شيرين عبادي به مناسبت روز جهاني مقابله با مين:

توجه به مقوله مين خواست جامعه مدني است

شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۴ آپريل ۲۰۰۹

شيرين عبادي رييس هيأت مديره «کانون مشارکت در پاکسازي مين» در15 فروردين (4 آوريل)- روز جهاني مقابله با مين- «ضرورت تسريع در پاکسازي مين»، «الحاق به کنوانسيون بين المللي اوتاوا مبني بر عدم استفاده مجدد از مين» و «رسيدگي به وضعيت بازماندگان» را خواست جامعه مدني ايران عنوان کرد.

با وجود آنکه بيش از بيست سال از پايان جنگ ايران و عراق سپري شده است اما حدود سه ميليون هکتار اراضي آغشته به مين در ايران وجود دارد و پنج استان ايلام، کردستان، آذربايجان غربي، کرمانشاه و خوزستان آغشته به مين هستند؛ و به طور متوسط روزانه بين 2 تا 3 نفر به خاطر مين کشته و مجروح مي شوند در حالي که به اعتقاد متخصصان کمک هاي بهداشتي براي مجروحان و مستمري براي بازماندگان کافي نيست.

بر اين اساس از سال ها قبل شيرين عبادي و تعدادي از همفکران اش «کانون مشارکت در پاکسازي مين» را بنا نهادند تا آنگونه که عبادي مي گويد، بلندگويي باشند براي بيان آلام افرادي که در مناطق آلوده به مين زندگي مي کنند که متأسفانه اکثراً نيز از ضعيت اقتصادي مناسبي برخوردار نيستند و همچنين به علت دوري از مرکز صداي آنها شنيده نمي شود.

عبادي در گفت و گويي کوتاه با سايت کانون مدافعان حقوق بشر گفت، ما اين درد مشترک را که در اثر غفلت همگان از جمله روشنفکران ايراني در اعماق جامعه دفن شده بود را به سطح جامعه رسانديم. بر اين اساس رييس «کانون مدافعان حقوق بشر» از اينکه اکنون همه متوجه اين خطر عظيم شده اند، ابراز خوشحالي کرد. بنابراين گفت: «ما رسالت خود را در آگاه سازي مردم به خطرات ناشي از وجود مين و ياري رساندن به مصدومان و بازماندگان مين مي دانيم.»

شيرين عبادي، بايزيد مردوخي، اسعد اردلان، ليلا ارشد، ثريا عزيزپناه، مينا ربيعي، صديقه حجت پناه، عبدالله جهان بين و مهدي افروز منش مؤسسان «کانون مشارکت در پاکسازي مين» هستند.

«کانون مشارکت در پاکسازي مين» سال 1382 فعاليت خود را با نوشتن اساسنامه و اهداف آغاز و در سال 1384 پروانه تأسيس خود را از وزارت کشور دريافت کرد. به گفته اعضاي کانون، نگاه اين نهاد مدني به مين، يک نگاه اجتماعي است، چرا که پيامدهاي اين حادثه خود را در زندگي مردم نشان مي دهد. بنابراين موضوع را در حيطه امنيتي نمي بينند.

«کانون مشارکت در پاکسازي مين» همچنين 20 اسفند ماه 1387 با برگزاري نشستي به تبيين پيشنهاد 35 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در خصوص طرح اصلاح تبصره 4 قانون برقراري حقوق وظيفه يا مستمري بازماندگان آن دسته از مهاجرين و کساني که به مناطق جنگي مراجعه کرده و به علت برخورد با مواد منفجره معلول يا فوت مي شوند، پرداخت. اين سازمان مردم نهاد در همين راستا پيشنهاد هاي خود را ارائه کرد.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .