ترس و آشفتگی رژیم از مراسم تشییع پیکر ناصر حجازی

گزارش از تهران: چند ساعت پس از درگذشت ناصرحجازی عده زیادی از هواداران او در مقابل منزلش حاضر شدند. ترس حکومت از افزایش جمعیت سبب شد تا دست به دامن علی فتح الله زاده سرپرست باشگاه استقلال شوند. او با وجود اینکه خود تازه مادرش را از دست داده بود به اجبار در بین مردم در محله شمس آباد حاضر شد و از آنان خواست نظم را رعايت كنيد و خودشان پليس خودشان باشند و نگذارند مراسم بي‌نظم شود. او از آنان خواست ازدحام نکنند و متفرق شوند. تا پیش از این آتیلا حجازی فرزند ناصر حجازی خبر داده بود که پیکر پدر روز سه شنبه از بیمارستان کسری به استادیوم آزادی منتقل و از آنجا به آرامگاهی در امامزاده پنج تن لویزان تهران تشییع می شود.

آتیلا حجازی این برنامه را به مردم اعلام کرد. اما ساعاتی بعد از طریق برخی مسئولین در فدراسیون فوتبال به او هشدار دادند که نیروهای امنیتی با مراسم تشییع از استادیوم آزادی تا لویزان موافقت نکرده اند. شوک بزرگی بود که به خانواده حجازی وارد شد. پس از ساعاتی برنامه آنها تغییر پیدا کرد و تصمیم گرفتند صبح روز چهارشنبه از استادیوم امجدیه (شیرودی) پیکر ناصر حجازی را تا لویزان تشییع کنند. بار دیگر به مردم اعلام شد چهارشنبه ساعت 7 صبح از بيمارستان كسري پيكر ناصر حجازي به امجدیه منتقل مي‎شود. حتی خبرگزاری ایسنا نوشت: «وداع با حجازي، چهارشنبه 9 صبح در ورزشگاه شيرودي»

تنها ساعاتی بعد بود که کل قضایا تغییر پیدا کرد. ترس حکومت از سرازیر شدن آزادیخواهان در مراسم حجازی سبب شد تا به طور کل با دفن پیکر او در لویزان مخالفت شود و دستور دادند تا در روز چهارشنبه او را به بهشت زهرا منتقل کنند. بار دیگر ایسنا خبر داد که پیکر مرحوم حجازی با بدرقه‌ آحاد مردم درقطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده می شود!

در نهایت فشار بر خانواده حجازی باعث شد تا آنان بی آنکه بتواند برای دفن او تصمیم بگیرند پیکرش را به محلی که حکومت برای وی ترتیب داده منتقل کنند.

پس از آن که با آغاز مراسم تشییع پیکر مرحوم حجازی در ورزشگاه شیرودی مخالفت شد، بر اساس تصمیم اتخاذ شده از سوی نیروهای امنیتی مراسم تشییع ناصر حجازی از ساعت 8:30 صبح روز چهارشنبه 4 خرداد از استادیوم آزادی آغاز و از آنجا به قطعه نام‌آوران بهشت زهرا برده شده و به خاک سپرده می شود.

خانواده مرحوم حجازی جهت سهولت در رفت و آمد اهالی فوتبال تدارک چندین دستگاه اتوبوس دیده‌اند که این اتوبوس‌ها در اطراف بیمارستان کسری آماده‌ سرویس‌دهی به مردم خواهند بود.


گزارش دوم

امروز در مقابل درب ورودی ورزشگاه امجدیه نوشته شد بود مراسم تشییع پیکر ناصرحجازی صبح فردا از استادیوم آزادی صورت می گیرد. شایعه شده است که سیدحسن خمینی، نوه روح الله خمینی که در گذشته نیز بربالین حجازی رفته و از او عیادت کرده بود درخواست کرده تا در کنار پیکر او نماز بخواند. از این رو خبر رسیده که شاید پیکر ناصر حجازی جهت انجام اعمال غسل و کفن به جماران برده شود!

از سوی دیگر فشار بر خانواده حجازی هر لحظه بیشتر می شود. چرا که مراسمی که قرار بود صبح فردا راس ساعت 8:30 آغاز شود به ساعت 9 موکول شد.

بی برنامگی و آشفتگی حکومت و ترس از حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری ناصر حجازی مهمترین بحث محافل سیاسی و ورزشی است که با اعتراض خانواده او روبرو شده است.


انعکاس فوت ناصر حجازی در تمامی روزنامه ها جز «کیهان»

خبر فوت ناصر حجازی در تمامی روزنامه های صبح به جز «کیهان» انعکاس یافت. برخی از تیترها به طور مشخص و تلویحی سیاسی بود.

روزنامه گل: عقاب از شهر کلاغ ها پرید

۹۰: راحت شدی، خسته عاصی

خبر ورزشی: عقاب از قفس پرید

شرق: حجازی رفت، اسطوره ماند

روزگار: خداحافظ آقای اعتراض

حتی روزنامه ایران در تیتر «وداع با اسطوره فوتبال، فردا در آزادی» و روزنامه رسالت وابسته به حزب موتلفه اسلامی در تیتر «این داستان مردی است که کرنش بلد نبود» از او یاد کردند.

هجوم مردم گرسنه برای آش به مناسبت آزادی خرمشهر

گزارش خبرنگار ما از تهران: امروز در سوم خردادماه بمناسبت آزادسازی خرمشهر در جنگ ایران و عراق، نیروهای بسیجی در محلی بالاتر از پل سیدخندان نرسیده به پارک کوروش با ایجاد سنگر و نوحه سرایی اقدام به پخش آش رشته در میان مردم کردند. شماری از مردم محروم با دیدن این صحنه چنان به سمت سنگر آش هجوم بردند که عده ای زیر دست و پا ماندند. طی دوساعتی که بین این گرسنگان آش توزیع می شد ترافیک زیادی در خیابان ایجاد شده بود. چون به هر فرد تنها یک کاسه آش داده می شد عده ای از این بینوایان مجبور بودند برای سیرکردن شکمشان ته مانده آش دیگران را بخورند. صحنه های غم انگیز و تاسف بار که قابل توصیف نبودند.

سخنگوی رژیم: اوباما کنار ما باشد، نه مخالفان!

خبرگزاری مهر: رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در رابطه با تحریم های جدید اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران و اینکه گفته می شود این تحریم ها به خاطر به بن بست رسیدن مذاکرات ایران و غرب در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در رابطه با مذاکرات ایران و نمایندگان 1+5 اتفاق جدید نیفتاده است ما آمادگی خود را برای مذاکره در چارچوب توافق قبلی اعلام کرده ایم.

نگفته اند مذاکرات به بن بست رسیده

وی افزود: ما اشاره مستقیمی مبنی بر اینکه روند مذاکرات به بن بست رسیده است دریافت نکرده ایم و امیدواریم طبق توافقات قبلی بر اساس رویکرد همکاری در رابطه با موضوعات مشترک طرف مقابل آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کند تا مذاکرات ادامه یابد چرا که بحران های زیادی در جهان وجود دارد که رایزنی در خصوص آن می تواند موثر باشد.

مهمانپرست در رابطه با پیوستن برخی از کشورها در خارج از منطقه خلیج فارس به شورای همکاری خلیج فارس گفت: فکر می کنیم این موضوع هنوز ابعاد دقیق خود را مشخص نکرده است و در داخل شورای همکاری خلیج فارس نیز اتفاق نظری وجود ندارد و شاید به خاطر برخی اهداف سیاسی تصمیماتی گرفته می شود که در چارچوب اصل همکاری منطقه ای سازگاری نداشته باشد چرا که منطقه خلیج فارس محدوده اش مشخص است بنابراین اگر قرار باشد محدوده این همکاری تا مدیترانه گسترش یابد باید موضوع جدیدی برای همکاری مطرح شود که قابل توجیه باشد.

مرگ ملاعمر تائید نشده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اعلام خبر کشته شدن ملا عمر با بیان اینکه اخبار در این باره متناقض است گفت: هنوز خبر رسمی و قطعی به دست ما نرسیده است.

آغاز ماموریت سفیر ایران در کویت

وی در خصوص بازگشت سفرای ایران و کویت به محل ماموریت خود گفت: سفیر جدید ما فعالیت خود را شروع کرده و منتظریم سفیر کویت نیز برگردد و این نشان دهنده نتایج مثبت وزیر خارجه به کویت است.

توصیه به اروپا

مهمانپرست در رابطه با تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران و بشار اسد گفت: تحریم اخیر درباره مقامات سوری به نظر می رسد با توجه به بحران های فراوانی است که مجموعه اروپا با آن مواجه بوده و انسجام اتحادیه را به خطر انداخته بر این اساس نوعی فرافکنی برای انتقال بحران داخل اتحادیه به خارج از آن تلقی می شود.

وی افزود: فکر می کنیم دولت های اروپایی باید روی منافع ملت خود متمرکز شوند و به دنبال پیروی کورکورانه از سیاست های سایر کشورها نباشند و هزینه های سیاست غلط دیگران را نپردازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا متاسفانه در جهت اهداف خاص و سیاسی و گزینشی صورت می گیرد.

واکنش به اظهارات اوباما

مهمانپرست در رابطه با اظهارات اوباما در خصوص امنیت رژیم صهیونیستی و ادعای دستیابی ایران به سلاح هسته ای گفت: اظهارات اوباما نسبت به فعالیت های هسته ای ایران دامن زده به تبلیغاتی طراحی شده ای است که تحت عنوان محور ایران هراسی از قبل دنبال می شد.

وی افزود: آمریکایی ها بعد از تحولات منطقه در اظهاراتی تلاش می کردند خود را همراه مطالبات مردم نشان دهند که شاهد عدم توفیق اظهارات ظاهری اوباما درباره منطقه و فلسطین بودیم و برای اینکه ناکامی ها آشکار شده و اهداف واقعی جبران شود به سمت اتهام زدن به دیگران رفته اند و فعالیت صلح آمیز هسته ای ما را نظامی تعبیر کرده اند در حالیکه خودشان بیشتر ازدیگران اطلاع دارند که ادعاهایشان درست نیست.

عمل متقابل درباره تحویل ندادن سوخت

خبرنگاری پرسید سوئیس نیز اخیرا از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی ممانعت می کند، ایران در چارچوب اقدامات متقابل چه اقداماتی تا کنون انجام داده است که مهمانپرست گفت: هر نوع خللی در ارائه سوخت خلاف تعهدات و مقررات بین المللی است متاسفانه برخی کشورهای غربی به دنبال سیاست های طراحی شده آمریکا حرکت می کنند که تحت فشارهای شدید سیاسی است و چنانچه ادامه یابد باهر شرکت یا کشوری که این اقدامات را انجام دهد عمل متقابل صورت می گیرد که جزئیات آن را سازمان هواپیمایی توضیح می دهد.

تضاد گفتگو و تحریم

این خبرنگار در رابطه با تحریم جمهوری اسلامی ایران همزمان با اظهارات مبنی بر گفتگوهای جدید بین ایران و غرب سئوال کرد که مهمانپرست گفت: این یک تضاد است. که به نظر می رسد اروپایی ها بر خلاف منافع مردم خود حرکت می کنند و همزمان با طرح مذاکرات اقدامات دیگری انجام می دهند.

انتشار خبر با اهداف خاصی بود

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با ممنوعیت ورود اتباع ایران به کویت بعد از سفر صالحی به این کشور گفت: موضوع بازگشت سفرای ایران و کویت برای استفاده از ظرفیت های موجود دو کشور و همکاری در چارچوب اقدامات منطقه ای بود و خبر منتشر شده مبنی بر بررسی شدن تابعیت اتباع برخی کشورها فقط شامل ایران نبوده و مربوط به اقامت برخی اتباع کشورهای مختلف است که موضوعی کنسولی است. نوع انتشار این خبر و ارتباط آن با مذاکرات اخیر به نظر می رسد با اهداف خاصی صورت می گیرد تا نتیجه مثبت سفر را تحت الشعاع قرار دهد.

واکنش به تحریم 26 امریکایی

وی در واکنش به طرح نمایندگان مجلس در تحریم 26 مقام آمریکایی گفت: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت ایران هستند که در رابطه با جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد ساکت نمی نشینند و طرح محدودیت و محکومیت مقامات آمریکایی که در جنایات دست داشته اند متاثر از نظرات ملت بزرگ ایران است. آنچه که مجلس تصویب کند قانون است و ما به اجرای آن متعهد خواهیم بود.

امریکایی ها دنبال استقلال واقعی کشورها نیستند

مهمانپرست در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نیروهای اسلامگرا نباید در مصر بر سرکار بیایند گفت: مشخص است که مقامات آمریکایی مایل نیستند که به صورت واقعی مردم در اداره کشور خود نقش داشته باشند چون این به معنی استقلال واقعی است و قطع وابستگی به کشورهای فرامنطقه ای را به دنبال دارد.

وی افزود: مردم مصر با تاریخ و تمدن بزرگ و طولانی درک درست و بلوغ کافی برای اداره کشور خود را دارند.

بعید نیست!

خبرنگاری سئوال کرد آمریکایی ها 400 زندانی را در عراق آزاد کرده و به صورت مسلح عازم سوریه کرده اند که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: اگر خبری که منتشر شده است واقعیت داشته باشد مورد اعتراض همه ملت های مستقل و آزاده قرار می گیرد البته شیوه های غیر انسانی توسط آمریکایی ها بسیارصورت گرفته و بعید نیست آنان برای رسیدن به اهداف خود اقدامات از این دست انجام دهند آمریکایی ها پاسخ شکنجه ها و اقدامات غیر انسانی در گوانتانامو و ابوغریب را هنوز نداده اند.

وی در عین حال در این خصوص گفت: ما خبر دقیقی در این خصوص دریافت نکرده ایم اما اگر خبری درست دریافت کنیم با واکنش ملت ها مواجه می شویم.

موج بیداری به اروپا رسیده

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اقدامات اتحادیه اروپا در قبال ایران گفت: توصیه جدی من این است که اروپایی ها به خواست ملت خود توجه کنند. موج بیداری مردمی وارد اروپا شده اگر مردم در سیاست دولتمردان خود با منافعشان تضادی حس کنند سکوت نخواهند کرد.

مهمانپرست در خصوص اجماع در به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین و ادعاهای آمریکا در این باره گفت: سیاست رسمی ما حمایت یکپارچه از حقوق ملت فلسطین است که البته تا دسترسی به حقوق کامل راه درازی در پیش دارند تا این حقوق برآورده نشود مشکل منطقه و فلسطین حل نمی شود.

وی افزود: یک گام در این جهت می تواند به رسمیت شناختن بخشی از حقوق ملت فلسطین باشد که البته با همین نیز مخالفت می کنند.

سیاست امریکا تزویر و فریب است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا اخیرا ایران را متهم به داشتن سیاست فریبکارانه در قبال تحولات منطقه کرده است، بیان داشت: اظهاراتی که اوباما درباره تحولات منطقه خاورمیانه و در خصوص ایران داشت، برای مردم کشور ما و کشورهای منطقه جای سوال جدی باقی می گذارد.

مهمانپرست افزود: آیا واقعا سیاستهای ما ریاکارانه و مزورانه بوده است یا سیاستهای امریکا در منطقه؟

وی گفت: امریکایی هایی که در طول 50 سال اخیر مسبب ایجاد این بحران ها و تنفر مردم به سیاستهای خودشان بودند ، متهم هستند.

مهمانپرست افزود: چه کسی این فتنه ها را در منطقه روی کار آورد و از آنها حمایت کرد ؟ چه کسی از جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم منطقه حمایت می کرد و می کند؟

وی ادامه داد: آیا مقامات امریکایی درمنطقه گزینشی برخورد می کنند یا کشور ما ؟ چه طور می شود که امریکایی ها در برخی کشورها متمرکز می شوند و تلاش می کنند واقعیت ها را دگرگونه نشان دهند ؟

مهمانپرست افزود: امریکایی ها در برابر ظلم هایی که در بحرین و یمن و سایر کشورها اتفاق می افتد سکوت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: چرا امریکایی ها درباره نقض حقوق انسانی در بحرین فقط خواستار گفتگو می شوند اما در یک کشور دیگر تهدید به برکناری دولت می کنند.

مهمانپرست افزود: اوباما در اظهارات خود کشور ما را متهم به حمایت از تروریسم می کند آیا کشور ما که قربانی تروریسم است و برای مبارزه با آن تمام تلاش خود را می کند باید این اتهام را بپذیرد یا امریکا که مهد حفاظت و حمایت از تروریستها درجهان شده است.

وی گفت:با حمایتی که امریکایی ها از جنایات رژیم صهیونیستی انجام می دهند آنها متهم هستند یا ما؟

مهمانپرست افزود: سیاستهای ریاکارانه و برخورد تبعیض امیز و گزینشی بیشترین اتهام را متوجه امریکا می کند و مطمئن باشند که تنفر ملت ها از این سیاستها و مقاماتی که در این سیاست ها نقش دارند ، حتما کاهش نخواهد یافت .

وی تصریح کرد: با ظاهرسازی این تنفرها نه تنها کم نمی شود بلکه افزایش می یابد.

صالح به توافقاتش متعهد نبوده

خبرنگار مهر همچنین درباره نظر ایران در خصوص عملکرد شورای همکاری خلیج فارس در قبال مسئله یمن پرسید که مهمانپرست گفت:ریشه حل مشکلات کشورهای منطقه در پاسخ دادن به مطالبات مشروع مردم خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هر حرکتی که بخواهد این خواسته ها را تامین نکند و جهت مطالبات مردم را منحرف و سرکوب کند فقط پاک کردن صورت مسئله است.

وی گفت: علی عبدالله صالح در یمن در قبال توافقاتی که با مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تن دادن به مطالبات مردم داشت، متعهد باقی نمانده است.

مهمانپرست افزود: به نظر می اید این گونه اقدامات چاره پاسخگویی به مطالبات مردم نخواهد بود.

بررسی جاسوسی شبکه امریکایی در ایران

خبرنگار مهر، همچنین در رابطه با انهدام شبکه جاسوسی آمریکا در ایران سئوال کرد و پرسید آیا وزارت خارجه اسناد این اقدامات را به سازمان های بین المللی ارائه داده است که سخنگوی وزارت خارجه گفت: جزئیات دستگیری افراد مرتبط با شبکه مورد نظر را از طریق وزارت اطلاعات دنبال می کنیم هر موقع فعالیت خنثی سازی شبکه وابسته به غرب و به ویژه آمریکا به نتیجه برسد حتما دستگاه سیاست خارجی به وظایف خود عمل می کند.

دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در بالی

خبرنگار رسانه ژاپنی در رابطه با دیدار مقامات ایران و مصر که قرار بود انجام شود که مهمانپرست گفت: شانزدهیمن اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد هم اکنون در بالی اندونزی در حال برگزاری است و نشستی بین وزرای خارجه ایران و مصر به عنوان اعضای تروئیکای عدم تعهد برگزار خواهد شد که ما موضوعات زیادی برای مطرح کردن داریم و فرصت خوبی است و درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای و بین المللی تبادل نظر صورت گیرد که فکر می کنیم، این دیدار در این سفر انجام شود.

آمریکا در کنار اکثریت باشد نه اقلیت

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه وی در کنار آشوبگران سال 88 ایران است، گفت: درباره اینکه اوباما و برخی مقامات آمریکایی فرمایشاتی دارند که در کنار بخشی از ملت ما خواهند بود، هوش و درایت سیاسی می طلبد که اگر به صورت ظاهری می خواهند در کنار کشوری حضور داشته باشند بهتر است در کنار اکثریت یک کشور قرار بگیرند نه در کنار کسانی که جزء اقلیت نیز نیستند.

وی این اظهارات را سیاست اشتباه و به دور از درایت سیاسی عنوان کرد و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری ایران مردم یکپارچه شرکت کردند و ادعای اینکه مخالفان یک جریان عظیم هستند رفتار فریبکارانه غرب و آمریکا است.

نمونه ای از برخورد تبعیض آمیز امریکا

مهمانپرست در رابطه با اقدام وزارت خارجه آمریکا در صدور روادید 2 ساله برای دانشجویان ایرانی به جای روادید 3 ماهه، گفت: این نیز نشان می دهد که تا الان به صورت تبعیض آمیز و غیر عادلانه نسبت به جوانان ما رفتار کرده اند. همه مشکلات آمریکایی ها در این برخوردهای تبعیض آمیز است.

خبرنگاری پرسید بحرین اعلام کرده است که قراردادهای خود با ایران را لغو کرده که مهمانپرست خطاب به این خبرنگار سئوال کرد، کدام قرارداد را؟ که وی پاسخ داد قرارداد گاز و سخنگوی وزارتخارجه در این باره توضیح داد: جهت اطلاع شما بحث ها و مذاکراتی درباره صدور گاز به بحرین وجود داشته ولی هیچ قراردادی تا کنون منعقد نشده است و چیزی نیست که شروع شده باشد و متوقف شود البته بحث ها در این زمینه می تواند ادامه داشته باشد.

واکنش به اظهارات شاهزاده سعودی

اظهارات بندر بن سلطان شاهزاده سعودی مبنی بر اینکه ایران قصد تصاحب منطقه را دارد موضوع سئوال یکی از خبرنگاران بود که مهمانپرست گفت: ما معتقد به روابط دو جانبه و بین المللی هستیم و کسانی که مایل به همکاری دو جانبه و منطقه نباشند و به دنبال اختلاف باشند منافع صهیونیست ها را تامین می کنند برخی افراد آگاهانه و برخی ناآگاهانه اظهاراتی در جهت خلاف منافع منطقه دنبال می کنند.

کدام دو کوهنورد؟!

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در رابطه با درخواست دولت آمریکا برای ملاقات خانواده 2 کوهنورد آمریکایی! سئوال کرد که سخنگوی وزارتخارجه پرسید کدام دو کوهنورد؟ این خبرنگار پاسخ داد همان دو کوهنوردی که در ایران دستگیر شده اند. مهمانپرست بار دیگر پاسخ داد آنهایی که ما می شناسیم کوهنورد نبوده اند. 2 نفر نیز نیستند و 3 نفر بوده اند و در مرزهای حساس ایران بوده اند و دادگاه نیز برای 3 نفر ادامه دارد.

دستیار ویژه وزیر خارجه گفت: این 3 نفر کوهنورد نیستند اصرار آمریکا و دوستان آمریکایی ها که سعی می کنند آنها را کوهنورد معرفی کنند قابل قبول نیست. چطور چند نفر از آمریکا برای تعطیلات آخر هفته بلند می شوند و به مرز ایران و عراق می آیند تا کوهنوردی کنند. به کار بردن تعبیر کوهنورد برای آنان یک شوخی است.

مهمانپرست اضافه کرد: 3 آمریکایی مرتکب تخلف شده اند و دادگاه باید مسیر خود را طی کند و دستگاه قضایی با استقلال پرونده را بررسی می کند.

وی یادآور شد: دوستانی که نگران حقوق انسان ها هستند توجه کنند تعداد زیادی از اتباع ایرانی توسط آمریکایی ها دستگیر شده اند و بیگناه در زندانهای آنها نگهداری می شوند و اجازه ملاقات کنسولی به آن داده نشده و از تسهیلات برخوردار نیستند اتهاماتشان روشن نیست و همه اینها نقض حقوق بشر است چطور برخی نگران دو سه نفر هستند که در کوه های ایران مشغول تجسس بودند بنابراین ادعاهای حقوق بشری تبعیض آمیز است.

احمدی نژاد به اوپک نمی رود

خبرنگاری در رابطه با حضور احمدی نژاد در اجلاس اوپک سئوال کرد که سخنگوی وزارتخارجه گفت: طوری که مقامات وزارت نفت اعلام کرده اند یکی از وزیران در این اجلاس شرکت می کند.

احتمال انفجار مجدد در پالایشگاه آبادان/دود سیاه در آسمان

خبرگزاری مهر: دقایقی قبل به دلیل شعله ور شدن یکی از مشعلهای پالایشگاه نفت آبادان بار دیگر یک دود و هاله سیاه قدیمی ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه را فرا گرفته است.

با مهار کامل آتش سوزی و انفجار در پالایشگان نفت آبادان، بار دیگر یک یک دود و هاله سیاه این پالایشگاه نفت را فرا گرفته است.

پیگیری خبرنگار مهر از آبادان نشان می دهد در یکی از مشعلهای پالایشگاه آبادان به طور غیر طبیعی نفت خام در حال سوزاندن است که سوختن این مواد منجر به ایجاد یک دود سیاه در اطراف پالایشگاه شده است.

از سوی دیگر، همزمان با خروج رئیس جمهور از پالایشگاه آبادان، نیروهای امنیتی مدیریت پالایشگاه آبادان را برای بررسی دلایل حادثه بر عهده گرفته اند.

به گفته یکی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، علت اصلی حادثه نشت گاز از واحد گاز مایع پالایشگاه نفت آبادان بوده است.

در همین حال، با حضور نیروهای امنیتی بررسی دلایل ایجاد این حادثه آتش سوزی در سطح پالایشگاه آغاز شده، این در حالی است که با توجه به نامشخص بودن دلایل انفجار، احتمال آتش سوزی و انفجار مجدد در این پالایشگاه قدیمی وجود دارد.

در حال حاضر تمامی نیروهای امدادی و آتش نشانی برای مهار هر گونه آتش سوزی و انفجار احتمالی در پالایشگاه آبادان در آمادگی کامل به سر می برند.

2.5 ميليون گردشگر، ريالی عوايد مالی برای خرمشهر ندارند

با اينکه منابع رسمي، سفر سالانه دو و نيم ميليون گردشگر، در قالب کاروان راهيان نور به خرمشهر را تائيد مي‌کنند، اما مردم اين شهر و اقتصاد بومي منطقه از هرگونه عوايد مالي اين سفرها محروم است. به گفته مردم محلي حتي هزينه جمع‌آوري و دفع زباله را نيز به شهر تحميل مي‌کنند.

خبرگزاري ميراث فرهگي ـ گردشگري ـ بررسي وضعيت گردشگري در مناطق مختلف براساس كميت و كيفيت بخش‌هاي درگير صورت مي‌گيرد و هتل‌ها يكي از نمادها يا شاخص‌هاي گردشگري هستند. هر چند هتل نقش جاذبه گردشگري و هدف سفر را بازي نمي‌كند اما ‌ در جذب كردن مسافر يا انصراف وي تأثير زيادي دارند. اين نقش در خرمشهر چگونه ايفا شده و وضعيت هتل‌هاي اين شهر با توجه به گذشت بيش از دو دهه از اتمام جنگ و امكان گردشگري جنگ و همچنين صنعتي و تجاري بودن منطقه‌، چگونه است؟

خرمشهر و آبادان هيچ‌گاه از هم جدا محسوب نشده‌اند و از اين حيث يعني امكانات اقامتي مسافران نيز به دليل آن كه فاصله چنداني از هم ندارند،‌ در ظرفيت گردشگري يكديگر مؤثر هستند. بنابراين به بهانه سوم خرداد نگاهي به هتل‌هاي منطقه وضعيت گردشگري خرمشهر را به نمايش خواهد گذاشت.

عبدالحميد حرمتي رئيس اتحاديه هتل‌داران خوزستان در مورد هتل‌هاي خرمشهر گفت: «خرمشهر دو هتل بيشتر ندارد ولي هر دو شهر خرمشهر و آبادان در مجموع هتل‌هاي متعدد و مختلفي از مسافرخانه تا هتل 4 ستاره دارند.»

حرمتي در پاسخ به پرسش خبرگزاري CHN مبني بر ضريب اشغال هتل‌هاي خرمشهر گفت: «ضريب اشغال سالانه هتل‌هاي خرمشهر حدود 60درصد در نوروز بود و متوسط هزينه يك اتاق همراه غذا حدود 30 هزار تومان است.»

هتل‌هاي خرمشهر، جايي در چرخه درآمدزايي گردشگري ندارند
از آنجا كه خرمشهر و مناطق جنگي اطراف در بحث سفر كاروان راهيان نور جايگاه خاصي دارد،‌ اين پرسش مطرح است كه آيا استفاده از هتل در اين سفرها جايي داشته؟ حرمتي در پاسخ توضيح داد: «نه متأسفانه؛ از هتل‌هاي خرمشهر و آبادان استفاده نمي‌شود و مسافران در حسينيه‌ها،‌مساجد و اماكن خاص ديگر اقامت داده مي‌شوند. براي گروه‌هاي راهيان نور طوري برنامه‌ريزي مي‌شود كه مواد غذايي نيز از شهر تهيه نمي‌شود و تنها چيزي كه باقي مي‌ماند زباله‌هاي كنسرو و مواد غذايي مصرف شده است.» به اين ترتيب سفرهايي كه به مناطق جنگي صورت مي‌گيرد و مي‌تواند براي جامعه محلي درآمدزايي كند،‌ نه تنها اين سود را همراه ندارد بلكه هزينه دفع زباله را نيز به بار مي‌آورد.»

از حرمتي پرسيده شد كه آيا هتل‌هاي موجود ظرفيت اقامت كاروانيان را دارند؟ وي پاسخ داد: «اگر در اين سفرها مانند هر سفر گروهي ديگر طبق يك برنامه مشخص و منظم نسبت به رزرو تعدادي از هتل‌هاي موجود اقدام شود،‌ قطعاً هتل‌ها هم مي‌توانند خود را مطابقت داده و متناسب با گروه تجهيز كنند و با تخفيف، سرويس بدهند.»

رئيس اتحاديه هتل‌داران خوزستان ادامه داد: «اگر طوري برنامه‌ريزي شود كه مثلاً 3 ماه پيوسته مسافران بيايند براي هتل‌دار هم به صرفه خواهد بود ولي اگر قرار باشد فقط چند روز آخر هفته مسافر داشته باشد و وسط هفته خالي بماند،‌به صرفه نخواهد بود.»

از حرمتي همچنين در مورد تنوع هتل‌ها پرسيده شد كه وي به وجود هتل‌هاي 1 تا 4 ستاره اشاره كرد كه بنابراين مطابق با هر سليقه و بودجه‌اي امكان اقامت مسافر در اين شهرها وجود دارد. به گفته حرمتي: «رشد هتل در خرمشهر و آبادان از اهواز هم بيشتر است و با اين حال درخواست براي ساخت هتل جديد هم مي‌شود.» وي در اين رابطه افزود: «هتل پارسيان قصد دارد با ساخت واحد جديد خود را در رده هتل‌هاي 5 ستاره قرار دهد اما باز هم با توجه به پايين بودن ضريب اشغال هتل‌ها،‌ برخي احساس امنيت در سرمايه‌گذاري نمي‌كنند.»

نوع ديگر اشغال هتل‌ها، به لحاظ صنعتي و تجاري بودن منطقه باز مي‌گردد به مأموران و مهندسان، حرمتي در اين باره توضيح داد: «بزرگترين مشكل ما وجود مهمانسراهاي دولتي است كه روز به روز هم بر تعدادشان اضافه مي‌شود. در حالي كه يك هتل سبب اشتغال‌زايي شده و همچنين چرخه اقتصادي منطقه را از طريق خريد تجهيزات و مايحتاج به چرخش درمي‌آورد، و از سوي ديگر ماليات و عوارض مي‌دهد. اما‌ با وجود ممنوع بودن، ادارات از بودجه دولتي با نام ديگر براي ساخت مهمانسرا استفاده مي‌كنند.»

حرمتي معتقد است هتل‌ها با توجه به هزينه‌هايي كه مي‌كنند سود اندكي به دست مي‌آورند كه برابر با سود گذاشتن پول در بانك مي‌شود اما اين دو مقوله به لحاظ سودهاي اجتماعي قابل قياس نيستند. وي در پايان خاطرنشان ساخت: «پايين بودن ضريب اشغال هتل‌ها در خرمشهر مربوط ايجاد نكردن جاذبه گردشگري است.»

رانندگی بدون روسری برخی زنان شمال شهر

راوی کتاب دا با اشاره به اینکه برخی زنان بالای شهر تهران بدون روسری رانندگی‌ می‌کنند، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نگذارید خون شهدا هدر برود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سیده زهرا حسینی راوی کتاب "دا " صبح امروز سه‌شنبه به مناسبت سالروز آزاد‌سازی خرمشهر با حضور در صحن علنی پارلمان به درخواست نمایندگان به بیان سخنانی پرداخت و ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار داشت: چه زیباست سوم خرداد؛ روزی که در ۲۹ سال پیش جوانان غیور ایران اسلامی با همت مردانه‌ خود توانستند این روز را برای برای ما رقم بزنند؛ روزی که تمام دنیا در برابر ملت ایران ایستاده بود ولی مردم این سرزمین با همت و والای‌شان توانستند این قدرت پولادین را از سر راه بردارند و مشتی بر دهان قدرت‌های بزرگ بزنند.

وی همچنین تصریح کرد: امروز ۲۹ سال از آن روز می‌گذرد اما هنوز زخم خرمشهر التیام نیافته و عفونی شده است.

راوی کتاب "دا " بر همین اساس تصریح کرد: امیدوارم وکلای ملت اجازه ندهند این عفونت تبدیل به سرطان شود.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خاطرنشان کرد: خدا می‌داند که مردم خرمشهر و آبادان و شهرهای جنگ زنده هنوز نمی‌توانند آن طور که لایق‌اند، در این روز شادی کنند. من از شما که نمایندگان این ملت هستید، تقاضا می‌کنم به مسئولیت بزرگی که بر گردن دارید، عمل کنید. روزی که شما از مردم رأی گرفتید و به مجلس آمدید، برای این بود که مشکلات مردم را حل کنید.

‌وی افزود: هنوز مردم خرمشهر و آبادان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و من از شما می‌خواهم که اجازه ندهید خون شهداء به هدر رود و ‌خانواده شهدا بگویند کاش عزیزانمان از دست نمی‌رفتند تا ما امروز در این حد ذلیل نمی‌شدیم.

حسینی همچنین متذکر شد: بنده مشکلات را به رهبر معظم انقلاب گفته‌ام و ایشان به من دلداری دادند و فرمودند که "‌حتما پیگیری می‌شود " و من امیدوارم که شما نمایندگان شریف ملت ایران به فکر مردم مظلوم خرمشهر باشید و اجازه ندهید که مردم این شهر از بین بروند.

وی با بیان اینکه دشمنان برای نابودی اسلام کمر بسته‌اند، گفت: کاری کنید که اگر حمله‌ای به کشور شد، مردم از دل و جان از این کشور دفاع کنند و اجازه ندهید که مردم در فقر و بی‌کاری و فحشا زندگی کنند.

‌حسینی همچنین تأکید کرد: بنده چند روز پیش به خاطر یک ضرورت به منطقه بالای شهر تهران رفته بودم و در آنجا دیدم که خانم‌ها بدون روسری در حال رانندگی هستند، نه اینکه روسری از سرشان افتاده و دور گردان‌شان باشد، اصلا روسری وجود نداشت.

راوی کتاب دا در ادامه سخنانش گفت: آیا ما شهید دادیم که فحشا همه جا را بگیرد و آیا ما شهید دادیم که قاچاقچی‌ها مواد مخدر در کشور توزیع کنند؟

حسینی در خاتمه گفت: با مشت آهنین نمی‌شود قوانین الهی را پیاده کرد بلکه با محبت می‌توان این قوانین الهی را در کشور اجرا کرد.

ارزیابی سرکرده سپاه  قدس از تحولات منطقه

روزنامه جوان (سپاه پاسداران): سرلشكر سلیمانی تاكید كرد: ‌غرب چه باور كند و چه باور نكند، تمامی حوادث امروز منطقه خاورمیانه متأثر از انقلاب اسلامی ایران است.
به گزارش فارس، سردار سرلشكر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در صحن علنی مجلس همزمان با سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر به بیان نكاتی پیرامون دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر از چنگال نظامیان رژیم بعثی پرداخت.
وی در ابتدا گفت: فتح خرمشهر و موفقیت‌آمیز بودن عملیات بیت‌المقدس سرمنشاء تحولاتی در جنگ بود كه ‌پیروزی‌هایی را پس از خرمشهر برای دفاع مقدس به ارمغان آورد.
فرمانده سپاه قدس تصریح كرد: اگر بخواهیم عواملی كه باعث پیروزی عملیات بیت‌المقدس شد را ذكر كنیم، یكی از مهمترین عوامل،‌ تحول بنیادین در جنگ بود؛‌ كنار زدن یك تفكر وابسته و به تعبیری سكولار مانند بنی‌صدر‌ كه بر صحنه جنگ حاكم بود، زمینه حاكمیت یك فكر دینی را در جنگ به وجود آورد.
سلیمانی ادامه داد: ‌امام راحل پس از كنار رفتن بنی‌صدر از صحنه جنگ 4 موضوع را پایه اصلی اداره جنگ قرار دادند كه این موضوعات تا پایان دفاع مقدس پایه اصلی اداره جنگ بود.
وی خاطرنشان كرد: جنگ تبدیل به مدرسه‌ای شد كه هزاران نفر را تربیت كرد.
فرمانده سپاه قدس افزود: امام راحل می‌فرمودند كه ما انقلاب را صادر كردیم، مبنای اصلی امام از صدور انقلاب از یك حادثه عملی همانند جنگ منشا می‌گرفت البته 4 ركنی كه امام راحل بر آن تاكید داشتند و آن اركان موجب شد كه همه انگیزه‌ها، انگیزه‌های سرازیر شده در جبهه تطهیر شود، شامل اصالت بخشیدن به دین، مدیریت بر مبنای رضای خدا و وحدت بود.
سلیمانی اضافه كرد: در دوران جنگ تحمیلی سراغ نداریم امام راحل به یك نفر درجه تشویق داده باشند و یا اینكه یك نفر را به خاطر امتناع تنبیه كرده باشند؛ جنگ تبدیل به یك مدرسه اعتقادی و مهم شده بود.
وی در ادامه گفت: پیروزی در خرمشهر بعدها سرمنشا‌ء‌ اتفاقات مهمی شد و امروز هیچ كس نمی‌تواند قبول داشته باشد كه آنچه در لبنان و فلسطین رخ داد، بدون صحنه‌های عملی امكان‌پذیر بود؛‌ اگر جنگ نبود، حوادث مهمی همچون عقب‌نشینی‌های رژیم صهیونیستی از لبنان و غزه رخ نمی‌داد. چرا‌كه الگوی مهم مقاومت، دفاع مقدس بود.
فرمانده سپاه قدس تصریح كرد: هیچ چیز به جز جنگ نمی‌توانست فرهنگ عملی شیعه را در جامعه جاری كند.
سلیمانی ادامه داد: امروز در آستانه سالگرد شكست كشورهای عربی از ارتش رژیم صهیونیستی هستیم اما حادثه تكان دهنده این بود كه حزب‌الله لبنان توانست اشغالگران قدس را از خاك لبنان بیرون كند. اما با این وجود جنگ 33 روزه توانست مقاومت حزب‌الله را بهتر ترسیم كند و در واقع جنگ 33 روزه خرمشهر ثانی بود.
وی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس به این نكته هم اشاره كرد كه پیروزی حزب‌الله لبنان در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی برای دنیا بهت‌آور و در ابعاد نظامی متحیر كننده بود. لذا از همین حادثه فلسطین هم متاثر شد و اگر الگوی مقاومت در لبنان وجود نداشت، مقاومت در فلسطین هم به وجود نمی‌آمد.
فرمانده سپاه قدس همچنین ‌با اشاره به شكست ارتش رژیم صهیونیستی از حماس تاكید كرد: در جریان جنگ 22 روزه خاخام‌های اسرائیلی كه خاك فلسطین را سرزمین مقدس یهود می‌دانستند، پس از مقاومت حماس با گریه فلسطین را ترك كردند.
سلیمانی همچنین اظهار داشت: چه كسی می‌تواند این را انكار كند كه حوادث رخ داده از لبنان تا فلسطین و حوادث امروز حوزه عربی كه در مصر، اردن و كشورهایی كه امروز شرایط انقلاب را طی می‌كند، از مقاومت الگو نگرفته باشند و بیداری آنها به دلیل مقاومت و انقلاب اسلامی ایران نبوده باشد؛ مردم مصر به وضوح دیدند كه یك سازمان كوچكی همچون حماس چگونه توانست ارتش رژیم صهیونیستی را شكست دهد.
"البته اگر حماس هم مانند محمود عباس غیراسلامی بود، مشكلی نداشت اما این سازمان، سازمان اسلامی دینی بود و مقاومت كرد‌ و پیروز شد ".
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در جریان جنگ‌ها و تحولات اشاره كرد و گفت: امروز خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها در جلوی تانك‌ها همراه با نظامیان حركت می‌كنند و بلافاصله اخبار را در دنیا منتشر می‌كند. و اگر امروز سؤال كنید كه قدرت الجزیره بیشتر است یا امیر قطر، ‌می‌گویند الجزیره قدرتش بیشتر است.
فرمانده سپاه قدس ‌تحولات امروز منطقه به خصوص آنچه در مصر، لیبی، یمن و بقیه كشورها رخ می‌دهد را برخلاف تصور اروپایی‌ها كاملا اسلامی دانست و تصریح كرد: غرب چه باور كند و چه باور نكند، مجموعه حوادث و تحولات منطقه متاثر از انقلاب اسلامی ایران است.
سلیمانی اضافه كرد: سالروز فتح خرمشهر سالروز پیروزی در جنگ است چرا‌كه پایه اشغال با موفقیت‌آمیز بودن عملیات بیت‌المقدس برچیده شده و بقیه مناطق جنگی هم متاثر از این عملیات فتح شدند.
وی در پایان یاد و خاطره شهدایی كه در جریان فتح خرمشهر نقش‌آفرینی به‌سزایی داشته ولی امروز در میان امت نیستند از جمله شهیدان احمد كاظمی وحسین خرازی و همچنین جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان را گرامی داشت، ‌و تبعیت از ولی امر مسلمین را مهمترین محور تبعیت از شهدا دانست.

کاتوزیان: انفجار پالایشگاه آبادان را هشدار داده بودم

خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه انفجار رخ داده در پالایشگاه آبادان عمدی نبوده است، گفت: پیش از این به مسئولان پالایشگاه متذکر شده بودم که در صورتی که با شرایط موجود پالایشگاه راه اندازی شود احتمال خطر وجود دارد.

حمید رضا کاتوزیان در حاشیه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به انفجار رخ داده در مراسم افتتاح پروژه بنزین سازی پالایشگاه آبادان در حضور رئیس جمهور که چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت، گفت: این انفجار خرابکاری و یا کاری عمدی نبوده و صرفا به دلیل عدم آمادگی پالایشگاه برای افتتاح بوده است.

وی تاکید کرد: پالایشگاه با شرایطی راه اندازی شده بود که پیش بینی می شده با خطراتی همراه باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق اخباری که به ما رسیده در این حادثه 17 نفر مجروح و یک نفر کشته شده و حادثه پس از افتتاح توسط رئیس جمهور بوده است.
به گزارش مهر، صبح امروز همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت آبادان انفجار و آتش سوزی در یکی از واحدهای فرآیندی این واحد پالایشگاهی منجر به کشته و مجروح شدن کارکنان این مجموعه شد.

پس از انجام مراسم رونمایی از نماد طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان توسط رئیس جمهور، انفجار یکی از واحدهای فرآیندی منجر به آتش سوزی، انفجار و انتشار دود غلیظ در سطح پالایشگاه نفت شد.

مجلس اجازه نفوذ جريان انحرافی به وزارت نفت را نمی‌دهد

روزنامه رسالت: عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس به شكل جدي نسبت به وضعيت وزارت نفت حساس است و اجازه نفوذ جريان انحرافي به اين وزارتخانه كليدي را نمي‌دهد.

سيدعلي موسوي‌جرف در گفتگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: وضعيت فعلي وزارت نفت كه بدون وزير در حال اداره است جاي بسيار نگراني دارد.وي خاطرنشان كرد: وزارت نفت يكي از حياتي‌ترين وزارتخانه‌هاي دولت و نظام است كه همواره مسئولان عالي كشور بر لزوم پاك نگه داشتن اين وزارتخانه تاكيد كرده‌اند.سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اين روزها همه دلسوزان نظام از وضعيت بلاتكليفي وزارتخانه‌هاي مهمي مثل نفت نگران هستند و مهم‌ترين نگراني از احتمال نفوذ جريان انحرافي به داخل اين وزارتخانه است.

هشدار به اساتيد و كارشناسان و مسئولان درباره ارتباطات مشكوك

روزنامه ابتکار: پس از انتشار اطلاعيه وزارت اطلاعات مبني بر متلاشي‌شدن شبکه جاسوسي سيا در داخل کشور و دستگيري 30نفر دراين‌باره و همچنين انتشار جزئياتي از نحوه عضوگيري و فعاليت اين افراد، به‌نظر مي‌رسد اين موضوع مي‌تواند هشداري به افرادي که در معرض اين عضوگيري هستند، مطرح شود.
وزارت اطلاعات روز گذشته (شنبه) با صدور اطلاعيه‌اي از شناسايي و متلاشي‌شدن شبكه پيچيده جاسوسي و خرابكاري وابسته به سازمان جاسوسي امريكا خبر داد.به گزارش ايسنا، بعد از حمايت مردم در راهپيمايي 9دي 88 از نظام جمهوري اسلامي و مسجل‌شدن ثبات نظام طراحي شبكه‌اي جاسوسي توسط تعداد درخور توجهي از برجسته‌ترين افسران اطلاعاتي‌عملياتي سازمان سيا در دستور کار قرار گرفت.
تركيه و مالزي و امارات متحده عربي، از كشورهايي بودند كه افسران اطلاعاتي‌عملياتي سازمان سيا براي هدايت اين شبكه در آنجا مستقر شدند تا با استفاده از پوشش‌ها و دام‌هاي گوناگون، از قبيل ارائه ويزا، وعده اقامت، اشتغال و تحصيل در خارج از كشور و نيز با پوشش مراكز كاريابي با فريب شهروندان ايراني، به تخليه اطلاعاتي آن‌ها و واداشتن اين افراد به جاسوسي بپردازند.
با توجه به آنكه در اين پروژه، مخاطب اصلي مردم بودند، ايجاد نارضايتي اجتماعي از طريق برجسته‌كردن مشكلات اقتصادي و تبديل آن‌ها به معظلات اقتصادي، از رئوس برنامه‌هاي سيا در اين پروژه بود كه طي سلسله‌عمليات گسترده تعقيب و مراقبت (در داخل و خارج از كشور)، نفوذ، فريب و دوبل‌سازي توسط مأموران وزارت اطلاعات ايران خنثي شد.
علاوه‌بر تأسيسات اتمي، شبكه‌ نفتي و گازي، بانكي و بورس، تحقيقاتي و آزمايشگاهي، برق، هواپيمايي، مخابرات و گمرك، ازجمله مراكز حساسي بودند كه افسران اطلاعاتي سيا در اين پروژه سعي در نفوذ به آن‌ها در جهت اختلال در وضيعيت اين بخش‌ها و تبديل اين اختلالات به نارضايتي‌هاي عمومي داشتند.
براي مثال در يكي از بخش‌هاي اين پرونده با يكي از كارشناسان يك نهاد خدمات‌رساني مواجه مي‌شويم كه با انگيزه دريافت ويزا، اطلاعات بسيار مهمي از ريزفعاليت‌هاي اين نهاد خدماتي و شيوه‌هاي خرابكاري در اين نهاد را تهيه و آماده ارسال كرده بود كه تنها دقايقي قبل از ارسال اين اطلاعات بسيار حساس بازداشت شد.
افسران اطلاعاتي سيا در اين پروژه، با تسلط كامل بر زبان و فرهنگ ايراني وارد عمل شده بودند تا با جمع‌آوري اطلاعات ريز از زيرساخت‌هاي مهم كشور، در راستاي اهداف عملياتي و خرابكارانه سازمان سيا وارد عمل شوند. براي مثال با توجه به وضعيت سيستم هواپيمايي كشور، تطميع يكي از مسئولان اين بخش براي ورود مواد منفجره از اين بخش و انجام‌گرفتن سلسله انفجارهايي با هدف ناامن نشان‌دادن اوضاع، در دستور دست‌اندركاران اين پروژه قرار داشت كه وزارت اطلاعات آن‌را خنثي کرد.
وعده دريافت اقامت امريكا يكي از انگيزه‌هاي افراد فريب‌خورده‌اي بود كه در ازاي آن حاضر شدند اطلاعاتي باارزش از كشور را در اختيار مأموران سيا قرار دهند، دراين‌باره به فردي برمي‌خوريم كه با داشتن 25سال سابقه فعاليت، تنها با انگيزه كسب اقامت امريكا حاضر شد اطلاعاتي از پروژه تحقيقاتي را كه در آن فعاليت مي‌كرده، در اختيار سازمان جاسوسي امريكا قرار دهد.
شيوه‌هاي به‌كارگرفته‌شده مأموران سيا در اين پرونده مي‌طلبد كه اساتيد، كارشناسان و مسئولان كشور به تماس‌ها و ارتباطات مشكوكي كه در پوشش دعوت به تحصيل، اشتغال يا اقامت در خارج از كشور، اخذ ويزا و نيز نظرسنجي‌هاي تلفني فاقد منشا معتبر به‌عمل مي‌آيد، دقت كنند.

محسنی اژه ای: ندامتگاه قرچک مرغداری نبوده است

روزنامه قدس: حجة الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي ديروز در نشست خبري به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

اردوگاه معتادان!
محسني اژه اي با بيان اينکه در برخي از رسانه ها آمده بود که ندامتگاه ري يک مرغداري بوده، خاطرنشان کرد: ما سابقه آن را پرسيديم و گفتند اين محل، ساليان سال در اختيار بهزيستي بوده که به عنوان اردوگاه معتادان استفاده مي شده است.
وي اضافه کرد: اين محل به درخواست قوه قضاييه از سال 81 به دستگاه قضايي تحويل داده شده و پس از بازسازي، براي حرفه آموزي و کاردرماني مورد استفاده قرار گرفته است. اين محل در سال 87 نيز بازسازي شده و تعدادي از زندانيان مرد که عمدتاً جرم آنها در رابطه با مواد مخدر بوده است به آنجا انتقال يافته اند. در واقع شايد 20 روز پيش اين محل زنداني بود که عمدتاً زندانيان مرد مواد مخدر در آن بوده اند.

نامه سرگشاده فرزند زندانی سیاسی محکوم به اعدام

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی

نامه سرگشاده پسر مصطفی سلیمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام

مصطفی سلیمی ( ایلویی ) فرزند عبدالله، اهل روستای ئیلوو منطقه تیلکو از توابع
شهرستان سقز است که در سال 1380 به عضویت یکی از احزاب اپوزیسیون کرد درآمد و به
مدت سه سال به همکاری با حزب مورد اشاره پرداخت.
نهایتاً نامبرده از اواخر سال 1382 به همکاری خود با آن حزب پایان داده و متعاقباً
در منزل یکی از اقوام خود در شهر نهاوند واقع در استان لرستان ساکن شد. نیروهای
امنیتی در همان زمان اقدام به بازداشت آقای سلیمی کرده و پس از انتقال به اداره های
اطلاعات و دادگاههای سنندج و سقز، حکم اعدام به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از
طریق محاربه صادر و به وی ابلاغ شد. که روز دوشنبه۲۶ ارديبهشت ماه به سوئيت انفرادی
زندان مرکزی سقز منتقل شد.
پسر مصطفی سلیمی در نامه‌ای سرگشاده که بدست کمپین دفاع از زندانیان
سیاسی رسیده ، خطاب به مقامات عالی‌رتبه ، و نهادهای حقوق بشر و مردم نوشته است :
پدرم بی گناه است و او سزاوار حکم اعدام نیست. وی را آزاد کنید.

متن نامه به شرح زیر است:

همگان مطلعند که پدر من ، مصطفی سلیمی بدون هیچ دلیل موجه هشت سال است که در
بازداشت به‌سر می‌برد، من نمی‌دانم که در این هشت سال چه بر او گذشته است، اما
میدانم بر من چه گذشته است تا جایی که پدرم را به یاد دارم پشت میله های زندان بوده
است.
هشت سال در این حال و هوای کودکی و در حالی‌که هم‌سالان من با شوق دیدار پدر و
مادرشان از مدرسه سوی خانه روان می‌شوند، من با دیدگان منتظر، صورت‌های افسرده و
دلی شکسته به خانه‌ای باز می‌گردیم که امید دیدار پدر هر روز با پتک بی‌خبری و یاس
بر پیکر کوچکم فرود می آید. ای‌کاش هیچ‌کس این‌گونه از مهر پدر محروم نگردد.گرفتن
جان یک انسان اگر ممکن است یک انتفام لحظی باشد اما همزمان میتواند افریتنده نسلی
انتقام جو باشد در قرنی که انتقام به مصابه شیویه ضد انسانی به نقد تاریخ کشیده شده
است. آفریدن چینین نسلی انتقام جویی سیاسیت سه دهه اخیر جمهوری اسلامی در سه دهه
اخیر بوده که همواره با شکست روبرو شده است.
در شرایط کنونی آنچه حائز اهمیت است نه دفاع از جان یک انسان به سان یک پدر بلکه به
مصابه دفاع از یک انسان برای حفظ انسانیت و حقوق بشر رایج در دنیاست. دفاع از پدر
من نه به عنوان یک خانواده بلکه در یک اجتماع بزرگتر دفاع از کیان یک خانواده ،
دفاع از ماهیت پدری ، دفاع از اعدم یتیم ساختن دیگری و درنهایت دفاع از ماهیت واقعی
انسانیت است.
من به عنوان پسر کسی که بی گناه در زندان و محکوم اعدام شده ، از تمامی مقامات
قضایی و مسئولین میخواهم که پدرم گناهی نداره و وی را ازاد کنید و از تمامی مردم
میخواهم که به پدرم کمک کنند چون که وی سزاوار اعدام نیست. و نگذارید پدرم را اعدام
کنند.

اشکان سلیمی پسر مصطفی سلیمی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام

کاهش سن كشيدن سيگار در جوانان ايرانی

ایرنا:' خديجه محصلي ' به مناسبت هفته مبارزه با دخانيات (سه تا 10 خرداد)در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: شركت هاي توليدكننده مواد دخاني در تبليغات خود جوانان و زنان را مورد هدف قرار داده اند و هم اكنون ميزان گرايش جوانان و نوجوانان به مصرف سيگار افزايش يافته و شمار مصرف كنندگان آن رو به رشد است.

وي با بيان اينكه بسياري از نوجوانان از روي كنجكاوي كشيدن سيگار را براي نخستين بار تجربه مي كنند، اظهار داشت: بر اساس بررسي هاي وزارت بهداشت، 2/14 درصد افراد بالاي 15 سال در كشور سيگاري هستند كه سه درصد آنان، زن و سه درصد را افراد 13 تا 15 ساله تشكيل مي دهند.

محصلي ادامه داد: شركت هاي توليدكننده مواد دخاني در تبليغات خود از ترفندها و الفاظي استفاده مي كنند كه مورد توجه جوانان به ويژه زنان است، به گونه اي كه مصرف سيگار از سوي زنان را نشان دهنده نبود تفاوت بين مرد و زن تلقي كرده و كشيدن سيگار را كسب قدرت و بزرگنمايي عنوان مي كنند.

اين مقام مسوول در وزارت بهداشت تصريح كرد، توليدكننده هاي بزرگ سيگار در كشور، از تبليغات ديگري مانند'كشيدن سيگار موجب لاغري مي شود'، استفاده مي كنند، در صورتي كه مصرف سيگار علاوه بر اين كه موجب لاغري كاذب مي شود، زيان هاي جبران ناپذيري در افراد ايجاد مي كند.
محصلي به خانواده ها هشدار داد، سيگار زيان هاي بسياري روي سلامتي فرد دارد در حالي كه نوجوانان در برابر اين زيان ها، بسيار آسيب پذيرتر هستند.

بحران امروز جهان بحران زن است، نه تغییرات آب و هوا

شهرزادنیوز: در پی دیدار "زنان فرهیخته"، به مناسبت روز تولد زهرا، دختر پیامبر اسلام، با رهبر جمهوری اسلامی، فاطمه آجرلو، عضو فراکسیون زنان مجلس، با اتکا به سخنان خامنه ای گفت که بحران امروز جهان مسأله تغییرات آب و هوا نیست، بلکه امروزه موضوع بحران زن و بد فهمی نسبت به جایگاه او مطرح است.

وی همچنین این گفته رهبر جمهوری اسلامی را تکرار کرد که گویا بحران آب و خشکسالی و دیگر بحران ها بحران اساسی در جهان به حساب نمی آیند و و بحرانی که جهان را تهدید می کند، همانا "بحران زن" است، که ریشه در غرب دارد.

فاطمه آجرلو در رابطه با "گزارش های تکان دهنده در خصوص آمار تجارت زنان"، اظهار داشت که مدیریت و محور این تجارت ها با "رژیم صهیونیستی" است که زنان کشورهای فقیر را با وعده دستیابی به شغل و کار به خود جذب و به آن ها تجاوز می کند.

شایان ذکر است که بر پایه تخمین سازمان ملل ، تنها در اروپا، حدود 140 هزار نفر قربانی تجارت انسان (بردگی مدرن) شده‌اند که دو سوم این تعداد را زنان تشکیل می دهند وبیش از 80 درصد آنان مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند. در هیچ یک از گزارش های مربوط به برده داری مدرن، که تجارت سکس را نیز در بر می گیرد، نامی از "رژیم صهیونیستی" نیامده و بسیاری از دختران خاورمیانه‌ای و آفریقایی، از جمله تعدادی از زنان ایرانی، در شیخ نشین هایی چون امارات متحده عربی تن به کامفروشی داده اند.

دو کوهنورد آمریکایی زندانی دست به اعتصاب غذا زدند

خبرگزاری هرانا - دو کوه نورد آمریکایی زندانی در ایران توانستند بعد از گذشتن نزدیک به دو سال از بازداشت خود، برای سومین بار با خانواده خود تماس تلفنی برقرار کنند و ایشان را از اعتصاب غذای خود با خبر کنند.

خانواده این کوهنوردان در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کردند، شین بوئر و جاش فتال که هر دو ۲۸ ساله هستند در پی توقف دریافت نامه، دست به یک اعتصاب غذای ۱۷ روزه زده‌اند.

به نوشته روز و براساس گزارش واشنگتن پست، سیندی هایکی مادر بوئر از پین سیتی می‌نه سوتا و لورا فتال مادر فتال از فیلادلفیا در پی نگرانی از اعتصاب غذای پسرانشان، از روز پنجشنبه دست به آنچه اعتصای غذای "همراهی" خواندن، زدند. هایکی گفت تماس تلفنی پسرش حدود ۴ دقیقه طول کشید و او به نظر "خوب" می‌آمد.

هایکی روز یکشنبه گفت: "از شنیدن صدای او خیلی خوشحال شدم. این تماس بعد از سومین تلفن در طول ۲۱ ماه، کوتاه بود. ما می‌خواهیم او برگردد."

درخواست برای تعطيلی پتروشيمی خارک به دليل ايمنی

خبرگزاری فارس: مديركل ايمني وزارت نفت از نامه به شوراي عالي امنيت ملي درباره امنيت خطوط لوله خبر داد و گفت: با توجه موارد مربوط به ايمني نظر ما اين است كه كلاً پتروشيمي جزيره خارك جمع‌آوري شود چرا كه در جاي حساسي قرار گرفته است و پايانه اصلي و عمده صادرات نفت كشور در اين جزيره قرار داد.

محمدحسين اردشيري در پاسخ به پرسشي در خصوص تصميم اتخاذ شده درباره حوادث پتروشيمي فرسوده خارك اظهار داشت: پيشنهاداتي كه در خصوص نوسازي پتروشيمي خارك مطرح شد به شوراي معاونين رفت و بحث مفصلي در خصوص آن شد.

وي افزود: بحث بازسازي كلي پتروشيمي خارك توسط وزارت نفت توسط وزير نفت در شوراي معاونين مطرح شد كه با رفتن ايشان از وزارت نفت مصادف شد و سرنوشت اين طرح مشخص نيست اما به احتمال زياد پتروشيمي خارك مورد بازسازي اساسي قرار خواهد گرفت.

مديركل ايمني، بهداشت و محيط زيست وزارت نفت تصريح كرد: با توجه موارد مربوط به ايمني نظر ما اين است كه كلا پتروشيمي خارك جمع‌آوري شود چرا كه در جاي حساسي قرار گرفته است چنانكه پايانه اصلي و عمده صادرات نفت كشور در جزيره خارك قرار داد.

وي اضافه كرد: البته اگر پتروشيمي خارك به طور كامل بازسازي و نوسازي شود و موارد مربوط به پدافند غيرعامل در آن رعايت شود ادامه كار آن مشكلي نخواهد داشت.
اردشيري تاكيد كرد: نظر ما اين است كه از نظر مسائل ايمني اين پتروشيمي كاملا جمع‌آوري شود يا اگر چنين نمي‌شود كاملا مورد بازسازي قرار بگيرد.

*تامين امنيت خارج از فنس بر عهده نيروي انتظامي است/برنامه جديد وزارت نفت براي تامين امنيت خطوط لوله

وي در ادامه در پاسخ به پرسشي در خصوص مسئول تامين امنيت خطوط لوله گاز با توجه به اقدامات خرابكارانه اخير گفت: طبق قانون داخل فنس يا داخل محدوده تاسيسات تامين امنيت خطوط لوله و تاسيسات بر عهده وزارت نفت است اما در خارج از اين محدود تامين امنيت خطوط بر عهده نيروي انتظامي است.

ميركل ايمني، بهداشت و محيط زيست وزارت نفت افزود: اخيرا نيز توسط وزير نفت نامه‌اي به شوراي عالي امنيت ملي ارسال كرديم و توضيح داديم امنيت خطوط در خارج از محدوده تاسيسات بر عهده نيروي انتظامي است.

وي اضافه كرد: در عين حال وزارت نفت برنامه مفصلي براي افزايش امنيت خطوط داريم كه به زودي اجرايي خواهد شد تا ديگر كسي امكان دست‌درازي به خطوط لوله را پيدا نكند.

وي اظهار داشت: در اين برنامه مراقبت‌هاي فيزیكي، گشت و ديگر موارد پيش‌بيني شده و نامه‌نگاريهايي نيز با وزارت كشور و شوراي عالي امنيت ملي انجام داده‌ايم تا حفاظت كامل‌تري از اين خطوط انجام شود.

اردشيري تصريح كرد: به هر حال 14 هزار كيلومتر خط لوله نفت و 40 هزار كيلومتر خط لوله گاز در كشور داريم كه حفاظت از همه آنها مشكل است و بايد هماهنگي بيشتري براي حفاظت از آنها صورت بگيرد چنانكه با اقدامات انجام شده اميدواريم ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نباشيم.

وي افزود: خطوط لوله به همه مردم تعلق دارد و اگر مردم براي حفاظت از آن كمك نكنند انجام چنين كاري بسيار مشكل مي‌شود به همين دليل از مردم مي‌خواهيم در صورت مشاهده موارد مشكوك در اطراف خطوط لوله به نيروي انتطامي يا حراست وزارت نفت اطلاع دهند تا در صورت وجود خرابكاري يا نشتي نسبت به خنثي‌سازي و كنترل آن اقدام شود.

*حفاظت وزارت نفت از اطلاعات محرمانه

وي در ادامه در پاسخ به پرسشي در خصوص امنيت تبادل اطلاعات محرمانه در صنعت نفت گفت: اطلاعات ما به طور كلي به دو بخش محرمانه و غير محرمانه تقسيم شده‌اند و اطلاعات محرمانه ما به هيچ وجه از طريق ايميل و امثال آن منتقل نمي‌شود و به هيچ وجه در دسترس افراد غير مسئول قرار نمي‌گيرد.

وي با بيان اينكه البته حوادث صنعت نفت محرمانه نيست و ما براي آگاهي مردم آن را اطلاع رساني مي‌كنيم، تاكيد كرد: نقل و انتقال اطلاعات محرمانه با نظارت حراست وزارت نفت انجام مي‌شود و براي حفاظت از اطلاعات محرمانه صنعت نفت سيستم مطلوبي داريم.

در گزارش‌هاي منتشر شده در خصوص دستگيري شبكه جاسوسي آژانس مركزي اطلاعات آمريكا(سيا) در ايران اطلاعاتي مبني بر تلاش اين شبكه براي دستيابي به اطلاعات صنعت نفت و خرابكاري در شبكه‌هاي برق و نفت و گاز به چشم مي‌خورد و ظاهرا يك مدير دولتي نيز در اين خصوص بازداشت شده است.

وکیل دروایش گنابادی در زندان ساری محبوس است

مجذوبان نــور - وکلای مصطفی دانشجو پس از گذشت 4 روز از دستگیری این وکیل دادگستری، ظهر امروز یکشنبه اول خرداد در زندان ساری با او دیدار کردند.

این وکیل دراویش نعمت‌اللهی گنابادی که چهارشنبه 28 اردی‌بهشت ماه در محل کار خود در تهران دستگیر شده بود، بعد از دستگیری به بند 209 زندان اوین منتقل شده و پس از آن به زندان ساری انتقال یافته است.

گفتنی‌ست در حالی که خانواده‌ی دانشجو چهار روز از محل نگهداری وی بی‌اطلاع بودند، امروز وکلای وی در محل زندان ساری با او دیدار کرده و وضعیت عمومی او خوب توصیف کردند.

مصطفی دانشجو از جمله وکلای دراویش نعمت‌اللهی‌ است که به دلیل دفاع از حقوق قانونی و اجتماعی دو نفر از پیروان طریقت و عرفان در شهرستان نکا، مورد قهر نیروهای امنیتی قرار گرفت و به اتهام نشر اکاذیب به تحمل هفت ماه زندان محکوم شد.