۸۰۷۹۱ مورد نفض حقوق بشر در فروردین ماه

به گزارش خبرگزاری هرانا (واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، در فروردین ماه ۸۰۷۹۱ مورد نقض حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.

کارگران

در فرورین ماه امسال، ۷۸۸۳۰ نقض موردی حقوق کارگران در ایران، ثبت شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در فروردین ماه، دستکم ۴۰۰۰۰ کارگر توسط کارفرمایان به علت تعدیل نیرو از کار اخراج شدند. این در حالیست که حداقل ۲۲۵ واحد تولیدی و یا کارخانه نیز تعطیل شده و ۱۰۰۴۸۶ گزارش شده است.

هم چنین در طی سال گذشته دستکم ۱۸ مورد اعتصاب یا تجمع کارگری توسط واحد مذکور به ثبت رسیده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به اعتصاب چند روزهٔ کارگران پتروشیمی بندر امام در اعتراض به موارد متعدد منجمله اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران، اشاره کرد. بسیاری از کارگران نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه توسط کارفرما که در یک مورد به ۳۰ ماه (کارخانه ریسندگی و بافندگی کاشان) نیز رسیده است، تجمع و یا اعتصاب نموده بودند.

از سویی به علت نبود امینی کافی در محیط کار حداقل ۴ سانحه روی داده که بر اثر آنچهار کارگر کشته و دو تن زخمی شدند.

در ماه گذشته ۵ کارگر نیز به علت فعالیت کارگری از سوی نیروهای امنیتی احضار و ۵ تن هم بازداشت شدند که این بازداشت‌ها مربوط به مهندشان شرکت پتروشیمی جم می‌باشد.

اقلیت‌های مذهبی

در طول ماه گذشته تعداد ۲۷ نقض موردی حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسید.

در فروردین ماه، دستکم ۱۶ نفر از شهروندان با گرایش‌های مختلف مذهبی غیر از اسلام شیعی بازداشت و ۱ نفر از سوی مراجع قضایی احضار شد.

هم چنین در ۴ مورد نیز نیروهای امنیتی از فعالیت اقتصادی اقلیت‌های مذهبی در ایران ممانعت به عمل آوردند.

اقلیت‌های قومی

در فروردین ماه تعداد ۱۳۴ نقض موردی حقوق اقلیت‌های قومی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.

در سال گذشته دستکم ۹۷ تن در حوزهٔ اقلیت‌های قومی بازداشت شدند. هم چنین ۹ تن از ایشان از سوی شعب مختلف دادگاه انقلاب به تحمل ۴۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

این در حالیست که حداقل ۱۳ شهروند در حوزه مذکور نیز به دست نیروهای امنیتی کشته شدند که طبق آمار ده تن از ایشان را شهروندان کرد و سه تن را شهروندان عرب تشکیل داده‌اند.

اصناف

در فروردین ماه ۴۵ نقض موردی حقوق اصناف مختلف توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که این رقم مربوط به گزارش پلمب ۴۵ واحد صنفی توسط نیروهای امنیتی می‌باشد.

طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اصناف ۵۸% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز کاهش ۳۳% را شاهد بوده‌ایم.

فرهنگی

در فروردین ماه تعداد ۹ نقض موردی حقوق در بخش فرهنگی توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که این آمار مربوط به احضار یک هنرمند، ممانعت ماموران امنیتی از اجرای دو برنامه، جلوگیری از فعالیت سه ناشر در نمایشگاه بین المللی کتاب، به آتش کشیده شدن یک دفتر فیلم سازی و توقیف دو مجموعهٔ هنری می‌باشد.

زنان

در ماه گذشته تعداد ۶ نقض موردی حقوق زنان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است و از این آمار ۳ مورد آن مربوط به صدور احکام دادگاه‌های انقلاب برای فعالین این حوزه بوده است.

هم چنین ۲ مورد بازداشت زنان و یک مورد خودسوزی زنان در این ماه به ثبت رسیده است.

کودکان

در ماه گذشته تعداد ۶ نقض موردی حقوق کودکان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.

بر اساس این آمار ۴ مورد کودک آزاری و یا تجاوز جنسی گزارش شده است و بازداشت دو فعال حقوق کودکان نیز از جمله موارد نقض حقوق کودکان و فعالین این عرصه بوده است.

اعدام

در این ماه تعداد ۲۹ گزارش نقض موردی حقوق بشر رخ داده است که از این تعداد ۸ مورد مربوط به صدور حکم اعدام و ۱۶ مورد آن مربوط به اجرای این حکم بوده است.

چهار تن از اعدام شدگان در ملا عام اعدام شدند و اجساد ۵ اعدامی نیز به خانواده ایشان تحویل نشد. دو تن از اعدام شدگان زن بوده‌اند.

دانشجویان

در طی ماه گذشته تعداد ۳۹ نقض موردی حقوق دانشجویان در سراسر کشور توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.

بر همین اساس در محدوده زمانی مذکور یک تن بازداشت، پنج تن محاکمه و بیست نفر نیز به کمیته انضباطی احضار شدند، طبق رای کمیته انضباطی برای ۴ دانشجو ۷ ترم تعلیق از تحصیل صادر شد و دو دانشجو نیز از تحصیل محروم شدند.

زندانیان

در فروردین ماه سال جاری تعداد ۱۶۱۲ نقض موردی حقوق زندانیان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.

این آمار شامل دستکم ۴۰ مورد اعمال محدودیت مضاعف بر زندانیان ائم از ممانعت از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده و ۱۲ مورد بلاتکلیفی می‌باشد. هم چنین در ۵ مورد نیز مسئولان از رسیدگی پزشکی به زندانیانی که سلامت جسمی ایشان در معرض خظر جدی قرار داشته است، سربازدند.

از سویی ۲ تن از زندانیان نیز در اعتراض به موارد متعددی منجمله شرایط نامطلوب زندان، رفتار نامناسب مسئولان و یا بلاتکلیفیشان دست به اعتصاب غذا زدند.

هم چنین در ۱۹ مورد زندانیان - اکثرا جهت اعمال فشار- به انفرادی منتقل شدند و ۲ تن از ایشان نیز در همین راستا به زندانی دیگر که عموما با محل زندگی خانواده‌ها فاصله طولانی دارد، تبعید شدند.

اندیشه و بیان

در این ماه تعداد ۵۳ نقض موردی حقوق شهروندان در حوزه اندیشه و بیان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.

آمار فوق الذکر مربوط به بازداشت ۶ تن از فعالین سیاسی مدنی با گرایش‌های مختلف و ۱۲ نفر نیز از سوی دستگاه قضایی به اعدام محکوم شدند.


 

وکيل مدافع حقوق بشر محمد سيف زاده ناپديد شده است

گزارش ها از ايران حاکيست که محمد سيف زاده، وکيل مدافع حقوق بشر و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر، از دو هفته پيش ناپديد شده است و هيچ اطلاعی از وضعيت او در دست نيست.

آقای سيف ‌زاده به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به خاطر تأسيس کانون مدافعان حقوق بشر به ۹ سال زندان و۱۰ سال محروميت از شغل وکالت محکوم شده بود.

کانون مدافعان حقوق بشر ايران توسط تعدادی از وکلا و مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۱ تأسيس شد که رياست آن را شيرين عبادی بر عهده دارد.

مرضيه نيک آرا، وکيل مدافع محمد سيف زاده، در مورد گزارش های انتشار يافته در مورد او به راديو فردا می گويد:

مرضيه نيک آرا: تقريبا دو هفته می شود که ما از آقای سيف زاده خبری نداريم. خانواده ايشان فکر می کردند احتمال دارد حکم قطعی شده باشد و برای اجرای حکم برده باشند. اما تحقيق کرديم و متوجه شديم اين طور نيست و حکم هنوز قطعی نشده است.

اتهام آقای سيف زاده چه بود و حکم صادر شده برای ايشان چيست؟

آقای سيف زاده دو اتهام داشت؛ اول، تشکيل گروهک غيرقانونی که مربوط به بحث کانون مدافعان حقوق بشر است و دوم، تبليغ عليه نظام که به مصاحبه های ايشان با راديوهای خارجی ارتباط دارد.

نظر شما به عنوان وکيل آقای سيف زاده درباره اتهام ايشان و حکم صادر شده چيست؟

اين حکم کاملا غيرقانونی صادر شده است. البته من با رئيس دادگستری ملاقاتی داشتم و پرونده را به شعبه تجديد نظر ارجاع دادم. به شعبه تجديد نظر هم رفته ام و از آنها تقاضا کرده ام، اما به هيچکدام از دلايل ما رسيدگی نکردند.

اتهام اصلی آقای سيف زاده، تاسيس کانون مدافعان حقوق بشر است. تقاضای تاسيس اين کانون از ماده ۱۰ قانون احزاب انجام شده بود و مراحل رسيدگی به تقاضا طی شده و اساسنامه و مرامنامه آن تاييد شده بود. فقط زمانی که می خواستند پروانه را صادر کنند وزير عوض می شود و اين پرونده مسکوت می ماند.
در واقع، تاسيس کانون مدافعان کاملا قانونی بوده و شهودی در اين رابطه وجود دارد و حتی وزير وقت هم هست. ما از دادگاه تقاضا کرديم شهود را احضار کند و شهادت آنها را بشنود، ولی متاسفانه در دادگاه بدوی به هيچکدام از اين موارد رسيدگی نشد.

به طور مشخص، درمورد موکل خود چه خواسته ای داريد؟

اگر آقای سيف زاده در ايران هستند که البته اين مطلب هنوز تاييد نشده است، بايد وضعيت ايشان را به طور مشخص اعلام کنند. آقای سيف زاده ۶۳ ساله است و از نظر جسمی وضعيت مناسبی ندارد و ما نگران وضعيت جسمی ايشان هستيم.

ما هيچ خبری از وضعيت آقای سيف زاده نداريم و نمی دانيم کجا هستند و اين باعث نگرانی خانواده ايشان است و مستاصل شده ايم که کجا دنبال ايشان بگرديم.


 

بزرگداشت زادروز یاران دبستانی دربند، مجید دری، میلاد اسدی، علی ملیحی و حسن اسدی‌زیدآبدی
ادوارنیوز: کمیته گزارشگران حقوق بشر، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، شورای دفاع از حق تحصیل، کمپین خانواده زندانیان سیاسی و سایت دانشجویان ایران (دانشجو نیوز) با انتشار فراخوانی مشترک خبر از برگزاری مراسم بزرگ داشت برای علی ملیحی، حسن اسدی زیدآبادی، میلاد اسدی و مجید دری دادند.

این تشکل‌ها در همین زمینه‌ بیانیه‌ای صادر کردند و خواستار همکاری و کمک فعالان مدنی برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن این مراسم شدند. متن کامل فراخوان این نهادها به شرح زیر است:

ایستادند و حاضر نشدند تعهد بدهند که در مقابل ظلم سکوت کنند. می‌دانستند باز نخواهند گشت، می‌دانستند انکار می‌شوند، اما فریاد بر آوردند.
میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، متولد ۲ اردی‌بهشت ۱۳۶۵ و محکوم به ۷ سال حبس تعزیری است. وی در ۹ آذر ۱۳۸۸ دستگیر شد. وی از زمان دستگیری تاکنون تنها یک بار در ایام نوروز به مرخصی آمده است.

حسن اسدی‌زیدآبادی، مسوول کمیته‌ی حقوق‌بشر سازمان ادوار تحکیم وحدت، متولد ۸ اردی بهشت ۱۳۶۳ است که ۱۲ آبان ۱۳۸۸ بازداشت و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی همچنان بدون مرخصی در زندان است.
مجید دری، عضو شورای دفاع از حق تحصیل. متولد ۲ اردی‌بهشت ۱۳۵۸ و محکوم به ۶ سال حبس به همراه تبعید در زندان بهبهان است. او از ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸، بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.

علی ملیحی، روزنامه نگار و عضو سازمان دانش آموختگان ایران، متولد ۸ اردی‌بهشت ۱۳۶۲ و محکوم به ۴ سال حبس است. وی از زمان دستگیری – ۲۱ بهمن ۱۳۸۸- بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.
این روایت تأسف‌برانگیز برخورد امنیتی با دانشجویانی است که تنها به جرم اندیشیدن گرفتار آمده‌اند. حکایت بهترین فرزندان این آب و خاک که گناهی جز بیان آزادانه عقاید و دفاع از حقوق خود و دیگر هم‌اندیشانشان ندارند. اینان هر سه تنها به علت تمرین حق مسالمت‌آمیز خود در ابراز مخالفت با رویکرد ناقض حقوق انسانی دستگیر و به تحمل حبس ناعادلانه محکوم شده‌اند و از این رو زندانی سیاسی و عقیدتی محسوب می‌شوند.
ما جمعی از فعالان دانشجویی، حق تحصیل و حقوق بشر بر آنیم تا به مناسبت سالروز تولد این سه تن، با تشکیل کمپینی در حمایت از آنان، توجه حامیان و بانیان حقوق بشر را به شرایط این دانشجویان در بند، جلب کنیم. این کمپین در نظر دارد با گرامیداشت تولد دانشجویان دربند فعالیت‌های ارزنده‌ی آنان را در ارج نهادن به ارزش‌های انسانی پاس بدارد. این کمپین در این راه کلیه یاران، همراهان و صاحب نظران را به همکاری دعوت می‌کند.
همگان می‌توانند نوشتن متنی درباره یاران دبستانی، ارسال کارت تبریک برای خانواده‌ها، تهیه‌ی پوستر و ویدئوهای کوتاه تبریک (کمتر از یک دقیقه) و نیز تهیه نماهنگ و مالتی‌مدیا یاد این عزیزان را گرامی بدارند. مطالب نگاشته شده در ویژه‌نامه یاران دبستانی و سایر سایت‌های دانشجویی و حقوق بشری منتشر خواهد شد.
این کمپین ضمن تاکید مجدد بر مبرا بودن فعالان یاد شده و بسیاری دیگر از کنشگران دربند از اتهامات وارده خواستار آزادی بی‌قید شرط آنان است و فعالیت خود را تا رسیدن به این مهم برای تماس و همکاری با کمپین به ما ایمیل بزنید:
کمیته گزارشگران حقوق بشر: chrr.iran@gmail.com
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی: edu.right1@gmail.com
شورای دفاع از حق تحصیل: showra@gmail.com
کمپین خانواده زندانیان سیاسی: info@freemyfamilycampaign.com
سایت دانشجویان ایران (دانشجو نیوز): info@daneshjoonews.com


 

نروژ از افزایش چشمگیر شمار اعدام ها در ایران انتقاد کرد
در پی اعلام خبر به دار آویخته شدن چهار متهم به تجاوز به حقوق مردم توسط خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه نروژ" یوناس گار اشتوره"، امروز از افزایش چشمگیر شمار اعدام ها در ایران انتقاد کرد

وزیر امور خارجه نروژ اعدام در ملأ عام را عملی وحشتناک و دور از شأن جوامع مدرن توصیف نموده گفت که شمار اعدام شدگان در ملأ عام از آغاز سال مسیحی به این سو 15 نفر بوده در حالی که برای تمام سال گذشته 19 نفر بوده است.
وزیر امور خارجه نروژ می افزاید که شمار کل اعدام شدگان از ماه ژانویه به این سو 187 نفر و در تمام سال 2010، 682 نفر بوده است.
این افراد كه جرم آنها سال گذشته در قالب دو پرونده در مراجع قضايي تحت رسيدگي بوده امروز در ملأ عام، یعنی در حضور جمعي از شهروندان بندرعباس و خانواده‌هاي شاكيان به دار آویخته شدند. مقامات در توجیه این حکم به ويژه به اخلالگری در نظم عمومي اشاره می کنند.


 

انتقاد شدید ملی پوش سابق فوتبال از سیاست های دولت احمدی نژاد
ناصر حجازی، پیشکسوت بزرگ فوتبال ایران، از اوضاع اقتصادی کشور بشدت انتقاد کرد.

ناصر حجازی، طی گفت‌و‌گویی، ضمن انتقاد از اوضاع اقتصادی کشور و اجرای طرح هدفمندی یارانه ها می گوید "به من می‌گویند عصبانی نشوم‌، مگر بی‌غیرتم وقتی درد و مشکلات مردم را به چشم می‌بینم‌، با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذرم. آمده‌اند و طرح یارانه‌ها را قالب کرده‌اند. زندگی مردم‌ بهتر نشده که بدتر هم شده است‌. خدمت به مردم یعنی فراهم کردن رفاه و آسایش آن‌ها اما متاسفانه شاهد نداری و سختی زندگی مردم هستیم. دولت می‌گوید ‌چهل هزار تومان در ماه به مردم کمک می‌کنیم‌، مگر مردم گدا هستند‌؟ مردم ایران روی گنج خوابیده‌اند‌، نفت، گاز و… دولت حق ندارد به مردم کمک کند، دولت‌ باید کار کند، خدمت کند و زحمت و دست‌رنج مردم‌ را دودستی تقدیم آن‌ها نماید."

وی می‌گوید حالش خوب نیست چون تاب دیدن شرایط سخت زندگی مردم را ندارد. وی در ادامه گفتگو با تارنمای شخصی خود که اخیرا افتتاح شده، همچنین از وضعیت فعلی و عملکرد دولت شدیدا انتقاد کرده و می گوید "برای من قبض گاز می‌آمد چهل هزار تومان و حالا می‌آید یک میلیون تومان‌. گاز به کشور همسایه با مبلغی به‌مراتب کم‌تر از آن‌چه از مردم می‌گیرند‌، صادر می‌شود. با دیدن این شرایط نباید عصبانی شوم‌؟ نباید حرص بخورم و شرایط جسمانی‌ام مثل امروز شود."

وی در ادامه انتقاد های خود نسبت به سیاست های دولت گفت "من این حرفها را برای خودم نمی‌زنم. به هر حال از آن‌جایی که چهره شناخته شده‌ای هستم و مردم به من لطف دارند‌‌، زندگی‌ام می‌گذرد حتا با این‌که بیماری‌ام بسیار پر هزینه است با لطف مسوولین بیمارستان کسری، مالک گسترش فولاد تبریز و اندوخته پس‌اندازم روزگار سپری می‌شود اما اگر مردم عادی شرایط امروز من را داشتند و با یک بیماری پر هزینه روبه‌رو شوند‌، چه باید بکنند؟ بروند بمیرند؟ من ناصر حجازی هستم‌، سرد و گرم روزگار را چشیده‌ام‌. عمری از من گذشته است. هیچ ابایی هم ندارم که اگر من را ببرید و با شلیک دو تیر به زندگی‌ام خاتمه دهید. حرف‌هایم از سر دل‌سوزیست. کمی مراعات مردم را کنید. مردم را دوست داشته باشید تا آن‌ها هم شما را دوست داشته باشند. مردم معنای خدمت را می‌دانند و اگر آن را احساس نمایند پا به پای دولت می‌ایستند و اگر نمی‌توانید رفاه مردم را فراهم سازید‌، بروید‌. من چهار سال قبل و در اواسط فصل وقتی دیدم ‌اعضای هیت مدیره با دخالت‌هایشان اجازه نمی‌دهند تا در تیم مردمی استقلال علی‌رغم توانایی‌ام کار کنم و ماندنم فایده‌ای ندارد به‌خاطر مردم در حالی که مرا می‌خواستند‌، رفتم تا شاید دیگران بتوانند موفق باشند. مردم ایران قدرشناس هستند. قدر این قدرشناسی را بدانید."

ناصر حجازی در خصوص کارشناسی بودن طرح های دولت گفت "برای من جای سوال است که مگر این‌ها کارشناس ندارند؟ از کجا این طرح یارانه‌ها را آورده‌اند. اگر کشور‌های دیگر چنین کاری انجام دادند‌، ابتدا شرایط و بستر کار را فراهم کردند و بعد اجرا نمودند. آیا در ایران این بستر فراهم بود؟ این‌که بگوییم مصرف نکنید‌، فلان چیز را نخرید‌، هزینه نکنید تا برایتان پس‌انداز شود‌، هنر است؟"

وی ادامه داد "آخر یک کارگر که ماهی سیصد-چهارصد هزار تومان حقوق می‌گیرد و کرایه خانه، خرج زندگی و…دارد و حال باید سه برابر مبلغی که دولت می‌دهد‌، به آن‌ها برگرداند، چطور زندگی کند؟ نتیجه‌اش می‌شود فقر و فقر یعنی فساد‌، فحشا‌، طلاق و…از کدام کارشناس صحبت می‌کنید؟ کارشناسی فقط بازی با آمار و ارقام و زندگی در برج نیست. کارشناسی یعنی زندگی با مردم و لمس کردن درد و مشکلات آن‌ها از نزدیک."

حجازی در انتقاد از واردات بی رویه کالاهای چینی به کشور گفت "کارشناسی یعنی به‌دنبال پیدا کردن راهی جهت مقابله با ورود کالاهای چینی و رونق بخشیدن به تولیدات داخلی. امروز شاهد هستیم که کارخانه‌های ما یا ورشکسته هستند‌ یا صاحبان آن‌ها جهت جلوگیری از ورشکستگی، کارخانه‌هایشان را تعطیل می‌کنند و نتیجه آن بی‌کاری و دربه‌دری کارگر‌ها است و این مشکلات در پایان باعث ‌از هم پاشیده شدن کانون خانواده‌ها و ایجاد مشکالات اجتماعی و اخلاقی می‌شود."

ناصر حجازی در ادامه انتقاد های خود از دولت با اشاره به فرار مغز ها گفت "ما کارشناسان واقعی و افراد تحصیل‌کرده و با دانش کم نداریم. حتا در مسافرت‌های خارج از ایران وقتی با این افراد روبه‌رو می‌شوم‌، می‌گویند حاضریم با رقمی نصف آن‌چه در خارج از ایران به ما می‌دهند در خاک خودمان کار کنیم‌، به عشق ایران اما امکانات و شرایط برای ما فراهم نیست."

وی ادامه داد "می خواهم از دولت بپرسم که اجرای طرح یارانه‌ها اهمیت دارد یا یافتن راهی جهت جلوگیری از فرار مغز‌ها. هر چند مغزها بایستی فرار کنند که اگر باشند بسیاری از افرادی که به نا حق و بر اساس زدوبند در راس کارند‌، خانه‌نشین خواهند شد. ‌همان‌طور که سطح علمی دانش‌گاه‌ها را پایین آوردند تا افرادی که سلیقه‌ای وارد دانشگاه شده بودند، بتوانند فارغ‌التحصیل شوند."

ناصر حجازی در پایان در خصوص دلایل تشدید بیماری خود گفت "اینکه وضعیت جسمانی‌ام شرایط امروزی را دارد‌، به‌دلیل شرایطی است که می‌بینم و نمی‌توانم در قبال این مسایل و مشکلات مردم بی‌تفاوت باشم. به قول گاندی که می‌گوید‌: درد من تنهایی نیست‌، بلکه مرگ ملتی است که برایشان گدایی را قناعت‌، بی‌عرضگی را صبر و با تبسمی بر لب‌، این حماقت را حکمت می‌نامند."

گفتنی است چندی پیش نیز، اسفندیار رحیم مشایی بعد از مراجعتِ حجازی از بیمارستان، به دیدار وی رفته و سعی در جذب وی داشته و حتی مقداری کمک مالی از طرف دولت به این اسطوره فوتبال و ملی پوش سابق کشور هدیه می دهد، که حجازی بلافاصله آن پول را به همراهان رحیم مشایی باز می گرداند و از حضور آنها ابراز ناخرسندی می کند.


 

فائزه هاشمی : هم حقوق بشر و هم ایران هم اکنون در معرض خطر هستند
فایزه هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی در گفتگو با سایت اینترنتی "روز ان لاین " گفته است " هم اسلام، هم جامعه مدنی، هم حقوق بشر و هم ایران هم اکنون در معرض خطر هستند و همه باید بجنبند که ایران رو نجات بدهند."

در پی مصاحبه نوشابه امیری با سعید تاجیک، کسی که به فائزه هاشمی فحاشی کرد، مصاحبه ای هم محمدرضا یزدان‌پناه، خبرنگار روز آنلاین، با فائزه رفسنجانی انجام داده است.
مصاحبه گر در آغاز به خنده آغازین و خنده پایان مصاحبه شونده اما بغض در گلو در خلال مصاحبه اشاره می کند.
او با تأکید بر این که فائزه رفسنجانی توانسته فارغ از نام و سایه سنگین پدر، شخصیتی مستقل از خود در عرصه سیاسی ایران بیابد، مصاحبه خود را با احوالپرسی از فائزه رفسنجانی آعاز می کند.
فائزه رفسنجانی که با طنز می گوید همه چیز به خوبی و خوشی پیش می رود، بلافاصله می افزاید : در واقعیت، شرایط سیاسی، آزادی ها و حقوق بشر در ایران شرایط بسیار اسفناکی دارند. وضعیت اقتصادی هم چون طرح هدفمند کردن یارانه ها بر اساس قانون انجام نمی شود بلکه به صورت سلیقه ای و بدون توجه به نظرات کارشناسان اجرا می شود، تا الان نتایج خوبی نداشته. . در عرصه سیاست خارجی هم که روز به روز به شرایط بدتری می رسیم. اختلافات با کشورهای همسایه و با بیشتر کشورهای دنیا متاسفانه شرایط بدی رو هم برای کشورمان و هم برای ایرانیان ایجاد کرده. من چیزی نمی بینم که بخوام به عنوان نکته مثبت از آن یاد بکنم."
فائزه هاشمی با اشاره به حادثه هائی که برای خود، برادر و برخی اعضای خانواده اش رخ داد و در پرسش به این که آیا اراده ای برای برخورد با این قبیل رفتارها مشاهده کرده است ؟ می گوید :

"نه، مگه با حادثه کهریزک با اون همه تبلیغات برخورد شد؟ مگه با آمران و عاملان حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان علیرغم آنهمه محکوم کردن ماجرا، برخوردی صورت گرفت؟ قضیه حمله به ما هم شبیه همین هاست. به رغم این همه محکومیت از بالاترین مقام کشور تا افراد دیگر همه و همه در این باره صحبت کردند، باز می بینیم سعید تاجیک به این راحتی حرف می زند، همان حرفها و ادبیاتش رو تکرار می کنه. خودش هم گفته که زندان نیست. معلوم نیست اصلا جریان چیه..."
"تز الان آقایون اینه که یا با ما باشید، یا ساکت باشید یا اصلا نباشید. چون جنبش سبز، من و دیگران با آقایان همراه نیستیم بلکه منتقد و مخالف وضع موجودیم، این فشارها رو می آورند. شرایط کشور در همه زمینه ها پلیسی و امنیتی است. در دانشگاه ها، ادارات، رسانه ها، همه جا همینجوریه."
فائزه هاشمی در پاسخ به این پرسش که جنبش سبز این روزها به سومین سالگرد تولد خود نزدیک می شود و بعضی ها این جنبش را یک جنبش مرده می دانند و دستگیری آقایان موسوی و کروبی را هم به ابعاد این تحلیل اضافه کرده اند،. شما دورنمای این جنبش را چگونه می بینید؟ می گوید :

"من بسیار امیدوارم به اعتقاد من جنبش سبز زنده و فعال به پیش میره و روش ها و استراتژی های خود را در مقاطع مختلف تغییر میده و این اتفاق هم باید بیفتد. ظلم پایدار نمی مونه شاید دیر و زود داشته باشه ولی سوخت و سوز نداره. فقط امیدوارم مردم با کمترین هزینه بتونند به آرمان هاشون برسند.
این رفتارها نه تنها آدم رو در اعتقاداتش سست نمی کنه بلکه باعث میشه به راهی که رفتی ایمان بیاری و بدونی درست عمل کردی. هم اسلام، هم جامعه مدنی، هم حقوق بشر و هم ایران هم اکنون در معرض خطر هستند و همه باید بجنبند که ایران رو نجات بدهند."


 

قيمت 4 برابري سوخت تاكسي درمقايسه با هواپيما
قيمت بنزين سهميه‌اي ناوگان حمل و نقل عمومي از جمله بنزين تاكسي در کشورمان 400 تومان و قيمت بنزين آزاد حمل و نقل هوايي از جمله هواپيماهاي مسافربري 100 تومان است.

ایلنا: يك كارشناس برنامه‌ريزي شهري گفت: به نظر مي‌رسد ايران تنها كشور دنياست كه قيمت سوخت تاكسي در آن 4 برابر قيمت سوخت هواپيماست و اين در حاليست كه با حداقل افزايش نرخ كرايه تاكسي بدون ارائه هيچ گونه راهكار جبراني مخالفت مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري ايلنا،شهرام جبارزادگان كارشناس برنامه‌ريزي شهري با اشاره به اين كه به رغم اجراي طرح هدفمندکردن يارانه‌ها، بنزين هواپيما همچنان با همان قيمت سابق يعني ليتري 100 تومان به شركت‌هاي هواپيمايي ارائه مي‌شود، اظهار كرد: اين در صورتي است كه از همان نخستين روز اجراي اين طرح نسبت به افزايش قيمت بنزين تاكسي به 4 برابر قيمت سابق اقدام شد.
او با بيان اين كه قيمت سوخت CNG تاكسي‌ها نيز پس از هدفمند سازي يارانه‌ها 5/7 برابر شده، اضافه كرد: در حال حاضر براي بسياري از رانندگان تاكسي به ويژه تاكسي‌هاي ون با توجه به سهميه محدود سوخت و نرخ پايين كرايه، عملا ادامه فعاليت مقرون به صرفه نيست.
اين کارشناس مسائل شهري با تاکيد بر اينکه سهميه اختصاص داده شده به هيچ عنوان براي تاکسي‌ها در شهر بزرگ و پرترافيکي مانند تهران کافي نيست، تصريح کرد: به اين دليل بسياري از رانندگان مجبورند با بنزين آزاد با قيمت ليتري 700 تومان نسبت به جا به جايي مسافر اقدام کنند.
جباري‌زادگان در پايان خاطرنشان كرد: نتيجه‌اي كه از مقايسه تعداد مسافران تاكسي با ميزان كرايه دريافتي از آن‌ها و تعداد سرنشينان هواپيما و ميزان هزينه دريافتي از ايشان در مقابل قيمتي كه بابت سوخت مصرفي از اين دو نوع وسيله نقليه دريافت مي‌شود، قابل ثبت در كتاب ركوردهاي گينس است.


 

سند تازه ویکی‌لیکس: «ایران در پی دستیابی به جنگ‌افزارهای شیمیایی است»
روزنامه اسرائیلی هاآرتص و وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس در «سند» تازه‌ای مدعی شده‌اند که ایران تنها درصدد دستیابی به سلاح اتمی نیست بلکه برای دستیابی به جنگ‌افزارهای شیمیایی نیز تلاش می‌کند، و در این راستا از یاری چین برخوردار است.

هاآرتص پنجشنبه در گزارشی که آن را خبر«اختصاصی» خود از ویکی لیکس نامید، ادعا کرده است که کارخانه‌ای در نزدیکی قم، دست اندر کار بخشی از برنامه‌های تولید جنگ افزار شیمیایی در ایران است.

این امر در تلگرامی که امضای هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا را دارد، افشا شده است.

هاآرتص با استناد به تلگرام یاد شده که از ویکی‌لیکس دریافت کرده، می‌نویسد: سخن از یادداشتی است که هیلاری کلینتون به تاریخ ۲۴ ژوییه ۲۰۰۹ برای سفارت آمریکا در پکن، پایتخت چین، فرستاده است؛ نامه‌ای که در آن، نگرانی آمریکا از اقدام یک شرکت چین بنام «زیبو چمت» در همکاری در برنامه‌های ایران در تولید سلاح کشتار همگانی، بازتاب یافته است.

خانم کلینتون در این نامه نوشته است که شرکت یاد شده چینی در کار انتقال اطلاعات و تجهیزات حیاتی برای برنامه شیمیایی ایران است درحالی که «منشور گروه استرالیا» که چین نیز عضو آن است، انتقال این دانش و تجهیزات برای ایران را منع کرده است.

«منشور گروه استرالیا» جزئیات تجهیزات و مواد ممنوعه برای تجارت را با هدف جلوگیری از کاربرد آنها در برنامه‌های تولید جنگ‌افزار کشتار همگانی کشورها، شرح داده است.

تلگرام خانم کلینتون می‌گوید که «انتقال تجهیزات از سوی شرکت چینی به ایران، توان ایران را برای تولید مستقل (مواد) مورد نیاز برای کاربرد در برنامه جنگ افزار شیمیایی این کشور، به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌دهد».

براساس این تلگرام، از سفارت آمریکا در چین خواسته شده است که این امر را با دولت چین در میان بگذارد و بطلبد که اقدامات قاطعی علیه این شرکت بردارد تا ارسال محموله‌ها به ایران را متوقف کند.

بر اساس این «سند»، شرکت «زیبو چمت» از آوریل ۲۰۰۷ در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفت زیرا از همان زمان این ظن مطرح بود که تجهیزات مشابه به ایران و سوریه فروخته است.

این سند می‌گوید که در آن هنگام، دولت چین ناچار به تحقیقات درباره این شرکت شد اما در نهایت، «مجازات محدودی» علیه آن اعمال کرد، که سند ویکی لیکس به این «مجازات محدود» اشاره‌ای نکرده است.

به نوشته هاآرتص، در هر حال، «مجازات محدود» نیز کارساز نبود چرا که دو سال پیش، دوباره «بر خلاف منشور گروه استرالیا»، تجهیزات و تکنولوژی را در اختیار ایران گذاشت.

این گزارش می‌گوید که معامله بعدی شرکت چینی، با یک شرکت ایرانی به نام «آذرجم» که در پارک صنعتی «شکوهیه» در نزدیکی قم فعالیت دارد، صورت گرفته است.

هاآرتص مدعی است که «زیبو چمت» فن‌آوری و اطلاعاتی به ایران داده است که این کشور را در تولید ظرف‌های «تانکر مانند» و «رو باز« عظیمی یاری داده است که جداره آن با شیشه اندوده شده و در برابر ترکیبات تند شیمیایی، مصون و مقاوم است.

در این تانکرهای رو باز شیشه‌ای می‌توان مواد اصلی شیمیایی را در روند تولید جنگ‌افزار شیمیایی مانند گاز اعصاب نگاهداری کرد، بدون آنکه ترکیبات بسیار قوی سمی به ظرف عظیمی که این مواد در آن ریخته شده‌اند، لطمه‌ای بزند یا این مواد از آن به هوا متصاعد شود.

هاآرتص می‌گوید که تلگرام خانم کلینتون «نشان می‌دهد در حالی که جامعه جهانی با نگرانی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را رصد می‌کند؛ پیشرفتی که در ماه‌های اخیر در سایه تلاطم‌های سیاسی خاورمیانه سریع‌تر نیز شده است، تهران به برنامه‌های تولید جنگ‌افزار خود ادامه می‌دهد؛ چه تسلیحات متعارف و چه جنگ‌افزارهای غیرمتعارف، از جمله سلاح شیمیایی».

هاآرتص یادآور می‌شود که ایران از اواخر دهه هشتاد میلادی، به عنوان یکی از «عبرت»های جنگ هشت ساله خود با عراق، تصمیم به تولید جنگ‌افزار شیمیایی گرفت؛ ارتش صدام حسین در آن جنگ علیه سربازان و مردم ایران جنگ افزار شیمیایی به کار برده بود و با گذشت ۲۳ سال از پایان آن جنگ نیز هنوز هزاران رزمنده ایرانی مجروح شیمیایی در جامعه ایران زندگی می‌کنند.

هاآرتص یادآوری می‌کند که یکی از تأمین‌کنندگان بزرگ مواد برای برنامه شیمیایی ایران، شهروند اسرائیلی، ناخوم مینبر بود که در روندی طولانی در دهه نود در دادگاه اسرائیل محاکمه شد و هنوز نیز در حال گذراندن ۱۶ سال حکم حبس خود است و همه درخواست‌هایش برای آزادی زودهنگام رد شده و تنها دو سال دیگر با تکمیل دوره حبس، باید در انتظار آزادی خود باشد.


 

چند شخصیت حقیقی و حقوقی در آمریکا به نقض تحریم‌ها علیه ایران متهم شدند
وزارت دادگستری آمریکا چند شخصیت حقیقی و حقوقی را به نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و صدور قطعات و تجهیزات کامپیوتری به ایران متهم کرد.

جِی شیه (Jeng "Jay" Shih) و شرکت صنعتی و بازرگانی متعلق به او در نیویورک و همچنین دو تن دیگر به نام‌های مسعود حبیبیون و محسن معتمدیان که شرکتی را در ایالت کالیفرنیا اداره می‌کنند، متهم شده‌اند که بدون داشتن مجوز از وزارت خزانه‌داری آمریکا، قطعات کامپیوتری به ارزش میلیون‌ها دلار به ایران صادر کرده‌اند.

این افراد، همچنین به «دسیسه‌چینی و دروغ‌گویی» در مراحل تحقیقات متهم شده‌اند.


 

احتمال ادامۀ حضور نظامی آمزیکا در عراق برای مقابله با نفوذ ایران

روزنامۀ "وال استریت جورنال" به نقل از مسئولان آمریکائی که هویت شان را فاش نمی کند، می نویسد فرماندهان نظامی آمریکا برای تضمین امنیت در عراق و جلوگیری از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران ادامۀ حضور این نیروی ١٠٠٠٠ نفری را توصیه می کنند.

روزنامۀ آمریکائی "وال استریت جورنال" در شمارۀ امروز (جمعه) خود می نویسد، گتفگوهائی هم اکنون میان آمریکا و عراق برای ادامۀ حضور یک نیروی آمریکائی ١٠٠٠٠ نفری در عراق پس از سال ٢٠١١ در جریان است.
این روزنامه به نقل از مسئولان آمریکائی، مسئولانی که هویت شان را فاش نمی کند می افزاید، فرماندهان نظامی آمریکا برای تضمین امنیت در عراق و جلوگیری از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران ادامۀ حضور این نیروی ١٠٠٠٠ نفری را توصیه می کنند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به مقالۀ روزنامۀ آمریکائی اختصاص داده است یادآوری می کند که تحقق این توصیه منوط به موافقت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکاست، که در سال ٢٠٠٣ با مداخلۀ نظامی آمریکا در عراق مخالفت کرده بود.
با توجه به این که آمریکا خواهان پایان دادن به حضور نظامی خود در عراق است و دولت عراق نیز نگران بروز تنش هائی میان شهروندان سنی و شیعه در صورت تمدید حضور نظامی آمریکاست، این موضوع و گفتگوهای مربوط به آن برای هر دو دولت موضوعی حساس است.
دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد ارتش آمریکا که دیروز برای گفتگو با رهبران عراق وارد بغداد شد، ضمن تأکید بر این نکته که واشنگتن خواهان خروج کامل ٤٧٠٠٠ نظامی آمریکائی از عراق است افزود هر گونه تغییر و دگرگونی در جدول زمانی خروج این نیروها و ادامۀ حضور نظامی آمریکا در عراق را باید مسئولان عراق درخواست کنند.
مایک مولن گفت اگر دولت و مردم عراق خواهان چنین تغییری باشند واشنگتن و بغداد باید به مذاکراتی عمیق در این مورد اقدام کنند.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در هشتم ماه آوریل جاری گفته بود تصمیم گیری در این مورد با عراق است ولی واشنگتن در این عرصه آمادۀ همکاری است.
سرانجام این که در پایان دیدار دیروز نوری المالکی، نخست وزیر عراق، با دریاسالار مایک مولن دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد نوری المالکی در این دیدار توانائی نیروهای عراقی برای تضمین امنیت در این کشور را مورد تأیید مجدد قرار داده است.