داغ کردن کودکان در يک مرکز بهزيستي زنجان

 

واکنش ها به داغ گذاشتن بر بدن حداقل دو کودک در يک مرکز دولتي نگهداري کودکان بي سرپرست در زنجان که انعکاس گسترده اي در مطبوعات ايران داشت ادامه دارد.

منابع خبري ايران هفته پيش به نقل از فردي که در انجمن هاي خيريه فعاليت دارد اما از او نام برده نشد نوشتند که بدن سه کودک خردسال در يکي از مراکز سازمان بهزيستي زنجان با شيء داغ سوزانده شده است.

برخي مقام هاي سازمان بهزيستي زنجان ابتدا حادثه را تکذيب کردند اما در پي انتشار گزارش هاي انتقاد آميز در رسانه ها، و بازرسي اين مرکز اکنون داغ گذاشته شدن بر بدن دو کودک تاييد شده و سه کارمند مرکز نيز از کار تعليق شده اند.

فردي که سوزانده شدن کودکان را فاش کرد از آنها به عنوان زهرا، مريم و محمد مهدي نام برد که از ناحيه گردن، پا و صورت سوزانده شده اند.

حادثه ظاهرا در نيمه اول تير ماه اتفاق افتاده و سن دو نفر از کودکان پنج و شش ساله ذکر شده است اما سن کودک ديگر مشخص نيست.

رسول سيدي فر، مدير کل سازمان بهزيستي استان زنجان، در واکنش اوليه به انتشار خبر حادثه ضمن تاييد ضمني سوزانده شدن کودکان آثار سوختگي بر بدن کودک سوم را به خانواده کودک و به دوره پيش از انتقال به مرکز نسبت داد.

اما به گزارش خبرگزاري فارس، قائم مقام معاونت اجتماعي اين سازمان چنين حادثه اي را "غيرممکن" توصيف کرد.

اين درحالي است که به گزارش فارس آقاي سيدي فر اشاره کرده است که "اين قبيل کارها در مراکز اتفاق مي افتد و بسياري مواقع اتفاقات اين چنيني هرگز گزارش نمي شود."

رئيس سازمان بهزيستي کشور گروهي را براي بررسي موضوع به اين شيرخوارگاه اعزام کرد که نتيجه گزارش آن چنين بود: "براساس اعلام نظر پزشکي قانوني، يکي از فرزندان به نام مريم هيچگونه آثاري از ضرب و جرح نداشته است... همچنين براساس نظر پزشکي قانوني دو کودک ديگر داراي سوختگي نوع دوم به ميزان يک درصد بوده اند که در مورد يکي از فرزندان به احتمال قوي سوختگي توسط غير صورت گرفته است."

سازمان بهزيستي اعلام کرد که عامل سوزاندن کودکان بازداشت شده و همچنين مربي و مدير اين مرکز از کار معلق شده اند.

حسين خادم الحسيني، رئيس دفتر بازرسي سازمان بهزيستي کشور گفت که "مستخدم" اين شيرخوارگاه متهم اصلي است که بازداشت شده است.

اکنون در تازه ترين واکنش رسمي به اين حادثه، دادستان کل کشور در نامه اي به دادستان عمومي و انقلاب زنجان دستور تحقيق و بررسي "مجدانه و دقيق موضوع" را صادر کرده است.

اين حادثه انتقادهايي را نسبت به واکنش مستقيم مقامات به خبر رويداد و همچنين نسبت به شرايطي که منجر به آزار کودکان شده در پي داشته است.

روزنامه اعتماد ملي در گزارشي در اين باره نوشت: "مسئولان سازمان بهزيستي در گزارش اوليه خود رسانه هايي را که چنين حادثه مهمي را به گوش آنها رساندند به سياهنمايي و تشويش اذهان عمومي متهم و طوري موضع گيري کردند که علاقه اي به با خبر شدن از چنين حادثه اي نداشته اند."

سازمان بهزيستي ضمن تاکيد بر برخورد قاطع با خاطيان خواستار خودداري رسانه ها از "سياهنمايي غيرواقعي و بزرگتر از ابعاد اصلي ماجرا" که موجب "تشويش اذعان عمومي" مي شود شده بود.

"انجمن حمايت از حقوق کودکان" نيز که يک سازمان غيردولتي است در بيانيه اي نوشت: "آمارهاي تکان دهنده خشونت عليه کودکان به کرات در اخبار روزانه مطبوعات و ديگر رسانه ها و نيز گزارش هاي ادواري خطوط صداي ياراي انجمن حمايت از حقوق کودکان انتشار مي يابد، حاکي از تبديل شدن اين پديده به يک تراژدي غم انگيز اجتماعي در کشور است."

در ادامه اين بيانيه تاکيد شده است که مکانيسم هاي موجود از جمله قوانين حمايتي براي پيشگيري از آزار کودکان بسيار "ناکارآمدتر" از شرايط "بسيار مستعد" اجتماعي خشونت عليه کودکان است.

اين گروه همچنين از مقاومت مراکز دولتي نگهداري کودکان در برابر نظارت عمومي ابراز تاسف کرده است.