عفو بين‌الملل خواستار بررسي شکنجه و تجاوز جنسي در زندان‌هاي ايران شد

ايرنه خان، دبير کل سازمان عفو بين‌الملل


سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه‌ي مطبوعاتي ۱۵ اوت ۲۰۰۹ خود خواستار آن شد که موضوع شکنجه و تجاوز جنسي در زندان‌هاي ايران، مورد بررسي هر چه زودتر کارشناسان قرار گيرد.

ايرنه خان، دبير کل سازمان عفو بين‌الملل روز ۱۵ اوت گفت که از علي خامنه‌اي رهبر مذهبي ايران خواسته است، هر چه سريع‌تر از يک هيئت کارشناسي مستقل بين‌المللي دعوت کند تا به موضوع شکنجه در زندان‌هاي جمهوري اسلامي رسيدگي کند.

ايرنه خان افزود که گزاش‌هاي واصله از ايران حاکي از آن است که هم مردان و هم زنان در زندان‌هاي ايران مورد تجاوز جنسي قرار گرفته و به شيوه‌هاي ديگر شکنجه شده‌‌اند. به گفته‌ي وي، در مواردي اين شکنجه‌ها به مرگ زندانيان منجر گرديده است.

«افراطي‌ترين شيوه‌هاي تحقير زندانيان»

دبير کل عفو بين‌الملل گفت: «اشکال بدرفتاري‌هاي توصيف شده حاکي از آن است که قربانيان به افراطي‌‌ترين شيوه‌ها تحقير شده‌اند و چنانچه اين اتهامات درست باشند، مسئولان بايد بي‌درنگ پاسخگو باشند».

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي، در تاريخ ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) گفت که در تحقيقات مجلس، نشانه‌اي دال بر شکنجه‌ي زندانيان و تجاوز جنسي به آنان ديده نشده است. اين در حالي بود که چند روز پيش از آن، علي خامنه‌اي رهبر مذهبي ايران دستور داده بود بازداشتگاه کهريزک تعطيل شود. فرمانده نيروي انتظامي مي‌گويد، رييس اين بازداشتگاه و چند تن از نگهبانان آن به دليل بدرفتاري با زندانيان اخراج شده‌اند.

ايرنه خان خاطر نشان ساخت که اظهارات لاريجاني در تکذيب اين موضوع زماني معتبر است که جزييات بررسي‌هايي که وي به آن‌ها استناد کرده و نيز استقلال اين بررسي‌ها اعلام شود. خان از لاريجاني خواست جزييات اين رويداد را آشکار کند تا جهان بتواند داوري کند که آيا اين ادعاها معتبر است، يا فقط تلاشي براي رد انتقادها و لاپوشاني حقيقت.

مهدي کروبي، يکي از چهار نامزد رياست‌جمهوري در انتخابات ايران، در نامه‌اي به هاشمي رفسنجاني نوشته بود که در زندان‌هاي جمهوري اسلامي هم به دختران و هم به پسران تجاوز جنسي شده است. وي خواستار رسيدگي فوري به اين مساله شده بود.

پس از مرگ محسن روح‌الاميني، فرزند يکي از مشاوران نزديک محسن رضايي، گزارش‌هايي منتشر شد که نشان مي‌داد وي در بازداشتگاه به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. در پي آن، علي خامنه‌اي، رهبر مذهبي ايران دستور داد که بازداشتگاه کهريزک بسته شود.

«تکذيب رسمي کافي نيست»

به گفته‌ي ايرنه خان، رهبر مذهبي ايران بايد دست به اقدام بزند، آن هم اقدام فوري، تا به اين دور خشونت و بدرفتاري‌ها پايان داده شود. تکذيب رسمي کافي نيست و آنچه مورد نياز است، تحقيقاتي اساسي براي رسيدگي به اتهاماتي نظير شکنجه، تجاوز جنسي و ديگر بدرفتاري‌ها در زندان‌هاي جمهوري اسلامي است.

دبير کل سازمان عفو بين‌الملل يادآور شده است که اگر هدف جلب اعتماد داخلي و خارجي باشد، رهبر مذهبي ايران بايد هيئتي از کارشناسان مستقل بين‌المللي را به ايران دعوت کند تا به اين اتهامات رسيدگي کنند.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .