گزارش هفته: يک هفته با نقض حقوق‌بشر


شنبه ، 22 فروردين 1388

هفته ي سوم فروردين ماه 1388 را نيز با نقض گسترده ي حقوق بشر سپري کرديم. اين هفته در حالي آغاز شد و پايان يافت، که هنوز 9 دانش‌جوي اميرکبير هم‌چنان در بي‌خبري مطلق در زندان به سر مي‌برند و هيچ‌کدام از مسئولين زندان اوين و مسئولان قضايي در مورد مرگ اميدرضا ميرصيافي وبلاگ‌نويس و اميرحسين حشمت‌ساران پاسخي نداده‌اند.

در پانزدهم فروردين ماه پنج عضو کمپين يک ميليون امضا به دادگاه احضار شدند. نفيسه آزاد، پرستو اللهياري، ناهيد کشاورز، سارا ايمانيان و محبوبه حسين زاده بنا بر احضاريه هاي کتبي که دريافت کرده اند در فروردين ماه جاري بايد به دادگاه انقلاب مراجعه کنند. در ديگر خبر بهروز رحيمي به اتهام اقدام عليه امنيت ملي از طريق ارتباط و با يک حزب کردي توسط دادگاه انقلاب سنندج به يک سال حبس محکوم شد. در همين روز عباس جليليان با قرار وثيقه‌ي 100 ميليون توماني از زندان آزاد شد، تا روز 17 فروردين ماه در دادگاه حاضر باشد. يک فعال کرد نيز به نام “امير رضا اردلان” ساکن شهرضاي اصفهان از سه هفته پيش ناپديد شده و پيگيري هاي خانواده براي کسب اطلاع از سرنوشت وي تا کنونه به نتيجه‌يي نرسيده است.

 15 فروردين ماه مصادف با روز جهاني «مين» بود که «کانون مدافعان حقوق بشر» در اطلاعيه‌يي توجه دولت به مواردي چون «ضرورت تسريع در پاکسازي مين»، «الحاق به کنوانسيون بين المللي اوتاوا مبني بر عدم استفاده مجدد از مين» و «رسيدگي به وضعيت بازماندگان» خواستار شد. به گفته‌ي اقبال محمدي؛ نماينده مريوان و سروآباد در مجلس استان‌هاي غربي کشور هر ساله در حدود دويست نفر قرباني انفجار مين مي‌شوند.

در شانزدهم فروردين ماه مادر و خواهر زنداني سياسي محمد نيک بخت هنگام مراجعه به زندان جهت ملاقات با عزيزشان دستگير و به نقطه نامعلومي انتقال داده شدند. دو نفر از روحانيون اهل سنت به نام مولوي خليل الله زارعي و حافظ صلاح الدين سيدي، در زاهدان اعدام شدند. اين دو نفر به خاطر نگه‌داري اسلحه غيرمجاز و تلاش براي مقابله با حكومت جمهوري اسلامي به اعدام محكوم شده بودند. يک فعال حقوق بشر کرد اهل شهرستان سقز به نام محي الدين آزادي توسط نيرو هاي امنيتي در شهرستان سنندج بازداشت شده است. اتهامات وي هنوز مشخص نيست و به زندان مرکزي سنندج منتقل شده است.

در خبر ديگر در اين روز 10 فعال جنبش زنان که در عيد نوروز به خاطر «ديدار نوروزي» بازداشت شده بودند، به دادگاه رفتند. فرخنده احتسابيان، شهلا فروزانفر، بهارا بهروان، ليلا نظري، دلارام علي، ثريا يوسفي، علي عبدي، محمد شوراب، آرش نصيري اقبالي و امير رشيدي، ۱۰ فعال جنبش زنان نهم فروردين پس از سپري کردن سه روز زندان، با قرار کفالت آزاد شده بودند.

بحران مالي و اقتصادي زمينه‌ساز اخراج ده‌ها روزنامه‌نگار از محل کارشان بود. فرهنگ آشتي، خورشيد، اعتماد ملي، سرمايه و همشهري عصر از جمله روزنامه‌هايي هستند که بسياري از خبرنگاران‌شان يا اخراج شده‌اند يا مجبور به استعفا. در همين روز حکم 3 سال زندان محمد احساني از متهمان پرونده‌ي موسم به براندازي نرم در دادگاه تجديد نظر تاييد شد. سلمان يزدان پناه دانش‌جوي ارشد روابط بين الملل دانشگاه تهران و از فعالين حقوق بشر از سوي شعبه سوم بازپرسي امنيت دادگاه انقلاب احضار شد.

دوشنبه هفدهم فروردين ماه نيز را با نقض حقوق‌بشر سپري کرديم. علي‌رضا فيروزي از اعضاي مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ايران توسط دادستاني زنجان بازداشت شد. وي ابه خاطر پرونده‌ي دانش‌گاه زنجان بازداشت و بلافاصله در طي روزهاي بعد محاکمه شد. ترور مسئول مدارس «قدس رستگاران» شهرستان خاش به ضرب گلوله چند فرد مسلح ناشناس نيز از ديگر خبرهاي روز بود. افراد مسلح و ناشناس «حجت‌الاسلام عبادي» را مقابل خانواده‌اش به ضرب گلوله ترور کردند. در اين روز حکم 9 سال زندان کاميار و آرش اعلايي در دادگاه تجديدنظر تاييد و به آنان ابلاغ شد. دلارا دارابي دختر نقاشي که به دليل اقرار به قتل در هفده سالگي، بيش از پنج سال را در زندان رشت گذرانده ‏است، با داشتن استيذان و پايان گرفتن مراحل قانوني پرونده‌اش، در آستانه اجراي حکم اعدام قرار دارد. ‏

در خبر ديگر در اين روز ذاکريان که قرار بود در تاريخ ۵ فروردين ماه براي شرکت در همايش «عدالت انتقالي در سرزمين‌هاي اشغالي در مورد مسائل فلسطين» به شهر فلورانس سفر کند، ممنوع الخروج شد. اين همايش به پيش‌نهاد خود وي به دانش‌گاه اتحاديه اروپا تشکيل شده بود و قرار بوده وي مجري اين مراسم باشد. در خبر آخر در اين روز سه تن از کارگران شکرت مخابرات شرهستان سقز از کار اخراج شدند.

هجدهم فروردين ماه با تاييد حکم سيليويا هارتونيان يک ياز چهار متهم پرونده‌ي براندازي نرم آغاز شد. در اين روز 6 دانش‌جوي دانش گاه تربيت معلم تهران به کميته‌ي انضباطي احضار شدند. مهران عباس زاده، امين شجاع، محمد قدس، حمزه جوانمرد، فاطمه حيدري و تکتم نقدي دانش جويان احضار شده به کميته انظباطي هستند. دادگاه علي‌رضا فيروزي و ديگر متهمان دانش‌گاه زنجان نيز در اين‌ روز برگزار شد. در ديگر خبر سلمان يزدان پناه که در چند روز گذشته به دادگاه انقلاب احضار شده بود پس از مراجعه به شعبه سوم بازپرسي امنيت دادگاه انقلاب از سوي بازپرس اين شعبه متهم به برهم زدن امنيت شهر تهران در سال ۸۶ شد. کارگران اخراجي کارخانه نوشابه‌سازي ساسان نيز در اعتراض به اخراج‌شان در مقابل اين کارخانه تجمع اعتراضي کردند. خبرهايي در اين روز مبني بر لغو حکم هيوا بوتيمار روزنامه‌نگار زنداني منتشر شد که وکيل وي از عدم ابلاغ چنين حکمي خبر داده است.

محبوبه کرمي از اعضاي مجموعه فعالن حقوق‌بشر در ايران و کمپين يک ميليون امضا بعد از 13 روز از زندان آزاد شد. در موردي عجيب خانم خديجه نبوي همسر زنداني سياسي سيد ظهور نبوي روز چهارشنبه با يورش مامورين وزارت اطلاعات دستگير و به نقطه نامعلومي منتقل شد. کارگران اخراجي شرکت لوله سازي اهواز که 2000 تن هستند در اين رو مقابل در اين کارخانه دست به تجمع زدند. د راين روز اتحاديه آزاد کارگران ايران با انتشار بيانيه ‌يي، خوستار آزادي فوري و بدون قيد و شرط رئيس سنديکاي کارگران شرکت نيشکر هفت تپه شد که يک ماه پيش بازداشت شده است. اتحاديه آزاد کارگران ايران با اشاره به افزايش فشارها بر فعالان کارگري در ايران، به ويژه بر اعضاي سنديکاي کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، خواستار آزادي فوري و بي قيد و شرط علي نجاتي، رئيس اين تشکل غير دولتي کارگري و ساير فعالان کارگري از زندان شد. صبح اين روز نيز کارگران شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه دست از کار کشيدند و جلوي در اصلي مديريت کارخانه تجمع کردند.

علي حسين نژاد از فعالين آذربايجان که در پانزدهم فرودين ماه بازداشت شده بود، براي اجراي حکم هشت ماه حبس به زندان ماکو فرستاده شد. مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ايران نيز با انتشار بيانه‌يي خواستار آزادي 9 دانش جويي اميرکبير، محمد پورعبدالله، علي‌رضا فيروزي ، شبنم مددزاده و ديگر دانش جويان درببند شد.

نوزدهم فروردين ماه قاضي حداد از تفهيم اتهام «جاسوسي» به رکسانا صابري خبرنگار ايراني ـ آمريکايي خبر داد. به گفته قاضي حداد، رکسانا صابري همه‌ي اتهامات را پذيرفته است! خديجه مقدم از اعضاي کمپين يک ميليون امضا در اين روز با توديع وثيقه‌ي 20 ميليوني بعد از 14 روز از زندان آزاد شد. در خبري ديگر طي نامه رسمي هيات نظارت بر تشكل‌هاي اسلامي دانش‌گاه شهركرد فعاليت‌هاي انجمن اسلامي به مدت نامعلومي تعليق شد. پرونده کاوه رضايي که چندي پيش توسط ماموران وزارت اطلاعات شهرستان هشتگرد دستگير و به وزرات اطلاعات همدان انتقال داده شده بود، به شعبه ۴ دادگاه عمومي و انقلاب شهرستان هشتگرد منتقل شد.

بيستم فرودين ماه با نامه‌ي بهروز جاويد تهراني از زندان رجايي‌شهر همراه شد که در آن از مردم ايران به خاطر سال‌ها در زندان بودن کمک مي‌طلبيد. در اين روز دبير اجرايي خانه کارگر تبريز از اخراج صدها تن از کارگران برخي کارخانجات در تبريز سخن گفت. کريم صادق زاده گفت: در آستانه هفته کارگر، شرکت آهنگري تراکتورسازي ۱۷۰ نفر، کبريت‌سازي تبريز ۷۵ نفر، مجتمع صنعتي شمال غرب ۱۱۵ نفر، شرکت نقش جهان ۵۰ نفر و چند واحد توليدي ديگر تعدادي از کارگران خويش را اخراج کرده اند. پنج شهروند کرد مهابادي نيز به نام هاي هيوا پورمند، عبدالوهاب فتاحي، قادر قنده، فايق روراست و حسين بنگين پور که حدود ۶۰ روز پيش توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و زنداني شدند، همچنان بلاتکليف در زندان مهاباد بسر مي‌برند.

بيست و يکم فروردين ماه، آخرين روز هفته‌ي سوم با خبر اعدام سه متهم بمب‌گذاري در شيراز آغاز شد . آنان در حضور خانواده قربانيان اين بمب گذاري اعدام شدند. دادگاه سه متهم را در مورد اتهام هايي چون " نگه‌داري اسلحه، محاربه و افساد في الارض از طريق عضويت در انجمن پادشاهي ايران، و اقدام براي براندازي حکومت اسلامي و ساختن بمب" مجرم شناخته و به اعدام محکوم کرده بود. در اين روز «سازمان گزارش‌گران بدون مرز» به اشاره به اتهام جاسوسي رکسانا صابري طي بيانيه‌يي اعلام کرد «جمهوري اسلامي اطلاع رساني را "جاسوسي" مي داند». بنا به بيانيه گزارشگران بدون مرز، مرگ اميدرضا ميرصيافي در زندان اوين، «دليلي جدي براي نگراني فزاينده از وضعيت بازداشت روزنامه نگاران زنداني است.» اين سازمان با نام بردن از روزنامه نگاران و وب نگاران زنداني در ايران، مانند محمد صديق کبودوند، محمد حسن فلاحيه زاده، مسعود کردپور، مجتبي لطفي، کاوه جوانمرد، بهمن توتونچي، عدنان حسن پور، حسين درخشان و اسماعيل جعفري، بار ديگر ايران را بزرگ ترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه توصيف مي کند.

در اين روز بعد از ۵۰ روز از بازداشت شبنم مددزاده دانش‌جوي دانش‌گاه تربيت معلم تهران و برادر وي ، اين دو نفر با خانواده خود تماس تلفني برقرار کردند. پدر آن‌ها در مورد تماس آنان گفته: « فرزندانم گفته اند که تا ۱۵ ارديبهشت هيچ مراجعه‌يي به دادگاه نکنم. اين در حالي است که پيش از اين در مراجعه به دادگاه به کرات مسئولين پرونده وعده داده بودند که تا روز ۲۰ فروردين پاسخ مشخصي در رابطه با وضعيت فرزندم به من خواهند داد.» در خبر ديگر دادگاه انقلاب شهر مهاباد، دانش جوي كرد فايق روراست را به يك سال حبس تعزيري و 2 سال حبس به صورت تعليقي محكوم كرد. و در خبر آخر سه شهروند بوكاني به نام هاي انور چوكلي اهل روستاي داشبند از توابع بوكان و فرهاد و افشين وفايي اهل روستاي عباس اباد، به اتهام همكاري با يكي از احزاب اپوزسيون فعال در كردستان به حبس تعزيري محكوم شدند. دادگاه انقلاب مهاباد مدت حبس چوكلي را دو سال تعيين و دو تن ديگر را هر كدام به 6 ماه زندان محكوم كرده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .