از تمدید بازداشت عبدالفتاح سلطانی تا خودکشی نهال سحابی

اعتراض عفو بین‌الملل به حکم ۱۱ سال زندان برای نرگس محمدی، تمدید یک ماهه بازداشت موقت عبدالفتاح سلطانی و خودکشی یکی دیگر از دوستان کوهیار گودرزی آخرین اخبار منتشرشده از وضعیت زندانیان و بازداشت‌شدگان در ایران است.

سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای محکومیتنرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس را محکوم کرد. این سازمان حکم قضایی خانم محمدی را اقدام دیگر دولت ایران در تحت فشار گذاشتن نهادهای حقوق بشری دانست.

دراین  بیانیه همچنین به نقل از حسیبه حاج صحرایی، معاون خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل آمده است:  «صدور چنین حکم نامربوطی علیه نرگس محمدی، فعال قدیمی حقوق بشر، آن هم به دلیل فعالیتی کاملا مشروع، غیرقابل توجیه است».

خانم صحرایی همچنین گفته که حکومت ایران تمامی فعالیت‌های مرتبط با دفاع از حقوق بشر را اعمالی مجرمانه قلمداد می‌کند و وکلای مدافع پرونده‌های حقوق بشری و فعالان حقوق بشر را به اتهامات بی‌اساس مرتبط با امنیت ملی بازداشت کرده و تحت تعقیب قرار داده است.

شیرین عبادی موسس کانون مدافعان حقوق بشر نیز در گفت‌و‌گو با سازمان عفو بین‌الملل کلیه فعالیت‌های این نهاد و همچنین خانم محمدی را در ارتباط با حقوق بشر دانست و گفت: «محکومیت نرگس محمدی غیرعادلانه و در تناقض با معیارهای حقوق بشر و همچنین قوانین جاری در ایران است».

نرگس محمدی طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین به عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف‌زاده، محمدعلی دادخواه و نسرین ستوده دیگر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر اشاره کرده و فشارهای وارده بر اعضای این نهاد حقوق‌بشری را برشمرده است.

عبدالفتاح سلطانی وکیل، در روز ۱۹ شهریور سال جاری بازداشت شد. بنا بر آخرین اخبار منتشرشده، به وی اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام و تاسیس گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور (تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر) تفهیم شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پرونده آقای سلطانی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی پیرعباس منتقل شده و قاضی قرار بازداشت عبدالفتاح سلطانی را به مدت یک ماه تمدید کرده است.

محمد سیف‌زاده، از دیگر مدافعان حقوق بشر در ایران، دوران حبس دوساله‌ی خود را می‌گذراند و نسرین ستوده نیز در حال گذراندن حکم شش سال حبس خود است.

محمد علی دادخواه، یکی دیگر از پایه‌گذاران کانون مدافعان حقوق بشر نیز به ۹ سال حبس و جریمه محکوم شده است.

خودکشی یکی دیگر از نزدیکان کوهیار گودرزی

دوماه قبل در اوایل مرداد ماه، کوهیار گودرزی کنشگرمدنی و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در منزل دوستش درتهران به همراه دو نفر دیگر بازداشت شد. هم‌زمان با او مادرش نیز در کرمان دستگیر شد.

دو دوست همراه کوهیار پس از چند روز آزاد شدند اما از محل نگهداری کوهیار و اتهامات او تا کنون هیچ خبری منتشر نشده است.

بهنام گنجی دوست همراه کوهیار چند هفته پس از آزادی از زندان در اوایل شهریورماه خودکشی کرد و روز پنج‌شنبه هفتم مهر نیز کمیته گزارشگران حقوق بشر خبر داد که "نهال سحابی" فرد دستگیرشده دیگر به همراه کوهیار و نویسنده وبلاگ لحظه‌های محتضر نیز خودکشی کرده است.

کمپینی با نام «کوهیار گودرزی کجاست؟» در فضای مجازی تشکیل شده و در آن با توجه به دوماه بی‌خبری از این فعال مدنی از او به عنوان "گمشده" یاد شده است. همچنین در صفحه اینترنتی این کمپین چنین آمده که: «شنیده‌ها حاکیست کوهیار زیر فشارشکنجه و سلول انفرادی به منظور اعتراف‌گیری قرار دارد». 

شش سال حبس برای محسن آرمین

محسن آرمین نماینده ششمین دور مجلس شورای اسلامی و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، به اتهام "اجتماع علیه نظام و تضعیف نظام" به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی که سردبیری نشریه عصر ما ارگان سازمان مجاهدین انقلاب را نیز بر عهده داشت، اردیبشهت ماه سال ۱۳۸۹ دستگیر و پس از حدود ۷۰ روز بازداشت در بند ۲ الف سپاه به قید وثیقه آزاد شده بود.
محسن آرمین اولین نماینده مجلس بود که نقش سعید مرتضوی دادستان وقت را در قتل زهرا کاظمی عکاس ایرانی کانادایی افشا کرد.

29.09.2011

| www.dw-world.de