یک چهارم نقدینگی کشور در دست افرادی خاص

خبرگزاری مهر: عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور گفت: از حدود 220میلیارد تومان کل نقدینگی کشور متاسفانه همچنان حدود 50 هزار میلیارد تومان معادل یک چهارم نقدینگی کشور در دست عده ای خاص در گردش است.

عزت الله یوسفیان ملا اظهار داشت: سه هزار و400 میلیارد تومان از این نقدینگی از سوی یک بانک دولتی در اختیار 43 نفر از افراد خاص است که متاسفانه به عنوان معوقه چندین ساله این بانک تبدیل شده است.

وی افزود: دوهزار میلیارد تومان نقدینگی دیگر توسط بانک دیگر دولتی در قالب تسهیلات بانکی به 41 نفرافراد صاحب نفوذ پرداخت شده که تاکنون ریالی ازآن مبلغ را بازگشت ندادند.

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسه گذشته که با حضور تمامی اعضا و مدیران بانک ها برگزارشد، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور محرومیت های جدی برای بدهکاران و کسانی که به شکل مشکوک الوصول دارند را تصویب کرد.

یوسفیان ملا ادامه داد: لازم است آیین نامه ای در این خصوص تصویب و لایحه ای برای وصولی ها به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور با اشاره به اینکه جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور ازهر 15 روز یک بار به جلسات منظم هفتگی تبدیل شده است اضافه کرد: اکنون سران سه قوه مصمم هستند تا مسئله معوقات بانکی و زمین خواری به سرانجام برسد.

وی در خصوص اینکه چرا اسامی بدهکاران بانکی در جلسه اخیر ستاد اعلام نشد، پاسخ داد: البته برای رسیدگی به معوقات ستاد مراحلی را پیش بینی کرد که در مرحله اول مذاکره با بدهکاران بود که عده زیادی از آنان نیز به ستاد آمدند.

عضوستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشوراضافه کرد: در این مذاکرات عده ای بدهکاران بانکی حاضر به پرداخت شدند و پرداخت هایی صورت گرفت.

یوسفیان ملا ادامه داد: برخی از بدهکاران بانکی هم به محاکم قضایی معرفی شدند واکنون در زندان به سر می برند.
 

موشک و اتم؛ همکاری شرکتهای آلمانی با رژیم

....اگر گزارش‌های مربوط به این معاملات درست باشد، دولت آلمان در اتحادیه اروپا و آمریکا شرایط بسیار دشواری پیدا خواهد کرد و باید پاسخگوی چنین تخلف‌های سنگینی باشد.
***

رادیو آلمان: مسئولان امنیتی آلمان فعالیت‌های ۳۰ شرکت ثبت‌شده در این کشور را زیر نظر گرفته‌اند. این شرکت‌ها مشکوک به نقض قوانین تجارت خارجی و تهیه تکنولوژی‌و تجهیزات توسعه برنامه‌های موشکی و اتمی جمهوری اسلامی هستند.

برپایه گزارش روزنامه WAZ که در غرب آلمان منتشر می‌شود، جمهوری اسلامی ایران به صورتی فزاینده از آلمان به عنوان بازاری مناسب برای دستیابی به تکنولوژی و تجهیزات تکمیل برنامه‌های اتمی و موشکی خود استفاده می‌کند. هم‌اکنون مقامات امنیتی آلمان در سراسر این کشور، عملیات بیش از ۳۰ شرکت را تحت نظر گرفته‌اند. آ‌ن‌ها احتمال می‌دهند که این شرکت‌ها، به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی، در تلاش برای تامین نیازهای فنی جمهوری اسلامی فعالیت داشته باشند.


۱۱۰ پرونده خلاف

"پاول وامرز" رئیس اداره جنائی گمرک آلمان تایید کرده است: «تعداد پرونده‌های مربوط به نقض قانون تجارت خارجی و کنترل تسلیحات جنگی، در سال گذشته به ۱۱۰ مورد افزایش یافته است. یک سوم این پرونده‌ها مربوط به ایران است.»

روزنامه آلمانی در گزارش خود می‌افزاید:«مهمترین ردپاها به ایالت وست‌فالن در مرکز آلمان می‌رسد. ماموران به تازگی شرکت سهامی "توبین سرویس" را در شهر اسن مورد بازرسی قرار دادند و پرونده‌ها و اطلاعات آن را ضبط کردند. رئیس ‌این شرکت مورد سوء‌ظن قرار گرفته که قطعات توربین‌ها را به ارزش ۲۰۰ هزار یورو به ایران صادر کرده است. این قطعات می‌توانند در بخش نظامی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.»

تحقیقاتی هم که در شهر مانهایم آغاز شده بود، به کشف یک ماجرا در شهر دوسلدورف منتهی شد: یک شهروند بریتانیائی ۶۲ ساله به نام "جفری بی" متهم شد که از طریق کره جنوبی، امارات متحده عربی و لبنان، سیستم‌های راه‌یاب هواپیماهای بدون سرنشین را به ایران صادر می‌کرده است.


استراق سمع شرکت‌ها

برای کشف فعالیت‌های غیرقانونی شرکت‌ها و افراد، ماموران امنیتی آلمان اجازه استراق سمع تماس‌های تلفنی را نیز کسب کرده‌اند. آن‌ها در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که به تازگی بیشتر قطعات و فن‌آروی‌های آلمانی مورد نیاز جمهوری اسلامی، از طریق واسطه‌هائی در کره جنوبی و مالزی به این کشور صادر می‌شود.

گزارش روزنامه WAZ یک روز پس از آن منتشر می‌شود که سایر روزنامه‌های آلمانی از دخالت برخی بانک‌های این کشور در معاملات نفتی ایران و هند خبر داده‌‌اند. این روزنامه‌ها نوشته‌اند که اگر گزارش‌های مربوط به این معاملات درست باشد، دولت آلمان در اتحادیه اروپا و آمریکا شرایط بسیار دشواری پیدا خواهد کرد و باید پاسخگوی چنین تخلف‌های سنگینی باشد.

رشد یک میلیون نفری جمعیت ایران در سال 89

ایسنا: جمعیت کشور در پایان سال گذشته بیش از 75 میلیون نفر بود. بر اساس آنچه در پایگاه اطلاع رسانی مرکز آمار ایران مشاهده می‌شود، جمعیت کشور هم اکنون از مرز 75 میلیون نفر عبور کرده ‌است.

ساعت جمعیتی این پایگاه در آخرین روز سال گذشته جمعیتی حدود 75 میلیون و 50 هزار نفر را نشان می‌داد.

بر این اساس این عدد هم اکنون از 75 میلیون و 159 هزار و 800 نفر عبور کرده است. این در حالی است که رقم مربوط به جمعیت کشور بر اساس این شمارنده در حال افزایش است.

ساعت جمعیتی این پایگاه در فروردین ماه سال گذشته جمعیتی بیش از 74 میلیون نفر را برای کشورمان نشان می‌داد.

با محاسبه‌ای می‌توان به طور تقریبی گفت که طی یک سال گذشته جمعیت کشور بیش از یک میلیون و50 هزار نفر افزایش یافته است.

کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال جدید

سایت آفتاب: وزیر اقتصاد کاهش هزینه تامین مالی در بخش بانکی و در نتیجه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را یکی از سیاست‌های اصلی دولت در سال جدید اعلام کرد.

سید شمس الدین حسینی که درحاشیه بازدید از گمرک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) سخن می‌گفت، با اعلام این خبر در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما افزود: به همین لحاظ و بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار، نرخ سود یک ساله سپرده گذاری در نظام بانکی، برای سال جدید از 14 به 12.5 درصد کاهش یافت و متناسب با آن، نرخ سود بقیه بخش ها هم تعدیل خواهد شد.

وی همچنین نرخ سود عقود مبادله‌ای بانکی برای سال جدید را بین 11 تا 13 درصد و عقود مشارکتی را، علی‌الحساب 14 تا 17 درصد اعلام کرد که البته سود واقعی آن پس از انجام فعالیت اقتصادی مورد نظر احراز خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اینکه در بسته سیاستی - نظارتی پولی و بانکی سال جدید، شاهد رشد تسهیلات خواهیم بود، افزود: البته تلاش عمده سیاست گذاران پولی کشور این است که نقش بیشتری به بازارهای موازی و مکمل در حوزه مالی کشور اختصاص دهند و در بسته سال جدید، تلاش شده تا ارتباط وسیع و تنگاتنگ بازار پول و سرمایه احیا شود.

وی افزود: در همین راستا تصمیم گرفته شد سیستم بانکی همانند گذشته در عرصه انتشار اوراق مشارکت و عرضه دست اول آن فعال باشد ولی بازخرید اوراق، پیش از سر رسید، توسط بازار سرمایه انجام شود.

حسینی با یادآوری اینکه تلاش ما این است که در سال جدید، بازار سرمایه نقش بیشتری در تجهیز مالی بنگاه‌ها ایفا کنند، ادامه داد: در سال 89 هم شاهد بودیم که فرابورس به عنوان یکی از نهادهای بازار مالی، به خوبی قابلیت‌هایش را نشان داد، به نحوی که امروز برای تجار و صنعتگران ما این امکان به وجود آمده که برای تامین منابع مالی، علاوه بر بخش بانکی، از دیگر نهادهای بازار سرمایه مثل بورس و فرابورس هم استفاده کنند .

در خیابان گدايی می کنند تا چهره نظام را لوث کنند

خبرگزاری هرانا - یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، بدون اشاره به نابرابری های اجتماعی و وجود فقر و بیکاری در کشور، ادعا کرد "امروز بسیاری از کودکان غیرایرانی در سر چهار راه ها به تکدی گری می پردازند تا چهره جمهوری اسلامی را لوث کنند. شبکه های خارجی برخی از اینها را اجیر می کنند تا در سر چهار راه ها بایستند و از آنها فیلم تهیه می کنند تا چهره کشور و نظام ما را خدشه دار کنند."

به گزارش خبرآنلاین، هادی مقدسی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم، در پاسخ به سوالی در مورد قانون هدفمندی یارانه ها و تاثیر آن بر کاهش سطح رفاه در زندگی مردم گفت: "مسئله معیشتی تنها ٣۰ % است. زیرا این ناهنجاری ها را در دهک های بالای جامعه به مراتب بیشتر دیده می شود. البته ما به عنوان متولی عدالت اجتماعی باید بر این ٣۰% متمرکز شویم. ما هم می پذیریم که این میزان حقوق ماهاینه کفاف یک خانواده را نمی هد. از سوی دیگر سوء مدیریت ها را نیز نباید نادیده گرفت."

وی همچنین افزود "باید پذیرفت ما نتوانسته ایم درآمد لازم را برای گسترش عدالت و اجرای تعهداتی که مجلس برای ما در نظر گرفته است کسب کنیم. پس ضمن پذیرش این واقعیت ها سعی می کنیم نیازهای دهک های پائین جامعه را در نظر بگیریم. این ها مباحثی است که باید در کنار مباحث فرهنگی انجام دهیم.از سوی دیگر متولیان فرهنگی ما نتوانستند ارزش های فرهنگی ما را به نسلهای بعدی جامعه انتقال دهند. بحث حجاب و تحکیم مبانی خانواده، ارزش های مختلف اجتماعی و فردی، کرامت انسانی و… دستگاه های فرهنگی به همان میزان که منفعلانه در پی سرگرم کردن هستند در پی بستر سازی ذهنی در نسل های آینده نیستند."

مقدسی اظهار عقیده کرد "این یکی از ایرادات فعالان فرهنگی ما در این عرصه است. اگر زیرساخت های فرهنگی جدی نگیریم، مشکلات اقتصادی و اجتماعیمان در میان مدت نیز به سرانجام نمی رسد. امروز با چهل هزار تومان ممکن است یک خانم مجبور به اداره زندگیش شود اما اگر در کنار این چهل هزار تومان فرهنگ قناعت ، کرامت انسانی و انسان زندگی کردن را و فرهنگ توانمند کردن را به او ندهیم نمی توانیم از او توقع داشته باشیم.باید در این امر متولیان فرهنگی ،اقتصادی ،فرهنگی و نیز متولیان سیاسی نیز به شکل متمرکز وارد کار شوند."

نماینده بروجرد در ادامه این مصاحبه مدعی شد "امروز به عنوان کودکان ایرانی بسیاری از کودکان غیر ایرانی در سر چهار راه ها به تکدی گری می پردازند تا چهره جمهوری اسلامی را لوث کنند! شبکه های خارجی برخی از اینها را اجیر می کنند تا در سر چهار راه ها بایستند و از آنها فیلم تهیه می کنند تا چهره کشور و نظام ما را خدشه دار کنند.بحث بحث ساده ای است اما مطالبات جدی پشت این قرار دارد. دستگاه های سیاسی و وزارت کشور و شهرداری ها و بهزیستی و یا….در این خصوص غفلت کرده است. آنها نمی داند که یک اراده فرامرزی و دشمنی با نظام پشت آن قرار دارد."

ادعای این نماینده مجلس در حالیست که گزارش های رسمی از سازمان بهزیستی و همچنین خبرگزاری های کشور حاکی از آن است که کودکان و نوجوانان زیادی در کشور، به دلیل فقر و تنگدستی مالی والدین و همچنین آسیب های اجتماعی، مجبور به ترک تحصیل و کار در مشاغل کاذب و طاقت فرسا هستند.

کشف قسمتی از بدن معدنچیان معدن هجدک پس از 107 روز

خبرگزاری مهر: در حالیکه 107 روز از حادثه معدن هجدک می گذرد امدادگران موفق شدند قسمتی از بدن یکی از معدنچیان را در کارگاه محل حادثه پیدا کنند.

پس از گذشت ماهها از حادثه ریزش معدن هجدک کرمان و مدفون شدن چهار کارگر این معدن در اعماق زمین در نهایت طرح خروج اجساد سه کارگر باقیمانده در عمق 600 متری معدن هجدک به روزهای پایانی خود نزدیک می شود.

یعقوب فضلی، مدیر روابط عمومی شزکت زغالسنگ استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: امدادگران تونل انحرافی را که از سوی دیگر معدن به سمت کارگاه محل حادثه حفر شده است، را استحکام بخشی کرده اند.

وی ادامه داد: تیم امداد در محل حادثه ریزش معدن هجدک حضور دارند و درحال جستجوی اجساد قربانیان حادثه هستند.

وی افزود: دهها امدادگر از زمان بروز حادثه در حال تلاش برای خارج کردن قربانیان هستند اما به دلیل ساختار خاص زمین و رانش های مکرر زمان امداد طولانی شده است.

وی تصریح کرد: امداد گران از سوی دیگر معدن اقدام به حفر تونلی به طول بیش از یکصد متر کرده اند و در روزهای ابتدایی رسیدن به محل حادثه با ریزش شدید در محل کارگاه مواجه شدند.

وی گفت: طرح خروج اجساد معدنچیان مدفون در معدن باید بگونه ای انجام شود که برای امداد خطر جانی نداشته بشد و میزان تلفات در این معدن افزایش نیابد.

قطعاتی از بدن یکی از معدنچیان کشف شد/ انتشار بوی نامطبوع در محل معدن

این درحالی است که به گفته مسئولان طی روزهای گذشته قطعاتی از بدن یکی از معدنچیان در محل حادثه کشف شده است و در محل جستجوی امدادگران بوی نا مطبوع استشمام می شود.

وجود این بو در معدن نشان از نزدیک شدن امدادگران به محل اجساد است که به دلیل طولانی شدن زمان امداد، بوی نامطبوع از اجساد استشمام می شود.

ریزشهای متوالی معدن موجب طولانی شدن طرح نجات است

جواد کمالی، معاون استاندار کرمان با اشاره به اینکه طرح نجات در حال اتمام است گفت: ریزشهای متوالی معدن یکی از مهمترین دلایل طولانی تر شدن عملیات است اما گروههای فعال در منطقه با خارج کردن صدها واگن سنگ و خاک از اعماق معدن خود را به محل حادثه رسانده اند.

وی ادامه داد: هم اکنون جستجو برای کشف اجساد سه معدنچی باقیمانده در معدن ادامه دارد.

کمالی ابراز امیدواری کرد که طی ساعات آینده شاهد خروج اجساد از معدن باشیم.

انتقال قسمتی از بدن یکی از قربانیان به پزشکی قانونی

وی ادامه داد: قسمت پیدا شده از بدن معدنچیان مربوط به بالا تنه یکی از این افراد است و هم اکنون نیز به پزشکی قانونی انتقال یافته است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش ایمنی معادن زغالسنگ کرمان گفت: حادثه معدن هجدک به دلیل ریزش متوالی و رانشهای زمین روی داده است و همین مسئله موجب بروز حادثه بوده است.

معادن زغالسنگ کرمان بارها طی سالهای اخیر شاهد بروز سوانح دلخراش برای کارگران معادن بوده است و این درحالی است که این افراد یکی از محروم ترین اقشار استان کرمان محسوب می شوند.

تحریم یک شرکت نفتی به دلیل همکاری با رژیم

صدای آمریکا: آمریکا برای وارد آوردن فشار بیشتر بر ایران به دلیل خودداری از انجام تعهدات بین المللی خود در مورد برنامه اتمی، گام جدیدی برمی دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای که روز سه شنبه صادر کرد می گوید: «یک عنصر عمده استراتژی ایالات متحده بر توانایی ایران در تولید نفت و گاز متمرکز است که - بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد - ایران از آن برای تامین هزینه فعالیت های مرتبط با گسترش تسلیحات اتمی و نیز وارد کردن کالاهای دارای قابلیت کاربرد دوگانه استفاده می کند.»

در بیانیه همچنین آمده است که برپایه این استراتژی وزارت امور خارجه به استناد قانون تحریم های ایران، تحریم هایی را بر شرکت «بلوروسنفت»، به دلیل مشارکت در بخش نفت ایران، برقرار می کند.

بیانیه می افزاید وزارت امور خارجه در جریان یک بررسی کامل تایید کرده که شرکت در سال ۲۰۰۷ برای اجرای پروژه توسعه میدان نفتی «جوفیر» در ایران، یک قرارداد ۵۰۰ میلیون دلار با شرکت نفتیران منعقد کرد. قانون تحریم های ایران ایجاب می کند تحریم هایی بر شرکت هایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری می کنند وضع شود.

اقدام علیه شرکت بلوروسنفت، گام جدیدی است که آمریکا در جهت برقراری تحریم هایی بر ایران بر می دارد. در سپتامبر ۲۰۱۰، وزارت امور خارجه تحریم هایی را بر شرکت نفتیران اعلام کرد و برای ترغیب پنج شرکت عمده بین المللی انرژی به پایان دادن به سرمایه گذاری در ایران و دادن اطمینان از شرکت در فعالیت های جدید مرتبط با انرژی، که ممکن است قابل تحریم باشند، «مقررات ویژه» مندرج در قانون جامعه تحریم های ایران، مصوبه ۲۰۱۰ را به اجرا گذاشت.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا گفته می شود از اول ماه ژوئیه ۲۰۱۰ که پرزیدنت اوباما قانون را امضا کرد، توانایی ایران برای جلب سرمایه گذاری جدید جهت توسعه منابع نفت و گاز آن و تولید یا وارد کردن فراورده های نفتی پالایش شده به شدت محدود شده است.