به دستگيري و ارعاب وکلاي حقوق بشر پايان دهيد
حکومت ايران بدنبال مهر پايان بر وکالت محبوسين و تماس با رسانه هاست

 

 

"مقام هاي ايران بدنبال ايجاد يک فضاي رعب و وحشت در بين وکلايي هستند که حاضرند از زندانيان سياسي دفاع کنند...به بسياري از طرفداران اصلاحات که پس از انتخابات رياست جمهوري دستگير شده اند اجازه تماس با وکلايشان داده نشده و اکنون آنها اين وکلا را در کنار خود در زندان يافته اند."
جو استورک معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر

 

‫(نيويورک، ۲۶ ژوئيه ۲۰۰۹) - ديده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد مقام هاي ايران به دستگيري وکلاي برجسته حقوق بشر ادامه مي دهند تا به اين ترتيب مانع از وکالت اطلاح طلباني که بدنبال انتخابات جنجالي رياست جمهوري محبوس شده اند، بشوند. بسياري ديگر از وکلا هم مورد تهديد قرار گرفته اند.

‫جو استورک معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر مي گويد: "مقام هاي ايران بدنبال ايجاد يک فضاي رعب و وحشت در بين وکلايي هستند که حاضرند از زندانيان سياسي دفاع کنند." وي مي افزايد: "به بسياري از طرفداران اصلاحات که پس از انتخابات رياست جمهوري دستگير شده اند اجازه تماس با وکلايشان داده نشده و اکنون آنها اين وکلا را در کنار خود در زندان يافته اند."

‫در ۱۵ ژوئيه ۲۰۰۹ مامورين امنيتي لباس شخصي شادي صدر وکيل حقوق بشر را در خيابان در حاليکه عازم نماز جمعه بود دستگير کردند. در ۲۱ ژوئيه مامورين امنيتي طي تماس تلفني با محمد سيف زاده يکي ديگر از وکلاي پيشرو در زمينه حقوق بشر (بدون ذکر جزئيات) او را تهديد کردند و گفتند و اجازه نخواهند داد به فعاليت هاي خود ادامه دهد.

‫هادي اسماعيل زاده و منيژه محمدي از جمله وکلايي حقوق بشري هستند که چند روز پس از انتخابات ۱۲ ژوئن در بخش امنيتي دفتر دادستان تهران مورد بازجويي قرار گرفتند. سيف زاده، اسماعيل زاده و محمدي همگي عضو مرکز مدافعين حقوق بشر هستند. اين سازمان برجسته حقوق بشر زير نظر شيرين عبادي برنده جايزه نوبل بوده و طي سالهاي اخير چند بار از سوي مامورين امنيتي تهديد به تعطيلي شده است.

‫سيف زاده که عضو هيات مديره مرکز مدافعين حقوق بشر است به ديده بان حقوق بشر گفت: "آنها به من گفتند که با شيرين عبادي همکاري نکنم."

‫يکي از دوستان شادي صدر که شاهد دستگيري او بود به ديده بان حقوق بشر چنين گفت:
‫"ما به نماز جمعه مي رفتيم. در تقاطع بلوار کشاورز و خيابان فلسطين يک موتور سيکلت با دو مرد لباس شخصي به سمت ما آمدند. يک پژوي سبز با سه سرنشين که آنها هم لباس شخصي به تن داشتند جلوي ما توقف کرد. يکي از سرنشينان پژو از ماشين پياده شد و به يکي از ما گفت "بايد شما را با خود ببريم." بعد موتور سوارها آمدند و با اشاره به شادي گفتند "ما بايد اين خانم را ببريم نه آن يکي." شادي سوار ماشين شد و ما دو تا فرياد زديم "شما کي هستيد؟ شادي را کجا مي بريد؟" شادي هم همين را پرسيد. يکي از دوستان من در ماشين را باز کرد تا به شادي کمک کند پياده شود، اما فردي که کنار او نشسته بود محکم او را گرفته بود. شادي توانست از ماشين پياده شود اما مانتويش پاره شد و روسريش افتاد. او در خيابان شروع کرد به دويدن. يکي از مردان لباس شخصي به دنبال شادي رفت و شروع کرد به زدن او با کابل. بعد بلندش کرد و انداختش توي ماشين. در يک چشم به هم زدن ماشين ناپديد شد.

آنها هيچ برگ جلب و يا مجوزي براي دستگيري او نشان ندادند."
‫از ۱۲ ژوئن تاکنون حداقل چهار مدافع ديگر حقوق بشر دستگير شده اند: محمد علي دادخواه، عبدالفتاح سلطاني، محمد مصطفايي و کامبيز نوروزي. مصطفايي مدتي بعد آزاد شد اما سه وکيل ديگر همچنان دربند هستند.

‫مسئولين بعدا ادعا کردند که دو اسلحه و يک بسته بزرگ ترياک در دفتر دادخواه پيدا کرده اند. سه وکيل حقوق بشر در گفتگو با ديده بان حقوق بشر تاکيد کردند اين تلاش روشني است براي افزايش فشارها بر او و ساير وکلا تا به دفاع از زندانيان سياسي خاتمه دهند. محمد علي دادخواه دقيقا يکساعت قبل از ملاقات با ستاد ميرحسين موسوي نامزد اصلاح طلب رياست جمهوري براي بررسي وضع زندانيان سياسي دستگير شد.

‫يکي از وکلا گفت: "زمان دستگيري او هيچ شکي باقي نمي گذارد مبني بر اينکه مامورين امنيتي نمي خواهند کسي عهده دار پرونده زندانيان سياسي بشود."
‫خانواده دو تن از بازداشت شدگان به ديده بان حقوق بشر اظهار داشتند که پسرانشان طي يک تماس تلفني به آنها گفتند که وکيل نمي خواهند. پدر يکي از محبوسين به نقل از پسرش گفت: "آنها نمي توانند به ما کمک کنند. براي پرونده من هيچ وکيلي نگير."

‫حقوقدانان دستگير شده از جمله معدود وکلايي هستند که با وجود فشار مقام هاي ايران با رسانه هاي داخلي و خارجي بطور علني درباره نقض حقوق بشر در زندانها صحبت کرده اند. يک وکيل به ديده بان حقوق بشر گفت از وزارت اطلاعات با او تلفني تماس گرفته شد تا درباره موکلينش که زنداني سياسي بودند با او گفتگو شود. يک مقام وزارت اطلاعات به وي گفت: "بايد بدانيد که صحبت با رسانه ها بخصوص رسانه هاي خارجي همکاري با دشمن تلقي مي شود." اين مقام افزود: "هر اطلاعاتي درباره موکلين شما از سوي دادگاه اعلام خواهد شد. با رسانه ها نبايد صحبت کنيد. در غيراينصورت تحت تعقيب قرار خواهيد گرفت."

‫يک وکيل ديگر حقوق بشر به ديده بان حقوق بشر گفت مقام هاي ايران با دستگيري اين وکلا بدنبال قطع "عرضه اطلاعات" به مردم و جهانيان هستند. وي گفت: "از آنجا که اين حقوقدانان پيگير پرونده موکلينشان هستند و درباره نقض قانون صحبت مي کنند، مسئولين از انتشار اين اخبار ناخشنود هستند."

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .