عاشورا تهران در دست مردم بود

تا دیر نشده هاشمی رفسنجانی را برای مدیریت بحران فرا بخوانید!

عبدالله شهبازی
 

دیروز(روزعاشورا) تهران در دست مردم بود. نیروهای امنیتی و پلیس و بسیج و لباس شخصی در مواجهه با انبوه معترضان به شدت ناتوان بودند. برخلاف تبلیغات رسانه های افراطی، این مردم نه «قلیل» بودند نه «آشوبگر». آنان، اگر «آشوبگر» بودند، می توانستند تهران را به خاک و خون بکشند. دیروز، تهران چهرهای شبیه به روزهای مشرف به ۲۱ و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ داشت.

از طریق تماس تلفنی با افراد متعدد در نقاط مختلف تهران، جمعیت معترض را حدود دو میلیون نفر تخمین میزنم که در دسته های کوچک و بزرگ پراکنده بودند.

رویه تبلیغاتی تلویزیون و رسانه های افراطی، دیشب و امروز صبح، مانند گذشته بود. تأسفبار است که افرادی مغرض یا ناتوان از نظر فکری، همانند گردانندگان این و آن رسانه و روزنامه و وبگاه افراطی، به «مغز متفکر» مدیریت بحران بدل شده اند و «عقلای قوم» در محاق و انزوا هستند. جای تأسف است فردی که خود از متهمان پرونده فاجعه زندان کهریزک است، به عنوان سخنگوی نیروی انتظامی در برابر انظار عمومی ظاهر می شود و درباره حوادث دیروز سخنانی می گوید که جز تحریک و تجری بیشتر مردم پیامد دیگر ندارد.

صادق صبا در BBC  فارسی هر گونه تمکین به خواستهای مردم را به عقب نشینی شاه در زمان انقلاب ۱۳۵۷ تشبیه کرد که مردم را جری تر خواهد کرد. او وضع کنونی را «بن بست حاکمیت» می دانست. این تحلیل اشتباه است. بن بستی وجود ندارد و هنوز راه برای نجات از فرورفتن ایران به آشوبی خونین باز است.

دیشب بسیار اندیشیدم و به این نتیجه رسیدم که تنها راه خروج از وضع کنونی، تفویض مدیریت بحران، با اختیارات تام، به هاشمی رفسنجانی است. رفسنجانی می تواند این بحران را، با درایت و قاطعیتی که معمولاً در این گونه موارد از او دیده ایم، و نیز با توجه به جایگاه شیخوخیت که در میان رجال سیاسی و علمای دینی و مردم کسب کرده، هدایت کند. بیاد بیاوریم دوران جنگ را که امام خمینی مدیریت جنگ را به هاشمی جوان سپردند. رفسنجانی سالخورده اینک بسیار باتجربه تر از آن روزهاست. وظیفه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همین است. تا دیر نشده چنین کنیم.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .