- خبرنامه امیرکبیر-پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر - http://www.autnews.info -

آخرین وضعیت محمد صدیق کبودوند و یاسر گلی در گفت و گو با نعمت احمدی

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ @ ۶:۳۲ ب.ظ در حقوق بشر, خبر | بدون دیدگاه

دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد صدیق کبودوند فعال و روزنامه‌نگار کرد برای سومین بار به دلیل عدم حضور نماینده  دادستان به تعویق افتاد.

 

این در حالی است که وی یکروز پس از عارضه سکته مغزی و به گفته وکیلش با حال نزار در جلسه دادگاه حضور پیدا کرده‌بود.

 

دادگاه رسیدگی به اتهامات یاسر گلی فعال دیگر کرد نیز به علت سفر ریاست قوه قضائیه به سنندج برگزار نشد.

 

نعمت احمدی وکیل مدافع این دو فعال کرد، از آخرین وضعیت پرونده این دو نفر می‌گوید:

 

دویچه‌وله: آقای احمدی‌، گویا موکل شما، آقای کبودوند در زندان دچار عارضه‌ی سکته‌ی مغزی شده‌اند. شما از حال ایشان الان اطلاعی دارید ؟

 

نعمت احمدی: من از دیروز که دادگاه تمام شد، اطلاعی ندارم. ولی وقتی او را دیروز آوردند دادگاه - برای سومین دفعه‌ای که نماینده‌ی مدعی‌العموم نیامده بود و دادگاه به علت عدم حضور ایشان تشکیل نشد - حال بسیار نزاری داشت. رنگش پریده بود و خیلی بیروح بود. پرسیدم، چه اتفاقی افتاده؟ گفت، من دیروز عصر سکته‌ی خفیفی کردم و رییس دادگاه هم به مامورین تکلیف داد که حتما ایشان را وقتی می‌برید زندان، به بهداری زندان ببرید. بعد از آن تاریخ از دیروز ظهر که به محاکمه‌ی دیگر در سنندج رفتم، خبری ندارم.

 

برای ایشان قرار وثیقه‌ی ۱۵۰ میلیون تومانی صادر شده بود. علت این که ایشان آزاد نشدند با این قرار وثیقه چه بوده؟

 

به علت عدم توان تودیع وثیقه. ایشان یک روزنامه‌نگار است و الان خرج زندگی‌اش را دخترش که گرافیست است تامین می‌کند. امکان تهیه‌ی ۱۵۰ میلیون تومان تحت هیچ شرایطی برای آقای کبودوند موجود نیست. ده‌سال دیگر هم که بگذرد، ایشان در زندان خواهد ماند. دیروز ما درخواست کردیم از ریاست دادگاه که قرار ایشان را تخفیف بدهند که امکانش باشد، دوستان جمع شوند و بتوانند تودیع کنند. بیش از یازده ماه است که در زندان است و برای حداکثر اتهامی که ایشان دارد، زندانش از این بیشتر نخواهد شد.

 

الان پرونده‌ی ایشان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 

پرونده‌ی ایشان در همان مرحله‌ی قبلی است. چون تا سه نوبت نماینده‌ی مدعی‌المعوم نیامده. و روز پنجم یعنی یکشنبه‌ی هفته‌ی آینده جلسه‌ی دادرسی را گذاشته‌اند که امیدواریم این دفعه نماینده‌ی مدعی‌‌العموم بیاید و دادگاه برگزار بشود.

 

فکر می‌کنید علت عدم حضور نماینده‌ی دادستان در  این دادگاهها چه می‌تواند باشد؟

 

این اولین بار است که من دیدم سه نوبت نماینده‌ی مدعی‌العموم نمی‌آید، ولی اصولا در دعاوی قبلی در پرونده‌ها همیشه نماینده‌ی مدعی‌العموم می‌آمد. حتما تراکم کارشان است یا گرفتاری‌هایشان است، وگرنه علت خاص دیگری نمی‌تواند داشته باشد. این تخلف است وقتی که نمی‌آید.

 

و آیا بخاطر این تخلف هیچ اخطاری از دادگاه خطاب به نماینده‌ی مدعی‌العموم صورت نمی‌گیرد؟

 

همین که دادگاه اوقات نزدیک را تعیین کرده است و تاکید کرده است که حتما بیاید، همین اخطار است، وگرنه وقت دادرسی عادی دادگاه سه ماه بود. این که ظرف پنج روز جلسه را برگزار کرده، در واقع یکنوع اخطار است به عملکرد نماینده‌ی مدعی‌العموم که حاضر نشده است.

 

اتهامات اولیه آقای کبودوند چه بوده؟

 

اتهام اولیه و ثانویه‌اش یکی است. ایشان یک سازمانی را در کردستان تشکیل داده بود، سازمانی که فعالیت حقوق بشری می‌کرد. اخباری را جمع می‌کردند، سایتی داشتند. از بازداشتها، از آزادی‌ها، از اتفاقاتی که در منطقه می‌افتاده، اینها را در سایت‌شان جمع‌آوری می‌کردند. اتهامشان این است که شما این سایت‌تان قانونی نیست و نشر اکاذیب کرده‌اید. اخباری که جمع کردید و از سایت شما برداشته شده و به جاهای دیگر رسیده، این اخبار کذب بوده است. البته تمامی این اخبار درست است و در بعضی موارد هم گفته‌اند که شما خیلی غلیظ تر مسئله را مطرح کرده‌اید. اتهامش تشکیل سازمان حقوق  بشری است در کردستان و پوشش دادن اخبار حقوق بشری و جمع‌آوری آنها و در سایت‌اش قراردادن.

 

آقای احمدی امروز قرار بود که جلسه‌ی دادگاه فعال کرد یاسر گلی برگزار بشود. آیا این جلسه برگزار شد؟

 

امروز قرار بود هم دادگاه آقای یاسر گلی برگزار بشود و هم دادگاه مادر ایشان فاطمه‌ گفتاری. منتها آیت‌اله شاهرودی آمده‌اند سنندج و آقای یاسر گلی را دادگاه نیاوردند، اما دادگاه مادر ایشان برگزار شد و برای من هم خیلی جالب بود. برای اولین بار برخورد کردم با پرونده‌ای که شاکی پرونده، یعنی وزارت اطلاعات که هیچ سند و مدرکی نداشت، به شهادت چند نفر ایشان را تحت تعقیب قرار داده بود که در جلسه‌ی بزرگداشت یکی از افرادی که کشته شده یا فوت کرده بوده شرکت کردند و یک جمعیتی به اسم «مادران آشتی» را تشکیل داده‌اند که ایشان نه در آن جلسه شرکت داشته و نه در آن جمعیت حضور دارند، بلکه مادر دو سه تا فرزندی‌ست که بچه‌های فعالی‌اند و یک پسرشان هم که همین یاسر گلی است، مدتهاست الان در بازداشت بسر می‌برد.

 

یعنی خانم گفتاری اصلا عضو گروه «مادران صلح» نیستند؟

 

مادران صلح در تهران تشکیل شده، در سنندج ظاهرا مدعی‌اند «مادران آشتی» تشکیل شده. در اینجا نه، چنین مجموعه‌ای را ندارند و ایشان حداقل مدعی‌اند که عضویت در آنجا را ندارند. همین گرفتاری‌های فرزندان خودش کافی است. شوهرش بازداشت بوده، یک پسرش بازداشت بوده و فعلا هم که یک پسرش چندین ماه است بازداشت موقت است.

 

خود خانم گفتاری هم گویا مدتی در بازداشت بوده، درست است؟

 

خانم گفتاری حدود چهل روز، نزدیک به چهل روز بازداشت بودند و من مراجعه کردم و وکالت ایشان را به عهده گرفتم که با قرار وثیقه آزاد شدند و امروز هم آخرین دفاع را ازشان گرفتند و امیدوارم که تبرئه بشوند.

 

میترا شجاعی

رادیو دویچه وله


پیوند نوشته: http://www.autnews.info/archives/1387,03,0009474