گام بعدی جنبش سبز:
سه شنبه های اعتراضی
 

 مشاور مهدی کروبی از تصمیم به حضور خیابانی معترضان در سه‌شنبه‌های آخر سال می‌گوید:
رادیو فردا: همزمان با آنکه شورای هماهنگی راه سبز امید، متشکل از افراد نزدیک به رهبران مخالفان، از احتمال استفاده از راهکارهایی چون تحصن، اعتصاب و مقاومت مدنی در مواجهه با حاکمیت خبر داده است، مشاور مهدی کروبی از تصمیم به حضور خیابانی معترضان در سه‌شنبه‌های آخر سال می‌گوید.
آقای واحدی در یک پیام ویدئویی می‌گوید که تجمعات سه‌شنبه‌های آخر سال، بر اساس پیشنهادی که از داخل ایران به شورای هماهنگی راه سبز امید ارائه شده، طراحی شده است و در صورت استقبال مردم روند جدیدی در اعتراض‌ها آغاز خواهد شد.
سه‌شنبه‌های آخر سال مصادف است با دهم اسفند، شب تولد میرحسین موسوی، ۱۷ اسفند، روز جهانی زن، و ۲۴ اسفند، مصادف با شب چهارشنبه سوری که به گفته مشاور مهدی کروبی امکان شرکت مردم در آنها به صورت بالقوه وجود دارد.
آقای واحدی همچنین در مورد دلیل انتخاب سه‌شنبه‌های آخر سال برای تجمعات اعتراضی، گفته است که «قرار نیست کاری بکنیم که زندگی روزمره مردم مختل شود و هر روز دعوت به تظاهرات کنیم» و همچنین قرار نیست «فاصله‌ها زیاد شود که حاکمیت با سوءاستفاده امکان سرکوب راحت‌تری داشته باشد.

هشدار به حکومت جمهوری اسلامی درباره «حذف فيزيکی» مهدی کروبی

نزديکان مهدی کروبی با انتشار نامه ای، مسئول هر گونه اتفاقی برای آقای کروبی و همسر وی را حکومت جمهوری اسلامی ايران دانسته و از «اشغال» مجتمع مسکونی محل زندگی آنها از سوی نيروهای امنيتی خبر داده اند. همزمان مجموعه فعالان حقوق بشر خواستار واکنش بين المللی به سلب امنيت رهبران معترضان ايران شده اند.

در نامه خانواده آقای کروبی که سايت «سحام نيوز» - ارگان رسانه ای اين رهبر مخالفان- منتشر کرده است، اعلام شده که پس از يورش دو روز قبل نيروهای امنيتی به منزل مهدی کروبی و حبس ايشان و فاطمه کروبی در اتاق های جداگانه، ماموران امنيتی با مستقر شدن در داخل ساختمان، کوچه را تخليه کرده اند.

به گزارش اين سايت، ماموران اطلاعاتی از صبح روز چهارشنبه با انتقال خودرو و تجهيزات خود به داخل ساختمان، اين مجتمع را به صورت کامل اشغال کردند.

به دنبال اعتراض های روز ۲۵ بهمن در تهران و شهرهای بزرگ ايران که با فراخوان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی صورت گرفت فشارهای امنيتی بر اين دو رهبر مخالفان تشديد شده است و ماموران اقدام به ايجاد ميله های آهنی مقابل کوچه ورودی منزل ميرحسين موسوی کرده اند.

سحام نيوز در گزارش خود می افزايد که «مايحتاج آقای کروبی و همسر ايشان در حال حاضر و از ۱۰ روز قبل توسط نيروهای امنيتی تامين می شود که اين موضوع باعث نگرانی از ايجاد يک برنامه حذف فيزيکی با استناد به مواد مشابه می شود.»

اين سايت از «صحت و سلامت» مهدی کروبی و همسر وی تا قبل از حبس خانگی آنها خبر داده و نوشته است: «هرگونه پيشامد اتفاقی پس از اين و به جهت استفاده از اقلام خوراکی تهيه شده توسط ماموران اطلاعات برای ايشان، به عهده مقامات حکومتی خواهد بود.»

نزديکان اين رهبر مخالفان در باره «هرگونه برنامه برای حذف فيزيکی مهدی کروبی و فاطمه کروبی» به حکومت جمهوری اسلامی و ماموران امنيتی هشدار داده اند و اعلام کرده اند، «عواقب اين اقدامات، دودی است که به چشم حکومت خواهد رفت.»

در همين حال، مجموعه فعالان حقوق بشر در بيانيه ای، دولت ايران را مسئول حفظ سلامت، امنيت جسمی و جانی رهبران مخالفان دولت دانسته و خواستار واکنش جامعه بين المللی به سلب امنيت آنها شدند.

در اين بيانيه تاکيد شده است: «اکنون بر عهده جامعه بين الملل است که با سرلوحه قرار دادن ميثاق های حقوق بشری به عنوان قاعده ای جهانشمول از اقدام های محافظه کارانه و سياسی در اين خصوص دست کشيده و ضمن اتخاذ مواضعی قاطع، حکومت ايران را برای رعايت حقوق انسانی شهروندان خود با توسل به تمامی روش های مشروع مجاب کنند.»

مقام ها و رسانه های هوادار حکومت جمهوری اسلامی ايران از اعتراض های پس از انتخابات به عنوان «فتنه» و رهبران آنها را «سران فتنه» معرفی می کنند.

هفته گذشته، نمايندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد شديد با ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و صدور حکم اعدام برای آنها شدند.

روز چهارشنبه، روزنامه جام جم وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، مصاحبه ای با روح الله حسينيان، نماينده تهران در مجلس انجام داده که وی با اشاره به گزارش کميته رسيدگی به حادثه ۲۵ بهمن گفته است که «بر اساس گزارش نهايی اين هيئت، موسوی و کروبی مفسد فی الارض شناخته شده اند.»

کميته رسيدگی به حوادث ۲۵ بهمن هفته گذشته از سوی علی لاريجانی، رييس مجلس، تشکيل شد و اعضای آن شامل غلامعلی حدادعادل، رييس کميسيون فرهنگی مجلس، علاءالدين برجرودی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، علی شاهرخی رييس کميسيون قضايی، ابراهيم نکونام رييس کميسيون اصل ۹۰ مجلس و روح الله حسينيان رييس کميسيون شوراها و امور داخلی مجلس هستند.

آقای حسينيان درباره پيشنهادهای اين کميته که قرار است روز يکشنبه به مجلس ارائه شود، گفته است: «در اين پيشنهادها ذکر شده که با توجه به اينکه ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به مقابله با نظام برخاستند، مفسد فی الارض شناخته شده و بايد محاکمه و به سزای اعمال خود برسند.»

بر اساس قانون مجازات اسلامی، حکم افراد متهم به مفسد فی الارض، اعدام است.

وی تاييد کرد که «در حال حاضر تصميم گرفته شده است تا مهدی کروبی و ميرحسين موسوی در منزل خود، محدود شوند و ارتباط آنها نيز کم شود.»

هشدار مشاور ميرحسين موسوی: برنامه های احتمالی و مشکوک «اقتدارگرايان»

در حالی که وبسايت های مخالفان در ايران و شاهدان عينی از استقرار نيروهای امنيتی در ميادين و مراکز اصلی تهران خبر داده اند، اردشير امير ارجمند، مشاور مير حسين موسوی نسبت به برنامه های احتمالی و مشکوک «اقتدارگرايان» هشدار داده است.

اردشير امير ارجمند روز پنجشنبه به وب سايت کلمه گفته است:« جو فوق العاده امنيتی و تبديل تهران به پادگان نظامی که از چند ساعت گذشته از طرف نيروهای امنيتی در شهر حاکم شده است و تکرار اتهامات وقيحانه از رسانه های اقتدارگرايان نسبت به رهبران جنبش سبز علاوه بر اين که نشان از استيصال و ترس اقتدارگرايان است از برنامه های احتمالی و مشکوک آنها نيز خبر می دهد.»

آقای امير ارجمند همچنين تصريح کرده است که «مردم» ايران نسبت به «سرنوشت رهبران خود کاملا حساس بوده و در مقابل هر گونه تعرض جديد نسبت به آنها خاموش نخواهد نشست.»

مشاور ميرحسين موسوی همچنين از مردم خواسته است «تا هوشياری خود را حفظ کنند.»

اين در حالی است که سايت‌های نزديک به مخالفان دولت روز پنجشنبه خبر دادند که نيروهای امنيتی در چهار راه وليعصر، خيابان وليعصر، ميدان انقلاب، پارک وی، خيابان عباس‌آباد، ميدان هفت‌تير و ميدان صادقيه تجمع کرده‌اند.

سايت کلمه نزديک به مير حسين موسوی در گزارشی نوشته که نيروهای امنيتی، گارد ويژه و لباس‌شخصی‌ها در اين اماکن رفت و آمد مردم را زير نظر دارند و به هر فردی مشکوک شوند او را سوار ماشين ون می‌کنند.

بر اساس اين گزارش، اطراف تئاتر شهر تهران نيز از مأموران امنيتی پر شده است.

يک شاهد عينی نيز در گفت‌وگو با راديو فردا با تأييد حضور گسترده نيروهای امنيتی در خيابان‌ها و ميادين اصلی تهران گفت که نوع حضور اين افراد شبيه يک مانور بود و مردم دچار شوک شده بودند.

وی از علت تحرکات روز پنجشنبه نيروهای امنيتی در تهران ابراز بی‌اطلاعی کرد.

سايت کلمه از مرکز تهران خبر داده که از تمام مغازه‌داران منطقه وليعصر خواسته شده هر چه سريع‌تر مغازه‌ها را تعطيل و محل کسب خود را ترک کنند.

پاره‌ای گزارش‌ها هم حاکی است که خيابان‌های منتهی به ميدان آزادی از جمله خيابان بهبودی پر از نيروهای امنيتی است و به گفته برخی از شهروندان تهرانی اين جو امنيتی سنگين بی‌سابقه است.

سايت جنبش راه سبز (جرس) که به اصلاح‌طلبان نزديک است نيز گزارش مشابهی منتشر کرده و از «جو امنيتی- پادگانی» در تهران خبر داده است.

به گزارش اين سايت، «آرايش نيروهای گارد در اطراف صدا و سيما، ونک و ميدان ولی‌عصر نيز، در حال شدت گرفتن است و هنوز دليل ناامن نشان دادن چهره پايتخت مشخص نشده است.»

از زمان برگزاری اعتراض‌های مخالفان دولت در روز ۲۵ بهمن در تهران و برخی شهرهای بزرگ ايران، لحن مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی عليه معترضان شدت گرفته است و تهديد کرده‌اند که با هرگونه تحرک مخالفان برخورد خواهند کرد.

گفت وگوی تلویزیونی وزیر اطلاعات

 درهمین حال، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده است که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات،  امشب(شامگاه پنجشنبه) در ارتباط با حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته صحبت می کند.

تهيه‌کننده‌ برنامه تلويزيونی «ديروز، امروز، فردا»  به خبرگزاری ایسنا گفته است:«مخاطبان در برنامه‌ امشب اسنادی را می‌بينند و می‌شنوند که برای نخستين ‌بار پخش می‌شود.»

همزمان با این تحولات محدوديت‌ها عليه ميرحسين موسوی و مهدی کروبی تشديد شده و آنها همراه با همسرانشان در حصر خانگی قرار گرفته‌اند.

برخی از سايت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که ايرانيان در آنها فعال هستند احتمال داده اند که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به زودی بازداشت شوند.

فرزندان آقای کروبی روز چهارشنبه درباره «هرگونه برنامه برای حذف فيزيکی مهدی کروبی و فاطمه کروبی» به حکومت جمهوری اسلامی ايران هشدار دادند و مسئوليت چنين اقدامی را متوجه آن کردند.

تحرکات روز پنجشنبه در حالی است که فرمانده نيروی انتظامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا از «حضور گشت‌های اطلاعاتی و انتظامی در مراکز خريد و ايجاد تسهيلات ترافيکی» در آستانه نوروز خبر داده است.

اسماعيل احمدی‌ گفته است: «پيش‌‌بينی‌های لازم انجام شده است که از جمله آن تسهيل ترافيک به منظور تردد مردم و ايجاد امنيت مراکز خريد با حضور گشت‌های انتظامی است که هر قدر به نوروز نزديک شويم حضور مأموران بيشتر خواهد شد.»

دختران موسوی: ۱۳ روز پشت در به انتظار نشانه ای برای سالم بودن پدر و مادر خود هستیم

دختران مير حسين موسوی و زهرا رهنورد، دو تن از رهبران مخالفان در ايران، می گويند، از غروب ۲۵ بهمن تاکنون از پدر و مادرخود خبر ندارند و تاکنون چند بار به کوچه خانه پدری مراجعه کرده اند اما ماموران مانع از ورود آنها به کوچه شده اند و در هنگام شب چراغ های خانه خاموش بوده و اين «مفهوم خوبی ندارد.»

به گزارش وب سايت کلمه فرزندان مير حسين موسوی و زهرا رهنورد در نامه خود تصريح کرده اند چندبار به طر ف منزل پدر و مادر خود رفته اما مامورانی که در سياه فلزی بزرگی بر ورودی کوچه نصب کرده اند اجازه ندادند که به خانه پدر و مادرشان نزديک شوند و با توهين آن ها را رانده اند.

دختران مير حسين موسوی و زهرا رهنورد می گويند ازغروب ۲۵ بهمن که با پدر و ماردشان صبحت کردند ديگر خبری از آنها ندارند و تا کنون چندبار شب به سر کوچه منزل خانوادگی اشان رفته اند اما چراغ های منزل پدر و مادرشان خاموش بوده است.

فرزندان مير حسين موسوی و زهرا رهنورد نوشته اند: «غروب ۲۵ بهمن آخرين بار صدای مادر را شنيديم، از پشت تلفن . يک خودروی ون کوچه اختر را بسته بود. فکر کرديم موقتی است شايد…فکر کرديم مگر می شود ۱۳ روز پشت دری ايستاد و به انتظارصدايی و اشاره ای که مادر و پدر هنوز هستند، زنده هستند، سالم هستند و دری و درهايی که هيچ وقت گشوده نشوند و چراغ های خانه ای که روشن نشوند ديگر.»

 دختران میرحسین موسوی  نوشته اند:«يک هفته پيش به سراغشان رفتيم. خودروی ون به شکلی پارک شده بود که از کنارش يک کاغذ هم رد نمی شد. مردانی که از خودرو پياده شدند، نقاب داشتند. آدامس می جويدند و در جواب سوال ما که براساس کدام حکم فرزندانی را ازديدن پدر و مادرشان محروم می کنيد، پرخاش کردند.»

آنها اضافه کرده اند:« تکيه زديم به ماشين. غروب هم رسيد. مردان نقاب دارمی پاييدند ما را. توی صورتمان زل می زدند و می کاويدند و جوابی هم نمی دادند. تاريکی شب که رسيد چراغی روشن نشد. خانه همچنان تاريک و تاريک تر می شد.هيچ نشانی از زندگی هم نبود. نه صدايی…نه حتی کيسه زباله ای کنار در. محافظان را هم مرخص کرده بودند. بازگشتيم. چند مرد هم دنبالمان. از بن بست اختر تا فروردين، سر پاستور پشت سر ما می آمدند. با فاصله ای آنقدر اندک که لابد صدای مان را بشنوند.»

آنها می گويند بارديگر شب به سمت منزل پدر و مادرشان رفته اند ولی «بازهم چراغی توی خانه روشن نبود.هيچ نشانی که دلگرم مان کند که پدر و مادرمان هنوز توی خانه هستند، اگرچه محصور و به ناحق.»

دختران مير حسين موسوی و زهرا رهنورد می گويند هربار که به سر کوچه منزل خانوادگی اشان مراجعه کرده اند با توهين و عتاب ماموران مواجه شده اند.
آنها نوشته اند: «دو شب ما که دستمان از همه جا کوتاه بود و نمی دانستيم دادمان را از کدام بی داد گری بخواهيم نيمه شب عازم خيابان پاستور شديم. چه می خواستيم جز خبری، نشانی، از بودن پدر و مادر در خانه، از سلامت آن ها. از اين که غذايی می رسد به آن ها؟ اگر می رسد سالم است اصلا؟ ما بوديم و تجربه تلخ سالها حوادث نگران کننده.جوابمان را ندادند. بازهم تهديد کردند که می گوييم پليس بيايد ببرندتان، توهين، قضاوت و سکوت.»

دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد بارديگر به سمت منزل خانوادگی می رفته و نوشته اند:« بالاخره با اصرار تا سر کوچه رفتيم و از باريکه نيم سانتی که باز بود با زحمت توی کوچه را نگاه کرديم.پشت اين در سياه فلزی يک در بزرگ آهنين ديگر هم نصب کرده بودند! موازی همان يکی که قبل تر بود. اين همه ترس و پنهان کاری برای چيست؟ اين همه در آهنی و حفاظ و قفل برای چيست؟ اين مردان نقاب پوش بدون حکم به دستور چه کسی پدر و مادری را در پس درهای آهنين پنهان کرده اند؟ آفتاب زندگی ما را؟ مگر نه اين که آفتاب طلوع می کند نوازشگر و مهربان تا صبح دل انگيز ظهور؟»

دختران مير حسين موسوی در بخش ديگری از نامه خود نوشته اند:« می دانيم پدر و مادرمان در هيچ محکمه صالحی محاکمه نشده اند. می دانيم پدر و مادرمان اصلا جرمی مرتکب نشده اند. می دانيم وقتی دو در بزرگ فلزی سر خانه نصب کرده اند، معنای خوبی ندارد.می دانيم وقتی چراغی روشن نمی شود مفهوم خوبی ندارد.»

آنها درپايان نوشته اند:«دو هفته می گذرد از نديدن شان. هيچ چيز نشنيديم جز فحاشی و توهين و نگاههای سرد و يخی. نمی دانيم اين درد را کجا فرياد بزنيم.»

از زمان برگزاری اعتراض‌های مخالفان دولت در روز ۲۵ بهمن در تهران و برخی شهرهای بزرگ ايران، لحن مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی عليه معترضان شدت گرفته است و فشارها بر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی افزايش يافته وارتباط انها حتی با خانواده هايشان قطع شده است.

برخی از سايت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که ايرانيان در آنها فعال هستند احتمال داده اند که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به زودی بازداشت خواهند شد.

فرزندان آقای کروبی روز چهارشنبه درباره «هرگونه برنامه برای حذف فيزيکی مهدی کروبی و فاطمه کروبی» به حکومت جمهوری اسلامی ايران هشدار دادند و مسئوليت چنين اقدامی را متوجه آن کردند.