نرخ تورم در ايران به ۲۸ در صد رسيد


 

بانك مركزى جمهورى اسلامى ايران اعلام كرد كه نرخ تورم در مناطق شهرى ايران در ۱۲ ماه منتهى به آبان ماه سال جارى به ۲۸.۳ در صد رسيده است.

بر اساس گزارش بانك مركزى، نرخ تورم در مهرماه گذشته ۲۹.۵ درصد بوده است كه نشان مى دهد آهنگ رشد قيمت ها در آبان ماه كاهش يافته است.

اين بانك در گزارش ماه قبل خود به شاخص رشد قيمت ها در مهرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل آن اشاره اى نكرد و تنها ميانگين تورم در سال جارى را تا ماه هفتم، ۲۴.۳ درصد اعلام كرد.

كاهش رشد قيمت ها در آبان ماه سال جارى احتمالا از سوى رسانه هاى نزديك به دولت مورد استقبال قرار خواهد گرفت ولى رقم كنونى بسيار بالاتر از ۱۱ در صد تير ماه سال ۱۳۸۴ است كه محمود احمدى نژاد به مقام رياست جمهورى رسيد.

آقاى احمدى نژاد در شعارهاى انتخاباتى خود وعده داده بود كه پول نفت را بر سر سفره هاى مردم خواهد آورد و نرخ سود بانكى را تك رقمى مي کند.

به گفته صاحبنظران، افزايش نرخ تورم در ايران احتمالا از سوى گروه هاى سياسى و نامزدهاى مخالف آقاى احمدى نژاد در انتخابات آينده به عنوان يك برگ برنده به كار گرفته خواهد شد.

گزارش رسانه هاى ايران حاكى است كه ميانگين نرخ تورم در ايران در فروردين ماه سال جارى ۱۹.۱ درصد بوده است كه از آن زمان با افزايش ماه به ماه به ۲۵ درصد رسيده است.

اعلام نرخ تورم ياد شده در حالى صورت مى گيرد كه اقتصاد دانان ميزان افزايش قيمت ها در ايران را بسيار بيشتر از رقم ياد شده مى دانند.

محمود احمدى نژاد از سوى گروه هاى موسوم به اصلاح طلب و حتى اصولگرا به شدت مورد انتقاد قرار دارد كه درآمدهاى كلان نفتى ايران را در زمانى كه قيمت اين محصول بالا بوده است بدون حساب و كتاب هزينه كرده است.

قيمت نفت در ماه ژوئيه سال جارى ميلادى تا ۱۴۷ دلار به ازاى هر بشكه بالا رفت ولى از آن زمان به بعد به شدت سير نزولى پيدا كرده و در روزهاى اخير هر بشكه نفت کمي بيش از ۴۰ دلار معامله مى شود.

نفت ايران نيز كه در ماه ژوييه بالاى ۱۳۰ دلار فروخته مى شد اكنون به حدود ۳۵ دلار در هر بشكه رسيده است.

منتقدان، رييس جمهورى ايران را متهم مى كنند كه در سفرهاى استانى خود به صورت نقد يا در قالب وام پول در ميان مردم توزيع مى كند كه اين امر افزايش شديد نرخ تورم را به دنبال داشته است.

اين در حالى است كه آقاى احمدى نژاد در مصاحبه هاى خود بالا رفتن قيمت هاى جهانى و «دشمنان خارجى» را در افزايش نرخ تورم موثر دانسته است.

رييس جمهورى ايران در مصاحبه هاى اخير تلويزيونى خود از شيب نزولى قيمت ها در نيمه دوم سال جارى خبر داد ولى به گفته برخى از روزنامه هاى تهران، تحقق اين امر تا پايان سال جارى و حتى در سال آينده نيز غير ممكن است.

روزنامه «سرمايه» در همين زمينه در شماره روز پنجشنبه خود به عواملى چون كسرى بودجه و مخارج دولت، كاهش عرضه كالا و چشم انداز مبهم بودجه سال آينده اشاره مى كند كه مانع كاهش قيمت ها خواهد شد.

يك كارشناس اقتصادى به ابن روزنامه گفته است: «افزايش تقاضا براى شب عيد كه همواره در دو ماه پايانى سال موجب افزايش تورم مى شود از عواملى است كه نرخ تورم پايان سال و حتى دو ماه آغاز هر سال را با افزايش مواجه مى كند.»

راديو فردا