توافق کلی سران گروه هشت بر سر مسئله اتمی ایران

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، به نقل از یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی از توافق کلی سران گروه هشت کشور صنعتی بر سر مسئله فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی خبر داد. آنها معتقدند تهران باید بیش از این از جاه‌طلبی‌های اتمی خود پرده بردارد.

 

اجلاس سران گروه هشت در کمپ دیوید آمریکا تنها چهار روز پیش از دور بعدی مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ در روز چهارشنبه هفته جاری صورت می‌گیرد.

نشست مهم تهران با اعضای گروه ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان قرار است در بغداد، پایتخت عراق، برگزار شود. دور اول این مذاکرات دو هفته پیش در استانبول ترکیه اتفاق افتاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کمپ دیوید به نقل از یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی که نامش فاش نشده، سران گروه هشت در نخستین روز از گفت وگوهای خود که روز جمعه برگزار شد همچنین بر «اهمیت تلاش هماهنگ و یکپارچه» در رویکرد کشورهای خود به مذاکرات بغداد تاکید کرده‌اند.

به گفته این مقام در دولت آمریکا، تک‌تک سران حاضر در کمپ دیوید همچنین تاکید کرده‌اند که لازم است تهران «با گام‌هایی عینی و روشن» جامعه بین‌الملل را از «مقاصد صلح‌آمیز» خود مطمئن سازد.

ایالات متحده و حامیانش در غرب و در خاورمیانه، از جمله اسرائیل، ظن آن را دارند که سران جمهوری اسلامی در پی دستیابی به سلاح اتمی هستند و به همین دلیل بر غنی‌سازی اورانیوم پای می‌فشارند.

اما مقامات تهران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای همواره تاکید کرده‌اند که سلاح اتمی با مبانی عقیدتی و اهداف عملی‌شان سازگاری ندارد. آنها می‌گویند که ایران تنها به دنبال تولید برق و انرژی به فعالیت اتمی ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مراسم شام در روز جمعه که به میزبانی باراک اوباما برگزار شد نخستین فرصتی بود که سران گروه هشت درباره مسائل مربوط به امنیت بین‌الملل به گفت‌وگو نشستند.

سران هفت کشور آمریکا، ژاپن، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در کنار دیمیتری مدودیف که به نمایندگی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به کمپ دیوید سفر کرده قرار است روز شنبه در باب بحران مالی در منطقه یورو و دیگر مسائل اقتصادی به گفت‌وگو بنشینند.

با پایان اجلاس گروه هشت در کمپ دیوید در روز شنبه بعدازظهر، آقای اوباما و برخی از این سران کشورها برای شرکت در اجلاس سازمان ناتو به شهر شیکاگو سفر خواهند کرد.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .