حکومت نظامی در منطقه کامیاران و دستگیری چند نفر از اهالی این منطقه

  در پی اعلام خبرگزاری‌های داخلی ایران از درگیری میان افراد سپاه پاسداران و چند تن از اعضای حزب کومله در شهرستان کامیاران استان کردستان خبر دادند.
بنا به گزارش اعضای کمپین دفاع از زندانیان و مدنی ، در پی این درگیریها میان اعضای حزب کومله زحمتکشان کردستان و نیروهای سپاه پاسدارن که در مابین روستایی بوریر و چشمیر شهرستان سروآباد مریوان که در ساعات اوایل بامداد صورت گرفته ، دو تن از پیشمرگان کومله به نامهای کیوان ظفری و چنگیز قدم خیر زخمی میشوند که بعد از 48 ساعات از زمان درگیری ، کیوان ظفری در حوالی کوههای کوهسالان مریوان در حالی که به شدت زخمی و هنوز زنده بوده است که با رسیدن نیروهای گشتی سپاه و گروه ضربت و رسیدن بر سر بدن زخمی او با نارنجک خود را منفجر میکند و چنگیز قدم خیر هم در میان جاده سنندج و مریوان به دلیل شدت جراعات پس از دو روز جان خود از دست می دهد.
شایان ذکر است پس از این درگیریها در منطقه ، تمامی روستاهای منطقه کامیاران و مریوان از نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای وزارت اطلاعات میلتاریزه شده و امروز هم رئیس اداره اطلاعات کامیاران ( امیری ) همراه با ( رحیمی ) با نیروهای ویژه و تعدادی زیادی ماشین به روستایی هیمن میروند و ضمن تهدید مردم این روستا ، از مردم میخواهند که چنازه دو نفر دیگر این تیم را تحویل نیروهای امنیتی بدهند.
شایان ذکر است در پی این ناآرامیها در این منطقه در چند روز گذشته تا کنون چند نفر از اهالی این منطقه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند که اسامی سه نفر به نامهای ناسیح امینی ، هیمن پسر خسروخان و حمزه حسینی از بازداشت شدگان هستند.
از طرفی دیگر منابع محلی از درگیریهای در اطراف شهر سنندج خبر دادند و خبر از دستگیری دو تن از اعضای این تیم پشمرگان کومله ، به نامهای شورش رزایی و فردین فرجی که به شدت زخمی شده بودند به دست نیروهای سپاه پاسداران افتاده اند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

انتقال بازداشت شدگان مراسم حجازی به زندان اوین

خبرگزاری هرانا - تعدادی از بازداشت شدگان مراسم تشییع پیکر ناصرحجازی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده اند.

به گزارش خبرنگار کلمه، این افراد به اتهام شعاردادن در مراسم تشییع جنازه این اسطوره فوتبال ایران بازداشت شده اند و اتهام شعار دادن به ویژه شعارهایی در باره رهبران جنبش سبز همچون موسوی، کروبی ازاد باید گردند /یا حسین میرحسین به آنها تفهیم شده است .
آنها هم اکنون بلاتکلیف در بند ۳۵۰ به سر می برند تا دادگاه برایشان برگزار شود . آنها که از روز چهارم خرداد ماه به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شده بودند بلافاصله بعد از بازجویی هایشان به این بند فرستاده شدند .

همچنین طبق خبرهای رسیده به کلمه تعدادی از زنان بازداشت شده در این مراسم نیز که شعارهایی در حمایت از جنبش سبز سر داده بودند به بند زنان، زندان اوین منتقل شده اند .

تورم 14درصد؛ رشد بهای كالاها «36 درصد»

روزنامه تهران امروز: درحالي كه در حرف و سخن مسئولان از آرام بودن بازار خبر مي‌دهند اما اعداد و ارقام رسمي منتشر شده از سوي بانك مركزي، معنايي متفاوت‌تر از وضعيت بازار به نمايش مي‌گذارد. گراني بسياري از كالاها را مردم در شرايطي احساس مي‌كنند كه افزايش حقوق كارگران و كارمندان متناسب با تورم‌هاي اعلام شده از سوي بانك مركزي نيست. تورم ارديبهشت ماه سال جاري از سوي بانك مركزي 14.2 درصد اعلام شده است. تورم سال گذشته 12.4 درصد بوده است. در اين شرايط افزايش حقوق كارگران براي سال 90 تنها 9 درصد و افزايش حقوق كارمندان نيز بر اساس مذاكرات در حدود 8 درصد خواهد بود.

درست در 28 آذر ماه سال گذشته بود كه ارقام جداول هفتگي خرده‌فروشي بانك مركزي به شيوه‌اي معنادار تغيير كرد. از آن زمان تاكنون قيمت هيچ كدام از گروه‌هاي كالايي نسبت به مدت مشابه سال قبل خود كاهش نداشته است. تمامي ارقام اين بخش از جداول بانك مركزي نشان‌دهنده آنند كه قيمت اقلام اساسي در هر هفته نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن، تنها با يك واژه رياضي روبه‌رو بوده‌اند و آن افزايش است.

مقايسه درصد افزايش 11 گروه كالايي مورد بررسي بانك مركزي در آخرين گزارش‌ خرده‌فروشي بانك مركزي در هفته منتهي به 13 خرداد ماه سال جاري نشان مي‌دهد كه تمامي اين گروه‌ها نسبت به سال گذشته افزايش چشمگير قيمت را تجربه كرده‌اند. متوسط افزايش قيمت اين 11 گروه، 35.8 درصد نسبت به سال قبل بوده است. اما مقايسه آمار سال گذشته در همين بازه زماني نيز جالب است. 7 گروه كالايي از11 گروه كالايي مورد بررسي بانك مركزي در آمار منتهي به 14 خرداد ماه سال 89 نسبت به دوره زماني مشابه سال قبل خود يعني سال 88، افزايش قيمت داشته‌اند كه ميانگين افزايش قيمت آنها نسبت به سال 88 نيز 16 درصد است. مقايسه اين دورقم ازافزايش 123.7 درصدي متوسط گراني‌‌ها در سال جاري نسبت به سال قبل حكايت دارد.

بيشترين ميزان گراني در سال 90 مربوط به گروه كالايي تخم‌مرغ با 139.8 درصد است درحالي كه بيشترين ميزان افزايش قيمت در سال 89 مربوط به گروه‌ كالايي قندوشكر با 43 درصد افزايش قيمت بود.همچنين بايد اين نكته را يادآور شد كه افزايش قيمت گروه‌هاي كالايي نسبت به زمان مشابه ماه قبل خود نيز بيشتر از سال گذشته و قبل از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها شده است. در آخرين گزارش خرده‌فروشي بانك مركزي در هفته منتهي به 13 خرداد ماه سال جاري 9 گروه كالايي نسبت به ماه قبل خود گران شده‌اند. سال 89 و در هفته منتهي به 14 خرداد ماه تنها 3 گروه كالايي نسبت به ماه قبل خود افزايش قيمت نشان مي‌دادند. اما مردم در حالي شاهد گراني‌ اقلام مختلف در بازار هستند كه به گفته مسئولان بخصوص مسئولان وزارت بازرگاني، گراني‌ها در مورد همه اقلام عموميت ندارد و افزایش کنترل و نظارت بر بازار، روند كاهشي رشد قیمت‌ها را نسبت به سال‌های گذشته به همراه داشته است. به گفته محمود دودانگه معاون وزیر بازرگانی‌، افزایش قیمت کالاها عمومیت نداشته و برخی از آنها نیز متاثر از افزایش جهانی قیمت مواد اولیه بوده است که وزارت بازرگانی با مدیریت و عرضه کالاهای ذخیره شده از افزایش کاذب قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد.

ذكر اين نكته نيز ضروري به نظر مي‌رسد كه در شرايط فعلي، بسياري از توليدكنندگان با ارائه مدارك به ‌سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان خواهان افزايش رسمي قيمت‌هاي خود به دليل افزايش هزينه‌هاي توليد و اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها هستند. در حالي كه گفته مي‌شود وزارت بازرگاني سعي دارد براي كنترل بازار، از ارائه مجوزافزايش قيمت به توليدكنندگان خودداري كرده و تنها در مواردي خاص و آن هم به دليل بالا رفتن قيمت مواد اوليه، افزايش قيمت را تاييد كند.

تهرانی‌ها، 18 خرداد ریزگرد استنشاق می‌کنید

همشهری‌آنلاین: سازمان هواشناسی حجم ذرات معلق (ریزگردها) در هوای تهران را برای چهارشنبه 18 خرداد بالا ارزیابی کرد و آن را در گزارش روزانه خود به عنوان یک مساله زیست محیطی جدی قرار داد.

به گزارش ایرنا، هواشناسی استان تهران در پیش بینی خود از وضعیت هوای استان تا پایان روز پنجشنبه 19 خرداد گفت که احتمال می‌دهد روز پنجشنبه تهران شاهد رگبار باشد.

دمای هوای تهران تا روز پنجشنبه بین 24تا 37درجه سانتی گراد بالای صفر پیش بینی شده است.

خوزستان همچنان آب شرب ندارد

سایت اقتصادی پیمانه: نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، عدم پیگیری و حل موضوع گرد و غبار در استان خوزستان، همچنین مشکلات آب شرب این منطقه را باعث ایجاد اختلال در زندگی مردم دانست و همه اقدامات در این زمینه را نمادین خواند.

"سید شریف حسینی" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت ، گفت: پیگیری‌ها در زمینه موضوع گرد و غبار و آلودگی‌های ناشی از آن در استان خوزستان موثر نبوده است و آلودگی هوا مردم این منطقه از کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

نماینده اهواز در مجلس در خصوص تداوم آلودگی هوا ناشی از گرد وغبار طی هفته‌های گذشته در این منطقه گفت: آلودگی هوا بیماران تنفسی(آسم)، جانبازان و نوزادان و کودکان را با مشکلات تنفسی مواجه کرده و زندگی عادی مردم را با اختلال رو به رو کرده است.

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین درباره تدابیر اندیشیده شده در مجلس شورای اسلامی برای حل این موضوع، گفت: مجلس در لایحه بودجه ۹۰ حدود یک میلیارد دلار برای رسیدگی به این موضوع مصوب کرده است؛ اما این اعتبار مصوب شده باید از سوی مدیران و مسولان و وزرا مورد پیگیری قرار گیرد تا اعتبار در جای خود هزینه شده و مردم خوزستان از این وضعیت خارج شوند.

وی تاکید کرد: در دور دوم سفرهای استانی مصوب شده بود مالچ پاشی در بیش از دویست هزار هکتار از زمین‌های استان خوزستان انجام گیرد و وزارت نفت و جهاد کشاورزی نیز متعهد به عملیاتی کردن این طرح شدند با این حال این طرح تاکنون عملیاتی نشده است و در روند بروکراسی و کاغذبازی اداری و در سطح موافقت نامه قرار گرفته است.

حسینی افزود: جلسات مختلفی با حضور رئیس جمهور و وزرا با هدف حل این موضوع برگزار شده است ولی متاسفانه تاکنون شاهد اقدامات عملی و گام‌های اساسی برای حل این مشکل در سطح استان نبوده ایم و در نهایت گله مندی مردم جنوب کشور به خصوص مردم استان خوزستان همچنان باقی مانده است.

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص حل مشکل اساسی آب شرب منطقه نیز چنین گفت: در شعار مسولان، آب شرب استان خوزستان هیچ مشکلی ندارد ولی در واقعیت باید گفت مردم بیشتر مناطق استان خوزستان از جمله خرمشهر، آبادان، شادگان، دارخوین و کلانشهر اهواز قادر به استفاده از آب لوله کشی نیستند.

وی تاکید کرد: تمامی افتتاحیه‌های انجام شده در سطح استان در زمینه آب شرب نمادین بوده است و مردم این منطقه همچنان در حال خرید آب شرب هستند.

وی از رئیس جمهور خواست برای پی بردن به واقعیات موجود در استان خوزستان کمیته‌ای با نظارت مستقیم خود تشکیل دهد و شاهد عملکرد واقعی وزارت نیرو به تعهدات خود در قبال مردم این منطقه باشد.

بورس تحصیلی برای جاسوس پروری در ایران

سایت حکومتی البرز: اعطای بورس تحصیلی به نخبگان و دانشجویان امری رایج است که از دیرباز مرسوم بوده اما به نظر می رسد افزایش اعطای این نوع بورس ها به ویژه از سوی کشورهای اروپایی فراتر از انگیزه های علمی بوده و در اصل توری برای جذب نخبگان در امر پرورش جاسوس است.

به گزارش بوشهر نیوز، این روزها اعطای بورسیه تحصیلی از سوی سفارتخانه ها به دانشجویان به امری ایج تبدیل شده است و بسیاری از دانشجویان نیز درصدد هستند با افزایش مهارت های تحصیلی و مکالمه ای خویش از این امکان بهره مند شوند.

پس از سفارتخانه های فرانسه، ‌ژاپن، اتریش و آلمان، این بار سفارت ایتالیا با برقراری ارتباطات با روسای برخی دانشگاه ها یا سرگروه های دانشجویی اقدام به معرفی بورسیه دانشگاه های خود به دانشجویان رشته مهندسی دانشگاه مختلف کشور به ویِژه واحدهای شمال دانشگاه آزاد اسلامی کرده است.
بنا بر اظهارات جمعی از دانشجویان واحد نور، آموزش زبان ایتالیایی وحضور قانونمند و مداوم در سفارتخانه این کشور و فراگیری آموزش های مختلف مقدمات برخورداری از بورسیه تحصیلی رایگان برای دانشجویان علاقمند به حضور و تحصیل در این کشور اروپایی است.
بر اساس گزارش خبرنگار بوشهر نیوز، مراسم مختلفی که این سفارتخانه ها به بهانه هایی چون تجلیل از دانشجویان و فارغ التحصیلان زبان های خارجی، گرامیداشت روزهای ملی و استقلال و بزرگداشت چهره های فرهنگی و هنری خود برگزار می کنند تبدیل به محفلی برای شناسایی و جذب نیروهای نخبه و مستعد جوان برای همکاری های امنیتی بوده که متاسفانه تاکنون نیز به بهترین نحو مورد استفاده معاندان قرار گرفته است.
به گزارش بوشهر نیوز، تشکیل شبکه های رسانه ای و مجازی از دیگر اهداف پیش تعیین شده توسط متولیان این طرح هاست تا با استفاده از این امتیازات نیروهای جوان کشور را به نفع خودشان و علیه نظام جهوری اسلامی مصادره کنند لذا به نظر می رسد تمرکز و توجه بیش از پیش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهادهای ذی ربط در این زمینه می تواند به خنثی شدن نقشه های استثمار کنندگان بینجامد.
گفتنی است، چندی پیش غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز اعطای بورس های تحصیلی از سوی آکادمی های خارجی را در باغ سبزی برای جذب نیروهای کشورمان عنوان کرد تا این نیروها در خدمت اهداف نظام سلطه قرار گیرند.

وارادات گوشت در دست مافیای پنهان است

به گزارش آتی نیوز 90درصد گوشت مورد نیاز ایران از منابع داخلی تامین می شود اما جالب اینجاست که برای تامین 10 درصد مابقی از کشورهایی چون برزیل، پاکستان و روسیه گوشت وارد می شود و مشخص نیست چرا وزارت جهادکشاورزی به جای معامله با این سه کشور برنامه ای برای افزایش تولید گوشت داخلی ندارد.

واردات گوشت از کشورهای خارجی در حالی بیشتر از 10 درصد است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده 90 درصد گوشت مورد نیاز کشور از منابع داخلی تامین می شود.

در حال حاضر واردات این محصول در دست مافیایی است که کسی هنوز نمی داند این مافیا چه کسانی هستند.

در این زمینه به گفته کاظم فرهمند نایب رئیس کمیسیون آب ، کشاورزی و منابع طبیعی ،در حال حاضر یک چهارم گوشت مورد نیاز،در داخل کشور را وارد می کنیم.به گفته وزارت جهاد کشاورزی حدود 90 درصد نیاز به گوشت با تولید داخل کشور تامین می شود اما مقدار واردات بیشتر از این میزان را نشان می دهد.

این نماینده مجلس در ادامه می افزاید : ما در حال حاضر از کشورهای مختلفی مثل برزیل ، پاکستان و حتی روسیه هم گوشت وارد می کنیم.با این روند واردات،در آینده تولید داخلی با مشکل مواجه می شود.

به اعتقاد نایب رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی باید واردات گوشت را کنترل و دامداری های سنتی و صنعتی را تقویت کنیم.

ایشان تصریح می کند:دامداران داخل کشور برای توسعه صنعت دامداری زحمت زیادی کشیده اند و هزینه های زیادی را متحمل شده اند.واردات گوشت فعالیت این دامداران را دچار اختلال می کند.

همچنین کاظم فرهمند به وجود مافیا در زمینه واردات گوشت اشاره می کند و معتقد است درآمدهایی که از واردات گوشت نصیب بعضی از واردکنندگان می شود باعث می شود که این افراد بدون توجه به قوانین کشور گوشت را وارد کنند .

همچنین وی تاکید کرد که بخشی از واردات گوشت در دست کسانی است که برای واردات گوشت از آنها حمایت نا بجا می شود.

در آخر جای تردید است که با وجود قوانین سخت گیرانه و مذاکرات مختلف بین مجلس و دولت،چرا فعالیت این مافیا روز به روز در حال گسترش است و کسی توان مقابله با این مافیا را ندارد؟

تردید مجلس درآمار اشتغال ‌زایی دولت

همشهری آنلاین: با نهایی شدن گزارش تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه مشخص شد که دولت طی 5 سال گذشته تنها 2.5 میلیون شغل ایجاد کرده است.

این در حالی است که براساس قانون، دولت موظف بود در این مدت3.5میلیون فرصت شغلی فراهم نماید. توزیع این گزارش در بین نمایندگان، تردید مجلسی‌ها را نسبت به ادعای ایجاد 1.6میلیون شغل در سال گذشته بیشتر کرده است. عباسعلی نورا عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این ارتباط به همشهری گفت: زمانی که براساس گزارش‌های موثق، دولت طی 5 سال تنها 2.5میلیون شغل ایجاد کرده است، منطقی نیست که بگوید در ظرف یکسال موفق به ثبت رکورد1.6میلیونی شده است. وی خاطرنشان کرد: با این روند اعتماد نمایندگان رفته رفته به آمارهای ارائه شده از سوی دولت در حال کاهش است که این وضع اصلا مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه، بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و سایر نهادهای بازرسی نشان می‌دهد که در طول این مدت تنها2.5میلیون شغل ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: درحالی‌که قرار بود این رقم به3.5میلیون شغل پایدار برسد، گزارش‌ها حاکی است تعداد مشاغل پایدار در این 5 سال حداکثر1.7میلیون شغل بوده است.نورا پایداری و درآمدزایی را از ویژگی‌های اساسی یک شغل عنوان و تأکید کرد: این آمار دقیقا براساس معیارها و ملاک‌های دولت در تعریف شغل استخراج شده و با همین معیارها باز هم به حدنصاب تعیین شده نرسیده است. به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دولت در اعلام آمار اشتغال‌زایی حتی تسهیلاتی را که در قالب اشتغال‌زایی به شاغلان فعلی پرداخت کرده، جزء آمار ایجاد اشتغال به حساب آورده است اما با وجود این باز هم نتوانسته به آمار مصوب قانون برنامه دست پیدا کند.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس در کمیسیون جهاد اقتصادی در حال رایزنی به‌منظور آماده‌سازی گزارشی هستند تا با ارائه آن به صحن علنی آمار واقعی اشتغال‌زایی را از منابع موجود استخراج کنند. در این گزارش پایداری مشاغل و نیز داشتن درآمد کافی برای شاغل از جمله موارد مدنظر مجلس است تا از این طریق راه را بر آنچه آمارسازی توسط دولت می‌نامند، ببندند. محمد حسین فرهنگی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه ضرورت ایجاب می‌کند تعریف دقیقی از اشتغال پایدار ارائه شده و در دستور کار قرار گیرد، می‌گوید کمیسیون جهاد اقتصادی پس از بررسی‌هایی که انجام داده احتمالا گزارشی به صحن علنی ارائه خواهد کرد که براساس آن عواملی مانند بازنگری در تأمین معیشت، پایداری مشاغل و اصلاح فضای کسب و کار در تعریف اشتغال‌زایی گنجانده می‌شود.

به گزارش همشهری، تردید کارشناسان و نمایندگان مجلس درخصوص این آمار در حالی ادامه دارد که مسئولان دولتی و به‌خصوص مقامات و یا حتی روابط عمومی وزارت کار از ارائه هر گونه توضیحی در این خصوص خودداری کرده و هر بار فقط تأکید می‌کنند که آمارشان صحیح است.

گزارشی از اعتصاب کارگران پارس جنوبی

بنابه گزارش ارسالی به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" بیش از 1600 نفر از کارگران پارس جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه چند ماه اخیر و مطالبات دیگر آنها ،نزدیک به 1 هفته است که در اعتصاب بسر می برند.

بیش از 1600 نفر از کارکنان پارس جنوبی از روز چهارشنبه 11 خرداد ماه در اعتراض به عدم دریافت حقوق ماه های سال 1390،پرداخت نشدن مطالبات معوقه سال 1389 و کیفیت نامطلوب غذای کارگران دست به اعتصاب زده اند و اعتصاب آنها همچنان ادامه دارد.

کارگران اعتصابی از فازهایی 1 الی 10 پارس جنوبی می باشند و در بخشهای برق و مکانیک این شرکت مشغول بکار هستند که از بدو سال جاری تاکنون حقوق ماهیانۀ آنها پرداخت نشده است.

مدیر عامل شرکت پارس جنوبی شعبان پور و پیمانکار این شرکت زارعی علیرغم اینکه کارگران خواستار بر آورده شدن خواسته های بحق خود هستند نه تنها در صدد برآورده کردن خواسته های آنها نیستند بلکه کارگران را تهدید کرده اند که در صورت پایان ندادن به اعتصاب اخراج خواهند شد.

کارگران مرعوب تهدیدات مدیر عامل پارس جنوبی و پیمانکار فوق الذکر نشده اند و تاکید کرده اند که تا رسیدن به خواسته های خود به اعتصاب ادامه خواهند داد.

18 خرداد 1390 برابر با 08 ژون 2011

ارژنگ داودی به ده سال دیگر محکوم شد

ارژنگ داودی زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر به ده سال و هشت ماه حبس محکوم شد تا مدت محکومیت او افزایش پیدا کند.

ارژنگ داودی پس از انتقال به شعبه ۱۰ اجرای احکام دادگاه انقلاب کرج برای دو فقزه پرونده که در چند سال اخیر برای او ساخته شده بود، به ۱۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شد.

شعبه ۱۰ اجرای احکام دادگاه انقلاب کرج همچنین به ارژنگ داودی اعلام کرده است که او باید بابت چند پرونده جدید دیگر از کرج به شعبۀ یک دادگاه انقلاب بندر عباس برای محاکمه منتقل شود.


انتقال مجدد مهدی محمودیان به انفرادی

به دستور مسئولین زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت)، سید مهدی محمودیان روزنامه نگار زندانی و از مشاوران مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، برای دومین بار طی یک ماه گذشته به سلول انفرادی منتقل گردید.

به گزارش تحول سبز، مهدی محمودیان عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت که بعد از انتخابات و به جهت افشای جنایات بازداشتگاه کهریزک دستگیر شده بود عصر امروز به دستور مسئولین زندان رجایی شهر به سلول انفرادی منتقل شده است. این در حالی است که وی پیش از این نیز بارها در طول مدت بازداشت خود مورد اذیت و آزار قرار گرفته است و در حال حاضر از عفونت شدید ریه رنج می برد.

بر اساس گزارش رسیده هنوز علت این انتقال مشخص نبوده و به جهت ضعف جسمی ناشی از اعتصاب غذای اخیر وی این اقدام باعث نگرانی از وضعیت جسمی این زندانی سیاسی شده است.

مسئولین زندان نیز در پی تماس خانواده ایشان با اظهار بر اینکه نسبت به دستور صادر شده قادر به انجام کاری نبوده و باید آن را اجرا کنند خبر انتقال وی را به سلول به نوعی تایید کرده اند.

نامه سرگشاده؛ حمایت از حقوق کودکان خانواده های زندانی

نامه سرگشاده 350 تن از فعالان مدنی در حمایت از حقوق کودکان خانواده های زندانی

سایت مدرسه فمینیستی: افزایش آمار زندانیان در ایران، چه سیاسی و چه غیرسیاسی، نه تنها نگرانی ها را نسبت به کاهش استانداردهای بهداشتی، تغذیه و در مجموع سلامتی آنان را افزایش داده، بلکه بیش از آن نگرانی نسبت به تاثیر مخرب و چند وجهی ـ و اغلب جبران ناپذیر ـ که در روح و روان کودکان این زندانیان و در نهایت آینده آنان برجای می گذارد را صد چندان کرده است. از همین روست که نزدیک به 350 تن از کنشگران مدنی، طی نامه ای سرگشاده، دغدغه ها و نگرانی های خود را نسبت به شرایط ناگوار چنین کودکانی، اظهار داشته اند. متن کامل بیانیه این کنشگران به شرح زیر است:

بیانیه حمایت از حقوق کودکان زندانیان زندان: تنبیه زندانی یا فرزند او؟

بالا رفتن آمار زندانیان -- صرف نظر از جرم و اتهامی که به آن محکوم شده‌اند -- جنبه‌ای پنهانی و نگران‌کننده به دنبال دارد: کودکان این زندانیان خود به قربانیان فراموش شده تبدیل شده‌اند. با توجه به اینکه آمار دقیقی از تعداد زندانیان موجود نیست، به دست آوردن تخمینی از تعداد کودکان زندانیان در ایران دشوار و حتی ناممکن است.

کودکان زندانیان (افراد زیر 18 سال)، علاوه بر رویارویی با مشکلات مشابه کودکان هم سن و سال خود، با سختی‌‌های دیگری هم روبرو هستند: دوری از پدر یا مادر زندانی برای مدتی نامعلوم، دوری از محیط آشنای خانه (برای آنکه تحت مراقبت نزدیکان خود قرار گیرند)، حس اندوه، تنهایی، ترس از دست دادن پدر یا مادر زندانی برای همیشه، گناه، شرم، بی‌اعتمادی، اضطراب، و افسردگی. با توجه به اینکه این کودکان نزدیک‌ترین مراقبین‌شان را در کنارشان ندارند امور روزانه آنها هم دچار اختلال می‌شود و این وضعیت برای کودکان زنان زندانی (که غالباً مراقبت‌های روزمره کودک بر عهده آنهاست) شدیدتر است. کودکانی که سن کمتری دارند گاه با مادر خود در زندان به سر می‌برند و تحت تاثیر مستقیم فضای نامناسب زندان و فشارهای روانی که به مادرشان وارد می‌شوند هستند. علاوه بر این اگر پدر یا مادر زندانی نان‌آور خانواده نیز باشد، این کودکان ممکن است در معرض مشکلات اقتصادی نیز قرار گیرند. در نتیجه کودکان زندانیان به واسطه شرایط اجتماعی و روحی متفاوتی که تجربه می‌کنند نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند و تامین حقوق آنها می‌بایست به طور جداگانه مورد توجه قرار گیرد.

زندانی بودن پدر یا مادر نمی تواند دستاویزی برای تنیبه فرزند او نیز باشد. طبق ماده ۹ پیمان‌نامه حقوق کودک، که ایران نیز به آن ملحق شده است، «کودک نمی‌باید بر خلاف میل‌اش از والدین خود جدا شود»، مگر اینکه مسئولان معتمد تصمیم بگیرند که چنین «جدایی منافع عالی کودک را برآورده می‌کند.» نص پیمان‌نامه حقوق کودک بر «منافع عالی» او استوار است و هرگونه اقدامی به این منافع خلل وارد نماید خلاف نیت قانون‌گذار است. به همین خاطر مسئولین زندان می‌باید اقدامات جداگانه‌ای در نظر بگیرند تا کودکانی که به ملاقات والدین خود به زندان می‌روند آسیب روحی کمتری ببینند. ما امضا کنندگان این بیانیه برای به حداقل رساندن آسیب‌های روحی و روانی که به این کودکان وارد می‌شود خواهان برقراری امکانات زیر برای کودکان همه زندانیان -- اعم از سیاسی و غیرسیاسی -- توسط قوه قضاییه و صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران هستیم.

- امکان برقراری ملاقات های حضوری مرتب برای کودکان زندانیان با پدر یا مادر زندانی شان

- ایجاد فضای مناسب كودكان برای ملاقات – از جمله عدم حضور مامورین با لباس فرم در سالن ملاقات

- ورودی مجزا برای کودکان ملاقات کننده، برای آنکه کودکان با نرده های زندان مواجهه نشوند

- فراهم آوردن حدالامكان وسایل بازی در سالن ملاقات

- استفاده از از رنگ‌های شاد در فضای سالن ملاقات

- امکان ملاقات زندانی با کودکش با لباس شخصی

- امکان ملاقات های ویژه طی روزهایی که کودک به دیدار والدینش بیشتر احتیاج دارد (روز تولد کودک یا والدین زندانی، سال نو، ...)

رونوشت به:

ریاست قوه قضاییه ، دفتر یونیسف در تهران، دفتر منطقه ای یونیسف – اردن ، کمیسر عالی حقوق بشر – ژنو، سازمان عفو بین الملل، دیدبان حقوق بشر

امضا کنندگان این بیانیه:

ابراهیم مهتری / ابوالفضل اردوخانی / آتوسا میرحسینی / احمد عبدلی / احمد مدادی / احمد نجاتی / آذر عرفا زاده / آذر کریمی / آرارات راتوسیان / آراز م. فانی / ارژنگ برهان/ آزاده خسروشاهی / آزاده دواچی / آزاده رحیم پور / اساره زانیار / اسماعیل خطایی / آسیه امینی / اشکان منفرد / اصغر برزو/ اکرم خیرخواه / الناز باجوری / الهه فراهانی / الیزابت مکدونالد / امید زمانی / امید نصیری / امیر رشیدی / آناماری ریس / اندیشه جعفری / انور میر ستاری / انیسه سامانی / اوا تنز/ اولیا وندن /اویس اخوان / آیدا ابروفراخ / آیدا سعادت / ایران دموکراتیک / آینده آزاد / بدی وارایی / بشیر احسانی / بلال مرادویسی / بنفشه جمالی/ بهرام توکلی / بهروز سورن / بهمن امینی / بهناز فرمانبر / بهناز مهرانی / پائولو مرولا / پترا پلوتز / پردیس درخشنده / پرنیان ا. / پرواز داورپناه / پروانه معادی / پروشات شکرلو / پروین اردلان / پروین ضرابی / پروین محسنی / پری عظیمی / پریسا کاکایی / پریسا کریمی / پوران رضایتی / پیمان مجید زاده / تارا احمدی / تری وایت / توران ناظمی / ثریا ضرغام / جان کاو / جلوه جواهری / جواد موسوی خوزستانی / حجت نارنجی / حسام حیدری / حسن جعفری / حسن نایب هاشم / حسین ماهوتیها / حمید حمیدی / حمیده نظامی / خدیجه مقدم / خرسند ستوده / داوود منطق / داوود نواییان / درنا بندری / دلارام اکار / دلارام علی / دلشاد امامی / رضا احمدی / رضا سلیمانی / رضا کریمی / رضا هیوا / رضوان مقدم / روحی شفیعی/ رویا شاعری / رویا کاشفی / زهره اسد پور / زهره کریم زاده / زویا اسکندریان / زینب پیغمبر زاده / ژاله مظاهری / ساتگین ایران زمین / سارا جلوه / سارا مغمومی / ساسان امجدی / ساعد آل آقا / سالومه رحیمی / سامان زمان زاده / سامان شاه محمدی / سپهر عاطفی / سپیده یوسف زاده / ستاره شاهرویی / ستاره هاشمی / سحر ایرانی / سحر سجادی / سحر مفخم / سعید آرمانفر / سعید حبیبی / سعید رحیمی / سمرند فتوحی / سمیرا پوراندخت / سمیه بهادری / سهراب مهدوی / سهیلا پرهیزی / سهیلا موسوی / سوده راد / سوسن طهماسبی / سوفیا صدیق پور / سولماز ایکدر / سیامک فرید / سیما حسین زاده / سیما دینا / سیمین مرعشی / ش. ایرانی / شادی صدر / شادی کلینس شمیت / شاهین انزلی / شاهین محمودی / شایان وحدتی / شری فرامرزی / شکوفه شادابی / شمس تولایی / شهاب الدین شیخی / شهریار قانع / شهزاد حسینی / شهلا بهاردوست / شهلا شفیق / شهلا فروزانفر / شهلا لاهیجی / شهناز بیات / شهناز سخن سنج / شورانگیز داداشی / شیلا کرباسیان / شیوا سخن / شیوا نجو / صبری نجفی / طلا خوش کلام / طلعت تقی نیا / عاطی علوین / عباس مظاهری / عسل دورانوا / عسگر آهنین/ عشا مومنی / عفت صفوی / عفت ماهباز / علی پورنقوی / علی رحیمی / علی طایفی / علی عبدی / علی فتوتی / علی ماهباز / علی مشمولی / علی نیکویی / علی صمدپوری / غلام حسین اصغری / غلام علی خوش سرور / فاطمه آرام نژاد / فاطمه والا / فخری شادفر / فخری نامی / فرح طاهری / فرح روز رنجبر / فرحناز محمدی / فرخنده احتسابیان / فرزانه جوان / فرشاد محمدی / فرشته شیرازی / فرشته فرهانی / فرشته قاضی / فرناز سیفی / فرناز کمالی / فرنوش تهرانی / فریبرز مهران ادیب / فلامینیا لیزانی / فلورا روئنبرگ / فهیمه فیض / فیروزه مهاجر/ فیلیپ هوستر / قاصدک ق / قدسی ابوالقاسمی / کاران صدر / کامران کامکار / کامیار گیاهچی / کاوه رضایی شیراز / کاوه کرمانشاهی / کتایون عظیمی فرد / کریستین چنی / کوروش افتاصی / کیانا کریمی / گلنیس سندلنت / گیل آوایی / گیو زاد/ لادن اسماعیلی / لیلا کرمی / لیلا مجتهدی / لیلی ج / لینا ورم / مارتی گونتیر / مارکو کوراتلو / ماندانا کمالی / مانوئل ب / محبوبه عباسقلی زاده / محمد شوراب / محمود باقر صمیمی / محمود پسندیده / مرجان قهرمانی / مرجان واعظ / مرجان وحدت / مرسده هاشمی / مریم امینیان / مریم اهری / مریم ایرانی / مریم حسین خواه / مریم رحمانی / مریم زندی / مریم شریف / مریم شکرانی / مریم طهماسبی / مریم هوندر / مزدک نصیری / مژگان ثروتی / مژگان قاسمیان / مسعود معمار / مصطفی عزیزی / ملودین م / منصوره شجاعی / منصوره کاوه ای / منوچهر فاضل / منیره کاظمی / مهدیه فراهانی / مهران دیوان بیگی زند / مهرنوش اعتمادی / مهری جعفری / مهری قراخانلو / مهری کرمانی / مهسا ایرانی / مهسا شکرلو / مهسا صارمی/ مهشید راستی /مهین امامی / میترا شجاعی/ میترا محمودی/ میترا نجفی/ میلاد فدایی اصل/ میلاد ملک / مینا انصاری / مینا ربیعی / مینا محرر / نادر حاج محسن / نادر فرخ / نادر فرناندز / نازلی فرخی / نازی ساسانی / نازی عظیما / ناهید توسلی / ناهید جعفری / ناهید خوش کلام / ناهید خیرابی / ناهید سلیمانی / ناهید کشاورز / ندا شهبازی / ندا فرخ / نرجس بارانیان / نرگس شریعت نیا / نرگس طیبات / نرگس مقدم / نسرین الماسی / نسرین محصص / نسیم سلطان بیگی / نسیم طبیانیان / نسیم هشترودی / نسیما شریعت / نفیسه آزاد / نوری شهری / نوشین احمدی خراسانی / نوید محبی / نوید منوچهرابادی / نیره توحیدی / نیکزاد زنگنه / نیلوفر کشمیری / نیما دارابی / نیما محمد زاده / نیما نیما / هاله قریشی / هایده تابش / هدی هاشمی / هنگامه هویدا / یاس م. / وحید حبیب پناه / ویدا بیگلری . /

بازداشت یک شهروند بهایی در مشهد

خبرگزاری هرانا - یک شهروند بهایی ساکن اصفهان به نام «انیسا دهقانی محمدی» توسط وزارت اطلاعات مشهد بازداشت شد.

بنا به گزارشگران هرانا، این شهروند بهایی که هفته گذشته برای دیدار دوستان به مشهد مسافرت کرده بود غروب چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه هنگامی که با اتوموبیل دوستش عازم ترمینال مسافربری جهت بازگشت به اصفهان بود در خیابان توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد متوقف و پس از رؤیت حکم بازداشت که به نام وی صادر شده بود از ماشین پیاده و سوار اتومبیل نیروهای امنیتی شده و از آن محل به اداره اطلاعات مشهد منتقل گردید.

قابل ذکر است از کلیه مراحل بازداشت نامبرده توسط ماموران فیلم برداری شده همچنین همه ماموران، مرد بوده و هیچ مامور زنی همراه ایشان برای انتقال خانم دهقانی نبوده است.

مسئولین ذیربط در پی پیگیریهای خانواده دهقانی تاکنون هیچ دلیل مشخصی برای بازداشت دخترشان ارائه نداده‌اند اما این زندانی تاکنون دو بار با خانواده‌اش تماس تلفنی داشته است.

محکومیت قطعی یک فعال حقوق بشر به حبس

خبرگزاری هرانا – محکومیت عبدالرضا احمدی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر که در ۱۲ اسفند ۸۸ با یورش سازمان یافته به فعالان حقوق بشری بازداشت شده بود از سوی دادگاه تجدید نظر استان به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پیش‌تر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباسی وی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی از طریق عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و همکاری با کمیپن یک میلیون امضا به سه سال حبس تعزیری محکوم نموده بود.

عبدالرضا احمدی مسئول پیشین کمیته دراویش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم اکنون با تودیع وثیقه ۱۵۰ میلیون توانی به صورت موقت آزاد است.

آستان‌قدس بزرگ‌ترین نقاشی دیواری کشور را نابود کرد

روزنامه شهرآرا مشهد

هر بار كه از ميدان فردوسي رد مي‌شدم، نگاهم در تصاوير هفت‌خوان رستم قفل مي‌شد. با خودم فكر مي‌كردم اين كدام خوان رستم است. همين‏طور دقايقي ذهنم درگير بود و از يافتن آنچه به خاطر مي‌آوردم حس خوبي داشتم. ديده بودم هنرمندان مشهد با چه ذوقي در سرما و گرماي هوا نقاشي مي‌كشند. تا براي خودش بزرگ‌ترين نقاشي ديواري كشور شود، كلي زمان برد و هنرمندان آن، مشقت‌ها كشيدند. آن‌ها همه تلاش خود را به كار گرفته بودند تا در سالروز بزرگداشت حكيم توس، اثر هنري‌شان به پاس هويت‏آفريني شاعر شاهنامه، كامل شده باشد.

ديروز اما وقتي بار ديگر بولوار فردوسي را طي مي‌كردم، چشمم به ديوارهاي اطراف ميدان كه افتاد، همان وسط خيابان جلوي ديوار خشكم زد! مگر مي‌شد؟! تصور اينكه روي زحمتي يك ساله يك دست رنگ سفيد بزنند، برايم دشوار مي‌آمد. نگاه تاسف‌بار بسياري از رهگذران را مي‌ديدم. عابران بسياري با تعجب به ديوار نگاه مي‌كردند و در حالي كه سر تكان مي‌دادند از كنار ديوار سفيد كه تا همين چند روز قبل، يك شاهكار هنري بر آن نقش بسته بود، مي‌گذشتند.

وقتي به روزنامه رسيدم، بدون معطلي، پيگير علت سفيدكاري و محو بزرگ‏ترين نقاشي ديواري كشور شدم و هرچه بيشتر پيگيري كردم، بيشتر به حال و روز فرهنگ و هنر در پايتخت معنوي ايران تاسف خوردم.

شبانه نقاشي‌ها را سفيد كردند

مدير امور هنري شهرداري مشهد اولين كسي بود كه تلاش كردم پاسخ سئوالاتم را از او بگيرم. هادي مظفري در گفتگو با شهرآرا ضمن ابراز تاسف از اين موضوع، مسئوليت پاك كردن نقاشي ديواري ميدان فردوسي با موضوع داستان‌هاي حماسي شاهنامه را با آستان قدس رضوي دانست و گفت: نقاشي ديواري ميدان فردوسي، بزرگ‌ترين نقاشي ديواري در كشور بود كه با موضوع هفت خوان رستم در مدت زمان يك سال در مساحت 2200متر مربع انجام شد.

به گفته وي، يكشنبه‌شب افرادي از اداره حفاظت املاك و اراضي آستان قدس رضوي اقدام به پاكسازي نقاشي ديواري كردند و روز بعد شهروندان مشهدي، هنرمندان در و مديريت شهري را دچار حيرت نمودند!

وي در ادامه گفت: يك سال پيش با توجه به فضاي ميدان فردوسي و تقاضاي مردم، در فرهنگسراي فردوسي با مديريت دكتر ياحقي، ده‌ها ساعت جلسات كارشناسي برگزار شد و داستان‌هاي طراحي شده مورد بحث و بررسي كارشناسانه قرار گرفت؛ علاوه بر اين ده‌ها ساعت جلسات بحث و بررسي ميان هنرمندان مورد طرح‌هايي كه بايد نقاشي مي‌شد، انجام گرفت.

مدير هنري شهرداري مشهد به اجراي اين نقاشي ديواري در سه فاز اشاره داشت و گفت: يك سال هنرمندان مشهدي در سرما و گرما تلاش كردند تا در سالروز بزرگداشت فردوسي اين كار را به اتمام برسانند.

مظفري بر ضرورت مناسب‌سازي فضاي شهري با فضاي پيراموني آن تاكيد كرد و گفت: از آنجايي كه اين ديوار طولاني در ميدان فردوسي قرار داشت، داستان‌هاي فردوسي با هدف مناسب‌سازي چهره شهر با محيط، نقاشي شد.

آستان قدس از ابتدا در جريان بود

وي در پاسخ به اين پرسش كه مگر آستان قدس در جريان اجراي اين نقاشي ديواري نبود كه اكنون اقدام به محو آن كرده است، عنوان داشت: آستان قدس رضوي از ابتداي امر در جريان بود، حتي عنوان شدن مالكيت اين ديوارها در نقاشي كه خواسته اين آستان و متعلق به آن بود، انجام شد، علاوه بر اين يك سال از اجراي فاز اول و سه ماه از اجراي فاز2 آن مي‌گذرد و با اين وجود سئوال اينجاست كه چطور به تازگي به فكر افتاده‌اند كه با اين اثر مخالفند؟!

مظفري ادامه داد: حتي با آستان قدس در مورد مقاومت ديوار و چگونگي قرارگيري قرنيزها نيز بحث و گفتگو شده بود و مدارك اين موضوع كه آستان قدس در جريان امور قرار داشته، وجود دارد.

مدير هنري شهرداري مشهد با اظهار تاسف از اتفاقي كه افتاده است، گفت: چطور بار ديگر مي‌توانيم هنرمندان اين شهر را دور هم جمع كنيم و از آن‌ها بخواهيم براي زيباسازي شهرشان سنگ تمام بگذارند وقتي در يك شب و با يك تصميم آني، تمامي زحمات يك ساله يك تيم هنري اين‏طور در اين شهر به هدر مي‌رود؟!

ادعاي هماهنگي، براي پاك كردن يك اثر هنري

اما در همان حال كه مدير هنري شهرداري مشهد به شدت از موضوع محو اثر هنري هفت‌خوان رستم اظهار ناراحتي مي‌كند، معاون روابط‌عمومي آستان قدس رضوي اعلام كرد: پاك كردن نقاشي ديواري با اطلاع مديريت هنري شهرداري بوده و آنان در جريان موضوع قرار داشته‌اند.

مصطفوي به نامه‌اي اشاره مي‌كند كه از سوي شهرداري به اداره حفاظت املاك و اراضي آستان قدس و از آنجا براي پيگيري به روابط‌عمومي آستان قدس ارسال شده و در آن طرحي براي همه ديوارهاي متعلق به آستان قدس ارائه شده بود. وي ادامه داد: در واقع بنا بود براي زيباسازي شهر و همچنين اطلاع‌رساني موقوفات آستان قدس، طرح مشتركي روي همه ديوارها اجرا شود و ما هم از اين ديوار شروع كرديم و آن را براي اجراي طرح، آماده‏سازي كرديم.

نامه مذكور متعلق به ديوارهاي سطح 3بود نه آن ديوار

اما در توضيح نامه‌اي كه مسئولان آستان‌قدس با استناد به آن يك اثر هنري را محو كرده اند، مدير هنري شهرداري ضمن رد ادعاي هماهنگي با مديريت هنري شهرداري اظهار مي‌دارد: به نظرتان عاقلانه مي‌آيد روي ديواري 45ميليون تومان هزينه كنيم، يك سال بهترين هنرمندان روي آن كار كنند و در آخرين روزهاي به اتمام رسيدن آن هماهنگ كنيم كه ديوار را رنگ بزنند؟ مظفري اضافه كرد: موضوع نامه هيچ ربطي به ديوار ميدان فردوسي ندارد بلكه بنا بود ديوارهاي سطح 3شهر كه برخي از آن متعلق به آستان قدس است با طرحي مشترك زيباسازي شود؛ فقط همين. در هيچ جاي نامه نيز نيامده بود كه آن‌ها (مسئولان آستان قدس) مي‌توانند ديواري را كه يك سال روي آن كار شده است، پاك كنند.

هنوز طرح تصويب نشده، دست‌ به كار شدند؟

مصطفوي، معاون اداره‌كل روابط‌عمومي آستان قدس كه در نبود مديركل روابط‌عمومي اين نهاد كه در سفر حج به سر مي‌برد، پاسخگوي پرسش‌هاي شهرآرا بود، در رابطه با تكذيبيه مديريت هنري تاكيد مي‌كند كه «هيچ جاي نامه، سطح 3 نقاشي ديواري مشخص نشده بود...»، اما در پاسخ به اين گفته، مظفري تاكيد كرد: حتي اگر آن‌ها برداشتشان اين بوده كه تمامي ديوارهاي متعلق به آستان قدس مدنظر است، باز هم ادعايشان درست نيست، چون هنوز طرح از سوي روابط عمومي آستان قدس تاييد نشده است و در چنين وضعيتي چطور دست به كار شدند و شروع به زيرسازي ديوارها كردند و چرا از اين ديوار شروع كردند كه كلي روي آن زحمت كشيده شده بود؟

از آستان قدس توقع نداشتيم

در همين رابطه سخنگوي شهرداري مشهد نيز اظهار داشت: از آستان قدس رضوي كه در زمينه مسائل ديني، موقوفات و مسائل فرهنگي فعاليت كرده و پيشگام است، توقع داشتيم در زمينه رعايت ضوابط نيز پيشقدم باشد.

علي حامد مقدم در گفتگو با شهرآرا ادامه داد: ما همواره با آستان قدس رضوي تعامل خوبي داشته‌ايم و اگر مشكلي بود، با گرد هم آمدن و صحبت رفع مي‌شد اما اتفاق صورت گرفته در رابطه با نقاشي ديواري ميدان فردوسي در حد انتظار و توقع ما از آستان قدس رضوي نبوده و نبايد مشكلات سازماني به آسيب وارد كردن به يك اثر هنري مي‌رسيد. مديركل روابط‌عمومي شهرداري مشهد اظهار داشت: آستان قدس رضوي نبايد از شهرداري يا هر نهاد ديگر انتظار داشته باشد براي اين نهاد امكانات ويژه‌اي قائل باشد و اگر اين امكانات فراهم نشد، دست به چنين اقداماتي بزند.

وي به نصب تلويزيون شهري بدون دريافت مجوز از شهرداري در سجادشهر توسط آستان قدس رضوي اشاره كرد و گفت: آستان قدس رضوي بدون اينكه درخواستي به كميته مكان‌يابي شهرداري داشته باشد اقدام به نصب تلويزيون شهري نموده و شهرداري هم به دليل اين نقض قانون در مقابلش بيلبوردي را نصب كرد آن‌وقت پس از مدتي شاهد تخريب بزرگترين نقاشي ديواري كشور با صرف 45ميليون تومان بوديم.

خالق اثر هنوز باور نمي‌كند

ندا رئوفيان، سر گروه تيمي است كه يك سال بر روي ديوار ميدان فردوسي نقاشي كشيده‌اند. وي در گفتگويي كوتاه با شهرآرا از زمستاني مي‌گويد كه تا پاسي از شب روي داربست‌ها نقاشي مي‌كشيدند. از طرح خاص اين ديوار مي‌گويد كه در نوع خود كم نظير است و اينكه باورش نمي‌شود زحمات شبانه‌روزي او و تيمي كه با وي همكاري داشته‌اند، يك شبه پاك شده باشد.

*انتقاد كميسيون فرهنگي شورا از حذف يك اثر هنري در مشهد

فاطمه محمدزاده -اعضاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهرمشهد در جلسه اخير خود از محو شبانه بزرگ‌ترين نقاشي ديواري كشور انتقاد كردن وخواستار توضيح شفاف از سوي مديران آستان قدس در اين باره شدند .

به گزارش شهر آرا، در يكصد و شصت و يكمين جلسه كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر مشهد كه عصر روز گذشته بر گزار شد اعضاي اين كميسيون از اقدام اخير اداره حفاظت املاك و اراضي آستان قدس در حذف بزرگ‌ترين نقاشي ديواري كشور كه در ميدان فردوسي مشهد و با مضمون روايت داستان هاي شاهنامه به تصوير كشيده شده بود انتقاد كردند .

غلامرضا بصيري پور، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر مشهد در اين جلسه با بيان اينكه 45 ميليون تومان براي اين نقاشي ديواري هزينه شده است، گفت : علاوه بر صرف اين هزينه مدت يك سال نيز تعدادي از هنرمندان مشهدي اقدام به كشيدن اين نقاشي كردند اما متاسفانه شبانه اين اثر هنري را از بين بردند .

وي افزود : اين اقدام نشانگرآن است كه فعاليت هاي فرهنگي در مشهد توسط آستان قدس ناديده گرفته شده است .

فاطمه غيور ديگر عضو اين كميسيون نيز گفت : سئوالي كه اينجا مطرح است اين است كه آيا زيبايي شهر مهم تر است يا مالكيت آستان قدس رضوي؟ وي با اشاره به اينكه اجراي اين نقاشي ديواري حدود يك سال به طول انجاميده است، يادآور شد : چرا در طول يك سال اجراي اين اثر هنري، اقدامي براي جلوگيري از خلق آن نكردند اما بعد از اتمام كار با پاشيدن رنگ سفيد روي ديوار نقاشي را حذف مي كنند؟

كمال سرويها يكي ديگر از اعضاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر مشهد نيز با انتقاد از رفتار صورت گرفته با اين اثر هنري گفت : آستان قدس رضوي بايد هزينه اين نقاشي را بپردازد .

وي افزود : رسانه هاي استان بايد اين موضوع را پيگيري كنند .