کمپين بين المللي حقوق بشر

شکنجه و بد رفتاري با زندانيان از سر غفلت و بي توجهي نيست بلکه نظام مند و برنامه ريزي شده است
براي کشف حقيقت، يک تحقيق و تفحص مستقل فوري ضروري است


۲۰ مرداد ماه ۱۳۸۸

در حاليکه مقامات ايراني ادعا کرده اند که شکنجه و بدرفتاري با زندانياني که در جريان تظاهرات مسالمت آميز بازداشت شده اند يا فقط بخاطر اعتقاد سياسي شان در بازداشت بسر مي برند نتيجه يک غفلت و بي توجهي است، کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران معتقد است که اين تجاوزو شکنجه نظام مند است و بازتاب سياست سرکوب افراد بي گناه است براي اينکه مردم را به وحشت انداخته و اتهامات وارده بر بازداشت شدگان را به کمک اعترافات جعلي ثابت کند.


ارون رادز؛ سخنگوي کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران در مورد دادگاه هاي بازداشت شدگان گفت:”بجاي اينکه دادگاه افراد بيگناه نشان داده شود بايد کساني را که مسئول اين شکنجه ها هستند، و يا کساني که به مردم شليک کرده اند، مردم را ضرب و شتم کرده و با آنها بدرفتاري کرده اند، دادگاهي کنند چرا که منجر به مرگ تعداد زيادي از مردم در خيابان ها و در بازداشتگاهها شده است.”
دادستان عمومي؛ علي دري نجف آبادي و رئيس پليس؛ سردار اسماعيل احمدي مقدم، دو تن از مقامات ايراني هستند که به خشونت عليه زندانيان در زندان کهريزک اعتراف کرده اند. طبق گزارش هاي رسيده، رئيس بازداشتگاه کهريزک و سه نفر از نگهبانان اين بازداشتگاه از کار برکنار شده اند.


خشونت با بازداشت شدگان بسيار گسترده است و بيش از ۲۵۰۰ نفري را که بازداشت شده اند، دربر مي گيرد. کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران گزارش هايي که توسط تعداد زيادي از بازداشت شدگان بطور مستقيم به کمپين رسيده، مرور کرده است. حقيقت اين است که همه اين گزارش ها که شرح رفتار با زندانيان است، به گونه اي است که مي توان آنها را تحت عنوان شکنجه و بدرفتاري در قانون بين المللي مقوله بندي کرد.


گستردگي شکنجه زندانيان در بازداشتگاههاي متعدد به کمک تصاويروگزارشاتي که توسط اعضاي خانواه بازداشت شدگان يا خود افراد بازداشت شده اي که تحت شکنجه بوده اند يا کساني که خود شاهد شکنجه ديگران بوده اند، ارسال شده، تائيد شده است. در برخي از موارد مقامات حتي به شکنجه عمدي نيز اشاره داشته اند.


ارون رادز در مورد اين شکنجه ها مي گويد:” چنين خشونت هاي عمدي و عمده حقوق بشري مطمئنا به بازداشتگاه کهريزک محدود نمي شود و هيچکس نبايد با اين ادعاي مشخصا سطحي محدود و راهبردي راضي شود.”


کمپين بين المللي حقوق بشر بر ضرورت فوري يک تحقيق بي طرفانه و با جزئيات کامل براي روشن شدن عمق خشونت گسترده و نظام مند تاکيد مي کند و خواستار پاسخگويي کساني است که مسئول اين شکنجه ها هستند.


مجلس شوراي اسلامي ايران کميته اي براي بررسي تحقيق در مورد شکنجه ها و بدرفتاري با زندانيان تشکيل داده است.


کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران توصيه مي کند که کميته تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي اجازه دسترسي بدون هيچ دخالتي را به همه بازداشتگاهها و زندانيان داشته باشد. اين کمپين همچنين از اين کميته مي خواهد که از وکلاي مستقل و مدافعان حقوق بشر براي کمک به اين تحقيق دعوت بعمل آورد. کمپين بين المللي حقوق بشر همچنين بر خواسته خود مبني بر اعزام يک هئيت ويژه از طرف کميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل به ايران مجددا تاکيد دارد تا اين هئيت کشتار و شکنجه هاي نظام مند و وسيع را که تحت قانون بين المللي حقوق بشر جنايت عليه بشريت است، مستند کرده و مورد تحقيق قرار دهد.


ارون رادز در مورد اين خواسته کمپين بين المللي حقوق بشر گفت:” مادامي که هيچ تحقيق مستقل و محلي مبتني بر ابعاد معتبر بين المللي توسط کميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد انجام نشود، حقيقت کشف نخواهد شد و عدالت برقرار نخواهد شد.”

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .