اجتماعی
 

 

«يک شغل به تنهائي کافي نيست»


عدالت و رفاه اجتماعي يکي از شعارهاي اصلي انقلاب اسلامي بود که طي ۳۰ سال گذشته جمهوري اسلامي موفق به اجراي آن نشد. امروز در ايران اسلامي بي اعتمادي و نااميدي به آينده حکم‌فرماست. آنکه مي‌تواند از کشور خارج مي‌شود

انقلاب اسلامي به مردم ايران قول عدالت اجتماعي داد، اما بر ابعاد بي عدالتي که در زمان شاه بشدت رشد کرده بود، بعد از انقلاب افزوده شد. در ايران هر روز از تعداد افرادي که بتوانند تنها با يک شغل از پس مخارج زندگي خود برآيند، کاسته مي‌شود. براي نمونه، احمد که در حمل زباله شهرداري تهران کار مي‌کند، مي‌گويد که دستمزد‌ها به موقع پرداخت نمي‌شوند و بخاطر اينکه حقوق‌اش کفايت هزينه‌ها را نمي‌کند، مجبور است پس از پايان کار رسمي‌اش در جاي ديگري نيز به کار بپردازد. احمد در ادامه مي‌افزايد:«ما اينجا کساني را داريم که شايد سه شغلي هم هستند. دو تا شغلي بيشترند، يک شغل اصلا کافي نيست. ما الان اينجا داريم که بازنشسته‌اند، پيرمرد بنده خدا مي‌آيد سر کار، مجبوره چون نمي‌رسه».

بنا بر آمار، ۲۰ درصد از مردم ايران زير خط فقر زندگي مي‌کنند که هر روز بر تعداد آنان نيز افزوده مي‌شود. پنج سال پيش که محمود احمدي نژاد بعنوان رئيس جمهور و "حامي مستضعفان" انتخاب شد، قول مبارزه با فقر و بي‌عدالتي را داد.

نااميدي از عمل به قول‌هاي داده شده در چهره مردم ديده مي‌شود. محمد ۴۸ سال سن و سه فرزند دارد و در مشهد راننده تاکسي است. او مي‌گويد:« عدالت نيست . اين حکومت با ۷۰ ميليون نفر، شايد ۵ ميليون نفر ازش سود مي‌برند. باقي مردم زير نقطه صفر‌اند. ما الان شرمنده زن و بچه‌مان هستيم. دختر من چهار سال تمام با اتوبوس رفت و آمد و درس خواند و ليسانس گرفت. به اين قبله محمدي من الان حتي توانائي خريد يک کادو براي اين بچه را ندارم. چرا مردم را اينقدر شرمنده کرده‌اند. از نظر تغذيه صفر هستيم، بعد از ۲۵ سال کار من نمي‌توانم يک برنج خوب براي خانواده‌ام بخرم، برنج نيمه مي‌خرم».

يک چهارم مردم ايران، رسما بدون شغل هستند. ميزان تورم ۳۰ درصد است. براساس آمار رسمي، يک سوم فارغ التحصيلان به بازار کار جذب نمي‌شوند و بسياري از آنان به فکر ترک کشور هستند. مهدي که فارغ التحصيل رشته انفورماتيک از تهران است، مي‌گويد:«من خودم شخصا دارم الان برنامه‌ريزي مهاجرت به يک کشور ديگر را مي‌کنم. چون که مي‌بينم، تلاشي که دارم اينجا مي‌کنم‌، خيلي آينده‌اش روش نيست. علاوه براين در شهري زندگي مي‌کنم که جمعيت عظيمي درآن زندگي مي‌کنند. روزبه روز جمعيت ورودي به آن بيشتر مي‌شود و فرصت‌هاي شغلي در آن دارد کمتر مي‌شود».

جمهوري اسلامي دوران سختي را پيش رو دارد. فقر در حال گسترش است و پس از اينکه بهاي نفت از ۱۴۷ دلار به ۵۰ دلار رسيد، خزانه نيز رو به خالي شدن است. تمام برنامه‌هاي کشور بر اساس نفت بشکه‌اي ۸۰ دلار تنظيم شده بود و حال بايد همه آنها بارديگر بازرسي و از نو تنظيم شوند.

اولريش پيک، خبرنگار اعزامي راديو آلمان به ايران

 
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .