حقوق بشر
 

‫گزارش فصل پاييز انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران از وضعيت روزنامه نگاري درايران
‫افزايش ۱۲۳درصدي نقض سه حق رسانه‌اي درپاييز نسبت به بهار

 

 

‫پايگاه اطلاع رساني انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران: گزارش فصل پاييز انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران از وضعيت روزنامه نگاري ايران ، همانند گزارش فصل بهار و تابستان بر سه حق رسانه اي شامل ۱- حق برخورداري از انتشار آزاد مطبوعات ۲- امنيت شغلي و حرفه اي براي روزنامه نگاران و۳- امنيت قضايي براي روزنامه نگاران درمحاكم دادگستري تاكيد كرده‌است.[گزارش فصل بهار] و [گزارش فصل تابستان]

‫ به گزارش پايگاه اطلاع رساني انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران دست اندركاران تهيه اين گزارش نسبتا طولاني كه به دليل حجم بالاي آن در چند بخش تقديم شما گراميان مي‌شود در گزارش خود آورده‌اند، در پاييز ۸۷ با حجم خبري ۱۶۰ خبر، نسبت به گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

‫ اين حجم خبري در بهار ۸۶ و در تابستان ۱۳۰ مورد بوده است كه به ترتيب ميزان خبرهاي فصل تابستان نسبت به فصل بهار ۵۲ درصد ، فصل پاييز نسبت به فصل بهار ۵/۸۷ درصد و فصل پاييز نسبت به فصل تابستان ۵/۲۳ درصد رشد را نشان مي دهد . برپايه اين خبرها موارد نقض حقوق درسه حق رسانه اي يادشده درفصل بهار از ۸۶ خبر ۶۳ مورد ، در تابستان از ۱۳۰ خبر ۱۲۱ مورد ، و از ۱۶۰خبر درفصل پاييز ۱۴۱ مورد بوده و روندي افزايشي داشته است. رشد موارد نقض حقوق رسانه اي درفصل تابستان نسبت به بهار ۵/۹۱ درصد ، فصل پاييز نسبت به فصل بهار ۱۲۳ درصد و فصل پاييز نسبت به فصل تابستان ۱۷ درصد بوده است .


‫جدول ۱- موارد نقض حقوق رسانه اي درسه فصل گذشته و جدول شماره ۲ درصد رشد اخبار هرفصل نسبت به فصل پايه يعني فصل بهار و درصد رشد نقض حقوق رسانه ها درسه حق رسانه اي را ياد آور مي شود.

‫جدول ۱ موارد نقض حقوق رسانه اي درسه فصل گذشته

‫    فصل                      حجم اخبار رسانه اي                            موارد نقض حقوق

    بهار                                    ۸۶                                                  ۶۳
    تابستان                             ۱۳۰                                                ۱۲۱
    پاييز                                  ۱۶۰                                                ۱۴۱
 

‫جدول شماره ۲ درصد رشد حجم اخبار رسانه اي درباره سه حق رسانه اي و درصد رشد نقض آنان


‫ فصل جديد نسبت به فصل گذشته           رشد حجم اخبار به درصد           رشد موارد نقض حقوق به درصد

‫ تابستان نسبت به بهار                                      ۵۲ ./.                                       ۵/۹۱./.
‫ پاييز نسبت به بهار                                          ۵/۸۷./.                                       ۱۲۳./.
‫ پاييز نسبت به تابستان                                      ۵/۲۳./.                                       ۱۷./.


‫ بر پايه اين گزارش اخبار مورد بررسي واقع شده درپاييز ۱۳۸۷ حاكي از آن است كه روند نرم برخورد با مطبوعات وارد حوزه سخت افزاري شده است به نحوي كه از ۳۰ ميليارد تومان يارانه مطبوعات ۱۳ ميليارد تومان كاهش يافته و مابقي يارانه ها نيز براساس مواضع وزير ارشاد ،معاونين وزير، استانداري هاي كشور وغيره با معيارهايي چون " انجام رسالت مطبوعاتي " ، " مصالح جامعه " ، " ميزان انتقال نقاط مثبت فعاليت هاي دولت " ، " دوري رسانه ها از فعاليت حزبي " ، " نقش هنرمندانه رسانه ها درانتقال اخبار دولت " و... صورت خواهد پذيرفت.

‫اين مواضع حاكي از آن است كه نظام پيشگيرانه مطبوعاتي كه براساس آن پروانه مطبوعاتي امتياز تلقي مي شود ونه شغل و به دنبال آن نقض حقوق رسانه اي نسبت به گذشته از شدت بيشتري برخوردارشده است. از ويژگي هاي اخبار گزارش فصل پاييز آن است كه مسايل راجع به موارد اقتصادي خبرنگاران و مسايل مربوط به حقوق رسانه اي آنان در سايت انجمن صنفي انعكاس قابل توجهي داشته به نحوي كه هريك گوياي فشار به خبرنگاران درهردو حوزه اقتصادي وسياسي است.

‫در بخش اول اين گزارش حق برخورداري از انتشار آزاد مطبوعات مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و اخبار منتشره در مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي درا ين زمينه آورده شده است.

‫۱- حق برخورداري از انتشار آزاد مطبوعات


‫درنمونه هاي جمع آوري شده فصل پاييز مشاهده مي شود كه كه از مجموع ۱۶۰ مورد حجم خبري ، حق برخورداري از انتشار آزاد مطبوعات ۸۹ مورد را به خود اختصاص داده است كه از اين ميزان ۷۵ مورد از اخبار با گرايش كاملا منفي نسبت به حق رسانه اي درخبرگزاري ها ومطبوعات انتشار يافته است.در اين دوره هيات نظارت كه مورد انتقاد بي سابقه روزنامه نگاران قرار گرفته است ۹۲ مجوز انتشار نشريه صادر كرده است .

‫ اين درحالي است كه براساس اظهارات يک عضو هيات نظارت برمطبوعات يعني حسين انتظامي درسال گذشته ۲۳۸ نشريه پروانه انتشارگرفته و ۲۰۱ نشريه نيز لغو امتياز شده اند. معاون مطبوعاتي وزير ارشاد ميزان مجوز داده شده را ۱۰۷۰ مورد دردولت آقاي احمدي نژاد ذكر كرده است . براساس بررسي هاي به عمل آمده درهمين دوره دولت تلاش كرد با به كارگيري يارانه مطبوعات وتوزيع آگهي هاي دولتي منويات خود را درارتباط با مطبوعات تحقق بخشد .

‫اين منظور به عنوان نمونه توسط مسئول واحد مطبوعاتي اداره كل ارشاد آذربايجان غربي تحت عنوان استفاده از آگهي براي تشويق مطبوعات و افزايش كيفيت آنان مطرح شده است. پي گيري تاسيس خانه مطبوعات ويا شوراي راهبردي مطبوعات دراستانداري ها براي هدايت مطبوعات از جمله مواردي است كه دراين فصل استمرار يافته است.دراين فصل با وجود بخشنامه رييس جمهور براي بازپس گيري شكايات از مطبوعات ولي موارد مشاهده شده حاكي ازآن است كه شكايت هاي جديد از سوي نهادهاي رسمي تنظيم وبه محاكم دادگستري ارسال شده است.

‫دراين دوره همچنين دو تحول ديگر دردستوركار دولت قرار گرفته است : ابتدا تدوين طرح جامع مطبوعات وديگري طرح اعمال قانون مطبوعات بر سايت ها ي اينترنتي وخبرگزاري ها است. در طرح جامع مطبوعات از طرف وزير ارشاد موضوع نحوه صدور مجوز پيش بيني شده است اما اين كه چند نفر اشخاص سياسي شخص خواهان امتياز نشريه را معرفي كنند تا امتياز به نام شخص صادر شود از مواردي است كه بايد گفت نحوه صدور مجوز تنها از شكل كنوني به شكل ديگري تغييريافته كه از نظر ماهيتي دچار تحول نشده است . درباره اعمال قانون مطبوعات برخبرگزاري ها وسايت ها نيز بايد گفت اين موضوع درصورت تصويب مي تواند به گسترش دايره نقض حقوق رسانه اي دامن بزند. اخبار مرتبط به شرح زير است :

‫۱-۱- اميرمحبيان :روند اعطاي مجوز در ۲ سال اخير مطلوب نبوده است
‫‫امير محبيان مدير عامل خبرگزاري آريا گفت: روند اعطاي مجوز در ۲ سال اخير مطلوب نبوده است و هيات نظارت بر مطبوعات بايد به گونه‌اي حركت كند كه صف طولاني نوبت افرادي كه در انتظار دريافت مجوز هستند كاهش پيدا كند. اعضاي هيات نظارت بر مطبوعات بايد رسانه و كاركرد آن را به خوبي بشناسند و دريابند راه برخورد با مطبوعات استفاده از برخورد قدرت سخت نيست بلكه بايد از طريق اقتدار مقبول و مشروع به سمتي رفت كه خود نشريات جايگاه خود را پيدا كنند. راه هدايت مطبوعات اين نيست كه بازار را ببنديم و فقط به تعداد محدودي نشريه مجوز دهيم و فكر كنيم كه با قرار دادن افراد پشت صف‌هاي طولاني دريافت مجوز، آن‌ها خسته مي‌شوند و نهايتا كنار مي‌روند. بنابراين هيات نظارت بر مطبوعات بيش از اين‌كه بخواهد وظيفه كنترل بازار مطبوعات را به عهده بگيرد و نوعي تنظيم بازار را انجام دهد كه وظيفه‌اش نيست بايد وظيفه اصلي‌اش را انجام دهد و به‌ گونه‌اي بر محتوا نظارت كند كه بتواند جامعه را گامي به پيش ببرد
‫ فارس ۰۲-۰۷-۱۳۸۷


‫۲-۱- کاهش ۱۳ ميليارد توماني يارانه مطبوعات
‫‫عليرضا ملكيان معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي گفت : « يارانه مطبوعات درسال جاري نسبت به سال گذشته ۱۳ ميليارد تومان کاهش داشته است. » به نوشته اين روزنامه ، عليرضا ملکيان با تاکيد بر کاهش ۱۳ ميليارد توماني يارانه مطبوعاتي گفته که حذف چنين رقمي از يارانه مطبوعات « باعث شده که از تخصيص ميزان يارانه به مطبوعات کاسته شود ، به اين معنا که ناگزيريم اين کاهش را در نشريات موجود سرشکن کنيم. » پرداخت يارانه به مطبوعات براساس کميت و کيفيت مطالب منتشر شده صورت مي گيرد ، و در مورد خبرگزاري هاي رسمي نيز « محتواي اخبار و گزارش هاي توليدي خبرگزاري ها » براي پرداخت يارانه از سوي وزارت ارشاد حائز اهميت است.
‫ جام جم ۰۲-۰۷-۱۳۸۷

‫۳-۱- ۳۵ نشريه درانتظار مجوز در لرستان
‫‫عارف علوي مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان لرستان گفت: در حال حاضر درخواست مجوز ۳۵ نشريه در هيات نظارت برمطبوعات اين استان در دست بررسي است كه از سال ۸۰ تا کنون براي اين درخواست ها هيچگون اقدامي صورت نگرفته است لرستان در حال حاضر روزنامه ندارد، و برخي از نشريات استان فاقد فعاليت مطبوعاتي بوده و فقط با داشتن امتياز فعاليت فضاي مطبوعاتي استان را اشغال کرده اند .
‫ مهر۰۳-۰۷-۱۳۸۷

‫۴-۱- اعضاي هيات نظارت بر مسايل مطبوعاتي كمترين اطلاعات را دارند
‫‫عبادتي مدير مسئول روزنامه كار و كارگر گفت:‌ هيات نظارت بر مطبوعات بايد از حداقل مسائل و معضلات مطبوعات و نياز جامعه به اطلاع‌رساني و نوع مطبوعات تخصصي كه بايد وجود داشته باشد اشراف داشته باشد اما به نظر مي‌رسد دوستاني كه در حال حاضر اين مسئوليت را دارا هستند كم‌ترين اطلاعات را در اين موارد دارا هستند. لذا مي‌بينيم در برخي مواقع نشرياتي مجوزي مي‌گيرند كه اصلاً به آن‌ها نياز نيست و ۱۰ نشريه مشابه آن‌ها نيز وجود دارد... بايد مشخص شود علت اين‌كه درخواست صدور مجوز ۴ سال در نوبت مي‌ماند چيست آيا در اين مدت تحقيق و كار كارشناسي انجام مي‌دهند و واقعا نياز است كه فردي براي دريافت مجوز اين همه سال در انتظار بماند. قانون مطبوعات داراي اشكال است و خيلي از شكاياتي كه از مطبوعات صورت مي‌گيرد قانوني نيست و به علت مشكلي است كه در قانون مطبوعات وجود دارد.


‫ استاندار ومديركل ارشاد به دنبال تاسيس خانه مطبوعات جديد درلرستان


‫حسين صابري استاندار لرستان گفت: وجود خانه مطبوعات براي استان امري ضروري است.اصحاب رسانه در اين استان فاقد مسكن مناسب بوده و با برنامه‌ريزي مناسب مي‌توان مشكلات اين افراد را حل كرد.
‫عرف علوي مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي‌ لرستان نيز گفت: اساسنامه‌ خانه مطبوعات در سال ۸۰ به تاييد نهايي رسيده و در سال ۸۳ خانه‌ مطبوعات استان راه‌اندازي شده است. به دليل عدم ثبت خانه مطبوعات لرستان در اداره ثبت اسناد، خانه مطبوعات استان در همان سال منحل و در حال حاضر در استان خانه مطبوعات وجود ندارد. با هماهنگي‌هاي انجام شده، خانه مطبوعات استان براي ثبت نهايي به اداره ثبت ارجاع داده شده و پس از ثبت و كارهاي مقدماتي مي‌تواند فعاليت خود را آغاز كند.
‫ ‫ فارس ۰۴-۰۷-۱۳۸۷


‫۶-۱- مديركل ارشاد لرستان : سياه نمايي هم حدي دارد
‫‫عارف علوي مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان درمراسم افطاراهالي مطبوعات استان گفت :
‫ "سياه نمايي هم حدي دارد" ، از بي انصافي برخي از نشريات نسبت به مسئولين گلايه دارم . تناقض موجود در صفحات نشريات استان بايد رفع شود.مطبوعاتي که ارزش هاي اسلام را ترويج ندهد از رسالت واقعي خود دور شده است . با جلوگيري از افراط و تفريط در رسانه ها، نبايد مطبوعات به گونه اي عمل کنند که در نوشته هايشان تناقض وجود داشته باشد .خانه مطبوعات لرستان در سال ۸۱ با موافقت برخي از مطبوعاتي هاي استان تشکيل شد و در سال ۸۳ نام آن به ثبت رسيد ولي به دليل عدم پيگيري براي ديگر مراحل کار ۱۵ روزبعد ثبت آن باطل شد و در حال حاضر در لرستان خانه مطبوعات به صورت رسمي وجود ندارد . خبرنگاران با تشکيل گروه هاي ۱۰ نفره اقدام به تشکيل و ثبت خانه مطبوعات کنند . انجمن اهل قلم يک انجمن غيرقانوني و ثبت نشده بود که با توجه به اختياري که به من در اساسنامه داده شده بود آن را منحل کردم. وي در ادامه با بيان اينکه مطبوعات با زبان طنز از مديران انتقاد کنند ، گفت : شما مي توانيد با کشيدن کاريکاتور همه مسئولان به زبان طنز آنها را نقد کنيد ... يکي از خبرنگاران هم به شوخي گفت : آقاي علوي مي خواهيد خبرنگاران را از کار و نان خوردن بياندازيد ! .
‫مهر۰۴-۰۷-۱۳۸۷

‫۷-۱- بخش نامه رييس جمهور:دستگاه هاي اجرايي شکايت از رسانه‌ها و مطبوعات را پس بگيرند
‫‫ در پي دستور دکتر احمدي نژاد رئيس جمهور ، عبدالرضا شيخ الاسلامي رئيس دفتر رئيس جمهور در بخشنامه اي آورده است : نظر به دستور رئيس جمهور در روز خبرنگار براي بازپس گيري شکايات دستگاه هاي اجرايي از رسانه ها ومطبوعات ، لازم است ترتيبي اتخاذ شود همه شکايت هاي در دست رسيدگي عليه رسانه ها و مطبوعات کشور تا تاريخ ۱۷/۵/۸۷ کان لم يکن تلقي شود.
‫ مهر۰۵-۰۷-۱۳۸۷

‫۸-۱- مجوز انتشار ۲۴ نشريه صادر شد
‫‫محمد پرويزي مدير كل مطبوعات و خبرگزاري‏هاي داخلي ارشاد گفت: هيات نظارت بر مطبوعات با انتشار ۲۴ نشريه شامل ۵ هفته‌نامه‌، يك دو هفته‌نامه‌، ۸ ماهنامه‌، ۹ فصلنامه و يك دو فصلنامه موافقت كرد. در اين جلسه با انتشار هفته‌نامه‌هاي «شمال سبز» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ‌احمد فقيه عبداللهي، «عصر انتظار» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي زرير حجتي، «سرزمين ورزشي» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي محمد پورعلي، «بابل نامه» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي زهرا ابوالقاسم‌زاده نوري‌، «صبح مازندران» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «هادي ابراهيمي كياپي»‌ و دو هفته‌نامه «حلاج» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ‌ابراهيم حلاجيان موافقت شد.
‫‫هيات نظارت بر مطبوعات مجوز ماهنامه‌هاي «چشمه توسعه» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ‌علي‌اكبر شهيري طبرستاني‌، «دانيال شفاء قم» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ‌مرتضي پورات‌، «آبزيان زيستي» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي محسن صادقيان گورجي، «دانش رايانه» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي فرشيد فرشاد جم، «كارآفرين ناب» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي محمدرضا زارع يكتا، «بازار ساختمان و تأسيسات» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي بهروز رضايي زنگبار، «سارويه» به صاحب امتيازي شوراي اسلامي شهر ساري و مدير مسئولي نادعلي رمضانپور و «تعالي» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ‌عبدالمحمد رازاني را صادر كرد.
‫‫همچنين فصلنامه‌هاي «چهارباغ» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ‌آيدين مهديزاده تهراني ، «بهداشت» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ‌خديجه نوري‌، «ژنتيك باليني» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ‌محمد زماني، «نفت و نيرو» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي امير زمان خاني، «دنياي صادرات» به صاحب امتيازي انجمن صادركنندگان صنعتي معدني و خدمات مهندسي و مدير مسئولي فريده خرسند مشهدي، «طعم سيب» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي شهلا قدرت، «فقه و مباني حقوق اسلامي» به صاحب امتيازي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل و مدير مسئولي حسن قلي‌پور‌ نيز در اين جلسه مجوز انتشار گرفتند.
‫‫وي در پايان گفت: در اين جلسه با انتشار‌ فصلنامه‌هاي «مديسين استرن» به صاحب امتيازي دانشگاه علوم پزشكي بابل و مدير مسئولي ‌ابراهيم ميكانيكي‌، «الخطيب» به صاحب امتيازي انجمن علمي و آموزشي معلمان زبان و ادبيات عرب‌‌ و مدير مسئولي ‌اسداله لساني‌ و دو فصلنامه «اتحاد» به صاحب امتيازي ‌اتحاديه انجمن‌هاي علمي و آموزشي معلمان رياضي ايران‌ و مديرمسئولي ‌محمد ربيعي موافقت شد.
‫‫فارس ۰۷-۰۷-۱۳۸۷

‫۹-۱- مصالح عمومي جامعه معياراختصاص يارانه
‫‫محمد حسين صفارهرندي وزيرفرهنگ وارشاد اسلامي گفت :از آنجا كه ضرورت اختصاص يارانه به بخش فرهنگ هم‌چنان تا مدت‌ها وجود دارد، بايد سعي كنيم اين يارانه‌ها هدفمندتر شده و به واجدان شرايط اختصاص يابد. نبايد به دنبال اين باشيم كه روزي يارانه از بخش فرهنگي كشور حذف شود؛ بلكه بايد هدفمند شود. هدفمند كردن يارانه يعني به آنجا كه استحقاق بيش‌تري دارد كه يارانه دريافت كند و آنجا كه استحقاق نداشته و يا مي‌تواند هزينه‌هاي خود را تامين كند، يارانه‌اي پرداخت نشود. در هدفمند شدن يارانه مقصود اين است كه كساني از آن برخوردار شوند كه بيش‌ترين اثربخشي و انتفاع را براي مصالح عمومي جامعه داشته باشند. بدين معنا روزنامه‌اي كه بخواهد از تجزيه طلبي سخن بگويد نه تنها يارانه‌اي دريافت نمي‌كند بلكه مجوزش نيز لغو مي‌شود.
‫ ايسنا ۰۷-۰۷-۱۳۸۷

‫۱۰-۱- مدير ارشاد كرج به دنبال تاسيس خانه مطبوعات
‫‫غلامحسين شاه علي مدير فرهنگ و ارشاد كرج گفت:‌ يكي از بخش‌هايي كه جاي خالي آن به صورت جدي در كرج حس مي‌شود، بحث خانه مطبوعات است كه به جهت وحدت رويه بين مطبوعات بايد ايجاد شود. با ايجاد خانه مطبوعات دستگاه‌ها مي‌توانند به خاستگاه‌هاي رسانه‌اي خود دست يابند و فعالان مطبوعاتي نيز مي‌توانند مشكلات معيشتي و صنفي خود را دنبال كنند.
‫ ايسنا۰۸-۰۷-۱۳۸۷


‫۱۱-۱- تلاش مطبوعات براي معرفي معارف رضوي كافي نيست
‫‫علي اكبرجوانفكر مشاور مطبوعاتي رئيس جمهورگفت :مطبوعات بايد در راه گسترش و ترويج معارف رضوي بکوشند.رسانه ها از جمله مطبوعات در راه بسط و گسترش معارف رضوي بسيار تلاش کرده اند، اما قطعاً آثار توليدي آنها با توجه به گستردگي و عمق معارف رضوي کافي نيست و بايد بيشتر در اين وادي بکوشند.
‫ مهر۰۹-۰۷-۱۳۸۷

‫۱۲-۱- نگذاريد تعطيلي مطبوعات غيردولتي به پاي دولت نهم نوشته شود
‫‫انجمن روزنامه‌هاي غير دولتي ( شامل ۲۶ روزنامه غيردولتي ) طي نامه‌ سرگشاده‌اي به رييس جمهور با تشكر از دستور وي مبني بر انصراف دستگاه‌هاي دولتي از پيگيري شكايت قضايي نسبت به مطبوعات و با اشاره به مشكلات عديده مطبوعات غيردولتي بويژه روزنامه‌هاي منتقد دولت از ايشان خواستند هرچه سريع‌تر در اين زمينه چاره‌انديشي كرده و نگذارند كه تعطيلي تدريجي مطبوعات مستقل و روزنامه‌هاي غير دولتي به پاي دولت نهم نوشته شود. در ادامه‌ اين نامه با اشاره به اين كه در سال جاري علي‌رغم افزايش حداقل ۲۰ درصدي حقوق و مزاياي كاركنان و سرسام آور قيمت كاغذ كه نسبت به سه سال قبل حداقل از افزايش ۱۲۰ درصدي برخوردار بوده است متاسفانه نه تنها يارانه مطبوعات در سال جاري هيچگونه افزايشي نيافته است؛ بلكه به يك باره اين يارانه‌ها با كاهش بيش از ۵۰ درصدي مواجه شده است.بر اساس آنچه در اين نامه آمده است افزايش سرسام‌آور قيمت‌ها در شرايطي صورت مي‌گيرد كه موضوع افزايش تعرفه آگهي‌ها چندين سال است كه در هيات دولت مسكوت مانده است.
‫ ايسنا ۱۳-۰۷-۱۳۸۷


‫۱۳-۱- بيش از دو هزار مدير مسوول نماينده‌ مطبوعات را انتخاب مي‌كنند
‫‫عليرضا ملكيان معاون مطبوعاتي واطلاع رساني وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي گفت در صورتي كه اكثريت مطلق مديران مسوول واجد شرايط در انتخاب نماينده‌ مديران مسوول نشريات در هيات نظارت بر مطبوعات در روز ۱۸ مهرماه شركت كنند ، انتخابات برگزار خواهد شد.بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۰ قانون مطبوعات و ماده ۳۱ آيين‌نامه اجرايي اين قانون و تبصره‌هاي آن راي‌گيري براي انتخاب نماينده‌ مديران مسوول نشريات در دوازدهمين دوره‌ هيات نظارت بر مطبوعات ساعت ۱۵ روز پنجشنبه، ۱۸مهرماه در تالار رودكي واقع در خيابان حافظ ، جنب تالار وحدت انجام خواهد شد. وي افزود: طبق ضوابط موجود جلسه انتخاب با حضور اكثريت مطلق مديران مسوول واجد شرايط رسميت مي‌يابد كه با توجه به اين كه ۲۰۸۰ نفر واجد شرايط شركت در انتخابات هستند جلسه با حضور ۱۰۴۱ نفر رسميت مي‌يابد و چنانچه اين تعداد حضور نيابند، جلسه‌ بعدي انتخابات روز پنجشنبه دوم آبان‌ماه در محل تالار وحدت برگزار مي‌شود.
‫ ايسنا ۱۳-۰۷-۱۳۸۷

‫۱۴-۱- علي اكبرجوانفكر:طيف خاصي از رسانه‌ها نوعي تحريم خبري نسبت به دولت دارند‌
‫‫ علي اكبرجوانفكرمشاور مطبوعاتي رئيس‌جمهور گفت: اطلاع‌رساني هنرمندانه تعريف روشني دارد و به اين معني است كه صدا و سيما و رسانه‌ها به اظهارات صرف مسئولان بسنده نكنند به عنوان مثال وقتي پروژه‌اي به اجرا گذاشته مي‌شود مي‌توانيد از يك مسئول، وزير، رئيس سازمان و يا مقام عالي‌رتبه‌اي بخواهيد كه در ارتباط با آن به شما اطلاعات بدهد، اين فرد اطلاعات مربوط به اجراي آن پروژه‌ را مي‌دهد كه اين نوع اطلاع رساني غير هنرمندانه است اما وقتي د‌ر ارتباط با همين موضوع از صدا و سيما يك خبرنگار و عكاس به صحنه پروژه برود و اين رويداد را مشاهده ‌كند و به بررسي ابعاد مؤثر آن در زندگي مردم بپردازد و با كساني كه در اجرا و عملياتي شدن پروژه نقش ايفا مي‌كنند گفت‌و‌گو ‌كند و آثار مثبت و منفي طرح را ارزيابي ‌كند اطلاع‌رساني هنرمندانه صورت گرفته است. ولي در سال‌هاي گذشته نوعي تحريم خبري نسبت به دولت صورت گرفته است و شاهد امتناع طيف خاصي از رسانه‌ها از انعكاس اخبار دولت بوديم حتي حاضر به انعكاس گزارش‌هايي مكتوب و مصوري كه رسانه‌هايي مثل خبرگزاري‌هاي فارس، مهر، ايرنا، ايسنا و غيره از محل اجراي پروژه‌ها تهيه كردند نيز نشدند و وقتي به اين قبيل گزارش‌ها رسيدند روي آن خط قرمز كشيدند و عبور كردند. اين طيف از رسانه‌ها نشان دادند كه نمي‌خواهد وارد عرصه تعامل با دولت شوند و البته هميشه هم موضع انتقادي و مخالفت‌آميز گرفتند؛ موضعي كه ما فكر مي‌كنيم در چارچوب كار رسانه قابل تعريف نبوده و بيش‌تر در چارچوب كار حزب قابل تعريف است ‌.
‫ فارس ۱۴-۰۷-۱۳۸۷

‫۱۵-۱- وزير ارشاد : قضاوت در باره خبرگزاري‌ها براساس قانون مطبوعات حركتي مثبت است
‫‫وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي محمدحسين صفارهرندي گفت: اگر به موقع به ماده واحده‌اي كه به موجب آن خبرگزاري‌ها نيز شامل قانون مطبوعات مي‌شوند پر‌داخته شود حركتي مثبت است. سال گذشته ماده واحده‌اي از سوي وزارت ارشاد براي اين موضوع به مجلس داده شد، فوريت اين ماده واحده در مجلس هفتم تصويب نشد و به عنوان يك لايحه عادي در دستور كار مجلس است و اگر به موقع به آن پرداخته شود يك حركت مثبت است.
‫ ‫ فارس ۱۴-۰۷-۱۳۸۷

‫۱۶-۱- عملكرد مطبوعات محلي فارس در حوزه دين‌شناسي بايد بررسي شود
‫‫عبدالرضا خوشنويس مدير كل تبليغات اسلامي فارس، خواستار بررسي عملكرد مطبوعات محلي استان فارس در حوزه دين شناسي و اطلاع‌رساني ديني شد. در صورت موافقت اداره كل فرهنگ و ارشاد كاركرد مطبوعات استان فارس در حوزه دين‌شناسي و اطلاع‌رساني ديني با اولويت عفاف و حجاب در يك سال و نيم گذشته بررسي مي‌شود. اين كار در استان‌هاي مجاور صورت گرفته كه اثرات مثبتي داشته است.
‫ فارس ۱۵-۰۷-۱۳۸۷
‫‫
‫۱۷-۱- اعمال قانون مطبوعات براي نشريات الكترونيكي پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني، و خبرگزاري‌ها
‫‫بهروز جعفري نماينده مجلس از بررسي كليات لايحه الحاق يك تبصره به ماده يك قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹ در جلسه‌ كميسيون فرهنگي مجلس خبر داد. به استناد اين لايحه نشريات الكترونيكي، پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني، وب‌سايت‌ها، خبرگزاري و امثال اينها، همه مشمول قانون مطبوعات، هم در حمايت‌هاي حقوقي و هم در تخلفات و برخوردهايي كه با اين قبيل نشريات بايد صورت گيرد، خواهندشد.
‫ ايسنا۱۵-۰۷-۱۳۸۷
‫‫
‫۱۸-۱- منتجب نيا :براي انتشار مجدد "نسيم صبا" منتظر پاسخ وزارت ارشاد هستيم
‫‫صاحب امتياز روزنامه نسيم صبا گفت: معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد در تماسي به طور شفاهي با انتشار روزنامه موافقت كرد اما ما درخواست كرديم كه اين اعلام موافقت را به صورت كتبي نيز به ما ارائه كنند.
‫از آن زمان تا كنون منتظر پاسخ كتبي وزارت ارشاد هستيم تا با صدور اين موافقت با كمك دوستان روزنامه نسيم صبا را مجددا راه اندازي كنيم.
‫ فارس ۱۵-۰۷-۱۳۸۷

‫۱۹-۱- پرويزي : مجلس به دنبال اين است كه خبرگزاري‌ها مشمول قانون مطبوعات شوند
‫‫مدير كل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد گفت: لزوم تصويب لايحه‌اي كه به موجب آن خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مشمول قانون مطبوعات مي‌شوند هم‌اكنون در كميسيون فرهنگي مجلس مطرح شده و در حال پيگيري است و تصميم‌گيري در مورد الحاق يك تبصره به ماده ۱ قانون مطبوعات مصوب سال ۷۹ در دست بررسي اين كميسيون قرار گرفته است.
‫ فارس ۱۶-۰۷-‫۱۳۸۷

‫۲۰-۱- صفارهرندي:باز پس‌گيري شكايت نهادهاي دولتي از رسانه ها در حال پيگيري است
‫‫ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: دستور رئيس جمهور مبني بر پس گرفتن شكايت دستگاه هاي دولتي از رسانه ها و مطبوعات در دفتر رئيس جمهور در حال پيگيري است.
‫ فارس ۱۶-۰۷-۱۳۸۷


‫۲۱-۱- ديد مثبت و همكاري رسانه‌ها سبب افزايش خدمت‌رساني به مردم مي‌شود
‫‫ علي مقدس حسين زاده معاون عمراني استاندار زنجان اظهار داشت: تلاش همه مسئولان خدمت به مردم است و در اين زمينه بايد رسانه‌ها و اصحاب مطبوعات مسئولان را ياري كنند. ديد مثبت موجب دلگرمي مسئولان در ادامه خدمت‌رساني به مردم مي‌شود و مطبوعات و رسانه‌ها مسئولان را در خدمت‌رساني به جامعه و مردم ياري كنند.
‫ فارس ۱۷-۰۷-‫۱۳۸۷

‫۲۲-۱- مديركل ارشاد استان كرمان گفت:احتمال تشكيل ۲ خانه مطبوعات دراستان كرمان
‫‫مهدي محبان مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمان گفت: متاسفانه بسياري از مديران مسئول نشريات محلي از قانون مطبوعات هيچ اطلاعي ندارند و به همين دليل شاهد وجود برخي مشکلات در مطالب نشريات هستيم. در استان کرمان ۹۶ نشريه محلي وجود دارد که از اين تعداد ۷۵ نشريه به صورت فعال در حال انتشار هستند...اگر خانه مطبوعات استان کرمان نتواند همه نشريات استان کرمان را پوشش دهد و برخي از مطبوعات ورسانه ها خواستار تشکيل خانه مطبوعات جديد باشند احتمال تشکيل ۲ خانه مطبوعات در استان کرمان وجود دارد.
‫ مهر۱۷-۰۷-۱۳۸۷

‫۲۳-۱- رئيس خانه مطبوعات كرمان: به اساسنامه ارشاد انتقادهاي زيادي وارد است
‫‫ محمد لطيف رييس خانه مطبوعات استان کرمان گفت: انتقادات زيادي به" اساسنامه پيشنهادي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به خانه‌هاي مطبوعات کشور" وارد است اما از آنجا که قرار است تا چند روز ديگر " اساسنامه پيشنهادي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به خانه هاي مطبوعات"، در مجمع عمومي خانه مطبوعات استان کرمان به راي اعضا گذاشته شود ، در خصوص معايب اين اساسنامه هيچ اظهارنظري نمي‌کنم. خانه مطبوعات بايد از سوي روزنامه‌نگاران مورد حمايت قرار گيرد و تا اين حمايت وجود نداشته باشد نمي‌توان به شکوفايي اين خانه اميدوار بود. ما از حدود چهار ماه پيش آنرا روي خروجي سايت خانه مطبوعات قرار داديم اما در طول اين مدت هيچ کس (به جز يک نفر) هيچ اظهار نظر مثبت يا منفي در اين خصوص نکرد و اين مايه تاسف است که روزنامه نگاران کرمان نسبت به نهاد صنفي خود هم بي‌تفاوت هستند.
‫ ايسنا ۱۷-۰۷-۱۳۸۷

‫۲۴- ۱- ملكيان: متاسفانه تشكل هاي صنفي سياسي شده اند
‫‫عليرضا ملكيان معاون مطبوعاتي و تبليغاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: از طرح خوشه صنعتي مطبوعات به‌ طور جدي حمايت مي‌كنيم.از آنجا كه متاسفانه تشكل‌هاي اوليه صنفي در كشور سياسي شده و موجب تعيير نگاه مسئولان شدند، توجه چنداني به شكل‌گيري تشكل‌هاي بعدي نبوده هرچند كه از تشكل‌هاي جديد نيز استفاده شد. توجه به كيفيت در وزارت ارشاد به‌تدريج پررنگ‌تر مي‌شود و يكي از ضرايب مهم حمايت، امتياز به محتوا و كار حرفه‌اي مطبوعاتي است كه آيين‌نامه محتوايي مطبوعات آماده‌ شده و هنوز به تصويب نرسيده‌ است. طرح جامع نظام مطبوعات و خبرنگاران آماده تصويب است.
‫ فارس ۲۱-۰۷-۱۳۸۷


