استانداران شمال: برنج و مرکبات وارد نکنيد!


 

اعتراض به واردات محصولات کشاورزي، به استانداران استان‌هاي شمالي ايران نيز کشيد. بسياري از برنج‌کاران به دليل ناتواني در رقابت با محصولات وارداتي، يا به کشت محصولي ديگر روي آورده­اند يا شاليزارهاي خود را رها کرده­اند.

روابط عمومي استانداري مازندران از نامه­اي خبر مي­دهد که استانداران گيلان، مازندران و گلستان به رئيس جمهور محمود احمدي­نژاد نوشته­اند. اين سه استاندار در نامه خود خواستار «توجه ويژه وزارت بازرگاني و وزارت جهاد كشاورزي در خصوص عدم صدور مجوز واردات برنج و مركبات» شده­اند. خبرگزاري فارس، پنجشنبه ۱۹ دي­ماه، گزارش داد که در اين نامه از رئيس دولت نهم درخواست شده تا زمينه «ارائه تسهيلات براي خريد و ذخيره‌سازي مركبات، سيب، كيوي، و خريد تضميني برنج» فراهم شود. استانداران استان‌هاي شمالي هم‌چنين خواهان مشوق­هايي شده‌اند که صادرات مرکبات و کيوي را آسان­تر کند.

واردات بي­رويه، يکي از دليل­هاي استيضاح وزير کشاورزي

ناخشنودي از واردات روزافزون کالاهاي کشاورزي، يکي از علت­هاي اصلي طرح استيضاح اسکندري، وزير کشاورزي بود که يکشنبه چهاردهم ديماه با دخالت هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي ناکام ماند.

استيضاح کنندگان «كاهش توليد محصولات زراعي و وابسته‌تر شدن به واردات محصولات استراتژيک در بخش كشاورزي» را از دليل­هاي اصلي استيضاح وزير عنوان کرده­اند. سيروس سازدار، يکي از امضاء‌كنندگان طرح استيضاح، اندکي پيش از منتفي‌شدن آن به روزنامه همشهري گفت: «رشد سالانه توليد محصولات زراعي كشاورزي در سال ۸۴، حدود ۱۲ درصد بود كه در سال‌هاي ۸۵ و ۸۶ به ۳ درصد كاهش يافت.» سازدار با اشاره به افزايش واردات مرکبات و شکر در سه سال گذشته، کاهش تعرفه­هاي گمرکي را عامل اين افزايش خوانده است.

واردات به قصد کنترل قيمت‌ها

دولت افزايش واردات را به منظور کنترل قيمت‌ها و مقابله با تورم و گراني در دستور کار خود قرا داده است. بسياري از کارشناسان مسائل کشاورزي و بازرگاني معتقدند که اين اقدامي است که در بهترين حالت تاثيري کوتاه مدت دارد، اما زيان‌هاي آن براي فعاليت‌هاي کشاورزي دراز مدت و بعضا جبران‌ناپذير است. کشت برنج و مرکبات در شمال کشور از اين سياست‌ها آسيب‌هاي فراواني ديده­اند. به گفته­ي نايب‌رئيس انجمن برنج، در سال جاري (۱۳۸۷) بسياري از برنج‌کاران به دليل ناتواني در رقابت با محصولات وارداتي، يا به کشت محصولي ديگر روي آورده­اند يا شاليزارهاي خود را رها کرده­اند. عنايت الله بياباني، رئيس هيئت مديره اتحاديه توليدکنندگان مرکبات مي­پرسد: «چرا با وجود اين‌که هيچ کمبودي در توليد مرکبات در کشور نيست، بايد اجازه واردات اين محصولات داده شود؟» او در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران )ايسنا،( در مورد پيامدهاي ديگر واردات کنترل نشده مي­افزايد: «واردات بي‌رويه مرکبات باعث شده که آفت مگس مديترانه‌اي که ۲۵ سال براي از بين‌بردن آن زمان صرف شده بود، طي سه سال گذشته مجددا به کشور بازگشته و نگراني‌هايي را براي توليدکنندگان به وجود آورد.»

اعتراضي قديمي

اعتراض به واردات بي­برنامه­ي محصولات کشاورزي، موضوع تازه­اي نيست. ۵۴ استاد كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه‌هاي دولتي كشور، دي‌ماه سال ۱۳۸۵ ، در نامه­اي، از سياست­هاي دولت در مورد توليد و واردات کالاهاي کشاورزي انتقاد کردند. اين استادان توجه به خودکفايي در توليد چند محصول و به فراموشي سپردن ديگر محصول­ها را خطري براي امنيت غذايي کشور عنوان کردند. استادان کشاورزي مي­نويسند که تلاش‌هاي دولت جنبه­ي روزمرگي دارند و وارد کردن انگور و نارنگي خارجي، سبب افزايش قيمت‌ها در سطح توزيع شده که نه مصرف‌کننده از آن سود مي­برد و نه توليدکننده داخلي.

افزايش قيمت‌ها، همپاي افزايش واردات

عيسي کلانتري، دبيرکل خانه کشاورز، نيز در ارديبهشت سال ۱۳۸۶ به خبرگزاري مهر گفته است، به­رغم واردات بي­رويه انواع محصولات کشاورزي،­ قيمت­ها هم‌چنان روند صعودي داشته‌اند. روند افزايش قيمت­ها تا کنون نيز ادامه دارد. بانک مرکزي جمهوري اسلامي با پايان نيمه­ي اول سال ۱۳۸۷ گزارش داد که شاخص کالاها و خدمات مصرفي به نسبت شش ماه مشابه سال پيش، بيش از ۵/ ۲۶ درصد افزايش يافته است. بر اساس آمار بانک مرکزي، افزايش بهاي کالاهاي گروه خوراکي­ها و آشاميدني­ها، که محصولات وارداتي کشاورزي را نيز دربر مي­گيرند، در شهريور ماه ۱۳۸۷، نسبت به ماه مشابه سال گذشته، بيش از ۴۰ درصد بوده است.

بهزاد کشميري­پور
دويچه وله

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .