دويچه وله

روسيه در راه تملک معادن سنگ آهن ايران

شرکت فولادسازي "ماگنيتوگورسک" روسيه تصميم دارد براي بهره‌برداري از معادن سنگ آهن اصفهان در اين شهر سرمايه گذاري کند. اين شرکت حتي حاضر شده به خاطر سرمايه گذاري در ايران، خطر تهديد منافع خود در آمريکا را بپذيرد.

براساس گزارش نشريه الکترونيکي "روسلند رو" آنچه روس‌ها را به سرمايه‌گذاري در ايران ترغيب کرده، ارزاني گاز و غناي منابع سنگ‌آهن اين کشور است. ۳۰ کارشناس روسي، در سفر به اصفهان از کارخانه توليدکننده مفتول‌هاي فولادي اين شهر بازديد کردند. در ماه مارس امسال، "ويکتور راشنيکوف"، رئيس شرکت "ماگنيتوگورسک" به خبرنگاران روس گفته بود که پيشنهاد خريد اين کارخانه را تسليم مسئولان ايراني کرده است.

 

با اشاره به اين طرح، نشريه الکترونيکي "گاستا رو" نوشت: « شرکت‌هاي فولاسازي روسيه، از خطراتي نيز که ممکن است تحريم‌هاي بين‌المللي براي آن‌ها ايجاد کند، پروا ندارند. زيرا افزايش بهاي نفت، زمينه ساز اجراي طرح‌هاي نوسازي و توسعه بزرگي در سراسر خاورميانه شده و اين امر به بازار آهن و فولاد رونقي استثنائي بخشيده است.»

 

در اين شرايط، ذخائر بزرگ سنگ‌آهن اصفهان توجه مديران صنعت فولاد روسيه را جلب کرده است. به گزارش "روسلند رو"، "ماگنيتوگورسک" نخستين شرکت فولادسازي روسيه است که به رغم تهديدها و تحريم هاي بين‌المللي، به خود جرات مي‌دهد در ايران سرمايه گذاري کند. اما انتطار مي‌رود که در آينده شرکت‌هاي روسي بيشتري روانه ايران شوند.

 

ماکسيم چودالف کارشناس صنعت فولاد روسيه، اخيرا در مصاحبه اي با "روسلند رو" گفت: « صنايع فولاد جهان، براي ورود به بازار خاورميانه صف بسته‌اند. در منطقه، به ويژه در امارات متحده عربي و مصر، ساختمان سازي سرعت بسياري يافته و اين امر تقاضاي آهن و فولاد را بالا برده است.». اين کارشناس افزود: «صنايع فولاد اوکراين و ترکيه، اکنون در بازار آهن و فولاد به ايران، رقيب روسيه محسوب مي شوند».

 

شکوفايي بازار ساخت و ساز در خاورميانه و اهميت سنگ آهن

 

به گفته " آلکسي سولينوف" از مديران شرکت روسي "ماگينيتوگورسک"، اين شرکت تا به حال دست کم يک ميليون تن آهن به ايران صادر کرده است. خريد بخشي از صنايع فولادسازي ايران، به سود شرکت روسي خواهد بود، به ويژه هنگامي که هدف صدور آهن و فولاد به کشورهاي جنوب خليج فارس باشد.

 

به اعتقاد سولينوف، مصرف آهن و فولاد اين منطقه، در سال‌هاي آينده، داراي رشدي پايدار خواهد بود. کارخانه‌اي که قرار است در اصفهان خريداري شود، در زمينه توليد مفتول‌هاي آهني  تخصص دارد که در بتون آرمه مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مصرف آن در خاورميانه به سرعت در حال رشد است.

 

به گزارش "روسلند رو"، روس‌ها آينده و سود خود را بيش از هرچيز در دست يافتن به معادن سرشار سنگ‌آهن ايران مي بينند که تاکنون به درستي مورد بهره‌برداري قرار نگرفته است. کارشناسان ايراني نيز، بهره برداري نادرست از معادن سنگ‌آهن اصفهان را تاييد مي‌کنند. اما از آنجا که تاسيسات ذوب آهن اصفهان را روس‌ها ساخته‌اند، برخي از کارشناسان ايراني، آن‌ها را نيز مسئول اين وضعيت مي‌دانند.

 

روس‌ها خطر تهديد از سوي آمريکا را به جان مي‌خرند

 

با توجه به شکوفائي بازار ساخت‌وساز خاورميانه، اهميت سنگ آهن چنان بالا رفته که شرکت روسي "ماگنيتوگورسک" حتي حاضر شده است به خاطر سرمايه گذاري در ايران، خطر تهديد منافع خود را در ايالات متحده آمريکا  نديده بگيرد. به عنوان نمونه، تنها عربستان سعودي اخيرا اعلام کرد که قصد دارد هفت شهر و بندر جديد بسازد.

 

"ماگنيتو گورسک" که در روسيه بيشتر به "ماگنيتکا" معروف است، همزمان با اقدام به خريد کارخانه فولادسازي اصفهان، تلاش‌هائي را نيز براي کسب اجازه سرمايه گذاري در آمريکا آغاز کرد که هنوز هم ادامه دارد. اين شرکت تصميم دارد براي ايجاد يک کارخانه در اوهايوي آمريکا يک ميليارد دلار سرمايه گذاري کند. اين کارخانه قادر خواهد بود سالانه يک ميليون و ۵۰۰ هزار تن ورق آهن براي صنايع خودروسازي توليد کند.

 

روسيه، به شکرانه درآمدهاي سرشار نفت و گاز، در سال هاي اخير، بر ذخائر ارزي خود افزوده است. اين کشور مي‌کوشد بخشي از اين دارائي را صرف سرمايه گذاري سودبخش در کشورهاي ديگر کند. شرکت‌هاي ساختماني روس، در کنار رقباي چيني و ايراني، نقش مهمي در صنايع ساختمان سازي امارات متحده و ساير کشورهاي عربي ايفا مي کنند.

 

جواد طالعي