaalanHRC@yahoo.ca [2]
siterahaei@yahoo.com:انجمن [3] مدافعين حقوق بشرو دمکراسي در ايران – فرانسه
اتحاديه براي دمکراسي در ايران ـ ايتاليا: updi@libero.it [4]
اتحاد براي دفاع ازحقوق بشر در ايران – واشنگتن – آمريکا: adhri1@yahoo.com [5]
info@bashariyat.de [6] کانون دفاع از حقوق بشر در ايران – آلمان:
shafaei@azadegy.de [7] شبکه فعالان حقوق بشر ايراني در آلمان:
HRIRNL@gmail.com [8]: کانون دفاع ازدمکراسي در ايران– هلند
info@komitedefa.org [9]: کميته دفاع از حقوق بشر در ايران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com:کميته [10] دفاع از حقوق بشر در ايران – کاليفرنيا – آمريکا
komitenoran@yahoo.noکميته [11] نوران(کميته دفاع از حقوق بشر در ايران – نروژ):
yebarak@yahoo.ca [12]: سازمان ايرانيان غرب کانادا – ونکور – کانادا
kupg_iran@yahoo.de [13]: کميته دفاع از زندانيان سياسي ايران- برلين
mnrecht@hotmail.comفعالين [14] ايراني حقوق بشر- سوئيس:
فعالان دفاع از حقوق بشر: Irantestimonyinfo@irantestimony.com [15]

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .