هفته چهارم: يک هفته با نقض حقوق بشر در ايران


سه شنبه ، 1 ارديبهشت 1388

هفته ي پاياني فروردين ماه همراه با صدور حکم‌هاي سنگين زندان و شکستن چند حکم سنگين زندان همراه بود. از خبرسازترين موارد نقض حقوق بشر در ايران حکم سنگين 8 سال زندان رکسانا صابري و در پي آن نامه‌ي محمود احمدي نژاد به قوه‌ي قضاييه مبني بر رعايت «عدالت» در مورد وي و حسين درخشان بود. هم‌چنين احتمال اجراي حکم دل‌آرا دارابي نوجواني که در سن 17 ساله‌گي به اتهام قتل محکوم به اعدام شده بود، واکنش‌هاي اعتراضي مختلفي را برانگيخت. شکستن حکم اعدام سه زنداني سياسي عقديتي نيز از ديگر خبرهاي مهم اين هفته بود.

در روز 22 فرودين ماه سازمان‌هاي بين‌المللي در طي نامه‌يي به محمود احمدي‌نژاد خواستار آزادي عاليه اقدام دوست شدند. آن‌ها در اين نامه آورده‌اند؛ « ما به شدت به دستگيري‌ها، بازداشت‌ها و محاکمه‌ي همه‌ي مدافعان حقوق بشر معترض هستيم. دستگيري و محاکمه‌ي مستمر مدافعان حقوق بشر که به طور مسالمت‌آميز خواستار آزادي بيان هستند با تعهدها و الزام‌هاي ايران در قوانين بين المللي مغايرت دارد.» در خبري ديگر عليرضا فيروزي از اعضاي مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ايران با پرونده‌ي جديدي مبني بر وبلاگ‌نويسي‌اش روبه‌رو شد. هم‌چنين هاله هوشمندي از زندانيان بهايي شيراز که از اسفند ماه گذشته در زندان به سر مي‌برد، طبق گزارش‌هاي منتشر شده در وضعيت وخيم جسمي به سر مي‌برد. در اين روز حکم اعدام هيوا بوتيمار روزنامه‌نگاري که به به اعدام محکوم شده بود، شکست. وي به اتهام « محاربه و اقدام عليه امنيت کشور» به اعدام محکوک شده بود.

در اين روز ۳ دانش‌جوي دانش‌گاه صنعتي نوشيرواني بابل دست به اعتصاب غذاي نامحدود در صحن دانش‌گاه زدند. صدها دانش‌جوي دانش‌گاه صنعتي بابل نيز در اعتراض به فشارهاي وارده از سوي دولت احمدي نژاد بر جنبش دانش‌جويي دست به تحصن زدند. در خبري ديگر صالح ملاعباسي و محرم کامراني از فعالين مدني آذربايجاني در اهر به دادگاه انقلاب اين شهر احضار شدند. اين دو پيش‌تر در فروردين ۸۵ با قيد وثيقه از زندان آزاد شده بودند. در خبري ديگر صادق محصولي وزير کشور بر لزوم تشديد طرح امنيت اجتماعي تاکيد کرد. و بالاخره اين‌که رورناک صفارزاده پس گذراندن بيش از 15 ماه بازداشت به 6 سال زندان محکوم شد. وي از اتهام محاربه تبرئه شد. خانم سرور سروريان يکي از شهروندان بهايي ظهر اين روز در منزل شخصي خود توسط نيروهاي امنيتي در شهر همدان بازداشت شد.

روز 23 فرودين در خبري عجيب هيات بدوي رسيده‌گي به تخلفات اداره‌ي آموزش وپرورش کردستان، يکي از معلمان مقطع ابتدايي سنندج را به ٣ سال تبعيد محکوم کرد. جمال خوال به اتهام شرکت در تجمع و تحصن فرهنگيان در ارديبهشت ماه ٨٧ به سمنان تبعيد شده است. هم‌چنين در بوشهر از آغاز بهار ۸۸ با بي‌کاري کارگران کارخانه‌هايي چون ايران صدرا، رنگ‌سازي، ريسنده‌گي و بافنده‌گي اعتماديه و پليمر همراه شد. تحصن و اعتصاب غذا دانش‌جويان دانش‌گاه بابل نيز روز دوم خود را سپري کرد. بيش از ۸۰۰ تن از دانش‌جويان در اين اعتصاب غذا شرکت کرده و غذاي خود را به بهزيستي اهدا کردند و سيني‌هاي خالي را از سلف دانش‌گاه تا دفتر معاونت دانش‌جويي فرهنگي دکتر اميني راد چيدند. دانش جويان دانش‌گاه آزاد تبريز نيز به خاطر اتفاق روز گذشته‌ي دانش‌گاه که منجر به کشته و زخي شدن چندين دانش شده بود در اين روز تحصن کردند. روز قبل بر اثر بي احتياطي و تصادف يک دستگاه ميني بوس که حامل دانش‌جويان دختر دانش‌گاه آزاد تبريز بود چند تن از دانش‌جويان دختر کشته و زخمي شدند. وزارت ارشاد اسلامي که از مجريان فيلترينگ در کشور است طي بيانه‌يي تحريم اتنتخابات از طرف سايت‌هاي اينترنتي را تخلف دانست. مختار هميلي شهروند سنندجي در اين روز پس از برگزاري جلسه‌ي دادگاه انقلاب سنندج، با وثيقه­ي 40 مليون توماني از زندان آزاد شد. ديگر اين‌که ارسلان صادقي ، حسين سرشومي و بهمن خدادادي از دانش‌جويان بازداشتي دانش‌گاه اصفهان با قرار وثيقه هاي ۵۰ ميليون توماني از زندان آزاد شدند. در آخرين خبر اين روز صالح نيك بخت وکيل حبيب الله لطيفي با اظهار نگراني در ارتباط با احتمال اجراي حكم اعدام اين دانش‌جوي كرد، حكم صادره را غير قانوني خواند.

در روز 24 فروردين ماه کيته‌ي فيلترينگ بخش‌نامه‌ي را خطاب به سايت‌هاي خبري منتشر کرد. اين دبيرخانه در اين اطلاعيه‌ برخي موارد ممنوع فعاليت‌هاي انتخاباتي پاي‌گاه‌هاي اينترنتي را اعلام کرده بود. سومين روز تحصن دانش‌جويان دانش‌گاه بابل با ضرب و شتم آنان همراه شد. دانش‌جويان متحصن که شب گذشته را در خواب‌گاه دانش‌گاه به سر بردند به هنگام ورود به دانش‌گاه توسط نيروهاي لباس شخصي و حراست مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در خبري ديگر جمعي از کارگران کارخانه‌ي صدرا بوشهر در اعتراض به عدم اجراي دستور رئيس جمهور مبني بر بازگشت به کار مجدد آن‌ها در مقابل مجلس تجمع کردند. و در آخرين خبر امروز پروين اردلان که طبق راي دادگاه بدوي به اتهام اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت کشور و اخلال در نظم عمومي و تمرد در مقابل پليس به دو سال حبس و تعليق آن به مدت سه سال محکوم شده بود. با اعتراض وي و وکلاي‌اش به دادگاه تجديد نظر از اتهام نخست تبرئه و به اتهام اخلال در نظم عمومي و تمرد در مقابل پليس، به يک سال و تعليق آن به مدت سه سال محکوم شد. کارگران اخراجي لوله سازي اهواز نيز در اين روز اقدام به راه‌پيمايي در سطح اين شهر کردند. کارگران اخراجي لوله سازي اهواز که بالغ بر دو هزار تن اعلام شده اند خواست خود را بازگشت به کار و تامين امنيت شعلي و حقوقي خود اعلام کرده‌اند. حدود ۱۶۰ کارگر کارخانه نخ البرز هم از کار اخراج شده‌اند و بالاخره اين‌که در پي تلاش‌هاي فعالان صنفي، حمايت گسترده‌ي افکار عمومي و مدافعان حقوق بشر در سراسر دنيا، نماينده‌گان کرد مجلس شوراي اسلامي نيز با ارسال نامه‌يي به رياست اين قوه خواستار توقف حکم فرزاد کمانگر و بررسي مجدد آن شدند.

سه‌شنبه 25 فروردين ماه با خبر افزايش فشارهاي مسئولان و حفاظت زندان اوين بر روي دکتر حسام فيروزي فعال حقوق‌بشر که هم‌اکنون در زندان به سر مي‌برد، همراه شد. بر طبق گزارش‌ها دکتر فيروزي مورد بازجويي‌هاي مدام هر روزه قرار گرفته بود. اما در اين روز اعدام دو شهروند کرد ديگر نيز لغو شد. حکم اعدام انور حسين‌پناهي و ارسلان اوليايي توسط شعبه‌ي ۴ دادگاه تجديد نظر استان کردستان لغو شد. كاركنان قراردادي سازمان امور مالياتي كشور كه نسبت به عدم افزايش دست‌مزد در قراردادهاي سال جديد و هم‌چنين عدم تمديد برخي قراردادها، اعتراض داشتند، در اين روز دست به تجمع زدند. در خبري ديگر يک زنداني متهم به قتل پس از چهار سال تحمل حبس، در شهر اهر اعدام شد. عليرضا همتي در حياط کلانتري 11 اهر واقع در جنب اين زندان به دار آويخته شد. ديگر اين‌که علي نجاتي رييس هيات مديره‌ي سنديکاي کارگران شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه با سپردن کفالت از زندان دزفول شد. اما در همين روز 5 تن از کارگان همين شرکت به يک‌سال حبس محکوم شدند. جليل احمدي، فريدون نيکو فر،علي نجاتي، قربان عليپور و محمد حيدري مهر به يک سال حبس محکوم شدند. در حکم صادره 6 ماه از محکوميت جليل احمدي ، فريدون نيکو فر،علي نجاتي، قربان عليپورو 8 ماه از محکوميت محمد حيدري مهر به مدت 5 سال تعليق شده است. کارگران نامبرده به مدت سه سال نيز از حضور در کليه‌ي فعاليت‌هاي کارگري وانتخابات صنفي کارگران محروم شدند. و در ديگر خبر از اين کارخانه علي گردالي نيز به اداره‌ي اطلاعات احضار شد. ۲۵۰ کارگر کارخانه تاژ و ۲۵۰ کارگر کارخانه تولي پرس قزوين نيز از کار اخراج شده‌اند. هم‌چنين صالح کهندل از زندانيان سياسي زندان رجايي‌شهر کرج که در تاريخ ۲۸ اسفند به سلول انفرادي ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده در وضعبت نامعلومي به سر مي‌برد. و در خبر آخر وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي در اين روز از لغو پروانه‌ي انتشار 6 نشريه در استان يزد براي هميشه خبر داد. ماه‌نامه‌هاي ارمغان اشکذر، ارمغان يزد، رهاورد بافق، راه سبز ابرکوه و هفته نامه‌هاي قرار و خط نو و سبز نشرياتي هستند که مجوز نشر آن‌ها باطل شده است.

در 26 فروردين ماه در حالي که دانش جويان دانش‌گاه بابل پنجمين روز اعتصاب و تحصن خود را سپري مي‌کردند، گروهي از دام‌داران در مقابل وزارت بازرگاني دست به تجمع اعتراضي زدند. نماينده‌گان دامداران سراسر کشور در اعتراض به صدور مجوزهاي بي‌مورد براي واردات شيرخشک، از سوي وزارت بازرگاني دست به اين تجمع زده بودند. در اين روز دادگاه سه فعال زن نيز تشکيل شد. دادگاه ناهيد کشاورز، محبوبه حسين زاده و سارا ايمانيان در شعبه‌ي 28 دادگاه انقلاب تشکيل شد. هر سه آن‌ها در 13 فروردين 1386 هنگام جمع‌آوري امضا در پارک لاله بازداشت شده بودند. در ديگر خبر رامين صادقي اصل، فعال مدني آذربايجاني عمومي زندان اردبيل منتقل شده است. بر اساس اخبار منتشر شده وي در زمان بازداشت تحت شکنجه‌هاي شديد قرار دادشت. هم‌چنين علي نظري نماينده مجلس ششم از زندان آزاد شد. وي به اتهام اقدام عليه امنيت ملي مدت ۶۴ روز در بند ۲۰۹ اوين بازداشت بود و با قرار وثيقه‌ي ۱۵۰ ميليون توماني از زندان آزاد شد. مشفق سمندري از شهروندان بهايي نيز در اين روز بعد از تفتيش منزل‌اش بازداشت و روانه ي زندان شد. و در آخرين خبر امروز از بلاتکليفي مرتضي حميدي زنداني بهايي در شهر سمنان حکايت دارد. او از اسفندماه گذشته در زندان به سر مي‌برد.

در 27 فروردين در حالي که حکم زندان کيواني صميمي به جزاي نقدي تبديل شد، محمد پورعبدالله دوباره از زندان قزل‌حصار به بند 209 زندان اوين منتقل شد. اين انتقال، پس از آن صورت گرفت که وي، در جلسه‌ي بازپرسي خود در دادگاه، حاضر به پذيرش اتهامات وارده نشد. مسئولان دادگاه انقلاب به خانواده وي گفته‌اند «از آن‌جايي که پورعبدالله، برگه‌ي اتهامات خود را امضا نکرده، باز هم به سلول انفرادي انتقال مي‌يابد، تا دوباره مورد بازجويي قرار گيرد.» در ديگر اتفاق اين روز تاخير دو ماهه در پرداخت مطالبات مرکز کاهش آسيب اعتياد و سرپناه زنان بي‌خانمان شهر ري از سوي معاونت پيش‌گيري بهزيستي استان تهران، هفت زن ساکن در اين خواب‌گاه را در يکي از سردترين شب‌هاي فروردين ماه، آواره‌ي خيابان کرد. اما در پي ادامه‌ي فشارها بر دانش‌جويان تربيت معلم تهران و در راستاي ايجاد محدوديت بيش‌تر بر دانش‌جويان، صدرا بلوکي از دانش‌جويان اين دانش‌گاه به کميته‌ي انضباطي احضار شد. فايق فياض به اتهام هم‌کاري با يکي از احزاب مخالف نظام، از طرف دادگاه انقلاب اين شهر به يک سال حبس محکوم شد، که 4 ماه از آن تعزيري و 8 ماه ديگر به مدت 2 سال به تعليق در آمده است. مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در اين روز از بازداشت‌هاي گسترده در سيستان و بلوچستان خبر داد. اسد وفايي فعال مذهبي بلوچ که پيش‌تر در اواخر سال گذشته در شهر کرج بازداشت و پس از مدتي آزاد شده بود، هفته‌ي جاري توسط نيروهاي امنيتي زاهدان بازداشت و به نقطه‌ي نامعلومي منتقل شد. در چابهار، احسان اميد کهنشوري نوجوان بلوچ، ديگر فرد بازداشت شده به دست نيروهاي امنيتي است. هم‌چنين امير وفايي، ديگر شهروند بلوچ ساکن چابهار نيز به دست نيروهاي امنيتي بازداشت شد. محمد عمر بلوچ و تني ديگر از معترضان تخريب مدرسه ديني عظيم آباد نيز کماکان و بلاتکليف در بازداشت به سر مي‌برند. در خبر منتشر شده‌ي ديگري هاله هوشمندي، کيوان کرمي، فرهام معصومي و افشين احسنيان که طي دو ماه اخير توسط اداره‌ي ‌اطلاعات شيراز دستگير و در بازداشت‌گاه پلاک 100 به سر مي‌برند؛ به استناد نامه‌ي دادستان کل استان فارس بايد در فروردين ماه سال جاري به قيد وثيقه آزاد مي‌شدند، اما ممانعت بازپرس پرونده از صدور حکم آزادي ايشان، موجب شده که اين چهار نفر تا کنون در بازداشت باشند. در ادامه‌ي فشارها بر روي شهروندان بهايي 10 تن از اينان در مشهد به ستاد خبري وزارت اطلاعات احضار شدند. و در آخر اين‌که مهدي جليل‌خاني وبلاگ‌نويس به خاطر مطالب وبلاگ‌اش به اداره‌ي اطلاعات زنجان احضار و مورد بازجويي قرار گرفت.

در 28 فروردين ماه در حالي که اعتراض‌ها نسبت به احتمال اجراي حکم دل‌آرا دارابي افزايش مي‌يافت و مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ايرن طي اطلاعيه‌يي خواستار توقف حکم او شد، عباس پاليزدار که در زندان رجايي‌شهر از ناراحتي قبلي رنج مي‌برد و در طي دو هفته‌ي گذشته دو بار دچار ايست قلبي شده، يک ماه ديگر قرار بازداشت‌اش تاييد شد. در اين روز اتحاديه‌ي دانش‌جويان اروپا خواهان آزادي دانش‌جويان زنداني در ايران شد. در قسمتي از اين بيانيه آمده: « اتحاديه‌ي دانشجويان اروپا خواهان آزادي فوري و بدون قيد و شرط دانش‌جوياني است كه تنها به دليل بيان مسالمت آميز ديدگاه‌هاي‌شان و اجراي حق خود مبني بر آزادي تجمع‌ها در بازداشت به سر مي‌برند. آن‌ها بايد خيلي سريع اجازه‌ يابند كه به سر كلاس‌هاي خود بازگردند. نگراني از تداوم بازداشت دو شهروند مسيحي که بيش از شش هفته است در زندان هستند افزايش يافت. مريم رستم‌پور و مرضيه اميري‌زاده ، متهم‌اند که گويا امنيت ملي را به خطر انداخته و در اجتماعات غير قانوني شرکت کرده‌اند. و آخر اين‌که سامان رسول پور روزنامه نگار به اتهام تبليغ عليه نظام و تشويش اذهان عمومي از طريق مصاحبه با رسانه هاي خارجي در شعبه يکم دادگاه انقلاب مهاباد به يک سال زندان تعزيري محکوم شد.

در 29 فرودين ماه نود کارگر از اعضاي کميته‌ي هماهنگي کارگران ايران بازداشت شدند. اين کارگران قصد داشتند در مورد مراسم اول ماه مه امسال نيز با يک‌ديگر گفت‌وگو کنند. فشار بر روي زندانيان رجايي‌شهر نيز بسيار افزايش يافته است. بر اساس اخبار منتشره مسئولان زندان رجايي‌شهر همه‌ي زندانيان سياسي و غير سياسي را در قسمت هواخوري زندان به اجبار ساعت‌ها در هواي سرد نگه داشته‌اند. در حالي‌که مارينوس رستمي از دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي توسط مأمورين اطلاعات نيروي انتظامي كرج احضار شد، ابراهيم نوري دانش آموز ۱۷ ساله‌ي آذربايجاني در اهر به تحمل ده ماه حبس تعليقي به مدت پنج سال محكوم شد. هم‌چنين در اين روز رکسانا صابري خبرنگار ايراني ـ آمريکايي به اتهام جاسوسي به 8 سال زندان محکوم شد. كارگران كارخانه‌ي كشت و صنعت شمال نيز در اعتراض به اخراج هم‌كاران خود از سوي مديريت، تجمع كردند. اين تجمع اعتراضي پس از آن برگزار شد كه مديريت كارخانه كشت و صنعت شمال از در اطلاعيه‌يي، از اخراج ۲۰۰ تا پايان ماه جاري خبرداده بود. شرکت "اويک" که عمليات اجرايي ساخت پالايش‌گاه گاز در فازهاي ۹ و ۱۰ ميدان پارس جنوبي را بر عهده دارد، ۳۰۰ کارگر فني و قراردادي خود را اخراج کرده است. اين در حالي است که هنوز يک سال به اتمام پروژه باقي است. هم‌چنين در اين روز از وضعيت بحراني متين ارجان زنداني سياسي در زندان اوين خبر داده شد. علي‌رغم اين‌که وي دچار ايست قلبي شده است، پزشکان زندان اوين از درمان جدي وي سرباز زده‌اند. اين در حالي است که بر اثر اين ايست قلبي طرف چپ بدن وي لمس شده است. امير خ ۲۴ ساله نيز به جرم قتل در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد . و در آخر اين‌که عليرضا فيروزي بعد از دو هفته با توديع وثيقه‌ي 50 ميليوني از زندان زنجان آزاد شد.

در روز 30‌ام فرودين ماه در حالي که مسيح علي‌نژاد روزنامه‌نگار که به تازه‌گي به ايران بازگشته ممنوع الخروج شد، قرار بازداشت مهسا نادري تمديد شد. اين دانش جوي زنداني 2 ماه ديگر بايد در بند 209 زندان اوين بماند. هم‌چنين در اين روز اجراي حکم دل‌آرا دارابي براي مدتي براي بررسي بيش‌تر متوقف شد. 73 نفر از اعضاي کميته‌ي هم‌آهنگي کارگران ايران نيز از زندان آزاد شدند. در حالي‌که معاون دادستان تهران مجازات عوامل اصلي سايت‌هاي مستهجن بازداشت شده را اعدام دانست و اتهام آنان را افساد في‌الارض دانست، احمدي‌نژاد گفت «بايد با ابتکار عمل اراذل و اوباش را از کل جامعه جدا کنيم و با سپردن کارهايي مثل کار در معادن و کوير تلاش کنيم تا اين افراد آدم شوند.» ديگر اين‌که سخن‌گوي قوه‌ي قضاييه خواستار برخورد با سايت‌هايي شد که به زعم وي فرقه‌ي «ضاله‌ي بهاييت» را تبليغ مي‌کنند. ديگر اين‌که حدود ۲۰ نفر از کارکنان اداره‌ي کل آموزش فني و حرفه‌يي استان تهران در اعتراض به اخراج خود در مقابل سازمان مرکزي آموزش فني و حرفه‌يي کشور دست به تجمع زدند. اين افراد از اخراج حدود ۲۳۰ نفر از کارکنان در استان تهران و سه هزار نفر در سراسر کشور خبر داده‌اند. و در خبر دگر در اين روز داريم که صدها تن از دانش‌جويان دانش‌گاه بوعلي سينا همدان در اعتراض به وضعيت نا مناسب غذا،اعتصاب غذا کردند.

آخرين روز فررودين ماه 1388 با آغاز اعتصاب غذاي يوسف رحماني‌پور در زندان مرکزي سنندج همراه بود. اما در خبر تلخي ديگر 12 تن از کارگران معدن ذغال سنگ باب نيزو زرند دراثر انفجار گاز متان کشته شدند. احکام سه دانش‌جوي دانش‌گاه صنعتي اصفهان نيز در اين روز از سوي کميته‌ي انضباطي اين دانش‌گاه صادر شد «محمد کاظمي» و «نيما فرازمند» به يک ترم تعليق از تحصيل و «حميدرضا پورسليمي» نيز به اخطار کتبي و درج در پرونده محکوم شدند. هم‌چنين در خبر دانش‌جويي ديگر در پي ورود نيروي انتظامي به دانش‌گاه تربيت معلم و ضرب و شتم يکي از دانش‌جويان، ظهر اين روز دانش‌جويان دانش‌گاه تربيت معلم تجمع اعتراضي برگزار کردند. ديگر اين‌که چهار جوان اهل مهاباد كه بهمن ماه سال گذشته توسط نيروهاي امنيتي در روستاهاي محل اقامت خود دستگير شدند، در دادگاه بدوي به حبس هاي طويل المدت محكوم شدند. بر اين اساس ‌‌‌‌‌ ‌وهاب فتاحي، قادر قنده و هيوا پورمند هر كدام به شش سال زندان و حسين بنگيني به يك سال حبس محكوم شده است. اتهام اين شهروندان “محاربه از طريق عضويت” در يكي از احزاب اپوزسيون فعال در كردستان عنوان شده است. و در خبر ديگر قرار بازداشت خانم نبوي به مدت دو ماه ديگر تمديد شد. خانم نبوي روز چهارشنبه 19 فروردين ماه با يورش مامورين وزارت اطلاعات به محل کارش دستگير شد. وي هم‌اکنون در سلول‌هاي انفرادي زندان مرکزي سمنان که در دست وزارت اطلاعات است، زنداني است. و بالاخره يک اعدام ديگر؛ حبيب باقريان به جرم تجاوز به عنف به دار آويخته شد.

فروردين ماه در حالي به پايان رسيد که بسياري از زندانيان عقيدتي و سياسي هم‌چنان در وضعيت بسيار نامناسب بهداشتي و پزشکي در زندان به سر مي‌برند. بسياري از اين زندانيان هم‌چون منصور اسانلو، عباس خرسندي، محمد صديق کبودوند، عباس پاليزدار و... از بيماري رنج مي‌برند و نياز مبرم به درمان پزشکي دارند. هم‌چنين 9 دانش جوي دانشگاه اميرکبير در بي‌خبري مطلق هم‌چنان در سلول‌هاي زندان اوين به سر مي‌برند.

فعالان حقوق بشر در ايران

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .