بسيج، از اردوگاه‌هاي دانش آموزي تا پروژه‌هاي اقتصادي


 

رزمايش ۱۵ هزار نفري گردان‌هاي ويژه بسيج، صبح سه شنبه پنجم آذر، با حضور محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران در شرق تهران آغاز شد.

پس از رزمايش ۳۰ هزارنفري نيروهاي انتظامي در تهران که ۱۰ روز پيش برگزار شد، اين دومين رزمايش بزرگي است که در پايتخت ايران برپا مي‌شود.

راديو فردا درباره چگونگي عملکرد نيروهاي بسيجي، سازماندهي و ماموريت آنها، نظر حسين آرين کارشناس مسائل نظامي راديوفردا را جويا شده است.

حسين آرين: «نيروي مقاومت بسيج» يک سازمان همه کاره و در همه جا حاضر است. يعني در مدارس متوسطه، دانشگاه‌ها، سازمان‌هاي دولتي، سازمان‌هاي خصوصي، کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، شهرها، محله‌ها و حتي در بين عشاير، بسيج حضور دارد.

از نظر سازماندهي مي‌توانيم بسيج را به پنج بخش تقسيم کنيم: بسيج دانش آموزي، بسيج دانشجويي، بسيج ادارات و وزارتخانه‌ها، بسيج عشاير و بالاخره بسيج سازندگي.

از نظر تعداد، بسيج تا سال گذشته ۱۲ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر عضو داشت، ولي گزارش هاي اخيرنشان مي‌دهد که يک ميليون ديگر هم به اين تعداد اضافه شده است. به عبارت ديگر ۱۳ ميليون و ۶۰۰ هزارنفر عضو که حدود ۲۰ درصد جمعيت ايران است.

از اين تعداد حدود پنج ميليون نفر زن و چهارميليون و ۷۰۰ هزار نفر دانش آموز هستند. ولي در مجموع بايد بگويم که از اين ۱۴ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر، فقط يک و نيم ميليون نفر يا قدري بيشتر را مي‌شود به طور کامل و در زمان اضطراري بسيج کرد و اينها اعضاي ثابت و کاملاً فعال اين سازمان هستند.

چند درصد اعضاي بسيج مسلح هستند؟

همه مسلح نيستند. استخوان بندي اصلي بسيج را دو هزار و ۵۰۰ گردان ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفري به نام هاي الزهرا (ويژه زنان) و عاشورا تشکيل مي‌دهد و قرار است که ۳۰ درصد اين گردان‌ها به سلاح‌هاي نيمه سنگين و سنگين مسلح شوند ولي بيشتر اعضاي بالاي ۱۸ سال بسيج ، قادرند از سلاح‌هاي سبک مانند تفنگ استفاده کنند.

علاوه براين گردان‌ها، در جريان سال گذشته که بسيج عملا و رسما، چه از نظر پشتيباني و چه از نظر فرماندهي، تحت امر فرمانده سپاه پاسداران محمدعلي جعفري قرار گرفت يگان‌هاي رزمي کربلا و ذوالفقار هم به نيروي مقاومت بسيج اضافه شدند و اين يگان‌ها همکاري تنگاتنگي با نيروي زميني سپاه پاسداران دارند.

آقاي آرين، رزمايش گردان ويژه بسيج امروز در تهران آغاز شد. به نظر شما، اين رزمايش بيشتر براي نماياندن قدرت نظامي بسيج براي تامين امنيت داخلي است يا تامين امنيت مرزها؟

بسيج براي بقاي رژيم اسلامي است و اين ماموريت درواقع انکار ناپذير است. اين را فرماندهان سپاه پاسداران هم به کرات گفته‌اند که اين ماموريت وظيفه اصلي بسيج و سپاه پاسداران، تامين امنيت و دوام و قوام رژيم جمهوري اسلامي است.

اما رزمايشي را که بسيج در تهران، در پي رزمايش نيروي انتظامي اجرا کرده، بخش کوچکي است از ماموريت بسيج. ماموريت بسيج ابعاد مختلفي دارد.

يک بعد آن مربوط مي‌شود به اجراي قانون و مقرارت و کمک به نيروي انتظامي. بعد ديگر آن سياسي و ايدئولوژيک است. بعد سوم نظامي است و بالاخره فعاليت‌هاي اقتصادي بسيج.

در رابطه با اجراي قانون و مقررات و دفاع از ارزش ها و دستاوردهاي انقلاب و رژيم اسلامي يا همان کمک به نيروي انتظامي ، بسيج يک پليس اخلاق است. امر به معروف و نهي از منکر، يکي از وظايف بسيج است؛ رعايت حجاب و پوشش اسلامي، جلوگيري از معاشرت دختران و پسران، نظارت بر رفتار شهروندان، توقيف و ضبط سي دي هاي غير مجاز و آنتن هاي ماهواره‌اي، جمع آوري اطلاعات، اذيت و آزارمنتقدان رژيم و روشنفکران، ضابط دادگستري، همه اينها سياهه خيلي کوتاهي است از کارهاي بسيج.

بايد اضافه کنم که سازماندهي و آموزش بسيج با توجه به موقعيت جغرافيايي استان‌ها و شهرها و تهديدهاي بالقوه داخلي آنها براي رژيم ، متفاوت است. به عبارت ديگر ماموريت بسيج در استان‌هاي آذربايجان غربي و کردستان و خوزستان با ماموريت آن دراستان گيلان يا اصفهان تفاوت دارد.

توجه بيشتر يگان‌هاي بسيجي در خوزستان به مسائل قومي و مرزباني است و در استان سيستان و بلوچستان هم به مسائل قومي و هم به قاچاق مواد مخدر. بسيج بيش از ۱۴۴ گردان الزهرا و عاشورا را در استان خوزستان سازماندهي کرده است.

در حيطه نظامي ، بسيج در استان هاي ساحلي جنوب همکاري نزديکي با نيروي دريايي سپاه پاسداران دارد.

آقاي آرين، آيا امروز،جمعيت ايران از نيروهاي مسلح بسيج در شهرها، هراس دارد؟

نشانه‌ها حاکي از آن است که مردم هراس دارند. کارهايي را که بسيج انجام مي‌دهد، به ويژه در قالب پليس اخلاق، درواقع نمي‌تواند، خيلي باب طبع مردم تهران و ديگر کلان شهرها باشد.

در واقع بسيج آزادي شهروندان را بر پايه آنچه که رژيم آنها را ارزش هاي اسلامي مي‌داند، محدود مي‌کند. وقتي به شهروندان گفته شود که ازآنتن ماهواره استفاده نکنيد، حجاب شما بد است، جوانان نبايد معاشرت داشته باشند، منتقدان بايد لب ببندند يا به کساني که از رژيم جمهوري اسلامي انتقاد مي‌کنند آزار و اذيت روا مي‌دارند؛ مي شود واقعا حس کرد، که بسيج محبوبيتي ندارد.

به مأموريت‌هاي ايدئولوژيک، سياسي و نظامي پرداختيم. مأموريت اقتصادي، بسيج، چيست؟

از زماني که بسيج مستقيما تحت کنترل فرمانده سپاه پاسداران قرار گرفت، يکي از وظايفي که به آن محول کردند، فعاليت‌هاي اقتصادي است.

مي‌دانيم که از نظر مالي و اقتصادي نابرابري غير قابل تصوري بين سپاه پاسداران و بسيج وجود دارد. مي‌دانيم که بعد از شرکت ملي نفت و آستان قدس رضوي، سپاه پاسداران، از لحاظ ثروت و مال و مکنت، سومين قدرت کشور است.

درهمين رابطه، در اواخر سال گذشته، احمدي نژاد لايحه‌اي را به مجلس برد، که تصويب شد، و بر مبناي آن کنترات شماري از پروژه‌هاي دولتي به بسيج واگذار خواهد شد. يعني بسيج علاوه بر مأموريت‌هاي ديگري که دارد عملا وارد کارهاي اقتصادي هم مي‌شود و با وارد شدن در اين امور، درآمدي هم خواهد داشت. برخي از نمايندگان مجلس به اين کار اعتراض کردند و آن را خلاف ماده ۴۴ قانون اساسي دانستند اما اعتراض آنها راه به جائي نبرد.

با وجودي که کارشناس متخصص عضو بسيج نيستند، چگونه مي‌توانند قراردادهاي اقتصادي را به آنها واگذار کنند؟

به نظر من براي پيشبرد اين کاردر اموراقتصادي، بسيج مي تواند از دوراه استفاده کند. يکي بهره گيري از تجربه سپاه پاسداران، که سابقه طولاني در اين کاردارد؛ مي‌تواند از متخصصان و مشاوران آنها استفاده کند.

مي‌تواند از افسران وظيفه مهندسان و کارشناساني که به بسيج منتقل مي‌شوند بهره گيرد.

راه ديگر اين است که کنترات خود را به مهندسان مشاور و ديگر متخصصاني که در بخش خصوصي هستند، واگذار نمايد و از اين راه درآمدي براي خود کسب کنند. در واقع يک پيمان کار باشد.
بسيج براي نوجوانان اردوگاه‌هاي تابستاني برگزار مي‌کند.

به چه دليلي يک جوان پانزده ساله در ايران تصميم مي‌گيرد عضو نيروهاي بسيج شود؟

تبليغات و آماده سازي اين نوجوانان از زمان کودکي و دانش آموزي که مرحله به مرحله و به تدريج انجام مي‌گيرد در اين کار موثر است.

اردوگاه هاي تابستاني دانش آموزان يکي از اين راه‌ها است و القاي اين فکرکه آنها دارند به اسلام و اشاعه ارزش‌هاي اسلامي کمک مي‌کنند. شوروي هم «پايانير» يا پيشگامان و «کامسامول» را داشت و جمهوري اسلامي هم در بسيج دانش آموزي تشکيلات مشابه دارد.

از جهت ديگر، ملحق شدن به بسيج مزايائي دارد، مانند حقوق براي اعضاي ثابت، کمک براي تهيه مسکن و ورود به دانشگاه. به هرحال کساني که خارج از بسيج هستند از اين مزايا برخوردار نيستند.

آقاي آرين، فکر مي‌کنيد نيروهاي بسيج، با توجه به تعدادي که ذکر کرديد، در انتخابات آينده رياست جمهوري ايران، نقشي داشته باشند؟

حتما نقشي خواهند داشت، براي اينکه، در انتخابات گذشته رياست جمهوري بسيج در انتخابات مجلس نهم بسيج نقش فعالي داشت. چند ماه پيش، محمدعلي جعفري فرمانده سپاه پاسداران گفت «قوه مقننه ومجريه در اختيار اصولگراين است و انشاءالله قوه قضائيه هم در اختيار اصولگرايان قرار خواهد گرفت.»

دخالت بسيج جزو ماموريت هاي سياسي اين سازمان است و چندي پيش، يکي از فرماندهان سپاه به علي يونسي، وزير اطلاعات سابق، گفت که «ما به سپاه پيوستيم که دخالت کنيم، در زمان جنگ ايران و عراق در امور سياسي دخالت مي‌کرديم و حالا هم همين کار را مي‌کنيم، چون وظيفه انقلابي ما است.»

بنابراين، سپاه و بسيج دخالت در امور سياسي را وظيفه خود مي‌دانند و به احتمال بسيار قوي در انتخابات آينده رياست جمهوري، که سال آينده خواهد بود، بازهم بسيج، در انتخابات دخالت خواهد کرد. نيروي مقاومت بسيج بيکار نخواهد نشست.

اينکه احمدي نژاد دوباره انتخاب شود يا نشود، معلوم نيست. ولي جدا از اين، بسيج در کنار سپاه ضامن بقاي رژيم اسلامي است و با توجه به تصميم‌هاي سياسي که در سطوح بالا گرفته خواهد شد که چه کسي چه کاره شود، نقش مهمي را بازي خواهد کرد.