هشدار عفو بين‌الملل: تدارک «اعترافات» تلويزيوني در ايران

سازمان عفو بين‌الملل، در اطلاعيه‌اي مطبوعاتي به تاريخ ۲۹ ژوئن هشدار داده است که رهبران بازداشتي اپوزيسيون در ايران، در خطر شکنجه قرار دارند و مقامات جمهوري اسلامي قصد دارند آنان را به «اعترافات» وادارند.

عفو بين‌الملل ابراز نگراني کرده که در پي بازداشت‌هاي پس از انتخابات ۱۲ ژوئن در ايران، اکنون رهبران اپوزيسيون را خطر شکنجه تهديد مي‌کند. به گفته‌ي اين سازمان، مي‌خواهند آنان را به «اعترافات» تلويزيوني وادارند و اين مقدمه‌ي محاکمه‌هايي ناعادلانه است که در آن‌‌ها متهمان را حکم اعدام تهديد مي‌کند.

خاموش‌سازي رهبران سياسي و ارعاب دگرانديشان

حسيبه حاج صحراوي، معاون بخش خاورميانه و آفريقاي شمالي سازمان عفو بين‌الملل، گفت، اگر نگراني‌هاي ما مورد تاييد قرار گيرد، اين راهکار وحشتناک نيروهاي امنيتي، براي خاموش کردن يکبار براي هميشه‌ي رهبران سياسي و پيامي روشن به ساير دگرانديشان است که در صورت اعتراض چه عواقب وحشتناکي در انتظارشان است.

طبق اطلاعيه‌ي مطبوعاتي عفو بين‌الملل، رهبران سياسي سالخورده مانند محسن امين‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده و مصطفي تاج‌زاده، در نخستين ساعات بامدادي ۱۶ ژوئن در خانه‌هاي خود بازداشت شده‌اند. همزمان شمار ديگر ار رهبران اپوزيسيون و هواداران آنان نيز بازداشت شده‌اند.

طبق اطلاعات عفو بين‌الملل، هر سه تن در بند ۲۰۹ زندان اوين در تهران هستند که تحت کنترل وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي قرار دارد. گزارش‌هاي زيادي درباره‌ي اعمال شکنجه به زندانيان در اين زندان وجود دارد. زندانيان از دسترسي به وکيل مدافع محروم‌اند و دوره‌ي بازداشت آنان براي بازجويي‌ مي‌تواند تمديد شود.

تهديدها به سرکوب بيرحمانه

در اطلاعيه‌ي عفو بين‌الملل همچنين آمده است که احمد خاتمي روحاني مجلس خبرگان، در نماز جمعه‌ي ۲۶ ژوئن در دانشگاه تهران از مقامات قضايي خواست که معترضان را «مقتدرانه و بي‌رحمانه» مجازات کند. وي گفت کساني که در اغتشاشات، مسجد آتش مي‌زنند و اتوبوس ويران مي‌کنند و مزاحم مردم مي‌شوند، محارب با خدا هستند و بايد به اشد مجازات برسند.

عفو بين‌الملل معتقد است که اين يک هشدار است. دادستان اصفهان نيز روز ۱۷ ژوئن گفته بود عناصري که در ناآرامي‌ها دست داشته‌اند، مي‌توانند به اعدام محکوم شوند.

غلامحسين محسني اژه‌اي وزير اطلاعات ايران به خبرگزاري فارس گفته بود که ۲۶ تن از مغزهاي متفکر ناآرامي‌هاي پس از انتخابات بازداشت شده‌اند. به گفته‌ي خانم صحراوي، چنين اظهاراتي توسط مقامات بلندپايه‌ي ايران، نشانه‌ي نگراني‌آوري است که مقامات جمهوري اسلامي، نابودي هرگونه اپوزيسيون سياسي مسالمت‌جو را تدارک مي‌بيند.

خانم صحراوي رهبران جمهوري اسلامي را فراخواند که به مقامات دولت و دادگستري به روشني دستور دهند که از شکنجه‌ي افراد خودداري و امنيت آنان را تامين کنند. خواست عفو بين‌الملل آن است که محل نگهداري هر فرد بازداشت شده روشن باشد، هر کس بتواند با خانواده‌ي خود تماس بگيرد و به وکيل مدافع و درمان پزشکي دسترسي داشته باشد.عفو بين‌الملل همچنين خواستار آن شده که همه‌ي زندانيان عقيدتي، بي‌درنگ آزاد شوند.

تدارک "مصاحبه‌هاي تلويزيوني"

طبق اطلاعيه‌ي عفو بين‌الملل، شماري از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخير، در تلويزيون ظاهر شده و اعتراف کرده‌اند که «تحت تاثير» راديوهاي بيگانه بوده‌اند. چنين صحنه‌سازي‌هايي بيانگر آن است که «اعترافات» تلويزيوني تازه‌اي در حال تدارک است.

عفو بين‌الملل در پايان خاطر نشان ساخته که «اعترافات» تلويزيوني براي محکوم کردن فعالان سياسي در ايران سابقه دارد و بسياري از کساني که به اينگونه «اعترافات» وادار شده‌اند، بعدها گفته‌اند که بر اثر شکنجه و فشار آنان را به اين کار مجبور کرده‌اند.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .