‫هر ۵ روز يك تجمع كارگري ‫
 

 يک ماه و نيم گذشته، ايران شاهد تجمع‌هاي فراوان صنفي بوده که در آن، تجمع‌کنندگان خواهان رسيدگي به مشکلات معيشتي خود شده‌اند.
به گزارش ايلنا ، اين تجمعات مسالمت‌آميز به‌دليل مسائل پس از انتخابات و در ادامه، فضاي سياسي کشور هيچ‌گاه به طور جدي ديده نشد، حال آنکه آينه‌اي از وضعيت اقتصادي ايران در سال 88 بود، سالي که به تعبير دبيرکل خانه کارگر، سال مرگ واحدهاي کارگري است و به گفته رئيس اتاق بازرگاني اصفهان، سال بحران‌هاي کارگري.

1. كارگران اخراجي انتشارات اميركبير تجمع کردند

نخستين جرقه صنفي از سوي كارگران انتشارات اميركبير زده شد. صبح روز 22 تير كارگران اخراجي شركت ندا به منظور دريافت مطالبات 2 سال قبل خود مقابل سازمان تبليغات اسلامي در ميدان فلسطين تهران تجمع كردند. 2 سال پيش در پي تغيير مديريت انتشارات اميركبير، شركت ندا، عامل توزيع كتاب‌هاي اين موسسه انتشاراتي منحل و تمامي 40 كارگر آن اخراج شدند. اخراج شدگان كه از 4 تا 15 سال در اين شركت داراي سابقه كار بودند، اعلام داشتند از 2 سال پيش تاكنون براي دريافت مطالبات خود بارها به موسسه انتشارات اميركبير مراجعه كرده‌اند كه تمامي آنها بي‌نتيجه بوده است.

2. تجمع کارگران شهرداري خوزستان روبروي استانداري

2روز بعد، اين کارگران شهرداري خوزستان بودند كه با تجمع اعتراض‌آميز خود روبروي استانداري اين استان، خواستار پرداخت مطالبات خود شدند. معترضان پس از گذشت 5 ماه و عدم دريافت حقوق در اين مدت براي طلب حقوق 5 ماهه خود، روبروي درب ورودي استانداري خوزستان تجمع كرده و خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند. يکي از اين کارگران در اين تجمع گفت: يکي از پيمانکاران شهرداري چند روز پيش در جواب به اعتراض کارگران نسبت به پرداخت حقوق معوقه‌شان گفت كه اگر بيش از اين اعتراض کنيد، شما را از شهرداري اخراج خواهيم کرد و به جاي شما نيروي بومي استخدام مي‌کنيم.

3. تجمع معلمان حق التدريسي مقابل مجلس

شكستن فضاي سنگين پس از انتخابات، سبب شد تا 4 مرداد ماه و همزمان با بازگشايي مجلس شوراي اسلامي، جمعي از معلمان حق‌التدريسي در اعتراض به عدم استخدام خود در وزارت آموزش و پرورش مقابل مجلس تجمع و خواستار حل مشكل خود شوند. اين آموزگاران كه همزمان با بازگشايي مجلس شوراي اسلامي بعد از 3 هفته تعطيلي خود را به مجلس رساندند، با طرح شعارهاي همچون: «حق التدريس مظلوم است، عدالت از او دور است»، «نمايندگان مجلس حمايت حمايت»، خواستار استخدام در آموزش و پرورش شدند. تجمع‌كنندگان همچنين پارچه نوشته‌اي مبني بر تسريع در تصويب طرح استخدام معلمان حق‌التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در مجلس شوراي اسلامي در دست داشتند. معلمان تجمع‌كننده كه تعدادشان به بيش از 50 نفر مي‌رسيد، از آموزگاران زن و مرد نهضت سوادآموزي بودند كه بيشتر آنها از استان چهارمحال و بختياري بودند.

4. تجمع کارگران نساجي مقابل استانداري اصفهان

به فاصله 8 روز، اين بار اصفهان صحنه تجمع صنفي كارگران بود. کارگران کارخانه نساجي سيمين اصفهان 12 مرداد ماه روبروي استانداري اصفهان تجمع کردند تا اعتراض خود به بي‌عدالتي‌هاي موجود در جامعه را به تصوير كشند. اين کارگران دليل تجمع خود را عدم دريافت حقوق طي 6 ماه گذشته اعلام و عنوان کردند: مسئولان شرکت به هيچ عنوان در اين زمينه پاسخگو نيستند. کارگران تجمع کننده معتقد بودند كه شرکت نساجي سيمين اصفهان براي پرداخت حقوق کارگران خود از استانداري اصفهان 3 ميليارد تومان وام دريافت کرده، ولي اين پول را صرف اين کار نکرده است.

يكي از اين كارگران تجمع‌كننده گفت: متاسفانه در حال حاضر با 6 ماه تاخير در دريافت حقوق، زندگي بسياري از ما در حال فروپاشي است و اکنون براي نجات زندگي خود به اينجا آمده‌ايم. وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارخانه سيمين اصفهان نيمه تعطيل است و حدود 40 درصد کارگران در اين کارخانه سر کار هستند و 60 درصد ديگر کارگران مدتي است که بيکار شده‌اند. در ضمن کارگراني که سر کار مي‌روند نيز حقوقي دريافت نمي‌کنند. يکي ديگر از کارگران حاضر در تجمع گفت: بخشي از کارگران آخرين حقوق خود را در بهمن ماه سال 87 دريافت کرده‌اند که اين پرداختي نيز شامل همه کارگران نشده است. وي افزود: در بين تجمع‌کنندگان و کارگران کارخانه، کارگراني با 25 سال سابقه ديده مي‌شوند و ديگران نيز حداقل 18 سال سابقه دارند. سئوال اين است كه اين کارگران کجا مي‌توانند سر کار بروند؟

تجمع کنندگان مي‌گويند در ماه‌هاي گذشته تجمعاتي را در دفتر اين شرکت در اصفهان و نجف‌آباد برگزار کرده‌اند که بي‌ثمر بوده است.

5. تجمع اعتراض آميز کارگران در هنگام بازديد سر زده وزير راه

اگر تمامي تجمع‌هاي قبلي اينگونه شكل مي‌گرفت كه كارگران به محل كار مسئولان رفته و نداي عدالت‌خواهي سر مي‌دادند، 24 مرداد اين موضوع روند وارونه‌اي به خود گرفت. وزير راه و ترابري در حضور سرزده خود به شرکت واگن پارس اراک وقتي با تجمع اعتراض‌آميز کارگران روبرو شد، گفت: قول مي‌دهم که کارها با سرعت بيشتري انجام شود تا شکوفايي به صنعت ريلي بازگردد. حميدرضا بهبهاني به محض ورود به کارخانه واگن پارس اراک که يکي از شرکت‌هاي مادر تخصصي در توليد انواع تجهيزات و وسائل حمل و نقل ريلي است با تجمع حدود 100 نفري کارگران در جلوي در کارخانه روبرو شد. وزير راه قول داد مشکل شرکت واگن پارس و کارگران را با رئيس جمهور مطرح کند. وزير راه خواستار حفظ آرامش کارگران شد و گفت: کارگران سرور ما هستند و تمام تلاش خود را براي حل مشکلات آنها انجام مي‌دهيم.

کارگران در اين تجمع ضمن تاکيد بر رسيدگي به وضعيت حقوقي آنان که مدعي بودند 3 ماه حقوق نگرفتند، خواستار توجه به توان صنعتي و فني واگن پارس در انجام پروژه‌هاي کشور از جمله راه‌آهن بودند. کارگران با اشاره به سابقه خدمت واگن پارس در دوران دفاع مقدس و راه‌اندازي واحدهاي جديد موازي با اين کارخانه، خواستار توجه به اين کارخانه با توجه به سابقه آن و نگاه متوازن به همه واحدهاي سازنده بودند. آنان با اشاره به آزاد بودن واردات تجهيزات دست دوم ريلي از خارج به لوکوموتيوهايي اشاره کردند که روي آنها نوشته "دست نزنيد ترمز ندارد" و اعلام كردند كه با توجه به اينکه واگن پارس قادر به تعمير تجهيزات ريلي است، اين تجهيزات دسته دوم را براي تعمير به واگن پارس مي‌آورند.

6. تجمع كارگران واگن پارس اراك در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق

كارگران شركت واگن پارس تا دوم شهريورماه صبر كردند و وقتي مطمئن شدند كه وعده‌هاي وزير راه از سر غافل‌گيري بوده است، براي ششمين بار در طول 4 ماهه اخير در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد ماهيانه در محوطه داخل شركت تجمع كردند. اين كارگران با سردادن شعار «الله اكبر» و «يا الله به فرياد ما برس»، با تحصن در مقابل در ورودي شركت از مسئولان استان رسيدگي به حقوق صنفي خود را خواستار شدند.

7. اعتراض كارگران كارخانه خصوصي قند كامياب به پرداخت نشدن حقوقشان

پنجم شهريور ماه حدود 20 نفر از كارگران كارخانه قند كامياب خميني‌شهر به منظور اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود مقابل فرمانداري شهرستان خميني شهر تجمع كردند. اين كارگران اعتراض خود به پرداخت نشدن حقوق 3 ماه اخير را به مسئولان اين شهرستان اعلام كردند. به گفته كارگران معترض، هرچند كارخانه قند كامياب با مشكلات مالي مواجه است اما در حال حاضر مواد اوليه در كارخانه قند كامياب وجود دارد با اين حال مديريت كارخانه اجازه كار و فعاليت را به كارگران نمي‌دهد و به همين علت آنها در بلاتكليفي به سر مي‌برند.

8. تحصن خانوادگي كارگران در اعتراض به حكم دادگاه درباره هيات مديره آجر ثبات

پنجم شهريور ماه روز شلوغي در گاه‌شمار اعتراضات كارگري بود. علاوه بر اعتراض كارگران قند كامياب، جمعي از کارگران و اعضاي شوراي اسلامي کار شرکت آجر ثبات دست از کارکشيده و به همراه خانواده‌هاي خود دست به تحصن زدند. اين كارگران علت اين اقدام خود را نگراني از بابت تعطيلي اين واحد و از دست دادن معيشت خود اعلام كردند.

9. كارگران شركت چيني البرز مقابل استانداري قزوين تجمع كردند

كارگران شركت چيني البرز هشتم شهريورماه و در اعتراض نسبت به آنچه كه دريافت نكردن 4 ماه حقوق خود عنوان مي‌كردند، مقابل استانداري قزوين دست به تجمع زدند. يكي از كارگران معترض در اين باره گفت: 4 ماه حقوق عقب افتاده داريم و بخشي از عيدي و پاداش سال جاري را نيز دريافت نكرده‌ايم.

10. كارفرما، کارگران معترض صنايع مخابراتي راه دور را تهديد به اخراج كرد

به دنبال تهديد كارفرماي موقت كارخانه صنايع مخابراتي راه دور ايران (ITI) مبني بر برخورد انضباطي با كارگراني كه نسبت به پرداخت نشدن حقوق خود معترض هستند، تمامي كارگران اين كارخانه روز چهارشنبه يازدهم شهريور ماه در محل كارخانه تجمع كردند.

يكي از اين كارگران گفت: كاسه صبر كارگراني كه از پرداخت نشدن مطالبات 7 ماه گذشته خود عصباني بودند، با تهديدهاي كارفرما سرريز شد و در نتيجه كارگران در محوطه و اطراف كارخانه به شعار دادن عليه مديران كنوني كارخانه پرداختند.
كارخانه صنايع مخابراتي راه دور ايران يكي از واحدهاي صنعتي استان فارس كه پس از واگذاري به بخش خصوصي دچار مشكل شده است. ارديبهشت ماه گذشته در سفر استاني هيئت دولت به استان فارس، مقرر شد تا اداره اين كارخانه به طور موقت به عهده هيئت نظارت بر صنايع گذاشته شود. كارگران مي‌گويند با وجود اجراي مصوبه هيئت دولت، هنوز هيچ اقدامي براي پرداخت مطالبات و از سرگيري توليد در اين كارخانه انجام نشده است.

آمارها نگران‌كننده است. در روزهايي كه كمي رنگ و بوي امنيتي به خود گرفته، به‌طور ميانگين هر 5 روز يك تجمع كارگري در كشور برگزار شده است. احمدي‌نژاد سعي دارد شبيه مردم لباس بپوشد، با ادبيات کوچه بازاري سخن بگويد و محور شعارهاي خود را توجه به محرومان و اوضاع معيشتي آنها قرار بدهد، ولي پس از 4 سال از فعاليت وي، اين شبهه مطرح است که سياست‌هايش نتوانسته است منجر به بهبود وضع معيشتي کارگران و کارمندان شود.

اين موضوع به حدي ابعاد نگران كننده يافته است كه سايتي وابسته به يكي از ژنرال‌هاي اقتصادي اصولگرايان مي‌نويسد: «طي چند ماه گذشته تمامي اخبار دال بر شکل‌گيري گسترده اعتراضات يقه‌آبي‌ها دارد. ادامه روند کنوني و بي‌توجهي به رکود بنگاه‌هاي اقتصادي موج اعتراضات آبي را به راه خواهد انداخت و ناگزير اين موج شباهت‌هايي هم با موج سبز خواهد داشت. به نظر مي‌رسد اين تحرکات از طرح هلندي رسانه‏اي هم خطرناک‌تر باشد. شايد از نسخه بيلدربرگي براندازي نرم هم جلوتر رود. شايد هم برخي بخواهند آن را پروژه آژاکس 3 بنامند. تحرکات آبي‏ها بدون شک متعصبانه است. تنها مچ‌بند سبز نيست که جاي خود را به يقه‌هاي آبي مي‌دهد. انگيزه اصلي اين حرکت خودجوش نگراني از گرسنگي خانواده و شير خشک فرزند نوزاد و اجاره مسکن آخر ماه و ادامه تحصيل فرزند و درمان همسر است.»

در ادامه مطلب اين سايت آمده است: «هر نفر که بيکار شود با خود حداقل 4 نفر را به زير خط فقر مي‌برد. اين خانواده بدون شک مستعد فساد مي‌شود. سرکوب جنبش آبي‌ها و برگزاري دادگاه فيروزه‌اي، حتي اگر به تواب‌سازي هم بينجامد، باز هم مانع فساد و انحرافات اجتماعي نخواهد شد. آنومي و دختران فراري، ايدز و کودکان خياباني و طلاق و اعتياد و سرقت و قتل موج قرمزي است که پس از بي‌توجهي به اعتراضات آبي به سادگي قابل مهار نخواهد بود.»

واضح است كه وضعيت اقتصادي اقشار پائين جامعه و مشکلات اجتماعي در پي آن اکنون اين‌قدر عريان شده است که حتي يک سايت اصولگرا درباره آن اينگونه هشدار مي‌دهد و لازم است که رئيس دولت نهم که اکنون بر صندلي رياست دهم نيز تکيه زده است، به شعارهاي خود عمل كرده و با در نظر گرفتن تدابيري، گام‌هايي براي بهبود وضعيت اقتصادي کارگران (يقه‌آبي‌ها) بردارد.

بدون شک دولت دهم با دوره جديدي از مخالفت‌هاي مردمي روبرو خواهد شد، مخالفت‌هايي که به شعارهاي عدالت‌خواهانه و ادعاهاي پرطمطراقي چون مبارزه با قدرت‌هاي فاسد اقتصادي در داخل توجه خاصي نخواهند داشت و به حاشيه و متن خالي سفره‌اش، بيش از آرمان‌هاي دور و دراز کشور اعتنا مي‌کند.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .