دستگیری و بازجویی چند تن از فعالان کارگری در سنندج

خبرگزاری هرانا - در واپسین روز سال ۸۹، عوامل امنیتی و اطلاعاتی در شهر سنندج با تهدید و احضار چند تن از فعالین کارگری به مدت چند ساعت آن‌ها را مورد بازجویی و تهدید قرار داده‌اند.

به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، در بازجویی‌ها افراد بازداشت شده مورد سوال قرار گرفته‌اند که چرا برای ساعات پایانی سال به همراه اعضای خانوادهٔ خود قصد جمع شدن با دیگر دوستان خود داشته و یا قصد شرکت در برنامهٔ شادی به مناسبت آغاز سال نو داشته‌اند.

وفا قادری، جلیل محمدی، غالب حسینی، کوروش بخشنده از اعضای کمیته هماهنگی و طیب چتانی و خلیل دورگیران از کوهنوردان سنندج افراد بازداشتی بوده‌اند که تا ساعاتی پیش از آغاز سال نو در حالت بازداشت و تحت بازجویی بوده‌اند.

گفته می‌شود از افراد نامبرده خواسته شده که تعهدات کتبی در موارد مختلف بدهند که مورد اعتراض آنان قرار گرفته است و بازجویان بدون به دست آوردن هیچ گونه موفقیتی در اخذ تعهد و یا موثر واقع شدن تهدید‌هایشان ناچار شدند افراد مذکور را پس از چند ساعت آزاد کنند.

رژیم در کابوس گرفتار شدن در وضعیتی مشابه قذافی

رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی در وحشت از گرفتار شدن به وضعیت مشابه دیکتاتور لیبی، ائتلاف جامعه جهانی در دفاع از مردم این کشور را که در معرض حملات نیروهای قذافی قرار دارند، زیر سئوال برد و به مخالفت با آن برخاست.

صدا و سیمای رژیم با پوشش دادن اخبار تحولات لیبی، اظهارات کارشناسان مجهول و موضع ‌گیری مقامات کشورهایی مانند ونزوئلا و بولیوی که تب ضد جنگ علیه دیکتاتوری لیبی گرفته اند را پخش می کند و جامعه جهانی را به دخالت در امور لیبی متهم می سازد.

خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا) نیز با حمله به کشورهای غربی در گزارشی نوشت، اتحاد مثلث شوم آمریکا، انگلیس و فرانسه از ترس روی کار آمدن دولتی مردمی در لیبی، سراسیمه گزینه نظامی را در دستور کار خود قرار داد. حمله هواپیماهای جنگی آنها به لیبی در تناقض آشکار با قوانین حقوقی، سیاسی و نظامی این کشور است.

ایرنا با ابراز نگرانی از تصویب قطعنامه شورای امنیت در مورد لیبی نوشت، نحوه نگارش قطعنامه سازمان ملل به ‌گونه ‌ای است که می ‌توان هر نوع برداشتی از آن کرد زیرا در آن قید شده است که از هر اقدامی می ‌توان استفاده کرد تا جان غیرنظامیان حفظ شود.

شیرینی سفرهای نوروزی ایرانیان به کام کشورهای همسایه

خبرگزاری مهر: ضعف در معرفی جاذبه های ایران و استاندار نبودن خدمات اقامتی بهترین فرصت را برای جذب گردشگران ایرانی توسط کشورهای همسایه فراهم کرده به طوری که تورهای گردشگری خروجی در نوروز با اینکه نسبت به روزهای دیگر سال 50 درصد و نسبت به نوروز 89 حدود 20 درصد افزایش قیمت دارند همچنان پر رونق اند.

ایام 20 روزه تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای مسافرت ایرانیان است. در این ایام تمام صفحات تبلیغی روزنامه ها و سایتهای اینترنتی را تبلیغات مرتبط با فروش تورهای خارجی اشغال کرده است. در این میان دفاتر خدمات مسافرتی بیشتر به فروش این نوع از تورهاعلاقه نشان می دهند. بر اساس گفته معاون سابق گردشگری سازمان میراث فرهنگی، از میان حدود دو هزار و 500 آژانس مسافرتی، دو هزار و 450 دفتر برای خروج مسافر از کشور تلاش می کنند.

برخی از این دفاتر در کنار فروش تورهای خارجی، تور گردشگری داخلی نیز دارند تا در فهرست آژانسهایی که تنها به خروج مسافر مبادرت می ورزند قرار نگیرند و سازمان میراث فرهنگی به عنوان ناظر نتواند از آنها خرده بگیرد. هر چند که سازمان میراث فرهنگی طرح تعادل میان خروج و ورود گردشگر را نیز در دست داشت و قرار بود آژانسداران را ملزم به آوردن یک گردشگر خارجی در مقابل خروج سه گردشگر داخلی کند اما هیچگاه به صورت جدی آن را پیگیری نکرد.

اما با این حال همواره کشورهای خارجی و وزارتخانه های گردشگری کشورهای همسایه از فرصت تعطیلات نوروزی در ایران بهره می برند و در برابر برنامه های نیمه تمام و غیر کارشناسی گردشگری در داخل کشور، به نفع رونق گردشگری خود استفاده می کنند.

در میان آنها، ترکیه که از راه زمینی و هوایی راه را برای خروج گردشگر از ایران هموارتر کرده است بیشترین تبلیغات را برای معرفی جاذبه های گردشگری خود در ایران انجام می دهد. دیدن صفحات روزنامه های کثیرانتشار پر است از تبلیغ تورهای آنتالیا، استانبول و کوش آداسی.

این تورها با قیمتی در حدود 900 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومان برای هفت شب اقامت در یکی از شهرهای ترکیه در ایران فروخته می شود. تور هتلهای سه ستاره در کشورهای خارجی از جمله ترکیه حتما با صبحانه فروخته می شود. در این میان برخی از کشورها مانند مالزی، سنگاپور و چین نیز هتلی ارزان قیمت با خدمات یک هتل سه ستاره ندارند بلکه گردشگران این کشورها در هتلهای بالای چهار ستاره پذیرایی می شوند. به همین دلیل هزینه تور آنها نیز بیشتر از کشورهای همسایه ایران است.

در ایران اگر فقط تور هتلهای چهار و پنج ستاره ترانسفر فرودگاهی دارند در عوض تمام تورهای خارجی با هتلهای سه تا پنج ستاره در کشورهای دیگر هم خدمات صبحانه ارائه می کنند و هم ترانسفر فرودگاهی. در برخی از موارد نیز تورهای گردشگری خارجی با گشت رایگان داخل شهر نیز همراه است.

اما اینکه تور گردشگری خارجی مورد نظر به همراه ناهار یا شام باشد و یا بدون وعده غذایی به قرارداد مابین هتلدار خارجی و آژانسدار ایرانی بستگی دارد.

ضمن آنکه بررسی تورهای خارجی کشورهای خارجی نشان می دهد بعد از شهرهای ترکیه که بیشتر استقبال کنندگان را از ایران دارد دبی، باکو و تایلند نیز مقاصد بعدی تورهای خروجی ایران است. در این کشورها نیز قیمت تورها از 980 هزار تومان به بالا فروخته می شود اما هر اندازه که قیمت تورها بیشتر باشد به تعداد گشتهای داخل شهری و وعده های غذایی نیز اضافه می شود.

معمولا تورهای خارجی به مقاصد کشورهای آسیایی شرقی و کشورهای همسایه به مدت یک هفته فروخته می شود و تمامی آنها به ازای هر شب اقامت یک وعده صبحانه نیز ارائه می دهند اما برخی از دفاتر خدمات مسافرتی برای جذب مسافر سیم کارت رایگان برای استفاده در آن کشور را نیز در فهرست خدمات تور خود قرار می دهند. همچنین بیشتر این تورها با خدمات صبحانه، ترانسفر، ناهار، گشت ویژه شهری و سیم کارت رایگان ارائه می شود.

با این حال هزینه تورهای نوروزی سال 90 نسبت به هزینه تورهای نوروزی و خارجی سال 89 به طور میانگین 20درصد افزایش پیدا کرده است اما این افزایش قیمت باز هم باعث نشد تا میزان ثبت نام ایرانیان برای شرکت در تورهای خارجی کاهش پیدا کند.

این تفاوت در افزایش قیمت تورهای نوروزی، نسبت به بقیه ایام سال بسیار چشم گیرتر است به نحوی که گردشگران می توانستند این تورها را در ایام دیگر سال 89 حتی با نصف قیمت هم خریداری کنند. به عنوان مثال تور یک هفته ای به هند اگر در ایام نوروز با قیمتی در حدود یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 900 فروخته می شود اما این تور در ماه بهمن سال 89 با قیمتی در حدود 600 تا 800 هزار تومان عرضه می شد.

علی اصغر توکلی، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره می گوید: خدمات تورهای خارجی همان خدمات سالهای گذشته است اما میزان هزینه تورها بیشتر شده شاید به این دلیل که قیمت بلیت هواپیماها نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تقریبا بیشتر تورهای خروجی برای هفته دوم عید پر شده است بنابراین می توان گفت که هنوز تقاضا برای مسافرتهای خارجی رونق دارد اما این میزان استقبال بعد از ایام عید کاهش پیدا می کند.

در این باره اسماعیل قادری، کارشناس گردشگری نیز با بیان اینکه بسیاری از ایرانیان هنوز جاذبه های بکر و منحصر به فرد گردشگری کشور خود را نمی شناسند به خبرنگار مهر گفت: این درحالی است که کشورهای خارجی تمام تلاشش را می کنند تا بتوانند گردشگران بیشتری را به سوی خود جذب کنند در این راه استفاده از جاذبه های گردشگری مصنوعی نیز کاربرد دارد.

وی ادامه داد: کشوری مانند ترکیه که یکی از کشورهای پر گردشگر به حساب می آید خدمات هتلهای خود را افزایش می دهد به نحوی که اکنون خدمات هتلهای سه ستاره ترکیه با هتلهای 5 ستاره ایران برابری می کند.

قادری تاکید می کند: در حالی که متولیان گردشگری در کشور نیز غیر استاندارد بودن خدمات هتلداری را تایید می کنند و در این ارتباط بارها و بارها قصد اجرای طرح استانداردسازی هتلها را کرده اند اما هیچگاه این اتفاق به صورت جدی و به عنوان یک طرح ملی در هتلهای کشور اجرا نشد.

طرحهایی مانند سفرهای ارزان قیمت، معرفی جاذبه های گردشگری ایران، ارائه خدمات مطلوبتر در تورهای داخلی، ایجاد تعادل در میزان ورود و خروج گردشگر، الزام دفاتر خدمات مسافرتی برای ورود گردشگر خارجی به ایران در مقابل خروج حجم انبوهی از گردشگران ایرانی و برخورد با دفاتر خدمات مسافرتی متخلف از جمله برنامه هایی بود که سازمان میراث فرهنگی همیشه ازاجرای آنها خبر داده تا از خروج بی رویه ارز به خارج از کشور جلوگیری کند اما این طرحها به دلیل سست بودن صندلی معاونت گردشگری در این سازمان و مصمم نبودن آنها بر اجرای طرحها هیچ وقت به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

خامنه‌ای: انتقاد نکنید، رفسنجانی: اختلافات جدی است

رادیو آلمان: در حالیکه وبسایت رسمی هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تازه‌ترین سخنان وی را درباره "جدی بودن اختلافات" و "وعده‌های ناممکن" منتشر کرده، آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به "ادامه انتقاد علنی از دولت" هشدار جدی داده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی که پیش از آغاز سال نو مطرح، اما به تازگی در وبسایت رسمی‌اش به عنوان پیام نوروزی منتشر شده، از رواج "دروغ و وعده‌های غیرممکن" انتقاد کرده و گفته است: «اختلافات جدی شده و محدود به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست».

‌این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه (۲۱ مارس / ۱ فروردین) در شهر مشهد از مسئولان خواست که به صورت علنی از دولت انتقاد نکنند. وی گفت: «مسئولان باید گله‌ها را میان خودشان حل کنند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی معتقد است که نمی‌توان اختلافات را از مردم پنهان کرد؛ وی گفته است: «اکثر مردم ایران باسواد، هوشیار، فهیم و مطلع هستند و به اندازه کافی رسانه‌های مختلفی در اختیارشان است و به مسائل احاطه دارند. شرایط منطقه و دنیا و روابط ما با قدرت‌های سلطه‌گر را می‌بینند. دشمنانی که حقیقتاً در کمین ما هستند متأسفانه از کمّ و کیف اختلافات داخلی و علل آن هم آگاهی دارند. برایشان روشن است که اختلافات جدی شده و محدود به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست. متأسفانه خوشه‌ها و شاخه‌های دیگر هم سر بر آوردند.»

در مقابل، رهبر جمهوری اسلامی مطرح کردن اختلافات را در مقابل وحدت ملی می‌داند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، آیت‌الله خامنه‌ای با تذکر و هشدار جدی به مسئولان در خصوص طرح گله‌ها از یکدیگر در سطح افکار عمومی تأکید کرده: «گله‌مندی میان مسئولان از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته و طبیعت کار هم همین است اما این گله‌ها را نباید به میان مردم کشاند و آنها را ناراحت و مایوس کرد، بلکه مسئولان باید گله‌ها را میان خودشان حل کنند.»

اگرچه هاشمی رفسنجانی نیز "نخستین نیاز جامعه" را وحدت دانسته اما به اعتقاد او، شنیدن انتقاد به اتحاد کمک می‌کند. هاشمی تصریح کرده است که: «می‌توان مرزهایی را مراعات کرد که اتحاد آسیب نبیند و انتقاد جای خود را داشته باشد. سعه صدر برای همه مخصوصاً برای مسئولین لازم است که به حرف‌ها گوش بدهند. اگر انتقادی وارد است، بپذیرند و خود را اصلاح کنند و اگر نیست، منتقدین را با شیوه‌های درست قانع کنند.»

مراسم نوروز با حضور چشمگیر دراویش برگزار شد

مراسم عید نوروز 1390 شمسی ، صبح دوشنبه همچون سالهای گذشته با حضور چشمگیر دراویش و پیروان طریقت نعمت اللهی گنابادی در تهران و سایر شهرهای ایران برگزار شد .

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور ؛ در حسینیه امیرسلیمانی ، جناب آقای دکتر نورعلی تابنده ( مجذوبعلیشاه ) قطب معظم سلسله گنابادی سخنرانی فرمودند و متن بیانیه نوروزی ایشان نیز قرائت شد .

در بخشی از این بیانیه آمده است : عید نوروز باستانی این یادگار حضرت زرتشت (ع) و میراث ماندگار نیاکان پاک ما ایرانیان که تجلی گاه وحدت و همبستگی ملی و مذهبی ما با بسیاری از اقوام و ملل و همراه با فصل بهار است که تجدید حیات طبیعت می باشد وسیله ای است برای حرکت تصاعدی در شیوه نوگرایی و تحول در روش زندگانی و رشد و تکامل فرهنگی و فکری . نوبهار توجه می دهد که در پس هر زمستانی ، بهاری سبز و باطراوت و شادی و سرور در انتظار ماست .

بازداشت دو تن از فعالان حقوق کودک

خبرگزاری هرانا - "سارا حاج بهرامی" و "علی دیوسالار" از فعالان حقوق کودک دستگیر شده و به زندان کرمان انتقال یافته اند.

به گزارش امروز، این دو فعال حقوق کودک هفته گذشته به اتهام همکاری با بهاییان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و به زندان کرمان منتقل شده اند و هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت نگهداری و زمان دقیق بازداشت این دو در دست نیست.

گفتنی ست سارا حاج بهرامی و علی دیوسالار بعد از زلزله ی بم در این شهر اقدام به تاسیس موسسه ای برای نگه داری از کودکان زلزله زده کرده و تا امروز نیز فعالیت قانونی خود را ادامه داده اند.


شایان ذکر است که علی دیوسالار از آذر ماه ۸۹ به عضویت هیئت مدیرهٔ انجمن حمایت از حقوق کودکان در آمده و بعد از نسرین ستوده دومین عضو این انجمن است که به اتهامات واهی دستگیر شده است. علی دیوسالار از اعضای خانهٔ کودک شوش می‌باشد که چندی پیش نیز پدرش را از دست داده بود.

کتاب فروشی ها تعطیل شدند؛ نتیجۀ مستقیم حذف یارانه ها

سال 1389 نيز همچون سال هاي پيش با فراز و فرودهاي خاص خود در حوزه نشر کتاب همراه بود از هدفمندي يارانه‌ها و تاثير آن بر قيمت و نشر کتاب گرفته تا تعطيلي کتاب‌فروشي‌هاي کريمخان.

خبرگزاري ميراث فرهنگي- گروه فرهنگ و هنر- سال 1389 نيز همچون سال هاي پيش با فراز و فرودهاي خاص خود در حوزه نشر کتاب همراه بود از هدفمندي يارانه‌ها و تاثير آن بر قيمت و نشر کتاب گرفته تا تعطيلي کتاب‌فروشي‌هاي کريمخان. از رعايت نکردن قانون کپي رايت تا پيشي گرفتن ترجمه بر تاليف. همه و همه مواردي بود که بر نشر کتاب در اين سال، سايه افکند.

آذرماه 89، قانون هدفمندي يارانه‌ها به‌اجرا درآمد. آن‌گونه که معاون فرهنگي وزارت ارشاد گفته بود اين ماجرا، تاثير چنداني بر وضعيت نشر و افزايش قيمت کتاب‌ها نمي‌گذاشت اما حقيقت، چيز ديگري بود. هدفمند كردن يارانه‌ها موجب افزايش قيمت كتاب و پايين آمدن قدرت خريد شد و اين عوامل، بر صنعت نشر تاثير منفي گذاشت. در چنين شرايطي ناشران، ترجيح دادند عناوين كمتري منتشر كنند و به كتاب‌هاي ترجمه روي آورند و نه تاليف و همه اين موارد به نشر كتاب در ايران، آسيب رساند.

تاثير هدفمندي يارانه‌ها تا بدانجا پيش رفت که به نعطيلي چندين کتاب‌فروشي و کاهش چشمگير امار نشر انجاميد. ابتدا کتاب‌فروشي نشر ني بود که کرکره‌اش را پايين کشيد و پس از آن کتاب‌فروشي‌هاي ناشراني چون ثالث، ويستار و آبي هم اعلام تعطيلي کردند ( خوشبختانه اين کتاب‌فروشي‌ها، همچنان فعاليت مي‌کنند). کتاب‌فروشي‌هايي در خيابان کريمخان، محلي که از دهه 60 تاکنون به پاتوقي براي اهل فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب تبديل شده است.

کتاب‌فروشي‌هاي خيابان کريمخان، حذف يارانه‌ها و شدت گرفتن مشکلات اقصادي و روند دشوار صدور مجوز براي کتاب‌هايشان را از جمله دلايل خود براي تعطيلي کتاب‌فروشي‌هاشان دانستند و تقصير را تنها به گردن وزارت ارشاد نينداخته و وزارت بازرگاني را هم به همان اندازه بي‌توجه به مشکلات کتاب‌فروشي‌ها به‌شمار آوردند.

بهمن دري، معاون فرهنگي ارشاد، تعطيلي کتاب‌فروشي‌ها را به تخلفات صنفي – اداري‌شان نسبت داد و گفت: « موج‌سواري يکي- دو باب از کتاب‌فروشي‌ها که از قضا ناشر هم هستند به دليل نوع عملکرد و تخلفات صنفي – اداري‌شان است...آنها کار اقتصادي برايشان مطرح بود تا اصالت کار فرهنگي و ترويج کتاب و کتابخواني که اين‌گونه با هدفمند شدن يارانه‌ها و جلوگيري هوشمندانه معاونت فرهنگي از افزايش قيمت کتاب، درصدد برآمدند شغل خود را تغيير دهند.»

گرچه تنها کتاب‌فروشان و ناشران، نگران حذف يارنه‌ها و تاثير آن بر نشر کتاب نبودند که بسياري از اهالي فرهنگ از جمله شاعران و نويسندگان و تصويرگران هم مي‌دانستمد اين شرايط، کتاب را به يک کالاي لوکس، بدل مي‌کند و مردم در شرايط سخت اقتصادي ترجيح مي‌دهند نياز اوليه خود را برطرف کنند تا اين‌که کتاب بخوانند.

پيشي گرفتن آمار ترجمه بر تاليف نيز يکي ديگر از نگراني‌هاي شاعران و نويسندگان است. برخي براين باورند که تعداد آثاري که به فارسي برگردانده مي شود، بيش از کارهاي تاليفي است و اين مساله به نشر کتاب آسيب مي‌رساند و موجب مي‌شود ترجمه و تاليف در يك جدال نابرابر قرار گيرند. زيرا مترجمان، كتاب‌هايي را براي ترجمه انتخاب مي‌كنند كه با علاقه و روحيات مردم هماهنگ است و توانسته مخاطبان خود را جذب كند.

و اما بي‌توجهي ناشران به مقوله تاليف، تنها داستان و آثار پژوهشي را دربرنمي‌گيرد. شعر هم مقوله‌اي است که از سوي ناشران، مورد بي‌مهري قرار گرفته است. از شاعراني چون احمد شاملو و نيما و فروغ و سهراب و اخوان ثالث و شمس لنگرددي و ابتهاج و شفيعي کدکني که بگذريم، تا چه اندازه ناشران از شاعران جواني که کمتر شناخته شده‌اند، حمايت و آثارشان را منتشر کرده‌اند؟ شعرهايي که منتشر مي‌شود يا سطحي است و يا فرمايشي.

از سوي ديگر، سيستم حاكم بر نشر در ايران به‌گونه‌اي است كه ناشران خصوصي توان رقابت با ناشران دولتي و شبه دولتي را ندارند و بين اين‌دو، رقابت سالمي شكل نگرفته است . به‌عبارتي نمي‌توان امکاناتي که در اختيار ناشران دولتي قرار مي‌گيرد را با ناشران خصوصي مقايسه کرد. رعايت نکردن قانون کپي رايت از سوي ناشران و مترجمان هم ، از ديگر مواردي است که به پيکره نشر و اقتصاد آن، آسيب وارد کرده است.

نبود قانون کپي‌رايت و رعايت نکردن آن، افزايش آمار ترجمه بر تاليف، هدفمندي يارانه‌ها و تاثير بر قيمت کتاب تنها به ناشران و نويسندگان، زيان نمي‌رساند؛ تصويرگران هم آسيب مي‌بينند. به اين معني که ناشران و سردبيران نشريات، تصاوير آنها را بدون در نظرگرفتن حق مالکيت معنوي منتشر مي‌کنند و ترجيح مي‌دهند به جاي سفارش دادن به تصويرگر، کتاب‌هاي خود را با تصويري منتشر کنند که از اينترنت گرفته شده؛ حالا ناگفته پيداست که در اين ميان چه بر سر تصويرگران مي‌آيد.

برگزاري مراسمي چون جايزه کتاب سال (بدون معرفي اثر داستاني برگزيده) و کتاب فصل و جايزه جلال آل احمد و پروين اعتصامي از ديگر فعاليت‌هايي بود که در سال 1389 از سوي وزارت ارشاد برگزار شد و چون هميشه با اما و اگرهاي خاص خود همراه بود و نتوانست بزرگان شعر و ادب را با خود همراه کند. جايزه روزي، روزگاري و صادق هدايت هم برگزيدگان خود را شناخت بدون آن‌که اطلاع‌رساني درست و دقيقي در اين زمينه وجود داشته باشد. به عبارتي هنوز کتاب در سبد خانوار خانواده‌ها جاي نگرفته و مردم، باور و اعتماد چنداني به جايزه‌هاي دولتي، به ويژه ندارند.

برگزاري بزرگداشتي براي احمدرضا احمدي به پاس نيم قرن تلاش او در زمينه ادبيات کودک و نوجوان از سوي انجمن نويسندگان کودک، در قالبي نو و متفاوت از جمله برنامه‌هايي بود که در سال 89 برگزار شد. برپايي نمايشگاه کتاب کودک و نوجوان از سوي انجمن فرهنگي ناشران کودک و نوجوان و انتشار کتاب سال تصويرگري به همت انجمن فرهنگي تصويرگران نيز از فعاليت‌هاي ديگر در حوزه کودک و نوجوان بود.

نمايشگاه يا فروشگاه بزرگ کتاب؟

بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب، 15 ارديبهشت ماه 1389با حضور نزديك به سه هزار ناشر داخلي و خارجي و با اما و اگرهاي بسيار، كار خود را آغاز كرد. نمايشگاهي كه سال‌هاست به يك فروشگاه بزرگ كتاب تبديل شده نه مكاني براي ارتباط ناشران با يكديگر و با نويسندگان و شاعران و تصويرگران يا حتي مكاني براي ارتباط بيشتر پديدآورندگان با مخاطبان كتاب. مگر در ابر شهر تهران چند كتابخانه و كتاب‌فروشي وجود دارد كه مردم در طول سال بتوانند به ان مرجعه و كتاب‌هاي مورد نياز خود را تهيه كنند؟!

حالا اين وضعيت را به شهرهاي ديگر، به‌ويژه شهرهاي كوچك تعميم دهيد.آن وقت شايد به مردم حق بدهيد كه از گوشه و كنار براي خريد كتاب‌هاي مورد نياز خود به تهران بيايند. اما اين برعهده مسئولان شهري از يك سو و متوليان فرهنگي از ديگرسوست كه شرايط بهتري را براي بازديدكنندگان از نمايشگاه كتاب فراهم آورند و اين شرايط بهتر تنها در غرفه‌هاي اغذيه فروشي كه فضاي نسبتا وسيعي از نمايشگاه را به خود اختصاص داده‌اند خلاصه نمي‌شود.
هنوز برگزاري هرنمايشگاه، به ايجاد ترافيكي سنگيني در منطقه و قفل شدن خيابان‌هاي اطراف منجر مي‌شود و رفت و آمد شهروندان را مختل مي‌كند.اين در حالي است كه از سال‌ها پيش تاكنون،شهرداري از طرحي با عنوان شهر آفتاب در نزديكي حرم امام خميني(ره) سخن گفته؛ طرحي كه در صورت اجرايي شدن، تا اندازه‌اي مشكلات اين‌چنيني را برطرف مي‌كند.

از سوي ديگر برخورد متوليان فرهنگي، تا اندازه‌اي سليقه اي است به اين معني كه وزارت ارشاد به بعضي كتاب‌ها، مجوز نشر مي‌دهد و بعد از ارائه آن در نمايشگاه كتاب، خودداري مي‌كند كه از آن ميان مي‌توان به جمع‌آوري مجموعه شعر فروغ فرخزاد از غرفه انتشارات سخن، طبق گفته‌هاي اصغر علمي(مدير نشر سخن)، آثار هوشنگ گلشيري از انتشارات نيلوفر و داستان‌هاي عباس معروفي از انتشارات ققنوس اشاره كرد.

محمد الهياري فومني، مدير كميته ارزشيابي و نظارت بر نمايشگاه كتاب تهران نيز پيش از برگزاري نمايشگاه كتاب از برخورد با ناشراني كه به ارائه كتاب‌هايي كه به تبليغ عرفان التقاطي مي‌پردازند و نسبت به آموزه‌هاي ديني بي‌توجه‌اند، خبر داده بود. اما چه كسي و با كدام معيار به برررسي اين گونه كتاب‌ها مي‌پردازد؟!

سردرگمي مردم و عدم اطلاع‌رساني درست، يكي ديگر از مشكلاتي است كه مراجعه‌كنندگان به نمايشگاه كتاب با آن دست به گريبان‌اند. بهتر است بازديدكنندگان بدانند چه كتابي مي‌خواهند و اين كتاب را بايد از كدام ناشر تهيه كنند وگرنه كساني كه در مقام پاسخگو در نمايشگاه حضور يافته‌اند، آن گونه كه شايد و بايد بازديدكنندگان را راهنمايي كنند و اين ضعفي است كه هرسال، به‌چشم مي‌خورد.

امسال نيز چون سال‌هاي گذشته، غرفه‌بندي ناشران براساس حروف الفبا بود. اين روش خوبي‌ها و بدي‌هاي خاص خود را دارد.خوب است چون مي‌توان ترتيبي را پي گرفت و به ناشر مورد نظر رسيد، بد است به اين خاطر كه نمي‌توان موضوع خاصي را دنبال كرد به اين معني كه ناشران كتب مذهبي در كنار ناشران ادبي و... جاي مي گيرند و كسي كه براي مثال به دنبال كتابي خاص با موضوعي ويژه است نمي‌تواند به راحتي كتاب مورد نظر را بيابد. انتشارات سازمان ميراث فرهنگي، روزنه، سازمان نقشه برداري كشور، فرهنگ و هنر و... از جمله ناشراني هستند كه كتاب‌هاي مرتبط با گردشگري و ميراث فرهنگي را منتشر كرده در اختيار علاقه‌مندان قرار داده‌اند اما چينش غرفه‌ها به گونه‌اي نيست كه ناشراني كه در يك زمينه فعالينت مي‌كنند، كنار هم جاي بگيرند و بازديدكنندگان به راحتي بتوانند كتاب‌هاي مورد نظر خود را به راحتي انتخاب كنند.

به عبارتي مي توان گفت: مصلا، جاي نماز خواندن است نه نمايشگاهي براي كتاب تا آنجا كه هنوز مردم ما به ادبيات حاكم بر مصلا عادت نكرده‌اند و نمي‌دانند شبستان كدام است و رواق كدام؟! او فكر مي‌كند همه نهادها و سازمان‌هاي مرتبط بايد دست به دست هم دهند و كودك و بزرگسال را به كتاب‌خواني دعوت كنند. به اين معني كه آموزش و پرورش بايد بچه‌ها را به كتاب خواندن تشويق كند و كتاب‌هاي خوب را در اختيارشان بگذارد نه اين‌كه ذوق بچه‌ها را از بين ببرد و تنها به محفوظات كوتاه‌مدتشان فكر كند. صدا و سيما هم بهتر است به جاي اين‌كه از صبح تا شب بانك و انواع خوراكي‌ها را تبليغ كند، به خوراك فكري مردم بينديشد. در كدام فيلم و مجموعه و برنامه تلويزيوني، به جز برنامه‌هاي علمي با مخاطب خاص، از كتاب‌خانه حتي به عنوان دكور استفاده شده تا مردم با كتاب اشنا شوند؟! چند كتابخانه عمومي در سطح شهر وجود دارد كه مجهز به داستان‌هاي خوب و خواندني و كتاب‌هاي تازه باشند؟! وضعيت زندگي مردم به گونه‌اي هست كه با آسايش خيال كتاب بخوانند؟!

جهاد اقتصادی شروع شد: توزیع هزاران قلک ميان مسافران نوروزی!

ایرنا: رييس سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر از توزيع قلك هاي جمع آوري خيرات و اعانه ميان مسافران نوروزي خبر داد و گفت: در فاز نخست اين طرح، 300 هزار قلك ميان مسافران نوروزي در ورودي و خروجي شهرها توزيع مي شود.
' ماشاالله پور طلوعي' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: اين قلك ها در 760 پايگاه داوطلبي و بيش از يك هزار چادر در سراسر كشور توزيع مي شود.
اين مقام مسئول در جمعيت هلال احمر اضافه كرد: مبالغ جمع آوري شده از اين قلك ها، ميان خانوارهاي بي سرپرست و بدسرپرست سراسر كشور توزيع خواهد شد.
پور طلوعي ادامه داد: اين خانوارها فقط تحت پوشش سازمان داوطلبان قرار دارند و زير پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي نيستند.
رييس سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر با بيان اينكه طرح قلك هاي نوروزي در راستاي طرح فرشتگان رحمت اجرا مي شود گفت: بيش از 13 هزار داوطلب عضو جمعيت هلال احمر در طرح قلك هاي نوروزي مشاركت دارند.
اين مقام مسئول در جمعيت هلال احمر افزود: هر قلك، داراي يك كد مخصوص است و مسافراني كه اين قلك ها را دريافت كردند مي توانند پس از ريختن اعانه هاي خود در طول سفر، در پايان مبالغ جمع آوري شده را به شماره حساب 03/843171 بانك ملت به نام سازمان داوطلبان واريز و يا به يكي از شعب يا چادرهاي هلال احمر در طول مسير داده و رسيد دريافت كنند.
پور طلوعي تصريح كرد: پيش بيني مي شود در پايان اين طرح، حدود پنج تا شش ميليارد تومان جمع آوري شود و به خانوارهاي نيازمند اختصاص يابد.

تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم عاملان سرکوب در ایران

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، اتحادیه اروپا امروز تصمیم گرفت عاملان سرکوب در ایران را تحریم کند و در نظر دارد اقداماتی هدفمند را سریعا علیه آنان به اجرا بگذارد.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک تصمیم گرفته اند مسئولان سرکوب و ناقضان حقوق بشر در ایران را مورد تحریم قرار دهند.

به گفته این منبع، کارشناسان اتحادیه اروپا در حال تهیه فهرستی از عاملان سرکوب و ناقضان حقوق بشر در ایران هستند.

پیش تر در گزارشها گفته شده بود که اتحادیه اروپا قصد دارد هشتاد تن از سرکوبگران و ناقضان حقوق بشر در ایران را در لیست سیاه قرار دهد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه خود گفته اند که وضعیت حقوق بشر در ایران هر روز وخیم تر شده و کارنامه رژیم تهران در این زمینه هر روز سیاه تر می شود.


 

سه تن از کارکنان یک کتاب فروشی بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – سه تن از کارکنان یک کتاب فروشی در کرمانشاه بازداشت و روز گذشته به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، اواخر اسفند ماه سال گذشته ماموران امنیتی در مراجعه به کتاب فروشی پاییزان در کرمانشاه سه تن از کارکنان این کتاب فروشی را به اتهام فروش کتب اقلییت دینی بهایی بازداشت و پس از چند روز بازجویی به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل نمودند.

در اواخر سال ۸۹ بازداشت و آزار و اذیت شهروندان بهایی و برخورد با ایشان افزایش چشمگیری یافته است و تنها در اسفند ماه ده‌ها تن از شهروندان بهایی بازداشت و یا احضار شده‌اند.


احضار یکی از رهبران بهایی به حفاظت زندان

خبرگزاری هرانا – در راستای اعمال فشار و محدودیت بر زندانیان سیاسی و عقیدتی در بند امنیتی ۴ زندان رجایی شهر کرج روز گذشته عفیف نعیمی یکی از رهبران بهایی به حافظت زندان احضار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» این زندانی عقیدتی که به همراه شش تن از رهبران بهایی در اردیبهشت ماه سال ۸۷ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد به دلیل نامعلومی توسط حفاظت زندان رجایی شهر به دفتر این بخش از زندان احضار شد.

فشار بر زندانیان سیاسی و عقیدتی در سالن ۱۲ بند ۴ پس از تشکیل بند امنیتی در این زندان افزایش یافته است و هفته گذشته نیز مسعود باستانی در پی انتشار نامه‌ای از وی در وب سایت‌های مخالفین به حفاظت زندان منتقل شد.

عفیف نعیمی به همراه شش تن دیگر از رهبران بهایی اخیرا از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم و حکم مذکور به ایشان ابلاغ شده است.

 

قتل ناموسی؛ زنده سوزاندن یک جوان در استان گلستان

خبرگزاری هرانا – یک شهروند اهل شهرستان گنبد کاووس به نام «حمید یغمایی» هفته گذشته در این شهرستان توسط اقوام زنی که مدعی شدند، نامبرده با ایشان رابطه داشته است به طرز فجیعی به قتل رسید.

حمید یغمایی که صاحب یک ویدیو کلوپ در منطقه «گردان مرزی» شهرستان گنبد است به دلیل سوءضن اقوام زنی که مدعی بودند وی با ایشان رابطه داشته است به محل کسب وی حمله ور شده و با استفاده از قمه اقدام به ضرب و شتم ایشان می‌کنند.

ضاربین پس از نقش بر زمین شدن صاحب مغازه، با ریختن بنزین، وی را زنده زنده می‌سوزانند و از محل متواری می‌شوند.

حمید یغمایی توسط عابرین و همسایه‌های محل کسبش به بیمارستان سوانح و سوختگی ساری منتقل می‌شود و پس از قطع دو دست به دلیل عفونت و از دست دادن بینایی پس از سه روز فوت کرده و در تاریخ ۲۷ اسفند ماه در شهرستان گنبد به خاک سپرده می‌شود.

تاکنون خبری از بازداشت عاملین این قتل ناموسی که گفته می‌شود از ساکنین شهر کلاله بودند؛ گزارش نشده است.