‫گزارش سالانه سايت حقوق بشر ايران: مجازات اعدام در ايران در سال ۲۰۰۸


‫‫چهار شنبه ۲۵ فوريه ۲۰۰۹


‫مقدمه

‫گزارش حاضر، حاصل تحقيق آماري ، بر مبناي اخبار منتشر شده در سايت حقوق بشر ايران از تاريخ يکم ژانويه ۲۰۰۸ تا ۳۱ دسامبر۲۰۰۸ است .

‫اين توضيح نيز پيش از اين در گزارشهاي ماهانه اين سايت ذکر شده است که منابع خبري اين گزارشها و خبرها، اطلاعات منتشر شده در رسانه هاي رسمي ايران است و تنها در موارد معدودي ، اخباري منتشر شده است که منابع موثق آن را تاييد کرده اند اما در جايي انتشار نيافته است. به طور مثال در دسامبر ۲۰۰۹ سنگسار سه مرد در شهرستان مشهد از جمله مواردي بود که به دليل عدم انتشار در مطبوعات و رسانه هاي منتشر شده در ايران، با اتکا به منابع موثق در سايت حقوق بشر ايران منتشر شد و البته سخنگوي قوه قضائيه ايران سه هفته بعد آن را تاييد کرد.

‫اين آمار به هيچ وجه تصوير دقيقي از اعدامهاي ايران ارائه نمي دهد زيرا به گفته يک مقام رسمي حکومتي در ايران، برخي از اعدامها در ايران هرگز در رسانه ها انتشار نمي يابد. وي در گفت و گو با خبرگزاري ايرنا در مورد اعدام يک متهم به جاسوسى گفت : ما معمولا جاسوسها را اعدام نمي کنيم و اگر هم اعدام کنيم، آن را اعلام نمي کنيم (خبرگزاري جمهوري اسلامي۰۲/۰۹/۸۷ ‪(

‫اين امر نشان دهنده اين است که همواره آمارهاي اعلام شده در منابع رسمي ايران، از آمار واقعي آن کمتر است.

‫از سويي گزارش فعلي بيش از ۷۰ مورد اعدام را شامل نمي شود زيرا سايت حقوق بشر ايران با وجود دريافت اخبار اين اعدامها، در حال تحقيق براي درستي منابع اين رخدادهاست.

‫آمار کلي اعدامها

‫بنا به گزارش ما دستکم ۲۸۲ نفر در سال ۲۰۰۸ اعدام شده اند. اين تعداد (درصورت تاييد بيش از ۷۰ اعدام انجام شده) احتمالا به ۳۵۰ نفر خواهد رسيد که در مقايسه با آمار سال ۲۰۰۷، که در گزارش سالانه سازمان عفو بين الملل ۳۱۷ نفر اعلام شده بود بيشتر است.

‫توزيع جغرافيايي

‫تهران با ۹۵ مورد ، بالاترين تعداد اعدامها را داراست. بعد از آن زاهدان با ۳۲ مورد، اصفهان ۲۳ مورد، قم ۱۹ مورد، و مشهد ۱۲ مورد، در رده هاي بعدي قرار داشتند و در باقي شهرهايي که اعدام در آنها رخ داده، تعداد، کمتر از ۱۰ مورد بوده است.

‫توزيع زماني

‫از نظر ماه، ماه هاي جولاي با ۷۱ اعدام، ژانويه با ۳۶ مورد، دسامبر ۳۰ مورد، نوامبر۲۸ و آگوست ۲۷ مورد بالاترين رقمهاي اعدام را در ماه هاي سال ۲۰۰۸ داشته اند. پايين ترين تعداد اعدامها در ماه هاي مارس ۳ نفر و سپتامبر يک نفر بوده اند. (توضيح اينکه ماه مارس همزمان با تعطيلات عيد نوروز در ايران و ماه سپتامبر همزمان با ماه رمضان بوده است.)

‫و از نظر روزهاي هفته، بيشتر اعدامهاي تهران در روزهاي چهارشنبه و اعدامهاي اصفهان در روزهاي سه شنبه اتفاق افتاده است.

‫اطلاعات منتشر شده اعداميان

‫چه کساني و با چه هويتي و با چه اتهامي اعدام شده اند؟ اين پرسشي است که اطلاعات منتشر شده رسمي به آن پاسخ روشن و دقيقي نداده است. زيرا نام بيشتر کساني که اعدام شده اند با علا مت اختصاري ( حرف اول اسم) يا بدون نام نوشته شده است. همچنين سن و زمان ارتکاب جرم تعداد زيادي از اعدامي ها اعلام نشده است.

‫بيشترين اتهام هاي منجر به اعدام، قتل، قاچاق مواد مخدر و تجاوز اعلام شده است اما جرايمي همچون فساد اقتصادي ( يک مورد) جاسوسي ( دو مورد)، محاربه ( ۱۲مورد که هفت نفر آنها وابسته به گروه جنداله در بلوچستان بوده اند و همچنين يک نفر وابسته به يکي از گروه هاي عرب خوزستان بود(۱))، اراذل و اوباش (۱۴ نفر)، اتهام هاي مبهم و غير صريحي چون اخلاال در نظم عمومي، شرب خمر، مزاحمت، روابط نامشروع و جرايم ديگر نيز در بين اطلاعاتي که در مورد اتهام هاي وارد شده مطرح شده، نيز ديده مي شود.

‫(۱)بلاگر و فعال مدني يعقوب مهرنهاد يکي از اين هفت نفر بود که به اتهام همکاري با يک گروه مسلح بلوچ اعدام شد.

‫زنان

‫در بين اين ۲۸۲ نفر، چهار نفر زن بوده اند که همگي در زندان اوين به دار آويخته شدند.

‫نوجوانان

‫دستکم هفت متهم نوجوان در بين اعداميان نوجوان سال ۲۰۰۸ بوده اند ( سه نفر در اصفهان، دو نفر در بوشهر، يک نفر در سنندج و يک نفر در شيراز) محمد حسن زاده در زمان اعدام در زندان سنندج ۱۷ سال داشت.

‫علاوه بر اين هفت نفر، اعدام دو متهم نوجوان يکي در شيراز و ديگري در سنندج توسط منابع غير رسمي گزارش شده است.

‫شيوه ي اعدام

‫بيشتر اعدام شدگان درون زندانها به دار آويخته شدند. بيست نفر نيز در ملا عام به دار آويخته شدند و يک نفر در زندان اصفهان اول تيرباران و بعد به دار آويخته شد. ۲۶ دسامبر نيز دو مرد در بهشت رضاي مشهد سنگسار شدند.

‫درصورت داشتن سوال يا اطلاعاتي که به اين گزارش مربوط مي شود، به اي ميل زير نامه بفرستيد :

‫iranhr2007@gmail.com

‫سخنگوي سايت حقوق بشر ايران : محمود اميري مقدم ۰۰۴۷ ۹۱۷۴۲۱۷۷

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .