بی شرف ها ناموس مردم را کجا می برید!

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: امروز یکشنبه 12 تیرماه 90 در جریان برخورد خشن و غیرانسانی ماموران پلیس با یک خانم و دستگیری او در میدان ولیعصر تهران، مردم حاضر در صحنه به مخالفت پرداخته و شعار دادند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و به نقل از یک شاهد عینی، جریان دستگیری این خانم به این شرح است: حدود ساعت 6 عصر امروز در میدان ولیعصر تهران مقابل سینما قدس ماموران گشت ارشاد نیروی انتظامی که با یک خودروی ون ودو دستگاه الگانس در این محل مستقر بودند به خانمی که همراه همسر ومادر وفرزندش در حال عبور بود ایراد گرفته وابتدا ازوی خواستند برای اصلاح حجابش به داخل خودروی ون برود , این در حالی بود که حجاب وی مشکل خاصی نداشت وفقط بخشی از موهایش بیرون بود ؛اما پس از اینکه وی به داخل خودرو رفت به مادر وی اعلام کردند که: شما بروید ما وی راباید به مقرمان (خیابان وزرا )ببریم تا تنبیه شود!!

مادر این خانم که از نیرنگ کثیف ماموران عصبانی شده بود با فریاد به آنان می گفت که :چرا دروغ گفتید...چرا دروغ گفتید...که ماموران با خشونت وی را از خودرو دور کردند وی سپس به طرف خودرو رفته واقدام به باز کردن درب خودرو نمود که با برخورد وحشیانه ماموران مواجه شد., بگونه ای که ماموران زن ومرد از پشت وی را گرفته و روی زمین انداختند وسپس روی اسفالت می کشیدند!!! که موجب شد وی از هوش برود!

همسر خانم دستگیر شده که از مشاهده این صحنه عصبانی شده بود در حالی که فریاد می زد فرزند کوچکش منتظر مادرش است به سمت خودرو یورش برد تا همسرش را رها کند که این بار با برخورد بسیار وحشیانه و غیر انسانی ماموران روبرو شد بگونه ای که ماموران چند نفری شروع به ضرب وشتم وحشیانه وی با لگد وباتون در وسط خیابان کردند!! که یکی از ماموران که گروهبانی فربه بود بیشترین وحشیگری را از خود نشان می داد بگونه ای که سر این مرد را چند بار به سقف الگانس کوبید!!! و سپس این مرد را به داخل الگانس انداختند.

در این حین مردم وعابرین که تجمع کرده بودند ابتدا با برخورد تند مامورین روبرو شدند که از انها می خواستند متفرق شوند... اما وقتی تعداد جمعیت بیشتر شد مردم بطور خودجوش اقدام به هو کردن جمعی ماموران نمودند وبا فریاد ولش کن...ولش کن... قصد رها سازی افراد دستگیر شده را داشتند.
ماموران که ابتدا با نشان دادن باتون مردم را تهدید و از مردم می خواستند متفرق شوند وقتی با فریاد ها وهو کشیدن وشعارها ی :مرگ بر دیکتاتور ... وافزایش شمارمردم روبروشدند بطرزی کاملا مشهود دچار وحشت ودستپاچگی شدند بگونه ای که مامور زن ناجا ازشدت ترس و وحشت به گریه افتاد!!

در این حین ودر حالیکه مسیر خط اتوبوسهای بی آرتی با تجمع مردم بسته شده بود مسافران چند دستگاه اتوبوس نیز پیاده شده وبه کمک مردم شتافتند... درادامه وپس از شدت یافتن شعارها وهو کردن های جمعیت در حالیکه مردم به سمت خودروهای انها در حال حمله بودند ...ماموران وحشتزده خود را در محاصره تعداد زیادی مردم خشمگین دیدند در این هنگام به دستور فرمانده شان با سرعت به داخل خودروها رفته ودر حالیکه مردم با سنگ ومشت ولگد به خودروها انها حمله می کردند با ویراژ بطرز مضحکی اقدام به فرار از دست مردم خشمگین کردند.

فرار ماموران وحشتزده از دست مردم بقدری شتابزده بود که در حین فرار علاوه بر اینکه تا زیر گرفتن مردم پیش رفتند به یک خودروی پراید نیز ابرخورد کرده که خساراتی دید.

مردم خشمگین که شاهد صحنه وحشیگیری دیگری از ماموران حکومت بودند تا حدود یک ربع پس از این فرار بزدلانه ضمن اقدام به شعار دادن : مرگ بر طالبان . مرگ بر دیکتاتور . حجاب زوری نمی خوایم نمی خوایم. طالبان حیا کن مملکتو رها کن. ..,در میدان ولیعصر همچنان تجمع کرده بودند. و با تجمعات پراکنده در نقاط مختلف در مورد این اقدام رذیلانه ماموران با یکدیگر گفتگو می کردند.

نکته جالب اینکه یک خانم جوان محجبه چادری که ازمشاهده این صحنه وحشیگری ماموران به شدت متاثر شده بود فریاد میزد : بی شرف ها ناموس مردم را کجا می برید! شما با این کارها اسلام وحجاب رابه لجن کشیدید...! خاک بر سر شما با این اسلامتان!...
که این سخنان وی با همراهی وتشویق گسترده جمعیت حاضر روبرو شد.

واکنش سرکرده پاسداران به سخنان افشاگرانه احمدی نژاد

به گزرارش خبرگزاری حکومتی مهر، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها می‌گویند سپاه دارای اسکله‌هایی است که فعالیت تجاری انجام می‌دهد، گفت: این بحثی انحرافی است که توسط افرادی که به نظر ما، ذینفع هستند، مطرح می‌شود.

احمدی نژاد روز گذشته گفته بود، برخی وزارتخانه ها دارای اسکله های غیر رسمی هستند. احمدی نژاد بطور صریح از وزارتخانه ای نام نبرد، اما با اشاره به این امر که "کالاهای نظامی و دفاعی نیز می تواند از گمرگات رسمی کشور وارد شود"، آدرس گردانندگان اسکله های قاچاق را اعلام کرد.

پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در واکنش به این سخنان احمدی نژاد گفته است، این ارگان همچون سایر نهادهای نظامی اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچگونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌دهد.

وی افزود: برخی افراد با مطرح کردن چنین بحثهایی، قصد دارند توجه دولت و دستگاه‌های دیگر را از جایی که قاچاق اصلی کالا اتفاق می‌افتد، منحرف کنند.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: نیروهای مسلح به طور طبیعی به دلیل وضعیت نظامی که دارند، اسکله‌هایی نظامی در اختیارشان است که در آنها هیچوقت بحث تبادل کالا صورت نمی‌گیرد و این مسایل صحبتهای انحرافی است که مطرح می‌کنند.

فراخوان سازمان عفو بین الملل برای آزادی ابوالفضل عابدینی

خبرگزاری هرانا - در ادامه واکنش‌ها نسبت به ادامه بازداشت و محکومت فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل طی بیانیه‌ای اعتراض آمیز نسبت به ادامه حبس ابوالفضل عابدینی نصر، فعال حقوق بشری در ایران، از همگان تقاضا کرده است تا طی نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، بر آزادی بدون قید و شرط ابوالفضل عابدینی نصر تاکید شوند.

به گزارش تارنمای "میدل ایست برلین" و به نقل از سازمان عفو بین الملل، در این بیانیه از عموم خواسته شده است تا در امیل و نامه خود تقاضا شود که در مورد گزارش‌های مربوط به ضرب و شتم ابوالفضل عابدینی تحقیقات کامل، بی‌طرفانه و فوری صورت گیرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شود که عاملین شکنجه و اذیت و آزار ابوالفضل عابدینی نصر بی‌درنگ و در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ابوالفضل عابدینی نصر، خبرنگار و مدافع حقوق بشر در حال حاضر در زندان اوین محکومیت ۱۲ ساله خود را طی می‌کند. از نظر سازمان عفو بین الملل عابدینی نصر یک زندانی صلح طلب و سیاسی است.

عابدینی نصر ۱۸ روز پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ دستگیر و در ۲۶ اکتبر ۲۰۰۹ وی به قید وثیقه از زندان آزاد شد، اما در سوم مارس ۲۰۱۰ و در جریان موج دستگیری مدافعان حقوق بشر او بار دیگر دستگیر گردید.

در حین دستگیری دفعه دوم، گویا وی مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفته است. عابدینی نصر چهار روز پس از دستگیری به زندان اوین منتقل شد و طبق گزارش‌های موجود در زندان با وی بدرفتاری شده است. سه ماه بعد از آن ماموران امنیتی او را به زندان کارون اهواز منتقل کردند و در سپتامبر ۲۰۱۰ باردیگر وی را به اوین برگرداندند.

در ۲۹ مارس ۲۰۱۰ به وکیل ابوالفضل عابدینی نصر اطلاع داده شد که موکل وی به جرم شرکت در یک «سازمان غیر قانونی» و «تماس با دولت‌های دشمن» به دو ۵ سال زندان محکوم شده است.

علاوه برآن به جرم مصاحبه با رسانه‌های خارجی به یکسال زندان محکوم شده است.

به نظر می‌رسد که اتهامات ابوالفضل عابدینی نصر بخاطر فعالیت و تبلیغ برای "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" است.

در مارس ۲۰۱۰ بیش از ۳۰ تن از اعضای این سازمان دستگیر شدند. در ماه مه ۲۰۱۰ دادگاه تجدید نظر عابدینی نصر تشکیل شد و در این دادگاه ۱۱ سال زندان حکم قبلی وی مورد تایید قرار گرفت.

طبق گزارش‌های رسیده، در ماه مه ۲۰۱۰ عابدینی نصر به جرم "تبلیغ علیه نظام" به یک سال دیگر محکوم شد.

سازمان عفو بین الملل از همه مردم تقاضا می‌کند که به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایمیل و یا نامه ارسال کنند و در آن بر آزادی بدون قید و شرط ابوالفضل عابدینی نصر تاکید شود.

هم چنین در نامه و ایمیل تقاضا شود که در مورد گزارش‌های مربوط به ضرب و شتم ابوالفضل عابدینی تحقیقات کامل، بی‌طرفانه و فوری صورت گیرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شود که عاملین شکنجه و اذیت و آزار ابوالفضل عابدینی نصر بی‌درنگ و در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند.

عفو بین الملل در بیانیه خود از همگان خواسته است تا متن خود را به زبان‌های فارسی، انگلیسی و یا آلمانی به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و همزمان یک کپی از متن خود را به آدرس سفارت جمهوری اسلامی در‌‌ همان کشوری که در آن زندگی می‌کنید، ارسال نمایند.

کارگران شهرداری خرمشهر دست از کار کشیدند

بیش از۱۲۰ نفر از کارکنان شهرداری خرمشهر به دلیل دریافت نکردن حقوق معوقه خود مقابل شهرداری خرمشهر تجمع کردند .

به گزارش اعتدال، این افراد با گذشت بیش از سه ماه از سال، حقوقی دریافت نکرده اند و برخی از آنان هم ۱۵ روز حقوق دریافت کرده اند. دیروز هم برخی از کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به تعویق در پرداخت حقوق و مزایای خود؛ مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و از مسولان خواستند به مشکلاتشان رسیدگی کنند.

این تجمع با وعده شهردار خرمشهر مبنی بر پرداخت حقوق معوقه تا پایان این ماه پایان یافت. این کارگران شهرداری خرمشهر ، عمدتا کارگران فضای سبز و خدمات شهری هستند.

یکی ازمسولان شهرداری خرمشهر در این خصوص گفت: به سبب اینکه شمار کارکنان شاغل در شهرداری خرمشهر بیش از حد استاندارد است با مشکل نقدینگی مواجه شده‌ایم که در صورت تامین اعتبار حقوق معوقه کارکنان پرداخت خواهد شد.

حدود هزار و ۲۰۰ نفر به صورت رسمی، قراردادی، حق الزحمه‌ای و روزمزد در شهرداری خرمشهر شاغل هستند.

پرونده سازی واهی علیه منصوره بهکیش

پرونده سازی واهی بازجویان وزارت اطلاعات علیه منصوره بهکیش جهت ادامۀ بازداشت وی
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"بازجویان وزارت اطلاعات برای ادامه بازداشت غیر قانونی و غیر انسانی منصوره بهکیش از حامیان مادران عزادار اتهام واهی اقدام علیه امنیت نظام و اتهام افتخار آمیز عضویت در مادران عزادار را به او داده اند.
. روز چهارشنبه 8 تیرماه پس از چند هفته پیگیری مستمر خانواده بهکیش بالاخره منشی دفتر شعبه 2 بازپرسی امنیت به خانواده وی اعلام کرد که خانم بهکیش به اتهام اقدام علیه امنیت نظام و عضویت در گروه غیر قانونی مادران عزادار بازداشت شده است. بازجویان وزارت اطلاعات برای ادامۀ بازداشت غیر قانونی و غیر انسانی دستگیر شدگان از اتهامات واهی ودروغین مانند اقدام علیه امنیت نظام استفاده می کند.بازجویان وزارت اطلاعات حامی مادران عزادار بودن را به عنوان اتهام بر علیه ایشان بکار برده اند اتهامی که مایۀ افتخار هر مادر ایرانی است.
از طرفی دیگر علیرغم گذشت چند هفته از دستگیری خانم بهکیش هنوز خانواده وی بجز یک تماس تلفنی کوتاه و کنترل شده نتوانستند با او ملاقات داشته باشند تا از وضعیت و شرایط عزیزشان مطلع شوند.او همچنان در سلولهای انفرادی بند 209 بسر می برد.
خانم منصوره بهکیش از حامیان مادران عزادار روز یکشنبه 22 خردادماه در یکی از فروشگاه ها مورد یورش وحشیانۀ مامورین وزارت اطلاعات قرار گرفت و همراه با تعدادی دیگر دستگیر و به بند 209 زندان اوین شکنجه گاه وزارت اطلاعات منتقل گردید.او پیش از این به خاطر شرکت در اعتراضات مادران پارک لاله (مادران عزادار) دستگیر شده بود و چند روز پس از آن آزاد گردید. این خانواده سرافراز 6 جانباخته را تقدیم راه آزادی مردم ایران نموده است که اسامی آن جانباختگان به قرار زیر می باشد:زهرا بهکیش و همسرش سیامک اسدیان، محمود ،محمد ،محسن و علی بهکیش که همگی آنها در دهۀ 60 به شهادت رسیدند.
بیگی رئیس شعبۀ 2 بازپرسی امنیت دادگاه انقلاب مستقر در زندان اوین پرونده زندانی سیاسی منصوره بهکیش را در دست دارد. این فرد که خود از بازجویان وزارت اطلاعات است پرونده اکثر مادران پارک لاله را به عهده می گیرد و همراه با سایر بازجویان وزارت اطلاعات اقدام به اتهام سازی و پرونده سازی دروغین علیه فعالین سیاسی،وکلا،دانشجویان ، فعالین زنان و سایر اقشار جامعه می زنند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیری،بازداشت ،نگهداری در سلول انفرادی،بازجویی و پرونده سازی دروغین علیه زندانیان سیاسی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار تسریع در اعزام گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بازدید از زندانها و تهیۀ گزارش از جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای و ارائۀ آن به سازمان ملل جهت رسیدگی می باشد.

12 تیر 1390 برابر با 03 ژولای 2011
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگران ویژه زنان،دستگیریهای خودسرانه و شکنجه سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

تولید سالانه 217 میلیارد دلار نفت و گاز در ایران

سایت اقتصادی پیمانه: معاون وزیر نفت با تشریح بسته های سرمایه گذاری صنعت نفت در سال جاری، ارزش تولید نفت و گاز ایران را سالانه 217 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در صورت جذب منابع مالی ارزش تولیدات نفت، گاز و میعانات گازی ایران به 350 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

محسن خجسته مهر در گفتگو با خبرنگاران در تشریح جزئیات بسته های سرمایه گذاری در بخشهای بالادستی و پایین دستی صنعت نفت در سالجاری و برنامه پنجم توسعه، گفت: تا پایان سال گذشته به طور متوسط روزانه بیش از چهار میلیون بشکه نفت، 600 میلیون متر مکعب گاز و 400 هزار بشکه میعانات گازی در ایران تولید شده است.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت با اعلام اینکه در صورت تحقق برنامه های سرمایه گذاری و جذب منابع مالی پیش بینی می شود ظرفیت تولید نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی ایران تا سال 1394 افزایش قابل توجه ای یابد، تصریح کرد: بر این اساس برای دستیابی به متوسط تولید روزانه 4.4 میلیون بشکه نفت خام، یک میلیارد و 470 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و یک میلیون و 200 هزار بشکه میعانات گازی تا پایان برنامه پنجم توسعه هدف گذاری شده است.

وی با یادآوری اینکه تا پایان سال گذشته مجموع ارزش تولید نفت، گاز و میعانات گازی ایران به 217 میلیارد دلار رسیده بوده، اظهار داشت: با اجرا و تکمیل طرحهای جدید افزایش تولید ارزش تولید نفت، گاز و میعانات گازی ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه با افزایشی حدود 130 میلیارد دلاری در مجموع به 350 میلیارد دلار در سال افزایش می یابد.

جزئیات سرمایه گذاری در صنعت نفت تا اسفند ماه

این مقام مسئول در ادامه در خصوص میزان منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرحها و پروژه های صنعت نفت در سال جاری، بیان کرد: امسال برای طرحهای نگهداشت توان تولید نفت خام و گاز طبیعی به حدود پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

وی با یادآوری اینکه همچنین تا اسفند ماه امسال باید حدود 15.8 میلیارد دلار برای تکمیل و راه اندازی فازهای میدان مشترک پارس جنوبی سرمایه گذاری جدید انجام شود، تبیین کرد: همچنین به منظور تسریع در طرح توسعه میادین مشترک نفتی به حدود 4.5 میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری نیاز است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان اینکه امسال برای توسعه میادین مستقل نفت هم به حدود 3.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، تاکید کرد: از سوی دیگر به منظور توسعه میادین مستقل گازی باید 6.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام شود.

خجسته مهر با بیان اینکه در مجموع برای اجرای سایر طرحها و پروژه های جانبی بخش بالادستی صنعت نفت به 4.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، گفت: امسال در مجموع باید حدود 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام شود.

ارزش دارایی های شرکت نفت 200 میلیارد دلار

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هم اکنون ارزش کل دارایی های شرکت ملی نفت ایران حدود 200 میلیارد دلار برآورد می شود، افزود: این در حالی است که در صورت جذب منابع مالی و اعتباری درآمد شرکت ملی نفت ایران به 350 میلیارد دلار تا پایان سال 1394 افزایش پیدا می کند.

این مقام مسئئول همچنین با اعلام اینکه در برنامه پنجم توسعه برای اجرای طرحهای مختلف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت بایدحدود 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام شود، تصریح کرد: جذب سرمایه گذاریها در برنامه پنجم توسعه منجر به افزایش 14 درصدی نرخ بهره وری در سطح صنعت نفت و گاز ایران خواهد شد.

منابع جذب سرمایه در صنعت نفت

بنا به این گزارش ، خجسته مهر در ادامه در مورد منابع مالی و اعتباری جذب 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری در برنامه پنجم توسعه، توضیح داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده از این میزان باید حدود یکصد میلیون دلار از محل تسهیلات مالی خارجی و بانکهای داخلی تامین شود.

به گفته وی همچنین برای جذب حدود 60 میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری از طریق سرمایه گذاری خارجی از محل بیع متقابل هدف گذاری شده است.

معاون وزیر نفت با یاداوری اینکه پیش بینی می شود حدود 50 میلیارد دلار از اعتبارات مورد نیاز از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین شود، بیان کرد: علاوه بر این امکان انتشار اوراق مشارکت، مشارکت بخش خصوصی هم در پروژه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت وجود دارد.

اختصاص 4 میلیارد دلار برای کشف میادین جدید نفت و گاز

معاون برنامه ریزی وزیر نفت در ادامه با اعلام اینکه در برنامه پنجم توسعه جدود 4 میلیارد دلار برای کشف میادین جدید نفت و گاز اختصاص یافته است، اظهار داشت: تا پایان سال 1394 باید 32 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای نگهداشت توان تولید و پشتیبانی سرمایه گذاری شود.

وی از سرمایه گذاری 34 میلیارد دلاری برای توسعه میادین نفتی خبر داد و افزود: همچنین برای توسعه میادین گجازی در برنامه پنجم توسعه باید 75 میلیارد دلار سرمایه گذایر شود.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: به منظور توسعه بخشهای میان دستی صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه باید حدود پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری و تامین منابع مالی جدید انجام شود.

سكوت، همزمان با گرانی

روزنامه شرق :گويا قرار است بعد از نرخ رشد اقتصادي كه به زعم بسياري از كارشناسان اقتصادي در وضعيت نامطلوبي قرار دارد، اين بار نوبت آمار متوسط قيمت اقلام خوراكي در تهران باشد كه به ورطه فراموشي سپرده شود. آخرين آمار مربوط به اين شاخص به 27 خرداد ماه
باز مي‌گردد. در حالي كه بانك مركزي پيشتر هر هفته يك‌بار طي يك گزارشي متوسط قيمت اقلام خوراكي در شهر تهران را اعلام مي‌كرد، با اين حال با وجود گذشت دو هفته هنوز اين بانك اقدام به انتشار اين آمار نكرده است. كارشناسان اقتصادي معتقدند تورمي كه از سال 88 روند نزولي به خود گرفته بود، بار ديگر با قطعي شدن اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها شتاب گرفت و تقريبا از نيمه سال گذشته بود كه به سرعت صعودي شد. زماني هم كه اين قانون از دي سال گذشته اجرا شد آثار مستقيم خود را بر افزايش قيمت‌ها و در نتيجه تورم گذاشت، تا در نهايت نرخ تورم دوازده ماه منتهي به ارديبهشت سال‌جاري به 2/14 درصد و در مقايسه با ماه مشابه سال قبل 2/21 درصد رسيد. البته تنها علت افزايش قيمت‌ها اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها نيست. بهمني، رييس كل بانك مركزي ركوردارترين رييس كل در چاپ پول، در راستاي تامين خواسته‌هاي دولت به قدري نقدينگي به جامعه تزريق كرد تا نقدينگي در پايان سال گذشته با رشد 9/15 درصدي به 300 هزار ميليارد تومان رسيد. اين حجم از نقدينگي كه به زعم كارشناسان به دليل ركود و سياست‌هاي نادرست اقتصادي منجر به توليد نشده، با فاصله زماني حدودا 9ماه تا يك سال آثار خود را بر تورم مي‌گذارد. بنابراين چندان دور از انتظار نبود كه تورم سال 90 تا به اين ميزان افزايشي باشد. قيمت‌ها چنان لجام‌گسيخته بالا مي‌روند كه تلاش‌هاي وازرتخانه‌هاي مربوطه و سازمان‌هاي نظارتي نتوانسته است از افزايش قيمت‌ها جلوگيري كند. عدم اختصاص يارانه مقرر به بخش‌هاي توليدي نيز وضعيت را دشوارتر كرد و راه صعود قيمت‌ها را هموار. كارشناسان اقتصادي نيز با توجه به تمامي مشكلات معتقدند تمامي رخدادهاي اخير در سطح اقتصاد كشور راهي جز اين براي مسوولان باقي نمي‌گذارد تا به هر طريق كه شده با عدم اعلام آمار از افزايش حجم نگراني‌ها بكاهند. چنان كه درخصوص آمار مربوط به رشد اقتصادي مشاهده شد. رشد اقتصادي سال 87 با وجود گذشت سه سال هنوز اعلام نشده است. رشد اقتصادي سال 88 نيز به صورت نصفه و نيمه اعلام شد به طوري كه حسين قضاوي، معاون اقتصادي بانك مركزي با وجود گذشت دو سال آن را نرخ قطعي ندانست. حال كه نرخ رشد اقتصادي سال‌هاي 87 و 88 هنوز اعلام نشده، بيهوده است كه انتظار داشته باشيم ميزان اين شاخص براي سال 89 اعلام شود. ضريب جيني و بسياري از شاخص‌هاي ديگر نيز در سال‌هاي اخير به چنين سرنوشتي دچار شده‌اند و گويا اين بار نوبت به متوسط قيمت مواد خوراكي رسيده باشد كه در ابهام فرو رود. همين امر مي‌تواند نشانه‌اي از وخيم بودن اوضاع اقتصادي باشد. در اين سال‌ها دولت هر زمان كه اوضاع اقتصادي را نابسامان ارزيابي كرده در اولين اقدام آمارها را از دسترس عموم خارج كرده است و هر زمان كه نياز به آمار بوده سريعا وارد عمل شده و آمار مورد نظر خود را كه نشان از مطلوب بودن اوضاع داشته را منتشر كرده است. بررسي قيمت اقلام خوراكي از اوايل سال‌جاري تاكنون نشان مي‌دهد بانك مركزي حق دارد از انتشار متوسط قيمت مواد خوراكي خودداري كند. اين بانك هر هفته متوسط قيمت 46 قلم مواد خوراكي را در 11 گروه منتشر مي‌كند. اين اقلام در آخرين هفته منتهي به فروردين سال‌جاري نسبت به هفته مشابه سال قبل حدود 8/18 درصد رشد داشته است. در ارديبهشت سال‌جاري نيز اين روند با شدت بيشتري ادامه يافت به طوري كه متوسط قيمت اقلام خوراكي اعلام شده از سوي بانك مركزي در هفته پاياني ماه دوم سال 90 در مقايسه با هفته مشابه سال قبل حدود 3/24 درصد افزايش داشته است. خرداد هم قيمت‌ها صعودي شدند و در هفته آخر سال‌جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 8/23درصد افزايش يافتند. اقدام اخير بانك مركزي كه تاكنون دليلي براي آن عنوان نشده است، منجر به ايجاد شك و شبهه در آمار اعلامي اين بانك مي‌شود و اين نهاد را بيش از پيش تحت تاثير فشارهاي بيروني نشان مي‌دهد؛ امري كه بي‌شك استقلال نصفه و نيمه بانك مركزي را با اما و اگر‌هاي فراوان همراه مي‌كند.

روسیه به ایران زیردریایی نمی فروشد

به گزارش آتی نیوز به نقل از الجزیره، رئیس هیات شرکت "روس اوبورون اکسپورت" در مصاحبه با خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه کشتی های جنگی در پطرزبورگ گفت: مسکو با تهران جهت مجهز کردن ایران به زیردریایی هایی با مقیاس کوچک" برانیا" وارد مذاکره نمی شود.

عزیزوف در ادامه افزود: ما هیچ گونه قراردادی با ایران درباره زیردریایی برانیا نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر زیردریایی برانیا سلاحی تهاجمی و یا موشکی باشد، فروش آنها به ایران تحریم بین المللی علیه این کشور را نقض می کند، گفت: این زیردریایی از مدل "اس- 300" است و کاربرد دفاعی دارد نه تهاجمی.

سخنگوی دفترطراحی و مهندسی "مالاخیت " که از طراحان اصلی این زیر دریایی ها به شمار می آید در مصاحبه با خبرگزاری ریا نووستی روسیه اعلام کرد که کشور ایران توجه ویژه ای به این نوع زیر دریایی ها دارد.

یکی از مقامات بلندپایه روسی نیز تاکید کرد که روسیه با ایران جهت بستن قرارداد فروش زیردریایی "اس-330" علی رغم اصرار مقامات ایرانی مذاکره نمی کند.

بحران مرگ تدريجی بخش کشاورزی

سایت موج: مدير جهاد کشاورزی کاشان از فاجعه بزرگ خشکسالی و بحران مرگ تدريجی بخش کشاورزی در اين شهرستان خبر داد.

جواد امانپور گفت: بزرگترين مشکل در بخش خشکسالی رسيدن اعتبارات پس از فصل تابستان است.

وی با اشاره به تخصيص اعتبار يک ميليارد و 600 ميليون ريالی مديريت بحران استان اصفهان به بخش کشاورزی اين شهرستان در سال جاری افزود: اختصاص اين اعتبار، کمک بزرگی برای جلوگيری از فاجعه بزرگ خشکسالی و نابودی کشاورزی در کاشان است.

به گفته امانپور، برای جلوگيری کامل از وقوع فاجعه بزرگ خشکسالی و مرگ تدريجی کشاورزی در کاشان مديريت جهاد کشاورزی مبلغ 20 ميليارد ريال را برای لوله گذاری، مرمت قنوات و تامين آب مورد نياز است.

مدير جهاد کشاورزی کاشان، ميزان آبدهی 500 رشته قنوات اين شهرستان را در سال‏های نرمال 120 ميليون متر مکعب دانست و گفت: متاسفانه به علت خشکسالی، امسال بيش از 40 درصد از اين ميزان آبدهی يعنی حدود 48 ميليون مترمکعب آن کاهش يافته است.

امانپور، تامين 40 درصد از منابع آبی بخش کشاورزی شهرستان کاشان را از طريق قنوات و 60 درصد آن را از طريق چاه‏ها دانست و گفت: در مجموع 420حلقه چاه عميق و نيمه عميق و 500 رشته قنوات اين شهرستان ساليانه 300 ميليون متر مکعب آب بخش کشاورزی را تامين می کنند.

به گفته وی، حدود 7 هزار هکتار از باغات کاشان از طريق قنوات و چاههای کشاورزی آبياری می شود که حدود 50 درصد از اين ميزان دربخش کوهستانی است.

امانپور، کاهش بيش از 35 درصدی منابع آبی بخش کشاورزی بويژه قنوات کاشان را خاطر نشان کرد و گفت: پيش بينی می‏شود اين کاهش همچنان تا دو ماه ادامه داشته باشد.

وی، خشکی 10 درصد از قنوات رودآبی کاشان در سال گذشته را در اثر تداوم خشکسالی يادآور شد و افزود: پيش بينی می شود امسال در نتيجه اين خشکسالی، 20 درصد از قنوات رودآبی اين شهرستان خشک شود.

مدير جهاد کشاورزی کاشان، کاهش شدت خشکسالی، افزايش 40 درصدی بارش در سال زراعی جاری به ميزان 125 ميلی متر نسبت به بارش 90 ميلی متر سال زراعی گذشته را تاکيد کرد و گفت: پراکنش نا منظم باران و ريزش نزولات جوی پس از زمستان تاکنون، خشکسالی بخش کشاورزی اين شهرستان را همچنان تهديد می کند.

امانپور همچنين از شناسنامه دار شدن قنوات شهرستان کاشان برای نخستين بار در استان اصفهان خبر داد و گفت: در اين طرح، تاکنون از 600 رشته قنوات اين شهرستان 150 رشته آن شناسنامه دار شده است.