آمار کشته شدگان حوادث اخير بسيار بيش از آن چيزي است که دولت ايران اعلام کرده است
 

مشاهده “صدها جسد” در سردخانه مواد غذايي توسط اعضاي يک خانواده

گزارش سه بيمارستان حداقل از ۳۴ کشته تنها در يک راهپيمايي در تهران حکايت دارد در حالي که دولت تعداد کشته شدگان در حوادث يک ماه اخير را ۲۰ نفر اعلام کرده است

۲۴ تيرماه ۱۳۸۸ – اطلاعات رسيده به کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران از برخي از بيمارستان هاي تهران و خانواده قربانيان، حاکي از اين است که تعداد کشته شده ها در جريان راهپيمايي هاي اعتراضي به نتايج انتخابات رياست جمهوري ۲۲ خرداد ماه توسط نيروهاي امنيتي و نظامي بسيار بيش از تعدادي است که دولت ايران اعلام کرده است.

کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران اطمينان دارد که در روز ۳۰ خرداد ماه زماني که دولت اعلام کرد که ۱۱ نفر در راهپيمايي کشته شده اند، فقط در سه بيمارستان تهران که در حوالي راهپيمايي در تهران بودند ۳۴ جسد راهپيمايان تحويل سردخانه شده است. طبق گزارش، ۱۹ جسد در بيمارستان امام خميني، ۸ جسد در بيمارستان رسول اکرم و ۷ جسد در بيمارستان لقمان حکيم در همان شب ۳۰ خرداد ماه تحويل سردخانه هاي اين بيمارستان ها شده است. اين اطلاعات توسط پرسنل اين بيمارستان ها که به اطلاعات سردخانه دسترسي داشتند بدست آمده است.

اين سه بيمارستان در مسيرراهپيمايي اصلي که نيروهاي دولتي به روي تظاهرکنندگان آتش گشودند، قرار دارند. چندين بيمارستان اصلي ديگر در اين مسيرها هستند که مطمئنا مجروحين و کشته شده هاي ديگري نيز به اين بيمارستان ها منتقل شده اند.
ارون رودز؛ سخنگوي کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران در اين مورد گفت:”عليرغم تکذيب هاي رسمي و آشفتگي پيرامون تعداد افراد کشته شده، اطلاعات موثق از کشته شدن صدها نفر در جريان راهپيمايي ها حکايت مي کند.” رودز با تاکيد بر اين که “بر اين اساس اينگونه بنظر مي رسد که تعداد زيادي از کساني که تصور مي شود در مکان هاي نامعلومي در بازداشت هستند يا در بازداشت هاي بي ارتباط با دنياي خارج نگهداشته شده اند، احتمالا مي توانند جزو کشته شدگان باشند” گفت:” اگر اين مورد صحت داشته باشد، تاريخ در مورد اين حوادث نه تنها بعنوان حادثه اي که در آن خشونت بسيار زياد استفاده شده بلکه بعنوان يک کشتار دسته جمعي ياد خواهد کرد.”
خانواده هايي که بدنبال اعضاي ناپديد شده خانواده خود مي گردند گزارش کرده اند که آنها به مجموعه هايي برده شده اند که در آنها “صدها” عکس از افراد کشته شده توسط مقامات براي تشخيص هويت جمع شده است، و برخي از آنها گزارش کرده اند که مجموعه هايي را که در آن ها تعداد بسيار زياد اجساد بوده ديده اند. يکي از اعضاي يک خانواده به خبرنگار وب سايت نوروز که به جبهه مشارکت تعلق دارد در روز ۲۳ تيرماه گفت که:
“وي را به سردخانه اي در جنوب غربي تهران که مخصوص نگهداري ميوه و محصولات لبني بوده است برده اند و آلبومي دراختيارش گذاشته اند که تصوير صدها کشته در آن بوده است تا جنازه فرزندش را از بين آنها پيدا کند. به گفته وي ديدن تصاوير کشته شده ها نزديک به نيم ساعت به طول انجاميده است. وي افزود در زمان خروج از اين سردخانه پيکر صدها شهيد را ديده است که در آنجا روي هم گذاشته شده بودند.”
به گزارش وب سايت نوروز، برخي از خانواده ها را که به دنبال افراد ناپديد شده خانواده خود هستند، به محل نامعلومي دعوت مي کنند و بعد از توجيه و تهديد آنها به آسيب ديدن ديگر اعضاي خانواده و همچنين گرفتن تعهد مبني بر عدم اطلاع رساني در مورد مرگ فرزندانشان و امضاء اوراقي با اين مضمون که تائيد مي کنند عزيزانشان بر اثر تصادف و يا ديگر حوادث طبيعي جان سپرده اند، جنازه هاي آنها را تحويل خانواده هاي داغدار مي دهند.
به گزارش منابع مختلف در ايران، صدها خانواده همچنان در جستجوي اعضاي ناپديد شده خود سرگردان هستند همانطور که مادر سهراب اعرابي دانش آموز ۱۹ ساله اي که ۲۶ روز سرگردان بود در حالي که ظاهرا سهراب در اثر تيراندازي درراهپيمايي روز ۲۵ خرداد ماه کشته شده بود اما مرگ او در روز ۲۰ تيرماه اعلام شد.
مادر سهراب در نوشته اي که رسما منتشر شده اشاره کرده است که چگونه او هر روز به زندان اوين و دادگاه ها سر مي زده و تلاش مي کرده تا اطلاعاتي در باره پسرش که ناپديد شده بود پيدا کند و حتي اين جريان به جايي رسيده بود که او باور کرده بود که سهراب در بازداشت بسر مي برد. ترجمه نوشته مادر سهراب که يک شهادت پر غصه تجربه دردناک خانواده هاي ناپديد شدگان است به انگليسي که توسط کمپين انجام شده در وب سايت کمپين در دسترس است.
ليستي از ۱۸۵ نفر از بازداشت شدگان روز ۱۸ تيرماه که ۳۶ نفر از آنها دختر هستند بر ديوار زندان اوين نصب شده است. به گفته منابع موثق در تهران، در همان روز تعداد بيشتري بازداشت شده اند که به سوله کهريزک که بازداشتگاه موقت در تهران است برده شده انداما اطلاعاتي در باره اسامي و تعداد اين بازداشت شدگان داده نشده است.
در باره افراد بي شماري که در هفته هاي اخير ناپديد شده اند و ممکن است بازداشت، مجروح و يا کشته شده باشند همچنان نگراني هاي جدي وجود دارد. کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران به علت فقدان شفافيت و مسئوليت پذيري مقامات قضايي و ارگان هاي مربوطه، يکبار ديگر به کميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناوي پيلاي، پيشنهاد مي کند که فورا هئيت ويژه اي را براي بررسي سرنوشت بازداشت شدگان و افراد ناپديد شده به ايران اعزام کند.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .