رادیو فردا

لغو مجازات اعدام در ۱۳۷ کشور جهان

همزمان با روز جهاني مبارزه با اعدام، سازمان عفو بين‌الملل، با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد که ۱۳۷ کشور جهان مجازات اعدام را لغو کرده‌اند.

روزنامه « گاردين» چاپ لندن با اشاره به اين آمار در مطلبي نوشت که جهان به سوي سرزميني بدون اعدام پيش مي‌رود.

اين در حالي است که هنوز ۶۰ کشور اين مجازات را در قوانين خود حفظ کرده‌اند و اصولاً در مورد افرادي که مرتکب قتل شده‌اند، از آن استفاده مي‌کنند.

به نوشته عفو بين‌الملل، در سال گذشته عمده اعدام‌هاي جهان تنها در پنج کشور صورت گرفت که جمهوري اسلامي ايران و چين از جمله اين کشورها هستند.

به گزارش عفو بين‌الملل، سال گذشته در ايران ۳۱۷ نفر از جمله هشت نوجوان اعدام شدند. 

همچنين در کشور ميزبان المپيک ۲۰۰۸؛ چين، در سال ۲۰۰۷، دستکم ۴۷۰ نفر اعدام شده اند.

در سال گذشته، يک هزار و ۲۵۲ مورد اعدام در ۲۴ کشور جهان ثبت شده است.

بنا بر گزارش اين سازمان بين المللي، در اين ميان، ۸۸ درصد اعدام ها در کشورهاي چين، ايران، عربستان سعودي، پاکستان و آمريکا انجام شده است.

علاوه بر اين، تا پايان سال ۲۰۰۷، ۹۱ کشور از جمله آلباني و روآندا از جمله آخرين کشورهايي بوده‌اند که مجازات اعدام را از قوانين خود حذف کردند و يا اعدام محکومان به اعدام را به تعويق انداختند.

تا پايان سال ۲۰۰۷، ۹۱ کشور از جمله آلباني و روآندا از جمله آخرين کشورهايي بوده اند که مجازات اعدام را از قوانين خود حذف کردند و يا اعدام محکومان به اعدام را به تعويق انداختند.

 کليف استافورد اسميت، مدير «ريپريو»، مؤسسه‌اي که در زمينه لغو  مجازات اعدام تلاش مي‌کند، به روزنامه گاردين گفت: با تحقيقاتي که در ۱۸ ماه گذشته انجام داديم، متوجه شديم که هنوز در کشورهاي مختلف دنيا، هزاران نفر در انتظار اجراي حکم اعدام خود هستند.  

در اروپا، تنها کشور بلاروس اين مجازات را اجرا مي‌کند و حذف کردن مجازات اعدام، يکي از پيش‌شرط‌هاي پذيرفته شدن در اتحاديه اروپا است.

به گزارش عفو بين‌الملل، در قاره آمريکا، مجازات اعدام تنها در ايالات متحده آمريکا انجام مي‌شود و آمار ۵۳ اعدام در سال ۲۰۰۶، کمترين تعداد اعدام در يک دهه گذشته در اين کشور محسوب مي‌شود.

در همين حال، آمار محکومان به اعدام در ايالات متحده آمريکا، نسبت به سال هاي اوج خود در سال‌هاي  مياني ۱۹۹۰ رو به کاهش است.

در اين ميان، چين بالاترين آمار اعدام در جهان را دارا است.

کيت آلن، مدير منطقه‌اي سازمان عفو بين‌الملل در بريتانيا، به روزنامه گاردين گفت: قاره آسيا بيشترين تعداد اعدام در جهان را دارد. اعدام‌هاي انجام شده در کشور چين در سال گذشته سبب شده است که اين کشور سردمدار اعدام در جهان باشد.

وي افزود: در سال جاري، ما شاهد کاهش قابل توجه مجازات اعدام در ژاپن بوديم. اما مجازات‌ها در اين کشور اساساً در پرده‌اي از ابهام قرار دارد.

به گفته کيت آلن، در پاکستان نيز ۷۵۰۰ نفر از جمله کودکان در صف مرگ قرار دارند. 

گزارش عفو بين‌الملل حاکي است: در کشورهايي چون کشورهاي آسياي مرکزي، به رغم سابقه طولاني انجام مجازات اعدام، تلاش‌هايي براي محدود کردن اين مجازات در پيشرفت است.

در قاره آفريقا، از سال ۲۰۰۶ تا کنون تنها شش کشور اين مجازات را انجام مي‌دهند.

در همين حال، در هفت کشور جهان، مجازات اعدام در مورد هم جنس گرايان اجرا مي‌شود.