يک هفته با نقض حقوق بشر
 

گزارش هفتگي : سايه‌ي سنگين و مستمر نقض حقوق‌بشر از همان لحظه‌هاي آغازين سال نو، بر روي فعالين حقوق‌بشري و مدني ايران هم‌چون سال‌هاي گذشته گسترده شد.

سال نو را در حالي آغاز کرديم و که مساله‌ي مرگ اميدرضا ميرصيافي در زندان اوين خبر روز بود. سازمان گزارش‌گران بدون مرز، کمپين بين‌المللي حقوق‌بشر در ايران، ديده‌بان حقوق‌بشر، ماده‌ي 19، عفو بين‌الملل و فدراسيون بين‌المللي جامعه‌هاي حقوق‌بشر در اطلاعيه‌ها و بيانيه‌هاي مختلف منتشر شده، مسئولين جمهوري اسلامي را به خاطر مرگ اميدرضا ميرصيافي وبلاگ‌نويس و اميرحسين حشمت‌ساران خطاب قرار داده و خواهان رسيده‌گي و تحقيق درباره‌ي علل درگذشت اين زندانيان شدند. در همين زمينه عبدالکريم لاهيجي، رييس جامعه‌ي دفاع از حقوق بشر در ايران گفت: "«اکنون از دولت‌مردان جمهوري اسلامي مي‌خواهيم هر چه سريع‌تر و به شکلي مؤثر و جدي در مورد اين مرگ رسيده‌گي کنند تا بدين ترتيب اشخاصي که مسؤول اين اتفاق بودند به دادگاه احضار و محاکمه شوند» و عفو بين‌الملل نوشته است: «شرم‌‌آور است زندانيانى که نياز به درمان دارند از کمک‌هاي پزشکي محروم مى‌‌شوند تا بميرند.» سازمان گزارش‌گران بدون مرز نيز با اشاره به "قتل" اميدرضا ميرصيافي در زندان نوشته است: « مسئولان امنيتي قضايي در زندان اوين مي‌خواهند اميدرضا ميرصيافي را به عنوان فردي " افسرده و متمايل به خودکشي" نشان دهند. اما اتهام اصلي آن‌ها " عدم هم‌ياري با انسان در خطر " است.»

در لحظه‌ي تحويل سال بازداشت دانش‌جويان، فعالان حقوق‌بشر و خانواده‌هاي زندانيان سياسي و دانش‌جويي در مقابل در زندان اوين، نويد سالي پر از نقض حقوق‌بشر در ايران بود. سعيد‌ فيض‌الله‌زاده، مجيد دري، حامد عزيزي، ميلاد اسدي به همراه پدر و مادرش، بهاره هدايت، مهدي عربشاهي و مادر نريمان مصطفوي که سفره‌ي هفت‌سين‌شان را در مقابل زندان اوين پهن کرده بودند، بازداشت و روانه‌ي زندان شدند. امين نظري و فريد هاشمي نيز به دليل پي‌گيري بازداشت ‌و به اين جمع اضافه شدند. اين 11 نفر در روزهاي دوم و سوم فرودين آزاد شدند.

در همان روز اول سال نو دو تن از بهاييان به نام‌هاي فرهام معصومي و هاله هوشمندي بازداشت شدند. هم‌زمان انور حسين پناهي از فعالين سياسي کرد به نشانه‌ي اعتراض دست به اعتصاب غذاي يک روزه زد. وي دليل اين اعتصاب را « اعتراض به حکم خود اعلام داشته» و از «جامعه‌ي ايران» خواسته که در نوروز «شادي خود را با زندانيان سياسي تقسيم کنند.»

در روز دوم فروردين شاهد خبر عدم اجازه‌ي ملاقات خانواده‌ي دانش‌جويان زنداني دانش‌گاه اميرکبير بوديم. طي روزهاي آغازين سال نو چندتن از دانش‌جويان زنداني با خانواده‌ي خود تماس تلفني داشتند. آن‌ها در صحبت‌هاي خود به شرايط بد خود اشاره داشته‌اند. برادر مجيد توکلي در اين زمينه گفته است: «بچه‏ها که تماس گرفته بودند، خيلي با ترس و لرز صحبت مي‏کردند و خيلي اضطراب داشتند. دادستان کنار دست آن‏ها ايستاده بوده و به آن‏ها مي‏گفته: "مگر ما نگفتيم، به خانواده‏هاي‏تان بگوييد که حال‌تان خوب است" و از دانش‌جويان مي‏خواست که عين اين جمله را به خانواده‏هاي‏شان بگويند.» حسين ترکاشوند، مجيد توکلي، اسماعيل سلمان‌پور، کوروش دانشار، عباس حکيم‌زاده، مهدي مشايخي، نريمان مصطفوي، احمد قصابان، ياسر ترکمن، شبنم مددزاده، محمد پورعبدالله، بهمن خدادادي، علي‌رضا داوودي، حسين سرشومي و ارسلان صادقي 9 دانش‌جوي بازداشتي هستند که از وضعيت آن‌ها اطلاع دقيقي در دست نيست.

روز سوم فروردين نامه‌يي از پدر امير امرالهي نوجوان در انتظار اعدام منتشر شد. اين نوجوان در هنگام ارتکاب قتل، که بنابر گفته‌ي پدرش از آن مبرا است، تنها 16 سال داشته است. در نامه‌يي ديگر خطاب به رئييس قوه‌ي قضاييه، والدين محمد پورعبدالله با ابراز نگراني از وضعيت سلامتي فرزندشان گفته‌اند: «در تاريخ بيست و هشت اسفند ماه، ناگهان پس از کتک زدن، پسرمان را به زندان قزل‌حصار انتقال داده‌اند.» در اين نامه آنان خواستار روشن شدن وضعيت پورعبدالله شده‌اند. هم‌چنين در اين روز مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ايران با ارائه‌ي گزارشي از سناريو «پرونده‌ي سايت‌هاي اينترنتي» از بازداشت يک نفر از متهمان اين پرونده به نام "تولا قرباني" 21 ساله خبر داد که طبق اين سناريو با اتهامات مختلف منشتر شده از طرف سپاه پاسداران در زندان اوين است. در مورد ديگري از موارد نقض حقوق‌بشر، در جريان برگزاري مراسم‌ نوروزي در مهاباد 20 نفر از جوانان اين شهر در حمله‌ي شبانه‌ي نيروهاي امنيتي و سپاه پاسداران به منازل‌شان بازداشت شده‌اند. چالاک شباب زاده، 18 ساله، لقمان محمد پور، 20 ساله، ادريس محمد پور، 22 ساله، رحيم رزم، 20 ساله و سعيد محمود زاده 20 ساله اسامي 5 تن از دستگير شده‌گان است.

در روز چهارم فروردين مهران راستگار و فيروز يوسفي از فعالين آذربايجاني به دليل پخش کارت تبريک سال نو به زبان مادري بازداشت و بعد از توديع وثيقه‌ي 200 ميليون توماني آزاد شدند. خبر منتشر شده‌ي ديگري از بازداشت دو وبلاگ‌نويس مسيحي با نام‌هاي مظاهر.ر و حامد. س سخن مي‌گفت.

در روز پنجم فرودين ماه خبر تاسف‌بار و تلخ ديگري از يک زنداني سياسي کرد به نام علي بادوزاده جامعه‌ي ايران را که هنوز در گير و دار درگذشت دو زنداني عقديتي ديگر بود، برآشفت. پيکر بي‌جان علي بادوزاده که از روز 28 اسفند بازداشت شده بود، در اطراف شهرستان مهاباد پيدا شد. در همين روز رکسانا صابري خبرنگار ايراني ـ آمريکايي که از بهمن ماه در زندان به سر مي‌برد، تهديد به اعتصاب غذا کرد. در همين روز ابراهيم نوري دانش‌آموز آذربايجاني به دادگاه انقلاب اهر احضار شد. ابراهيم نوري از مدافعان هويت آذربايجاني در اهر است که به دليل درخواست تحصيل به زبان مادري چندين بار تا کنون بازداشت و محاکمه شده است.هم‌چنين بابک کيومرثي و ييلماز مهرعلي‌بيگلو از فعالين آذربايجاني در جلفا بازداشت و پس از چندين ساعت بازجويي آزاد شدند. خبر ديگر اين‌که «کليساي آشوريان شهرآرا» قرار است با حکم دادگاه انقلاب اسلامي طي روزهاي آتي پلمب شود.

در روز شش‌ام فروردين 12 نفر از فعالين کمپين و مادران صلح که عازم ديدار نوروزي با خانواده‌ي زندانيان سياسي بودند، بازداشت شدند. افرادي چون خديجه مقدم، دلارام علي، ليلا نظري، فرخنده احتسابيان، بهارا بهروان، علي عبدي، امير رشيدي، محمد شوراب، آرش نصيري اقبالي از اعضاي کمپين يک ميليون امضا و هم‌چنين شهلا فروزانفر، ثريا يوسفي از مادران صلح و محبوبه کرمي از اعضاي مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ايران، افرادي هستند که در اين روز بازداشت شده‌اند.

در همين روز ۱۶ نفر از دراويش سلسله‌ي نعمت اللهي گنابادي که در روز “درويش” سوم اسفند ماه ۱۳۸۷ دستگير و بازداشت شدند، پس از بازجويي‌ و تحمل سلول‌هاي انفرادي به بند عمومي زندان اوين انتقال يافتند. محمدعلي تابان، فيروز بيدآباد،حشمت‌الله وفايي، حميدرضا رحماني، محمد همراهي، حسن کاشاني، عبدالمناف غلامي ارجنکي، پيمان امرائي، غلام‌علي باستاني، ميکائيل قرباني، مسلم صنعت‌پرست، اسماعيل صنعت‌پرست، ناص پاپي،سليمان نوري، يدالله شمسي خاني و رضا شالي ه‌م‌اکنون در بندهاي عمومي زندان اوين هستند.

هم‌چنين فعالان حقوق‌بشر در اين روز از وضعيت منصور رادپور که از دي‌ماه به سلول‌هاي انفرادي بند 8 زنداني رجايي‌شهر منتقل شده بود، ابراز نگراني و بي‌اطلاعي کردند.

در روز هفت فرودين ماه محمد اوليايي‌فر از وضعيت نامعلوم علي‌نجاتي مدير عامل سنديکاي کارگران نيشکر هفت‌تپه سخن گفت. اوليايي‌فرد مي‌گويد«به دليل آگاه نبودن از محل نگه‌داري موکل‌اش و نيز نامشخص بودن نهاد دستگير کننده‌ي وي، پي‌گيري قضايي پرونده‌ي او نيز مقدور نيست.» در اين روز آيت‌الله بروجردي و مسعود کردپور، دو زنداني عقيدتي ـ سياسي که در زندان‌هاي يزد و اروميه به سر مي‌برند؛ در نامه‌هايي جداگانه به آيت‌الله شاهرودي از وضعيت زندان و پرونده‌ي خود و شرايط سياسي اجتماعي ايران و کردستان انتقاد کردند. در خبر منتشر شده‌ي ديگري در اين روز، از شکنجه‌ي محمد صادقي و رامين صادقي از فعالين آذربايجان سخن گفته شد. محمد صادقي هم‌اکنون با قيد وثيقه‌ي 30 ميليون توماني آزاد شده است اما بنابر خبرهاي منتشر شده، برادرش در زندان در زير شکنجه‌هاي شديد هم‌چون «دادن شوک الکتريکي به آلات تناسلي و ساير نقاط حساس بدن، ضرب و شتم شديد، زدن شلاق با استفاده از کابل ، سلول انفرادي، بي خوابي دادن و توهين و تحقير» قرار دارد.

نقض حقوق‌بشر به صورت سيتماتيک و هدف‌مند در ايران اجرا مي‌شود. اتحاديه‌ي اروپا در همين زمينه در روزهاي اول سال بيانيه‌يي خطاب به مسئولان جمهوري اسلامي منتشر کرد. در بيانيه‌ي اتحاديه‌ي اروپا آمده است، «اتحاديه‌ي اروپا "گرايشي نگران‌کننده از محدوديت فزاينده‌ي آزادي عقيده و اجتماعات را براي شهروندان ايراني" مشاهده مي‌کند. فعالان حقوق‌بشر، روزنامه‌نگاران، دانش‌جويان، سنديکاليست‌ها و ديگران اغلب به بهانه‌هاي واهي به اتهام تهديد عليه امنيت عمومي تحت پي‌گرد قرار مي‌گيرند.»

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .