گزارش ماهانه ( آبان ۱۳۸۷) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزي شده حقوق بشر در ايران

 

فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکاي شمالي

گزارش ماهانه ( آبان ۱۳۸۷) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزي شده حقوق بشر در ايران

 

نهادهاي مدافع حقوق بشر !

ايرانيان مدافع حقوق بشر !

در اين گزارش بخش بسيار کوچکي از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوري شده است به اطلاع مي رسانيم:

 

بين المللي:

۱ ـ گزارشگران بدون مرز هفتمين رده بندي جهاني آزادي مطبوعات را منتشر کرد. اين رده بندي معياري براي سنجش آزادي مطبوعات در ۱۷۳ کشور جهان است و هر ساله از سوي گزارشگران بدون مرز منتشر مي شود:در اين گزارش ايران در رده ۱۶۶ قرار دارد. پس از ايران کشورهاي چين، ويتنام، کوبا، برمه، ترکمنستان، کره شمالي و اريتره در آخر جدول قرار دارند. ۶ کشور خاورميانه هر سال در پائين ترين رده هاي جدول رده بندي جهاني آزادي مطبوعات قرار مي گيرند. قهرمانان سرکوب در اين منطقه امسال نيز رده خود را حفظ کرده اند. آزادي بيان ديگر به اتوپيا تبديل شده است. عراق ۱۵۸، سوريه ۱۵۹، ليبي ۱۶۰، عربستان سعودي ۱۶۱، فلسطين ۱۶۳ و ايران ۱۶۶ . روزنامه نگاران يا در محاق سانسوري همه جانبه قرار دارند و يا با خشونتي تباه کننده دست به گريبانند. ايران سالهاست که صدر نشين کشورهاي خاورميانه براي داشتن بيشترين تعداد روزنامه نگار زنداني است. ايران با ۱۰ روزنامه نگار و وب نگار زنداني بزرگترين زندان خاورميانه براي روزنامه نگاران است.

(گزارشگران بدون مرز ۱/۸/۸۷)

۲ ـ فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر و سازمان جهاني مبارزه با شکنجه با انتشار بيانيه اي اعلام کردند: خانم عشا مومني يکي از فعالان حقوق زنان و عضو کمپين يک ميليون امضاء که در کاليفرنيا تحصيل مي کند ، در سفر خود به تهران به شکلي خودسرانه بازداشت شده و در بند ۲۰۹ زندان اوين بسر مي برد. ماموران امنيتي قبل از انتقال وي به زندان اوين منزل او را در غيابش تفتيش و وسايل او را ، از جمله کامپيوتر و فيلم هاي مربوط به رساله دکترايش با موضوع جنبش زنان ايراني است ، ضبط و توقيف کرده اند. اين دو نهاد حقوق بشري مراتب نگراني عميق خود را در خصوص بازداشت خودسرانه خانم مومني که مجددا بر سرکوب خشونت آميز مدافعان حقوق بشر ، به ويژه مدافعان حقوق زن فعال در کمپين يک ميليون امضاء از سوي دولتمردان جمهوري اسلامي صحه مي گذارد، اعلام مي دارد. در اين بيانيه از مقامات جمهوري اسلامي ايران خواسته شده است : تحت هر شرايطي سلامت روحي و جسمي عشا مومني و ديگر اعضاي کمپين يک ميليون امضاء را تضمين کنند، اطمينان دهند که خانم عشا مومني هر چه سريعتر و بدن هيچ گونه قيد وشرطي آزاد خواهد شد ، زيرا حبس او صرفا بدليل فعاليت هاي وي در زمينه حقوق بشر بوده و کاملا خود سرانه است .اطمينان دهند که هرگونه اتهام خودسرانه در قبال تمامي مدافعان حقوق زنان که در کمپين “يک ميليون امضاء” نيز فعاليت دارند رفع خواهد شد . سريعا به هرگونه اقدام تهديد آميز و آزار دهنده در قبال تمامي مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند. به مواد اعلاميه جهاني حقوق بشر ، تصويب شده توسط مجمع عمومي سازمان ملل در تاريخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ احترام گذشته و آن را رعايت کنند. به طور کلي ، تحت هر شرايطي اطمينان دهند که مفاد حقوق بشر و آزاديهاي اصلي در ايران مطابق با اعلاميه جهاني حقوق بشر و ديگر عهد نامه هاي بين المللي و منطقه اي که در زمينه حقوق بشر فعاليت مي کنند و ايران نيز آنها را به رسميت مي شناسد رعايت خواهند شد .

(فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر ۱/۸/۸۷)

۳ ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار اعلاميه اي نسبت به شکنجه ۴ فعال حقوق مدني آذربايجان ابراز نگراني کرد. در اعلاميه اين سازمان گفته شده مهندس عليرضا صرافي روزنامه نگار و فعال فرهنگي، مهندس حسن راشدي نويسنده، سعيد محمدي موغانلي روزنامه نگار و شاعر، مهدي نعيمي مدرس دانشگاه و شاعر از ۱۰ سپتامبر در بند ۲۰۹ زندان اوين در انفرادي بسر مي برند. آنها در معرض شکنجه و رفتار خشونت آميز قرار دارند. نامبردگان به وکيل دسترسي نداشته اند. سازمان عفو بين الملل از مقامات ايران درخواست کرده است: مقامات اطمينان دهند چهار نفر فعال حقوق آذربايجانيها، در معرض شکنجه و يا ديگر انواع بدرفتاري قرار ندارند. مقامات به آنان اجازه دهند که فورا و بصورت منظم به اعضاء خانواده و وکيل مورد نظر خود و هر نوع مداواي پزشکي که نياز دارند، دسترسي داشته باشند. درخواست از مقامات که چهار فعال زنداني را آزاد نمايند، مگر اينکه آنان به جرم مشخص جزائي متهم شده و بسرعت تحت محاکمه منصفانه قرار گيرند. توجه دادن به اين مسأله که اگر آنان صرفا به خاطر اظهار حق خود براي آزادي بيان و تجمع دستگير شده اند، زندانيان عقيدتي به حساب آمده، بايستي به فوريت و بدون قيد و شرط آزاد شوند. (ساوالان سسي ۳/۸/۸۷)

۴ ـ ديده بان حقوق بشر با انتشار اطلاعيه اي اعلام کرد: حکومت ايران حملات خود را عليه فعالان زن افزايش مي دهد و آنان را مشمول حبس هاي خودسرانه، ممنوعيت خروج از کشور و اذيت و آزار مي کند. ماموران امنيتي به سوسن طهماسبي از اعضاي کمپين يک ميليون امضاء براي برابري اجازه سوار شدن به هواپيما را ندادند و بدون هيچ اتهامي گذرنامه او را مصادره کردند. مدير بخش خاورميانه در ديده بان حقوق بشر گفت: حکومت ايران به جاي آنکه بدنبال ساکت کردن حاميان حقوق زنان که طرفدار ايجاد اصلاحات ضروري هستند باشد، بايد در جهت لغو قوانين تبعيض آميز در اين کشور گام بردارد. ديده بان حقوق بشر اعلام کرده که قوه قضائيه ايران طي ۳ سال گذشته بيش از ۱۰۰ فعال حقوق زنان را تحت تعقيب قرار داده و به بازداشت، ارعاب و ممنوعيت سفر تعدادي از آنها بويژه کسانيکه در کمپين يک ميليون امضاء براي برابري فعاليت دارند، ادامه مي دهد. (ديده بان حقوق بشر ۷/۸/۸۷)

۵ ـ فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهاني مبارزه با شکنجه (OMCT) با انتشار بيانيه اي مراتب نگراني عميق خود را نسبت به تائيد حکم ۱۱ سال زندان محمد صديق کبودوند، روزنامه نگار و دبير سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در دادگاه تجديد نظر اعلام کردند. در اين بيانيه از مقامات جمهوري اسلامي ايران خواسته شده است تحت هر شرايطي سلامت روحي و جسماني آقاي محمد صديق کبودوند را تضمين کنند و اطمينان دهند که وي از درمان پزشکي کافي بهره مند خواهد شد. همچنين اطمينان دهند که ايشان را هر چه سريعتر و بدون هيچ گونه قيد و شرطي آزاد خواهند کرد چرا که حبس وي خودسرانه بوده است. اطمينان دهند که هر گونه اتهام خودسرانه برضد آقاي کبودوند رفع خواهد شد، زيرا اين اتهامات صرفا بدليل فعاليت هاي وي در زمينه حقوق بشري مطرح شده است. سريعا به هرگونه اقدام تهديدآميز و آزاردهنده به آقاي کبودوند و همچنين تمامي مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند. به مواد اعلاميه مدافعان حقوق بشر، تصويب شده توسط مجمع عمومي سازمان ملل در تاريخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ احترام گذاشته و آن را رعايت کنند. به طور کلي، تحت هر شرايطي اطمينان دهند که مفاد حقوق بشر و ديگر عهدنامه هاي بين المللي و منطقه اي که در زمينه حقوق بشر فعاليت مي کنند و ايران نيز آنها را به رسميت مي شناسد رعايت خواهند شد.

(فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر ۷/۸/۸۷)

۶ ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه اي از مقامات مسئول جمهوري اسلامي ايران درخواست کرده به تهديد و آزار عليه مدافعان حقوق زنان پايان دهند. در اين اطلاعيه آمده است: ما از مقامات مسئول جمهوري اسلامي مي خواهيم به آزار و تهديد عليه مدافعان حقوق زنان که نشانگر وحشت حاکميت از انتقادات آنهاست، پايان دهند. تنها جرم وب نگاران فمينيست استفاده از آزادي بيان براي روشنگري درباره وضعيت زنان در کشور است. ماموران امنيتي در فرودگاه مانع خروج سوسن طهماسبي عضو تحريريه و مسئول صفحات انگليسي سايت تغيير براي برابري از کشور شدند و وي را به دادگاه احضار کرده اند. از سوي ديگر ناهيد کشاورز و محبوبه حسين زاده دو همکار سايت هاي تغيير براي برابري، زنستان و مدرسه فمينيستي جهت محاکمه به دادگاه انقلاب احضار شدند. تاکنون بيش از ۵۰ نفر از فعالان کمپين بازداشت و براي آنها پرونده قضايي تشکيل شده است. (گزارشگران بدون مرز ۸/۸/۸۷)

۷ ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه اي در رابطه با تائيد حکم يازده سال زندان محمد صديق کبودوند در دادگاه تجديد نظر استان تهران اعلام کرد: محمد صديق کبودوند با اتهاماتي بي پايه محکوم به زندان شده است. دفاع از حقوق بشر “اقدام عليه امنيت ملي” نيست. اين فقط بهانه اي براي به سکوت وادار کردن روزنامه نگاري است که در نوشته هايش هميشه به تبعيض و نابرابري عليه اقليت هاي قومي اعتراض کرده است. حقوق اوليه اين روزنامه نگار از جمله حق درمان و ملاقات از سوي مقامات قضائي- امنيتي پايمال مي شود. مسئولان جمهوري اسلامي، مسئول سلامت زندانيان هستند. محمد صديق کبودوند نياز فوري پزشکي در خارج از زندان را دارد. (گزارشگران بدون مرز ۹/۸/۸۷)

۸ ـ فدارسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر و سازمان جهاني مبارزه با شکنجه با انتشار اطلاعيه اي اعلام کردند: نگين شيخ اسلامي رئيس سازمان غير دولتي “آذر مهر” و يکي از اعضاي فعال کمپين “يک ميليون امضاء” بطور خودسرانه دستگير و در حبس بسر مي برد در اين بيانيه از مقامات جمهوري اسلامي ايران خواسته شده است : تحت هر شرايطي سلامت روحي و جسمي نگين شيخ اسلامي و ديگر اعضاي فعال در کمپين “يک ميليون امضاء” را تضمين کنند ، اطمينان دهند که خانم شيخ اسلامي هر چه سريعتر و بدون هيچ گونه قيد و شرطي آزاد خواهد شد ، زيرا حبس او خودسرانه بوده و کاملا مشخص است که صرفا بدليل فعاليت هاي وي در زمينه حقوق زنان صورت گرفته ، اطمينان دهند که هرگونه اتهام خود سرانه بر ضد مدافعان حقوق زنان که در کمپين “يک ميليون امضاء” فعاليت مي کنند رفع خواهد شد . سريعا به هرگونه اقدام تهديد آميز و آزاردهنده در قبال تمامي مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند. به مواد اعلاميه مدافعان حقوق بشر ، تصويب شده توسط مجمع عمومي سازمان ملل در تاريخ ۹ دسامبر ۱۹۸۸ احترام گذاشته و آن را رعايت کنند. به طور کلي تحت هر شرايطي اطمينان دهند که مفاد حقوق بشر و آزادي هاي اصلي در ايران مطابق با اعلاميه جهاني حقوق بشر و ديگر عهد نامه هاي بين المللي و منطقه اي که در زمينه حقوق بشر فعاليت مي کنند و ايران نيز آنها را به رسميت مي شناسد رعايت خواهند شد. (فدارسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر ۱۰/۸/۸۷)

۹ ـ سازمان عفو بين الملل طي نامه اي خطاب به رئيس قوه قضائيه خواستار پايان دادن به نقض حقوق فعالان زنان در ايران شد. سازمان عفو بين الملل در اين نامه خواستار روشن شدن هرچه سريعتر دلايل بازداشت “عشا مومني”، گرديد و خواستار آزادي هرچه سريعتر وي شد. همچنين خواستار توضيح درباره اعمالي که عليه سوسن طهماسبي و پرستو الهياري صورت گرفته و همچنين ممنوع الخروجي تحميل شده به افراد براي فعاليت صلح آميز در راستاي حق آزادي بيان و حق مشارکت و خواستار لغو هرگونه محدوديت ها و بازگرداندن پاسپورت فعالين حقوق بشري شد. سازمان عفو بين الملل ابراز نگراني خود را از اين موضوع که رويدادهاي اخير تنها بخشي از سرکوب و اعمال فشار سيستماتيک مقامات ايراني بر فعالين حقوق بشر باشد را ابراز کرد.

(تغيير براي برابري ۱۲/۸/۸۷)

۱۰ ـ ديده بان حقوق بشر و کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران مشترکا اعلام کردند که در تاريخ ۹ آبان ماه ۱۳۸۷ هفتمين نوجوان بنام غلامرضا- ح در سال جاري ميلادي در شرايطي به دار آويخته شد، که دقيقا دو روز قبل از آن مقامات ايراني “با قاطعيت هر گونه اعدام نوجوانان در ايران را تکذيب کرده بودند.” اين دو سازمان حقوق بشري مشترکا از مقامات ايراني خواستار پايان دادن فوري به اعدام نوجوانان شدند. ايران تنها کشوري است که در سال جاري ميلادي جوانان بزهکار را اعدام کرده است. همچنين ايران در اعدام نوجوانان در جهان از همه کشورها پيشي گرفته است. غلامرضا- ح در زمان ارتکاب جرم ۱۷ ساله بوده و در زمان اعدام ۱۹ سال داشته است. (کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران ۱۴/۸/۸۷)

۱۱ ـ چهارده سازمان حقوق بشري بين المللي و منطقه اي با انتشار بيانيه اي مشترک نگراني عميق خود را در رابطه با افزايش فشار و آزار فعالين مدافع حقوق زنان در ايران اعلام کردند . در اين بيانيه آمده است: حکومت ايران طي ۳ سال گذشته دست به سرکوب سيتماتيک و گسترده فعالان حقوق زنان زده است . پس از برخورد خشن و بي رحمانه با تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ مقامات ايراني بسياري از مدافعان حقوق بشر زن را که در زمينه هاي مختلف براي ارتقاء برابري جنسيتي و حقوق بشر در ايران فعال بودند را بازداشت ، تهديد و بازجويي کرده و مورد پيگرد قرار داده است. ما شديدا به ادامه فشار بر اين فعالين که به خاطر فعاليت صلح آميز براي ارتقاء حقوق زنان مورد آزار قرار گرفته اند، اعتراض داريم . ما از دولت ايران مي خواهيم که به آزادي اجتماع و تجمع اين فعالين احترام بگذارد . اگر دولت ايران مي خواهد به تعهداتش در پيمان نامه هاي بين المللي که عضو آن است پايدار بماند ، سازمانهاي جامعه مدني بايد اجازه مراوده آزادانه و مسافرت براي شرکت در کنفرانس هاي بين المللي را داشته باشند . از اين رو خواسته هاي ما از دولت ايران چنين است : لغو محکوميت زندان زينب پيغمبر زاده ، آزادي عشاء مومني و برگرداندن وسايلش، بازگرداندن پاسپورت و ديگر وسايل ضبط شده سوسن طهماسبي و رفع ممنوع الخروجي وي که بارها اعمال شده ، بازگرداندن وسائل پرستو الهياري به وي و رفع اتهام از وي ، پايان دادن به فشار و پيگرد تمام فعالان و مدافعان حقوق بشر در ايران که شامل اعضاي کمپين يک ميليون امضاء نيز مي شود .( فدارسيون بين المللي حقوق بشر، ديده بان حقوق بشر ، سازمان جهاني عليه شکنجه ، بنياد بين المللي براي محافظت از مدافعان حقوق بشر ، انجمن حقوق زنان در توسعه ، کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران و … ۱۵/۸/۸۷)

۱۲ ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه اي اعلام کردند: هفته نامه “شهروند امروز” يک روز پس از انتقاد آيت الله خامنه اي از مطبوعات، بدستور هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف شد. آيت الله خامنه اي در سخنراني خود بار ديگر به مطبوعات درباره انتقاد از دولت هشدار داده بود. وي در دفاع از دولت رئيس جمهور احمدي نژاد گفت: برخي افراد براي سياه نمائي در فضاي جامعه و ايجاد اغتشاش ذهني و ترديد در مردم تلاش مي کنند. از آغاز سال جاري ميلادي تا امروز، بيش از ۳۰ نشريه توقيف شده اند. در بخش ديگري از اين اطلاعيه آمده است که سولماز ايگدر، وب نگار سايت “کانون زنان ايراني” از سوي شعبه ۳۱ دادگاه شهرري به ۶ ماه زندان محکوم شد. دستگاه قضائي ايران به خدمت دولت درآمده است. روزنامه نگاران منتقد هيچگاه در دادگاهي عادلانه محاکمه نمي شوند. امروز سولماز ايگدر از حق قانوني خود براي درخواست تجديد نظر هم محروم شده است.

( گزارشگران بدون مرز ۱۷/۸/۸۷)

۱۳ ـ انجمن حقوق زنان در توسعه (AWID) با صدور بيانيه اي در خصوص ممنوع الخروجي و بازجويي سوسن طهماسبي فعال حقوق زنان و عضو کمپين يک ميليون امضاء ابراز نگراني کرد: انجمن حقوق زنان در توسعه به شدت نگران گزارش هايي است که حاکي از ممانعت از خروج و بازجويي بيش از ۵ ساعت از سوسن طهماسبي فعال حقوق زنان و کمپين يک ميليون امضاء توسط وزارت اطلاعات مي باشد. اين انجمن در بيانيه خود به عدم دسترسي به وکيل در طي مراحل بازجويي سوسن طهماسبي اشاره کرده و از اين مسئله اظهار نگراني جدي کرده است . اين انجمن با تاکيد بر مفاد اعلاميه مدافعان حقوق بشر تصويب شده توسط مجمع عمومي سازمان ملل در ۹ دسامبر۱۹۸۸ از مسئولان ايران خواستار رفع فوري ممنوع الخروجي خانم طهماسبي و همچنين صدور اجازه خروج و فعاليت بدون محدوديت فعالان حقوق بشر شده است .(تغيير براي برابري ۲۱/۸/۸۷)

۱۴ ـ فدارسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر و سازمان جهاني مبارزه با شکنجه در رابطه با محکوميت ياسر گلي به ۱۵ سال زندان بيانيه اي صادر کردند. در اين بيانيه آمده است : ياسر گلي يکي از فعالان حقوق بشر کرد و دبير کل اتحاديه دانشجويان کرد در دانشگاههاي ايران در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به ۱۵ سال زندان همراه با تبعيد به زندان کرمان محکوم شد. از دولتمردان جمهوري اسلامي درخواست کرده اند. تحت هر شرايطي ، سلامت روحي و جسماني ياسر گلي را تضمين کنند. اطيمنان دهند که ياسر گلي هرچه سريعتر و بدون هيچ گونه قيد و شرطي آزاد خواهد شد، زيرا حبس او خودسرانه بوده و کاملا مشخص است که صرفا بدليل فعاليت هاي وي در زمينه حقوق بشري صورت گرفته. سريعا به هرگونه اقدام تهديد آميز و آزار دهنده در قبال ياسر گلي و تمامي مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند. به مواد اعلاميه مدافعان حقوق بشر، تصويب شده توسط مجمع عمومي سازمان ملل در تاريخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ احترام گذاشته و آن را رعايت کنند. به طور کلي، تحت هر شرايطي اطمينان دهند که مفاد حقوق بشر و آزاديهاي اصلي در ايران مطابق با اعلاميه جهاني حقوق بشر و ديگر عهدنامه هاي بين المللي و منطقه اي که در زمينه حقوق بشر فعاليت مي کنند و ايران نيز آنها را به رسميت مي شناسد رعايت خواهند شد.( فدارسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر ۲۲/۸/۸۷)

۱۵ ـ فدارسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهاني مبارزه با شکنجه (OMCT) در رابطه با صدور يکسال حبس تعليقي براي معصومه ضيا فعال کمپين يک ميليون امضاء بيانيه اي صادر کردند. اين بيانيه سياست سرکوب روز افزون دلتمردان جمهوري اسلامي در قبال مدافعان حقوق بشر به ويژه فعالان حقوق زنان در کمپين يک ميليون امضاء را به شدت محکوم مي کند . در اين بيانيه از دولتمردان جمهوري اسلامي درخواست شده است : تحت هر شرايطي ، سلامت روحي و جسمي معصومه ضيا و تمامي فعالان کمپين “يک ميليون امضاء” را تضمين کنند. اطمينان دهند که هرگونه اتهام خودسرانه در قبال تمامي مدافعان حقوق زنان که در کمپين”يک ميليون امضاء” نيز فعاليت دارند رفع خواهد شد. سريعا به هرگونه اقدام تهديد آميز و آزار دهنده در قبال تمامي مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند. به مواد اعلاميه مدافعان حقوق بشر ، تصويب شده در مجمع عمومي سازمان ملل در تاريخ ۹ دسامبر ۱۹۸۸ احترام گذشته و آن را رعايت کنند. به طور کلي ، تحت شرايطي اطيمنان دهندکه مفاد حقوق بشر و آزادي هاي اصلي در ايران مطابق با اعلاميه جهاني حقوق بشر و ديگر عهدنامه هاي بين المللي و منطقه اي که در زمينه حقوق بشر فعاليت مي کنند و ايران نيز آنها را به رسميت مي شناسد رعايت خواهند شد. (فدارسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر ۲۳/۸/۸۷)

اخبار دانشجويي:

۱۶ ـ مهديه گلرو، سعيد فيض الله زاده، مجيد دري و صادق شجاعي، دانشجويان محروم از تحصيل دانشگاه علامه طباطبائي، طي نامه سرگشاده اي خطاب به حجت الاسلام صدرالدين شريعتي، رئيس دانشگاه، به سياستهاي سرکوبگرانه وي اعتراض کرده و خواهان توقف صدور احکام محروميت از تحصيل و بازگشت به دانشگاه شدند. بارها نوشته ايم و نخوانده ايد، بارها گفته ايم و نفهميده ايد، بارها فرياد زده ايم و نشنيده ايد. آمديم به دفترت، از در ديگر رفتي. زمان ديدار خواستيم ندادي. نشريات را يکي پس از ديگري به تعطيلي کشاندي. در انجمنها را بستي و راه را به گفتمان محدود ساختي. هر بار از زير بار جوابگوئي شانه خالي کردي. باز مي گوئيم: فضاي دانشگاه بايد آزاد باشد. روند احضار هاي فله اي بايد به پايان رسد و ما بي هيچ قيد و شرطي بايد به دانشگاه بازگرديم. (اميرکبير ۱۹/۸/۸۷)

ضرب و شتم دانشجويان:

۱۷ ـ کوروش محمود کلايه، آروين طاهائي و پدرام رفعتي از فعالين انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير بدستور واعظ رئيس حراست دانشگاه، توسط ۳۰ نفر از مامورين انتظامات به فرماندهي اعتماد زاده، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بدستور رحيمي مشاور رئيس دانشگاه، اين دانشجويان به دانشگاه ممنوع الورود شدند. (اميرکبير ۱۹/۸/۸۷)

دانشجويان: بازداشت شده

۱۸ ـ مهران عباس زاده دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم و عضو شوراي عمومي دفتر تحکيم وحدت که در تاريخ ۹ آبان توسط نيروهاي وزرات اطلاعات بازداشت شده بود پس از يک هفته از زندان آزاد شد. (اميرکبير ۱۶/۸/۸۷)

۱۹ ـ وريا مروتي ۲۵ ساله دانشجوي دانشگاه پيام نور بيجار و عضو انجمن “ژيانه وه” توسط مامورين امنيتي در سنندج مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بازداشت شد. (روز ۲۱/۸/۸۷)

۲۰ ـ هاشم برزگر ۲۷ ساله دانشجوي حقوق دانشگاه پيام نور تهران و از فعالان آذربايجاني، روز يکشنبه ۱۹/۸/۸۷ توسط ماموران وزارت اطلاعات در کرج بازداشت گرديد. (ساوالان سسي ۲۲/۸/۸۷)

۲۱ ـ رحمان رحيم پور فعال صنفي دانشگاه اروميه توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد . در روز ۱۴ آبان دانشجويان دانشگاه اروميه در اعتراض به تقلب در نتيجه آرا انتخابات شوراي صنفي دانشجويي تحصن نمودند، بدنبال آن از روز ۱۸ آبان رحمان رحيم پور ناپديد گرديد. (اميرکبير ۲۴/۸/۸۷)

۲۲ ـ فيروز يوسفي دانشجوي مترجم زبان انگليسي دانشگاه پيام نور تهران و از فعالين سياسي آذربايجان به حکم قاضي متين راسخ بازپرس شعبه يک امنيت دادگاه انقلاب تهران توسط مامورين وزارت اطلاعات کرج بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد . ( کميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي ۲۷/۸/۸۷)

توقيف سايتها و نشريات دانشجويي:

۲۳ ـ نشريه دانشجوئي “يولداش” به مدير مسئولي مرتضي مرادي پس از انتشار ۵ شماره بدستور هيئت نظارت بر نشريات دانشجوئي زنجان توقيف گرديد. (ساوالان سسي ۳/۸/۸۷)

۲۴ ـ در اولين جلسه شوراي نظارت بر نشريات دانشجوئي دانشگاه سيستان و بلوچستان تعداد ۱۶ نشريه دانشجوئي اعم از سياسي و علمي لغو امتياز شدند. (امروز ۱۴/۸/۸۷)

دانشجويان: احضار :

۲۵ ـ سحر يزداني پور از فعالين دانشجويي دانشگاه شيراز و مدير مسئول نشريه دانشجوئي توقيف شده “قاصدک” با ۳۰ مورد شکايت به اتهام مراوده با همسر خود در کميته انضباطي مورد بازجوئي قرار گرفت. نامبرده بدليل شرکت در تحصن هاي آذر ماه ۸۶ دانشگاه شيراز در کميته انضباطي به دو ترم محروميت از تحصيل بصورت تعليقي محکوم شده بود. (ادوارنيوز ۲/۸/۸۷)

۲۶ ـ مهدي خدايي دبير اسبق انجمن اسلامي دانشجويان داشگاه آزاد - واحد شهرري و از اعضاي مجموعه فعالان حقوق بشر به همراه سلمان سيما دانشجوي دانشگاه آزاد- واحد کرج و مدير مسئول نشريه دانشجويي توقيف شده “سلام” به اتهام اقدام عليه امنيت کشور از طريق تباني و اخلال در نظم جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. اين دانشجويان در تيرماه سال جاري توسط نيروهاي امنيتي حدود يکماه بازداشت شده بودند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۳/۸/۸۷)

۲۷ ـ عسگر اکبرزاده دانشجوي دانشگاه پيام نور اردبيل و مدير مسئول نشريه دانشجويي توقيف شده “سايان” جهت محاکمه به شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اردبيل احضار شد. نامبرده در خرداد ماه سال جاري بازداشت گرديد و پس از تحمل يک ماه زندان با قرار وثيقه ۳۰ميليون توماني از زندان آزاد شد.

(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۵/۸/۸۷)

۲۸ ـ سجاد رادمهر، منصور امينيان، فراز ذهتاب، آيدين خواجه اي، مقصود عهدي، امير مرداني، احسان نجفي نسب از دانشجويان دانشگاه تبريز و مجيد ماکوئي دانشجوي دانشگاه مالک اشتر اصفهان جهت محاکمه به دادگاه انقلاب تبريز احضار شدند. اين دانشجويان در تير ماه توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و پس از ۳ ماه با قرار وثيقه از زندان آزاد شدند. (اميرکبير ۱۸/۸/۸۷)

۲۹ ـ مهديه گلرو عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي و دانشجوي محروم از تحصيل به دادگاه انقلاب احضار شد. (ادوارنيوز ۲۶/۸/۸۷)

دانشجويان: بازجويي

۳۰ ـ ميلاد اسدي عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت و دانشجوي دانشگاه خواجه نصير، مهدي عباس زاده دبير انجمن اسلامي دانشجويان اين دانشگاه به همراه ۳ دانشجوي ديگر به علت انتقاد از سخنراني حسن رحيم پورازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در کميته انضباطي مورد بازجوئي قرار گرفتند. (ادوارنيوز ۱۱/۸/۸۷)

۳۱ ـ علي اصغر سپهري مدير مسئول نشريه دانشجوئي “ايران نو” و عضو سابق شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير به اتهام نشر اکاذيب و توهين به سپاه با شکايت ستاد مشترک سپاه پاسداران در شعبه ۲ دادسراي کارکنان دولت مورد بازجوئي قرار گرفت. (اميرکبير ۱۲/۸/۸۷)

۳۲ ـ احسان مازندراني دانشجوي دانشکده خبر و جواد حيدريان دانشجوي سابق اين دانشکده، با شکايت رئيس دانشکده خبر جهت بازجوئي به شعبه ششم دادسراي کارکنان دولت احضار شدند. (اميرکبير ۱۹/۸/۸۷)

دانشجويان: محاکمات

۳۳ ـ هود يازرلو دانشجوي دانشگاه معصوميه قم به اتهام تردد به مقر سازمان مجاهدين خلق در کشور عراق و فعاليت تبليغي در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي صلواتي محاکمه شد. وي در ۴ خرداد سال جاري توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد.

(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۶/۸/۸۷)

دانشجويان: احکام صادر شده

۳۴ ـ صباح نصري دانشجوي دانشگاه تهران و هدايت غزالي دانشجوي دانشگاه علامه طباطبايي در دادگاه تجديد نظر استان تهران هر يک به ۱۸ ماه حبس تعزيري محکوم شدند . اين دو دانشجوي کرد از ۱۵ پيش در زندان بسر مي برند. ( وبلاگ زندان و مبارزه ۱/۸/۸۷)

۳۵ ـ ستار پرويزي دانشجوي دانشکده فني کرمانشاه به اتهام عضويت در احزاب کرد و محاربه، در دادگاه تجديد نظر استان کرمانشاه به ۱۶ سال حبس تعزيري توام با تبعيد به زندان کرمان و خبات يوسفي دانشجوي رشته برق دانشگاه کرمانشاه به اتهام ذکر شده، در دادگاه تجديد نظر استان کرمانشاه به ۱۳ سال حبس تعزيري توام با تبعيد به زندان رشت محکوم شدند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۳/۸/۸۷)

۳۶ ـ جمال رحماني دانشجوي صنايع و راشد عبداللهي دانشجوي علوم سياسي دانشگاه اصفهان به اتهام ارتباط با احزاب کردي در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به رياست قاضي طياري محکوم به زندان و تبعيد شدند. جمال رحماني به ۶ سال حبس تعزيري توام با تبعيد به زندان ايذه و راشد عبداللهي به ۳ سال حبس تعزيري توام با تبعيد به زندان مسجد سليمان محکوم شدند. اين دانشجويان در ۲۳ خرداد توسط نيروهاي امنيتي در اصفهان بازداشت و سپس به اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱/۸/۸۷)

۳۷ ـ ناهيد افراسيابي، حمدالله نامجو، سحر يزداني و اسماعيل جليلوند مديران مسئول نشريات دانشجويي “رهگذر” ، “متن” ، “قاصدک” و “عصيان” در کميته انضباطي دانشگاه شيراز از تحصيل محروم شدند. ناهيد افراسيابي و حمدالله نامجو هر کدام به دو ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند که يک ترم آن اجرايي و ترم ديگر آن معلق است. سحر يزداني و اسماعيل جليلوند هر کدام به دو ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند ، که به صورت معلق مي باشد. ۵۰ نفر از دانشجويان دختر پس از اعتراضات دانشجويان به حضور علي لاريجاني رئيس مجلس در اين دانشگاه، به اتهام بدحجابي در کميته انضباطي مورد بازجويي قرار گرفتند. همچنين ۳ دانشجوي دختر به بهانه بدحجابي از دانشگاه اخراج شده اند. (اميرکبير ۵/۸/۸۷)

۳۸ ـ اميررضا اردلان دانشجوي ترم ۶ رشته روابط بين الملل دانشگاه آزاد شهرضا به اتهام فعاليت تبليغاتي عليه نظام در دادگاه تجديدنظر استان اصفهان به ۶ ماه حبس تعزيري محکوم شد. نامبرده در ۲۶ خرداد سال جاري توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۶/۸/۸۷)

۳۹ ـ محمد صالح ايومن دانشجوي علوم سياسي دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمع روز دانشجو، اقدام عليه امنيت کشور از طريق فعاليت تبليغاتي عليه نظام، اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت کشور و ارتباط با احزاب کردستاني در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال زندان محکوم شد. نامبرده بصورت غيرعلني و بدون حضور هيئت منصفه در دادگاه محاکمه شده است. حکم اخراج قطعي وي از دانشگاه نيز صادر شده است. اين دانشجوي دانشگاه تهران در ۱۸ آذر ۸۶ ، روز دانشجو، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و پس از ۹۲ روز با قرار وثيقه ۸۰ ميليون توماني از زندان آزاد شده بود. (اميرکبير ۹/۸/۸۷)

۴۰ ـ امير اميرقلي دانشجوي دانشگاه آزاد قزوين در شعبه ۳۱ دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس محکوم شد. نامبرده در شهريور ماه سال جاري مقابل گورستان خاوران محل دفن زندانيان سياسي اعدام شده در تابستان ۱۳۶۷ بازداشت شده بود و پس از ۱۲ روز با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون توماني از زندان آزاد گرديد. (سلام دمکرات ۱۴/۸/۸۷)

۴۱ ـ بهرام شجاعي دانشجوي دانشگاه آزاد - واحد تهران جنوب در دادگاه به ۶ ماه زندان محکوم شد، اين حکم به مدت يکسال به حالت تعليق در آمد. نامبرده سال گذشته بدستور دادسراي انقلاب تهران براي مدتي بازداشت گرديد. (سلام دمکرات ۱۴/۸/۸۷)

۴۲ ـ ياسر گلي دانشجوي سنندجي به اتهام هواداري از يک حزب کردي اپوزيسيون به عنوان محارب در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به رياست قاضي طياري به ۱۵ سال حبس تعزيري همراه با تبعيد به زندان بافت در استان کرمان محکوم شد. اين دانشجو از مهر ماه سال گذشته در بازداشتگاه اداره اطلاعات و زندان مرکزي سنندج بسر مي برد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۶/۸/۸۷)

۴۳ ـ ميلاد اسدي، مهدي عباس زاده، بهنام صفري، علي پرويز و عباس صمدبابائي دانشجويان دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به علت در دست داشتن پلاکاردهائي در اعتراض به سخنراني رحيم پورازغدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، توسط کميته انضباطي به ۸ ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند. سه دانشجوي اول هر کدام به دو ترم و نفرات چهارم و پنجم هرکدام به يک ترم محروميت از تحصيل بدون احتساب سنوات محکوم گرديدند. (ادوارنيوز ۱۸/۸/۸۷)

دانشجويان صدور قرار وثيقه:

۴۴ ـ سجاد رادمهر ، آيدين خواجه اي و فراز زهتاب دانشجويان دانشگاه تبريز که در تاريخ ۲۷ تير توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شده بودند ، هرکدام به قيد وثيقه ۵۰ ميليون توماني از زندان آزاد شدند. امير مرداني پس از تحمل ۷۶ روز بازداشت ، مجيد ماکوئي پس از ۵۷ روز بازداشت و احسان نجفي نسب پس از تحمل ۲۸ روز بازداشت هرکدام به قيد وثيقه ۵۰ ميليون توماني از زندان تبريز آزاد شدند. همچنين مقصود عهدي و منصور امينيان پس از تحمل ۶۸ روز بازداشت هرکدام به قيد وثيقه ۲۰ ميليون توماني از زندان تبريز آزاد شدند.(کميته گزارشگران حقوق بشر ۷/۸/۸۷)

۴۵ ـ مازيار معصومي و ارسلان صادقي از فعالان دانشجوئي طيف “آزاديخواه و برابري طلب” دانشگاه اصفهان پس از ۱۸ روز بازداشت، هر يک به قيد وثيقه ۵۰ ميليون توماني از زندان آزاد شدند.

(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۰/۸/۸۷)

جلوگيري از برگزاري مراسم و منحل کردن نهادهاي مدني:

۴۶ ـ مراسم اکران ويژه فيلم “سه زن” با حضور گسترده فعالان سياسي، مدني و دانشجويي در سينما ايران برگزار شد. قسمت دوم اين برنامه که به نقد و بررسي موانع سينماي مستقل ايران اختصاص داشت، با فشار نيروهاي امنيتي ، مراسم لغو شد. اين مراسم به صورت مشترک از سوي کميته فرهنگي سازمان دانش آموختگان ايران و کميته فرهنگي دفتر تحکيم وحدت برگزار گرديد . نيروهاي امنيتي اقدام به بازداشت دو عکاس در بيرون سينما کردند و پس از ضبط دوربين هايشان آزاد شدند. (ادوارنيوز ۵/۸/۸۷)

۴۷ ـ سخنراني کوروش زعيم عضو شوراي مرکزي جبهه ملي ايران در پاسارگاد به مناسبت روز جهاني کوروش بزرگ بدستور ماموران امنيتي لغو گرديد. (خبرگزاري جبهه ملي ايران ۸/۸/۸۷)

۴۸ ـ اداره اماکن نيروي انتظامي شهرستان قروه و اداره ارشاد با بازگشايي آموزشگاه زبان کردي در اين شهر مخالفت کردند. اداره ارشاد به بهانه عدم تاهل خانم خاتون حبيبي و ناهمخواني رشته تحصيلي وي با تدريس زبان کردي نامبرده را به عنوان مسئول آموزشگاه رد صلاحيت کرده اند.

(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۰/۸/۸۷)

فيلتر کردن سايتهاي خبري:

۴۹ ـ براي چهارمين بار سايت خبري مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران فيلتر شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲/۸/۸۷)

۵۰ ـ عبدالصمد خرم آبادي مشاور قضايي دادستاني کل کشور گفت: در حال حاضر بيش از پنج ميليون سايت اينترنتي مطابق قوانين جمهوري اسلامي فيلتر شده اند.(مهر ۲۸/۸/۸۷)

مطبوعات توقيف شده:

۵۱ ـ هفته نامه “شهروند امروز” به مدير مسئولي محمد عطريانفر و سردبيري محمد قوچاني پس از انتشار ۷۱ شماره به اتهام غير واقعي جلوه دادن برخي اقدامات دولت بدستور هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف گرديد. (فارس ۱۵/۸/۸۷)

۵۲ ـ انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران اعلام کرد: امتياز ماهنامه ادبي ـ هنري “ارژنگ” به مدير مسئولي احمد طالبي نژاد و سردبيري مجيد اسلامي پس از انتشار يک شماره بدستور هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي لغو گرديد. (کارگزاران ۲۰/۸/۸۷)

مطبوعات: احضار روزنامه نگاران

۵۳ ـ تعدادي از روزنامه نگاران ايراني که قرار بود به ميزباني نهاد ضد جنگ (WPR) براي پوشش انتخابات رياست جمهوري امريکا به اين کشور سفر کنند، به رغم هماهنگي قبلي با وزارت ارشاد، در فرودگاه از سفر منع شدند. گذرنامه هايشان توقيف و در روزهاي اخير جهت بازجويي به نهادهاي امنيتي احضار شدند. (گويا ۴/۸/۸۷)

۵۴ ـ حسين مختاريان مدير مسئول روزنامه توقيف شده “آزاد” به اتهام نشر اکاديب به قصد تشويش اذهان عمومي، نشر مطالب خلاف واقع و توهين جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران احضار شد. (ايسنا ۶/۸/۸۷)

۵۵ ـ مديران مسئول روزنامه هاي “ابتکار” ، “گل” ، هفته نامه “توليد” و ماهنامه «کنکاش » جهت محاکمه به شعبه ۷۶ دادگاه کيفري استان تهران احضار شدند. (ايسنا ۲۷/۸/۸۷)

۵۶ ـ ثريا دارابي سردبير مجله توقيف شده « قلم معلم» فرهنگي با سابقه و عضو سابق هيئت مديره کانون صنفي معلمان ايران به همراه سجاد خاکساري خبرنگار نشريه « قلم معلم» که در جريان اعتراضات معلمان در اسفند سال ۱۳۸۵ به مدت چند روز بازداشت گرديد، جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شدند.(کانون صنفي معلمان ايران ۲۸/۸/۸۷ )

مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران

۵۷ ـ مدير سايت خبري “جام نيوز” به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي با شکايت مهرداد بذرباش مدير عامل شرکت سايپا در شعبه ۱۲ بازپرسي دادسراي ويژه رسيدگي به جرائم کارکنان دولت مورد بازجوئي قرار گرفت. (ايسنا ۷/۸/۸۷)

۵۸ ـ قلي شيخي مدير مسئول روزنامه “توسعه” به علت چاپ مصاحبه اي با علي اکبر موسوي خوئيني، نماينده دوره ششم مجلس در رابطه با بازداشتگاه هاي غير قانوني به اتهام تبليغ عليه نظام، نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي، چاپ و انتشار مطالب خلاف عفت عمومي، با شکايت مدعي العموم، سپاه پاسداران و بسيج تهران در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران به رياست قاضي حسين حسينيان محاکمه شد.

(ايسنا ۱۹/۸/۸۷)

۵۹ ـ مهدي فضائلي مدير عامل سابق خبرگزاري فارس با شکايت سازمان نظام پزشکي دانشگاه آزاد اسلامي و حسين موسويان در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران برياست قاضي حسين حسينيان محاکمه شد.

(ايسنا ۲۱/۸/۸۷)

۶۰ ـ مدير سايت خبري “انتخاب” به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي با شکايت استانداري فارس، وزير اسبق کشاورزي و حسن بيادي عضو شوراي شهر تهران بصورت غيابي در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران به رياست قاضي حسين حسينيان محاکمه شد. (ايسنا ۲۱/۸/۸۷)

۶۱ ـ ثريا عزيزپناه مدير مسئول ماهنامه کردي ـ فارسي “راسان” به اتهام تبليغ به نفع گروهک تروريستي مخالف نظام با شکايت فرمانده بسيج شهرستان پاوه در شعبه کارکنان دولت در تهران مورد بازجويي قرار گرفت. از سوي دادگاه مبلغ ۱۰ ميليون تومان وجه الکفاله براي وي صادر شد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۶/۸/۸۷)

مطبوعات: بازداشت روزنامه نگاران

۶۲ ـ بهمن توتونچي روزنامه نگار و عضو تحريريه هفته نامه توقيف شده “کرفتو” توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. وي سال گذشته با فشار دستگاه امنيتي و اداره ارشاد سنندج مجبور به استعفاء از تحريريه “کرفتو” شد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۸/۸/۸۷)

۶۳ ـ حسين درخشان مسئول وبلاگ «سردبير خودم» که از خارج به ايران برگشته بود ، توسط ماموران امنيتي بازداشت شد.(تابناک ۲۸/۸/۸۷)

اخبار مربوط به فعالين سياسي ، فرهنگي و اجتماعي:

۶۴ ـ نيروهاي امنيتي با تهديد و تحت فشار گذاردن مجتبي سميع نژاد و بلاگ نويس و زنداني سياسي ، خواهان توقف فعاليت وي شده اند . نيروهاي امنيتي چندي پيش با بازداشت شيدا جهان بيني همسر مجتبي سميع نژاد اقدام به تهديد او کرده اند . آنها از همسر سيمع نژاد خواسته اند تا دادخواستي را عليه وي تسليم دادگاه نمايد و در آن از شوهرش بدليل فساد اخلاقي شکايت نموده و طلاق بگيرد . مجتبي سيمع نژاد در سال ۸۳ در پرونده معروف به وبلاگ نويسان توسط اطلاعات سپاه پاسداران به مدت ۹ ماه بازداشت گرديد .

(کميته گزارشگران حقوق بشر ۱۴/۸/۸۷)

۶۵ ـ حسين مفيد رئيس ديوانعالي کشور اعلام کرد: زندانهاي ما در شرايط و وضعيتي قرار دارد که شايد بتوان ادعا کرد از زندانهاي ممتاز جهان بشريت است و اين موضوع حقوق بشر که عليه کشور ما مطرح مي شود صد در صد سياسي است و هيچکدام واقعيت ندارد. ما چيزي به عنوان نقض حقوق بشرنه در قوانين و نه در مرحله اجرا نداريم. نامبرده افزود: در جمهوري اسلامي ما انتخاب رئيس قوه قضائيه به انتخاب مردم نيست. در راس نظام و حکومت ما شخصيتي به عنوان رهبر انقلاب يک مقام الهي و مرجعيت ديني است و داراي خصوصياتي در حد بسيار فوق العاده است و در همه امور نظارت عالي دارد. (ايسنا ۱۵/۸/۸۷)

۶۶ ـ حميد والائي دانش آموخته حقوق قضايي و قبول شده آزمون کانون وکلاي آذربايجان شرقي که بدستور اداره اطلاعات تبريز رد صلاحيت شد ، طي نامه اي خطاب به رئيس کميسيون حقوق بشر کانون وکلاي دادگستري استان آذربايجان شرقي اعلام کرد: در مورخه ۲۵ تير سال جاري توسط ادراه اطلاعات تبريز به مدت ۱۳ روز بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفتم. در ايام بازداشت در سلول انفرادي تعدادي از دندانهايم شکسته و لثه هايم التهاب و خونريزي کرده و ازناحيه پاي راست و سرم دچار آسيب شدم .همچنين در حين شکنجه چندين بار بيهوش شدم و الان دچار سرگيجه و سردردهاي شديد هستم. پس از شکنجه مذکور تقاضاي پزشک معالج و معرفي به پزشکي قانوني را کردم که از عمل به اين تقاضا نيز امتناع ورزيدند. (ساوالان سسي ۲۲/۸/۸۷)

۶۷ ـ رضا خندان عضو کميته مبارزه با سانسور “کانون نويسندگان ايران” اعلام کرد: طبق آمارهاي غير رسمي، بسياري از کتابهاي نويسندگان حدود ۴۰۰۰ کتاب و شايد هم بيشتر ، همينطوري در ارشاد منتظر مجوز مانده است . حتي کتابهايي که مجوز مي گيرند گاهي روي يک تکه کاغذ مي نويسند که فلان بخش آن بايد حذف شود، فلان کلمه و جمله بايد عوض شود، حتي مواردي بوده که پس از اينکه کتاب چاپ شده اجازه ترخيص از چاپخانه را نداده اند و آن را نگهداشته اند. اين ترس را هميشه در ناشرين بوجود آورده اند که خود ناشرين مبدل به يک عامل سانسور شده و بترسند از اينکه مبادا کتابي چاپ کنند که در چاپخانه ها بماند .

(راديو فردا ۲۵/۸/۸۷)

احضار فعالين سياسي ، فرهنگي ، اجتماعي به دادگاهها:

۶۸ ـ ابراهيم نوري دانش آموز دبيرستان مدرس شهرستان اهر جهت بازجويي به شعبه اول دادگاه اهر احضار شد . جرم اين دانش آموزدرخواست تحصيل به زبان مادري خويش “ترکي آذربايجاني” مي باشد.

( فعالان حقوق بشر در ايران ۲۲/۸/۸۷)

۶۹ ـ امير رضا امير بختيار مسئول حزب ايران در استان خوزستان و از کوشندگان جبهه ملي ايران جهت بازجويي به ستاد خبري اطلاعات احضار شد. ( کميته گزارشگران حقوق بشر ۳۰/۸/۸۷)

۷۰ ـ وحيد شيخ باغلو و محمود فضلي از فعالان آذربايجاني جهت بازجويي به اداره اطلاعات تبريز احضار شدند. نامبردگان در تاريخ ۷ آبان ماه سال جاري در پي شرکت در مراسم استقبال از آزادي دانشجويان زنداني ، به همراه پنج نفر ديگر از شرکت کنندگان در مراسم توسط نيروي انتظامي در مقابل زندان تبريز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۳۰/۸/۸۷)

محاکمه فعالين سياسي فرهنگي و اجتماعي:

۷۱ مهندس احمد دانش پذير وبلاگ نويس و تحليل گر مسائل سياسي به همراه فرزندش دامون دانش پذير به اتهام تبليغ عليه نظام و ارتباط با گروههاي اپوزسيون در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند. مهندس احمد دانش پذير در ۲۳ بهمن سال ۸۶ توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد.

( کميته گزارشگران حقوق بشر۲۹/۸/۸۷)

بازداشت فعالين سياسي فرهنگي و اجتماعي:

۷۲ ـ حاجي محمدنور شه بخش توسط مامورين اداره اطلاعات زاهدان، روز يکشنبه ۲۱ مهر ماه بازداشت گرديد. خانواده نامبرده بعد از گذشت ۱۷ روز هنوز از محل نگهداري، علت دستگيري و يا وضعيت وي اطلاعي دريافت نکرده اند. (ديده بان حقوق بشر بلوچستان ۹/۸/۸۷)

۷۳ ـ مجيد ويسي ۳۵ ساله اهل شهرستان ثلاث باباجاني به اتهام همکاري با احزاب اپوزيسيون کرد توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به اداره اطلاعات شهرستان کرمانشاه منتقل گرديد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۱/۸/۸۷)

۷۴ ـ وريا اسکندري و دياکو قبادي در شهر کامياران از توابع استان کردستان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۲/۸/۸۷)

۷۵ ـ مسعود حسين پناهي فعال سياسي در شهرستان دهگلان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به اداره اطلاعات شهر قروه منتقل گرديد. وي سال گذشته به مدت يک ماه و امسال نيز به مدت ۱۰ روز توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۸/۸/۸۷)

۷۶ ـ عبداله عباسي جوان استاد دانشگاه رجايي ، حسين حسيني دبير اسبق انجمن اسلامي آموزشکده رازي شهر اردبيل و فيروز حسين پور از شرکت کنندگان در مراسم بزرگداشت سردار ملي ستارخان در شاه عبدالعظيم توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. (کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۳/۸/۸۷)

۷۷ ـ وحيد نبي زاده ۲۵ ساله از تجار مرزي شهر سلماس به اتهام همکاري با اپوزيسيون کرد توسط نيروهاي امنيتي دستگير و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سلماس منتقل گرديد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۲/۸/۸۷)

۷۸ ـ جمشيد زارعي از فعالان آذربايجاني در محل کار خود توسط مامورين اداره اطلاعات تبريز بازداشت گرديد.نامبرده در ۲۱ ارديبهشت سال جاري توسط مامورين امنيتي بازداشت شد و حدود ۳ ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات و زندان عمومي تبريز بسر برد. ( کميته گزارشگران حقوق بشر ۳۰/۸/۸۷)

فعالين سياسي، فرهنگي و اجتماعي: احکام صادره شده توسط دادگاه ها

۷۹ ـ خليل فاتحي و هوشيار پشابادي اهل روستاي “الک” از توابع شهرستان کامياران به اتهام عضويت در احزاب کرد و محاربه، در دادگاه تجديد نظر استان کرمانشاه به ۲۸ سال حبس تعزيري محکوم شدند. خليل فاتحي به ۱۸ سال حبس تعزيري توام با تبعيد به زندان سمنان و هوشيار پشابادي به ۱۰ سال حبس تعزيري توام با تبعيد به زندان قم. (فعالان حقوق بشر در ايران ۳/۸/۸۷)

۸۰ ـ محمد صديق کبودوند موسس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و مدير مسئول هفته نامه توقيف شده “پيام مردم” به اتهام تشکيل جمعيت مدافع حقوق بشر ، دعوت از جمهوري اسلامي به پايبندي به تعهدات حقوق بشري ، دفاع از حقوق بشر و افشاي موارد نقض حقوق بشر در گفتگو با رسانه هاي عمومي در شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران به ۱۱ سال حبس تعزيري محکوم شد. آقاي کبودوند از ۱۶ ماه پيش در زندان بسر مي برد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۴/۸/۸۷)

۸۱ ـ حميده نبوي به اتهام قصد شرکت در مراسم بيستمين سالگرد قتل عام زندانيان سياسي سال ۱۳۶۷ در دادگاه انقلاب شهر ري به يکسال زندان محکوم شد. نامبرده در ۱۶ مهر توسط مامورين اطلاعات بازداشت و به سلولهاي انفرادي بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران ۷/۸/۸۷)

۸۲ ـ علي پاسبار معلم مهابادي به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و همکاري با احزاب اپوزيسيون در دادگاه انقلاب مهاباد به تحمل ۲ سال حبس تعزيري و ۴ سال حبس تعليقي محکوم شد. نامبرده توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به زندان مهاباد منتقل گرديد. (موکريان نيوز ۹/۸/۸۷)

۸۳ ـ رضا عبدي سنبل آبادي دبير آموزش و پرورش منطقه نازي آباد تهران بعلت شرکت در تجمع اعتراضي معلمان به اتهام اخلال در نظم عمومي و شرکت در تجمع غيرقانوني در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه جزائي مجتمع بهشتي به رياست قاضي سيد حميدرضا حسيني به پرداخت ۲ ميليون و پنجاه هزار تومان جريمه نقدي بدل از حبس و شلاق محکوم شد. نامبرده در تجمع ۱۹ ارديبهشت ۸۶ معلمان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به زندان اوين منتقل گرديد. وي پس از چند هفته با قرار وثيقه ۴۰ ميليون توماني از زندان آزاد شد.

(کانون صنفي معلمان تهران ۱۱/۸/۸۷)

۸۴ ـ يوسف عزيزي بني طرف، عضو کانون نويسندگان ايران به اتهام تبليغ عليه نظام و توطئه عليه امنيت داخلي و خارجي کشور در شعبه ۳۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران به ۵ سال زندان محکوم شد. (ايسنا ۲۲/۸/۸۷)

۸۵ ـ جلال جلالي زاده نماينده سنندج در دوره ششم مجلس شوراي اسلامي در شعبه ششم دادگاه تجديد نظر استان گلستان به پرداخت ۳۰۰ هزار تومان جريمه نقدي محکوم شد. (ايسنا ۲۲/۸/۸۷)

۸۶ ـ صابر بيت اللهي و بهمن نصيرزاده از دبيران شهرهاي ماکو و پلدشت به اتهام تبليغ به نفع گروههاي مخالف نظام ، اقدام براي براندازي نظام جمهوري اسلامي ، پخش اعلاميه ، فعاليتهاي پان ترکيستي و تجزيه طلبانه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي خوي بصورت غيابي هر کدام به تحمل يک سال حبس تعزيري محکوم شدند. (کميته گزارشگران حقوق بشر۲۵/۸/۸۷)

۸۷ ـ فهيم رضا زاده به اتهام همکاري با پژاک در دادگاه به ۱۰ سال حبس تعزيري توام با تبعيد محکوم شد . همچنين حسين ياسمني با همين اتهام به ۲ سال حبس تعزيري محکوم گرديد. (فعالان حقوق بشر درايران ۲۶/۸/۸۷)

۸۸ ـ نادر قديمي دبير کانون صنفي معلمان همدان به علت شرکت در اعتراضات صنفي معلمان در دادگاه تجديد نظر به يکسال تبعيد به منطقه خزل در ۱۴۵ کيلومتري همدان محکوم شد.نامبرده از ۲۰ مهر ۸۷ براي گذراندن دوران تبعيد راهي منطقه خزل شد. همچنين يوسف زارعي عضو هيئت مديره کانون صنفي معلمان همدان در دادگاه تجديد نظر به يکسال تبعيد به شهرستان نهاوند محکوم گرديد. نامبرده هم اکنون براي کذراندن دوره تبعيد در شهرستان نهاوند بسر مي برد.( کانون صنفي معلمان ايران ۲۶/۸/۸۷)

اخبار مربوط به زندانيان سياسي:

۸۹ ـ نسرين ستوده وکيل مدافع محمد صديق کبودوند اعلام کرد: موکلش به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. اين حکم در حالي صادر مي شود که فعاليت آقاي کبودوند صرفا در زمينه حقوق بشر بوده است. نسرين ستوده گفت: محمد صديق کبودوند به جز اتهام تاسيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، به ارتباط با سازمانهاي مرتبط با سازمان ملل متحد و ارسال نامه و گزارش به سازمان ملل و شخص کوفي عنان، دبير کل وقت سازمان ملل متحد نيز متهم شده است. وي درباره ي سابقه صدور حکم يازده سال زندان براي فعالان حقوق بشر گفت: من تا به حال با چنين حکم سنگين براي يک مدافع حقوق بشر روبه رو نشده بودم. صدور چنين حکمي مي تواند زنگ خطري براي همه فعالان حقوق بشر باشد و به همين دليل جا دارد که همه فعالان اين عرصه در ايران و ساير کشورها توجه کافي را به اين حکم نشان دهند. (راديو فردا ۵/۸/۸۷)

۹۰ ـ نسرين ستوده وکيل مدافع محمد صديق کبودوند اعلام کرد: موکلش در شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران به ۱۱سال زندان محکوم شده است. اتهام آقاي کبودوند تاسيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و ارسال گزارش هايي از وضعيت حقوق بشر ايران به نهادهاي بين المللي و کوفي عنان دبيرکل سابق سازمان ملل متحد است . خانم ستوده گفت: موکلش شرايط دشواري در زندان دارد و به خدمات پزشکي و بهداشتي نيازمند است. وي از ماه گذشته ممنوع الملاقات نيز شده و خانواده اش در اين مدت نتوانسته اند با وي ديدار کند. (بي بي سي ۶/۸/۸۷)

۹۱ ـ عليرضا صرافي مدير مسئول ماهنامه توقيف شده “ديلماج” و عضو شوراي ملي صلح، سعيد محمدي سر دبير سابق هفته نامه “يارپاق”، حسن راشدي نويسنده و روزنامه نگار و مهدي نعيمي مدرس زبان ترکي که از ۲۰ شهريور در سلولهاي انفرادي بند ۲۰۹ زندان اوين بسر مي برند. در اعتراض به ادامه نگهداري و برخوردهاي غير قانوني با ايشان در مدت طول بازداشت، دست به اعتصاب غذا زده اند. (اميرکبير ۹/۸/۸۷)

۹۳ ـ مهندس ابراهيم رشيدي فعال آذربايجاني پس از تحمل ۵ ماه حبس تعزيري با پرداخت ۵۰ هزار تومان جزاي نقدي از زندان اروميه آزاد شد. (ساوالان سسي ۱۶/۸/۸۷)

۹۴ ـ عليرضا صرافي مدير مسئول ماهنامه توقيف شده “ديلماج” و عضو شوراي ملي صلح، سعيد محمدي سردبير سابق هفته نامه يارپاق، حسن راشدي نويسنده و روزنامه نگار و مهدي نعيمي مدرس زبان ترکي، هر يک با قرار وثيقه ۵۰ ميليون توماني از بند ۲۰۹ زندان اوين آزاد شدند. اين چهار فعال آذربايجاني به همراه ۱۵ نفر ديگر در ۲۰ شهريور توسط ماموران امنيتي در تهران بازداشت شدند. فعالان آذربايجاني به اتهام اجتماع و تباني در جهت اخلال در امنيت کشور توسط متين راسخ در دادگاه انقلاب مورد بازجوئي قرار گرفته اند.

(کميته گزارشگران حقوق بشر ۱۸/۸/۸۷)

۹۵ ـ هيجده نفر از زندانيان سياسي زندان مرکزي سنندج طي نامه اي خطاب به رئيس قوه قضائيه اعلام کردند: آنچه که در زندان مرکزي سنندج بر ما مي رود تداوم و استمرار همان شرايط بازداشتگاههاي امنيتي است که قبلا روزها و ماه ها با آن دست به گريبان بوده ايم. نظارت ريز و حساب شده مسئولين زندان سنندج تداعي کننده انگيزاسيون و تفتيش عقايد قرون وسطايي است، کوچکترين حرکات و عادي ترين اظهار نظرها مي تواند بدترين عواقب را بدنبال داشته باشد. سرسلسله تهديدات و عواقب قابل پيش بيني براي زندانيان سياسي “تبعيد” است. وضعيت عمومي زندان براي کليه زندانيان اعم از سياسي و غير سياسي بس نامناسب و دور از استانداردها و معيارهاي پذيرفته شده است. توزيع و مصرف وسيع و آشکار مواد مخدر و قرص هاي روان گردان و توهم زا و سکوت مسئولين در قبال آن، نصب شبکه هاي توري فولادي روي هواخوري کوچک، دريغ نمودن امکانات محدود زندان از زندانيان، وضعيت نامناسب قضايي بگونه اي است که قضات حداقل رفت و آمد به زندان دارند و گاه چندين ماه آنها را نمي بينيم، وضعيت نامناسب غذايي، بهداشتي و دارويي، عدم تفکيک و طبقه بندي زندانيان و معضلات رفتاري و اخلاقي ناشي از آن، ممنوعيت امکانات قانوني پيش بيني شده در آئين نامه ي سازمان زندانها همچون راديو، سانسور نمودن روزنامه ها، کتب و کمبود شديد فضاي اختصاص يافته به زندانيان و نگهداري تعداد بسيار زيادي زنداني در کمترين فضاي ممکن، ايجاد محدوديت در اعطاي ملاقات و تلفن، پليسي و پادگاني کردن زندان و در کل حاکم شدن بدترين نوع محدوديت هاي غيرضروري بر زندان مرکزي سنندج . در بخش پاياني نامه آمده است: ما زندانيان سياسي زندان مرکزي سنندج از رياست محترم قوه قضائيه خواستاريم که بازرساني را از جانب خود به زندان مرکزي سنندج بفرستند تا در ديداري مستقيم ، بدون واسطه و رو در رو ، مسايل و معضلات موجود را مطرح و چاره يابي نمائيم. اسامي زندانيان امضاء کننده به شرح زير است : ياسر گلي، شاکر باقي، جهاندار محمدي، عدنان حسن پور، ساسان بابايي، فردين مرادي، سهراب جلالي، رئوف ابراهيمي، سعيد سنگر، کاوه طهماسبي، امير سور سوري، حسين رحماني، جمال رحماني، محمديار احمدي، فردين محمدي، ياسر پرويزي، حسين حمزه شجاع و حبيب الله لطيفي. (اخبار روز ۲۱/۸/۸۷)

۹۶ ـ علي عبداللهي دادستان ويژه دادگاه روحانيت قم اتهامات مجتبي لطفي مسئول اطلاع رساني دفتر آيت الله منتظري را به اين شرح اعلام کرد: فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ، تهيه و توزيع جزوات و مقالات بدون داشتن مجوز قانوني، نشر اکاذيب، نگهداري تجهيزات دريافت از ماهواره، افشا و انتشار اسناد و اخبار محرمانه مربوط به شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي و جامعه مدرسين و نگهداري سي دي هاي خلاف اخلاق. لازم به يادآوري است که: حجت اسلام مجتبي لطفي در تاريخ ۱۷/۷/۸۷ به حکم دادگاه ويژه روحانيت قم بازداشت و در سلول انفرادي نگهداري مي شود. (کارگزاران ۲۲/۸/۸۷)

نقض حقوق اقليتهاي مذهبي:

۹۷ ـ منا محبتي دانشجوي مديريت صنعتي دانشگاه رضائي کرمانشاه پس از دو سال تحصيل به علت اعتقاد به ديانت بهائي بدستور رئيس دانشگاه از تحصيل محروم شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱/۸/۸۷)

۹۸ ـ مريم عليجاني ، آرش خدابخشي ، مرتضي سپندار و سيد سلمان ميرسليمي از دارويش سلسله نعمت اللهي گنابادي به شعبه چهارم دادسراي کرج احضار شد. ۲۸نفر از دراويش شهرستان چرمهين به دادگاه بخش باغ بهادران اصفهان احضار شدند. (سايت مجذوبان نور ۱/۸/۸۷)

۹۹ ـ قبرستان “گلستان جاويد” جامعه بهايي در قائم شهر واقع در استان مازندران با لودر تخريب گرديد.

(فعالان حقوق بشر در ايران ۵/۸/۸۷)

۱۰۰ ـ يکي از اتاق هاي منزل جلال خرم روز به جرم برگزاري مجالس دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي در عسلويه با فشار اداره اطلاعات بدستور دادستاني عسلويه پلمپ گرديد. (سايت مجذوبان نور ۷/۸/۸۷)

۱۰۱ ـ علي احمدي و چنگيز درخشانيان به علت اعتقاد به آئين بهائيت به اتهام تبليغ عليه نظام در ارديبهشت سال جاري در دادگاه قائم شهر به ترتيب به ۱۰ ماه و ۶ماه حبس محکوم و روانه زندان شدند.

(فعالان حقوق بشر در ايران ۸/۸/۸۷)

۱۰۲ ـ مهندس مجيد الستي از هواداران آيت الله کاظميني بروجرودي بدستور دادگاه ويژه روحانيت از زندان اوين به زندان زنجان تبعيد گرديد. در هفته گذشته نيز مسعود سماواتيان ، عليرضا منتظر صاحب و حبيب قوتي به زندان شهرهاي خرم آباد ، کرمانشاه و همدان تبعيد شدند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۹/۸/۸۷)

۱۰۳ ـ کرمعلي فراهان پور از مشايخ سلسله دراويش نعمت اللهي گنابادي که به بندرعباس سفر کرده بود، در فرودگاه توسط مامورين امنيتي بازداشت و سپس مجبور به ترک بندرعباس و مراجعت به تهران شدند. قلندري نماينده دراويش در بندرعباس توسط نيروهاي امنيتي مورد بازجويي قرار گرفت.( سايت مجذوبان نور ۱۴/۸/۸۷)

۱۰۴ ـ مهندس امير علي محمدي از دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي قم بدستور شعبه اول دادياري اجراي احکام کيفري دادسراي قم بازداشت و روانه زندان شد. نامبرده به اتهام تشويش اذهان عمومي و تشويش اذهان مراجع و مقامات رسمي و توهين به مقدسات اسلام در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومي جزايي قم به رياست قاضي پور موسوي و با تاييد دادگاه تجديد نظر به تحمل ۷۴ ضربه شلاق ، ۵ سال زندان و ۱۰ سال تبعيد به شهر بابک محکوم گرديد .( سايت مجذوبان نور ۱۴/۸/۸۷)

۱۰۵ ـ مهندس عليرضا صادقي از هواداران آيت الله کاظميني بروجرودي که در دادگاه ويژه روحانيت به ۲ سال حبس تعزيري محکوم شده، پس از اتمام دوران مرخصي استعلاجي جهت مداواي بيماري قلبي مجددا توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۴/۸/۸۷)

۱۰۶ ـ ايوب گنجي، روحاني اهل سنت در ۵ آبان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به زندان مرکزي همدان منتقل گرديد. وي در بهمن سال گذشته بدستور دادگاه ويژه روحانيت همدان بازداشت و سپس در ۱۱ مهر سال جاري با تعهد از زندان آزاد شده بود. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۸/۸/۸۷)

۱۰۷ ـ طرازالله الله وردي گرجي و همسرش سونيا تبيانيان به جرم اعتقاد به آئين بهائيت توسط ماموران امنيتي در ساري بازداشت شدند . خانم شعله الله وردي گرجي اعلام کرد: ماموران امنيتي منزل آنها را پس از بازداشت پدر و مادرش مورد بازرسي قرار داده اند، يک سري از کتابها، اسناد و مدارک را هم با خود برده اند. وي افزود: تلاش کرديم وکيل بگيريم ، ولي هنوز موفق نشده ايم ، چون در ميان وکلاي داخلي به صراحت مي توانم بگويم ، کسي جرات نمي کند وکالت قبول کند ، اگر قبول کنند براي خود آنها بد مي شود. (راديو فردا ۲۵/۸/۸۷)

۱۰۸ ـ سيامک ابراهيمي به جرم اعتقاد به آئين بهائيت توسط مامورين امنيتي در شهر تنکابن بازداشت شد و در دادگاه به ۶ ماه حبس تعزيري و ۲ سال تبعيد به شهر زابل محکوم شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۵/۸/۸۷)

۱۰۹ ـ نيروي انتظامي انگوران زنجان به مردم اهل حق هشدار داده که زيارتگاه زئيوه را تعطيل نمايند ، در غير اينصورت اين زيارتگاه تخريب خواهد شد .( کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۵/۸/۸۷)

۱۱۰ ـ علي عسگر روانبخش و همسرش زليخا موسوي به همراه روحيه يزداني به علت اعتقاد به ديانت بهايي به اتهام اقدام عليه امنيت ملي توسط اداره اطلاعات ياسوج در ۶ آبان ۸۷ بازادشت شدند.

(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۶/۸/۸۷)

۱۱۱ ـ فرهاد ثابتان سخنگوي انجمن بين المللي بهائيان اعلام کرد: چهار نفر از بهائيان همدان در دادگاه تجديد نظر محاکمه شدند، متهمين از داشتن وکيل مدافع محروم بوده اند. وي افزود: در حال حاضر دستکم ۲۴ بهايي در زندانهاي سراسر ايران محبوسند و برخي از آنان از حق ملاقات با خانواده و وکيل محروم هستند.

(راديو فرانسه ۲۸/۸/۸۷)

۱۱۲ ـ عبادالله قاسم زاده، سهند علي محمدي و بخشعلي محمدي از زندانيان اهل حق در زندان اروميه جهت گذراندن محکوميت ۱۳ سال حبس تعريري توام با تبعيد به زندان مرکزي يزد منتقل شدند. نامبردگان از سال ۸۴ در زندان بسر مي برند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۸/۸/۸۷)

اخبار فعالان جنبش زنان:

۱۱۳ ـ پرستو اللهياري از فعالان کمپين يک ميليون امضاء در دادگاه انقلاب تهران توسط قاضي سبحاني مورد بازجوئي قرار گرفت. ماموران امنيتي ضمن تفتيش خانه و ضبط لپ تاپ، دفترچه هاي تاثير قوانين بر زندگي زنان، سي دي، کتاب و آلبوم شخصي نامبرده را با خود بردند. (تغيير براي برابري ۱/۸/۸۷)

۱۱۴ ـ ماموران امنيتي فرودگاه بين المللي خميني با ضبط پاسپورت سوسن طهماسبي از فعالان کمپين يک ميليون امضاء براي چهارمين بار از سفر وي جلوگيري کردند. پنج مامور امنيتي منزل نامبرده را بازرسي کرده و تعدادي سي دي، چندين جلد کتاب، دست نوشته ها و تعدادي نوار و کامپيوتر و متون درسي را ضبط کردند.

(تغيير براي برابري ۵/۸/۸۷)

۱۱۵ ـ ناهيد کشاورز، محبوبه حسين زاده، سعيده امين و سارا امينيان از فعالان کمپين يک ميليون امضاء جهت محاکمه به دادگاه احضار شدند. (مدرسه فمنيستي ۵/۸/۸۷)

۱۱۶ ـ محبوبه کرمي از فعالين کمپين يک ميليون امضاء به اتهام اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت ملي و اخلال در نظم عمومي در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. اين روزنامه نگار در ۲۴ خرداد توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و پس از تحمل ۷۰ روز زندان با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون توماني از زندان اوين آزاد شد.

(تغيير براي برابري ۱۱/۸/۸۷)

۱۱۷ ـ سولماز ايگدر خبرنگار سايت کانون زنان ايراني در شعبه ۳۱ دادگاه انقلاب شهرري به ۶ ماه حبس تعزيري محکوم شد. سولماز ايگدر از فعالان اجتماعي و مدافع حقوق کودک و زنان در روز جمعه نهم شهريور ماه همزمان با بيستمين سالگرد کشتار زندانيان سياسي در مقابل گورستان خاوران بازداشت شد و پس از تحمل ۱۲ روز زندان انفرادي با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون توماني از زندان آزاد شد. (کانون زنان ايراني ۱۳/۸/۸۷)

۱۱۸ ـ خديجه مقدم از فعالان کمپين يک ميليون امضاء به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام، اجتماع و تباني به قصد بر هم زدن امنيت کشور و نيز تمرد و سرپيچي از دستور پليس در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. همچنين همسر وي دکتر علي اکبر خسرو شاهي به علت اطلاع رساني در رابطه با بازداشت خانم مقدم توسط پليس امنيتي، به اتهام فعاليت تبليغاتي عليه نظام محاکمه شد. (تغيير براي برابري ۱۳/۸/۸۷)

۱۱۹ ـ زينب پيغمبرزاده عضو کمپين يک ميليون امضاء و از بازداشت شدگان تجمع ۱۳ اسفند در شعبه ۲۱ دادگاه تجديد نظر به يکسال حبس به مدت ۳ سال تعليق و معرفي هر ۴ ماه يکبار خود به وزارت اطلاعات محکوم شد.

(تغيير براي برابري ۱۲/۸/۸۷)

۱۲۰ ـ رضوان مقدم عضو کمپين يک ميليون امضاء به اتهام اخلال در نظم عمومي در دادگاه تجديد نظر به ۶ ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد. اين حکم به مدت ۳ سال به حالت تعليق درآمد.(تغيير براي برابري ۱۴/۸/۸۷)

۱۲۱ ـ زهره اسدپور از اعضاي کمپين يک ميليون امضاء و دانشجوي کارشناسي ارشد رشته جامعه شناسي دانشگاه آزاد بدستور وزارت اطلاعات در گزينش رد صلاحيت شد و از تحصيل محروم گرديد. (تغيير براي برابري ۱۶/۸/۸۷)

۱۲۲ ـ معصومه ضياء فعال حقوق زنان و از بازداشت شدگان تجمع ۲۲ خرداد ۸۵ به اتهام شرکت در تجمع غير قانوني در شعبه ۲۱ دادگاه تجديد نظر استان تهران به يکسال حبس تعليقي به مدت سه سال و معرفي هر ۴ ماه يکبار خود به نيروي انتظامي محکوم شد. همچنين در رابطه با همين پرونده به اتهام اخلال در نظم عمومي در دادگاه عمومي به پرداخت ۲۰۰۰۰۰ تومان جريمه نقدي بدل از حبس و شلاق محکوم شد.(کانون زنان ايراني ۱۷/۸/۸۷)

۱۲۳ ـ شهناز غلامي روزنامه نگار، فعال حقوق زنان، مدير وبلاگ آذر زن و عضو انجمن خبرنگاران زن، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. نامبرده از سال ۶۸ تا ۷۳ به مدت ۵ سال بدليل فعاليتهاي سياسي در زندان تبريز محبوس بوده است. (ساوالان سسي ۲۰/۸/۸۷)

۱۲۴ ـ محبوبه حسين زاده عضو کمپين يک ميليون امضاء به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و اخلال در نظم عمومي در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و تبرئه شد. (تغيير براي برابري ۲۰/۸/۸۷)

۱۲۵ ـ عشا مومني عضو کمپين يک ميليون امضاء با قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون توماني از زندان اوين آزاد شد. اين دانشجوي ۲۸ ساله به اتهام تبليغ عليه نظام ۲۷ روز پيش توسط نيروهاي امنيتي در تهران بازداشت شد.

(تغيير براي برابري ۲۱/۸/۸۷)

۱۲۶ ـ دلارام علي فعال جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ به اتهام اخلال در نظم و آسايش عمومي در شعبه ۲۱ دادگاه تجديد نظر استان تهران به ۴ ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق (قابل تبديل به جزاي نقدي) محکوم شد. (تغيير براي برابري ۲۶/۸/۸۷)

۱۲۷ ـ زينب بايزيدي فعال کمپين يک ميليون امضاء ، عضو انجمن زنان آذر مهر کردستان و عضو پيشين سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که در دادگاه تجديد نظر به ۴ سال حبس و تبعيد محکوم شده بود . از زندان مرکزي مهاباد به زندان زنجان تبعيد گرديد. (انجمن زنان آذر مهر کردستان ۲۷/۸/۸۷)

۱۲۸ ـ فاطمه گفتاري عضو انجمن زنان آذر مهر کردستان و مادر دانشجوي زنداني ياسر گلي به اتهام تبليغ برعليه نظام از طريق اعلام اعتصاب غذا ، در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شد. وي با قرار وثيقه ۵۰ ميليون توماني آزاد شد. نامبرده دو هفته پيش از زندان آزاد گرديده است.( انجمن زنان آذر مهر ۲۹/۸/۸۷)

اخبار کارگري:

۱۲۹ ـ اوليا علي بيگي نايب رئيس کانون عالي شوراهاي اسلامي کار اعلام کرد : چندين ماه است که از انتخابات کانون هاي شوراي اسلامي کار در استان هاي يزد ، قم و آذربايجان غربي مي گذرد، وي گفت : اين انتخابات با حضور و تاييد ناظران وزارت کار بوده است اما سازمان تشکلات کارگري و کارفرمايي وزارت کار اعتبار نامه کانون هاي اين استانها را صادر نمي کند. نامبرده افزود: در صورت ادامه روند موجود به سازمان جهاني کار (ILO) شکايت خواهيم کرد. (ايلنا ۱/۸/۸۷)

۱۳۰ ـ بدنبال احضار ۱۲ نفر از فعالان کارگري کارخانه لاستيک البرز به کلانتري ۱۱۸ و تشکيل پرونده براي آنها، به اتهام تشويش اذهان عمومي جهت بازجوئي به شعبه ۷ بازپرسي دادسراي انقلاب سعادت آباد احضار شدند. کارگران اين کارخانه مدت ۷ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. (سلام دمکرات ۱۱/۸/۸۷)

۱۳۱ ـ افشين شمس عضو کميته هماهنگي براي کمک به ايجاد تشکلهاي کارگري و عضو کانون کاريکاتوريست ها در دادگاه به يکسال حبس تعزيري محکوم شد. نامبرده در ۱۳ تير سال جاري در شهرستان اليگودرز بازداشت و به زندان اصفهان منتقل گرديد. (سلام دمکرات ۱۱/۸/۸۷)

۱۳۲ ـ محمد جراحي عضو کميته پيگيري تشکل هاي آزاد کارگري در تبريز جهت بازجوئي به دادگاه انقلاب تبريز احضار شد. نامبرده سال گذشته توسط نيروهاي امنيتي به مدت ۴ روز بازداشت گرديد و سپس با قرار وثيقه ۱۰ ميليون توماني از زندان آزاد شد. (سلام دمکرات ۱۱/۸/۸۷)

۱۳۳ ـ حدود ۳۰۰ کارگر کارخانه لاستيک البرز به نمايندگي از ۱۳۰۰ کارگر اين کارخانه در اعتراض به روشن نبودن وضعيت قرار داده و پرداخت نشدن حقوق خود در مقابل دفتر رياست جمهوري تجمع کردند. حدود ۴۰۰ کارگر قراردادي در اين کارخانه هستند که وضعيت آنها مشخص نيست. دفترچه هاي بيمه کارگران سه ماه است که تمديد اعتبار نمي شود. تعدادي از کارگران در شرف بازنشستگي هستند و کارخانه حق بيمه اين افراد را نمي دهد و آنان بلاتکليف هستند. نهار و سرويس اياب و ذهاب کارگران قطع شده است. (ايلنا ۲۰/۸/۸۷)

۱۳۴ ـ احمد حسين نژاد رئيس شوراي اسلامي کار کارخانه شيميائي ساري (کرم کيميکال) اعلام کرد: ۸۰ نفر کارگر کارخانه به مدت هفت ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. همچنين عيدي و پاداش سالهاي ۸۲ و ۸۳ کارگران پرداخت نشده است. وي افزود: اداره تامين اجتماعي نيز از تمديد اعتبار دفترچه هاي بيمه کارگران خودداري مي کند. (ايلنا ۲۲/۸/۸۷)

۱۳۵ ـ محمد جهرمي وزير کار و امور اجتماعي اعلام کرد : بدليل کمبود نقدينگي و مواد اوليه ۲۵۳۰۰۰ نفر بيکار شده اند. بر اساس طرح وزارت کار براي مقابله با بيکاري تاکنون ۱۹ ميليارد دلار جهت اجراي طرح بنگاههاي زود بازده پرداخت شده است. (بي بي سي ۲۴/۸/۸۷)

۱۳۶ ـ طيب مولايي عضو هئيت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران توسط نيروهاي اميتي در سنندج بازداشت گرديد . همچنين طه آزادي عضو البدل هئيت مديره اتحاديه آزادکارگران به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام به شعبه معاونت دادستاني شهرستان کنگان احضار شد. (راديو فردا ۲۶/۸/۸۷)

۱۳۷ ـ سرهنگ احمدي رئيس مرکز اطلاع رساني پليس تهران بزرگ اعلام کرد: بر اثر آتش سوزي در پالايشگاه نفت يک نفر کشته شد. (ايسنا ۲۷/۸/۸۷)

قتل مردم توسط نيروهاي انتظامي و امنيتي:

۱۳۸ ـ بر اثر تيراندازي نيروي انتظامي در منطقه مرزي بانه جلال معروفي کشته و رحيم زرواوي زخمي گرديد . همچنين بر اثر تيراندازي سپاه پاسداران در منطقه مرزي مريوان فريدون زارعي زخمي شد.

(فعالان حقوق بشر در ايران ۵/۸/۸۷)

قطع اعضاي بدن:

۱۳۹ ـ سهيل-م و نادر-خ به اتهام سرقت از سوي دادگاه کيفري استان تهران هرکدام به قطع چهار انگشت دست راست محکوم شدند. (اعتماد ۱۹/۸/۸۷)

۱۴۰ ـ محمدرضا به جرم سرقت در مجتمع قضايي قدس تهران به حکم رئيس دادگاه به قطع ۴ انگشت دست راست محکوم گرديد. (اعتماد ۲۷/۸/۸۷)

قتلهاي مشکوک:

۱۴۱ ـ خانواده دکتر زهرا بني يعقوب پس از گذشت يکسال از مرگ مشکوک فرزندشان در بازداشتگاه امر به معروف و نهي از منکر همدان با نوشتن نامه اي خطاب به مردم ايران به ويژه فعالان حقوق بشر در خواست کمک کردند. در بخشي از نامه آمده است: بيش از يکسال از مرگ مشکوک فرزندمان دکتر زهرا بني يعقوب در بازداشتگاه امر به معروف و نهي از منکر همدان مي گذرد. در اين مدت تلاش فراواني از سوي ما، وکلاي مدافع پرونده، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و روزنامه نگاران مستقل براي کشف حقيقت صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون پرونده به نقطه روشني نرسيده است و متهمان همچنان آزاد هستند و مجازاتي براي آنها در نظر گرفته نشده است. هيچ کس پاسخ مشخصي به ما نمي دهد. به همين دليل از شما ياري مي خواهيم ، در ادامه آمده است: پس از انتقال جسد زهرا به پزشکي قانوني ، به آنها ساعت مرگ را ۹ صبح روز شنبه اعلام مي کنند. در حاليکه ساعت ۵ بعدازظهر و هشت و نيم شب با برادرش صحبت کرده و حدود ساعت ۵ بعدازظهر همان روز يک قاضي او را ديده و با صحبت کرده است. بر اساس گزارش پزشکي قانوني دو کبودي روي پاهاي زهرا مشاهده شده است. کبودي روي ساق پاي چپ و کبودي روي ران پاي راست. اما به علل اين کبودي ها اشاره نشده است. عجيب تر آنکه پزشکي قانوني به خوني که از بيني و گوش زهرا بيرون آمده توجهي نکردند و در هيچ کدام از گزارش هايشان به آن اشاره نکرده اند . دو- سه روز پس از مرگ دلخراش فرزندمان، يکي از معاونان استانداري همدان با پدر زهرا ديدار کرد و گفت: خواهش ما از شما اين است که حتي به اقوام خودتان هم نگوييد که فرزندتان در ستاد امر به معروف فوت کرده است. مثلا بگوييد تصادف کرده و يا دچار ايست قلبي شده است. چند پزشک متخصص به ما گفته اند: کسي که حلق آويز شده باشد به هيچ وجه گوش و بيني اش خون ريزي نمي کند و اين از نشانه هاي ضربه مغزي است. آيا فرياد رسي در اين کشور هست که داد فرزندمان را بستاند؟ (کانون زنان ايراني ۴/۸/۸۷)

۱۴۲ ـ عبدالرضا رجبي ۴۵ ساله ، پدر ۴ فرزند از زندانيان سياسي وابسته به سازمان مجاهدين خلق بعد از تحمل ۷ سال حبس و پس از انتقال از زندان اوين به زندان رجايي شهر به شکل مشکوکي در گذشت . نامبرده با يک درجه تخفيف به زندان ابد محکوم شده بود. لازم به يادآوري است که، قبل از وي زهرا کاظمي ، اکبر محمدي ، ولي الله فيض مهدوي ، زهرا بني يعقوب ، ابراهيم لطف اللهي ، کاوه عزيزپور ، فرهاد محسني نگارستاني و … به شکل مشکوکي در زندانها به قتل رسيده اند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۹/۸/۸۷)

۱۴۳ ـ رئيس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائيه با ارسال نامه اي خطاب به بازپرس شعبه اول دادسراي ناحيه ۲۸ تهران (کارکنان دولت) اعلام کرد: پرينت مکالمات تلفني رحيم بني يعقوب برادر دکتر زهرا بني يعقوب که آخرين گفتگو را پيش از مرگ خواهرش با او داشته در سيستم پرينت موجود نيست. ابوالقاسم بني يعقوب مي گويد: اورژانس منطقه، پس از معاينه جسد زهرا در ساعت نه و نيم شب عنوان کرد که او قبل از ساعت ۸ شب فوت کرده است. ما بارها و در جريان بازپرسي به اين گزارش اعتراض کرديم. اگر او ساعت ۸ شب فوت کرده، چگونه مي توانسته در ساعت هشت ونيم شب با برادرش صحبت کرده باشد. بازپرس از ما پرسيدند چه مدرکي براي اثبات اين ادعاي خود داريد؟ ما در پاسخ گفتيم مي توانيد پرينت مکالمه هاي تلفن همراه برادرش را بگيريد تا معلوم شود که کي و کجا با او تماس گرفته شده است. پس از يکسال دوندگي مي گويند پرينت در شبکه موجود نيست. دکتر زهرا بني يعقوب توسط ماموران امر به معروف و نهي از منکر همدان بازداشت و در زندان به قتل رسيد. (کانون زنان ايراني ۱۷/۸/۸۷)

۱۴۴ ـ شيخ علي دهواري ۴۶ ساله از علماي اهل سنت در بلوچستان ايران، امام جمعه مسجد صديق اکبر سراوان و مدير مدرسه علوم ديني توسط دو نفر موتور سوار در مقابل مسجد شهرک سبحان ترور شد .(ايسنا ۲۱/۸/۸۷)

زندانيان سياسي عقيدتي محکوم به اعدام:

۱۴۵ ـ عليرضا پيغان نويسنده کتاب ۶۷۳ صفحه اي “القائم” به اتهام ادعاي امام دوازدهم شيعيان بودن با فتواي مراجع تقليد به اتهام “ارتداد” و مفسد في الارض در دادگاه قم محکوم به اعدام شد. نامبرده مدعي است که امام زمان از دنيا رفته و محل دفن ايشان جمکران است و به همين دليل ما بايد قبله خود را به سمت آن مسجد تغيير دهيم . مصطفي برزگر دادستان عمومي و انقلاب قم اعلام کرد ۵ نفر ديگر که ادعاکرده بودند امام دوازدهم، سيزدهم و چهاردهم هستند توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند خانم “فريده- گ” به جرم اينکه ادعا کرده بود همسر امام زمان است از سال ۸۵ در زندان بسر مي برد.(شهاب نيوز۲۱/۸/۸۷)

۱۴۶ ـ رستم ارکيا به اتهام همکاري با حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) در دادگاه ماکو و با تاييد ديوان عالي کشور محکوم به اعدام گرديد . همچنين فصيح ياسمني اهل روستاي هندوان از توابع شهرستان خوي به اتهام همکاري با حزب مذکور در دادگاه خوي و با تاييد دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربي و ديوانعالي کشور محکوم به اعدام شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۶/۸/۸۷)

محکومين به اعدام:

۱۴۷ ـ رضا علي نژاد که در سال ۱۳۸۱ به اتهام قتل اسماعيل از شعبه ۶ دادگاه عمومي فسا به اعدام محکوم شد، سر انجام پس از چند بار اعتراض از سوي ديوان عالي کشور مورد تائيد قرار گرفت. وي در زمان وقوع جرم ۱۷ ساله بوده است. (اعتماد ۲/۸/۸۷)

۱۴۸ ـ کاميتا-ن ۲۷ ساله به اتهام قتل خانم ل-م از سوي شعبه ۱۲۰ دادگاه جزائي اصفهان، محکوم به اعدام شد. حکم صادره از سوي ديوان عالي کشور مورد تائيد قرار گرفت. (ابتکار ۲/۸/۸۷)

۱۴۹ ـ داريوش-ن ۲۷ ساله به اتهام قتل رزيتا از سوي شعبه ۱۲۰ دادگاه جزائي اصفهان به اعدام محکوم و اين حکم از سوي ديوان عالي کشور مورد تائيد قرار گرفت. (ايسکانيوز ۴/۸/۸۷)

۱۵۰ ـ مهدي-ش ۲۴ ساله به اتهام قتل الهام ۱۹ ساله که از سوي شعبه ۱۷ دادگاه کيفري استان اصفهان به رياست قاضي هاشم رضائي، محکوم به اعدام شده بود. حکم صادره از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي کشور مورد تائيد قرار گرفت. (ايسکانيوز ۴/۸/۸۷)

۱۵۱ ـ غلامرضا سعيدي ۲۰ ساله به جرم قتل در دادگاه محکوم به اعدام شده و در سلولهاي انفرادي زندان مرکزي اصفهان نگهداري مي شود. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران ۵/۸/۸۷)

۱۵۲ ـ حميد ۳۰ ساله که به اتهام قتل دو دوستش، حسن ۲۱ ساله و رضا ۲۷ ساله که از سوي شعبه ۵ دادگاه کيفري استان فارس به رياست قاضي رضائيان محکوم به اعدام شده بود، طي اظهارات خود در دادگاه اعلام کرد که اعترافات وي بخاطر فشارهاي وارده در دوران بازجوئي بوده که بر اساس اين اظهارات و محتويات پرونده که قتل را بطور صددرصد متوجه حميد نمي دانست، دادگاه تصميم گرفت که اولياي مقتول براي اثبات مجرم بودن حميد با اجراي مراسم قسامه يعني قسم خوردن ۵۰ نفر در دادگاه که حميد اين دو جوان را کشته است، تصميم نهائي در مورد اجراي حکم اعدام در ارتباط با حميد را صادر کند. (ابتکار ۶/۸/۸۷)

۱۵۳ ـ حسين ۳۶ ساله به اتهام قتل جواد از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيزي محمدي به اعدام محکوم شد. (ابتکار ۶/۸/۸۷)

۱۵۴ ـ ناصر ۴۵ ساله به اتهام قتل دوستش منوچهر از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيز محمدي به اعدام محکوم شد. اين حکم به تائيد ديوان عالي کشور رسيد. (ايسکانيوز ۸/۸/۸۷)

۱۵۵ ـ ابراهيم ۲۵ ساله به اتهام قتل حامد ۲۸ ساله از سوي شعبه ۷۴ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي حسيني کوه کمره اي محکوم به اعدام شد. (اعتماد ۹/۸/۸۷)

۱۵۶ ـ حميدرضا ۲۶ ساله به اتهام قتل استوار کوهي، مامور نيروي انتظامي و مجروح کردن يک سرباز، از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيزمحمدي به اعدام محکوم شد. (ايران ۹/۸/۸۷)

۱۵۷ ـ ناصر ۲۷ ساله به اتهام تجاوز و سرقت از سوي دادگاه کيفري استان کرمان به اعدام محکوم شد.

(اعتماد ۱۱/۸/۸۷)

۱۵۸ ـ بهروز ۲۵ ساله به اتهام قتل عليرضا از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيز محمدي، محکوم به اعدام و حکم صادره از سوي شعبه ۴۲ ديوان عالي کشور تائيد شد. (ابتکار ۱۳/۸/۸۷)

۱۵۹ ـ بابک به اتهام قتل حيدرعلي، از سوي شعبه ۱۲۰ دادگاه عمومي جزائي اصغهان محکوم به اعدام شد. (کارگزاران ۱۳/۸/۸۷)

۱۶۰ ـ استوار حسن-ت ۳۱ ساله، مامور نيروي انتظامي شهرستان کازرون به جرم قتل سعيد-ن ۲۰ ساله، از سوي دادسراي نظامي شيراز، استان فارس، به اعدام محکوم شد. حکم صادره از سوي ديوان عالي کشور مورد تائيد قرار گرفت. (ايسکانيوز ۱۵/۸/۸۷)

۱۶۱ ـ کورش-ح که به اتهام قتل علي قلي ۲۷ ساله از سوي شعبه ۱۲۰ دادگاه جزائي اصفهان به اعدام محکوم شد. حکم صادره از سوي شعبه ۲۶ ديوان عالي کشور مورد تائيد قرار گرفت. (ابتکار ۱۸/۸/۸۷)

۱۶۲ ـ دو برادر جوان به نامهاي جمشيد و حميد ريگي فرزندان چاکر از طايفه ريگي به اتهام قتل در زاهدان محکوم به اعدام شدند. چاکر در زندان اداره اطلاعات بر اثر شکنجه دچار ضايعه نخايي شده و نمي تواند اندام پائين تنه خود را حرکت دهد. لازم به يادآوري است که سياست تفرقه اندازي يکي از حربه هاي هميشگي اداره اطلاعات استان بوده که از آن براي ايجاد جنگ و خون ريزي بين طوايف بلوچي استفاده کرده است. ايجاد درگيري بين تيره سند زهي و جري زهي در طايفه ريگي ياايجاد درگيري بين طايفه نارويي و طايفه شه بخش که سپاه زاهدان از طايفه ريگي و سپاه بم از طايفه نارويي حمايت مي کردند.ايجاد درگيري بين طايفه گمشاد زهي و يا محمد زهي. ايجاد درگيري بين طايفه شه بخش و شاهوزهي. تاکنون تعداد زيادي در اين درگيري ها کشته شده اند. اداره اطلاعات ترور بلوچهاي مخالف دولت ايران در کراچي پاکستان را به گردن طايفه ها مي اندازد و درگيري ايجاد مي کند. (ديده بان حقوق بشر بلوچستان ۱۸/۸/۸۷)

۱۶۳ ـ امير به اتهام قتل حسين ۳۷ ساله از سوي شعبه ۷۴ دادگاه کيفري استان تهران يه رياست حسيني کوه کمره اي، محکوم به اعدام شد. (ايران ۲۰/۸/۸۷)

۱۶۴ ـ حبيب ۴۰ ساله به اتهام قتل داوود ۴۴ ساله از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيز محمدي، محکوم به اعدام شد. (ايسکا نيوز ۲۱/۸/۸۷)

۱۶۵ ـ عليرضا ۴۰ ساله به اتهام قتل احمد از سوي شعبه ۷۴ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي حسيني کوه کمره اي به اعدام محکوم شد. (اعتماد ۲۳/۸/۸۷)

۱۶۶ ـ محمود به اتهام قتل خاله ۴۰ ساله اش رقيه، از سوي دادگاه کيفري استان فارس به رياست قاضي رضائيان به اعدام محکوم شد و حکم وي از سوي ديوان عالي کشور مورد تائيد قرار گرفت. (اعتماد ۲۵/۸/۸۷)

۱۶۷ ـ محرمعلي ۳۰ ساله به اتهام قتل پسر ۱۲ ساله باجناقش ميثم، از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيزمحمدي محکوم به اعدام شد و اين حکم از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي کشور مورد تائيد قرار گرفت. (ايسکانيوز ۲۵/۸/۸۷)

۱۶۸ ـ احمد، ۱۹ ساله، به اتهام قتل ابوالفضل ۱۸ ساله، از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيز محمدي به اعدام محکوم شد. (ايسکانيوز ۲۵/۸/۸۷)

۱۶۹ ـ چهار نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر از سوي شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي شيراز به اعدام محکوم شدند. (کيهان ۲۶/۸/۸۷)

۱۷۰ ـ فرنام ۳۵ ساله به اتهام قتل شيدا ۲۲ ساله از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيرمحمدي محکوم به اعدام شد که اين حکم از سوي شعبه ۱۱ ديوان عالي کشور مورد تائيد قرار گرفت. (مردم سالاري ۲۶/۸/۸۷)

۱۷۱ ـ محراب .ش افسرپليس به اتهام قتل جعفر در جريان يک تعقيب و گريز از سوي شعبه ۷۱ دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيز محمدي به اتفاق آرا (۳نفر موافق و ۲نفر مخالف) به اعدام محکوم شد. (اعتماد ۲۹/۸/۸۷)

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها:

۱۷۲ ـ حکم اعدام ع-م و خ-ن که به اتهام قاچاق مواد مخدر از سوي دادگستري استان سيستان و بلوچستان صادر شده بود، در زندان زاهدان به اجرا درآمد. (اعتماد ۷/۸/۸۷)

۱۷۳ ـ غلامرضا-خ، ۱۹ ساله، تبعه افغانستان، که به اتهام قتل شير آقا حسيني که از سوي شعبه ۱۷ کيفري استان اصفهان به اعدام محکوم شده بود، بعد از تائيد اين حکم از سوي ديوان عالي کشور، در محوطه زندان اصفهان، به دار آويخته شد. وي در زمان وقوع جرم ۱۷ ساله بوده است. (اعتماد ۱۱/۸/۸۷)

۱۷۴ ـ علي و حسين به اتهام قتل و آدم ربائي سجاد ۹ ساله که از سوي دادگاه کيفري استان هرمزگان محکوم به اعدام شده بودند، در محوطه زندان به دار آويخته شدند. (اعتماد ۱۸/۸/۸۷)

۱۷۵ ـ افراسياب.ن و پرويز.ک به اتهام قتل محمد جعفري رئيس اداره جنگلباني شهرستان ماسال که از سوي دادگاه کيفري استان گيلان، به رياست قاضي محمدي کاشاني، محکوم به اعدام شده بود، در زندان لاکان رشت به دار آويخته شدند. (اعتماد ۲۵/۸/۸۷)

اخبار اجتماعي :

۱۷۶ ـ سردار هاديانفر جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي اعلام کرد: در طي ۶ ماه اول سال جاري ۱۳۰۶۸ نفر بر اثر تصادفات در کشور جان خود را از دست داده اند. ايران يکي از ۵ کشور جهان است که بيشتر آمار تصادفات جاده اي در جهان را دارد (مهر ۲۲/۸/۸۷)

۱۷۷ ـ سرهنگ رضا محمدي يگانه فرمانده نيروهاي انتظامي استان بوشهر اعلام کرد: ۵۰ نفر به اتهام شرکت در دو پارتي شبانه به جرم رقص و پايکوبي توسط نيروهاي انتظامي بازداشت شدند. بازجويي از افراد بازداشت شده توسط قاضي ادامه دارد. (ايرنا۲۷/۸/۸۷)

“فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکاي شمالي”

[1] ihrnena@gmail.com ۳۰/۰۸/۱۳۸۷ برابر با ۲۰/۱۱ /۲۰۰۸

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا: [2] FaalanHRC@yahoo.ca

[3] siterahaei@yahoo.com:انجمن مدافعين حقوق بشرو دمکراسي در ايران - فرانسه

اتحاديه براي دمکراسي در ايران ـ ايتاليا: [4] updi@libero.it

اتحاد براي دفاع ازحقوق بشر در ايران - واشنگتن - آمريکا: [5] adhri۱@yahoo.com

[6] info@bashariyat.de کانون دفاع از حقوق بشر در ايران - آلمان:

[7] shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ايراني در آلمان:

[8] HRIRNL@gmail.com: کانون دفاع ازدمکراسي در ايران- هلند

info@komitedefa.org : کميته دفاع از حقوق بشر در ايران - سوئد

[9] defendhriran_ca@yahoo.com:کميته دفاع از حقوق بشر در ايران - کاليفرنيا - آمريکا

komitenoran@yahoo.noکميته نوران(کميته دفاع از حقوق بشر در ايران - نروژ):

[10] yebarak@yahoo.ca : سازمان ايرانيان غرب کانادا - ونکور - کانادا

[11] kupg_iran@yahoo.de: کميته دفاع از زندانيان سياسي ايران- برلين

mnrecht@hotmail.comفعالين ايراني حقوق بشر- سوئيس:

فعالان دفاع از حقوق بشر: Irantestimony[12] info@irantestimony.com

URL to article: http://www.autnews.us/archives/1387,09,00014066

URLs in this post:
[1] ihrnena@gmail.com: mailto:ihrnena@gmail.com
[2] FaalanHRC@yahoo.ca: mailto:FaalanHRC@yahoo.ca
[3] siterahaei@yahoo.com: mailto:siterahaei@yahoo.com
[4] updi@libero.it: mailto:updi@libero.it
[5] adhri۱@yahoo.com: mailto:adhri1@yahoo.com
[6] info@bashariyat.de: mailto:info@bashariyat.de
[7] shafaei@azadegy.de: mailto:shafaei@azadegy.de
[8] HRIRNL@gmail.com: mailto:HRIRNL@gmail.com
[9] defendhriran_ca@yahoo.com: mailto:defendhriran_ca@yahoo.com
[10] yebarak@yahoo.ca: mailto:yebarak@yahoo.ca
[11] kupg_iran@yahoo.de: mailto:kupg_iran@yahoo.de
[12] info@irantestimony.com: mailto:info@irantestimony.com