‫۲۵-۱- هيات نظارت برمطبوعات مجوز انتشار ۲۷ نشريه جديد را صادر كرد
‫‫ محمد پرويزي مديركل مطبوعات و خبرگزاري‏هاي داخلي ارشاد گفت:‌ هيات نظارت بر مطبوعات با انتشار ۲۷ نشريه شامل انتشار ۲ روزنامه‌، ۴ هفته‌نامه‌، ۳ دو هفته‌نامه‌، ۹ ماهنامه‌، يك دو ماهنامه، ۶ فصلنامه و ۲ دو فصلنامه موافقت كرد. در اين جلسه روزنامه‌هاي «خراسان جنوبي» به صاحب امتيازي «مؤسسه فرهنگي هنري خراسان» و مدير مسئولي «كورش شجاعي بورآباد»‌، روزنامه «خراسان شمالي» به صاحب امتيازي «مؤسسه فرهنگي هنري خراسان» و مدير مسئولي «كوروش شجاعي بورآباد» مجوز انتشار گرفتند.
‫پرويزي ادامه داد: همچنين با انتشار هفته‌نامه‌هاي «امتداد سبز» به صاحب امتيازي و مديرمسئولي «اكبر سلطاني»، هفته‌نامه «صفير كوير» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «سيدمهدي هاشمي بهمن‌آباد»‌، هفته‌نامه «الف» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «محمدمهدي برادران خلخالي»‌ و هفته‌نامه «مهرآور» به صاحب امتيازي «ناصر محمدي كمال‌آبادي» و مدير مسئولي «حسين تقوي رشيدي‌زاده» موافقت شد.
‫‫ در اين جلسه دوهفته‌نامه‌هاي «نداي بردسكن» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «رضا نوري»‌ و «نسيم قوچان» به صاحب امتيازي و مديرمسئولي «حبيب‌اله آسوده يدكي»‌ و دوهفته‌نامه «سپهر بردسير» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «محمدرضا شجاعي باغيني» مجوز انتشار گرفتند.
‫‫همچنين هيئت نظارت برمطبوعات در اين جلسه با انتشار ماهنامه‌هاي «تاك توس» به صاحب امتيازي «حوزه هنري خراسان رضوي» و مدير مسئولي «سيدمحمدصادق مركبي»‌، ماهنامه «خورشيد طوس» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «سيده اشرف حسيني»‌، «بهار خراسان» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «مختار فرزادي»‌، «معلم» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «محمدحسين ملكي» و «چناران امروز» به صاحب امتيازي «شهرداري چناران» و مدير مسئولي «علي اصغر عليزاده» موافقت كرد.
‫‫ ماهنامه‌هاي «ستاره دانايي» به صاحب امتيازي «ايرج يزدان بخش» و مدير مسئولي «پرويز فرشاد»، «قصرنامه» به صاحب امتيازي «شركت هتل بين‌المللي قصر خراسان» و مدير مسئولي «عليرضا سزاوار»‌، «سيماي ايثار» به صاحب امتيازي «مؤسسه خيريه فرهنگي و اجتماعي رهروان فضيلت (جويني‌ها و جغتائي‌ها)» و مدير مسئولي «غلامرضا خالصي»‌، «اقبال خراسان» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «مرتضي صادقي» و دوماهنامه «ساختمان سبز» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «غلامرضا موسايي‌پور» نيز در اين جلسه مجوز انتشار گرفتند.
‫هيات نظارت بر مطبوعات با انتشار فصلنامه‌هاي «شميم نرجس» به صاحب امتيازي «مؤسسه علمي و تحقيقي مكتب نرجس» و مدير مسئولي«اكرم نصيري»، «پيك مرغداران خراسان» به صاحب امتيازي «اتحاديه شركتهاي تعاوني كشاورزي مرغداران خراسان» و مدير مسئولي «ساسان سروري»‌، «مجله دانشكده پرستاري و مامايي مشهد» به صاحب امتيازي «دانشگاه علوم پزشكي مشهد ـ دانشكده پرستاري و مامايي» و مدير مسئولي «عباس حيدري»‌، «هتل گستر» به صاحب امتيازي و مديرمسئولي «مهدي خورشيد سخنگوي»‌ و «پيام مهرورزان» به صاحب امتيازي «آسايشگاه معلولين ذهني اميرالمومنين(ع) سبزوار» و مدير مسئولي «حميد بلوكي» موافقت كرد.
‫‫همچنين فصلنامه «فرهنگ و هنر خراسان رضوي» به صاحب امتيازي «اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان رضوي» و مدير مسئولي «حسين بهروان» و دو فصلنامه‌هاي «مطالعات زمين‌شناسي» به صاحب امتيازي «دانشگاه فردوسي مشهد» و مدير مسئولي «عليرضا عاشوري» و «توسعه و سرمايه» به صاحب امتيازي «دانشگاه شهيد باهنر كرمان» و مديرمسئولي «پورحيدري» در اين جلسه مجوز انتشار گرفتند.
‫‫پرويزي گفت: همچنين در اين جلسه با تغيير صاحب امتيازي نشريات «شارستان» به «شركت شارستان نشر»‌، «شهرزاد» به «مؤسسه شهرزاد قصه‌گوي كودك»‌، «كتاب ورزش» به «شركت هفت هنر سفيد»‌، «صنعت سوم» به «احمد مرادي»‌، «صبح ايرانيان» به «پرستو گلبوئي نژاد»‌، «دامپزشك» به «هادي خوشبخت»‌، «غذا و تغذيه» به «اكبر ملكي‌زاده»‌، «دنياي فوتبال» به «مجتبي صدوقي»‌ موافقت و نيز با تغيير مدير مسئولي نشريات «مهندسي ترافيك» به «محمود صفارزاده»، «همشهري» به «علي اصغر محكي»‌، «توسعه و سياست اجتماعي» به «حجت‌اله ايوبي» ، «طلوع سبز» به «سيدمحمدصادق سهروردي»‌، «خبر» به «رضا مقدسي»‌، «گسترش صنعت» به «غلامحسين اسلامي فرد» موافقت شد.
‫ فارس ۲۱-۰۷-۱۳۸۷

‫۲۶-۱- كاهش يا قطع يارانه نشريات واقعيت ندارد
‫‫عليرضا ملكيان معاون امور مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ايران از لحاظ تعداد نشريات جزء ۱۰ کشور اول جهان است. در خصوص پرونده نشريات دانشگاهي و نشريات تخصصي تقريبا به روزهستيم، از سال ۶۵، ۳۴۷۰ مورد تقاضا مجوز اخذ كرده‌اند که از اين تعداد ۱۰۷۰ مورد در دوره ۳ ساله دولت نهم بوده است. صدور مجوز براي استان‌ها مورد توجه وزارت و در اولويت است، در خراسان ۹۰ تا ۱۰۰ متقاضي در حال حاضر وجود دارند که اين هفته يک سوم آن‌ها مجوز اخذ كردند.
‫ کاهش يا قطع يارانه نشريات واقعيت ندارد ما براساس شاخص‌هاي موجود در بخش‌هاي کمي و کيفي عمل مي كنيم؛ اگر کاهش بوده است نشريات بايد به نحوه عملکرد کمي و کيفي خويش رجوع کنند.
‫ ايسنا ۲۲-۰۷-۱۳۸۷

‫۲۷-۱- برخوردبا خبرگزاري ها طبق قانون مطبوعات به ضررآن ها تمام مي شود
‫‫حميد رسايي عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به بررسي لايحه الحاق يك تبصره به قانون مطبوعات در جلسه اين كميسيون، عنوان كرد: بر اساس اين لايحه، خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري طبق قانون مشمول قانون مطبوعات شده و بايد طبق اين قانون با آنها برخورد شود.
‫برخي دوستان اين دغدغه را داشتند كه ممكن است برخورد با خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري طبق قانون مطبوعات به ضرر آنها تمام شود و مشكلات آنها را بيشتر كند، كه از اين جهت بنا شد يك كميته فرعي اين موضوع را مورد بررسي بيشتري قرار دهند.
‫ ايسنا ۲۲-۰۷-۱۳۸۷

‫۲۸-۱- مديركل ارشاد چهارمحال و بختياري:كيفيت مطبوعات استان از متوسط كشوري پايين‌تر است
‫‫ داريوش رضواني مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري گفت: كيفيت مطبوعات محلي در اين استان از متوسط كشوري پايين‌تر است. متاسفانه مطبوعات محلي در اين استان از كيفيت فني لازم برخوردار نيستند و بيشتر با يكديگر بر سر گرفتن آگهي تبليغاتي رقابت مي‌كنند.
‫ فارس ۲۳-۰۷-۱۳۸۷

‫۲۹-۱- عدم پشتيباني مسؤولين از روزنامه‌هاي محلي تاسف‌بار است
‫‫علي اكبربهبهاني مديرعامل شركت تعاوني مطبوعات كشور در خانه مطبوعات يزد گفت: ‌عدم پشتيباني مسؤولين همانند استانداري، فرمانداري، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و غيره از مطبوعات محلي تاسف‌بار و درد آور است. اغلب روزنامه‌هاي يزد را مطالعه كرده‌ام و از موضوعاتي اظهار تاسف خوردم. اين مطبوعات كه در كار توليد خبر بسيار خوب و در حد مطلوب به كار خود را ادامه مي‌دهند و كمتر مطلبي را از سايت كپي مي‌كنند مورد كمترين پشتيباني از سوي مسؤولين ذيربط قرار مي‌گيرند.
‫ ايسنا ۲۳-۰۷-۱۳۸۷

‫۳۰-۱- شكايت استاندار آذربايجان غربي از يك روزنامه نگار
‫‫سعيد پورحيدر وبلاگ نويس و روزنامه نگار اروميه اي با شکايت مشاورورييس دفتر استانداري آذربايجان غربي به دادگاه فراخوانده شد. صاحب وبلاگ فرياد خرداد بعد ازاحضار به دايره ويژه رسيدگي به جرايم خاص رايانه اي پليس آگاهي اروميه و تفهيم اتهام براي طي مراحل دادرسي به شعبه ۷ دادسراي عمومي اروميه ارجاع شد.
‫ سايت انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۲۴-۰۷-۱۳۸۷

‫۳۱-۱- لايحه «تعيين تكليف هيات منصفه مطبوعات» با موازين شرع و قانون مغاير نيست
‫شوراي نگهبان پس از بررسي لايحه " تعيين تكليف هيات منصفه مطبوعات " مصوب جلسه مورخ بيستم مرداد ماه ۱۳۸۷ آن را مغاير به موازين شرع وقانون اساسي ندانست
‫ ايسنا ۲۶-۰۷-۱۳۸۷

‫۳۲-۱- مديرکل ارشاد استان به دنبال ايجاد خانه مطبوعات دوم دركرمان
‫مهدي محبان مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي کرمان اعلام كرد: اگر خانه فعلي مطبوعات نتواند تمام خبرنگاران را پوشش دهد، اين احتمال وجود دارد در آينده نزديک شاهد دو خانه مطبوعات در استان باشيم.
‫وي افزود: اگر شوراي مرکزي خانه مطبوعات پس از مجمع عمومي نتواند در بحث انتخابات آتي اين خانه و آيين نامه آن تمام مطبوعات و اصحاب رسانه را پوشش دهد، احتمال اين مي‌باشد در آينده دو خانه مطبوعات در استان فعاليت کنند.
‫ ايسنا ۲۹-۰۷-۱۳۸۷

‫۳۳-۱- شکايات وزارت کشور از رسانه ها پس گرفته شد
‫محمد حسين موسي پورمعاون حقوقي، بين الملل و امور مجلس وزير کشور از پس گرفتن تمام شکايات وزارت کشور از رسانه ها و مطبوعات خبر داد.وي افزود:اکنون هيچ شکايتي از مطبوعات، رسانه‌‏ها و دستگاهها نداريم.
‫ مهر۲۹-۰۷-۱۳۸۷

‫۳۴-۱- استاندارآذربايجان غربي :برخي رسانه ها شايعه پردازي مي كنند
‫رحيم قرباني استاندار آذربايجان‌غربي گفت: بازسازي فرهنگ عمومي آسيب ديده مهمترين رسالت رسانه‌هاست. عدم وجود برنامه‌ريزي مناسب در ساليان متمادي، مشکلات فرهنگي بسيار زيادي را بخصوص در حوزه مصرف‌گرايي در کشور ايجاد کرده است که رسانه‌ها به عنوان يکي از ارکان تاثيرگذار در جامعه بايد با استفاده از روش‌هاي مختلف، باعث جايگزيني فرهنگ جديد و پيشرفته بجاي فرهنگ قديمي در کشور شوند. برخي از رسانه‌هايي که تعهد و پاسخگويي ندارند، اقدام به ايجاد شايعه در جامعه مي‌کنند که اين امر باعث ايجاد نگراني در مردم و کاهش اعتماد به نفس در جامعه خواهد شد.
‫ ايسنا ۲۹-۰۷-۱۳۸۷

‫۳۵-۱- اطلاعيه معاونت مطبوعاتي درباره همكاري خبرنگاران با تلويزيون فارسي بي بي سي
‫معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: برابر گزارش‌هاي موثق واصله، متأسفانه شبكه فارسي زبان ببس انگلستان با هدف تهيه مقدمات فعاليت خود، اقدام به برقراري ارتباطات مشكوك و غيرموجه كرده و با ناديده گرفتن قوانين مربوطه، سعي در جذب برخي افراد معلوم الحال و برنامه‌سازي درباره موضوعات مشكوك دارد...در اين چارچوب ضمن درخواست هوشياري مردم عزيز ايران، از همه خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي تقاضا دارد نسبت به تحركات مشكوك و غيرقانوني شبكه تلويزيوني فوق و يا ساير شبكه‌هاي غيرمجاز، مراقبت‌هاي كافي را اعمال كرده و از اقدامات غيرمتعارف و خلاف رويه قانوني اجتناب ورزند.
‫ سايت انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۳۰-۰۷-۱۳۸۷

‫۳۶-۱- مطبوعات محلي به جاي ياس و نااميدي، نشاط‌ آفريني كنند
‫محسن غفاري‌آذر مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي گفت: مطبوعات محلي به جاي ايجاد التهاب، چالش، نگراني، ياس و نااميدي، نشاط‌ آفريني را در جامعه ترويج دهند. حفظ آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و ارج نهادن به ارزش‌هاي مورد احترام از وظايف مهم مطبوعات به ويژه مطبوعات محلي است.

‫۳۷-۱- علي رضا ملكيان:مطبوعات هنوز نتوانسته‌اند ارتباط خوبي با مردم برقرار كنند
‫‫عليرضا ملكيان معاون امورمطبوعاتي واطلاع رساني وزيرفرهنگ وارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه‌ جشنواره مطبوعات وخبرگزاري هاي آذربايجان عربي با اشاره به مشكلات مطبوعات در كشور اظهار كرد: بخشي از مشكلات مطبوعات به خوددست‌اندركاران برمي‌گردد‌ چراكه نيازهاي مردم را در نظر نمي‌گيرند تا مطالب منتشرشده آنان طبق نياز و خواسته‌ مردم و بيان كننده مشكلات و مسائل مناطق مختلف كشور باشد. مطبوعات هنوز نتوانسته‌اند ارتباط خوبي با مردم برقرار كنند. برخي از روزنامه‌ها و جرايد درگير مسايل سياسي،‌ جناحي و باندي شده‌اند و اين امر رسالت اصلي آن‌ها را كه اطلاع‌رساني است تا حدودي از بين مي‌برد.
‫ايسنا۰۱-۰۸-۱۳۸۷

‫۳۸-۱- نماينده مجلس : مطبوعات محلي از پرداختن به مسايل قومي پرهيز كنند
‫‫جواد جهانگيرزاده نماينده مجلس در مراسم اختتاميه دومين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌هاي آذربايجان غربي با اشاره به وضعيت مطبوعاتي آذربايجان غربي گفت:‌ مطبوعات محلي ما داراي چند وجه اصلي هستند،‌ كه يكي از آن‌ها نوپا بودن آنهاست. جرايد و مطبوعات بايد از پرداختن به مسايل خطرناكي همچون مسايل قومي ‌پرهيز كنند.
‫ايسنا ۰۱-۰۸-۱۳۸۷

‫۳۹-۱- نماينده اورميه در مجلس:وضعيت مطبوعات محلي آذربايجان غربي مطلوب نيست
‫‫جواد جهانگيرزاده نماينده مردم اروميه در مجلس گفت: با وجود پيشينه و سوابق فرهنگي آذربايجان غربي، وضعيت مطبوعات محلي در اين استان مطلوب نيست.با رشد كيفي نشريات محلي، نيازها و ضرورت‌هاي توسعه، شناسايي و از پرداخت صوري به مسائل ملي جلوگيري مي‌شود و از افراط‌گرايي به مسائل قومي و ورود به عرصه‌هاي خطرناكي چون مسائل قومي كه با انسجام و اتحاد ملي ما مغايرت دارد، جلوگيري خواهد كرد. اخبار مربوط به ناكارآمدي مسئولان در مسير خدمت به مردم انتقاد سازنده و از وظايف مهم مطبوعات است.
‫فارس ۰۱-۰۸-۱۳۸۷


‫۴۰-۱- انتظامي نماينده مديران مسوول مطبوعات در هيات نظارت شد
‫حسين انتظامي بار ديگر به عنوان نماينده مديران مسوول مطبوعات در دوازدهمين دوره فعاليت هيات نظارت بر مطبوعات انتخاب شد. در انتخاباتي كه برگزار شد از حدود ۴۲۱ راي اخذ شده حسين انتظامي با كسب ۱۷۱ راي از سوي مديران مسوول مطبوعات كشور به عنوان نماينده آنها به جمع هيات هفت نفره نظارت بر مطبوعات پيوست.
‫ايسنا ۰۲-۰۸-۱۳۸۷


‫۴۱-۱- انتقاد عضو هيات مديره انجمن صنفي به موضع ارشاد درباره بي بي سي
‫شمس الواعظين با انتشار مطلبي درروزنامه اعتماد نسبت به اطلاعيه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي در مورد فعاليت بي بي سي انتقاد كرده و نوشته كه " طي ۳۰ سال اخير ايران تا چه اندازه به روزنامه‌نگاران و ژورناليسم بومي خود احترام گذاشته است كه هم‌اينك با استناد به اين ميراثي از احترام از روزنامه‌نگاران خود بخواهد كه در سرزمين مادري خود عمل كنند و چندان وسوسه‌يي براي همكاري‌ با رسانه‌هاي فراسوي مرزها پيدا نكنند؟ آيا همين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جزوه‌يي منتشر نكرده است كه در آن روند توقيف‌ها از ارديبهشت ۷۹ به اين سو بيان شده است؟آيا سير توقيف‌ها و روندش به آنجا منجر نشده است كه ۲۸۰۰ روزنامه‌نگار ايراني در ميهن خود بيكار شده‌اند و هيچ نهاد دولتي و حتي همين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه هيچ نقشي براي تحت تكفل قرار دادن روزنامه‌نگاران بيكار براي خود قائل نبودند و مسووليتي را نپذيرفتند بلكه با هزاران زبان و شيوه از قبيل شيوه وحشت‌زايي و تهديد براي ارعاب و متهم كردن روزنامه‌نگاران داخلي استفاده كردند. مگر روزنامه‌نگاران داخلي با رسانه‌هاي خارجي همكاري مي‌كردند كه اينچنين مورد ظلم و ستم حكومت و نهادهاي حكومتي قرار گرفتند؟"
‫سايت انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۰۶-۰۸-۱۳۸۷

‫۴۲-۱- معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد : مطبوعات اجاره اي توقيف مي شوند
‫عليرضا ملکيان معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت ارشاد گفت: بر اساس آماري مقايسه اي که اخيراً اخذ شده است ايران از نظر کمي جزو ۱۰کشور اول دنيا به لحاظ تعداد روزنامه اما از نظر سرانه مصرف روزنامه و نشريات در رديف پنجاهم به بعد در دنيا قرار دارد.ما هنوز آمار دقيقي از سرانه مطالعه مطبوعات در کشور نداريم. اگر مديرمسئول يک نشريه را بدون اطلاع هيئت نظارت بر مطبوعات به شخص حقيقي يا حقوقي ديگري اجاره داده باشد، با آن برخورد و انتشارش متوقف مي شود.
‫مهر۰۶-۰۸-۱۳۸۷


‫۴۳-۱- روزنامه نگاري مشقت بار از زبان عطريانفر
‫محمد عطريانفر در مقاله اي كه درهمشهري آنلاين منتشرشده با قدرداني از حسين انتظامي مديرسابق روزنامه همشهري روزنامه‌نگاري در ايران راعرصه مشقت‌بار، حرفه‌اي سخت، تمريني مكرر و بعضا ملال‌آور در جامعه‌ايران دانسته كه بايد، مرز بايدها و نبايدها را بنابر سليقه روزانه مديران تغييردهد و در رعايت آن چنان بكوشد كه ترا از هر بندبازي ماهرتر، هوشيارتر و هنرمندتر نشان دهد.اين رعايت‌ها از سوي اصحاب قلم و تنوع و تغيير سليقه‌ها از ناحيه ناظران و مراقبان، متاسفانه حد يقفي ندارد و نمي‌شناسد و تا رابطه دنياي ‌رسانه و قدرت براين منوال است، البته نخواهد شناخت.بديهي است اگر در اين شرايط، رسانه‌اي تاب مقاومت آورد و امكان ماندگاري يابد و طاقت‌اش از الزامات و مطالبات و فراز و فرودهاي حاكميت طاق نشود، به‌واقع اتفاقي بزرگ رخ داده است.
‫سايت انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۰۶-۰۸-۱۳۸۷


‫۴۴-۱- لزوم انتقال نقاط مثبت فعاليت ها ي دولت
‫احمد عليرضابيگي استاندار آذربايجان شرقي گفت: رسالت مطبوعات، انعكاس حقايق و واقعيت‌هاي موجود است.وي با اشاره به لزوم انتقال نقاط مثبت فعاليت‌ها در جريان دستگاه‌هاي اجرايي به آحاد مختلف مردم تصريح كرد: هم‌اكنون كارهاي ارزشمندي در سراسر استان آذربايجان شرقي صورت مي‌گيرد كه بايد رسانه‌ها به نحوي در اطلاع‌رساني شفاف اين خدمات مسئولان را ياري كنند. نبايد مجموعه اقدامات عمراني كلان و خرد آذربايجان شرقي از ديد و قلم تيزبين روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رسانه‌هاي ارتباط جمعي دور مانده و بازگو نشوند.
‫فارس ۰۷-۰۸-۱۳۸۷


‫۴۵-۱- فرمانده انتظامي گلستان :آسيب شناسي خبر ضروري است
‫حميد عطايي فرمانده انتظامي گلستان درنشست با مسئولان هفته نامه ها و روساي خبرگزاري ها گفت: مطبوعات و رسانه ها بايد در جهت تامين نيازهاي جامعه حرکت کنند.رسانه ها در تامين و ارتقاي امنيت پايدار نقش بي بديل و انکار ناپذيري دارند.آسيب شناسي خبر ضروري است و بايد به آن توجه شود.بايد چهره جديدي از پليس ارائه شود و پليس جامعه محور و مقتدر در جامعه نهادينه شود.مهر۰۷-۰۸-۱۳۸۷

‫۴۶-۱- ملكيان :خبرنگاران با منافع ملي بايد آشنا شوند
‫عليرضا ملکيان - معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به بحث آسيب‌شناسي مطبوعات گفت: درمطبوعات، به لحاظ کيفيت نقصان‌هايي مشاهده مي‌شود که بايد با شناسايي و جمع‌بندي مشکلات و با تکيه بر کارهاي پژوهشي، به رفع موانع موجود اقدام کرد. اين نقصان‌ها در بحث آموزش خبرنگاران و آشنايي با قانون مطبوعات ايران نيز وجود دارد و بايد تلاش شود تا علاوه بر آموزش‌هاي علمي، خبرنگاران با حساسيت‌هاي کار خبرنگاري و جايگاه ويژه آن و نيز منافع ملي آشنا شوند.
‫سايت انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۰۸-۰

‫۴۷-۱- سرپرست پايگاه بسيج مطبوعات خوزستان:رسانه‌‌ها مروج فرهنگ بسيج باشند
‫جعفر فلسفي سرپرست پايگاه بسيج مطبوعات خوزستان گفت: رسانه‌ها بايد فرهنگ بسيج را در جامعه ترويج كنند زيرا اين فرهنگ برگرفته از فرهنگ غني شيعه است. فرهنگ بسيج هم‌‌اكنون در جامعه در وضعيت بسيار مناسبي است كه بايد اين فرهنگ را گسترش دهيم. وي بر ضرورت تعامل بسيج و رسانه‌‌ها تأكيد كرد و افزود: بايد اين دو نهاد از طريق تعامل با يكديگر از هجمه‌هاي فرهنگي دشمن جلوگيري كنند و اجازه ندهند دشمن اقدام به راه‌انداختن جنگ نرم كند.
‫فارس ۰۹-۰۸-۱۳۸۷


‫۴۸-۱- معاون وزير ارشاد :دولت نهم ۱۰۷۰مجوز جديد براي انتشار مطبوعات صادر كرد
‫عليرضا ملكيان معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: از سال ۱۳۶۵ تاكنون حدود ۳ هزار و ۴۷۰ مجوز براي مطبوعات صادر شده كه مجوز انتشار يك سوم آن به تعداد يك هزار و ۷۰ مورد در دولت نهم صادر شده است.تهمت همراهي نكردن دولت با مطبوعات جفا به دولت نهم است چرا كه آمار سخن مي‌گويد نه ذهنيات و ادعاهاي غيرواقعي. برخي از روزنامه‌ها و نشريات به دليل درگير شدن به مسايل سياسي، باندي و جناحي نتوانستند با انعكاس نيازهاي واقعي جامعه بين خود و مردم ارتباط برقرار كنند و اين از جمله مهم‌ترين دلايل پايين بودن سرانه مطالعه در كشور است. فارس ۱۰-۰۸-۱۳۸۷

‫۴۹-۱- مشارکت رسانه ها تعالي سينماي ديني را رقم مي زند
‫جلال فياضي مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اگر سينماي ديني از مشارکت مطبوعات و رسانه ها برخوردار باشد، قطعا مي تواند به تعالي واقعي خود دست يابد.
‫مهر۱۰-۰۸-۱۳۸۷

 

۵۰-۱- ‫مديرکل سابق مطبوعات داخلي ارشاد:توزيع آگهي هاي دولتي، ريشه سياسي دارد
‫سعيد تقي پورمديركل سابق مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي :ببينيد برخي از بودجه هايي که از طرف دولت صرف اطلاع رساني و تبليغات مي شود، انتظارات سياسي دارند و از آن بهره برداري سياسي مي کنند... ديدي که الان هست و مورد گلايه هم هست، نگاه مجموعه دولت از جمله وزارت ارشاد به مطبوعات است. دولت ديدي تبليغاتي به مطبوعات دارد، يعني فکر مي کند مطبوعات علاوه بر اطلاع رساني وظيفه تبليغ اهداف و سياست هاي دولت را هم دارند، در حالي که وظيفه يک روزنامه غيردولتي تنها اطلاع رساني در عين بي طرفي است.
‫اعتماد ۱۱-۰۸-۱۳۸۷

‫۵۱-۱- ملكيان: بسيج بايد درمتن رسانه حضوريابد
‫عليرضا ملكيان معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در ششمين نشست يك‌روزه بسيج و رسانه گفت: عملكرد و فعاليت نمايندگان رسانه‌هاي خارجي حاضر در كشور كاملا تحت كنترل است.بسيج اگر رسانه و يا فرهنگ است كه هست، بايد در متن رسانه حضور يابد نه در حاشيه و فرهنگ بسيجي نيز بايد توسط خود بسيجي‌ها در رسانه‌ها ارائه شود. بايد بگويم نظام ما بسته و كمونيستي نيست و امواج اطلاع‌رساني آزادانه به ايران وارد و خارج مي‌شوند.

 فارس ۱۱-۰۸-۱۳۸۷


‫۵۲-۱- عضو هيات رئيسه مجلس:وزارت ارشاد بايد چاپ آگهي‌ها در نشريات را ساماندهي كند
‫موسي قرباني عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي امور فرهنگي و مطبوعات بايد چاپ آگهي‌ها در نشريات را نظارت و ساماندهي كند.با توجه به چاپ آگهي‌هاي خلاف شرع اسلام و قوانين در برخي نشريات كشور و حساسيت‌هاي بالايي كه درج آگهي‌هاي تبليغاتي در روزنامه‌ها به وجود آورده و كلاهبرداري‌هايي كه صورت گرفته، مسئولان وزارت ارشاد بايد هر‌چه سريع‌تر قانوني را تهيه و تدوين كنند. مشكل اول در محتواي اين آگهي‌ها است زيرا برخي از اين تبليغات مندرج در رسانه‌ها از نظر ديني، شرعي و حتي عرفي با مشكل روبرو هستند كه بايد يك بخشي در اين زمينه فعال باشد و از چاپ هر نوع آگهي كه با مباني ديني و ساختارهاي عرفي جامعه در تضاد است، جلوگيري كند. متاسفانه گاهي آگهي‌هايي در نشريات چاپ مي‌شود كه زيبنده جامعه ما نيست كه يكي از اين موارد تبليغات در حوزه مسائل جنسي است كه بايد جلوي آن گرفته شود. مشكل دوم از نظر شكلي است و اينكه آيا اين آگهي و وعده‌هاي داده شده در آن واقعي است يا غير‌واقعي و اصولاً آيا آگهي‌دهنده قصد فريب مردم را دارد يا ندارد.

 فارس۱۱-۰۸-۱۳۸۷

‫۵۳-۱- مديركل ارشاد مازندران :آگهي نشريات بايد توسط ارشاد توزيع شود؛با مطالب ارزش گرا نقد كنيد
‫محمد اسماعيل امامزاده مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران خواستار ساماندهي آگهي هاي مطبوعاتي در استان شد. آگهي هاي ادارات پس از بررسي و تصويب در ارشاد استان از طريق ارشاد بايد توزيع شود تا اقتصاد مطبوعات مازندران تقويت شود.مديران مسئول بايد با درج مطالب ارزش گرا و صحيح، چالش هاي توسعه استان را منصفانه نقد کنند.
‫مهر۱۳-۰۸-۱۳۸۷


‫۵۴-۱- آگهي هاي مطبوعاتي ساماندهي مي شود
‫عليرضا کريمي مدير کل دفتر تبليغات و اطلاع رساني گفت: از ابتداي سال جاري مقرر شده با تشکيل کارگروهي متشکل از نمايندگان نشريات کثيرالانتشار که به خصوص در بخش آگهي هاي نيازمندي داراي بيشترين حجم آگهي هستند، ضوابطي براي پذيرش و انتشار آگهي ها تدوين شود و پس از طرح در مراجع قانونگذار و به تصويب رساندن آن ، رسانه هاي مکتوب اعم از نشريات و آگهي نامه ها در پذيرش و انتشار آگهي ملزم به رعايت ضوابطي شوند تا به اين ترتيب شيوه انجام امور قانونمند شود.

 مهر۱۴-۰۸-۱۳۸۷

‫۵۵-۱- مدير‌كل ارشادمازندران: ‌توزيع آگهي از سوي اداره ارشاد مصوبه مجلس است
‫محمد‌اسماعيل امامزاده مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران خواستار ساماندهي آگهي‌هاي مطبوعاتي در استان شد و گفت: توزيع آگهي از سوي اداره و فرهنگ و ارشاد اسلامي مصوبه مجلس است. دستگاه‌هاي اجرايي استان بايد آگهي‌هاي اداره‌ها را پس از بررسي و تصويب در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان از طريق اين اداره توزيع كنند، تصريح كرد. مديران مسئول بايد با درج مطالب ارزش‌گرا و صحيح‌، چالش‌هاي توسعه استان را منصفانه نقد كنند.

 فارس ۱۴-۰۸-۱۳۸۷


‫۵۶-۱- دلايل توقيف شهروند از زبان معاون مطبوعاتي
‫عليرضا ملكيان معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: نشريه "شهروند امروز" به دليل رعايت نکردن زمينه انتشار توسط هيات نظارت بر مطبوعات، توقيف شد. هيات نظارت بر مطبوعات بر اساس بند ب ماده هفت قانون مطبوعات مبني بر مغايرت با آنچه در پروانه نشريه در مورد زمينه انتشار آمده، اقدام به توقيف "شهروند امروز" کرده است.
‫ايرنا ۱۵-۰۸-۱۳۸۷


‫۵۷-۱- اطلاعيه هيات نظارت مطبوعات درباره توقيف شهروند
‫دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات با انتشار اطلاعيه‏اي اعلام كرد: هفته‏نامه شهروند امروز به خاطر چاپ مطالب مغاير با زمينه انتشار و بي‏توجهي به تذكرات قبلي توقيف شد.هيات نظارت بر مطبوعات‌ اعلام كرد: اين هيات در جلسه‌ ۱۵/۸/۸۷ پرونده هفته‏نامه شهروند امروز را مورد بررسي قرارداد و به استناد بند «ب» ماده ۷ قانون مطبوعات و تبصره ماده ۱۲ اين قانون به علت انتشار نشريه به گونه‏اي كه اكثر مطالب آن مغاير با زمينه انتشار مندرج در پروانه صادره است و بي‏توجهي دست‏اندركاران اين نشريه به تذكرات قبلي به اتفاق آرا‌ رأي به توقيف آن داد. زمينه انتشار هفته‏نامه شهروند امروز براساس مجوز صادره «اقتصادي، فرهنگي، ورزشي» است، در حالي كه اكثر مطالب اين نشريه هيچ همخواني با زمينه انتشار آن نداشته است.
‫حكم هيات نظارت بر مطبوعات امروز شنبه ۱۸/۸/۱۳۸۷ به اين نشريه ابلاغ شده است.
‫فارس ۱۸-۰۸-۱۳۸۷


‫۵۸-۱- ده ها روزنامه به جان دولت افتاده اند
‫آيت الله احمد جنتي ، دبير شوراي نگهبان در نماز جمعه تهران گفت : « ده ها روزنامه ريخته اند به جان دولت و هر چيزي مي خواهند ، مي گويند.اين درست است؟ به نفع چه کسي تمام مي شود؟ اگر اين ها خيال مي کنند که يک روزي مردم مملکت را دودستي تقديم اين ها مي کنند ، کور خوانده اند. »« برخي کارها و ظلم ها فتنه اي به پا مي کند که آسيبش دامن همه را اعم از ظالم و غيرظالم مي گيرد و وقتي فتنه آمد نه تنها تر و خشک با هم مي سوزند ، بلکه حتي دامن کساني را هم که سکوت مي کنند مي گيرد.واقعاً سکوت ها گاهي گناه کبيره است. »« توضيحاتي هست که اکنون نمي خواهم بگويم. شايد در فصل انتخابات بتوانم يک حرف هايي را بزنم. »آيت الله جنتي با فتنه گر خواندن مطبوعات منتقد از « خطباي نمازجمعه ، وعاظ ، منبري ها ، صدا و سيما ، مسولان ارشاد و روزنامه هايي حامي دولت » درخواست کرد سکوت نکنند و پاسخ منتقدان دولت را بدهند. كيهان ۱۸-۰۸-۱۳۸۷

‫۵۹-۱- استاندار سيستان و بلوچستان:مطبوعات از ايجاد تقابل جلوگيري كنند
‫علي‌محمد آزاد استاندار سيستان و بلوچستان گفت: مطبوعات نقش مهمي در القاي احساس امنيت و خودباوري در جامعه دارند.اولين وظيفه مطبوعات و رسانه‌ها، آگاهي‌رساني به مردم است كه البته در اين امر نوع گفتار و زبان انتقادي بايد منطقي و در زمينه رفع ضعف‌هاي موجود باشد تا امور بيشتر به سوي تعامل پيش رود و از ايجاد تقابل پيشگيري شود. فارس ۱۹-۰۸-۱۳۸۷

‫۶۰-۱- براي توقيف شهروند امروز آيا جلسه هيات نظارت رسميت داشت؟
‫حسن كامران، نماينده اصفهان و عضو هيات نظارت بر مطبوعات درباره علت توقيف شهروند امروز گفت كه ايراداتي كه در هيات نظارت به هفته‌نامه شهروند امروز گرفته شد، مربوط به مباحث شكلي نشريه و نه محتوايي آن بود. كامران درباره عدم حضور همه اعضاي هيات نظارت و راي‌گيري غيابي از افراد براي توقيف شهروند مي‌گويد: از هفت عضو هيات نظارت شش عضو حضور داشتند و تنها نماينده مطبوعات در جلسه حضور نداشت. اين در حالي است كه شنيده‌ها از حضور تنها چهار عضو اين هيات در جلسه مذكور حكايت دارد كه در صورت صحت اين خبر، با توجه به تركيب هفت نفره هيات نظارت بر مطبوعات جلسات اين هيات بايد با حضور پنج نفر رسميت يابد و نه چهار نفر.

 سايت انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۲۰-۰۸-۱۳۸۷

‫۶۱-۱- نماينده مجلس درهيات نظارت: نبايد خروجي مطبوعات به بي‌بندوباري كشيده شود
‫حسن كامران عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ونماينده مجلس درهيات نظارت برمطبوعات با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري ، در نطق پيش از دستور جلسه مجلس تصريح كرد: نبايد خروجي مطبوعات به بي‌بندوباري كشيده شود. به عنوان نماينده‌ قوه‌ مقننه در هيات نظارت بر مطبوعات به همه جرايد به ويژه آنهايي كه سياه‌نمايي مي‌كنند، توصيه مي‌كنم نقد از دولت با تخريب متفاوت است، به طوري كه اگر شيوه تخريب را رسم خود قرار دهيم، آن وقت اصل نظام را زير سوال برده‌ايم.

 ايسنا۲۱-۰۸-۱۳۸۷


‫۶۲-۱- علت توقيف شهروند امروز از زبان وزير ارشاد
‫وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: زمينه انتشار هفته‏نامه شهروند امروز براساس مجوز، اقتصادي، فرهنگي و ورزشي است، در حالي كه اكثر مطالب اين نشريه هيچ همخواني با زمينه انتشار آن نداشت و به همين دليل توقيف شد. تنها چيزي كه به عنوان زمينه انتشار در مجوز شهروند امروز مشخص نشده بود، موضوعات "سياسي" بود، اما در عمل، شهروند امروز خارج از چارچوبي كه براي خودش تعريف كرده بود و مجوز را هم در آن چارچوب دريافت كرده بود، عمل مي‌كرد. تابناك۲۱-۰۸-۱۳۸۷


‫۶۳-۱- ضعف بنيه مالي مهمترين مشكل مطبوعات استان اردبيل
‫عظيم ابراهيم پور مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل گفت: ضعف بنيه مالي مهمترين مشکل فراروي مطبوعات محلي استان است اگر چه سرمايه ي اصلي مطبوعات، دفاع از ارزش هاي اسلامي و انقلابي است، اما بايد تلاش کنيم تا مشکلات مالي مطبوعات محلي نيز حل شود. مهر۲۱-۰۸-

‫۶۴-۱- برخي قلم به دستان مطبوعات قلم را رها ودرمزرعه كاركنند
‫محمد رضي حدائق معاون سياسي، امنيتي استانداري فارس با انتقاد شديد از عملکرد برخي مطبوعات گفت: برخي از کساني که در مطبوعات قلم به دست گرفته‌اند، بايد بروند مزرعه و نشا بکارند و قلم را به دست اهل آن بسپارند! برخي از مطبوعات ندانسته افکار عمومي را تخريب مي کنند و تنها ناهمواري‌هاي راه را به رخ مردم مي‌کشند. مطبوعات و رسانه‌ها بايد از عناوين نااميد کننده و مايوس کننده و جنجالي دست بکشند.
‫حجت الاسلام محمد رضايي، رييس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامي فارس گفت : مطبوعات جانشان را مديون انقلاب هستند، گفت: روزنامه‌ها بايد براي اداي دين خود از ارزش‌هاي انقلاب دفاع کنند اما متاسفانه برخي از مطبوعات در روزهايي که به نام مناسبت‌هاي انقلاب است، حاضر نيستند حتي يک ستون به آن اختصاص دهند.
‫ايسنا۲۲-۰۸-۱۳۸۷


‫۶۵-۱- رييس خانه مطبوعات زنجان: شكايت از مطبوعات پس گرفته نشد
‫عبدالمحمد رئوفي نژاد استاندار زنجان گفت: انتظار مردم از مطبوعات استان فقط انجام وظايف اطلاع رساني به دور از هرگونه مسائل سياسي و جناحي است و ما هم جز اين را از مطبوعات نمي‌خواهيم.
‫حسني رئيس شوراي مرکزي خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به دستور رئيس جمهور مبني بر پس گرفتن شکايات نهادهاي دولتي از مطبوعات ، يادآور شد: به رغم اين دستور ، همچنان شاهد پيگيري شکاياتي از جانب نهادهاي دولتي از مطبوعات هستيم که اميدواريم با دستور قاطع استاندار ، وعده رياست محترم جمهوري محقق شود.
‫ايسنا۲۲-۰۸-۱۳۸۷


‫۶۶-۱- جرايد بين انتقاد از دولت و تخريب تفاوت قائل شوند
‫حسن كامران نماينده قوه مقننه در هيات نظارت بر مطبوعات با بيان اين‌كه اگر شيوه تخريب را مشي خودمان قرار دهيم، اصل نظام را زير سئوال برده‌ايم، به همه جرايد توصيه مي‌كنم بين انتقاد از دولت با تخريب آن، تفاوت قائل شوند.اگر ما شيوه تخريب را مشي خودمان قرار دهيم، اصل نظام را زير سئوال برده‌ايم لذا در رابطه با سرپرست جديد وزارت كشور هم برخي جرايد بحث‌هايي را مطرح كردند كه در همان سمت و سوي تخريب است. ما در هيات نظارت بر مطبوعات طبق قانون عمل مي‌كنيم و در عين حال حفظ احترام مطبوعات با موارد تخلف برخورد خواهيم كرد. فارس ۲۲-۰۸-۱۳۸۷

‫۶۷-۱- صفار هرندي: آسيب اصلي مطبوعات عدم رعايت انصاف است
‫صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: آسيب اصلي مطبوعات را در اين نقطه يافتم كه مخاطبان احساس كنند گردانندگان روزنامه اصل انصاف را رعايت نمي‌كنند؛ بنابراين براي جست‌وجوي اطلاعات راه‌هاي ديگري را انتخاب مي‌كنند تا به واقعيت نزديكشان كنند. مطالب جدي در۲۰۰ نشريه وروزنامه‌ پيش از انقلاب به ندرت يافت مي‌شد .كمتر نشاني از اطلاع‌رساني و انتقالي معرفتي به مخاطب داشت. امروز حداقل ۱۵۰ عنوان روزنامه به صورت سراسري، استاني و محلي در حال انتشار است و بيش از ۳۵۰۰ عنوان روزنامه، نشريه و مجله در سراسر كشور براي فعاليت اعلام حضور كردند و حداقل ۲۹۰۰ مورد از آن‌ها امروز منتشر مي‌شوند و بايد بگويم از افتخارات دوره‌ سه ساله‌ اخير اين است كه از ۲ هزار و ۹۰۰ و اندي روزنامه‌ منتشر شده، ۱۰۶۰ عنوان مربوط به اين دوره‌ي سه ساله است. فضاي حاكم بر تشكيلات مختلف ما براي كساني كه مختصري انصاف در وجودشان باشد فضاي توام با آزادي و اطلاع‌رساني به صورت جامع‌الاطراف است... شايد هيچ زماني شرايط براي ابرازانديشه و نگاه‌هاي مختلف به قدر امروز فراهم نبوده است... تعجب كردم وقتي برخي از شخصيت‌هاي محترم در ارتباط با آزادي مطبوعات در شرايط فعلي ابراز نگراني كردند و مطالبي را فرمودند كه به نظر مي‌رسد نگران وضع موجود اطلاع‌رساني هستند و در مقابل به خاطر آوردم همين بزرگواران در دوران مسووليت خود به خاطر انتقادي عادي و معمولي چنان برآشفته شده بودند كه حتي كار به گريه در برابر تريبون‌هاي عمومي كشيده شد. خواننده‌‌ روزنامه‌اي كه مي‌داند آن روزنامه منتقد دولت به عنوان قوه‌ي مجريه و يا مجلس و ديگر دستگاه‌هاي كشور است اگر ببيند روزنامه‌ مورد نظرش كارهاي خوب و شايسته را تحسين كرده و مي‌گويد آن را منصف مي‌داند و متوجه خواهد شد كه در انتقاد خود صداقت و اخلاص دارد چرا كه وقتي خوبي را نيز ديده منعكس كرده است اما اگر در روش نشريه‌اي روال هميشگي و در هر حال مخالفت باشد مخاطب او برداشت مي‌كند كه نشريه براي اطلاع او بيرون نمي‌آيد بلكه هدفي مانند كار تبليغاتي و حزبي را دنبال مي‌كند.
‫ايسنا۲۶-۰۸-۱۳۸۷

‫۶۸-۱- برخورددوگانه حاكميت با مطبوعات خودي و مطبوعات غيرخودي
‫بدرالسادات مفيدي در يادداشتي نوشت كه "هشدار اخير آقاي هاشمي رفسنجاني نسبت به برخورد با مطبوعات و احزاب كه آن را ناشي از انحصارطلبي و در شرايط حساس كنوني سم مهلكي براي كشور توصيف كرده، مي‌توان مستقيما ناظر بر رفتار جريان حاكم دانست. طي سه سال گذشته برخوردهاي صورت گرفته با احزاب، تشكل‌ها و انجمن‌ها و مطبوعات منتقد از عدم صدور مجوز فعاليت و قطع يارانه‌هاي آن ها (به‌رغم مصوب قانون) گرفته تا توقيف نشريات و جلوگيري از برگزاري تجمعات توسط احزاب و... مؤيد اين اظهار نگراني است. مي‌توان كاملا حدس زد كه هشدار آقاي هاشمي رفسنجاني متوجه برخورد دوگانه جريان حاكم است. برخوردي كه از سويي دست نوازش بر سر مطبوعات و احزاب خودي را شاهديم و از سوي ديگر تنگ‌نظري نسبت به حقوق غيرخودي‌ها.
‫سايت انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۲۶-۰۸-۱۳۸۷

‫۶۹-۱- نامه طالبي‌نژاد به وزير ارشاد: عطاي انتشار نشريه‌ فرهنگي را به لقايش مي‌بخشيم!
‫مديرمسوول نشريه‌هاي توقيف‌شده «هفت» و «ارژنگ» در نامه‌اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به توقيف «ارژنگ» انتقاد کرد و آن را ناموجه و غافلگيرکننده خواند.طالبي‌نژاد اين پرسش را مطرح کرده است که «آيا يک نشريه تخصصي مجاز نيست از کتابي که با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده مطلبي را نقل کند و آن را مورد نقد قرار دهد؟ آيا زير مجموعه‌هاي يک وزارتخانه مي‌توانند تا اين حد دچار تناقض باشند؟» ايسنا۲۷-۰۸-۱۳

‫۷۰-۱- ملكيان: يارانه مطبوعات براساس عمل به رسالت مطبوعاتي توزيع مي شود
‫عليرضا ملكيان - معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بر اساس آيين‌نامه‌ مصوب دولت درباره‌ ساماندهي پايگاه‌هاي اينترنتي، فراخواني داده و از پايگاه‌ها دعوت شد خود را بر اساس مشخصات اعلام شده ثبت كنند كه تا امروز بيش از ۴ هزار سايت و وبلاگ در سايت ساماندهي ثبت شده‌اند. مرجع رسمي در اين حوزه چهار وزير دادگستري، ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامي و اطلاعات و هم‌چنين رييس سازمان صدا و سيما در كارگروه هستند كه دبيرخانه‌ آن در معاونت مطبوعاتي ارشاد مستقر است. پايگاه‌هاي اينترنتي كه در طرح ساماندهي ثبت‌نام نكنند مانند كساني كه شناسنامه ندارند از هويت برخوردار نبوده و در نتيجه نمي‌توانند از تسهيلات در نظر گرفته شده نيز استفاده كنند، ضمن اينكه در دفاع از حقوق خود نيز با مشكل روبه‌رو خواهندشد.
‫درقانون جامع پايگاه‌هاي اينترنتي، خبرگزاري‌ها و مطبوعات به صورت يك جا ديده شده است. اميدواريم پيش‌نويس اوليه‌ي قانون جامع‌رسانه‌يي تا پايان امسال ارايه شود.
‫در حوزه‌ محتوايي براي اختصاص يارانه اين مطلب مهم است كه اين نشريه تا چه حد توانسته است به رسالت مطبوعاتي خود عمل كرده، به قوانين و مقررات پايبند بوده و آگاهي‌هاي جامعه را بالا ببرد ضمن اينكه تا به حال يارانه‌ هيچ نشريه‌اي قطع نشده و تنها بر اساس شاخص‌هاي گفته شده كم و زياد شده است. متاسفانه برخي نشريات كشور در مسير درستي حركت نمي‌كنند و علت اصلي آن نيز غالب شدن جريانات و هيجان‌هاي سياسي در اين دسته از نشريات است. از زمان آغاز به كار هيات نظارت تا امروز حدود۳۵۰۰ مجوز صادر شده است كه صدور۱۱۰۰ مجوز يعني بيش از يك‌سوم آن در سه سال كار دولت نهم بوده است. سعه‌ صدر دولت نهم و هيات نظارت در اين دوره بيش از ساير دوران‌ها بوده است. اما نبايد فراموش كرد انتقاد نيز مانند آزادي چارچوبي دارد كه نبايد از آن فراتر رفت. سعه‌ صدر دولت و هيات نظارت موجب شده كه نشريه هاي منتقد تحمل شوند؛ حتي شكايت‌هايي كه از سوي برخي دستگاه‌هاي دولتي عليه برخي نشريات مطرح شده بود بنا به دستور رييس جمهور در روز خبرنگار پس گرفته شد. سياسي بودن و حزبي و جناحي عمل كردن مشكل اصلي نشريات در حال حاضر است.
‫سخن برخي اهالي رسانه‌ها مبني بر مشخص نبودن چارچوب نقد منصفانه مورد نظر دولت نهم در حقيقت براي فرار از موضوع است. بايد ازشايعه پراكني و هم‌چنين توهين و تهمت به افراد و آحاد جامعه پرهيز كرد، مطالب دروغ و خلاف واقع منتشر نكرد و به اختلافات قومي و مذهبي نيز دامن نزد و در همه حال منافع ملي و وحدت ملي را در نظر گرفت. با اين تعريف، نقد منصفانه يعني نقدي فارغ از تخريب، تهمت و تشويش اذهان عمومي است.
‫شايد در قانون جامع رسانه‌ صدور مجوز براي نشريات برداشته شود. در اين طرح متقاضي نشريه علاوه بر داشتن امكانات مالي، تعدادي از افراد برجسته سياسي و فرهنگي نيز صلاحيت او را تاييد خواهند كرد و پس از ثبت مشخصات نشريه در مركزي كه به همين منظور پيش‌بيني شده به انتشار آن بپردازد؛ بدين شكل مي‌توانيم به سمتي برويم كه صدور مجوز به روش كنوني براي انتشار نشريه برداشته شود و حتي نظارت را نيز مي‌توان در صورت پيش‌بيني نظام رسانه‌يي به خود رسانه‌ها واگذار كرد.
‫درباره‌ انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران، وزارت كار به ما اعلام كرد اين انجمن به علت مشكلاتي كه در اساسنامه و در تشكيل مجمع‌هاي عمومي داشته است از نظر حقوقي جايگاه لازم را براي ادامه‌ فعاليت ندارد و رسانه‌ها مطالب اين انجمن را درج نكنند كه ما هم اين بحث را به رسانه‌ها اعلام كرده و از آن‌ها خواستيم تا اطلاع ثانوي از درج اخبار اين انجمن خودداري كنند. ضمن اين كه معتقديم متاسفانه انجمن صنفي درحوزه مسايلي چون بيمه ودستمزد و... در زمان فعاليت خود كمتر ورود پيدا كرده است. به گفته‌ خود خبرنگاران، انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران در دوره‌ فعاليت خود از اهداف صنفي دور شده و به مسايل سياسي پرداخته بود.اين كه آيا خبرنگاران بايد تشكل صنفي جديدي را به ثبت رسانده و فعاليت در اين زمينه را ادامه دهند يا خير، به نظر روزنامه‌نگاران و وزارت كار بستگي دارد.
‫تاكنون محدوديتي براي آنكه احزاب و تشكل‌هاي سياسي داراي نشريه باشند وجود نداشته و بلكه هيات نظارت در آيين نامه‌ داخلي خود براي آنان در زمينه‌ درخواست مجوز نشريه اولويت قايل شده كه مي‌توانند خارج از نوبت، درخواست خود را ارايه دهند؛ البته لازمه‌ آن رعايت ساير مفاد قانون مطبوعات و داشتن صلاحيت‌هايي است كه در قانون پي ايسنا ۲۸-۰۸-۱۳۸۷

‫۷۱-۱- معاون استاندار اردبيل:بي‌بند و باري مطبوعات جفا در حق دولت و ملت است
‫فيروز احمدي معاون سياسي ـ امنيتي استاندار اردبيل گفت: بي‌بند و باري برخي مطبوعات براي تخريب كارهاي دولت، جفا در حق دولت و ملت است.گويي برخي افراد و مطبوعات با حركت‌هاي سازنده و موثر دولت نيز مشكل دارند و تنها با چشم تخريب و تضعيف دنبال نقطه ضعف هستند كه اين نگرش دور از انصاف و كرامت انساني است.
‫فارس ۲۸-۰۸-۱۳۸۷


‫۷۲-۱- خوشخو: با درايت مطبوعات شاهد توقيف آن ها نخواهيم بود
‫معاون هنري وزير ارشاد در واكنش به توقيف برخي نشريات از جمله هفته نامه شهروند امروز اظهار داشت: ‌‏ ‌‏اگر مطبوعات درايت داشته باشند، شاهد توقيف آنها نخواهيم بود.تعامل رسانه‌‏ها و دولت به گونه‌‏اي باشد كه در آينده هيچ رسانه‌‏اي توقيف نشود.
‫ايلنا ۲۹-۰۸-۱۳۸۷

‫۷۳-۱- خبرنگاران متعهد با حضور مقتدر راه را بر رشد علف‌هاي هرز مطبوعاتي ببندند
‫شوراي تبيين مواضع بسيج اساتيد دانشكده خبر در بيانيه‌اي خطاب به فعالان حوزه رسانه، تأكيد كرد: خبرنگاران و نويسندگان متعهد بايد با حضور مقتدر خود راه را بر رشد علف‌هاي هرز مطبوعاتي ببندند.
‫بي‌شك آنگاه كه رسانه ملتزم به اصول حرفه‌اي و آراسته به فضايل اخلاقي و متعهد به آرمان‌هاي ديني و انقلابي است، ابزاري كارآمد و اثربخش در تعالي فكري و فرهنگي جامعه خواهد بود؛ ليكن چندي است صفحات متعدد برخي از رسانه‌ها به كانوني براي ابراز نظرهاي غيرمنصفانه و به دور از عدالت بدل شده است و اين خود مانعي بزرگ بر سر راه تعالي، پيشرفت و عدالت خواهد بود. فارس ۲۹-۰۸-۱۳۸۷

‫۷۴-۱- هيات نظارت گزارشي درباره «شهروند امروز» به دستگاه قضايي نداده است
‫عليرضا جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه در خصوص توقيف نشريه شهروند و اين پرسش يكي از خبرنگاران كه «هيات نظارت بر مطبوعات موظف است ظرف يك هفته گزارش خود را در مورد توقيف هفته‌ نامه شهروند امروز به مرجع قضايي ارسال كند آيا اين گزارش به دادسرا ارسال شده يا نه؟» گفت: تاكنون هيات نظارت بر مطبوعات طرح يا دعوايي به دادسرا ارسال نكرده است و هيچ پرونده‌اي تشكيل نشده است بايد بفرستند تا ما بررسي كنيم.
‫كارگزاران۲۹-۰۸-۱۳۸۷

‫۷۵-۱- عباس عبدي: رسانه ها با هراس بسياري از اخبار كشوررا گزارش نمي كنند
‫رسانه‌هاي مكتوب و مستقل هرروز با هراس از توقيف منتشر مي‌شوند و به ناگزير بسياري از اخبار كشور را گزارش نمي‌كنند .به بيان ديگر روزنامه‌نگاران ما مطالب اساسي را نمي‌نويسند كه دريافت هديه (رييس جمهور)بخواهد بر آن تاثير بگذارد يا نگذارد.از سوي ديگر به نظر مي‌رسد اوضاع دولت در حال حاضر خراب‌تر از آن است كه بخواهد يا بتواند با چنين هدايايي نظر كسي يا عده‌اي را تغيير دهد.قرار نيست دولت با سيصدهزارتومان هديه همه را بخرد يا تحت‌تاثير قرار دهد.در حال حاضر جامعه مطبوعاتي كشور بيش از آنكه نگران گرفتن يا نگرفتن هداياي رئيس‌جمهور باشد بايد نگران تداوم و « سنت » شدن اين امر باشد.چرا كه در واقع « نهاد » شدن اين اقدام است كه شايسته جامعه روزنامه‌نگاران نيست.
‫سايت انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۲۹-۰۸-۱۳۸۷

‫۷۶-۱- معاون وزير ارشاد: بيش از ۵۰ درصد از مطالب شهروند امروز سياسي بود
‫عليرضا ملكيان معاون مطبوعاتي و رسانه‌اي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: زمينه انتشار هفته نامه شهروند امروز تنها زمينه‌هاي فرهنگي، اقتصادي و ورزشي بود و اصلاً زمينه سياسي جز آن نبود ولي اين نشريه بيش از ۵۰ درصد از مطالب خود را به سياست اختصاص داده بودو ادعاي آقاي عطريانفر مبني بر اين که کم‌تر از ۳۰ درصد مطالب سياسي بود خلاف واقع است.
‫فارس۰۵-۰۹-۱۳۸۷

‫۷۷-۱- زيرشديد ترين فشارها قرار داريم
‫مهران كرمي سردبيرروزنامه كارگزاران نوشت: اين روزها مرتب از خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها و سايت‌ها زنگ مي‌زنند و مي‌پرسند كه آيا درست است دو ماه حقوق خبرنگاران كارگزاران پرداخت نشده يا بچه‌ها اعتصاب يا استعفاي جمعي كرده‌اند. يا اينكه آيا صحت دارد كه خبرنگاران كارگزاران به روزنامه آينده نو كوچ جمعي كرده‌اند.مي‌گويم مشكل روزنامه ما به مراتب بيشتر از آن چيزي است كه به شما منتقل مي‌شود. اما با اطمينان مي‌گويم من و همكارانم در روزنامه كارگزاران زير شديدترين فشارهاي تاريخ مطبوعات ايران هستيم. هم فشارهاي سياسي، هم اقتصادي و مهم‌تر از آنها عصبي و رواني. اين فشار‌ها تنها به كارگزاران وارد نمي‌شود. تا جايي كه مي‌دانم همكاران‌مان در روزنامه‌هايي چون سرمايه و اعتماد هم شرايطي مشابه دارند. مسئله حتي در اين نيست كه دولت كمكي به روزنامه‌هاي بخش خصوصي نمي‌كند بلكه اين است كه به شيوه‌هاي مختلف از پاگيري چنين رسانه‌هايي جلوگيري مي‌كند. بايد به رسانه‌هاي اصولگرايي كه اين روزها پيگير مشكلات روزنامه‌هاي مستقل نه با هدف حمايت از آنان بلكه ايجاد جو رواني و تحريك به اعتصاب صحبت مي‌كنند چنين پاسخ داد كه آري برادران ما مشكل داريم.
‫كارگزاران ۰۹-۰۹-۱۳۸۷

‫۷۸-۱- صفارهرندي:بخش عمده مطالب مطبوعات حاصل منويات حزبي است
‫وزير فرهنگ و ارشاداسلامي گفت: بخش عمده‌اي از آنچه كه در مطبوعات انعكاس پيدا مي‌كند، حاصل منويات تشكيلاتي و حزبي و با انگيزه‌هاي رقابت سياسي است. برخلاف انتظاري كه ما از رسانه‌ داريم كه انعكاس دهنده واقعيات باشد، برخي رسانه ها انعكاس دهنده رقابت‌هايي هستند كه بايد فقط در حوزه حزبي به منصه ظهور برسد. با اين اوصاف از چنين فضايي خيلي نمي‌توان انتظار كار سالم مطبوعاتي داشت، چون خيلي از ضوابط مطبوعات در چنين فضايي مي‌تواند زير پا گذاشته شود.
‫فارس ۰۹-۰۹-۱۳۸۷

‫۷۹-۱- فارس خبر از لغو امتياز روزنامه آينده نو داد
‫بار ديگر خبرگزاري فارس به نقل از يک منبع آگاه از لغو امتياز يک روزنامه در هيات نظارت بر مطبوعات خبر دادو گفت:«مجوز انتشار روزنامه آينده نو با توجه به ماده ۱۶ قانون مطبوعات از مهرماه سال جاري لغو شده است.» «علت عدم مجوزروزنامه آينده نو عدم انتشار منظم اين نشريه بوده است.»
‫اعتماد۱۰-۰۹-۱۳۸۷

۸۰-۱- اقدامات تشويقي وتنبيهي براي افزايش كيفيت نشريات آذربايجان‌غربي
‫آذربايجان‌غربي گفت: وضعيت كيفي نشريات آذربايجان‌غربي مطلوب نيست به‌ طوري كه جزو استان‌هاي ۲۴ تا ۲۵ كشوري است.وضعيت كمي نشريات آذربايجان‌غربي مطلوب است به‌ طوري كه در رتبه هفتم و هشتم كشوري قرار دارد. اقدامات تشويقي و تنبيهي براي بالا بردن كيفيت نشريات در نظر گرفته شده است.
‫فارس ۱۰-۰۹-۱۳۸۷

‫۸۱-۱- توافق هيات نظارت بر مطبوعات با تمديد مهلت انتشار روزنامه «آينده نو» صحت ندارد
‫اداره کل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد انتشار روزنامه «آينده نو» به مدير مسوولي آقاي عبدالرسول وصال در ارديبهشت‌ماه سال ‌٨٦ پس از انتشار ‌١٨١ شماره متوقف شده بود و در طول بيش از يک سال و نيم گذشته انتشار نيافته است واز آنجا که ذيل ماده ‌١٦ قانون مطبوعات صراحت دارد:«عدم انتشار منظم نشريه در يک سال نيز اگر بدون عذر موجه (به تشخيص هيات نظارت بر مطبوعات) باشد موجب لغو پروانه خواهد بود» لذا هيات نظارت بر مطبوعات در جلسه مورخ ‌١٧/٧/٨٧ خود به همين علت آن روزنامه را مشمول ماده ‌١٦ قانون مطبوعات دانست و اين تصميم به نشاني قانوني روزنامه آينده نو نيز ارسال شد. انجام چنين توافقي از سوي هيات نظارت بر مطبوعات و يا هر مرجع ديگري صحت ندارد و معلوم نيست چنين ادعائي بر چه مبنا و براساس چه مستندي صورت گرفته و نشر مي‌يابد.
‫ايسنا ۱۰-۰۹-۱۳۸۷

‫۸۲-۱- صدورسه مجوز روزنامه براي اصول گرايان
‫كريم ارغنده پور درسايت خود نوشت كه پيش از انتخابات رياست جمهوري، آقاي احمدي نژاد اعلام کرد که هم اکنون آزادي در جامعه ۲ درجه از ۳۶۰ درجه است. حالا بعد از گذشت ۳ سال از عمر دولت ايشان آيا آزادي از ۲ درجه بيشتر شده يا از آن حد هم کمتر شده است؟ در حوزه رسانه ها با وجودي که دولت ادعا کرده بود براي همه احزاب حق داشتن روزنامه قائل است در ۳ سال گذشته کلا ۳ مجوز روزنامه صادر شده که يکي مربوط به سازمان تامين اجتماعي (بخشي از دولت) است، يکي مربوط به نائب رييس مجلس (از جناح حاکم) و سوم هم به يکي از جوانان نزديک به رييس جمهور بدون پيش زمينه کار مطبوعاتي است. در عوض مجوز چندين روزنامه و نشريه مستقل در اين مدت لغو امتياز يا توقيف شده و جناح اصلاح طلب نتوانسته حتي مجوز يک روزنامه را هم کسب کند.
‫سايت انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران ۱۱-۰۹-۱۳۸۷

‫۸۳-۱- استاندار گلستان: ايجاد اتاق فكر مطبوعات در گلستان ضروري است
‫يحيي محمودزاده استاندار گلستان گفت: به نظر مي‌رسد ايجاد يك اتاق فكر مخصوص مطبوعات در استان گلستان ضروري است.
‫فارس ۱۴-۰۹-۱۳۸۷